Kysymys SSD-levyn massamuistista

Kysyväeieksy

Olen ostamassa uutta tietokonetta, ja edellisessä vanhassa ei ollut kuin perinteinen kovalevy. Nyt uusissa tietokoneissa on esimerkiksi 512 Gt SSD M.2 2 Tt 3.5" 7200 RPM kovalevy.

Voinko itse päättää, kummalle muistille asennan esimerkiksi pelin, SSD:lle tai perinteiselle kovalevylle?

Luin Wikipediasta, että "SSD myös kuluu käytössä, koska sen muistipaikoilla on rajallinen uudelleenkirjoituskertojen määrä." Siksi tallentaisin pelit perinteiselle kiintolevylle.

11

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä ns "markettikoneissa" joissa on Windows jo asennettu, on se SSD levyllä. Itse kasatuissa se pitää itse asentaa ja näin voi päättää jo heti uutena mille levylle se laitetaan.

      Pelit ja muut ohjelmat kannattaa tallentaa SSD levylle koska ne toimimat siitä käsin nopeammin. (Varsinkin pelin sisäiset lataukset kuten kenttien vaihdot. Normaalille levylle vain tiedostot.

    • SSDonIkuinen

      Hyvä SSD kestää kotikäytössä ikuisesti. Sehän on käytännössä "käyttämättömyttä". Jos ja kun poistat pelejä ja videoita joskus vuosien päästä, saat taas käyttöösi täysin neitseellistä tilaa. SSD:lle kanntaa aina jättää paljon tyhjää tilaa, jotta jatkuvasti vaihtuvaa dataa voidaan tallettaa eri paikkoihin. Sinun ei tarvitse huolehtia mistään muusta kuin omasta terveydestäsi. SDD:si elää sinua pidempään. Ja paljon pidempään kuin kovalevysi.

    • exBersel

      Myös mekaaniset kovalevyt kuluvat käytön myötä.

      Kaikki ohjelmat kannattaa asentaa ssd-levylle ja musiikit, elokuvat, valokuvat ja vastaavat taas mekaaniselle levylle. Ellei ole tarkoitus tallentaa valtavaa määrää tiedostoja, kannattaa ehkä valita kone jossa on vain SSD-levy.

      Joskus törmäsin esimerkkilaskelmaan, jossa päädyttiin siihen että melko kovassa käytössä yli sata gigaisen ssd-levyn käyttöikä on kymmenisen vuotta ja puolta suuremman laskennallisesti melkein parikymmentä vuotta. Kun ottaa huomioon teknologian vanhenemisen, tänä päivänä ostettu tietokone on vaihdettava melkeinpä joka tapauksessa kymmenessä vuodessa uuteen yhteensopivuusongelmien takia, joten ssd-levyn kestävyydestä ei kannata murehtia.

      Jos marketista ostat jonkun perusläppärin tai pöytäkoneen, se on suunniteltu hajoamaan jo kauan ennen kymmentä vuotta. Jos taas kasaat koneen itse valitsemistasi osista, voit saada koneen joka toimii kymmenen vuotta. Tehokäyttäjät vaihtavat yleensä useammin, mutta vanhasta koneesta saa hyvän kakkoskoneen vielä vuosiksi tai sen voi myydä jollekin peruskonetta etsivälle. Läppärin käyttöikä riippuu paljon laadusta, onko siinä erillinen näytönohjain (huono asia kestoiän kannalta, koska kuumenee ja lämmittää muitakin komponentteja) ja kuinka varovasti sitä käsittelee. Applen tuotteissa on nykyään lähes järjestään suunnitteluvirheitä, jotka voisi ehkä hyväksyä jos puhuttaisiin 500€ laitteista, mutta ei silloin kun puhutaan Applen hintaluokasta. Jää nähtäväksi kuinka kauan Applen maine luotettavana jaksaa ylläpitää myyntiä, ellei laadussa tapahdu isoa korjausliikettä.

    • Turbo-Urpo1

      1. - Kapasiteetti: HDD
      2. - Pitkäikäisyys: HDD
      3. - Kestävyys: HDD
      4. - Hinta: HDD
      5. - Nopeus: SSD
      6. - Melu: SSD
      7. - Koko: SSD
      8. - Paino: SSD
      9. - Tehon tarve: SSD

      SSD voitti.

    • Turbo-Urpo1

      1. - Kapasiteetti: HDD
      2. - Pitkäikäisyys: HDD
      3. - Mekaaninen kestävyys: SSD
      4. - Hinta: HDD
      5. - Nopeus: SSD
      6. - Melu: SSD
      7. - Koko: SSD
      8. - Paino: SSD
      9. - Tehon tarve: SSD

      SSD voitti taas.

    • Kysyväeieksy

      Kiitos asiallisista vastauksista. Turhaan murehdin tuon SSD:n kestävyttää. Ostan pelipöytäkoneen, jonka on tarkoitus olla käytössä noin 7-8 vuotta.


      • SSD:n kestävyydestä vielä...

        Nykyisin on hyvin epätodennäköistä että se olisi ensimmäinen rikkoutuva asia. Esimerkkinä jo 2015, jos kirjoittaisit 40GB joka ikinen päivä SSD-levylle se silti kestäisi n. 50 vuotta.

        Eli siis se "rajallinen uudelleenkirjoitettavuus" on käytännössä täysin merkityksetön.

        Sen vuoksi esimerkiksi itse menin kokonaan niin että on vain pari teraa SSD-tilaa eikä ollut ainoatakaan ongelmaa pitää siinä ohjelmat, pelit ja kaikki muut :)


    • Kysyväeieksy

      Päädyin tuohon, että kone kootaan itse. Kaveri auttaa valitsemaan osat, että tulisi mahdollisimman tehokas pelikone, ja kestää aikaa markettikoneita pidempään.

      • Jees näin kannattaa tehdä


    • Ota se SSD pois ja laita kaappiin talteen, niin kuluu vähemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe