Henkilö kysyi, millainen palkka työssä on

Tiiinamari

jota hän aikoo hakea. Kysyi siis työnantajalta asiasta, kun sitä ei ilmoituksessa sanottu. Työnantajan edustaja, siis pomo siellä kuitenkin, vastasi, että työehtosopimuksen mukainen. Minusta väärä vastaus, hakija haluaa kuulla summan.

36

816

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TisTus

Kunkin alan TES (taulukko) palkat löytyy kyllä netistä.
      Mutta tuo pomon vastaus suomennettuna on, palkka surkein ja pienin mahdollinen eli tes (pienellä).

• flegmaatti

Riippuu täysin missä vaiheessa keskustelua tuo kysymys esitetään.
      Olen ollut useasti tilanteessa jossa työn hakija esittelee heti alkuun reunaehtonsa jolloin peli on jo selvä. Jotkut ilmoittavat heti alkuun, että oli tultava käymään koska työkkäristä lähettivät.

Myös ne kesätyötä hakevat jotka heti alkuun ilmoittivat sustuvansa työskentelemään vain muutaman viikon, käännytin nopeasti takaisin.

Asiallisessa haastattelussa työnantajan edustaja hahmottaa tehtäväkuvauksen yhteydessä palkkauksen periaatteet ja puitteet.
      Kun hakijan ammattitaito ja soveltuvuus tehtävään on selvinnyt eikä palkkausta ole sivuttu niin todennäköinen vastaus kysymykseen on, että palkkaus täyttää TES:n ehdot ja on talousalueen vastaavan toimialan kanssa kilpailukykyinen.

Jos työtä hakeva henkilö on todella kiinnostava niin saatoin kutsua paikalle luottamusmiehen ( toimin metallissa ) ja kehoitin lm:stä ja hakijaa keskustelemaan kahdestaan sekä palkkauksesta, että muistakin työhön liittyvistä aiheista.

Ollessani joskus haastateltavana otin etukäteen selvää työnantajaehdokkaan asioista ylipäätään ml. henkilöstö- ja palkkapolitiikka.
      Muutenkin minulta kysyttiin keskustelun loppuvaiheessa, kun tilanne alkoi näyttämään selvältä, mikä minun mielipiteeni oli palkkauksesta.

• huomaavainen

On tökeröä. Olkoon vaikkakin flegmaatin mainitsema jo menetetty työsuhe, niin ne käytöstavat. Olisi voinut sanoa, että työehtosopimuksen mukainen alkupalkka esim. 1850 €.

Käytöstavat ovat kadonneet ja tylyttäminen tullut tilalle.

• flegmaatti

Jos haastettelun alkuvaiheessa hakija kysyy palkkaa niin se on selkeä ilmoitus siitä, ettei itse työ kiinnosta. Oman toimialani, metallin piirissä, työsopimuksen neuvotteluvaiheessa, ei palkka useinkaan ollut yksiselitteisesti määritettävissä koska siihen vaikutti useampia asia.

On todellakin tylyttämistä ryhtyä keskustelun alkuvaiheessa tiukkaamaan palkkatasoa! Kertoo hakijasta riittävän paljon!

Varsinkin toimihenkilötehtävissä olen sanonut "ensin näyttö, sitten palkka".
        Olen tehnyt muutaman työsopimuksen periaatteella, että aloitan tehtävään nähden vaatimattomalla palkalla ja jos työnantaja on puolen vuoden kuluttua tyytyväinen panokseeni niin palkkaan tehdään sopimuksen solmimisen yhteydessä sovittava, tuntuva korotus. Muussa tapauksessa paikkaan jälkeni kykyjeni mukaan seuraajaani varten.

• Tiiinamari

"Kun hakijan ammattitaito ja soveltuvuus tehtävään on selvinnyt eikä palkkausta ole sivuttu niin todennäköinen vastaus kysymykseen on, että palkkaus täyttää TES:n ehdot ja on talousalueen vastaavan toimialan kanssa kilpailukykyinen."

Henkilö kysyi Ylen paikasta sunnuntaina sähköpostilla, siinä oli ilmoituksessa mailiosoitekin, paikasta joka netissä esillä, viikonloppuna työpaikkoja usein selaillaan. Vastaus tulikin samana päivänä. Mutta ei tarkaa euromäärää, jota kysyjä kysyi. Kyllä palkka on tärkeä asia. Muuta seikat ilmoituksesta selvisivätkinTyönhakijalla on oikeus kysyä ja saada tietää, eikä yleisvastaus riitä, "työehtosopimuksen mukainen"-vastaus!
      Vai onko seuraava vastaus että" men katsomaan netistä"! Kuten eräässä työkkärissä ollut (oli IS:n lööpissä) ett kun työnhakija meni työkkäriin kysymään töitä itselleen, virkailija osoitti tietokonetta, että siitä etsimään.

• flegmaatti

Jos kyse on jäykästä organisatiosta jossa mm. palkka-asiat ovat määrämuotoisia niin siinä tapauksessa pelkkä viittaus TES:iin on kuin vihje, älä vaivaudu! Olisi syytä ottaa vihteestä vaarin.

Pelkkä sähköinen seurustelu tekee vastauksen jossakin määrin ymmärrettäväksi.
        Kyse lienee suureen utelijajoukkoon kohdistuvasta esikarsinnasta. En minäkään jatkaisi prosessia tuollaisen heti "palkkakyselijän" kanssa!

Kokemukseni useammankin paikkakunnan työkkärin toiminnasta olivat voittopuolisesti kielteisiä, tai okeastaan tyhjänpäiväisiä. Jokunen työhalukas löytyi mutta pk-pajojen työvoiman tarve täyttyi suurimmalta osin duunareiden tuttavien ja kavereiden kautta. Työhaluisilla ammattimiehillä jotka tullessaan tiesivät työpaikan hengen ja palkkatason.

• ainaainaaina
        flegmaatti kirjoitti:

Jos kyse on jäykästä organisatiosta jossa mm. palkka-asiat ovat määrämuotoisia niin siinä tapauksessa pelkkä viittaus TES:iin on kuin vihje, älä vaivaudu! Olisi syytä ottaa vihteestä vaarin.

Pelkkä sähköinen seurustelu tekee vastauksen jossakin määrin ymmärrettäväksi.
        Kyse lienee suureen utelijajoukkoon kohdistuvasta esikarsinnasta. En minäkään jatkaisi prosessia tuollaisen heti "palkkakyselijän" kanssa!

Kokemukseni useammankin paikkakunnan työkkärin toiminnasta olivat voittopuolisesti kielteisiä, tai okeastaan tyhjänpäiväisiä. Jokunen työhalukas löytyi mutta pk-pajojen työvoiman tarve täyttyi suurimmalta osin duunareiden tuttavien ja kavereiden kautta. Työhaluisilla ammattimiehillä jotka tullessaan tiesivät työpaikan hengen ja palkkatason.

Työnanataja laittaa silti mailiosoitteen, miksi? Siinä ilmoituksessa lukee, ett "lisätietoja... ja sähköpostiosoite perässä ja muuta.

• palkkaatärkee

Kyllä jokaiselle se palkka on tärkein asia. Turhaa teeskennellä muuta. Puhutaan muka muuta niitä näitä vaikka neuvottelussa työnhakijalla vain pyörii päässä kysymys, paljonko tästä maksetaan. Mutta sitä ei saa kysyä kuin sivulauseessa, ettei muka työpaikalla luulla että työntekijä siellä olisi rahan takia. Kyllä on naurettavaa selittelyä, jokainen tietää, että rahan takia!!

• normikäytäntö

ja jokainen voi netistä tarkastaa tessin

• flegmaatti

Jokaiselle palkka EI OLE se TÄRKEIN ASIA!
        Kyllä minulle tärkeimpiä olivat tehtävän sisältö ja tulevaisuuden näkymät.

Palkka muodostui tärkeäksi vasta sitten jos työnantaja ei huolehtinut sen kehittämisestä. Osittain tuosta syystä siirryin varsin varhain mammuttiorganisatioista pienempiin.
        Koskaan en pyytänyt palkan korotusta. Kun korvaus ja tehtävän vaativuus eivät mielestäni olleet oikeassa suhteessa, vaihdoin työpaikkaa.
        Toimihenkilönä tuo tapahtui alkutaipaleella kahdesti.

Palkkaamani toimihenkilöt arvostivat työnantajan tarjoamia koulutus- ja kehitysnahdollisuuksia jotka toteutuivat, henkilöstä riippuen, vaihtelevasti.

Viimeiset 10 toimeksiantoja olivat sellaisia joissa korvaus ja puitteet olivat etukäteen lukkoon lyötyjä eikä minulla ollut mitään tarvettakaan alittaa ehdoista neuvottelemista.

• oikeinn
        normikäytäntö kirjoitti:

ja jokainen voi netistä tarkastaa tessin

Kun työntarjoajalta kysyy palkan määrää, se kyllä kuuluu kertoa kysyjälle!!!!!!!!!!!!Missä vaiheessa sitt kysyjä haluaakaan sitä kysyä. Jokainen normaalijärkinen tajuaa että se ensiarvoisen tärkeä asia. Työnantajan kuuluu tietää ja ilmoittaa kysyttäessä työstä maksettavan palkan määrä, niin tärkeä asia.

• Tiiinamarit
        oikeinn kirjoitti:

Kun työntarjoajalta kysyy palkan määrää, se kyllä kuuluu kertoa kysyjälle!!!!!!!!!!!!Missä vaiheessa sitt kysyjä haluaakaan sitä kysyä. Jokainen normaalijärkinen tajuaa että se ensiarvoisen tärkeä asia. Työnantajan kuuluu tietää ja ilmoittaa kysyttäessä työstä maksettavan palkan määrä, niin tärkeä asia.

#Kun työntarjoajalta kysyy palkan määrää, se kyllä kuuluu kertoa kysyjälle!!!!!!!!!!!!Missä vaiheessa sitt kysyjä haluaakaan sitä kysyä. Jokainen normaalijärkinen tajuaa että se ensiarvoisen tärkeä asia. Työnantajan kuuluu tietää ja ilmoittaa kysyttäessä työstä maksettavan palkan määrä, niin tärkeä asia. #
        niin, mutta Yle ilmoitti paikasta ja oli esillä ilmoituksessa mailiosoite ja henkilö pyhänä kysyi maililla palkkaa, ei ole tullut kuin "TES:n mukainen palkka"-vastaus.
        Väärin toimittu työnantajalta!

• normimeininki

yleinen käytäntö, palkasta keskustellaan lähemmin vasta haastatteluvaiheessa

• Bengalitikku

Ei palkan määrä voi mikään salaisuus olla. Sehän on se hinta, millä myy työpanoksensa. Hakemukseenhan voi laittaa toiveensa, mutta voi viitata, että toivoo pääsevänsä siitäkin keskustelemaan paremmin. Lähtöpalkkaan vaikuttaa koulutus ja kokemus ja jos sitä on, on peruteita toivomukselleen.
        Toisin kuin flegmaatti, olen sitä mieltä, että täytyy olla kiinnostunut omasta palkastaan avoimesti. Eihän sitä ensimmäisenä sanota. Ensinhän pitää käydä lävitse, mitä työ sisältää ja puitteet, talon edut jne. Kyllähän työnantajakin myy yritystään, että se on niin ja niin hyvä, että kannattaa tulla.
        Ei salaisuus ole mikään normi.
        Jos työnantaja latelee ne omat sata toivomusta työntekijän pätevyysvaatimuksiksi, niin miksi salata ansio edes noin-määräisesti.
        Sivulauseilla voi selventää. Jokainenhan päättää, mikä on sopiva lähtöpalkka itselleen ja varmistaa, että koeajan jälkeen sitä tarkistetaan.
        Ei pidä asettua altavastaajaksi, sillä silloin paikkaa ei saa.

• normikäytäntö
        Bengalitikku kirjoitti:

Ei palkan määrä voi mikään salaisuus olla. Sehän on se hinta, millä myy työpanoksensa. Hakemukseenhan voi laittaa toiveensa, mutta voi viitata, että toivoo pääsevänsä siitäkin keskustelemaan paremmin. Lähtöpalkkaan vaikuttaa koulutus ja kokemus ja jos sitä on, on peruteita toivomukselleen.
        Toisin kuin flegmaatti, olen sitä mieltä, että täytyy olla kiinnostunut omasta palkastaan avoimesti. Eihän sitä ensimmäisenä sanota. Ensinhän pitää käydä lävitse, mitä työ sisältää ja puitteet, talon edut jne. Kyllähän työnantajakin myy yritystään, että se on niin ja niin hyvä, että kannattaa tulla.
        Ei salaisuus ole mikään normi.
        Jos työnantaja latelee ne omat sata toivomusta työntekijän pätevyysvaatimuksiksi, niin miksi salata ansio edes noin-määräisesti.
        Sivulauseilla voi selventää. Jokainenhan päättää, mikä on sopiva lähtöpalkka itselleen ja varmistaa, että koeajan jälkeen sitä tarkistetaan.
        Ei pidä asettua altavastaajaksi, sillä silloin paikkaa ei saa.

ei tes ole mikään salaisuus, kaikkien luettavana ne ovat netissä. Tes sin mukaisesti palkka määräytyy asuinalueen, alalla työskentelyvuosien, mahdolliseten lisien yms. mukaan, ei sitä vielä ensikyselyssä aleta sen tarkemmin selvittelemään jokaisen kyselijän kohdalla

• Bengalitikku

Minulle ei kelpaisi vastaus: tes:n mukainen palkka.
        Jos noin ylimielisesti vastattaisiin, niin miettisin millaista henkilöstöhallintoa harjoitetaan ja millainen ilmapiiri.
        Tuohan on "Katso itse netistä!". Ei todellakaan anna fiksua kuvaa vastaajasta.
        Eiväthän ihmiset erityisosaamisineen, pätevyyksineen ja kokemuksineen ole tuosta noin taulukkoon heitettävissä.
        Tärkeää on mihin tasoon sijoitetaan heti kättelyssä.

• ihan oikea vastaus. palkkataulukot ovat venyviä, ja lopullinen palkka riippuu monista tekijöistä. taulukkopalkan päälle saatetaan maksaa mm. kokemuslisää joka hankittu vastaavissa tehtävissä, joten pelkkä taulukkopalkka ei mitään kerro ja taulukot tosiaan löytyvät netistä, jos hakijaa kiinnostaa homma tosissaan niin vaivautuu etsimään. aikanaan julkishallinnon palkat ilmoitettiin palkkaluokkina ja jokainen sitten itse otti selvää mitä se rahassa tarkoittaa.

• fannne

salaista tietoa, ei sopivaa työn tarjoajalta kysyä. Itse selvitettävä jostain muualata. Toisarvoinen asia, palkka!

• vanhaph

-kunta-alojen naisten palkat ovat tunnetusti aika kehnot
      työ melkoisen ylikuormitettua kolmivuorotyötä - ylitöineen ja vajaamiehityksineen kentällä- alkupalkka aikoinaan kun koulutettuna hoitajana aloitti työn - nykyrahassa muutaman euron yli100 euroa kk;ssa. Ikälisäjärjestelmä hiukan nosti palkkaa sunnuntai- ja yötyölisineen - mutta verotuskin silloinkin oli korkeampi - 30-50% palkasta.
      Paljon mun mielestä ihmisten tunne-elämää rasttavaaa ja piinaavaa Uskovaislahkojen taholta kuormituksineen - sairastuneiden ja kärsivien potilaiden syytä sekään ole - jos terveys murtuu ylivoimaisessa kuormituksessa.

• Bengalitikku

Juu. Noista ylitöistä ja korvauksista menevä vero on käsittämätön.

Tuossa asiassa ay-ihmiset ovat olleet todella laiskoja! Se on vähän kuin taitettu indeksi. Demarien ja siitä vasemmalle halu ammattiliitojensa kanssa on sivuuttaa nämä asiat saadakseen hallituspaikat. Ja nehän ovat perskohtaisia ne salkut.
        Meni vähän ohi aloituksesta, mutta kyllähän sekin, mitä on puhtaana kännyssä merkkaa.

• vfihmsf

-kunta-alueilla kiertelee aika paljon erilaisia liigoja harrastustensa puitteissa ja vanhusväestö tosi kusessa jos ei ei pärjää kotioloissakaan kimppuunkäyville
      olipa avovankilain tai kaiken kaupallisuuden toimijoita
      - milloin mitäkin kateissa - jotkut kyylääjät vievät jopa vanhusten lääkkeetkin kaapista tai lastaavat peräkärryihinsä muutakin "ihmisistä irroitettavaa - millä rahallista arvoa tms - paikkakunnalla pitkään asuneilla yleensä aika hurjia kokemuksia niistäkin sukulaisten ja kummien kaimojen puuhahankkeista.

• sössönsössön

Miten tää sepustus liittyy ketjun aiheeseen?? Lue ensin otsikko niin et satuile aiheen vierestä!

• flegmaatti

Kärjistäen voisi tiivistää muutaman kommentin seuraavasti. "Palkka,palkka palkka"! Ai, pitäiskö jotain tehdäkin?

• flegmaatti

Taustani, köyhä työläiskoti, vaikuttanee asenteisiini?
      Tärkeintä oli päästä töihin. Palkkaa ei kyselty. Työnantaja ilmoitti sen ja jos ei sopinut niin juttu katkesi siihen. Minun kohdallani sopi aina.

12v ja 13v ikäisenä propsin kuorintaan saareen. Minulle maksettiin 350mk / m3 koska propsit olivat pieniä. E-G maksoi täysikokoisista 250mk/m3.
      14v koko kesäloma E-G:n järviosaston kirjoilla. Palkan näin ensimmäsestä tilinauhasta.
      15v ikäisenä opettelin puikko- ja kaasuhitsauksen E-G:n uudisrakennusosston metalliverstaalla.
      Taaskaan oli turha kysyä palkkaa. E-G maksoi jollakin perusteella. Silloin tuskin TES:ssa oli alaikäisiä edes taulukoitu.

60-luvulle tultaessa olin ollut täydet kesälomat vaihtelevissa töissä ja loppupään työpaikoissa sain saman palkan kuin aikuisetkin. Mm. tiilitehtaan ladonta oli urakoitu ilman ikätasoitusta.

Myöhemminkin palkka ilmoitettiin kysymättä. Myös sveduissa.

Myös toimihenkilönä alkupään työpaikat olivat sellaisia, että kun sopimus oli sinettiä vaille niin minulle ilmoitettiin palkka. olisin voinut kieltäytyä mutta en tehnyt niin.
      Yleisten TES:en soveltamisten yhteydessä sain aina toimialan ( metallin ) yleisen linjan mukaisen korotuksen ja sen lisäksi henkilökohtaisen korotuksen.

Myös tuon jälkeisissä neuvotteluissa, kun asia oli periaatteessa selvä, työnantajani kysäisi palkkatoivomustani mutta koskaan en laukaissut mitään summaan vaan kysyin yrityksen yleistä palkkapolitiikkaa ja heidän näkemystään minun soveltumisestani siihen.
      Yhtä kertaa lukuun ottamatta olin tyytyväinen.

Lähestyessäni lopullista laiskistumista tein yhden sopimuksen tasoon joka oli noin puolet edellisen työpaikkani palkasta. Alle vuodessa tuli mittani täyteen ja sopimus muutettiin määräaikaiseksi sulassa sovussa.

Siis ensin näyttö, sitten vaatimukset. Toinen vaihtoehto on, ettei mene kyseiseen yritykseen tai lähtee lipettiin. Perusajatukseni oli, että työssä on käytävä!!!! Kunnes päättää, että se riittää!

• työputki.oli.sopiva

Aluksi sain palkkaa n. 500 mk/kk, ei tullut edes mieleen palkkaa kysyä ensimmäisissä työhaastatteluissa. Kyllä se riitti, kun oli kaksi tienaamassa. Hain useita paikkoja, mutta pääasia oli työn mielenkiintoisuus ja uudenoppiminen kuin palkka. Kun muutamassa paikassa oli paljon oppinut niin johan lohkesi vaativa työ ja hyvä palkkakin, tietenkin koulutuskin vaadittiin. Viimeiset reilut 10 vuotta palkka oli aika hyvä ja saan kohtalaisen eläkkeen.

• liikavähän

pääasiako?
        jos palkkaa ei tulisi kuin ihan pieni olematon korvaus, mutta työ tosi kiinnostavaa, niin sulle kävisi, jooko?

• flegmaatti

Työ harrastuksena.
        Tenavamme olivat peruskoulussa kun vaimoni ilmoitti yhtenä torstaina menevänsä seuraavana päivänä töihin. Mihin? Läheisen K-marketin kassalle.
        Hän oli ollut penskojen kanssa kotona 7 vuotta ilman mitään kompensatiota ja ilmoitus tuli minulle täytenä yllätyksenä.
        Ymmärsin kyllä, että vilkas ihminen kaipasi muitakin kontakteja kuin oma perhe ja muutamat perhetuttavat.
        Vaimoni sanoi menevänsä iltatyöhon klo17 > 20, lauantaisin klo 9 > 15 ja tapaavansa muita ihmisiä.
        Samalla ilmoitti minun olevan se lasten iltahoito.
        Vaimoni rauhoitti tilannetta ilmoittaen jatkavansa perheemme maksuliikenteen hoitamista aikaisempaan malliin.

Tauti pääsi niin pahaksi, että aloittaessamme aikaisemman sopimuksemme mukaisesti vetäytymisen työelämästä, oli vaimoni 52v ja harasi hiukan vastaan. Lapsemme tulivat taakseni ja perustelivat miten älytöntä vaimoni olisi käydä töissä kun minä kuitenkin olin lopettanut reuhuamisen suunnitelmiemme mukaisesti.
        Vielä vuosienkin jälkeen hän ilahtuneena pysähtyi juttelemaan entisten asiakkaidensa kanssa.

Tuossa ei ollut kyse rahasta vaan muista asioista!

• työputki.oli.sopiva
        liikavähän kirjoitti:

pääasiako?
        jos palkkaa ei tulisi kuin ihan pieni olematon korvaus, mutta työ tosi kiinnostavaa, niin sulle kävisi, jooko?

liikavähän, ei ihan niinkään. Hakemani paikat vuodesta 1969 lähtien silloisen koulutukseni perusteella eivät sattuneet olemaan muita kuin niitä TES:n mukaisesti palkattuja, minä vaan en silloin edes tiennyt mikä on TES, joten en ymmärtänyt palkan määriä etukäteen kysellä. Kyllä varmaan jos ensimmäinen tili olisi ollut vaikka 100 mk/kk, niin olisin kiireesti hakenut uutta.

• Tuliko-karenssia

No niin aloittaja, kerropa nyt jatko-osa 2.
      Tyrehtyikö työnhaku siihen?
      Selvittikö työnhakija, mikä on TES.
      Tarjosiko työnantaja jatko mahdollisuutta?

• normihommissa

usein aloitetaan tessillä ja koeajan jälkeen palkkaa tarkaistetaan hieman ylöspäin jos työntekijä soveltuu hyvin tehtäväänsä

• Jos työtä hakisin, niin olisin jo etukäteen ottanut selville ,
      mitä sopimuksien ja muiden systeemien mukaan yleensä juuri siitä työstä maksetaan.
      En alkaisi tivaamaan euromääriä ja tyytyisin vastaukseen työehtosopimustenmukaiseen,
      paitsi jos hakemuksessa lukisi, että palkka on sopimuksen mukaan,
      sitten tuumailtaisiin yhdessä euro sun muita etuja.

Siitä ettei tietäisi mitä kyseisen alan työehtosopimukset sanovat, onko sitä ollenkaan kiinnostunut siitä työstä, jos ei edes palkkaa tiedä etukäteen noin suunnilleen maksettavaa palkkaa työpaikkaa hakiessa.
      Voihan sitä sitten varmistaa mikä se euromäärä siinä työehtosopimuksessa nyt olikaan rekrytoijalta.

• salamanteritpissaaa

Jahas, muita asioita sillä mailiosoitteella saa kysyä, mutta ei palkkaa! Vaikka sehän jokaista lähinnä kiinnostaa, mutta ollaan kuin se ei olisi se tärkein asia.

• RealistiN
        salamanteritpissaaa kirjoitti:

Jahas, muita asioita sillä mailiosoitteella saa kysyä, mutta ei palkkaa! Vaikka sehän jokaista lähinnä kiinnostaa, mutta ollaan kuin se ei olisi se tärkein asia.

Kielsikö joku kysymästä palkkaa?
        Mielestäni on hyvin selkeä vastaus jotta on tessin mukainen. Aika paljon työnantajalle hakijasta kertoo jo se, jos ei tämä tiedä mikä tessi on, tai ei itse ole vaivautunut katsomaan alan palkkausta, tuskin silloin on ainakaan aikaisempaa työkokemusta alalta.

• Bengalitikku

Tes on minimisopimus. Saahan maksaa yli senkin.
        Julkissektori on vähän hankalampi taho, josta voisi olla montakin tarinaa.

• Bääää

Höpilämyhkäisyys valtaa alaa. Yrittäjilläkin on niin tuskaisen vaivaista hakea työtukea, että ovat lopettaneet kokonaan.

• tööttt

-jotain ristiriitaa varmaan väitteissä jonka mukaan oikopäätä esitetään väitteitä valehtelust ja satujen kertoilusta -mikä antaa aihetta ihmisten avoimeen halvekssuntaan - milloin minkin asian tiimolta. Jokaorganisaatiossa lie useita eri ammattiryhmien toimijoita - kaikilla omat eläkeyhtiot, töitä säätelevät monet lait ja työehtosopimukset - kuulostaahan siltäjoskus ettvanhat riidat ja kaunaisuus kukkaan puhkeaa joskun kymmeniä vuosia tyourien jälkeenkin jos mitään riita-asioita ei ole pystytty mitenkään sopimaan - rajallisena pidän paitsi ihmisten kestokykyä myös erilaisia tapoja asioitten esittelyssä
      - vallan tai väkivallan käytölle selkeämpiä rajojakin useimmat toivovat kaikissa asioissa.Samoin kuin yksityisyydennrajoja rajattomassa maailmassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      855
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      57
      802
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      735
    Aihe