pietarsaaren yritykset hakee työvoimaa ruotsista ei taida kelvata suomenkieliset
työvoimapula
8
389
Vastaukset
- Routsi-soumi
Kuten varmaan tiedätkin, niin uutisessa on puhuttu PALUU MUUTTAJISTA, mut onhan se tietysti kivä öyhöttää jotain saadakseen aikaa kieli riitaa tästäkin.
- Kieliseutufakta
Niin sitä olen vaan tässä vuosikymmenet arjessa ihmetellyt...hmmm....
Täällä he suomenruotsalaiset ja järviseutulaiset ovat asustelleet toinen toistaan arjessa selästä työntäen nilkkaan takaapäin kolhaisten avittaen. Eläneet elämäänsä uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Sitten lopulta joutuneet sanomaan omille lapsilleen, että parempi heidän on hakea tulevaisuutta ja parempaa elämää jostakin muualta.
Eivät ole nähneet heillä tulevaisuutta kotikaupungissaan olevan.
Monelle muulle kuin suomenruotsalaiselle ja järviseutulaiselle kehoitukset monet vuosienvarrella laukupakkaamiseen poismuuttamiseen antaneet. Selästä työntäen ja takaa nilkoille potkien lähdön näihin heimoihin kuulumattomille varmistaneet. Itselleen näin laadukkaan elinpiirin ajatelleet varmistaneen.
Lopulta kuitenkin sitten juuri kin näistä elämisistään alkaneet pakkaamaan itse sitä laukkuaan ja toisaalle sivummalle kodin osoitettaan siirtämään....?
Näin heidän heimoistaan ulkopuolisena hieman tällainen ihmetyttänyt vuosikymmenten varrella on.
Ei kokkolassakaan nainen voi työtä saada vaikka ihan vain siivoojaksi hakisi rakennustyömaalle, remontointi taitoinen maisteri.
Seulovat pois esim naisia ja pitävät pitkään hakuja auki valittaen ettei ole muka tekijöitä.
Toivottavasti ei pian paikalliset nälkään kuole. Nuoret ja nuoret aikuiset.
- pearl-masterworks
kielipolitiikka.... se hallitsee tässä bengt/ börje yhteisössä. monessa työpaikassakin olen hokannu kummat on ahkerampia!
- ajaneet.nurkkaan
Itse ovat itsensä ajaneet nurkkaan tällä RKP-nurkkapatriotismilla kyllä pitäisi päästä jo 1600-luvusta eteenpäin
- sundmann
lähikuntien tehtaat tarvii oikeesti työmiehiä...vaasasta asti kukaan ei mee..nyky nuoret haluu joka paikassa vaan räpätä tietokoneella,vetää essoja ja harrastaa....ei niistä oo enää ruumillisen työn tekijöiksi...siks muuten syntyvyys on niin alhaalla kun noi pikkusen yli kolmekymppiset alotti jo ton buumin mä en tee pysyvää duunia vaan keikkoja sekä harrastan....perhe saa tulla sitten joskus.....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212257- 701146
- 1101016
- 47994
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72989Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p56937KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.12911Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55888Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50846