Hei! Kissojen HS kompleksista on netissä niin vähän tietoa, että päätin kirjoittaa oman Maine Coonin diagnoosista ja hoidosta tänne jos joku joskus hyötyy tästä. Eli noin 1,5kk sitten löysin kissani (kastroitu uros, n.4.5v) kaulasta ja vastakkaisesta kyljestä patteja. Kaulassa yksi pikkurillin pään kokoinen, kyljessä 2 vierekkäin, vähän pienempiä. Patit olivat ihon värisiä, heti nahan alla ja liikkuivat vapaasti, kissa ei raapinut tai nuollut niitä eikä niissä ollut mitään "päätä" joka viittaisi finniin tai paiseeseen. Aluksi epäilin rasvapatteja tai mastsolukasvaimia, joten ohutneulanäytteet käytiin ottamassa. Siinä ei selvinnyt mitään varmaa, joten leikattiin patit pois ja patologin tulos kertoi diagnoosiksi histiosyyttisen sarkooma-kompleksin. Koirien tauti, harvinainen kissoilla, ja pahalaatuinen. Kaiken lisäksi kyljen kasvaimen marginaalit eivät olleet puhtaat eli syöpäsoluja oli jäänyt kudokseen. Varattiin aika jatkohoitotutkimuksiin, jossa selvitettäisiin kuinka laajasti se on levinnyt. Jos kasvaimet olisivat paikallisia, ja primaarituumorit saataisiin leikattua pois, ennuste olisi hyvä. Jos taas oltaisiin jo metastaasivaiheessa eli ihokasvaimet olisivat etäpesäkkeitä ja lähtöisin sisäelimistä, ennuste olisi todella huono koska leviäminen on hurjan nopeaa. Keuhkoröntgen, vatsan ultraääni ja verikokeet tulivat takaisin puhtaina ❤. Otimme varmuudeksi maksasta ja pernasta vielä ohutneulanäytteitä mikroskooppisten alkujen poissulkemiseksi. Näistäkään näytteistä ei löytynyt syöpäsoluja, eli ihokasvaimet olivat primäärituumorit, ja olimme saaneet taudin kiinni ennen kuin se oli levinnyt imusolmukkeista sisäelimiin. Koska Maine Cooneilla on sydänongelmia, vedettiin varmuudeksi vielä sydänultra, että poitsu varmasti kestää kyljen uudelleenleikkaukseen vaaditun pidemmän anestesian, ja sekin oli ok. Eilen sitten käytiin leikkaamassa kyljen leikkaushaava uusiksi auki isommin marginaalein. Ja jos sen koepala tulee takaisin puhtaana, voi olettaa että olemme onnistuneen tekemään parantavan hoidon. Jos sisäelimistä olisi löytynyt syöpää, hoitona olisi ollut sytostaatit ja ennuste silti huono, samaa luokkaa kun koirilla (alle 50%). Mutta tällä kertaa pojalla oli tuuri matkassa. Eli onneksi lähdin heti tutkimaan patteja, ja saatiin tauti kiinni. Hurja diagnoosihan tämä on, ja voi uusia, mutta hyviä uutisia nämä on kaikki olleet ja tarinan opetus: tutkituta kaikki patit heti, ja eläinlääkärikuluvakuutus on hyvä juttu. 😊
Terkuin: terveen (sillä on silti syöpä) Maine Coonin mamma.
Histiosyyttinen sarkooma kissalla
2
2074
Vastaukset
- qyier
Ennestään tuntematon sairaus ainakin minulle, joten hyvä että kirjoitit tänne. Ja todella hienoa, että huomasit patit varhaisessa vaiheessa ja että löytyi asiansa osaava eläinlääkäri! Kissojen syövät tahtovat olla aggressiivisia, mutta omassa lähipiirissänikin on ollut tapaus, jossa kasvaimen poistaminen pelasti hengen. Ennuste ei ollut kovinkaan hyvä, mutta syöpä ei koskaan uusiutunut ja kissa eli vanhaksi. Toivon, että teilläkin kaikki menee nyt hyvin!
- Anonyymi
Hei, aloittaja.
Miten teillä on mennyt maine coonin kanssa. Onko kissa voinut hyvin ja syöpä pysynyt poissa? Löysin meidän 9-vuotiaalta maatiaskissalta patin tammikuussa. Patti leikattiin helmikuussa. Patti ei tutkittu silloin. Nyt kesäkuun lopussa huomasin patin ja heti eläinlääkäriin yhteyttä. Kävin heinäkuun alussa näyttämässä tätä toista pattia. Eläinlääkäri ei sitä leikannut, sanoi että jää lomalle ja ota yhteyttä mikäli patti kasvaa. Pattihan kasvoi ja odotin 7 viikkoa. Patti leikattiin viime viikolla ja siitä tuli tällä viikolla tulokset. Pahanlaatuinen syöpäkasvain. Luin, että kissalle voi tehdä leikkauksia ja tämä oli nyt toinen. Myös kemoterapiaa suomessa. Eläinlääkäri sanoi, ettei enää kannata tai hän ei enää leikkaa kun on sellaisessa kohdassa, jossa lihas. Jos kasvain vielä uusiutuu, niin otan heti yhteyttä toiseen eläinlääkäriin ja heti. Pitää kysyä onko kemoterapia nyt mahdollista, vai mitä kannattaisi tehdä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821309Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021088Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä631083Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121009Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1631003Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103963Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68876Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119791- 77735
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121734