implantti/viittomakieli

viittova

Haluan ihan pikkuisen kommentoida nähtyäni juuri Yle 24:stä implanttiin liittyvän uutisen. Uutisissa oltiin hiukan ajasta jäljessä tai sitten haluttiin pehmentää kohua. Nimitäin kun kerrottiin, että viittomakieli ja puhekieli kulkevat rinta rinnan kuuron lapsen perheissä. Se pitää paikkaansa niiden ensimmäisinä vv 1997-2001 (kuten haastateltu Tuuliakin) implantoitujen lasten kohdalla. Heidän perheensä olivat opiskelleet viittomakieltä ja lapsen saadessa implantin n. 2,5-4 vuotiaana, hän jo hallitsi viittomakieltä. Näillä lapsilla viittomakieli on säilynyt ja sitä jnkv käytetään.

v. 2001 jälkeen implantointi-ikää laskettiin ja nämä vuoden ikäisinä implantoidut eivät viittomaan ehdi. Tuolloin erona aikaisempaan tuli se, että kuulokeskuksetkaan eivät enää suositellet varsinaista viittomakieltä ( lue: vk kiellettiin) vaan suositeltiin puheen mukaan viittomista tai tukiviittomia kommunikaatioksi ihan siihen alkuvaiheeseen. Perheet eivät ehdi oppia kovinkaan kummoista viittomasanavarastoa, kun lapsi jo alkaa tuottaa ja ymmärtää puhetta. Nämä pienet implantoidut eivät tule viittomaan, heidän elämänsä kulkee lievästi huonokuuloisen/puhekielisen latuja.

9

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

      lapsemme leikattiin 1v5kk ikäisenä,ehdimme sitä ennen käyttää tukiviittomia,jonkin verran yritimme viittoa puhuessa(eli viitottua puhetta)"kuulon" saamisen jälkeen viitoimme sieltä,täältä keskeiset asiat(punaisetlangat) ja pikkuhiljaa viittomat jäi...
      meillä tilanne että viittoma opetusta suositeltiin ja myönnettiinkin,mutta opettajaa ei saatu. itse opiskeltu,josta syystä viittomien taito vähäistä.
      nyt saimme lausunnon jossa suositeltiin meille cd rom:a mikaelin koulun tekemää(?) jossa paljon viittomia tueksi itse opiskeluun.
      valitettava tosi-asia että meilläkään lapsi tuskin kovin viittovaksi tulee,mutta olisihan siitä apua tietyissä tilanteissa...
      oikeastaan lapsemme ensimmäinen "kunnon" kieli on puhuttu suomenkieli(ei vähäistä viittomista voi kieleksi kutsua)

      • viittova

        Hei. Suositeltiinko teille opeteltavaksi varsinaista viittomakieltä vai viitottua puhetta? Vai pelkästään viittomia? Ja milloin lapsenne sai implantin?


      • se sama
        viittova kirjoitti:

        Hei. Suositeltiinko teille opeteltavaksi varsinaista viittomakieltä vai viitottua puhetta? Vai pelkästään viittomia? Ja milloin lapsenne sai implantin?

        se jäi vähän epäselväksi itsellekkin.saimme sairaalasta viittoma videon jolla pääsimme alkuun ja koti-opettajan olisi pitänyt tulla opettamaan (mitä?en tiedä)meidän kotipaikkakunnalta ei saanut opettajaa joten se jäi... suositukset tuli kun lapsi oli 7kk ikäinen,joten olimme silloin vielä tekemisissä "puhtaan kuuron" kanssa ja silloin vielä puhuttiin että lapsen äidinkieli tulisi olemaan viittomakieli. leikkaus päätös tehtiin 1v3kk ikäisenä ja leikkaus 1v5kk,alku vuodesta 2002.


    • -TP-

      Rehellisesti sanoen, minua häiritsee tuo lievästi huonokuuloinen-sana.. koska en tiedä,mitä se oikeastaan tarkoittaa,etenkään implantoitujen lasten kohdalla.

      Siispä kysyn, mitä tarkoittaa LIEVÄSTI huonokuuloinen,etenkin implantoitujen lasten kohdalla?

      Tähän mennessä olen tavannut niitä ihmisiä,joilla on lievä kuulovamma, ja he ovat pystyneet toimimaan ilman tavallista kuulokojettakin. Tai osalla heistä on ainakin kuulokoje,mutta ovat silloin tällöin käyttäneet kuulokojetta tarpeen tullessa.
      Näin ymmärrän,että he ovat lievästi huonokuuloisia,kun pystyvät kuulemaan ilman kuulokojeitakin.

      Siksi minun on kysyttävä,että mitä sitten implantoitujen lasten kohdalla lievä huonokuuloisuus tarkoittaakin,kun he käyttävät kuitenkin sisäkorvaistutetta jatkuvasti?

      Vaikka sisäkorvaistute laitetaankin jo vuoden iässä... sitäkin minä haluan kysyä, eikö siihen vaikuta myös, paljonko kuuloa on ollut jäljellä ennen implantointia,niin sitä mukaa miten sitten paljon se auttaa?

      Ymmärsin niin,että sisäkorvaistute auttaa aika yksilöittäin,elikkä jotakuta auttaa enemmän,taas jotakuta vähemmän, vaikka se on laitettu jo vuoden iässä tai aikaisemminkin. Jos asia on näin, joten ei kai kaikkia voine sanoa lievästi huonokuuloisiksi?

      Sisäkorvaistutettahan laitetaan ymmärtääkseni vain yhteen korvaan,vai mitenkä? Jos on niin, miten sitten toisessa korvassa, onko siinä tavallinen kuulokoje vai ei?

      • viittova

        Kaikki asiathan yritetään luokitella jotenkin, myös kuulovammat. Mutta selväähän on, että esim joku melko huonolla kuulolla ryhtyy jostain syystä puhekieliseksi ja toinen taas paremmalla kuulolla viittomakieliseksi. Asiat ei koskaan ole ihan yksiselitteisiä luokitteluista huolimatta. Mutta jotenkinhan se on pakko tehdä, esim. vammaistukiasiat riippuu just näistä, että miten vamma on luokiteltu...

        Itse kuulovammaisena varmaan tiedät, että kuulovammat luokitellaan vaikeusasteen mukaan lievään (noin 15-40dB), kohtalaiseen (noin 40-65dB), vaikeaan(noin 65-90dB) ja erittäin vaikeaan (yli 90dB)

        Kun ajattelee toiminnallisuutta niin:
        Lievä kuulovamma: Vaikeuksia saada puheesta selvää meluisassa ympäristössä. Myös kuiskauksen kuuleminen tuottaa ongelmia. (Implantilla onnistuu kyllä usein kuiskauksenkin kuuleminen )
        Kohtalainen: Kuulemisvaikeuksia ryhmäkeskusteluissa ja melussa. Rauhallisessa ympäristössä kahdenkesken kuulee hyvin.
        Vaikea: Henkilöllä on vaikeuksia selvitä kaikissa puheen varassa toimivissa kommunikaatiotilanteissa ja hän kuulee vain kuulokojeella.Huuliltaluku helpottaa ymmärtämistä. Henkilön oma puhe saattaa olla hieman epäselvää, mutta ymmärrettävää.
        Erittäin vaikea: Henkilöllä ei ole käyttökelpoista kuuloa jäljellä ja viittomakieli mahdollistaa kommunikoinnin.Kuulokojeen avulla henkilö saattaa havainnoida ympäristön ääniä, joka helpottaa tilan hahmottamista.

        Kysyit vaikuttaako implantin toimivuuteen se, paljonko kuuloa on ollut. Ei vaikuta.
        Implanttilasten kohdalla tilanne on se, että alkuperäisestä kuulosta (esim.toisella kuulonvaje 120db- toisella kuulonvaje 85 db) huolimatta implantin avulla molemmille kuulo saadaan n 20-40 db tasolle. Yleisimmin kai noin 25-30 db tasolle, joka käytännössä tarkoitta lievästi huonokuuloisen kuulemista ilman kojetta. Tai kohtalaisen kuulovamman tasoa korjattuna kojeella. Tavallisella kuulokojeella kuulonparannus on n. 40db luokka. Eli 70db kuulonvaje korjautuu esim. 30 db:iin.

        Erona tavalliseen huonokuuloiseen implantistilla on juuri tuo, että ilman laitetta lapsi on kuuro ja laitteella kuulo n. 30 db. Eikö uskomatonta.

        Yhdellä korvalla kuulemisessa on omat hankaluutensa, esim. suuntakuulo puuttuu. Mutta kuuleminen onnistuu yhdellä korvalla kuten näkeminen yhdellä silmällä. Useat lapset pitävät silti tavallista kojetta toisessa korvassa tukena ja nykyään esim. Ruotsissa leikataan implantti jo molempiin korviin.

        En tiedä selvensikö yhtään... Mutta mielelläni kuulisin omasta kuulovammastasi. Mimmonen se on, miten kojeella korjautuu tms.


      • -TP-
        viittova kirjoitti:

        Kaikki asiathan yritetään luokitella jotenkin, myös kuulovammat. Mutta selväähän on, että esim joku melko huonolla kuulolla ryhtyy jostain syystä puhekieliseksi ja toinen taas paremmalla kuulolla viittomakieliseksi. Asiat ei koskaan ole ihan yksiselitteisiä luokitteluista huolimatta. Mutta jotenkinhan se on pakko tehdä, esim. vammaistukiasiat riippuu just näistä, että miten vamma on luokiteltu...

        Itse kuulovammaisena varmaan tiedät, että kuulovammat luokitellaan vaikeusasteen mukaan lievään (noin 15-40dB), kohtalaiseen (noin 40-65dB), vaikeaan(noin 65-90dB) ja erittäin vaikeaan (yli 90dB)

        Kun ajattelee toiminnallisuutta niin:
        Lievä kuulovamma: Vaikeuksia saada puheesta selvää meluisassa ympäristössä. Myös kuiskauksen kuuleminen tuottaa ongelmia. (Implantilla onnistuu kyllä usein kuiskauksenkin kuuleminen )
        Kohtalainen: Kuulemisvaikeuksia ryhmäkeskusteluissa ja melussa. Rauhallisessa ympäristössä kahdenkesken kuulee hyvin.
        Vaikea: Henkilöllä on vaikeuksia selvitä kaikissa puheen varassa toimivissa kommunikaatiotilanteissa ja hän kuulee vain kuulokojeella.Huuliltaluku helpottaa ymmärtämistä. Henkilön oma puhe saattaa olla hieman epäselvää, mutta ymmärrettävää.
        Erittäin vaikea: Henkilöllä ei ole käyttökelpoista kuuloa jäljellä ja viittomakieli mahdollistaa kommunikoinnin.Kuulokojeen avulla henkilö saattaa havainnoida ympäristön ääniä, joka helpottaa tilan hahmottamista.

        Kysyit vaikuttaako implantin toimivuuteen se, paljonko kuuloa on ollut. Ei vaikuta.
        Implanttilasten kohdalla tilanne on se, että alkuperäisestä kuulosta (esim.toisella kuulonvaje 120db- toisella kuulonvaje 85 db) huolimatta implantin avulla molemmille kuulo saadaan n 20-40 db tasolle. Yleisimmin kai noin 25-30 db tasolle, joka käytännössä tarkoitta lievästi huonokuuloisen kuulemista ilman kojetta. Tai kohtalaisen kuulovamman tasoa korjattuna kojeella. Tavallisella kuulokojeella kuulonparannus on n. 40db luokka. Eli 70db kuulonvaje korjautuu esim. 30 db:iin.

        Erona tavalliseen huonokuuloiseen implantistilla on juuri tuo, että ilman laitetta lapsi on kuuro ja laitteella kuulo n. 30 db. Eikö uskomatonta.

        Yhdellä korvalla kuulemisessa on omat hankaluutensa, esim. suuntakuulo puuttuu. Mutta kuuleminen onnistuu yhdellä korvalla kuten näkeminen yhdellä silmällä. Useat lapset pitävät silti tavallista kojetta toisessa korvassa tukena ja nykyään esim. Ruotsissa leikataan implantti jo molempiin korviin.

        En tiedä selvensikö yhtään... Mutta mielelläni kuulisin omasta kuulovammastasi. Mimmonen se on, miten kojeella korjautuu tms.

        Ahaa, mielenkiintoista tuo selvennys.

        No joo, kerron omasta kuulostani. Toisessa korvassa on huonokuuloisuutta, ilman kuulokojetta suurinpiirtein 80 dB:n kieppeillä. Mutta en muista tarkalleen,miten paljon korjautuu kuulokojeen kanssa. Mutta käytän kuitenkin siinä huonokuuloisessa korvassa tavallista kuulokojetta, jo aina pienestä lähtien.

        Taas toisessa korvassa on yli 100 dB:n kieppeillä, eli täysin kuuro. Eikä siinä voi käyttää kuulokojetta, kun ei ollut mitään apua siitä. On yritetty laittaa siihen kuulokojetta ollessani pieni, mutta kuulokeskuksessa havaittiin,ettei kannata laittaa,kun se on aiheuttanut kipuja mulle.Joten on vain yhden kuulokojeen varassa.

        Lääkäreiden näkökulmasta olen todella vaikeasti huonokuuloinen, eli kuulen tosi huonosti ottaen huomioon tuo toinen kuuro korva.

        Miellän itseäni kuitenkin kuuroksi, koska olen aina viittonut pienestä lähtien ja käynyt viittomakielisten peruskoulun.Käynytkin kuurojen yhdistyksissä, tapahtumissa tms. Vaikka käytänkin kuulokojetta.

        Kuurouteeni/huonokuuloisuuteeni syytä ei tiedetä ihan tarkkaan. Mutta epäilyksiä on.Kuten äidilleni sattui ennenaikaisia supistuksia odottaessani minua ja haluttiin estää ennenaikaista synnytystä,joten äidilleni annettiin lääkkeitä sairaalassa. Elettiin silloin 70-lukua,jolloin lääketiede ei kehittynyt vielä täysin pitkälle kuin mitä nyt. Niin äidilleni annettiin sellaisia lääkkeitä, joita nykyään ei saa antaa raskaana oleville naisille.
        Joten epäilystä on,että juuri tuon tapauksen takia on ehkä vaurioittanut sikiön eli minun kuulohermojani. Kuitenkin onneksi synnyin terveenä, eli mitään fyysisesti näkyviä poikkeavuuksia ole. :)

        Totta tosiaan,kuten tuo kuulosuunta on erittäin epävarma minulla, kun en aina tiedä mistä suunnasta ääni tulee,kun on vain tuo yksi kuulokoje käytössä.

        Lisäksi minulla on huono tasapaino, vaikka tämä saattaa kuulostaa hassulta, mutta juuri nimenomaan niiden isojen kuulovajausten erojen takia on siksi huono tasapaino.
        Enkä pysty seisomaan yhdellä jalalla kovinkaan kauan, vaan horjun holtittomasti heti.


      • näin :)
        -TP- kirjoitti:

        Ahaa, mielenkiintoista tuo selvennys.

        No joo, kerron omasta kuulostani. Toisessa korvassa on huonokuuloisuutta, ilman kuulokojetta suurinpiirtein 80 dB:n kieppeillä. Mutta en muista tarkalleen,miten paljon korjautuu kuulokojeen kanssa. Mutta käytän kuitenkin siinä huonokuuloisessa korvassa tavallista kuulokojetta, jo aina pienestä lähtien.

        Taas toisessa korvassa on yli 100 dB:n kieppeillä, eli täysin kuuro. Eikä siinä voi käyttää kuulokojetta, kun ei ollut mitään apua siitä. On yritetty laittaa siihen kuulokojetta ollessani pieni, mutta kuulokeskuksessa havaittiin,ettei kannata laittaa,kun se on aiheuttanut kipuja mulle.Joten on vain yhden kuulokojeen varassa.

        Lääkäreiden näkökulmasta olen todella vaikeasti huonokuuloinen, eli kuulen tosi huonosti ottaen huomioon tuo toinen kuuro korva.

        Miellän itseäni kuitenkin kuuroksi, koska olen aina viittonut pienestä lähtien ja käynyt viittomakielisten peruskoulun.Käynytkin kuurojen yhdistyksissä, tapahtumissa tms. Vaikka käytänkin kuulokojetta.

        Kuurouteeni/huonokuuloisuuteeni syytä ei tiedetä ihan tarkkaan. Mutta epäilyksiä on.Kuten äidilleni sattui ennenaikaisia supistuksia odottaessani minua ja haluttiin estää ennenaikaista synnytystä,joten äidilleni annettiin lääkkeitä sairaalassa. Elettiin silloin 70-lukua,jolloin lääketiede ei kehittynyt vielä täysin pitkälle kuin mitä nyt. Niin äidilleni annettiin sellaisia lääkkeitä, joita nykyään ei saa antaa raskaana oleville naisille.
        Joten epäilystä on,että juuri tuon tapauksen takia on ehkä vaurioittanut sikiön eli minun kuulohermojani. Kuitenkin onneksi synnyin terveenä, eli mitään fyysisesti näkyviä poikkeavuuksia ole. :)

        Totta tosiaan,kuten tuo kuulosuunta on erittäin epävarma minulla, kun en aina tiedä mistä suunnasta ääni tulee,kun on vain tuo yksi kuulokoje käytössä.

        Lisäksi minulla on huono tasapaino, vaikka tämä saattaa kuulostaa hassulta, mutta juuri nimenomaan niiden isojen kuulovajausten erojen takia on siksi huono tasapaino.
        Enkä pysty seisomaan yhdellä jalalla kovinkaan kauan, vaan horjun holtittomasti heti.

        lapsen oma "kuulo" 120 db ja putoaa kuin lehmän häntä,implantilla 20-25db tasainen käyrä,eli kuuluu kategoriaan lievästi huonokuuloinen implantin kanssa.tällä implantti kuulolla hänelle ei siis sovitettaisi kuulokojetta.

        äidin tilanne tämä,lapsena (about 4v) toinen korvani kuuroutui,toisen korvan kuulo n.20db viivalla,ei kuulokojetta,täysin puhuva,en koskaan viittonut.suuntakuuloa ei ole,mutta ei ole tahtia haitannut. tiedän jotain,miltä tuntuu kuulla hieman huonosti,mutta pärjännyt itsekkin vallan mainiosti :)


      • viittova
        näin :) kirjoitti:

        lapsen oma "kuulo" 120 db ja putoaa kuin lehmän häntä,implantilla 20-25db tasainen käyrä,eli kuuluu kategoriaan lievästi huonokuuloinen implantin kanssa.tällä implantti kuulolla hänelle ei siis sovitettaisi kuulokojetta.

        äidin tilanne tämä,lapsena (about 4v) toinen korvani kuuroutui,toisen korvan kuulo n.20db viivalla,ei kuulokojetta,täysin puhuva,en koskaan viittonut.suuntakuuloa ei ole,mutta ei ole tahtia haitannut. tiedän jotain,miltä tuntuu kuulla hieman huonosti,mutta pärjännyt itsekkin vallan mainiosti :)

        Ihanan myönteinen viesti. Tuo loppu vallankin. Vertaan omaa implanttilastani. Sinäkin kuuntelet yhdellä 20 db korvalla. Vähän kuin omani.


      • sama
        viittova kirjoitti:

        Ihanan myönteinen viesti. Tuo loppu vallankin. Vertaan omaa implanttilastani. Sinäkin kuuntelet yhdellä 20 db korvalla. Vähän kuin omani.

        niin se meilläkin :) äiti ja lapsi samalla viivalla...paitsi mulla yhden korvan luomu kuulo,lapsella implantti kuulo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe