Suomenpystykorva

Pystäri

Koirani on nyt 5v. eikä sille ole onnistuttu pudottamaan vielä yhtään lintua. Riistaverta löytyy, mutta huonon lintuvuosien takia pudotukset ovat jääneet. Onko koira jo pilallalla iän puolesta vai vieläkö on toivoa jäljellä? Vinkkejä saa antaa!

9

1301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaatuntiniinsorsaputoo

      Vaikea sanoa mutta miksi et ole käynyt haukututtamassa koiraa jollain fasaani tilalla? Fasaani antaa haukkua tuntikausia ja sovitulla hinnalla saisit sille pudotuksenkin ja olisi oppinut haukun jo nuorena vaikka onkin ollut huono metsäkanalintukanta.
      Eikä se kanta nytkään mikään runsas tule olemaan vaikka poikueet onkin pääosin onnistuneet suotuisan kesän takia. Ihmettelen joissain julkaisuissa puhutuista "huippuvuosi tulossa" puheista sillä ei se lintukanta huippuun nouse tyhjästä yhden onnistuneen poikue kesän jälkeen. Puhutaan huipuista vaikka parin vuoden päästä jos tulevat kesät ovat vähintäänkin yhtä suosiollisia poikasille.

      • Itikkatutkija

        Luetun ymmärtäminen ja asian sisäistäminen olisi nyt tärkeää ajatellen mahdollista jatkoa metsästyksen ja sen seuraamisen saralla. Niillä huippuvuosilla tarkoitetaan että ovat tulossa (kohta käsillä) lähivuosina. Eli muutos parempaan päin ja nousu katovuosista on "nyt viimein tapahtumassa". Eikä siis pelkästään tätä vuotta. Eikä että tämä 2018 olisi suinkaan se älyttömän hyvä huippuvuosi. Vaan se kokonaisuus! Ole siis hyvä ja lue ne aiemmin lukemasi metsästys/riistajulkaisut uudestaan ihan ajan ja ajatuksen kanssa!


    • Kokeile_

      Ei kai se pilalla ole, jos riistavietti vaan on kunnossa. Metsästyskoira tekee sitä mistä se tykkää eli olla riistan perässä. Siinä ei ikä vaikuta. Onhan esim. koiramme lehdessä ollut useamman kerran juttua, miten jostain häkkikoirasta on tullut huippu ajuri/haukkuja. Esim. viime vuonna taisi olla juttu jostain ajokuninkaasta, joka pääsi ensimmäisiä kertoja metsään vasta useamman vuoden ikäisenä.

    • koulutusta

      mulla tuli et noitako ne fasaaneja koiriesa koulutukseen käyttää.ampuuvat haavikoks ja koira saa repiä!!!!!oon muuton NÄHNY.et se siitä HARJOTUKSESTA.ei passaa väliin mennä ku aseet on.HULLUILLA.!!!!!!on nähty 4 miestä.et nyt .......

    • kiperkotska

      Ei ole tarvinnu fasaaneilla treenata ,koira on 8v joka vuosi haukkuun pudotuksia vaikka olis huono lintuvuosi. Elekää juosko munat vuahossa koirienne kanssa.Lappi on kuukkeli miehiä varten.

    • naimma-aslakki

      Sinun pittää ostaa jostaki yks mehtäkanalintu. Ja sitte laitat sen puun oksale seisohmaan tukien varraan. Kun koira äkkää linnun ja alakaa sitä haukkumaan, niin eikunvaan ampuva lasautat ne tuet linnun alta ja noin lintu putuaa maahan. Eikä koira älyä innoissaan saavutuksestaan tutkia linnun jäykkyyttä tai velttoutta senkummemmin. Jotta siitä se innostuu.

    • laatukoira

      Pystykorva on tunnetusti "kaiken viljan koira", mikä tarkoittaa, että se voi haukkua oravaa, näätää, kanalintuja jne. Veisin koiran metsälle, kiikarit mukaan ja antaisin sen irrallaan työskennellä kunnolla.Hyvä aika olisi aamulla heti auringon nousun aikaan, kun yön hajut on tuoreita. Haukkua voisi seurailla kiikarin avulla ja sitten kun se sopiva luvallinen riistaeläin kohdille tulee ja pysyy niin pudotat sen sitten sille koiralle. Se jää sen alimuistiin lopuksi ikää. Mulla on tuossa ollut sellanen setteri, joka oli yhdeksän vuotta kotikoirana omistajallaan. Kun vein sen ensimmäisen kerran taimikolle, missä tiesin kanalintuja olevan, meni n. puoli tuntia, kun koira tajusi mikä sen tehtävä on. Ja voi sitä eläimen riemua. Sitä oli hieno katsella, kun rotukoira löysi itsensä. Nykyään ihan kävelylenkeilläkin ottaa välillä seisontoja, kun fasuja sattuu samalle väylälle kipittämään.

    • elämäntapaerämies

      ei se pilalla ole. olethan totuttanut sen koirasi laukauksen ääneen? moni on pilannut pystykorvan eka linnulla kun siinä ammutaan aina koiran yli, se laukauksen paineaalto ja ääni, sekä puusta tippuva lintu voi herkän koiran säikäyttää. vasta muutaman pudotuksen jälkeen näkee koiran sitkeyden haukulla pysymiseen. pudotusten myötä sitkeys lisääntyy. mene haukulle kuin intiaani, jos tarvii, ryömi ja konttaa, ota huomioon tuulen suunta ja auringon paiste. kun koira oppii, se rupeaa haukulla seuraamaan sinun lähestymistä ja lintu seuraa puusta koiraa ja ....

    • Anonyymi

      Koira on samallainen kuin Isäntä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1469
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1079
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      895
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      165
      766
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe