Uutta rikollisuutta

KonnatAsialla

Poliisin mukaan Suomeen on rantautunut Euroopasta kansainvälinen kuljetusrikollisuuden muoto, jossa kuljetusyritys asennuttaa ajoneuvokalustoonsa manipulointiin sopivia high tech -laitteita, joilla saadaan esimerkiksi kaukosäätimen avulla tallennettua ajopiirturiin väärää tietoa.

- Kesän aikana Helsingin poliisi on saanut kiinni kaksi tällaista ulkomaalaista kuljetusyritystä, joiden epäilty rikollinen toiminta on nyt esitutkinnassa. Ajo- ja lepoaikojen manipuloinnilla kuljetusalan kilpailu vääristyy, kun manipulointiin ryhtynyt kuljetusyritys saa taloudellista etua teettämällä kuljettajalla pitkää ajopäivää ja säästämällä muun muassa ajoneuvon huoltokuluissa

56

1998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnSairasta

      Sairas ala, ja aina hullumaksi menee.

    • VT8

      Piirturilla kikkailevien kannattaa ottaa huomioon että auton ja kuljettajan liikkeitä voidaan selvittää myös muuten kuin piirturin avulla. Kuorman teoista ja puruista jää sähköinen "sormenjälki" tietokantoihin, samoin eri paikkojen kulunvalvonnasta. Auton tankkaukset luottokortilla ja kuljettajan oman pankkikortin ja kännykän käytöstä jää jäljet. Vakavan onnettomuuden sattuessa näitä tietoja etsitään varmasti. Kokemusta on nimittäin.

    • RalfGoDuuni

      VT8 puhuu täyttä asiaa. Nykyisin kun kaikki asiointi asiakkaiden jossa kuorma nouto tai purku tapahtuu ja kirjautuu sähköisessä muodossa ja näistä tapahtumista jää tämä "sormenjälki" jota voidaan tutkia ja vertailla jälkikäteen jos esim viranomainen niitä haluaa tutkia. Ainakin isoimmat yritykset jotka ostavat kuljetuspalveluja kuljetusliikkeiltä vaativat myös kuljetusliikkeitä noudattamaan työaikalakeja ja säädettyjä määräyksiä ainakin Suomen sisäisessä liikenteessä ja uskoakseni tämä toimii myös hyvin kun kyse on suuryrityksistä,he siis noudattavat tilaajavastuulakia.
      Hyvä niin. Viestiketjun aloittajan kommenttia siitä,että säästävät huoltokuluista en ymmärrä laisinkaan. Kuorma-auton kuoltokuluissa ei voi säästää ja saada kilpailuetua vaikka olisi itä-blokin maista. Kaikki tekemättömät huollot kostautuvat ennenpitkää auton rikkoutumisena ja silloin puhutaan jo isoista rahoista. Auton huoltaminen on edullista,mutta korjaaminen kallista. Vanha sanonta ,mutta pitää edelleen paikkansa myös Puolassa ja Latviassa. Myös suuri osa itä-euroopan kalustoa on leasing-autoja joten huollot tehdään ajallaan. Ensin oli magneetti sotkemaan ajotietoja ja nyt sitten high tech-laitteita. No aina riittää nörttejä kokeilijoita,luulevat olevansa askeleen edellä.
      Mutta ei näillä laitteilla yksikään kuljetusyrittäjä miljonääriksi pääse. He ovat sellaisia alan maineen pilaajia.

    • Kummipyörä

      Keikkaa pitää olla reilusti, jotta ei rahantulo lakkaa. Paskalakit senkun vaan kyttää persehomeessa.

    • PalkkauksenTaso

      Jos jatkuvasti täytyy tehdä ylitöitä lakia rikkomalla että saa rahaa riittävästi niin kannattaa miettiä omaa elämäntapaansa tai sitten onko palkka ihan kohdillaan. Tietysti jos elämässä ei ole mitään muuta kuin kuorma-auton peltikopissa istumista niin sitten tilanne on ok.

    • jorma84

      ei nuo kuseta, eikä kukaan kuski edes lähe ajeleen kellon ympäri vaikka piirturia huijaa, ne on vaan fiksumpia ku suomalaiset, ja ajelee ajot niinkun omaks parhaaks näkee ja nukkuu sillo ku oikeesti väsyttää ja nälättää, nyky lainsäädäntö on perseestä ja aivan eu:n sanelemaa, joustovaraa pitäis olla ja paljon ajo-ja lepoaikalaissa, enkä yhtään ihmettele et noita laitteita on tullut. itsekin käyttäisin... sitä varten, ettei tarviis painaa silmät ristissä ja vaikka nukkua päivän aikana palkattomana, ja syödä silloin kun haluaa, enkä minkään vitun laki asetuksen mukaan. Asetus kun monesti sattuu määräämään millon kuskia väsyttää. omalla kohdallani laki pakottaa ajamaan väsyneenä ja viettämään tauot, silloin kun ei väsytä tai nälätä

    • RajansaSeOnJormallakin

      Jorma84,puhuu ihan täyttä potaskaa. Jos digipiirturi antaa nykyisellään ajaa 4.5 tuntia ja tauko 45 minuuttia ja sen jälkeen 4.5 tuntia ajoa yhteensä 9 tuntia niin jokainen selväjärkinen ihminen tietää ,että kun 9 tuntia on ajettu niin silloin kuljettajan valmius vastata kaikkiin tiellä tapahtuviin haasteisiin on siinä määrin alentunut,että on syytä levätä eli ei juoda kaljaa vaan oikeasti levätään eli nukutaan. Jorma84 pitää muuttaa johonkin sellaiseen maahan kuten Venäjä, Afrikan valtiot tai lähi-itä jos haluaa elää sellaista elämää jossa töitä tehdään kun huvittaa ,nukutaan kun huvittaa ja syödään ja juodaan kun huvittaa. Ja kyllä se sitten näissä maissa onnettomuustilastoissa näkyykin kun eletään kuin "eläimet". Jokainen voi lukea netistä kuinka monta ihmistä kuolee rajanaapurimme Venäjän teillä vuodessa. Se on karmeaa luottevaa.Jorma 84 ei ole ilmeisesti ihan normaali ihminen. Normaali ihmisellä on säännöllinen vuorokausirytmi. 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa aikaa eli perhe-elämää ja 8 tuntia unta. Tämä on ollut jo 100 vuotta jokaisen suomalaisen duunarin unelma ja tämän unelman eteen ammattiyhdistysliike on aikoinaan tehnyt arvokasta työtä. Tällä reseptillä myös jokaisella suomalaisella on mahdollisuus nauttia myös niistä eläkepäivistä. Jorma84 pullistelee ihan turhaan,jos ei muuta ajattelutapaansa työnteosta niin 65 vuotispäivät on hänellä tiukassa ja tuskin 80 v. päiviä näkee. Kaikella kunnioituksella Jorma84,mutta elämä on rajallinen voimavara ja sitä kannattaa kunnioittaa.Väsyneellä miehellä se on yksi rapsahdus aivoissa tai sydämessä ja se on siisti suoraviiva
      paperilla. Lähiomaiset surevat kovaa kuskia. Mutta Jorma kyllä tietää...........

    • YrittäjäViimeisenPäälle

      Jorma84 edustaa sitä uutta kuljettajasukupolvea joka on jokaisen kuljetusyrittäjän painajaisuni. Työntekijä joka sanelee mitä teen ja milloin. Tullaan firmaan töihin annetaan kuva,että ollaan alalla todella Pro. Sitten alkaa valitus ja vääntö heti kun koeaika on ohitse. Ei se nyt näin mene. Työnantaja määrää tahdin ja fiksu työnantaja pitää kiinni säädetyistä lakipykälistä. Kyllä se on nähty mitä väsynyt kuljettaja saa aikaiseksi pelkää p..skaa. Mitä maksaa kun täysperäyhdistelmä menee ojaan kun nukkumatti tulee isollekin karpaasille silmäkulmaan. Nämä "yli-ihmiset" kuten Jorma84 luulee olevansa on olemattomia pullistelijoita huoltoaseman nurkkapöydässä. Se ,että meillä Suomessa on mukava elää ja olla perustuu juuri siihen,että säädettyjä lakeja ja asetuksia noudatetaan. Jos ei itse tunneta omia rajoja niin on hyvä,että joku muu eli lainsäätäjä ne asettaa.

    • YöTyöläinen

      Voi ,että Jorma84 . Kyllä itä-euroopan pojat ajavat väsyneillä silmillä ja huijauslaitteilla vaikka 48 -60 tuntia putkeen. Jopa suomipoika on ajanut 48 tuntia putkeen vanhalla paperipiirturiautolla tänäkin vuonna. Otti taukohuoneessa vain kahvin ja sanoi ettei voi syödä mitään ettei ala väsyttämään ja lähti kohti Oulua Helsingistä.Onko tällaisessa elämäntavassa mitään järkeä. Eihän tällainen ajattelutapa perustu yhtään mihinkään järjelliseen ajatteluun. Ennenaikainen hauta odottaa tällaisia idiootteja jotka eivät aidosti edes rakasta työtään kuljettajana. Minä en voi ymmärtää ihmisiä jotka eivät osaa erottaa vapaa-aikaa ja työaikaa eivätkä varsinkaan arvosta sitä arvokasta työtä mitä ammattiyhdistysliike on on saanut aikaan varsinkin 1960-90 luvulla jolloin kuljettajien asioita saatiin vihdoin hoidettua sille tasolle,että myös ammatin arvostus nousi. Minun on todella vaikea ymmärtää tällaisia Jorma84 tyyppejä jotka eivät ymmärrä,että jos aikoo pärjätä alalla niin pitää selkeästi olla työaika ja lepoaika . Jotta jaksaa työssään niin pitää myös levätä. Tällaisia Jorma84 tyyppejä varten on tehty lainsäädäntö jota jokaisen kuuluisi noudattaa. Toivottavasti näitä asioita myös joku valvoisi. Muutoin voi olla aika turvatonta tuolla tienpäällä. Eli lisää resursseja raskaankaluston valvontaan. Poliisi on rahtarin paras kaveri.Poliisi on kaikkien kaveri,nimittäin Suomen poliisi.Se maailman paras.

    • jorma84

      ... itsekin käyttäisin sitä varten, ettei tarviis painaa silmät ristissä ja vaikka nukkua päivän aikana palkattomana, ja syödä silloin kun haluaa,

      Kuljetusalalla, kun ei pysty elämään normaali elämää 8h työtä, 8h unta, 8h vapaa-aikaa. Päivän pituus maks.15h voipi painottuu yöaikaan. Nykylainsäädäntö pakottaa minut pitämään tauot silloin kun ei vielä väsytä ja ajamaan kun väsyttäis, tästä ei voi väitellä vastaan. Lainsäädäntö voipi toimii jollekkin, mut taas jollekkin olla riesa. Olenkin sitä mieltä, että laissa tulisi olla joustoa. Tottakai lait pitää olla, mutta toisenlaiset.

      • Työ.Hullu

        Dikikortti sanelee milloin väsyttää!
        Tunnen kaverin päätyönä ajaa rekkaa, sivutyönä pakettiautoa, ajotuntia päivässä tosipaljon, LAILLISISTI,


      • YrittäjäViimeisenPäälle

        jorma84 hyvä "villi ja vapaa -viimeinen luolamies Suomen syvistä metsistä" Meistä jokainen nukkuu ihan omalla ajalla ilman palkkaa. Täällä kirjoitteli vähän aikaa sitten yksi Turkulainen älämölö joka valitti ettei palkka juokse kun nukkuu autolautalla. Älä sinä nyt lähde tähän samaan valittamiseen mukaan.Tuo kultainen 8 8 8 tunnin ohje onnelliseen täysipainoiseen elämään on jokaisen kuskin tavoite ja sen tulee takomaan sinunkin päähäsi seuraavassa lakisääteisessä 5 v. työterveystarkastuksessa pirtsakka naisihminen joka lähettää sinut tämän keskustelun jälkeen vielä ravintoterapeutille jotta osaisit syödä jatkossa välimeren ruokavalioon kuuluvia ruokia.
        Ilmeisesti et tunne työaikalakia kun puhut tuollaisista 15 tunnin työrupeamista. Ota seuraavaan direktiivikoulutuspäivääsi aiheeksi työaikalainsäädäntö niin sinulle selviää moni asia. Millä muulla alalla on niin joustava työaikalaki tällä hetkellä kuin kuljetusalalla. Joustoa löytyy jopa 13 tuntiin asti. En ymmärrä ajattelutapaasi ollenkaan . 4,5 tuntia ajoa ,tauko 45 min ja sen jälkeen 4,5 tuntia ajoa ja siihen muu työ lisänä esim lastaus/purku. Eikö tämä työmäärä nyt perhana riitä, eikö sinulla ole mitään muuta elämää? Väite ettei tällainen lainsäädäntö toimi ei pidä paikkaansa. Kuljetusliikkeet suunnittelevat huolella työajat jotta ylitöitä ei tehdä ja lakeja noudatetaan. Kuljettajien vaihto tapahtuu tuolla tienpäällä ja yrityksillä on asuntoja joissa kuljettajat voivat nukkua ja pitää lakisääteiset tauot. Näin voidaan toteuttaa esim. katkeamaton 3 vuorotyö jos autolla ajetaan Pohjois-Suomeen pääkaupunkiseudulta.Se on tehokasta ja taloudellista lisäksi kuljettajien terveys pysyy hyvällä mallilla ja eivät vaihda työpaikkaa koko ajan koska kuljettajat kokevat työnsä mielekkääksi. Lopuksi mikä kuljetusliike on sellainen jossa kuljettaja voi itse päättää milloin ajaa ja milloin nukkuu. Eiköhän se ole se asiakas joka sanoo milloin tavara on oltava perillä???


      • VT8
        YrittäjäViimeisenPäälle kirjoitti:

        jorma84 hyvä "villi ja vapaa -viimeinen luolamies Suomen syvistä metsistä" Meistä jokainen nukkuu ihan omalla ajalla ilman palkkaa. Täällä kirjoitteli vähän aikaa sitten yksi Turkulainen älämölö joka valitti ettei palkka juokse kun nukkuu autolautalla. Älä sinä nyt lähde tähän samaan valittamiseen mukaan.Tuo kultainen 8 8 8 tunnin ohje onnelliseen täysipainoiseen elämään on jokaisen kuskin tavoite ja sen tulee takomaan sinunkin päähäsi seuraavassa lakisääteisessä 5 v. työterveystarkastuksessa pirtsakka naisihminen joka lähettää sinut tämän keskustelun jälkeen vielä ravintoterapeutille jotta osaisit syödä jatkossa välimeren ruokavalioon kuuluvia ruokia.
        Ilmeisesti et tunne työaikalakia kun puhut tuollaisista 15 tunnin työrupeamista. Ota seuraavaan direktiivikoulutuspäivääsi aiheeksi työaikalainsäädäntö niin sinulle selviää moni asia. Millä muulla alalla on niin joustava työaikalaki tällä hetkellä kuin kuljetusalalla. Joustoa löytyy jopa 13 tuntiin asti. En ymmärrä ajattelutapaasi ollenkaan . 4,5 tuntia ajoa ,tauko 45 min ja sen jälkeen 4,5 tuntia ajoa ja siihen muu työ lisänä esim lastaus/purku. Eikö tämä työmäärä nyt perhana riitä, eikö sinulla ole mitään muuta elämää? Väite ettei tällainen lainsäädäntö toimi ei pidä paikkaansa. Kuljetusliikkeet suunnittelevat huolella työajat jotta ylitöitä ei tehdä ja lakeja noudatetaan. Kuljettajien vaihto tapahtuu tuolla tienpäällä ja yrityksillä on asuntoja joissa kuljettajat voivat nukkua ja pitää lakisääteiset tauot. Näin voidaan toteuttaa esim. katkeamaton 3 vuorotyö jos autolla ajetaan Pohjois-Suomeen pääkaupunkiseudulta.Se on tehokasta ja taloudellista lisäksi kuljettajien terveys pysyy hyvällä mallilla ja eivät vaihda työpaikkaa koko ajan koska kuljettajat kokevat työnsä mielekkääksi. Lopuksi mikä kuljetusliike on sellainen jossa kuljettaja voi itse päättää milloin ajaa ja milloin nukkuu. Eiköhän se ole se asiakas joka sanoo milloin tavara on oltava perillä???

        Nykyisin varsin tiukka työ-ja lepoaikalainsäädäntö on seurausta menneiltä vuosilta ja vuosikymmeniltä kun töiden määrissä ei ollut mitään järkeä. Porukka ajoi kellon ympäri ja tauot pidettiin jos oli aikaa. Jossain vaiheessa tähän järjettömyyteen oli jonkun pakko puuttua ja puututtiinhan siihen. Pieniä ongelmia nykyinen lainsäädäntö aiheuttaa. Joskus on niin tosiaan että silloin on ajettava kun väsyttää ja silloin on oltava parkissa levossa kun ei yhtään väsytä. Esimerkki takavuosilta omalta uralta. Hain illalla bitumikuorman Naantalista ja tarkoitus oli olla asfalttiasemalla jossain pirun kaukana aamuviideltä. No läpi yön ajoin ja pilkkisin ratissa monia kertoja. Pääsin kuitenkin perille ja sain kuorman purettua viideksi. No sitten piti lähteä takaisin Naantaliin mutta työaikalaki pakotti menemään yhdeksäksi tunniksi pikiaseman lähellä olevalle huoltoasemalle. No jokainen varmaan ymmärtää miten hyvin saa kuumana kesäpäivänä nukuttua vilkkaan huoltoaseman pihalla. Sitten kun pakollinen lepo oli pidettu oli lähdettävä iltaa vastaan ajamaan ja odottamaan sitä hetkeä kun sisäinen kello kertoo että nyt pitäisi mennä nukkumaan koska on jo yö. No sehän ei käynyt päinsä vaan oli taas kerran ajettava uni silmissä ja kaiken maailman haamut ja peikot seurana. Seuraava kuorma ja kuski ja Naantalissa odotti....
        Tässä yksi, joskin marginaalinen tilanne ja epökohta nykyisessä työaikalainsäädännössä.


    • IkuisuusProjekti

      En tiedä mikä tyyppi tämä jorma84 on,mutta minä perheellisenä miehenä jossa molemmat aikuiset tekevät vuorotyötä niin en voi kuin ihmetellä tämän kirjoittajan ajatuksia. Eihän se elämässä niin mene asiat ,että nukutaan kun halutaan ja tehdään työtä kun halutaan. Sehän olisi eläimellistä menoa.
      Kyllä jokaisella työntekijällä on työvuorot ja sen mukaan työntekijän on itse päätettävä,että nyt nukun ja nyt lähden työhön ja työnantaja sen ymmärtää. Kyllä normaalissa työyhteisössä pystytään sopimaan ,että esim. perheen työvuorot on synkronoitu siten,että ainakin osa 2 viikon työjaksosta osuu siten ,että voidaan syödä yhdessä aamupalaa lasten kanssa. Eihän Suomi sivistysvaltiona ole sentään DDR jossa valtio määräisi kaiken. Olisiko jorma84 aika vaihtaa työpaikkaa sellaiseen jossa on tämä ihan järkevä isojen kuljetusliikkeiden suosima 8 8 8 malli. palkka on ehkä pienempi ,mutta elämänlaatu on valtavasti parempi,varsinkin kun on pieniä lapsia ja parisuhdekin voi valtavan paljon paremmin kun työtä tehdään kohtuudella ja aikaa jää perheelle ,katsos kun lapset on vain hetken pieniä ja sitten ne muuttaa jo pois kotoa. Piruako sitä sitten vaarina harmittelee asiaa ,kun voi nuorena tehdä asian eteen jotain. Mieti nyt tarkkaan jorma84,et ole ihan nuori mies enää. Jos luku 84 viittaa ikään. Minulla on vuoden 84 BMW harrastuspelinä ja se katsotaan jo museoajoneuvoksi.

      • Työnsankarit

        Tiedän paljon porukkaa joilla elämässä ei muuta ole kuin rekan hytissä eläminen. Ei harrastuksia, ei kavereita, ei lapsia tai vaimoa. Rekalla ajetaan, tupakkaa poltetaan ja syödään epäterveelliisesti. Siinä on koko arki. Terveys on mit on ja se ei edes kiinnosta. Tärkeintä on vaan saada keikkaa ja rahaa. Hirveää on jos joku samassa firmassa saa tunteja tiliin enemmän niin sehän ahdistaa ja seuraavaan tilikauteen onkin sitten haalittava reippaasti lisää tunteja. Vaihtoehtoisesti voi tietysti mennä vapaalla toiseen firmaan tuuraamaan.
        Näille kavereille ei työpäivät ja vuorot merkitse mitään. Tärkeintä on....niin se rekalla ajaminen.


      • Puukenkä.Paroni

        Rekkamiehet ovat älykääpiöitä


    • jorma84

      YrittäjäViimeisenPäälle: Kyllä se nyt vaan on niin, että tainnut sinulta unohtua jokunen jos toinenkin asia ajo-ja lepoaikalaista. Kuljettajan työhönsidonnaisuusaika voipi olla se 15h/vrk 3krt viikossa.

      "Joustoa löytyy jopa 13 tuntiin asti." lainausta kirjoituksestasi, mitä muuten tällä tarkoitat.??

      Ja se on muuten kuljettaja joka sanoo milloin tavara on perillä.

      Ikuisuusprojektille: alalla kuin alalla pitäs mun mielestä mennä niin, että silloin kun väsyttää niin, silloin nukutaan ja sillon kun on nälkä syödään.

    • YrittäjäViimeisenPäälle

      jorma84 ymmärrä nyt tosiasiat. Vaikka olen itse kuljetusyrittäjä en ole niin rahan ahne,että lähtisin lakeja rikkomaan. Minä en ole kirjoituksessani sanallakaan maininnut mistään työhönsidonnaisuus ajasta vaan työaikalaista kuljetusalalla. Laki sanoo yksiselitteisesti ajoaika,odotusaika ja tauot voivat olla enintään 13 tuntia. Ajoaika 9 tuntia ja kalenteriviikonaikana voidaan kahdesti pidentää 10 tuntiin. Viikottainen työaika enintään 56 tuntia. 2 viikon yhteenlaskettu ajoaika saa olla enintään 90 tuntia.En kirjoita tähän koko työaikalakia sillä voit sen lukea sen erittäin kansantajuisesti kirjoitettuna työsuojelu.fi sivustolta. Olisi erittäin hyvä jos sen sieltä luet ja sen jälkeen myös noudatat kyseisiä säädöksiä sillä nykyisellä ajattelu ja toimintamallilla olet kumipyörillä liikkuva aikapommi .Voit aiheuttaa toimillasi paljon surua ja murhetta muille tiellä liikkujille ja itsellesi.
      Jos ei itse osaa asettaa rajoja työnteolle niin on hyvä ,että lainsäätäjä ne asettaa. Toivoit kirjoituksessasi ,että pitäisi olla enemmän"joustoa" eli itsellä mahdollisuus päättää lepoajoista. Jokainen meistä tietää mihin se johtaisi. Se olisi paluu 1950-1970 luvuille jolloin kuljetusalalla oli täysi "villin lännen meininki" ja sellaista ei kukaan halua.

    • Tauski

      Niin hyvä kirjoitus ja lisäyksenä vuorokaudessa pitää olla 11 tuntia lepoa vaikka hytissä asuisi. Eli jos lakeja noudatat jorma84 niin 11 tuntia pitää siellä hytissä vaikka nenää kaivella ,mutta et aja kuin korkeintaan siirrät auton autolauttaan satamassa. Niin sekin tieto löytyy kyllä netistä ja vielä helposti.
      Eli hyviä unia vaan jormalle.

    • BoheemiEiSoviAlalle

      Onneksi alalle pääsee nykyisin nuorempi sukupolvi vain ammattikoulun,aikuiskoulutuksen tai armeijan kouluttamana. Nämäkin asiat tulevat opiskeltua näissä opinahjoissa oikein kunnolla eikä tarvitse vääntää eikä kääntää näillä sivuilla. Kyllähän totuus on kuitenkin se,että työpaikalla on työajat ja omat unet ja lepohetket sovitetaan vapaa-ajalle. Jos alalle tulee töihin niin jos työ tehdään yöllä niin sitten kuski nukkuu tai ainakin yrittää nukkua päivällä. Tässähän on puhtaasti kyse ammatinvalinnasta. Sitä saa mitä tilaa.Aika harvalla ihmisellä on mahdollisuus nukkua silloin kun huvittaa ja tehdä työtä silloin kun huvittaa.

      • Erilanen.Nuori

        Minua huvitaa nukkua yöllä, tehdä työtä päivällä.


    • jorma84

      YrittäjäViimeisenpäälle: Vuorokausilepo 11 tuntia
      Vuorokausilevon tulee olla yhdenjaksoinen ja vähintään 11 tuntia jokaista 24 tunnin jaksoa kohden. Työhönsidonnaisuusaika eli ajoaika, muu työaika, odotusaika ja tauot yhteensä voivat olla enintään 13 tuntia.

      Vuorokausilevon saa kahden viikoittaisen lepoajan välillä lyhentää enintään kolme kertaa vähintään yhdeksän tunnin (= lyhennetty lepoaika) mittaiseksi. Lyhennystä ei tarvitse korvata vapaa-aikana. Työhönsidonnaisuusaika on enintään 15 tuntia.

      Onko tässä sinulle jotain epäselvää miksei 15h päivät ole mahdollisia lain mukaan. Ota vaikka selvää työsuojelusta tms... luulisin yrittäjän tietävän nämä perushommat. Ja mikä tekee minusta esim. aikapommin, jos päivän pituus on 15h.

      Melko pitkään alalla olleena tunnen ajokykyni ja jos alkaa väsyttään, niin silloin ei ajeta vaan otetaan lepiä, et jaksaa turvallisesti perille. Vaikka lakia rikkoisinkin niin ratissa en ala nukkumaan.

      Eikös tuo ole parempi rikkoa lakia ja ajaa perille, kuin et nukahtaa rattiin ja huonolla tuurilla tappaa muita tielläliikkujia.?

      ps. tunnut aika hyvin tuntevan ajatus ja toimintamallini" omasta mielestäsi!, sanotaanko näin, että ajatusmaailmani sotii pyrokratiaa ja lakeja vastaan joissa ei ole mielestäni järkeä. Mutta se ei tarkoita ettenkö niitä pyrkisi noudattamaan. Tauot pidän niinkuin kuuluu, vaikka en haluaisi niin pitääkään kuin laki määrää, ja olen joutunut rikkomaan lakia etten nukahda rattiin. Ammatistani olen ylpeä ja työni hoidan hyvin. Liikenteessä ajelen rauhallisesti ja pidän itsestäni huolen fyysisesti. Pidän työstäni, Joskus vaan lakipykälät joita haluaa noudattaa tekevät työstä todella hankalan. Ja niihin haluisi käyttää maalaisjärkeä, eli nukkua jos väsyttää ja syödä silloin kun haluaa, eikä lain sanelemana.

      Esim yhämittainen ajoaika 4,5h voisi olla ihan yhtähyvin niin et saa ajaa vaikka 9h putkeen kunha sit päivän aikana on kuitenkin pidetty taukoa 1h15min. Se höllentäis monen ammattikuskin kaasujalkaa. Novallakin taannoin yksi soittaja ihmetteli et miks rekan pitää lähtee ohittaan toista vaikka nopeusero on 5km/h ja kerää jonoa motarilla, ni siihen yks naisrahtari vastasi, et kerkee määränpäähän lain puitteissa.


      .

    • jorma84

      Ja tuohon alkuperäiseen otsikkoon minulta loppukirjoitus, Eu:sta ei ole ollut kuin harmia Suomelle, sen tietävät kansanedustajat ja valveutuneet Suomalaisetkin, tän on annettu vaan mennä liian pitkälle, Poliisi ei pysty valvoon riitävästi tänne tullutta rahtiliikennettä ja sen huomaa kyllä.

      Meidän suomalaisten yrittäjien leivästä on viety aika iso osa rahaa. Ja sitä on syydetty ulkomaille asti vaikka oma talous on kohenemassa vasta. Ja tuo kirjoitus et tänne tullut kopla joka käyttää jotain laitetta on ihan hölypölyä. OK ne ovat kopla kun ovat päästetty tänne kiitos eu:n, mut ei ne mitään rahallista hyötyä voi saada tuon laitteen ansiosta vaikka tekis kuin pitkiä päiviä, ja vielä huoltokuluissa säästää;) Vi....u mitä potaskaa. Onkohan edes poliisi tuon otsikon takana vai joku muu. Kyllä sen näkkee papereista milloin on suomeen tultu ja milloin syytä mennä pois, ei piirturilla pysty huijaa koko reissua täällä Suomessa. Ehkä vaan käyttää siihen et sais ajaa pitempään ja tehä hommat niinku parhaaks näkee. , kun ovat kerta tänne päästetty säheltään.

    • jorma84

      Ja tämä on vielä pakko mainita, että mielipiteitä asioista on yhtä paljon kuin on persereikiä, eli jokaisella omansa. Ottakaa ihmiset toiset huomioon ja koittakaa ymmärtää niin tiellä kuin sosiaalisessa mediassa. Antakaa sanan kukkia ja eläkää niinkuin parhaaksi näette. Lait on tehty anarkian estämiseksi, mutta niistä on unohtunut maalaisjärki jota jokaisen suomalaisen tulisi käyttää.

    • ViennänJaKiennän

      Ihan mukavasti kirjoittelet kuten myös tuo nimimerkki YrittäjäViimeisenPäälle. Olen tällainen pitkänlinjan kuljetusalan savolainen vääräleuka ja olen juuri käynyt koulutuspäivän jonka aiheena oli työaikalaki ja kuljetusalan lainsäädäntö. Vaikka meillä oli hyvä vetäjä ja kaikki pysyivät hyvin hereillä ,myös keskustelu aiheesta oli runsasta. Koko päivän aikana ei kertaakaan ollut puhetta tästä työhön sidonnaisuusajasta. Mikä se on??? Työaikalaki käytiin kyllä lävitse tyhjentävästi kuten tuossa YrittäjäViimeisenPäälle kertoi pääkohdat. Josko nyt tämä jorma84 (vaikka päätti olla enää kommentoimatta) tai sitten joku muu kertoisi meille varmasti aika monelle tietämättömälle miten työhönsidonnaisuus aika eroaa tavallisesta Suomen ja Eu:n kuljetusalan työaikalaista. Ainakin minulle tällainen työhönsidonnaisuusaika on täysin vieras käsite. Lopuksi maalaisjärkeä ei voi lainsäädännössä käyttää,minä savolaisena jos joku tiedän,että sitten alkaa sellainen säätö ja soveltaminen,että aletaan lipsua joka asiassa joka suuntaan ja yleensä vielä pääsääntöisesti siihen huonoon suuntaan. Eli turvallisuus heikkenee tuolla tienpäällä.

    • TyttöVarjoiseltaKujalta

      Hyvä kysymys : Mikä on tämä työhön sidonnaisuusaika? Ymmärrän kyllä ,että kaupunkibussikuskeilla on aamuruuhkassa työtä ja sitten pitkän pitkä tauko ja työ jatkuu iltaruuhkassa kun ihmiset palaavat työstä kotiin . Onko näillä usein ulkomaalaistaustaisilla kavereilla työssään siis työhön sidonnaisuusaika kun todellinen työpäivä on jopa se 13 tuntia ja välissä voi olla se 5 tunnin palkaton tauko? Minulle täysin tuntematon käsite vaikka olen kyseisen työaikalaki-päivän istunut eikä siellä moista termiä käsitelty ollenkaan.

    • näinseon

      Työhönsidonnaisuusaika on ajot tauot, odotukset, purut, lastaukset. Taukoa ei voi olla miten paljon tahansa. jos vaikka työt on 13h ajoineen, taukoineen yms... niin ei ole mikään ongelma nukkua 2h palkattomana. kunhan 15h ei ylity.

      15 tuntia voi olla päivän pituus maksimissaan ja 15tunnin päiviä voi olla viikossa 3kertaa, silloin vuorokausilepoa on lyhennetty 9tuntiin kolmesti viikossa,

      jos kaikki vuorot sen 15h miinus palkattomat ja pakolliset tauot 1h se onpi 14hx6 84h 2viikossa. Ei ole kovin paljon ja täysin mahdollista ja laillista.

      Jakohommissa missä olen ollut mukana on monilla päivän pituus taukoineen päivineen lähellä tuota 15tuntia. Aika ripee tahti kavereilla on kyllä ja huomas et kiirusta sai pitää et kerkes tuohon 15 tuntii takas.

      Niin ja muistakaa pitää 30min tauko kun 5,5h tehty töitä, joko yhdessä tai kahdessa osassa. Ja tämä on työaikalakiin perustuva juttu, jota valvoo vain työsuojelu ei poliisi,

      • PoliisiValvooJaTarkastaa

        Jaa, kyllä minun piirturin tietoja ja sitä kautta taukojen valvonnan on suorittanut aina poliisi. Poliisihan niistä sakotkin kirjoittaa jos tauoissa puutteita. Tuösuojeluviranomaisilla ei ole sakotusoikeutta.


      • poliisieivalvojakaikkea

        Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla
        enintään 5,5 tuntia. Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle
        annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai
        kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla
        vähintään 15 minuutin mittainen.

        nimim poliisi valvoo ja tarkastaa: tarkoitin ylläolevaa tekstiä, löytyy esim työehtosopimuksesta, On työaikamääräys ja tätä asetusta valvoo pelkästään työsuojeluviranomainen, ettei tehdä päiviä ilman taukoa esim, jakeluliikenne pääkaupunkiseudulla, jossa ajo-aika ei välttämättä tule vastaan, niin taukoa on silti löydyttävä päivän aikana se 30min jokaista jaksoa kohden.

        Poliisin valvontalaitteet eivät näytä punaista, vaikka olisit tehnyt ajoa, purkua, lastausta yhteensä vaikka 9tuntia ilman taukoja, kunhan ajoaika on alle 4,5h. Ja ei näytä muuten työsuojelutarkastuksessakaan vaikkei tuota työaikamääräystä olisi prikulleen noudattanutkaan, koska käyttävät samoja lukulaitteita kun poliisi.

        Puuttuvat vasta sitten jos näkyy et tehty töitä esim 9h ilman taukoa, tai työntekijä valittaa asiasta, ettei ole mahdollisuutta pitää tuota taukoa,, tai sattuu joku liikenneonnettomuus.


    • KäkKriäinen

      Jos nyt tämän kirjoittajan jutun oikein ymmärsin niin koko viikon työt tehdään 3 päivässä. 3 x 15 tuntia eli yhteensä 45 tuntia. Miksi tämäkin työaikasäädös- asia on tehty kuljetusalalla niin vaikeaksi. Ja kyllä sekin tuntuu aika järjettömältä,että jollakin on 15 tuntinen työpäivä ihan normijuttu,kun toimistoihmisillä 7.5 tuntiakin on jo täyttä tuskaa. Itse asiassa ei ole yhtään ihme ettei nuorta väkeä saada alalle jos tällaisella orjameiningillä töitä tehdään ,sillä eihän siinä ole millään lailla balanssissa työelämä ja vapaa-aika (perhe-elämä) Kuka jaksaa tehdä tällaista työtahtia esim. 40-45 vuotta. Aika hassua,että tämä nimimerkki jorma84 loi tässä aiemmissa kirjoituksissa mielikuvaa,että tällainen työnteko on ihan normaalia kuljetusalalla ja näin yleisesti toimitaan. Ei se kuitenkaan ole nykypäivää. Suurin osa kuljettajista tekee 8-10 tuntista työpäivää varsinkin jakeluajossa,jätteiden kuljetuksessa ja maansiirtoalalla. Myöskin ainakin suurimmat kuljetusliikkeet jotka ajavat runkolinjoja halki Suomen noudattavat tuota edellisten kirjoittajien 8 8 8 mallia ja ovat todella mallikkaasti hoitaneet kuskien vaihdon tuolla tienpäällä majoituksineen jotta lepo on taattu ja kuljettajien tyytyväisyys pysyy hyvällä tasolla. Olisi ollut paljon helpompi ymmärtää tätä jorma84 nimimerkkiä jos hän olisi edes hieman kertonut työstään mitä kuljettaa ja minne. Hänhän oli sitä mieltä ,että asiakas ei määrää milloin tavarat on oltava perillä vaan hän itse päättää tämänkin asian. Kyllä nykyaikaiseen kuljetustoimintaan olennaisena asiana kuuluu ns. aika-ikkuna jolloin tavarat on sovitusti asiakkaalla. Monta kysymystä jäi auki,surullista ettei tämä jorma84 enää suostu kommentoimaan kun kerrankin tällä foorumilla käynnistyi ihan asiallinen mielipiteiden vaihto ilman,että jotain firmaa haukutaan lyttyyn. Asioista voidaan olla erimieltä kunhan keskustelu pysyy asiallisena.

    • MiesInkoosta

      Minäkin kyllä ihmettelen tämän jorma84 loppuavautumista klo 15.00 klo 15.30 ja sitten vielä 17.00 Synkkä yksinpuhelu jossa jokaisen kirjoittajan mielipide on oman "persereiän" arvoinen. Erikoinen kaveri käynnistää hyvän keskustelun ja sitten ei enää yllättäen halua keskustella. Kerrankin kunnon keskustelua työnteosta joka on todella harvinaista tällä foorumilla . Meidän jokaisen jotka tekevät normipäivää 8-11 tuntia olisi ollut helpompi ymmärtää hänen ajatusmaailmaansa jos hän olisi edes hitusen valoittanut mikä hänen työkuvansa on eli mitä hän kuljettaa . Ilmeisesti hän on kuitenkin kuljetusyrittäjä ja ilmeisesti kuljetukset on sellaisia ettei niillä ole mitään aikatauluja. Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti moni kysymys jäi auki ja siksi ainakin minun on vaikea ymmärtää tällaista oman tiensä kulkijaa. Mikä on se hinta menetetystä vapaa-ajasta kun 15 tunnin päiviä painaa tuolla tiellä?

      • KunTerveysEiMerkitse

        " Mikä on se hinta menetetystä vapaa-ajasta kun 15 tunnin päiviä painaa tuolla tiellä? "

        Juuri näin. Olen aina ihmetellyt, poislukien ihan ensimmäiset vuodet rekan ratissa, että mikä saa ihmisen elämään vuodesta toiseen autossa ja tien päällä? Eikö näillä työnsankareilla ole ystäviä, perhettä, harrastuksia tai mitään muuta kuin työ? Onko kotiolot niin kurjat ja tylsät ettei siellä voi aikaa viettää kuin ihan maksimissaan se määrä jonka työaikalaki velvoittaa? Eikö oma terveyskään merkitse mitään vai eikö nämä wannabe-rahtarit huomaa miten se terveys ja fyysinen kunto rapistuu ja terveysongelmat alkaa? Jotkut puolustelee rekan hytissä elämistään että se on elämäntapa. Maailma on täynnä erilaisia harrastuksia jiten luulisi niistä löytyvän myös ammattikuskeille sopiva ja sitä kautta voisi omaa elämäntapaansakin kiinnostuksen kohdetta muuttaa.
        Pitkät työvuorot, istumatyö, epäsäännöllinen päivärytmi ja usein vielä tupakointi ja epäterveellinen rasvainen ruokavalio. Siinä on sellainen määrä terveyttä ja elämänpituutta rajoittavia tekijöitä että ei ihme miksi niin moni autonkuljettaja jää työkyvyttömyyseläkkeelle usein muuta työväestöä ja ammattiryhmiä nuorempina.


    • tämmönentapaus

      Itse ajan pitkiä päiviä: työt alkaa siinä kuudelta aamulla ja loppuvat siinä 20-21 aikoihin. Ajan kotio, pikaseen suihkuun, syön hyvin ja uni tuleekin melkein samantien. Kyllä sitä sen melkei 8h saa unta, sit sama uudestaan. Tätä rumbaa kestää hetken. Eli työpäivät ma ti ke sit onkin vapaata seuraavaan maanantaihin asti.

      Totta on, että nuo työpäivät on pyhitetty täysin työnteolle, eikä tuolloin perheen kaa tuu oltua, mutta vastapainoksi on paljon vapaata ja nautin kyllä aina kun on aikaa reilusti perheelle ja kavereille.

      Nuo kolme vuorokautta menevät tosi nopeasti ja koen elämänlaatuni oikein hyväksi. Helposti jaksaa eläkeikään asti, kun elämäntavatkin on terveelliset.

    • Kaasua-Autoon
      • Luonnonkaasu

        Miksi mennä Saksaan asti ottamaan kaasua,kun sitä käytetään ihan kokoajan rakkaassa naapurimaassamme Ruotsissa. Ruotsi on aina ollut avoin maahanmuutolle ja niin siellä on ihan eri meininki kuin Suomessa . Autot palavat lähiöissä ja rekkoja kaasutetaan ja kuorma varastetaan.
        Luin jutun tästä Meri Kartasta Ajolinja lehdestä noin vuosi sitten. Itsenäinen tuuraaja eli itsensä työllistäjä joka ajaa keikkaa eri kuljetusliikkeille itsenäisenä henkilöstöpalveluyrittäjänä. Vetää myös jotain rekkaporukan facebook ryhmää netissä. On sellainen mimmi jota jokainen Latvialainen ja Liettualainen maantierosvo pelästyy kuollakseen kun naamatusten tutustuu. On asennetta ja sellaista aitoa aitoa PekkaPuupää elokuvien Justiina kaulin kädessä meininkiä. Se kertoo jo paljon,että hän päätti muuttaa sukunimensä ihan perussuomalaisesta nimestä Kartaksi.
        Ihmettelen ettei tämä suomalainen tunnettu kuljetusliike joka kuvassa oli ole asentanut autoon kaasuhälytintä joka herättää kuskin heti kun kaasua alkaa tulla hyttiin. Se on ehdoton varuste kaikissa ulkomaanliikenteen autoissa ihan turvallisuussyistä. Kun Suomessa ajellaan täällä lintukedossa niin ainoa kaasu joka hyttiin pääse on pieru ja se on aito luonnontuote ja sitä ei pidä pidätellä.Se kertoo vain sen,että kuski on vielä hengissä. Kuollut kun ei piereskele.


    • kuykuy

      En ihaile Amerikkaa kaikessa mutta siellä ei ole valtio estämässä työntekoa. Ymmärtääkseni siellä ei ole minkäälaista työajansäätelyä kuljetus alallakaa eikä taatusti myöskään tule. Poliisi puhuu propaganda mielessä "rikollisuudesta" kun kyse on vain työaikarikkeistä jotka ovat täysin uhrittomia rikoksia. Ne ovat oire normaalityönteon ja yrittämisen käymisestä liian vaikeaksi säätelyn vuoksi.

      Poliisi on viranomainen joka syö veronmaksajan pöydästä ja ainoa mitä tämä tuottaen ainoastaan kustannuksia. Sen sijaan kuljetusala tuottaa verorahoja joilla julkistasektoria elätetään ei toisinpäin. Valvonta esimerkki pöhöttyneestä virkakoneistosta josta on tullut itsetarkoitus. Se on rikkaruoho joka tukehduttaa kaiken hyödyllisen toiminnan josta maa elää. Suomalaisilta on hävinnyt täysin todellisuudentaju siitä mistä elää.

      Mitä olen seurannut poliisin raskaan liikenteen valvontaa niin se on jo silkkaa yhden alan terrorisointia. On pakko sanoa tämän 25 v aikana mitä työelämää olen seurannut että suomalaisissa on aivan liikaa laiskoja porsaita. Kuvottaa nuo porsaat jotka oikein odottavat että pääsisivät makaamaan ansiosidonnaisille. Työmoraali on monesti heikko eikä oikein ymmärretä että työssä ei makseta läsnäolosta.

      Onnettomuuksia kuljettajien rattiin nukahtamisen vuoksi on sattunut marginaalisen vähän. Ja turha vetistellä onnettomuuksista sillä niitä sattuu niin kauan kuin on liikennettä. Yleisimmät onnettomuuksien syyt ovat tänävuonnakin olleet peilijäässä olleet hoitamattomat tiet joilla turvallinen nopeus on o km tunnissa. Silmiinpistävää on että monessa varsinkin vakavassa kolarissa tai läheltäpiti tilanteessa henkilöauton kuljettaja on ollut hyvin iäkäs. On käännytty risteyksessä suoraan rekan eteen. Liikenteessä toki onnettomuus voi tulla sekunnissa pienestä arviointi virheestä mutta noissa tapauksissa on pakko kysyä onko kuljettaja enää ollut ajokykyinen.

      • JenkeissäKaikkiParemmin

        Joo, Ameriikassa on hienot oltavat työntekijällä. Siellä voi mm. työnantaja antaa kenkää jos työntekijä ei miellytä. Pienestäkin virheestä voi potkaista kaverin pihalle ilman irtisanomisaikaa ja palkkaa. Jos työntekijä ei kuulu ammattiliittoon saa työnantaja maksaa millaista palkkaa haluaa. Siellä kun ei ole työehtosopimusten yleissitovuutta. Suomessahan liittoihin kuulumattomat saavat samat edut kuin liittoihin kuuluvatkin. Ytk:n jäsenet siipeilevät itsensä liittojen pöytään ja syövät kermat päältä, röyhtäisevät ja lähtevät pois. Ruuan valmistus ja maksun jättävät ammattiliittojen jäsenille. Amerikassa on hommat tässä suhteessa paremmin. Jos et halua turvaa työsuhteeseesi tai minimipalkkaa ei kannata ammattimiittoon kuulua. Kenkää voi tulla koska vaan ja mistä syystä vaan mutta eipä tarvitse jäsenmaksujakaan maksaa.On se turvallista olla jenkkilöissä töissä. Eiks vaan.


    • RalfGoDuuni

      kuykuy. Kirjoittamasi perusteella tiedän,että olet aito trolli ja sinun ainoa tarkoitus on provosoida kuljetusalan ihmisiä. Ensinnäkin poliisi ei juurikaan valvo raskasta liikennettä nykyisin. Liikkuva poliisi lopetettiin ja tämä nykyinen uusi järjestelmä ei toimi juuri ollenkaan. Jos jossain pysäytellään raskasta kalustoa niin sivuun otetaan lähes poikkeuksetta vain itärajalta tulevat tai sinne suuntaavat ulkomaalaiset rekat. Itse olen ollut tienpäällä raskaalla kalustolla 36 vuotta ja kertaakaan ei ole pysäytetty ja tutkittu esim. piirturikiekkoja/korttia. Ratsioita olen nähnyt,mutta aina on näytetty,että jatka matkaa pysähtymättä jopa puhallutusratsiassa yöllä on valotikulla näytetty ,että jatka matkaa pysähtymättä. En tiedä onko liian kiiltävä Scania vai missä on vika ? Amerikka on Amerikka siinä on maa joka ei ole missään asiassa hyvä esimerkki meille eurooppalaisille. Niitä rekkoja ajaa nykyisin siellä puolalaiset ja muut maahanmuuttajat. Ei perus-amerikkalaista todellakaan kiinnosta tuo työ.
      Hyvänä esimerkkinä puolalainen Youtube tähti Iwona truckergirl joka muutti Kanadaan ja tekee sieltä videoita, hyviä sellaisia. Tuntuu,että koko kuljetusyhteisö on Puolasta vaikka yritys on Kanadalainen.
      En ymmärrä mitä oikein ajat takaa puheillasi vapaudesta tehdä työtä rajattomasti. Meidän kaikkien suomalaisten isovanhemmat ovat aikoinaan työtä tekemällä ja ammattiyhdistysten voimalla saaneet aikaan sen hyvinvoinnin josta nyt saamme kaikki nauttia. Meillä on 8 tunnin työaika ,verottomat päivärahat,pekkasvapaat ja lomalta paluurahat.Ei ole edes vuosilomia. Sellaisia ei Amerikassa/Kanadassa makseta. Siksi ei ole mitään ihannoitavaa . Vain teini nöösi kuolaa Peterbiltin tai Kenworh merkkisten rekkojen perään.
      Autot jotka eivät täytä mitään niitä mukavuusvaatimuksia,mitä esim. suomalainen kuski vaatii nykyisin.
      Amerikkalainen rekkamies kun vaatii sellaista perinteistä menopeliä. Esitänkin kuykuy nimimerkille vastakysymyksen ja toivon,että myös vastaat siihen. Miksi suomalaisen kuljettajan pitäisi tehdä työtä enemmän kuin mitä muut suomalaiset tekevät muissa ammateissa. Jos muissa ammateissa tehdään 8 tunnin työpäivä niin eikö se olisi oikeus ja kohtuus,että raskaassa kuljettajan työssä tehtäisiin myös tämä 8 tunnin työpäivä ja sitten lähdetään vapaa-ajalle??? Ja ihan tiedoksi,että SKAL joka on kuljetusyrittäjien edunvalvoja on vaatinut lisää raskaankaluston valvontaa tienpäälle. Kun valvotaan niin kilpailu kuljetusalalla pysyy terveellä pohjalla. Vaikka olen vain kuljettaja niin olen 100% samaa mieltä

      • VT8

        Juuri näin. Erittäin hyvä kirjoitus. Olen omalla kuljettajanuralla aina ihmetellyt miksi autonkuljettajan on tehtävä pidempää päivää kuin muut duunarit saadakseen tarpeellisen määrän rahaa elääkseen??? Aikanaan oma pomo sanoi että autokuskien palkka on aina perustunut pitkään työivään. Siis mitä vittua??? Mihin tuo väite perustuu?? Se ei koskaan mulle selvinnyt. Ymmärrän sen että yksittäiset päivät voi venyä pitkiksikin mutta sitä en ymmärrä että osa porukasta itkee sitä ettei SAA tehdä niin pitkää päivää kuin haluaa. Eikö kavereilla ole muuta tekemistä elämässä kuin työ? Minä arvostan vapaa-aikaa, harrastuksia, perhettä, kavereita jne.
        Sitäkään en ymmärrä että moni ei tajua työaikojen säätelyn ja tarkkailun olevan turvallisuustekijä ja sitä kautta meidän kaikkien eduksi. Liian paljon, siis lähes päivittäin, saa radiostakin kuulla liikennetiedotuksia onnettomuuksista joissa mukana raskas ajoneuvo. Yllättävän usein nämä ilmoitukset tulee yöaikaan. Miksiköhän? Voisiko olla niin että raskas työ ja pitkä päivä ottavat veronsa, luomi hirttää kiinni ja metsähallitus kutsuu? Väistin hirveä-tyyppinen vale selitykseksi auton kaadolle on liian yleinen ja typerä. Harmi ettei ratissa nukkumista pysty todistamaan jälkikäteen mitenkään.


    • KäkKriäinen

      On aikoihin eletty,kun aletaan hehkuttamaan Amerikan kuljetusalaa. Voi nuoriso jotka katsotte TV;stä näitä rekkakuskit jäällä ja mitä milloinkin ohjelmaa puhumattakaan aikuisviihteestä.
      Täyttä pa...kaa tulee tuutin täydeltä Kun kyseessä on Amerikka ja viihde niin kaikki on ihan huu haata ja sontaa ihan kaupan päälle. Älkää omaksuko näitä tapoja vaan eläkää sitä elämää jonka teidän vanhemmat ovat teille tarjonneeet.

      • Reality_Is_Fake

        Rekkakuskit jäällä on etukäteen käsikirjoitettua paskaa. Sen todistaa jo sarjan juoni, kuvaustekniikat ja "yllättävät" tapahtumat. Itse katselen sarjaa pelkästään huumori mielessä. Todellisuuden kanssa sillä ei ole juuri mitään tekemistä.


    • IwonaFanClub

      Ja kun jääteillä pelkkä ajamisen näyttäminen ei enää riitä ,niin viimeisissä jaksoissa piti kuljetusyritykset laittaa napit vastakkain sotajalalle. Keinotekoista sontaa... Tuossa aiemmin joku mainitsi puolalaisen rekkamimmin Iwona Blecharczyk nimen. Katsokaa Youtubesta kuka niitä isoja autoja siellä Amerikan suunnalla ajelee. Iwona kuvaa kaikki jutut itse eikä ole käsikirjoitettu. Hyvä esim. on video Iwona: My truck is falling apart. Tyttö haalarit yltä päältä savessa , uusi auto täysin saven peitossa ja niin vain irronnut lokasuoja saadaan takaisin kiinni Kroatialaisen keski-ikäisen rekkakuskin avulla. Samainen mimmi on tehnyt videon Pressure regulator replacement ep.59 jossa ilmakompura vaihtuu kädenkäänteessä Scaniaan moottoritien levähdysalueella. Kyydissä on 60 metriä pitkä tuulivoimalan siipi. Yksikään suomalainen kuski ei itse alkaisi vaihtamaan,on se niin v-mäisessä paikassa Scaniassa. Mimmi on tehnyt upeita videoita paljon . Daf autotehtaan video jossa Iwona ajaa peräkärryn kanssa jäällä hallittua sivuliukua on myös upeaa katsottavaa. kuljettajille tarkoitetut jumppavideot on myös virkistävää katsottavaa.

      • LetsHämmerGo

        Upein hetki My truck is falling apart videossa. Lokasuoja on saatu kiinnitettyä ja Iwona on onnesta soikeana rekkansa vieressä umpisavessa ja luonnonkaunis nainen ilman meikkiä ja on siitä huolimatta maailman onnellisin ihminen. Ei mitään suunniteltua loppuhuipentumaan vaan todella aitoa reality elokuvaa. Pääasia oli koko jutussa ,että lokasuoja ei hankaa renkaisiiin ja matka jatkuu. Meillä oli tässä taannoin Trucker tapahtumassa Lisa Kelly Jenkeistä. Kyllä nyt jotain tarttis tehdä,että saataisiin myös Iwona -truckergirl myös tänne ensivuonna tai sitten seuraavana vuonna johonkin trucker tapahtumaan. Vaikka hän on ollut Mersun ja Daffin mannekiini niin uskoisin ,että aika helposti hänet tänne härmäänkin saisi,jos jenkit ja Kanada alkaa kyllästyttää.Hänhän ei ole ollenkaan diiva vaan jalat maassa oleva ihminen.


      • PerhananKurasiipi
        LetsHämmerGo kirjoitti:

        Upein hetki My truck is falling apart videossa. Lokasuoja on saatu kiinnitettyä ja Iwona on onnesta soikeana rekkansa vieressä umpisavessa ja luonnonkaunis nainen ilman meikkiä ja on siitä huolimatta maailman onnellisin ihminen. Ei mitään suunniteltua loppuhuipentumaan vaan todella aitoa reality elokuvaa. Pääasia oli koko jutussa ,että lokasuoja ei hankaa renkaisiiin ja matka jatkuu. Meillä oli tässä taannoin Trucker tapahtumassa Lisa Kelly Jenkeistä. Kyllä nyt jotain tarttis tehdä,että saataisiin myös Iwona -truckergirl myös tänne ensivuonna tai sitten seuraavana vuonna johonkin trucker tapahtumaan. Vaikka hän on ollut Mersun ja Daffin mannekiini niin uskoisin ,että aika helposti hänet tänne härmäänkin saisi,jos jenkit ja Kanada alkaa kyllästyttää.Hänhän ei ole ollenkaan diiva vaan jalat maassa oleva ihminen.

        Totta turiset,harvoin näkee yhtä onnellista ihmistä noinkin vähäpätöisen asian tiimoilta kuin lokasuoja. Amerikka/kanada on sellaisia maita joissa lokasuojatkin irtoaa jo ensikilometreillä,pultit katkeaa tärinästä. Sellaista ei meillä täällä kyllä pääse tapahtumaan.Näin se vaan on. Tämä Iwona on suloisimmallaan juuri näissä yllättävissä tilanne otoksissa oikea luonnonlapsi. En pistäisi ollenkaan pahaksi jos kävisi myös meitä suomalaisia moikkaamassa jossain alan tapahtumassa.


      • Reality_Is_Fake

        Ihan vaan muistutuksena sellainen pikkujuttu nykyelämästä että mitään mitä näkyy mediassa, netin videoissa tai televisiossa ei pidä uskoa täysin tai pitää totena. Taitavasti suunnitellut ja tehdyt mediapersoonat ja tapahtumat menevät läpi monen kohdalla realityna. Siksi tv-tarjontakin on täynnä reality-tv:tä. Se myy ja vetää puoleensa mainostajien miljardeja ympäri mailman. Ei ole ihme että näihin rekkaohjelmiinkin ollaan tungettu nuoria ja suht hyvännäköisiä naisiakin. Ke vetävät puoleensa lisää katsojia, eteenkin miespuolisia.
        Mitään mikä näkyy mediassa ei pidä sellaisenaan sinisilmäisesti uskoa. Ei mitään!


      • Filminurkka
        Reality_Is_Fake kirjoitti:

        Ihan vaan muistutuksena sellainen pikkujuttu nykyelämästä että mitään mitä näkyy mediassa, netin videoissa tai televisiossa ei pidä uskoa täysin tai pitää totena. Taitavasti suunnitellut ja tehdyt mediapersoonat ja tapahtumat menevät läpi monen kohdalla realityna. Siksi tv-tarjontakin on täynnä reality-tv:tä. Se myy ja vetää puoleensa mainostajien miljardeja ympäri mailman. Ei ole ihme että näihin rekkaohjelmiinkin ollaan tungettu nuoria ja suht hyvännäköisiä naisiakin. Ke vetävät puoleensa lisää katsojia, eteenkin miespuolisia.
        Mitään mikä näkyy mediassa ei pidä sellaisenaan sinisilmäisesti uskoa. Ei mitään!

        Reality_Is_Fake näinhän se monesti menee. Iwonan tapauksessa ei vain ole mitään tuotanto tiimiä tv kameroineen . Pääasiassa monet jutut on kuvattu ihan kännykkäkameralla itse. Haastavimmissa tilanteissa Puolassa kuvatuissa pätkissä hänen siskonsa oli kuvaus assitenttina ja ainoana apulaisena. Mitään kaupallista hyötyä ei juurikaan saa kun ne on nähtävillä ainoastaan youtubessa.
        Kanadaan muuttokin tuotti haasteita töitten aloittamisesta ei meinannut tulla aluksi mitään. Tietysti positiivinen asenne ajamiseen ja esilläolo on auttanut pääsemään mukaan Scanian ,Daffin ja Truckers life taukojumppa videoihin. Ne nyt on kuitenkin tuotantoyhtiöiden tekemiä omiin tarkoituksiin.Tuotantoyhtiöt valitsevat ihmisen joka osaa esiintyä luontevasti ja positiivisella asenteella. Mitään näitä videopätkiä ei voi verrata johonkin rekkakuskit jäällä reality-sarjaan. Jotka on niin naurettavasti toteutettu ettei kukaan ammattikuski viitsi edes katsoa.Myötähäpeä on niin valtava.
        Mutta... eiköhän tämä keskustelu aiheesta ollut tässä palataan alkuperäiseen aiheeseen Uutta rikollisuutta. Sitähän meillä ja muualla euroopassa riittää.


      • HengessäMukanaMielellään
        Filminurkka kirjoitti:

        Reality_Is_Fake näinhän se monesti menee. Iwonan tapauksessa ei vain ole mitään tuotanto tiimiä tv kameroineen . Pääasiassa monet jutut on kuvattu ihan kännykkäkameralla itse. Haastavimmissa tilanteissa Puolassa kuvatuissa pätkissä hänen siskonsa oli kuvaus assitenttina ja ainoana apulaisena. Mitään kaupallista hyötyä ei juurikaan saa kun ne on nähtävillä ainoastaan youtubessa.
        Kanadaan muuttokin tuotti haasteita töitten aloittamisesta ei meinannut tulla aluksi mitään. Tietysti positiivinen asenne ajamiseen ja esilläolo on auttanut pääsemään mukaan Scanian ,Daffin ja Truckers life taukojumppa videoihin. Ne nyt on kuitenkin tuotantoyhtiöiden tekemiä omiin tarkoituksiin.Tuotantoyhtiöt valitsevat ihmisen joka osaa esiintyä luontevasti ja positiivisella asenteella. Mitään näitä videopätkiä ei voi verrata johonkin rekkakuskit jäällä reality-sarjaan. Jotka on niin naurettavasti toteutettu ettei kukaan ammattikuski viitsi edes katsoa.Myötähäpeä on niin valtava.
        Mutta... eiköhän tämä keskustelu aiheesta ollut tässä palataan alkuperäiseen aiheeseen Uutta rikollisuutta. Sitähän meillä ja muualla euroopassa riittää.

        Niin . Iwona on kyllä sellainen nuori nainen joka tekee rakkaudesta tuohon ajamiseen videoita.Silloin kun Kanadassa ei hommat ei alkaneet sujua sovitulla tavalla ,niin sitten kun ensimmäinen videopätkä tuli youtubeen niin hän oli tosi pahoillaan ,että oli pitkä tauko. Silloin ei ole kyseessä tosiaankaan rahastaminen ja lavastettu teatteriesitys. Hän on niin reality ammattliainen,että video syntyy vasta jos on jotain kerrottavaa,. Jos työluvat ja työkuviot ei ole kunnossa niin silloin ei tehdä mitään vale uutista "hei olen nyt täällä Kanadassa" Vasta kun ryhdytään tositoimiin ravassa ja mudassa tai ilman niin tulee uusi video tänne nettiin. Aina pitää myös muistaa. Ensi sijaisesti hän on kuski. Kun on mahdollisuus niin hän tekee myös vieopätkiä meille sohvaperunoille.Ajatus ,että teilläkin olisi mukava olla mukana tienpäällä kanssani.


      • AlvarAallontie
        HengessäMukanaMielellään kirjoitti:

        Niin . Iwona on kyllä sellainen nuori nainen joka tekee rakkaudesta tuohon ajamiseen videoita.Silloin kun Kanadassa ei hommat ei alkaneet sujua sovitulla tavalla ,niin sitten kun ensimmäinen videopätkä tuli youtubeen niin hän oli tosi pahoillaan ,että oli pitkä tauko. Silloin ei ole kyseessä tosiaankaan rahastaminen ja lavastettu teatteriesitys. Hän on niin reality ammattliainen,että video syntyy vasta jos on jotain kerrottavaa,. Jos työluvat ja työkuviot ei ole kunnossa niin silloin ei tehdä mitään vale uutista "hei olen nyt täällä Kanadassa" Vasta kun ryhdytään tositoimiin ravassa ja mudassa tai ilman niin tulee uusi video tänne nettiin. Aina pitää myös muistaa. Ensi sijaisesti hän on kuski. Kun on mahdollisuus niin hän tekee myös vieopätkiä meille sohvaperunoille.Ajatus ,että teilläkin olisi mukava olla mukana tienpäällä kanssani.

        Hyvä kirjoitus. Koittakaa nyt muistaa ettei Iwonan takana ole mitään isoa tuotantokoneistoa vaan ihan itse tekee meidän kaikkien iloksi videoita elämästään. Sellaisesta aidosta elämästä tehtyjä missä tulee aina myös vastoinkäymisiä. Jos tällaisia ihmisiä olisi enemmän kuljetusalalla niin meillä kaikilla olisi paljon hauskempaa. Tekee sellaisia videoita jossa on hyvä juoni. Alkuajoilta 4-5 vuotta sitten Espanjassa keikalla olleessaan rekkaparkissa päätti mennä meren rantaan. Siinä kiipeiltiin aidan yli ja koiratkin haukkui ja sitten appelsiinipuiden ohitse ison veden eli meren rantaan. Tunnelma oli niin käsin kosketeltava,että tuntui ,että tässä läppärin ääressä on itse siellä paikanpäällä. Aika harva osaa tehdä sellaisia videoita jossa kaupallisuus ja itsensä ylihehkuttaminen ei ole pääosassa. Iwonan paraspuoli onkin juuri tuo,että hän ei halua tuoda itseään esille vaan niitä asioita jotka ovat hänen sydäntään lähellä. Vaatimaton ihminen joka esittelee omaa arkea kuljetusalla meille muille. Ja siitä tulee joka rahtarille hyvä mieli,sitä oikein odottaa aina uutta videopläjäytystä youtubesta,se kun ei ole sitä kaupallista sontaa jota tulee joka tuutista.


    • IsoPeukku

      Joo,tarkoitit siis tätä Ice drift /Project North videota. No riittää kun laittaa hakukenttään Iwona ja Daf niin meno alkaa. On se taitava kuski totta tosiaan. Aika harva tekee moottoritiellä u-käännöksen kun kyydissä on 60 metriä pitkä tuulivoimalan lapa samalla vielä kuvaa itse koko käännöksen youtubeen.

      • ErkkiKylläTietää

        IsoPeukku . Ne on kaksi eri videota. Ice drift videolla ajetaan jäällä ja sitten on erikseen tämä u-käännösvideo jossa uskomatonta kyllä 60 metrinen tuulivoimalan siipi kääntyy auton perässä ammattitaidolla vaikka Iwona ei paljon ehdi hymyillä kun rattia pitää pyörittää.


    • ErkkiKylläTietää

      Iwona Blecharczyk on mahtava persoona ja todella taitava tekemään näitä hauskoja dokumentteja youtubeen. Viimeisen 5 vuoden aikana nämä lyhytelokuvat ovat saaneet miljoonia katsojia.
      Peruspuolalainen rekkakuski on vain valovuoden päästä tästä hymyilevästä energiapakkauksesta.
      Yhtä iso ero kuin kun vertaa Jyrki Sukulaa pistämässä kuppiloita kuntoon ja sitten sitä peruskokki porukkaa joka tuolla paistorasvan keskellä kokkailee nuhruisissa keittiöissä puhumattakaan ulkomaalaistaustaisista ravintoloista ja niiden kokeista. Nuoriso katsoo youtubea ja se positiivinen työ mitä Iwona tekee koko kuljetusalan eteen jotta meillä olisi jatkossakin kuljettajia on ihailtavaa.

      • UrbaaniaLegendaa

        Gps-signaalia ei valvo mikään lakeja valvova viranomainen joten siitä ei ole pelkoa että gps:n takia sakkoja tulisi.
        Lisäksi urbaania legendaa on se että kymmenen kilometrin päähän määränpäästä pitäisi pysähtyä taukoa pitämään. Kyllä poliiseillakin on sen verran maalaisjärkeä harkinnanvaraa ettei kyseisestä sakkoja kirjoiteta. Lastaus-tai purkupaikalle sekä tallille saa varmasti ajaa kos sinne tauon alkaessa on matkaa muutama kilometri. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta.


      • EiSalattavaa

        Ei gps-paikantimella kytätä ketään. Ei kenelläkään ole toimistossa aikaa seurata missä se piste nyt menee kartalla. Gps paikannusta käytetään tilanteissa jossa halutaan nähdä missä mikäkin auto on kun olisi joku nouto esim. suoritettava. Sillä siis parannetaan tehokkuutta ja säästetään luontoa kun pyritään minimoimaan ajokilometrit. Ulkomaan liikenteessä gps-paikannus on kuljettajan turvallisuuteen liittyvä tärkeä asia. Jos kuljettaja tekee työnsä kuten on sovittu niin gps-seuranta ei pitäisi milläänlailla häiritä työntekoa. Eihän rehellisellä kuljettajalla ole mitään salattavaa. Pystyyhän avokonttorissa esimieskin seuraamaan alaistensa työntekoa taukoamatta vaikka koko työpäivän mikäli hän näin haluaa tehdä.


      • UrbaaniaLegendaa
        EiSalattavaa kirjoitti:

        Ei gps-paikantimella kytätä ketään. Ei kenelläkään ole toimistossa aikaa seurata missä se piste nyt menee kartalla. Gps paikannusta käytetään tilanteissa jossa halutaan nähdä missä mikäkin auto on kun olisi joku nouto esim. suoritettava. Sillä siis parannetaan tehokkuutta ja säästetään luontoa kun pyritään minimoimaan ajokilometrit. Ulkomaan liikenteessä gps-paikannus on kuljettajan turvallisuuteen liittyvä tärkeä asia. Jos kuljettaja tekee työnsä kuten on sovittu niin gps-seuranta ei pitäisi milläänlailla häiritä työntekoa. Eihän rehellisellä kuljettajalla ole mitään salattavaa. Pystyyhän avokonttorissa esimieskin seuraamaan alaistensa työntekoa taukoamatta vaikka koko työpäivän mikäli hän näin haluaa tehdä.

        Juuri näin. Arvokuljetuksissa myös gps-seurantaa käytetään turvallisuussyistä.


    • Hyvämeininki

      Nyt sitten kaikille ihan oikeasti. Olette lukeneet kommentit Iwonasta . Hän on upea Puolasta kotoisin oleva nuori nainen joka on uskollisesti tehnyt todella hvyiä videoita uransa alkuajoista asti tähän päivään yli 5 vuotta. Todella laadukkaita pikku kertomuksia hänen työuran vaiheista. Niitä on mukava katsella koska ne ei ole mitään nuoren naisen keikistelyä vaan täyttä asiaa.Ollaan oltu Espanjassa ja sitten ihan kulahtaneet haalarit päällä kiinnittämässä ketjuilla ikäloppua Scaniaa lavettiin viimeisellä matkalle afrikkaan. Kun on tosi kyseessä niin sen näkee videosta ei ole todellakaan mitään näyttelemistä.Parasta antia on nuo erikoiskuljetukset tuulivoimalansiivet. Pituutta on 60 metriä baana kuin baana niin komeasti homma hoituu tältä nuorelta naiselta.

      • Pano.Män

        Iwona on ihan pantavan näköinen raakku!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe