Omaishoitaja ja hoidettavan asiointi

käteinen

6

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omskut

Meillä tehtiin sopimus pankissa että saan omilla tunnuksillani maksettua hoidettavan laskut verkkopankissa häen tililtään.
      Verkkopankkitunnuksia hänellä ei ole.

• Itsemääräämisoikeus

Aivan sietämätön tilanne täällä.
      Hoidettavalla on muistiongelmia ja kaikki asiat (pankki, apteekki ym.) on rempallaan.
      Hoidettava ei ole allekirjoittanut valtakirjaa minulle pankki- tai apteekkiasipihin. Nostaa eläkepäivänä rahan käteiseksi ja käyttää rahansa ties kuinka. Hänen raha-asiansa eivät kuulemma kuulu minulle. Kuitenkin joudun pitämään hänen hyvinvoinnistaan huolen. Siihen menee se pieni onaishoidontuki. Hänen laskunsa kiertää ulosoton kautta, sillä hän itse sanelee mutä haluaa maksaa ja mitä ei.
      Apteekista tuo vain ne lääkkeet mitkä ovat hänen mielestään tarpeellisia.

Terveydenhoitohenkilökunta, apteekki sekä pankki ovat tietoisia muistisairaudesta mutta mitään ei voi tehdä.
      Hoidettava käyttää itsemääräämisoikeutta.
      Yritin edunvalvontaa, mutta sekin kysyttiin hoidettavalta itseltään ja oli sitä mieltä, ettei tarvitse vaan kykenee hoitamaan utse raha-asiansa.
      Minusta tuntuu naurettavalta, että omaishoitajana en saa edes diabetes-lääkettä apteekista, kun valtakirjaa minulle ei ole tehty.

Miten omaishoitajana pystyn huolehtimaan hoidettavastani kun hän haluaa käyttää itsemääräämisoikeuttaan, eikä tuedosta omaa tilannettaan?

• Omainen

Mitä ihmeen valtakirjaa tarvitset apteekissa asioidessasi? Minä haen mieheni lääkkeet, eikä koskaan ole kysytty valtakirjaa. Samoin hain äitini ja siskoni lääkkeet ilman valtakirjaa.

• Osku1
        Omainen kirjoitti:

Mitä ihmeen valtakirjaa tarvitset apteekissa asioidessasi? Minä haen mieheni lääkkeet, eikä koskaan ole kysytty valtakirjaa. Samoin hain äitini ja siskoni lääkkeet ilman valtakirjaa.

Käytännöt vaihtelee eri paikkakunnilla.
        Ei siinä sen ihmeempää ole.

• soilikki1

Sano omaishoito irti ilmoita sosiaali toimelle että se on loppu nyt.Se on heidän hoidettava tai hoitakoon omainen itse.Tämä kuullostaa aika kornilta mutta muuta et voi tehdä koska hänellä on se itsemääräämis oikeus.Jos kuolee se ei ole sinun murheesi.

• pattitilanne

Eräs tuttavani soitti ja kysyi, saako tehdä huoli-ilmoituksen hoidettavastani, koska en saanut neljään vuoteen asioita eteenpäin tk:n ja lääkäreitten kanssa. Kaikki tutut huomaavat, ettei hoidettava ole ok. Annoin luvan sillä tämä helvetti ei voi enään kamalammaksi tulla.
      Ihmeesti tuli asioihin vauhtia kun vieras ihminen soitti hoidettavan terveydentilasta tervewydenhoitajalle. Jo kahden viikon kuluttua oli osastopaikka hoidettavalla valmiina. Mutta mitä teki hoidettava. Perui ajan ja ilmoitti, että ei tarvitse hoitoja eikä palveluita.
      Nyt ollaan taas pisteessä josta aloitettiin.

Minua ei hyödytä mitään Soilikki1:n neuvo sillä olen puolisohoitaja. Vaikka sanoisin sopimuksen irti jäisi hoidettava edelleen tuohon makoilemaan vaikka asunto on minun. Avioeron tapahtuessa joutuisin jakamaan omaisuuteni hoidettavan kanssa ja myymään kotini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2675
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      57
      2645
    3. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      184
      2615
    4. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      70
      2262
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      74
      2134
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      41
      2125
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2015
    8. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      73
      1616
    9. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      146
      1477
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      1
      1370
    Aihe