Olen vuosien varrella kysellyt kokemuksia skoottereista ja niiden erityisominaisuuksista valmistusmaittain, saamatta sen enempää relevantteja ja autenttisia kommentteja. On selvää että random kyselylle tulee random jannuilta random mielentilan vastauksia, what ever. Nyt kun olen omistanut kaikkia kolmea sorttia (ja nimenomaan valmistusmaalla on väliä) niin avaan oman kokemukseni osalta sanallista arkkua ihan kertoakseni autenttisen kokemuksen ilman että pyydän tai kysyn jotain enää. Toivottavasti jollekin on jotain hyötyä tästä avautumisestani.
Olen omistanut 80 luvulla suzuki pv 50 mopon, legendaarisen 2-tahtisen 4 vaihteisen joka oli vankka, toimiva, hiljainen mutta liian pienikokoinen. Koko oli siihen aikaan jonkinlainen trendivalinta, epämukava ajoasento tuli kylkiäisenä. Koleraa huonompi vaihtoehto lebra eli kookas ja ajoasennoltaan erinomainen tunturi tiger meluisalla moottorilla ei oikein kiinnostanut.
Seuraavaksi, ulkomaan yhteyksien johdosta omistin jo kauan ennen suomen skootteri-aikakausia uuden 80-luvun Yamahan 2-tahtisen skootterin. Ajoin uudesta asti n. 3 th km ja voin sanoa että en tarvinnut työkaluja kertaakaan missään yhteydessä, 6 voltin akkulaturia kevättalvisin lähinnä. Kaikki toimi, koko oli normaali eli kookas, muovit olivat laadukkaat, paksut ja moottori kehräsi tasaisesti ja hiljaisesti (kuin tämän päivän 4-tahtinen). Täydellinen skootteri tiivistetysti, oikea valkea ori.
5 vuotta sitten vanhat suolat alkoivat janottaa, ja hommasin 5 th ajetun Peugeot speedfight 2 nestejäähdytteisen. jossa minarellin 2-tahtinen moottori. Skootteri oli tehokas, tyylikäs, kookas, vankka, mutta meluisa kuin 80-luvun viritetty raisu tai tunturi. Heikkoutena voisi lisäksi mainita herkkyys bensiinilaaduille, jota yritin korjata hankkimalla uuden kaasuttimenkin. Vain synteettinen bensa sai skootterin toimimaan kuin 80-luvun yamaha. Tavallisella bensalla sai polkea 45 kertaa, kun synteettisellä noin 5 kertaa riitti (sähköstartti toimi mutta vertailuluku selkeämpi esittää). Ja sitten tullaan siihen kulutusasiaan: 5 litran tuntikulutus toi mieleen sen, että ajoin teini-ikäni täystehoisella 27 hv yamaha tzr 125 llä kiihdyttelyllä, talla pohja-asenteella ja moottoritieajolla 5 litraa tunnissa kulutuksella. Nyt minulla meni pyörätiellä 40 kmh köröttelyssä lähikauppaan sama polttoainemäärä ?!?! "What`s wrong with this picture ?". Päällisin puolin valikoimaolosuhteisiin nähden miinus/neutraali kokemus joka johti kuitenkin meluisuuden ja kulutuksen johdosta hamuamaan 4-tahtista, vaikka sitten kiinalaista...
Nyt, uusien suolojen jatkojanottaessa edelleen keski-ikäisenä olen asenteistani kinuskituotteita kohtaan huolimatta, hankkinut legendaarisen kiinalaisen znen/baotian/kinroad/Gy6 4 tahtiskootterin, jolla on ajettu 10 th. Kesän ajettuani kokemukseni ovat; Moottori on hiljainen, käynnistyy helposti ja kaikki toimii kuten kuuluukin. Huonot puolet ovat, että skootteri on suunniteltu kääpiökasvuisille, ja muovikatteet ovat juuri ennakkojuorujen mukaisen heiveröiset kuin naisten puuterirasian kansi. Pienikin kolhu ja 5 sentin halkeama ilmestyy. Skootterissa on enää 3 katteen osaa joka ei ole katteista halki jostain reunasta. kolmas mikä ihmetyttää, on heikko kiihtyvyys. Mikään mopoistani, edes suzuki pv 50 sieltä 80-luvulta ei ollut yhtä heikko kiihtymään. Ylämäet ajetaan 20-30 km h joka on lähes noloa. Skootteri on viimeistelyltään karu, ja kuin jonkun amisjengin löytöosista kokoama. Liitokset, ruuvit, kaikki, en tuotantoteknologian ammattilaisena omissa nimissäni työkseni tekisi koskaan tuollaista tuotetta. Eläisin ennemmin vaikka sosiaalituilla. Mittari on tylsä, kuin 70-luvun itäautosta. Vain edullinen hankintahinta ja moottorin hiljaisuus estää minua toistaiseksi myymästä skootteria
Eli kysymys-sokerina pohjalla, jos eurooppalaisella tuotteella on laadullinen ylivoima olemassa, miksei 2- tahtisuuden meluisuudelle tehdä mitään tai miksei eurooppalaiset valmista 4-tahtiskoottereita. Toistaiseksi ainoa toivoni on kokeilla Hondan skootteria joka esiviitteinä voi osoittautua täysosumaksi. Japanilaisuus 4-tahtisuus.
kiinalaiset vs eurooppalaiset vs japanilaiset
4
296
Vastaukset
- Jutustelija1
Yamaha TZR 125 antoi reilun 20hv todellista, ilmoitetut tehot oli usein muuta kuin todellisuus.
- Ikuinenskotsaaja
reaalitehot oli mitä oli riippuen mikä lehti testasi ja minkä kilpailevan merkin mainoksia lehden takakannet täynnä, mutta tzr oli joka tapauksessa tehokkaimpia kevareita mitä 80 luvulla tehtiin, italialaisen HRD n ollen tehokkain. Pointti asiayhteydessä oli kuitenkin Peugeot moposkootterin kulutus versus kevari
- Jutustelija1
Ikuinenskotsaaja kirjoitti:
reaalitehot oli mitä oli riippuen mikä lehti testasi ja minkä kilpailevan merkin mainoksia lehden takakannet täynnä, mutta tzr oli joka tapauksessa tehokkaimpia kevareita mitä 80 luvulla tehtiin, italialaisen HRD n ollen tehokkain. Pointti asiayhteydessä oli kuitenkin Peugeot moposkootterin kulutus versus kevari
-89 tuli Aprilian ja Hondan sekä Gagivan vermeet kevari luokkaan ja niissä oli enemmän tehoa. Ne myös toivat kevari luokan tasolle jonka tulevaisuuden toivot ansaitsivat ja asetinkin itselleni pohjatasoksi -89 Honda NSR kevarin jonka alle alevaa kevaria ei minulle tule, parempi toki kelpasi.
Tuo mainitsemasi kulutus tuntuu liian suurelta, mutta muista että myös kilokyykky menee 5 litraa sadalla periaatteella. Eli jos haluaa vääntää ja kääntää asiaa tiettyyn suuntaan niin sehän aina onnistuu. - Ikuinenskotsaaja
Jutustelija1 kirjoitti:
-89 tuli Aprilian ja Hondan sekä Gagivan vermeet kevari luokkaan ja niissä oli enemmän tehoa. Ne myös toivat kevari luokan tasolle jonka tulevaisuuden toivot ansaitsivat ja asetinkin itselleni pohjatasoksi -89 Honda NSR kevarin jonka alle alevaa kevaria ei minulle tule, parempi toki kelpasi.
Tuo mainitsemasi kulutus tuntuu liian suurelta, mutta muista että myös kilokyykky menee 5 litraa sadalla periaatteella. Eli jos haluaa vääntää ja kääntää asiaa tiettyyn suuntaan niin sehän aina onnistuu.en koskaan pitänyt honda nsr ää erityisen häävinä kevarina, honda edusti sellaista "käyttöpyöräkulttuuria" minun nuoruudessa, masentavin valinta olisi ollut honda mbx tai vielä pahempi mikä sen nimi oli C 4 ? sellainen kromiputket 2 syl, hyi sanoisin. Gagiva freccia c12 sen sijaan olisi ollut mieluinen peli, kallis kuin mikä tosin.
ainoa vääntö ja kääntö kulutusasiassa on että mopon ei tulisi kuluttaa missään olosuhteissa 5 litraa 100 lla. Tämä on mielipiteeni, kullakin omansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268