Varikoilla liikkuu tämmöinen huhu että Raket95 luokalta oltaisiin viemässä SJM-arvo kaudelle 2019 ja muutettaisiin se Cup-arvoiseksi mikä järki tässä nyt taas on? Moottorilla ajavia kuskeja on tällä hetkellä Suomessa ylivoimaisesti eniten (Cadet Micro junnut yleinen) niin ei oikein nyt avaudu tämä lajiryhmän ajatusmalli. Tässähän vedetään pohja pois koko moottorilla ajavilta kuskeilta Cadet luokasta alkaen, juuri saatiin uusi moottori (Cadet95) luokkaan sisään ja olisi matalakynnys nousta luokkia ylöspäin mikä on ollut ilmeisesti alkuperäinen tarkoituskin jotta saataisiin tähän meidän harrastukseen lisää kuljettajia kun nämä viimeaikaiset lajiryhmien tekemät sääntömuutokset on vain vähentänyt harrastajia AKK.n luokissa, Porukka on joko siirtynyt ns. kaupallisiin luokkiin tai lopettanut kokonaan kartingin. Muistakaa nyt miten kävi Yamahan kanssa, SM - status poistettiin ja tuli Cup-arvo ja sitä myöten luokka hiipui 2-3 vuodessa kokonaan pois onko tämä tarkoitus myös Raketin koneen kanssa? Onko Kellokukantiellä oikeasti niin lapsellinen ajatusmalli että kun Raketin SJM-arvo poistetaan niin kaikki ko. Raket-luokan kuskit siirtyvät ajamaan Miniä?
Tähän toivoisin että AKK.n edustajilta löytyisi vastaus jo tulevana viikonloppuna Kouvolan SM/SJM kisoissa olevassa keskustelutilaisuudessa.
Raket95 SJM-arvo 2019?????
34
1727
Vastaukset
- 87969789
Kyllä tuo on totta , pikkuluokat muuttuu Iamen alle
- 79879778
Jos tämä pikkuluokkien ajaminen menee pelkästään tuon "Rakkaudesta lajiin" henkilön organisaation alle niin loppuu koko homma Suomesta . Se on jännä kun tuollainen ihminen saa olla lajiryhmässä mukana jolla on noin raakasti "oma lehmä" ojassa oman organisaationsa kanssa, yritysmaailmassa kun yleensä on jotain tälläisiä "jääviys-pykäliä" olemassa.
- Jeppisjees
Mikkohan kirjoitti facessa ettei KUKAAN muu tee kartingin eteen niinkuin hän - annetaan kaikki sarjat sinne niin kaikki on täydellistä.
- 980909087
Jeppisjees kirjoitti:
Mikkohan kirjoitti facessa ettei KUKAAN muu tee kartingin eteen niinkuin hän - annetaan kaikki sarjat sinne niin kaikki on täydellistä.
Ollaan oltu Mikon kisoissa ja akkn kisoissa , akkn kisoihin ei enää ole edes halua mennä , tunnelma vaan on parempi kun on porukkaa , menestyksestä viis veisaan
- 45454545454
Tuo on varmaan hyvin yleinen mielipide osalle porukkaa kun on käyty AKK kisoissa ja ei ole kyyti piisaannut!! Paljon kivempihan se on mennä hengaileen varikolle missä on paljon väkeä ja kuunteleen bändiä yms. karnevaalitouhua. Eikös tässä nyt ole puhe kilvanajosta eikä sirkusviihteestä. NuoriSuomi ajatusmallilla jos ajattelee että osallistuminen on tärkeintä niin se ei kuule kilvanajoon!!
- MissäBändi
Suurin osa harrastaa lajia, käy katsomassa kavereita ja hengailee radalla. Pääasia että on voi ajaa kilpaa omalla tasollaan, kehittyä ja saada mukavia hetkiä radalla. TUo ryppyotsainen kilpailu haukkumalla muita ei oikein kannusta uusia harrastajia osallistumaan.
- 8798609
MissäBändi kirjoitti:
Suurin osa harrastaa lajia, käy katsomassa kavereita ja hengailee radalla. Pääasia että on voi ajaa kilpaa omalla tasollaan, kehittyä ja saada mukavia hetkiä radalla. TUo ryppyotsainen kilpailu haukkumalla muita ei oikein kannusta uusia harrastajia osallistumaan.
Samaa mieltä , tämä vastakkainasettelu on satanut koko ajan Mikon eduksi ja sataa edelleen. Akkn kuviot on hukassa . Ensi vuonna Ok - luokkien luokkarit vanhenee , tästä seuraa taas uuden tavaran hankintaa , vanhoilla ei tee mitään käytännössä. Eli porukka vähenee sieltä siitä syystä. OKj ssä on jo vähän kuskeja ja sieltä ei porukka tule isoon luokkaan kuten aiemmin. Eli näitä supermiehiä joilla "kyyti riittää " on aina vaan vähemmän. Eurot ohjailee toimintaa .
- Hold-your-horses
Lähdetään nyt siitä että kyllä nämä X sarjan puuhamiehet ovat ihan hyvää työtä tehnyt ihan kiistatta. Mutta mitäs sitten kun he tai hän ei tee tätä hyvää työtä enää? Siis jonakin päivänä ja jostain syystä... Ei kait akk voi laskea lajin olemassaoloa vain yhden miehen varaan? Kyllä perinteiselle seurojen tekemälle työlle ja kilpailujen järjestämisille on tarvetta ja tilausta jatkossakin, oli tämä iame sarja sitten hoidettu miten hyvin tahansa ja viihtyi siellä kuinka hyvin tahansa. Tätä sarjaa on siis turha mollata, mutta yhtäaikaa on syytä ymmärtää ettei tämä voi myöskään akk:n vinkkelistä olla ainut ratkaisu tulevaisuudessa...
- RalliAKK
Tämä on yhtä varma huhu -ja todennäköisesti samasta lähteestä liikkeelle lähtenyt- kuin se, että kuulin viime viikolla jotta AKK aikoo vetäytyä kokonaan kartingista suomessa koska sitä ei kiinnosta näperrellä näin pientä hommaa. Keskittyy kokonaan Neste Rallliin ja F1-kisojen saamiseen Suomeen.
- åoiefiye
eipä tuo päätös paljon tilannetta nykyisestä muuttaisi...
- Sekavasoppa
Mahtavaa sekaamista, onneksi lähdettiin lajista ja nyt on muut harrastukset.
- 4456678
Tää on täys trolli koko keskustelu
- jospasvaan
Tulevaisuudessa tarvitaan edelleen SM-arvoisia luokkia. Kysymys on se, kuka niitä luokkia hallitsee tulevaisuudessa?
AKK:n SM ja SMJ arvot ovat "kuninkuusluokkia", niin haluaisin asian nähdä. Muista luokista, kuten paljon parjattu/kehuja saanut X-luokat, kuskit ponnistava SM-sarjoihin ja maailmalle. Näiden yhdistäminen ns. uraputkeksi onkin sitten oma juttunsa. Kyllä Suomesta tulevaisuudessakin vielä F1 kuskeja tulee ja kuskeja muihinkin ratti-luokkiin.
- Mini60
Unohdetaan iame mielipiteet, tässä taustalla lienee se, että raketissa voi vetää kärkeen vain tietyillä tunnetuilla koneilla, missä koneistus kohdillaan ja mitä metsästetään aina seuraavaksi vuodeksi isolla rahalla. SJM :ssä olisi reilua, että kuskin kyvyt ratkaisee.
- 4555567
Oi mikä sisar hento valkoinen
- Pokasahuri
Kyllähän niistä sahoista olisikin jo aika päästä eroon ja siirtyä cadetin jälkeen oikeisiin kilpamoottoreihin.
- Sahamies
Hyvä on AKKn ennakoida tulevaa. Raket 95 loppuu aikanaan sekin, ei Radnen kannata pelkästään Suomen ja Ruotsin kuljettajille tehdä noita koneita. Tämän ovat tajunneet jo Viron, Tanskan, Norjan ja Venäjän kuskit.
Täällä on vain yksinkertaisesti sahattu onnemme ohi. - Janne-S
Räikkönen, kohtala, vilander, ollikainen, liimatainen, Bottas olivat kaikki aikanaan Raketissa aina kärkikahinoissa. He tekivät kotiläksyt ja isommissa luokissa kulku oli saman tien kovaa.
Raket 95 on kartingin ensimmäisen vuoden "korkeakoulu". Jos siinä pärjää, on eväät saman tien isommissa luokissa. Tätä ei haluta nykypäivänä ymmärtää, vaan kokeillaan oikoreittejä. - eiMennäNapeilla
Ei toi raksun 95 mikään korkeakoulu ole. Noi kaverit ajoivat aikoinaan suoravetosella raksuilla, ajo täytyi olla virheetöntä, yksikin ajovirhe ja pyörähdys johti keskeyttämiseen ja ulos mitalitaistoissa. Sama tilanne nyt OK ja OKJ luokissa.
Mikäli ajelet jotain harrasteluokkia useampia vuosia pysyt juurikin sillä harrastajatasolla. Heti vain maailmalle, kun ikä antaa myöden. siellä se korkeakoulu on. Näinhän nuo muutkin tekee esim Vironkuskit siksi olemme heistäkin valovuoden päässä. - Anti-kaupallisuus
Suoravetoluokat pitäisi saada takaisin. Valtanen on viimeinen vanhan liiton kuski. Suomi kärsii nyt huonosta lajiryhmätyöskentelystä.
- Lovesuoraveto
Suoraveto on jo täällä OK & OKJ ja kohta suoraveto mini 60 , kaikki mukaan vaan niin saadaan mukavat kapinat !
- KartingTaavi
Viron miehet menee siksi kun siellä on oikeat tiimit tekemässä työtä. Verratkaa nyt esim AIX ja DHR Estonia vs Kohtalan kaatopaikka ym ”suomi-tiimit”. Ei oo ihme että tulee turpaan!
- sinivalkoviro
totta...seurasin x-kisassa viron porukan työntekoa, joka on juuri vauhtieron verran suomi"tiimejä" edellä...suomalaiset "mekaanikot" kysyvät kuskilta, miltä tuntui? kuski ei edes tiedä mitä pitäisi vastata, kun ei ole kunnolla säädetyllä autolla edes koskaan ajanut...eli vastaus on, ihan ok...viron porukalla tutkitaan oikeasti auton toimintaa radalla, kysellään kuskin mielipidettä ja verrataan sitä kerättyyn dataan, jota joku osaa oikeasti tulkita...suomalaiset pipertää ihan eri tasolla ja se näkyy tuloksissa...ja koko tiimin habitus ihan eri tasolla kuin paikallisilla toimijoilla, tilat ja autot siistejä, kukaan ei möykkää eikä heilu kännissä eikä kulje karvainen paskamaha pystyssä pitkin varikkoa...ei ihme, että tulosliuskat näyttävät miltä näyttävät...jos itse pitäisi valita pojalle joku ajopaikka, valinta ei taatusti osuisi suomalaisiin harrastajatiimeihin...
- Kertokaatyhmälle
Vertailet kuten haluat, mut montako F1 kuskia nää enstiset neuvostokansalaiset on saanu aikaseksi.., sirotkin, kvyjat ka asmer... Kellään heillä ei oo ollu vitunkaan tekemistä noitten simonix miesten kanssa, vaan meneatys on haettu muualta.
Sit viel montako oikeeta MM tai EM mitalia on noide edellämainittujen virolais tiimien nimissä voitettu? 0kpl! Kohtalan harraste tiimi veti puhtaasti kotimaisin voimin pronssin OKssa. OK, nyt joku spede sanoo et muiden etupuskureiden ansiosta, mut valitettavasti säännöt on sääntöjä ja niiden pitäis koskea myös tota harakiri hokkuspokkus sirkus karneevaali sarjaa................. - doihoieuro
Kertokaatyhmälle kirjoitti:
Vertailet kuten haluat, mut montako F1 kuskia nää enstiset neuvostokansalaiset on saanu aikaseksi.., sirotkin, kvyjat ka asmer... Kellään heillä ei oo ollu vitunkaan tekemistä noitten simonix miesten kanssa, vaan meneatys on haettu muualta.
Sit viel montako oikeeta MM tai EM mitalia on noide edellämainittujen virolais tiimien nimissä voitettu? 0kpl! Kohtalan harraste tiimi veti puhtaasti kotimaisin voimin pronssin OKssa. OK, nyt joku spede sanoo et muiden etupuskureiden ansiosta, mut valitettavasti säännöt on sääntöjä ja niiden pitäis koskea myös tota harakiri hokkuspokkus sirkus karneevaali sarjaa.................Kotimaisin voimin pronssia ! oli kuin Palanderin mestaruus aikoinaan 7 keskeytti edestä ja muutama sanktio .
- Kustannukseteisaanousta
Yleisesti kartingissa olisi pidettävä huolta erittäin matalasta kynnyksestä kokeilla ja aloittaa ajaminen nuorelle ja miksi ei vanhemmallekin kuskille.
Jokainen voi päässään miettiä että Raket 95 moottori maksaa noin 1300€ ja Mini 60 moottori taitaa olla noin 1000€ enemmän.
Ja ennenkuin joku sanoo, että Raket moottori pitää heti mosamiehellä käytää, niin näytää kartingforumilla olevan myynnissä Mini 60 moottori hintaan 3000€. On taidettu sitäkin moottoria herkistellä?- Pokasahuri
Tuo kartingfoorumin mini60 ilmoituksen hintahan on ihan pellehinta, myyjä on Rotaxissa tottunut että käytetystä koneesta voi pyytää enemmän kuin uudesta jos sillä on vähänkään ajettu käressä. Mini60 kone menee jo paketista varsin hyvin eikä siihen tarvita mosamiestä että sen saa kulkemaan, eli ei ole lopulta yhtään kalliimpi kuin 95:n sahan mosa.
- 467899
Pokasahuri kirjoitti:
Tuo kartingfoorumin mini60 ilmoituksen hintahan on ihan pellehinta, myyjä on Rotaxissa tottunut että käytetystä koneesta voi pyytää enemmän kuin uudesta jos sillä on vähänkään ajettu käressä. Mini60 kone menee jo paketista varsin hyvin eikä siihen tarvita mosamiestä että sen saa kulkemaan, eli ei ole lopulta yhtään kalliimpi kuin 95:n sahan mosa.
Se on Viron pojan tekemä mosa, varmasti menee jos kuski osaa. Kyllä se ens vuonna taas on kärjessä ihan varmasti
- Mitasinasanoa
467899 kirjoitti:
Se on Viron pojan tekemä mosa, varmasti menee jos kuski osaa. Kyllä se ens vuonna taas on kärjessä ihan varmasti
Eli niitä viilatulla pytyllä tehtyjä...?
- 767608766
Mitasinasanoa kirjoitti:
Eli niitä viilatulla pytyllä tehtyjä...?
Heitin huumorilla , ja sinä selittelet viilauksesta
- Exsahuri
Jeps. Hiukan on polveilevaa kirjoittelu. No näinpä se täällä herkästi on. Minunkin kirjoitus on tyhjään huutamista ja yksi mielipide, millä ei ole mitään väliä. Mutta kerron kumminkin.
Siitähän ei pääse mihinkään että Raketin moottori on huono ja huono kestämään! Useita koneita omistanut ja korjannut. On holkitettu,kromattu ym,ym ja männät katkeilee. Huonompi on kuin vanha 85 kestämään. Siis huomattavasti.
Muutamia kultamunia on 95 tai niihinkin täytyy olla oikeat männät. Nämä kultakellit maksaa tai niistä maksetaan se 3000te. Näitä on noin 8 kpl kun niissä on oikeat osat. Laittomia koneita on myös muutama ollut ja tulee aina olemaan. 85 oli enemmän, niitä huippukoneita tai semmoista mihin oli oikeat osat löydetty vuosien varrella. niitä teki samat ukot useita vuosia. Hyvän ja huonon koneen ero on max. 0,2 sek jos ne on kunnossa ja ajetaan samoissa olosuhteissa. Joka toki on paljon, mutta moni luulee että moottori on ihan paska kun jää esim 0,7sek silloin vika on muualla.
Mutta koneita on jo aika paljon liikenteessä ja käy ihan hyvin hupi,harjoittelu,harraste kisoihin. Ei oikein mielestäni hyvä SJM koneeksi. Mutta jos kone jäisi pois SJM kisoista se päätös olisi hyvä tietää ajoissa (ei niin myöhään kuin yleensä). Eli esim. 2021 ei enään ajettaisi SJM arvoa raket koneella. Näin harrastajat voisivat varautua hiukan järkevämmin tulevaan. Tiedoksi en omista tällähetkellä rakett koneita.
Sitten kun joku sanoi et raketit on joku akatemia. Hah oikein!!! Toki peruspohjaa tehdään kilpailutapahtumiin. Toki mini ei ole yhtään sen kummempi akatemia ja muita ei Suomessa ajetakkaan pikkurungoilla. Raketti tai mini mestaruus SJM:ässä ei meinaa sitten paskanvertaa kuinka jatko menee. Jos joku muuta meinaa voi katsoa tuloksia vaikka viime vuodesta taaksepäin. Eli vuoden 2017 5 parasta raksuista ja ministä. 2016 5 parasta, 2015 5 parasta jne,jne vaikka tuonne 2013 saakka. Missä ne mestarit ajelee ja miltä tulevaisuus näyttää. Näissä luokissa harrastetaan ja opetellaan olemaan.
Tällä hetkellä vaan näyttää myös harrastajissa siltä ympäri suomen seurattuna et esim ”Cadet” luokassa ei oikeasti jakseta treenata vaan manataan koneita, samoin micro, Junnu ja vielä jopa yleisessä samaa. Radalle on mentävä 2-6krt viikossa ja joka kelillä. Mielellään vielä vanhoilla renkailla. Sieltä se kuski kasvaa. Ei sillä et käy radalla 1krtvko uusilla vehkeillä ja uusilla gummeilla. Iskät vielä juo kahvia radanvarressa ja manaa koneita. Hei,haloo..
Millaisilla vehkeillä/porukoissa/teltoissa on nuorin/pikkuluokissa ajaneet ne kuskit jotka nyt jotenkin pärjää maailmalla. Esim. Viimeaikaisista kuskeista vois kysyä Jouskari,Mertsi, ja ketä näitä nyt on OK ja OKJ luokissa? Vanhemman sukupolven poijat on ajellut 85 koneella.
Hyvä et on harrasteluokkia ja näin jatkukoon. Isot rungot on ihan eri aihe ja eri ongelmat.
Hyvää treeniä jouluun asti ja sitten fysiikkaa, sisärata treeniä. - exRaket
Kultamunakoneilla ei tee kuin hallaa kuskille. Pitkällä juoksulla parhaat kuskit tulee luultavasti niistä jotka ei koskaan junnuna ajaneet parhailla vehkeillä, vaan joutuivat taistelemaan sijoituksista ..
- Anonyymi
Ajellaan nyt Microlla alueen eri kisoja. Nautitaan yhdessä olosta jne. Meillä ei ainakaan ole tarvetta sekoilla uusien mini60 koneiden perään kun Raketin koneetkin on kalliita meille.. nykyinen kone hankittiin muutamalla satkulla. Myös ajotapahtumissa on paljon tekemistä joten 1-2 vuoteen on turhaa edes laittaa kaveria mini60 lähtöön saatika SM lähtöön mukaan. Jos ei raketin koneita olisi ja ainoat vaihtoehdot olisi mini60. Luultavasti tekisimme jotain muuta kuin kartinkia.
Kun vaikutatte lajiryhmiin erilaisilla toiveilla, muistakaa meidät pienellä rahalla harrastavatkin. Raket cup voisi olla aivan mahtava sarja koska rahamiehet menee SM sarjaan ja meillä harrastus jatkuu cupin alla. Ehkä myöhemmin sitten kun taidot kasvaa kokeiltais minillä, mutta ei vielä. Raket cupissa voisi myös kilpailujen osallistumismaksuja keventää niin tulis näin yksi väliporras SM sarjoihinkin Cadet-Micro-Raket luokkien jälkeen. - Anonyymi
Ajellaan nyt Microlla alueen eri kisoja. Nautitaan yhdessä olosta jne. Meillä ei ainakaan ole tarvetta sekoilla uusien mini60 koneiden perään kun Raketin koneetkin on kalliita meille.. nykyinen kone hankittiin muutamalla satkulla. Myös ajotapahtumissa on paljon tekemistä joten 1-2 vuoteen on turhaa edes laittaa kaveria mini60 lähtöön saatika SM lähtöön mukaan. Jos ei raketin koneita olisi ja ainoat vaihtoehdot olisi mini60. Luultavasti tekisimme jotain muuta kuin kartinkia.
Kun vaikutatte lajiryhmiin erilaisilla toiveilla, muistakaa meidät pienellä rahalla harrastavatkin. Raket cup voisi olla aivan mahtava sarja koska rahamiehet menee SM sarjaan ja meillä harrastus jatkuu cupin alla. Ehkä myöhemmin sitten kun taidot kasvaa kokeiltais minillä, mutta ei vielä. Raket cupissa voisi myös kilpailujen osallistumismaksuja keventää niin tulis näin yksi väliporras SM sarjoihinkin Cadet-Micro-Raket luokkien jälkeen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220