Johanna pyytää vielä apua tekstinkäsittelyyn

Jo_Hanna

Joitakin päiviä sitten kyselin tällä palstalla apua tekstinkäsittelyyn. Sainkin monta hyvää neuvoa. Kiitos niistä kaikista.

Päädyin sitten ostamaan käytetyn tietokokeen (yritysten leasing-koneita kuulemma)Taitonetistä ja se tuli saman tien.

Kaikki näyttää tässä pelaavan moitteettumasti.

Tekstinkäsitteyohjelmana on Open Office, jolla onnistuin jo luomaan ja jopa nimeämään sekä tallentamaan pari kokeilutiedostoa. Se ei näyttänyt edes olevan vaikeaa.

Ainoa ongelma: MITEN VALITAAN RIVIVÄLI?

En keksi mitään, mistä rivivälin voisi valita ja itse säätää. Luulisi, että onjelman laatijan olisi ollut helppoa laittaa valikko... riviväli 1, riviväli 1 1/2, riviväli 2 jne. Mitään sellaista ei ole.

Pyydän, että joku voisi vilkaista ongelmaa ja neuvoa. Kiitos etukäteen.

16

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • instruction
    • sörsse

      Rivivälit löytyy valikosta Muotoilu>välit

    • Turbo-Urpo1
      • sivustaseurannut

        Sä oo kurko ton konees kaa. Oot jeesannu täällä eniten.


      • Turbo-Urpo1

      • Hei_en_minä
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Noin nätisti sanoit niin, extrana vielä tämä:

        Valitun tekstin päällä, hiiren oikea-painike avaa kuvan näköisen ponnahdusvalikon, josta myös tuon rivivälin saa vaihettua:
        https://s25.postimg.cc/ml4o33xtb/Nimet_n_1_-_Open_Office_Writer_114.png

        - Johanna - ole sanonut mitään kenellekään ilkeästi.

        Tuo, mitä sanoit, näyttää toimivan. Teksti täytyy vain ensin kokonaan maalata. En sitten toistaiseksi tiedä, saako rivivälin pysyvästi asetetyksi jonkinlaiseksi. Taikka en ole vielä kokeillut siinä kokeilutiedostossani, että jos tekstiä jatkaa niin onko siinä sitten automaattisesti se "maalattu" riviväli, tässä taspauksessa 1,5. Taikka jos ei ole ja jatkan tiedostoa, jokainen tiedoston osa täytyisi maalailla erikseen. Hassulta sekin tuntuisi, ettei jossakussa tiedostossa voisi kaiken aikaa käyttää valittua riviväliä, vaan kone/ohjelma tyrkyttää omiaan.

        Jo_Hanna


      • Jo_Hanna

        Tuokaan ei toimi mitenkään. SAieltä kyllä tulee näkyviin paikka "välit" ja sitten se tarjoaa erilaisia rivivälivaihtoehtoja 1, 1 1/2, 2... mutta nuo välähtäövät ruudulla niin nopeasti (ja sitten katoavat), ettei niitä ehdi klikata.

        """
        Turbo-Urpo1

        22.8.2018 17:52
        Uusi
        ❰"Ainoa ongelma: MITEN VALITAAN RIVIVÄLI?"❱

        https://s25.postimg.cc/8va4twakv/Open_Office-rivitys.gif
        """


      • Turbo-Urpo1
        Jo_Hanna kirjoitti:

        Tuokaan ei toimi mitenkään. SAieltä kyllä tulee näkyviin paikka "välit" ja sitten se tarjoaa erilaisia rivivälivaihtoehtoja 1, 1 1/2, 2... mutta nuo välähtäövät ruudulla niin nopeasti (ja sitten katoavat), ettei niitä ehdi klikata.

        """
        Turbo-Urpo1

        22.8.2018 17:52
        Uusi
        ❰"Ainoa ongelma: MITEN VALITAAN RIVIVÄLI?"❱

        https://s25.postimg.cc/8va4twakv/Open_Office-rivitys.gif
        """

        ❰"Tuokaan ei toimi mitenkään."❱
        Tarkoitatko että, et näe tuota *.GIF animaatiota kunnolla ?
        Jos niin, se saattaa tarkoittaa, huonoa verkkoyhteyttä tai alitehoista konetta. Jos kone todellakin on niin vaatimaton ettei tuo animaatio näy, se saattaa olla myös liian vaatimaton raskaan toimisto-ohjelmiston pyörittämiseen. Toivon mukaan kyse on kuitenkin tilapäisestä verkkoyhteyden hitaudesta, vaikka eihän tuokaan kuva ole kuin vajaa 500KiB, joten ei sen lataamiseen ihmeellisin paljon resusseja tarvita.


    • Jo_Hanna

      Joo, Suuret Kiitokset kaikille, jotka tässä ketjussa vaivautuivat neuvomaan. En vielä ole katsonut, onnistuuko.. Tässä myöhemmin illalla tulee enemmän aikaa koneelle.

      • Turbo-Urpo1

        Onko sinulla jokin erityinen tarve käyttää OpenOffice toimistopakettia, jos ei niin suosittelen vaihtamaan nopeamin kehittyvää LibreOfficen ympäristöä. OpenOffice ympäristössä on selviä toimimattomuuksia.

        𝗟𝗮𝗶𝗻𝗮𝘁𝘁𝘂𝗮 ❪ https://fi.libreoffice.org/ohjeet/faq/
        LibreOffice pohjautuu OpenOffice.orgiin. Ohjelmiston kehitys lähti erkanemaan OpenOffice.orgista syksyllä 2010. Ohjelmistot olivat vielä versiossa 3.3 keskenään hyvin samankaltaiset, mutta tämän jälkeen LibreOfficen kehitys on ollut nopeampaa.

        OpenOffice.orgin pitkäaikaisena ongelmana oli ohjelmiston pääsponsorin (Oracle) eriarvoinen asema ohjelmiston kehittäjäyhteisössä. OpenOffice.orgin kehitykseen osallistuminen edellytti, että kaikkien osallistujien (myös suomentajien) oli kirjallisesti annettava Oraclelle vapaat kädet hyödyntää tuotoksia haluamallaan tavalla. Muiden oli tyydyttävä rajatumpiin oikeuksiin, jotka Oracle (aiemmin Sun Microsystems) yksinään saattoi päättää.

        Jo OpenOffice.orgin perustusvaiheessa yli kymmenen vuotta sitten monet toivoivat, että tämä erillisoikeus siirrettäisiin jollekin voittoa tavoittelemattomalle, demokraattisesti hallitulle yhdistykselle, tai siitä luovuttaisiin kokonaan. Kumpaakaan ei kuitenkaan Sun Microsystemsin tai Oraclen aloitteesta koskaan tapahtunut. Ohjelmisto kyllä kehittyi, mutta monen itsenäisen kehittäjän motivaatiota tilanne heikensi, ja kehittäjäkunta ei kasvanut toivotulla tavalla.

        Lopulta joukko näitä itsenäisiä kehittäjiä ja OpenOffice.orgin kehitykseen osallistuneita yrityksiä järjestäyty syksyllä 2010 Document Foundation -nimiseksi ryhmittymäksi. Ryhmän tehtävä on jatkaa OpenOffice.orgin kehitystä ympäristössä, jossa kaikki kehittäjät ovat keskenään samanarvoisia. Nykyään OpenOffice.org-tavaramerkin omistaa Apache-säätiö. Siksi ohjelmistollamme on uusi nimi, LibreOffice.


      • Jo_Hanna
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Onko sinulla jokin erityinen tarve käyttää OpenOffice toimistopakettia, jos ei niin suosittelen vaihtamaan nopeamin kehittyvää LibreOfficen ympäristöä. OpenOffice ympäristössä on selviä toimimattomuuksia.

        𝗟𝗮𝗶𝗻𝗮𝘁𝘁𝘂𝗮 ❪ https://fi.libreoffice.org/ohjeet/faq/
        LibreOffice pohjautuu OpenOffice.orgiin. Ohjelmiston kehitys lähti erkanemaan OpenOffice.orgista syksyllä 2010. Ohjelmistot olivat vielä versiossa 3.3 keskenään hyvin samankaltaiset, mutta tämän jälkeen LibreOfficen kehitys on ollut nopeampaa.

        OpenOffice.orgin pitkäaikaisena ongelmana oli ohjelmiston pääsponsorin (Oracle) eriarvoinen asema ohjelmiston kehittäjäyhteisössä. OpenOffice.orgin kehitykseen osallistuminen edellytti, että kaikkien osallistujien (myös suomentajien) oli kirjallisesti annettava Oraclelle vapaat kädet hyödyntää tuotoksia haluamallaan tavalla. Muiden oli tyydyttävä rajatumpiin oikeuksiin, jotka Oracle (aiemmin Sun Microsystems) yksinään saattoi päättää.

        Jo OpenOffice.orgin perustusvaiheessa yli kymmenen vuotta sitten monet toivoivat, että tämä erillisoikeus siirrettäisiin jollekin voittoa tavoittelemattomalle, demokraattisesti hallitulle yhdistykselle, tai siitä luovuttaisiin kokonaan. Kumpaakaan ei kuitenkaan Sun Microsystemsin tai Oraclen aloitteesta koskaan tapahtunut. Ohjelmisto kyllä kehittyi, mutta monen itsenäisen kehittäjän motivaatiota tilanne heikensi, ja kehittäjäkunta ei kasvanut toivotulla tavalla.

        Lopulta joukko näitä itsenäisiä kehittäjiä ja OpenOffice.orgin kehitykseen osallistuneita yrityksiä järjestäyty syksyllä 2010 Document Foundation -nimiseksi ryhmittymäksi. Ryhmän tehtävä on jatkaa OpenOffice.orgin kehitystä ympäristössä, jossa kaikki kehittäjät ovat keskenään samanarvoisia. Nykyään OpenOffice.org-tavaramerkin omistaa Apache-säätiö. Siksi ohjelmistollamme on uusi nimi, LibreOffice.

        Hei!

        Ei ole mitään erityistä intressiä vihkiytyä OpenOfficeen. Tässä kävi vain niin - niin kuin ketjusta käy ilmi -, että minulla oli tarve tuottaa noin 200-sivuinen asiakirja ja etsiskelin ilmaista tekstinkäsittelyohjelmaa. Löysin Google Docksin, joka kylläkin toimi. Ketjussa kuitebnkin kehotettiin hankkimaan tekstinkäsittelyohjelma omalle koneelle, jottei tarvitsisi tallentaa asiakirjaansa "pilveen". Niinpä sunnuntaina tilasin Taitonetistä edullisen koneen (ollut kuulemma jonkin yrityksen leasingkoneena), jossa oli valmiina täömö OpenOffife-ohjelma. Uskoisin, että se riittää minulle tässä vaiheessa. Ei tietenkään ole mitään erityisen suuria esteitä sille, että tilaisin taas uuden koneen ja asennuttaisin siihen tilatessa jonkin kalliimman maksullisen tekstinkäsittelyohjelman. Tällainen oli siis juttu. Jukin yritys lienee käyttänyt kirjoittamiseen OpenOffice -ohjelmaa. Itse olen joskus käyttänyt WordPadia, mutta en tiedä, onko sellaista enää olemassa.


      • Turbo-Urpo1
        Jo_Hanna kirjoitti:

        Hei!

        Ei ole mitään erityistä intressiä vihkiytyä OpenOfficeen. Tässä kävi vain niin - niin kuin ketjusta käy ilmi -, että minulla oli tarve tuottaa noin 200-sivuinen asiakirja ja etsiskelin ilmaista tekstinkäsittelyohjelmaa. Löysin Google Docksin, joka kylläkin toimi. Ketjussa kuitebnkin kehotettiin hankkimaan tekstinkäsittelyohjelma omalle koneelle, jottei tarvitsisi tallentaa asiakirjaansa "pilveen". Niinpä sunnuntaina tilasin Taitonetistä edullisen koneen (ollut kuulemma jonkin yrityksen leasingkoneena), jossa oli valmiina täömö OpenOffife-ohjelma. Uskoisin, että se riittää minulle tässä vaiheessa. Ei tietenkään ole mitään erityisen suuria esteitä sille, että tilaisin taas uuden koneen ja asennuttaisin siihen tilatessa jonkin kalliimman maksullisen tekstinkäsittelyohjelman. Tällainen oli siis juttu. Jukin yritys lienee käyttänyt kirjoittamiseen OpenOffice -ohjelmaa. Itse olen joskus käyttänyt WordPadia, mutta en tiedä, onko sellaista enää olemassa.

        Onnistuisitkohan löytämään tiedon siitä, mikä Windows sinulla on ?

        Tämä video näyttää kuinka tieto löytyy, se on tuon videon alussa oleva ❨winver -komennon ❩ suorittaminen. Jos tällä tavalla saataisiin sinulle ohjeet poistaa OpenOffice, ja kun se on tehty, asennetaan tilalle LibreOffice toimistopaketti.

        Uutta konetta tai maksullisia toimisto-ohjelmistoja, ei tämän takia, tarvitse hankkia. Ostelee niitä sitten kun kykenee ihan itse arvioimaan mitä vastinetta on rahoilleen saamassa.


    • Tekstinkäsittely muuttunut vähän sivuntaitoksi. Kannattaa opetella tyylit. Leipäteksti eli defaut tai oletustyyli kannattaa muokata mieleisekseen. Sinne marginaalit, rivinvälit ym. asetukset. Kun kirjoitetaan lista, niin valitaan siihen sopiva tyyli. Ingressille taas siiten tehty tyyli. Ei mitään maalailuja. Välilyöntäjä ei käytetä vaan asetetaan tyyliin sopivat sarkaimet.

      • välilyönneistä

        Tarkoitat kai että taulukoita tehtäessä ei naputella välilyöntejä vaan käytetään sopivasti sarkaimia?

        Onhan välilyönti olennainen osa normaalia kirjoittelua, jaselventääsitäkummasti, eikö selvennäkin?


      • välilyönneistä kirjoitti:

        Tarkoitat kai että taulukoita tehtäessä ei naputella välilyöntejä vaan käytetään sopivasti sarkaimia?

        Onhan välilyönti olennainen osa normaalia kirjoittelua, jaselventääsitäkummasti, eikö selvennäkin?

        Tarkoitin, että sisennykset ym. tehdään tyylillä eikä käyttämällä useita välilyöntejä. Tekstureissa saa välimerkin jälkeen välilyönnin automaattisesti monissa tapauksissa. Ei niitä tarvitse kirjoittaa. Samoin riviväli kappaleen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe