CR2 tiedosto JPG muuotoon

mikki55

CR2 tiedoston muuntaminen JPG muotoon. Kuvat otettu kameralla, jota minulla ei ole. Kuvat muistitikulla. En osaa millään muuntaa JPG muotoon, jotta saisin tehtyä Ifolorin valokuvakirjan.

Olen ollut koneella tämän vuoksi varmaan 3-4 tuntia, tulos 0 (:

Olen googlettanut, imuroinut jonkin ilmaisen ohjelman. Onnistui, mutta tuli vesileima kuvaan. En haluaisi ostaa tätä yhtä tarvetta varten ohjelmaa.

Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta mallin miten onnistun, en ole mikään tietokone nero. Ihan tavis käyttäjä vain.

Kyseessä erittäin tärkeän tilaisuuden kuvat.

7

3189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilisin.ufrawia

      Itse olen käsitellyt Windowsissa Canon-järkkärin RAW-kuvia Acdsee pro -nimisellä ohjelmalla, mutta se on maksullinen. Siitä saattaa olla olemassa trial-versiokin lyhytaikaiseen kokeiluun.

      Linuxin Xviewer näytti avaavan CR2-kuvan suoraan kamerasta kokeiltuna. Ufraw näyttää myös toimivan, ja sillä voi kuvaa myös jonkun verran käsitellä. Ufrawin saa Linuxin lisäksi Macille ja Windowsille.

    • Canonisti

      Käytän nykyään Mac’iä ja iPhoton tuki oli aikoinaan hyvä. Sillä aukeaa yleisimpien kameramerkkien raw-tiedostot yhä. Aikoinaan kun vielä puljasin MS:lla, käytin ilmaista IrfanView ohjelmaa kuvien arkistointiin. Siihen on saatavissa hyvin plug in’ja eri tiedostomuodoille.

      https://www.irfanview.com/plugins.htm

    • Niko_Nisti

      Sellainen ohjelma kuin FastStone Image Viewer ja uusin versio on 6.5. Aukaisee RAW tiedostoja, myös CR2 ja ohjelmalla voi tehdä perusmuokkauksia ja tallentaa sitten JPG muotoon. Ohjelma on ilmainen kotikäytössä eikä vaadi rekisteröintiä.http://www.faststone.org/

    • kuuuukkeli

      Irfanview'lla CR2 tosiaan aukeaa, kun asentaa pluinit ja sen jälkeen voi tallentaa jpeg-muodossa.

    • kaikki-hyöty

      Jos ne on erittäin tärkeän tilaisuuden RAW-kuvia, niin eikö kannattaisi repiä tästä kaikki hyöty irti ja oikeasti säätää ne kuvat viimeisen päälle ufrawilla tai muulla ilmaisella raw-editorilla samalla kun konvertoi.

    • kuuuukkeli

      Irfanviewn auto adjust colors toimii yllättävän hyvin, varsinkin jos ei omista kalibroitua näyttöä.

    • RT ja DT toimii hyvin Linuxissa. Muutkin alustat kohtuudella. Vaativat jo osaamista. RT=rawtherapee ja DT= darktable. Molemmat käyttävät hyvää dcraw kirjastoa jolla hyvä tuki monelle kameralle. Parempi kuin moni kaupallinen tai Windowssin oma, jonka tuki puutteellinen. DT kyllä vaatii useamman tunnin opiskelun. Helpoin ratkaisu on antaa kuvat osaavalle harrastajalle joka tekee wb, valotus, värikorjailun, linssivääristymät kohtuuajassa. lensfun on hyvä ilmainen kirjasto vääristymien oikaisuun. Senkin asentaminen ja mahdollinen tietokannanpäivitys vie aikaa.

      Kunnolinen tulos kuvankäsittelyssä vaatii oikeasti osaamista. Jos ei hajua alan termeistä gamut, gamma, icc-profiili, whitepoint, ... on kyllä vaikea tehdä mitään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe