Hybridin olematon vetomassa

Vetoo

Jonkun Auris Hybridin taitaa olla alle 350kg. Miksi? Eihän tuolla voi vetää mitään.

65

5082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HengetönFoliokoppa

      Hajoaa isommalla kuormalla.

    • voima.puhuu

      Jaksaa sillä ainakin neljää rekkaa vetää perässään jopa ylämäkiin.

    • Tero.ei.vedä

      Harvalla on tarve vedellä minkäänlaisia massoja henkilöautolla. Jo pelkästään irrotettavan vetokoukun hinnalla vuokraa pakettiauton useita kymmeniä kertoja jos siihen on tarvetta.

      • ei.kymmeniä

        Kyllä se pakun vuorokauden vuokra vakuutuksineen yli satasen aina tekee. Turhia ne ovat farkutkin useimmille käyttäjille.


      • voihanDorkapoikaa

        Juu ja noita vuokrapakujahan on ihan joka nurkalla ja saatava ihan koska vaan ja halvalla.


    • Tojota-trollipoju

      Minä yritän kaikkeni Toyotaa solvatessani. Siksi mikään sairaskaan aihe ei ole minulle missiossani vieras. Koetan tehostaa viestejäni vastailemalla niihin itse, joskus jopa koko ketjun pituudelta. On se minustakin vähän noloa ja lapsellista mutta sellainenhan minä olen oikeastikin.

      • aasialainenKusetus

        Kestä Holisti ne faktat jotka ovat negatiivisia Toyotalle. Heikot rakenteet ei mahdollista normaaleja vetopainoja ja nopeasti ruostuva kori on iso riski jo tuolle mopoluokan painoille.


    • pilipalikotteroita

      Leluautot ovat leluautoja.

    • Tässäsennäkeeå

      Kertoo kyllä.lahjomatonta kieltään noiden todellisesta tehosta. Se ei ole se laskennallinen polttomoottorin ja sähkömoottorien yhteenlaskettu teho joka aina ilmoitetaan, vaan ehkä vain puolet siitä. Se on sellainen teho joka jaksaa vetää vain 350 kilon kuormaa.

    • Tehotonpeli

      Jos pikkuturbo viritettäisiin samoille suorituskyvhille kuin Toyotan hybridi, se kuluttaisi vähemmän. Naurettavaa, 350kg - onneton vetokyky.

    • Bling

      9/10 vastauksesta ketjun aloittajalta. nyt menee lujaa jollakin. tainnut jäädä ryyppyputki päälle niitten lääkkeitten kanssa...

    • veto.poissa

      Eipä taida olla kyse vetokyvystä vaan tyypityksestä. Japanilaiset eivät suunnittele perheautoja vetojuhdaksi kuten köyhät ja nuukat eurooppalaiset. Eipä MB A-sarjalaisellakaan saa vetää kuin 400 kg jarrutonta massaa ja yllätyksenä on Nissanin 4x4 pickup: sallittu massa vain 500 kg!!!
      http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

      • Mersustelija

        Tuo Ajovalon taulukko ei ole ajan tasalla, vuosimallit tyssäävät tämän vuosituhannen alkuvuosiin. M-B A:n ensimmäinen sukupolvi oli kieltämättä lelun oloinen, mutta nykyinen on aivan eri maata. Nykyisen A-Mersun sallittu vetomassa jarruttomana on vähimmilläänkin 720 kg ja jarrullisena voimalinjaversiosta riippuen 1400–1800 kg.

        Oman C-Mersuni (C 180 T A, vuosimalli 2015) oikeat lukemat ovat 750 ja 1800 kg. Näitäkään ei tuosta Ajovalon taulukosta löydy.

        Mainittakoon vielä, että Mersua v. 2015 ostaessani sen hybridiversiolle ei speksattu vetomassaa lainkaan, ts. vetokoukun asentaminen oli joko mahdotonta tai ainakin umpiturhaa. Sittemmin lienee joitakin rakenteita muutettu, koska olen löytänyt tuolle hybridiversiolle M-B:n sivustosta lukemat 750/1600 kg.


    • Heikkoauto

      Jos olet Toyotan hybridiä ajanut niin tiedät että kyse ei ole mistään "luokituksesta" vaan ihan pelkästä voiman puutteesta.

      Ja jos et ole, niin lue jostain testistä mikä on todellinen kiihtyvyys.

      Jos auton perään laittaisi normaali kuorman tai vaikka moottoriveneen, ei se kiihtyisi enää ollenkaan, tuskin pysähtyisikään. En itsekään aja millään ohjuksella mutta tuntuu hölmöltä verrata hybridin niukkaa kulutusta paljon suorituskykyisempiin ja halvempiin autoihin. Erityisen tyhmältä se tuntuu kun hybridi ei edes pysty luvattuihin kulutuslukemiin.

      • ei.kuormanvetoa

        Autot kulkevat väännöllä ja sitähän hybridi-Toyotassa on ihan mukavasti. Pelkästään sähkömoottori antaa heti alusta pitäen 207 Nm väännön ja polttomoottorista tulee 142 Nm, joten kyllä se riittäisi kuorman vetoon jos vain auto haluttaisiin suunnitella sellaiseksi. Suomen ja nuukuri-Euroopan markkinat ovat Toyotalle niin vähäiset, ettei sellaiseen kannata haaskata energiaa. Eipä taida vetojuhdaksi olla Teslasta tai Jaguar Ipacesistakaan.


      • et.ymmärrä.mitään
        ei.kuormanvetoa kirjoitti:

        Autot kulkevat väännöllä ja sitähän hybridi-Toyotassa on ihan mukavasti. Pelkästään sähkömoottori antaa heti alusta pitäen 207 Nm väännön ja polttomoottorista tulee 142 Nm, joten kyllä se riittäisi kuorman vetoon jos vain auto haluttaisiin suunnitella sellaiseksi. Suomen ja nuukuri-Euroopan markkinat ovat Toyotalle niin vähäiset, ettei sellaiseen kannata haaskata energiaa. Eipä taida vetojuhdaksi olla Teslasta tai Jaguar Ipacesistakaan.

        Tässä taas tero esittelee typeryyttään tekniikasta. Mitä hyötyä on vetohommissa tojon mukahybridin sähkömoottorin väännöstä? Akku tyhjenee ekan kilometrin aikana eikä siitä ole sen jälkeen mitään hyötyä. Korkeintaan jonkun jarrutuksen jälkeen akusta saa lisävääntöä 10 sekuntia.
        Ei sinne akkuun mistään tyhjästä virtaa tule.

        Tesla ja Jagge ovat puhtaita sähköautoja ja tojon mukahybridit kuuluvat aivan toiseen kategoriaan.


      • lukuleikki
        ei.kuormanvetoa kirjoitti:

        Autot kulkevat väännöllä ja sitähän hybridi-Toyotassa on ihan mukavasti. Pelkästään sähkömoottori antaa heti alusta pitäen 207 Nm väännön ja polttomoottorista tulee 142 Nm, joten kyllä se riittäisi kuorman vetoon jos vain auto haluttaisiin suunnitella sellaiseksi. Suomen ja nuukuri-Euroopan markkinat ovat Toyotalle niin vähäiset, ettei sellaiseen kannata haaskata energiaa. Eipä taida vetojuhdaksi olla Teslasta tai Jaguar Ipacesistakaan.

        Hybridimatematiikkaa: polttomoottori 98 hv sähkömoottori 82 hv = hybriditeho 136 hv. Kokonaisväännöstä ei ole mitään tietoa.


      • Vääntöpuuttuu
        ei.kuormanvetoa kirjoitti:

        Autot kulkevat väännöllä ja sitähän hybridi-Toyotassa on ihan mukavasti. Pelkästään sähkömoottori antaa heti alusta pitäen 207 Nm väännön ja polttomoottorista tulee 142 Nm, joten kyllä se riittäisi kuorman vetoon jos vain auto haluttaisiin suunnitella sellaiseksi. Suomen ja nuukuri-Euroopan markkinat ovat Toyotalle niin vähäiset, ettei sellaiseen kannata haaskata energiaa. Eipä taida vetojuhdaksi olla Teslasta tai Jaguar Ipacesistakaan.

        Teho syntyy väännön ja nopeuden funktiona. Mutta tokossa ei ole vääntöä eikä tehoa vaikka miten vinguttaa.


      • Anonyymi
        lukuleikki kirjoitti:

        Hybridimatematiikkaa: polttomoottori 98 hv sähkömoottori 82 hv = hybriditeho 136 hv. Kokonaisväännöstä ei ole mitään tietoa.

        Se hybriditeho on rajattu yhteistehoa pienemmäksi, koska voimansiirto ei kestä enempää. Samasta syystä vetopainot ovat pieniä, voimansiirto ei vain kestä enempää.


    • KiaNiro

      Osta Kia Niro hybrid, niin vetäminen onnistuu.

      • hippiheihei

        Ton Niron hinnalla saa hiukan eri suorituskyvyllä varustetun auton. Siis mikäli ei ole pakottava tarve hippeillä


    • Teoriatehoa

      Jokainen jokanln ajanut hybrisillä.tietää että se teho jää konepellin alle. Heti kun moottori luistaa, ei sähkönään vedä. Tehojen yhteenlaskeminen on hyvin keinotekoista. Hybridin suorituskyky vastaa n. 70-80-heppaisen auton suorituskykyä. Sillä pärjää ja varsinkin maaseudulla, mutta ihan turha siitä on maksaa tehokkaamman auton hintaa.

      • Tero.Tuhnu

        Taitaa olla monellakin kirjoittajalla Toyotan hybriditekniikan ymmärtäminen jäänyt luulojen varaan. Toyotassa toimivat molemmat moottorit itsenäisesti tarjoten tarvittavaa voimaa pyörille. Polttomoottori lataa lisäksi akkuja, jotka latautuvat myös jarrutusenergiasta. ECVT-vaihteisto tekee joittenkin mielestä vetämisen tehottoman tuntuisesti, vaikka todellisuudessa ei näin ole. Se on ainoastaan pehmeää ja renkaitakin säästävää ja täysin riittävä arkiliikenteessä, jolloin kiihdytetään enimmäkseen 0-40 kmh. Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä.
        Joissakin hybridiautoissa sähkömoottori ainoastaan avustaa polttomoottoria, joka on silloin pääasiallinen voiman lähde, Toyotassa ei .


      • huru-ukko-puhui
        Tero.Tuhnu kirjoitti:

        Taitaa olla monellakin kirjoittajalla Toyotan hybriditekniikan ymmärtäminen jäänyt luulojen varaan. Toyotassa toimivat molemmat moottorit itsenäisesti tarjoten tarvittavaa voimaa pyörille. Polttomoottori lataa lisäksi akkuja, jotka latautuvat myös jarrutusenergiasta. ECVT-vaihteisto tekee joittenkin mielestä vetämisen tehottoman tuntuisesti, vaikka todellisuudessa ei näin ole. Se on ainoastaan pehmeää ja renkaitakin säästävää ja täysin riittävä arkiliikenteessä, jolloin kiihdytetään enimmäkseen 0-40 kmh. Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä.
        Joissakin hybridiautoissa sähkömoottori ainoastaan avustaa polttomoottoria, joka on silloin pääasiallinen voiman lähde, Toyotassa ei .

        "Se on ainoastaan pehmeää ja renkaitakin säästävää",
        Voi vittu mitä selittelyä aina.


      • faktoja_unohtamatta
        Tero.Tuhnu kirjoitti:

        Taitaa olla monellakin kirjoittajalla Toyotan hybriditekniikan ymmärtäminen jäänyt luulojen varaan. Toyotassa toimivat molemmat moottorit itsenäisesti tarjoten tarvittavaa voimaa pyörille. Polttomoottori lataa lisäksi akkuja, jotka latautuvat myös jarrutusenergiasta. ECVT-vaihteisto tekee joittenkin mielestä vetämisen tehottoman tuntuisesti, vaikka todellisuudessa ei näin ole. Se on ainoastaan pehmeää ja renkaitakin säästävää ja täysin riittävä arkiliikenteessä, jolloin kiihdytetään enimmäkseen 0-40 kmh. Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä.
        Joissakin hybridiautoissa sähkömoottori ainoastaan avustaa polttomoottoria, joka on silloin pääasiallinen voiman lähde, Toyotassa ei .

        "Se on ainoastaan pehmeää ja renkaitakin säästävää ja täysin riittävä arkiliikenteessä, ..."
        TM:n 60000km:n käyttötestestien lopussa Auris Hybridin renkaiden kulumisasteet olivat, kesärenkaat 42%, talvirenkaat 33%. Vastaavat kulumisasteet VW Golf TSI ACT:ssä olivat, kesärenkaat 38%, talvirenkaat 27%. Käyttötestin aikainen keskinopeus oli molemmissa sama 63km/h. Lähteet: TM20/2014 ja TM 11/2014.
        Renkaiden kulumiseen ei tuon perusteella hybridivoimalinjalla ole mitään vaikutusta, ainakaan säästävään suuntaan.


    • EiVetoa

      Perävaunua vetelevät enää maaseudun asukit, kaupunkilainen ei kyllä koukkua autoonsa tarvitse. Niin ja sitten nämä nuukat tee-se-itse-miehet, niillä pitää olla koukku, mutta autokin on yleensä parikymmenvuotias.

      Väitän, että tuskin mikään Toyota-kauppa on jäänyt alhaisen vetopainon vuoksi tekemättä. Paksuilla ja maastureilla vedetään, ei enää henkilöautoilla niinkuin joskus 30 vuotta sitten.

      • Mersustelija

        Minä ainakin koen koukkua tarvitsevani, vaikka olen asunut viimeiset 48 vuotta kaupungissa nimeltä Helsinki. Kärryä en säilytyspaikan puutteessa omista. Silti olen kiskonut kärryjä (vuokrattuja tai lainattuja) nykyisellä autollani 3 vuoden aikana yli 3 000 km. Parhaimmillaan on perässä ollut vankka telikärry ja siinä 800–900 kg:n kuorma yli 600 km:n matkan. En kokenut silti olevani tien tukkona.

        Koukkuja on monellakin lähinaapurillani. Taloyhtiössäni on ainakin kahdella naapurilla oma tavarakärry ja kolmannella asuntovaunu. Ainakaan noiden kanavaraanien (vai mitä karvanaamareita lienevätkään) ei uskoisi valinnassaan hybridi-Toyotaan päätyvän...


      • Tojostelija
        Mersustelija kirjoitti:

        Minä ainakin koen koukkua tarvitsevani, vaikka olen asunut viimeiset 48 vuotta kaupungissa nimeltä Helsinki. Kärryä en säilytyspaikan puutteessa omista. Silti olen kiskonut kärryjä (vuokrattuja tai lainattuja) nykyisellä autollani 3 vuoden aikana yli 3 000 km. Parhaimmillaan on perässä ollut vankka telikärry ja siinä 800–900 kg:n kuorma yli 600 km:n matkan. En kokenut silti olevani tien tukkona.

        Koukkuja on monellakin lähinaapurillani. Taloyhtiössäni on ainakin kahdella naapurilla oma tavarakärry ja kolmannella asuntovaunu. Ainakaan noiden kanavaraanien (vai mitä karvanaamareita lienevätkään) ei uskoisi valinnassaan hybridi-Toyotaan päätyvän...

        Mulla on tossa työmatkalla alkanut olemaan säännöllisesti muutama mersustelija tientukkona joilla on vaikeuksia ajella edes sataa, jos edellä on rekka niin jäädään sen perään keräämään jonoa, tänään ohitin vaan yhden. Kyllä eläkeläisiltä tarttis ottaa kortti pois.


    • Ei.tule.tyhjästä

      "Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä."
      Vääntää jos on sähköä käytettäväksi. Kun tojon hybridillä vetää vähänkin raskaampaa niin silloin se on täysin polttomoottorin voiman varassa. Polttomoottorin teho menee kuorman vetämiseen. Olisi erinomaisen typerää yrittää vielä lisäksi ladata akkuja.
      Opetelkaas vähän perusfysiikkaa energian katoamattomuudesta ja tojon mukahybridien toimintaperiaatteet.
      Jos ymmärtää nämä perusteet niin tämä tojon tehottomuus ja korkeat kulutusluvut matka-ajossa eivät tule yllätyksenä.

      • opeteltu.on

        "Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä."
        Asia ei ole todellakaan noin. Älä sekoita tehoa ja vääntöä. Sähkömoottori vääntää alakierroksilla vakiovääntömomentilla (ns, vakiovääntöalue) kunnes saavutetaan maksimiteho, jonka jälkeen teho pysyy vakiona ja vääntömomentti laskee kierroksia lisättäessä (ns. vakiotehoalue).


      • pikkaisen.metsään
        opeteltu.on kirjoitti:

        "Tunnetusti sähkömoottori vääntää aina samalla teholla eli 207Nm on heti käytettävissä."
        Asia ei ole todellakaan noin. Älä sekoita tehoa ja vääntöä. Sähkömoottori vääntää alakierroksilla vakiovääntömomentilla (ns, vakiovääntöalue) kunnes saavutetaan maksimiteho, jonka jälkeen teho pysyy vakiona ja vääntömomentti laskee kierroksia lisättäessä (ns. vakiotehoalue).

        Nämä terot opettelevat tekniikan perusteet tojon mainoslehdistä. Tässä tulos.


    • Eitoiminoin

      Ei se ikävä kyllä toimi niin. Moottori vetää edestä ja takapyörät liikkuu sähköllä. Kun etupyöristä alkaa veto loppumaan niin takapyöräkin himmaa heti ettei auto menisi ympäri. Auto ei köytännössä toimi nelivetona eikä sähkö- että polttomoottorin tehoja koskaan saa irti yhtä aikaa. Ja siksi auto ei liiku niinkuin neliveto tai niinkuin 136-heppainen tai niinkuin 207Nm auto, vaan niinkuin painava ja pienitehoinen auto.

      • Nyt.ihmetyttää

        Täh, liikkuuko Auriksen takapyörät sähköllä????


      • toinen.moka
        Nyt.ihmetyttää kirjoitti:

        Täh, liikkuuko Auriksen takapyörät sähköllä????

        Tässä varmaan viitattiin RAV4:seen ja sen "nelivetoon". RAV4 kokoisten autojen vetokyky on yksi syy ostaa sellainen. No tietenkin taas kerran tojon hybridi-konsepti kusee koko homman.
        Ei kelpaa veturiksi sekään.


    • 911turbotarga

      kyllä se on junttieinon merkki jos autossa on vetokoukku pl. pakut ja pick-upit

      • Anonyymi

        Juntti-Einoillahan ne pakut ja lava-autot on.


    • Veneilevämökkiläinen

      Kaupunkilainen tarvitsee vetokoukkua siinä missä farmariakin. Kesäasunnolla on peräkärry ja usein tulee jotain kuljetettua, maaleja, rakennusarvikkeita, rojua kaatikselle. Minulla on myös traileroitava vene. 750kg on minimi. Jos ei olisi mökkiä ja venettä niin tuskin olisi autoakaan.

    • VoimatonKone

      350 kg? Ja kärry itsessään painaa 100kg.. eli aika kevyestä kuormasta tuossa puhutaan. Traileri ei tule kysymykseenkään, ellet kajakkia vedä. Toisaalta ei se takatavaratilakaan pljoa vedä. Ei taida kuminauhahybrisiasä oikein potku riittää?

      • Turhin.varuste

        Taas Toyotan vihaajat keksivät kummia aloituksia, koettakaa ny tajuta ettei vetokoukulla tee mitään, maksaa pirusti ja käyttöä ehkä kerran vuoteen. Vuokraa pakun, niin saa tavarat suojaan. Jengi maksaa ihan turhasta, jos koukku pitää olla.


      • Mersustelija
        Turhin.varuste kirjoitti:

        Taas Toyotan vihaajat keksivät kummia aloituksia, koettakaa ny tajuta ettei vetokoukulla tee mitään, maksaa pirusti ja käyttöä ehkä kerran vuoteen. Vuokraa pakun, niin saa tavarat suojaan. Jengi maksaa ihan turhasta, jos koukku pitää olla.

        Ei tarvitse olla mikään Toyotan vihaajan todetakseen todella yksinkertaisen tosiasian: Auris Hybridiin ei vetokoukkua kannata laittaa, koska sallittu vetomassa on mitätön. Kaikki eivät vetokoukkua ja kärryn tai vaunun vetomahdollisuutta tietenkään tarvitsekaan. Vetokoukkua kaipaamattomat saavat puolestani mielisuosiolla valita Auriksensa ja olla siitä onnellisia!

        Aivan yhtä selvä tosiasia on, että hyvinkin suuri osa autoilijoista haluaa autoonsa vetokoukun ja käyttää sitä aktiivisesti. Kuulun itsekin tuohon joukkoon enkä mielestäni todellakaan ole maksanut turhasta hankkiessani koukun. Tämän saitin fundamentalistiset Toyota-hybridi-uskovaiset saavat olla koukunkäyttäjien valinnoista mitä mieltä haluavatkin. Kukin valitsee oman ajokkinsa omista lähtökohdistaan mutta ei pysty vaikuttamaan toisten valintoihin. Miksi ihmeessä pitäisikään?

        Tälle palstalle on pesiytynyt aivan omanlaisensa ihmislaji, joka on valmis mihin päättömyyksiin tahansa puolustaakseen kellon ympäri epäjumalaansa Toyotaa. Samalla tämä porukka mollaa toisia merkkejä näiden palstoilla sen minkä kerkeää. Luulisi samalla tarmolla saavan jotain hyödyllisempääkin aikaan.

        Onneksi suurin osa Toyota-kuskeista on ihan normaaleja, järkeviä ihmisiä. Minun tuntemani yksilöt ainakin – ja heitä on sentään monta!


    • sevaanonnäin

      """Auris Hybridiin ei vetokoukkua kannata laittaa, koska sallittu vetomassa on mitätön."""

      Joo, mutta jos on paljon tarvetta peräkärryä vetää,niin eihän siinä muu auta kun laittaa vetokoukku autoon. Sitten vaan vedellään pienempiä kuormia, joka riittääkin useille.

      • mitätön.vetämiseen

        Keveimmät kärryt painavat sen 170 kg eli jo puolet vetopainosta. Bensansäästäjällä pitää ajaa monta reissua.


    • VaarienOpitKusee

      Toyota on sellainen kakkosauto tai vaarien ja vähävaraisten auto, eivät tarvitse koukku Muutot hoitaa sossu tai lapset ja markettiin tai kodin ja lastentarhan väliä Toyotallakin voi ajaa.

    • Eikö ihmiset osta autojaan tarpeen mukaan? Jos tarviit vetokykyä niin ostat mallin missä sellaista on, hemmetin yksinkertaista. Jos tarve sattunnaista niin sitten vuokraat autot niihin hommiin.

    • hybridi

      Mukavasti tuolla omakotiasuja risukuormat, puutarha- ja rakennusjätteen vetelee kunnan jäteasemalle. Vaivatta menee ja koppakärryllä, niin voivat kateelliset vain arvailla onko kuormassa "ylipainoa".

      • ihan.sama.meille

        Kuorma kulkee ja vapari huutaa.


      • Jo_monta_tapausta

        Valveutuneet tielläliikkujat ovat alkaneet ilmoittaa poliisille ylikuormaepäilyinä Auris Hybridejä joihin on kytketty perävaunu. Ei nääs ole mikään salaisuus niiden olematon vetomassa.


    • TM.kertoi

      Ei Auriksen ylikuormaan tarvitse edes peräkärryä. Jos Aurikseen menee viisi aikuista 80kg ihmistä niin kantavuus loppuu siihen ja sakkojen paikka.
      Vetelä kori ei kanna kuin pikku kuormia.

    • turhaa.puhetta

      On se kumma, kun tästäkin pitää nyt keskustella. Suurin osa jonkun hybridimallin Toyotan ostaneista ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä, miten suurta kuormaa saa rekisteriotteen mukaan vetää. Jos kerran haluaa koukun, niin vetää sitten niin suurta kuormaa kuin uskaltaa, ei virkavalta puutu ikinä mihinkään tällaiseen. Poliisi puuttuu vain jos kuormaa ei ole kiinnitetty, henkilöautojen vetopainot ei kiinnosta pätkääkään. Vedetään painavia hevostrailereitakin autoilla, jossa jarrullinen vetomassa on maks. 1300 kg ja traikku plus pari hevosta painaa lähes 2000 kg.

      Ja siitä se ei ole kiinni, ettei Toyota muka kestäisi isompaa vetopainoa.

      • Totta_

        Kieltämättä ei kyllä kiinnosta minuakaan, mukana mökille on kulkenut 600kg peräkärry harrastevehkeet kyydissä useamman vuoden vaikka rekisteriotteessa lukee 450kg. Muutaman kerran on 150x300cm lavalla ollut kuusi kerrosta lautaa tiukkaan pakattuna ja samaiset harrastevehkeet niiden päällä, painoarvio ~870kg. Kuomu kiinni ja ketään ei kiinnosta.


    • kevyesti.ja.hitaasti

      "On se kumma, kun tästäkin pitää nyt keskustella. Suurin osa jonkun hybridimallin Toyotan ostaneista ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä, miten suurta kuormaa saa rekisteriotteen mukaan vetää."

      Onhan siihen kuitenkin joku syy että Tojon kantavuus on paljon pienempi kuin muiden autojen ja vetopaino samoin. Hennommat rakenteet eivät lupaa hyvää kestävyyden kannalta. Hybridien voimansiirto on mitoitettu vain kevyelle kuormalle eikä kestä jatkuvan rasituksen alla. Siksi kiihtyvyyskin on varsin maltillista muihin autoihin verrattuna.

      • EnVedäMitään

        Eihän henkilöautolla tulisi oikeastaan vetää mitään, ei ainakaan muilla kuin tosi isoilla autoilla ja takavedolla. Vetohommat vain pakuilla ja isoilla oikeilla maastureilla, se on oikea linja. Pienemmänkin kärryn veto voi rikkoa auton rakenteita, siksi Toyota vastuullisena valmistaja on asettanut hyvin maltilliset vetopainot.


    • 54654

      Katsokaapa Bemarin hybridejä. Vetopaino on puhdas nolla.

      • Anonyymi

        Selityskin on looginen. Pienissä bmw plugareissa akku sijaitsee takana bensatankin vieressä, eikä siellä ole mitään paikkaa, mihin sen koukun kiinnittäisi. Bensa-ja dieselmalleissa koukun kiinnitys kyllä onnistuu. Isommissa on usein sähköinen koukku jo liki vakiona.


    • Anonyymi

      Tojo lelut on tarkoitettu vain riisikärryjen vetoon.

    • Anonyymi

      Vetoautot erikseen kuten volvo fl tai mb actross

      • Anonyymi

        Kyllä mun hybridi Toyota C-hr, vetopaino on 750 kg. Ihan riittävä mökkiläiselle!


    • Anonyymi

      Vääntö ei riitä.

      • Anonyymi

        Jarruton kärry riittää varmaan 90%:lle autoilijoista. Corollassa 450kg, se on auttamattoman vähän siihenkin hommaan. Muissa saman kokoisissa se on 600kg, hybrideissäkin.


      • Anonyymi

        Mitä höpötät? Siinä on portaaton planeettapyörävoimalinja. Ei pienintäkään ongelmaa. Kaikki , mikä kärryyn on lastattu, on luotettavasti tullut perille. Aina, niinkuin luotetuimmalla merkillä pitääkin tulla. Niin ja peruuttaminen kärryn kanssa on yhtä juhlaa verrattuna dsg- pätkijään. Kokemusta on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpötät? Siinä on portaaton planeettapyörävoimalinja. Ei pienintäkään ongelmaa. Kaikki , mikä kärryyn on lastattu, on luotettavasti tullut perille. Aina, niinkuin luotetuimmalla merkillä pitääkin tulla. Niin ja peruuttaminen kärryn kanssa on yhtä juhlaa verrattuna dsg- pätkijään. Kokemusta on!

        Pyörittele sinä vaan sitä planeettapyörästöäsi ja vedä sitä hessu kärryäsi, kun muuta siihen ei saa laillisesti kytkeä jos painoa on vähääkään. Minä ajan sarjahybridillä, jossa vetää sähkömoottori ja se ei huuda kiihdyttäessä. Perässä 350 pitkä kuomukärry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpötät? Siinä on portaaton planeettapyörävoimalinja. Ei pienintäkään ongelmaa. Kaikki , mikä kärryyn on lastattu, on luotettavasti tullut perille. Aina, niinkuin luotetuimmalla merkillä pitääkin tulla. Niin ja peruuttaminen kärryn kanssa on yhtä juhlaa verrattuna dsg- pätkijään. Kokemusta on!

        Sulla varmaan myös matkamökki ja kilometrin mittainen jono kulkee Tojottimen perässä "kevyesti"? Kiihdytys esim. Jari-Pekan pihasta nelostien rytmiin 1.8 hyrpiitti-Tojolla on muutenkin pitkä ja karu kuin nälkävuosi. Kärry perässä "kiihtyvyys" on lähinnä huono vitsi ja meno silkkaa tuskaa. Pienikin ylämäki ja kone ulvoo jotain 7000 rpm kiihtymättä mihinkään. Ronskilla >500 Nm vääntävällä diisselillä kulkee kärry stressittömästi. Vaan joka kerta joutuu noita alitehoisia kärrykaravaaneja ohittelemaan aina ku oon kuomukärryn kanssa liikenteessä. Onneksi Volvossa on woimaa! Ohitettavat vaan joutuu haistelemaan voimasavuja mutta mitäs läksivät teitä tukkimaan.


    • Anonyymi

      Voi toki. Kuomullinen kärry painaa tyhjänä noin 350 kg. Sitä voi vetää, ja viedä vaikka terveisiä.

      • Anonyymi

        tokkiisa, saan kilon halokokuorma terveiset muahahhahhaaaaaa!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Olis jääny viikonloppuna Busteri XL järveen hybridi tojotimella. Painoa reilu tonni trailereineen ja moottoreineen. Kevyesti nousi vene rampilta 1,4 tsi VW:llä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe