Kone jäätyy kokoajan

Musisoija22

Pari vuotta vanha asukseni jäätyy jatkuvasti. Käytän konetta pääosin musiikin tuottamiseen mutta ihan netissäkin kone jäätyy jo minuuteissa. Apu olisi tarpeen. Kaikki toiminnot siis jäätyvät ja kone täytyy sammuttaa virtanapista.

5

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjdkhgjdg

      Jos on kannettava niin on luultavasti pöly tehnyt tehtävänsä. Kannettavaa ei saisi pitää pöytäliinan päällä, sillä se estää jäähtymisen ja kone imee kaiken irtokuidun sisäänsä.

    • bios_päivitys

      Asuksen uusin bios-päivitys oli buginen (ainakin 3 vuotta vanhoihin Z170 emolevyihin). Palauta edellinen toimiva bios-versio niin vakausongelmat katoavat.

    • Oireista päätelleen koneessa joku Linux?

      • winvalepukki

        Oireista päätellen tyhmä yrittää olla viisas mutta epäonnistuu surkeasti.


    • exBersel

      Jos teet musiikkia ja koneessa on vaikka 4Gt muistia, se voi loppua kesken. Kone ei kyllä kaadu tästä, mutta voi jumahtaa jopa minuuteiksi. Muistin käyttöä voi tarkkailla Tehtävähallinnan (task manager) avulla. Varmista myös ettei kiintolevy ole liian täynnä. Tyhjää olisi hyvä olla parikymmentä gigaa tai vähintään 5 että kone ylipäätään mitenkään toimii.

      Asenna HWINFO https://www.hwinfo.com/ ja tarkasta tietokoneen lämpötilat käytön aikana, eli erityisesti silloin kun teet jotain.

      Jos tässäkään ei ole ongelmia

      Tallenna kaikki tiedostot talteen koneen ulkopuolelle ja tee koneeseen puhdas asennus tai jos käytössä on Kymppi, niin voi kokeilla ihan sen sisäänrakennettua toimintoa, joka korvaa nykyisen asennuksen puhtaalla, päivitetyllä Kympillä. Jos käytät jotain lisensoituja ohjelmia, niin varmista että sinulla on koodit tallessa ja usein kannattaa poistaa niiden asennus, koska se voi vapauttaa asentamaan ne uudelleen. Tosin ongelmasta pääsee kyllä silläkin että on yhteydessä ohjelmiston valmistajaan.

      Jos tämäkään ei auta, voisit yrittää päivittää BIOSin.

      Monissa Asusin läppäreissä on parin vuoden takuu, joten jos vika on itse laitteessa, sen voi korjata vielä takuuna. Lisäksi kuluttajilla on sellainen suoja, että jos laite hajoaa selvästi aiemmin kuin olisi järkevää kyseisen tyyppiselle laitteelle olettaa, joutuu myyjä tai maahantuoja korvaamaan ainakin osan hinnasta takaisin esimerkiksi uutta ostaessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe