potkivan lehmän lypsy

hhkp

mitä eri keinoja siihen on? onko kukaan koittanut koskaan tälläistä: harjanvarrella tai kolalla kopauttaa lehmää lonkkaan kun potkii? toimiiko? kuulostaa aika erikoiselta tavalta.

17

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Greeku

      Tuohon vois käyttää kreikkalaisten lammaspaimenten konstia eli takajalat saappaitten varsiin ja sitte "lypsetään". Hyvin pysyy kohde paikoillaan.

      • LentäväLypsäjä

        No vastaaja ei ole sitten lehmää kuvia lähempää nähnytkään...mittasuhdekin heittää tosi pahasti lampaaseen verratessa.


      • Greeku

        Jo ei yletä ni laita palli alle. Nuin ne peräkammarin pojjaatki tekkee.


      • Greeku
        Greeku kirjoitti:

        Jo ei yletä ni laita palli alle. Nuin ne peräkammarin pojjaatki tekkee.

        "Lypsyjakkara vaan alle ja menoksi"

        Uutisen jälkeen Seiskan toimitukseen tuli yhteydenottoja aiheesta. Eräs viitasaarelaismies kertoi naispulan olleen maaseudulla ongelma aina – ja ongelmiin on haettu ratkaisua navetasta.

        – Ei ole mikään salaisuus, että isännät touhuavat lehmien kanssa. Lypsyjakkara vaan alle ja menoksi. Se on ihan normaalitoimintaa täällä. Nykyään navetoissa on kamerat, mutta saahan ne sammutettua, mies kertoi Seiskalle.


        Aihe on tabu

        Ihmisen seksuaalisen mielenkiinnon kohdistumista eläimeen kutsutaan zoofiliaksi. Tabuluonteisuutensa vuoksi ei ole varmaa kuinka yleistä zoofilia on, mutta joidenkin tutkimusten mukaan se voi olla jopa yhtä yleistä kuin homoseksuaalisuus.

        Vaikka aiheesta puhutaan vähän, niin on se ollut Suomessa aina tiedostettu asia. 1700-luvulla se oli yksi yleisimmistä kuolemantuomion syistä. Aikoinaan myös eläin tuomittiin aktista kuolemaan.

        Suomen rikoslaista eläimiinsekaantuminen poistui vuonna 1971. Se on silti eläinsuojelulain perusteella tuomittavaa eläinrääkkäyksenä.

        Artikkelissa näkyvä lehmä ei liity tapaukseen.


    • TOIMIII

      PARAS KONSTI ALOITTAJALLE ON KUN SIDOT OMAN JALKASI LEHMÄN TAKAJALKAAN KIINNI JA SILLÄ PIDÄT SITTEN TÄMÄN POTKIMISEN AISOISSA KUN PIDÄT OMALLA JALALLASI LEHMÄN TAI MIKSEI HIEHONKIN JALAN MAASSA HEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !

    • hht

      potkurauta tai sitten narulla sidot jalan kiinni. ikinä ole kuullukkaa että joku "koputtelee" lehmiä lonkkaan

      • 40vLypsänyt

        Voihan sillä hetkeksi ajatukset lehmältä sekoittaa, kun oikealla hetkellä kolauttaa, vaan ei se potkaisemasta estä, ja yleensä jos potkii, potkii monta kertaa. Lisäksi lypsäjällä ei riitä kädet enää harjanvarren kanssa huitoakseen, kun molemmat tarvitaan pyyhkimiseen tai koneen laittoon. Potkurauta tai kahleet ensiapuna parhaat ja nopeat.


    • KOTIKONSTEJA

      NO NIIN JOS OIKEASTI HALUAT PITÄÄ LEHMÄN LYPSYSSÄ PAIKALLAAN LAITETAAN LEHMÄLLE POTKURAUTA
      LEHMÄN TAI MIKSEIPÄ HIEHONKIN ETUJALKOJEN TAKAA LAITETAAN KUORMANSIDONTALIINA JOTA KIRISTETÄÄN NIIN ETTEI ELÄIN POTKI

      JA SITTEN PÄÄ SE SIDOTAAN TIUKASTI KIINNI NIIN ETTEI SE PYSTY LIIKUTTAMAAN PÄÄTÄÄN LAISINKAAN

      JOS NÄMÄ EI AUTA NIIN LAITA PULTTIPYSSY LEHMÄN OTSAAN JA LAUKAISE TÄMÄN TOIMENPITEEN OLEN NÄHNYT RAUHOITTAVAN KIUKKUISIMMANKIN LEHMÄN JA SE PYSYY PAIKALLAAN AIVAN LIIKKUMATTA

      • LIERO

        KUMPIHAN MEISTÄ ON LYPSÄNYT OIKEAA LEHMÄÄ....SUN LYPSYS ON JÄÄNYT VALTION TUKILYPSYYN
        VITUTTAAKO KUN VASTUSTAN SUN ÖKY TUKIAS KUN KALTAISESI LAISKIAINENB EI VIITSI ITSE TEHDÄ JA KUN JOUTUS TEKEEN NIIN KAS TARVITAAN VALTIOLTA TUKIA KUN MUNAPÄÄ RYÖMIT VALIOSI EDESSÄ KUIN MATO TAI PIKEMMINKIN...SE MIKÄ OLET ...


      • VITUNPENTU

        VALIO AIKOO MUUTTAA KAUSIHINNOITTELUA UUSI HINTA ON VALKUAISKYMMENYKSEN HINNAN LASKEMINEN 0,70- 0,65 JA RASVA TAASEN NOSTETAAN 0,25-0,35

        NORMIRASVAN OLLESSA 4,3 JA VALKUAISEN OLLESSA 3,3 MAIDON HINNAN PUITÄISI NOUSTA
        OSAATKO LASKEA TUOSTA NYKTISEN HINNAN JA TULEVAN HINNAN
        JA NÄYTÄ VIISAUTESI VITUN-ÄÄLIÖ


      • eihajuakaanmistään
        VITUNPENTU kirjoitti:

        VALIO AIKOO MUUTTAA KAUSIHINNOITTELUA UUSI HINTA ON VALKUAISKYMMENYKSEN HINNAN LASKEMINEN 0,70- 0,65 JA RASVA TAASEN NOSTETAAN 0,25-0,35

        NORMIRASVAN OLLESSA 4,3 JA VALKUAISEN OLLESSA 3,3 MAIDON HINNAN PUITÄISI NOUSTA
        OSAATKO LASKEA TUOSTA NYKTISEN HINNAN JA TULEVAN HINNAN
        JA NÄYTÄ VIISAUTESI VITUN-ÄÄLIÖ

        Öööö uskomatonta oon aina pitäny itseäni hemmetin viisaana kaikkitietävänä, mutta nyt huomaan kuinka tyhmä olenkin. En osaa kyllä laskea, on helpompi vaatia valtiolta tukia kuin laskea noin vaikeita asioita.
        Mitä noi desimaalit oikein ovat, voitko näyttää miten tuo lasketaan kun en itse osaa.
        Olet oikeassa minä kait sitten olen tyhmä, niinkuin naapurinikin on väittänyt.

        Apua auta laskemaan tuo.


    • paljonnähny

      Laita naru kireälle etujalkojen takaa . esim.kapulalla.Hyvä konsti.Jos ei auta.Olen opettanut hiehot laittamalla potkuraudan hännänalle kireälle (persreikään)toinen pää.Kerran lypsät näin niin sen koommin ei potki koska tekee niin kipeää.Tämä sellaselle tosi "hullulle" hieholle.Pakko keksiä keinot kun yksin joutuu oppettamaan.

      • Ihmehäiskiä

        Maajussit työntää sinne persereikään kyllä ihan jotain muuta kun potkuraudan.


    • lypsäjäkokenut

      Ei koputtelua, ei tepsi vaan pahentaa tilannetta koska elukalla hyvä muisti ja tulee araksi.

      Se on potkurauta, joskus harkiten kummallekin puolelle jos ei ota opiksi, ensi hätään voi myös rapsutella hännän tyvestä mutta oppii sen tavaksi hyvin äkkiä.

      Sitten joko minikuormaliina tai köysi kiristetään etujalkojen takaa, toimii käytännössä kaikilla lehmillä mutta oma askare laittaa paikalleen ja varoa saa ettei rupea hyppimään kun kurottelet köyden päätä eläimen alta. Jokin sopiva koukku lisää työturvallisuutta.

      Jalkojen sitominen mihinkään en ole havainnut hyväksi, yleensä vaan hermostuvat eläimet enemmän ja voivat loukata itsensä jos kaatuvat.

      Laulaminen, viheltely, rauhoittava juttelu kovalla äänellä varsinkin jos ei tavanomaista normaalirutiineissa, hännän sitominen johonkin ettei huiski tms joka vie lehmän ajatukset hetkeksi muualle toimii myös useimmiten lehmän rauhoittamiseksi lypsyllä

    • onnimimerkki

      Iso "pihti" (noin harpin mallinen) takaselän päälle ja sit kiristetään niin, että päät estävät nostelemasta takajalkoja. Myydään jossain. Tehokas, mutta painaa jonkin verran enemmän kuin potkurauta.

      • EiOikeinSelviä

        Kunhan et nyt sotkisi nostopihtiin, joka kiristetään lonkkaluiden ympärille ja jonka avulla voidaan nostaa halvaantunutta tai vaikka jalkavaivaista lehmää pienkuormaajalla tai traktorilla pystyyn. Potkunestoon sillä ei ole mitään tekemistä. Amerikkalaista potkurautaa en tunne, se lie joku samantyyppinen.


      • lypsäjäkokenut

        Luulen että jenkkirauta, olen kerran jossain lomituspaikassa käyttänyt eikä tuntunut yhtään niin kätevältä kun tavanomainen potkurauta, sitä kun voi tavallista rautaa säilyttääkin missä naulassa tai putkenmutkassa tahansa ja kuskata hartiaan ripustettuna. Vaatii ehkä totuttelua, lypsyasemalla ei useissa tapauksissa ole mahdollista käyttää, jos ei nyt tandemilla tai kalanruodossa jos viimeiselle paikalle ottaa.

        Sama ilmiö kun mihin jenkkirauta perustuu on tosin saavutettavissa aiemmin mainitulla narukikalla, narun poimiminen eläimen alta on tosin hieman riskialtis mutta jokin koukku jolla sen sieltä noukkaisee voi olla hyvä konsti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe