Missä tuomitaan?

Miten_on

Tietääkö joku miten tuomitaan rikoksesta, jossa tekijä ja uhri ovat molemmat Suomen kansalaisia, mutta rikos on tapahtunut ulkomailla, toisessa EU-maassa?

Minun ymmärtääkseni tuomio tulee aina siinä maassa, jossa rikoskin on tehty, mutta kaveri väittää, että suomalaiset tuomitaan aina Suomessa.

Muistelisin, että sen Jennankin murhaajat saivat tuomionsa Espanjassa, jossa Jennankin tappoivat, vaikka kaikki olivat suomalaisia.

4

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurrrrristi

Asia on jonkin verran monimutkainen. Tapaukseen sovelletaan Suomen lakia vain, jos teko on myös tapahtumapaikan maan lakien mukaan rangaistavaa. Esim. USA:ssa 16 vuotias suomalainen saa ajaa autolla, Suomessa se olisi rikos, eli Suomen lakia ei sovelleta, vaikka 16 vuotias tulisi Suomeen ja tunnustaisi ajaneensa USA:ssa, mutta alle 18 vuotiaan USA:sta saama ajokortti ei kelpaa Suomessa.

Pääsääntöisesti rikos tutkitaan ja tuomitaan siellä missä se on tapahtunut. Suomen lakia sovelletaan vain, jos tekomaan toimivaltainen syyttäjä pyytää Suomea nostamaan syytteen Suomessa ja tekomaa luovuttaa tekijän Suomeen tuomittavaksi. Edellytyksenä on, että rikoksesta Suomessa saattaa seurata yli kuuden kuukauden vankeusrangaistus. Eli pelkät sakkojutut putoavat pois.
      Satakunta suomalaista istuu tälläkin hetkellä vankiloissa eri puolilla maailmaa, heitä ei ole haluttu luovuttaa Suomeen tuomittavaksi.

• Alkuperäinen_aloittaja

Joo ymmärrän. Tässä kuitenkin on kyseessä juttu, jossa kaveri väittää kaverinsa pahoinpidelleen hänet yhteisellä ulkomaan matkalla. "Uhri" ei ole tehnyt rikosilmoitusta ko. maassa, eikä käynyt lääkärissä tms. Eli klassikko: sana sanaa vastaan. Suomeenkin on jo palattu aikaa sitten.
      Nyt tämä oletettu uhri tavallaan kiristää kaveriani, sanomalla että voi tehdä Suomessa rikosilmoituksen ulkomailla tapahtuneesta pahoinpitelystä ja asia puidaan silloin Suomessa, Suomen lakien mukaan ja tuomiokin tulee täällä.

• jurrrrristi

No joo. Koska molemmat ovat jo Suomessa, niin asia voidaan kyllä tutkia ja tuomitakin täällä Suomen lakien mukaan, sillä pahoinpitely on todennäköisesti tekopaikan maan lakienkin mukaan rangaistavaa, mutta edelleen on voimassa kuuden kuukauden sääntö, eli teosta saattaa seurata yli kuusi kuukautta vankeutta.

Pelkästä pahoinpitelystä tuomitaan Suomessa pääsääntöisesti vain sakkoja. Aivan toinen asia on myös se, nostaisiko syyttäjä syytteen, jos asianomistaja tekee rikosilmoituksen. Jos ei, niin asianomistaja voi sen tehdä omalla syytteellä, mikäli oikeus ottaa asian tutkittavaksi, mutta hävitessään hän maksaa niin omat, kuin voittajankin kulut.

Kiristyksestä ei ole kyse, koska asianomistajalla on laillinen oikeus korvaukseen, mikäli hän jutun oikeudessa voittaisi.

• Ap.alottaja

Ok, kiitos. Tämä "uhri" kyllä mielestäni kiristää, koska vaatii "tekijää" maksamaan itselleen uuden ulkomaanmatkan tai hän tekee rikosilmoituksen tuosta väitetystä pahoinpitelystä.

Ymmärtäisin kyllä, jos sanoisi vaativansa korvauksia oikeuden käynnissä, mutta että näin: ulkomaanmatka tai rikosilmoitus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe