voiko Kela periä velkoja ulkomailta

urpo112

Kelalle olen velkaa rahaa aika paljon 15 000 - yhteensä, koska makseneet mulle ylimääräisenä tukia joitain vuosia taaksepäin opintovelat.., oma moka joo ja myös rangaistuksen siitä saanut.
Asun kuitenkin tällähetkellä vielä toisessa EU maassa ja pakkani on paikallisella tasolla, noin tonni. On myös kaksi huollettavaa. Tarkoituksena ollut maksaa näitä velkoja kun muutan takaisin Suomeen (muutakin velkaa ulosotossa) ja oli tarkoitus toivottavasti päästä velkajärjestelyyn.
Kela vaatii lyhentämään tätä velkaa mitä en kuitenkaan kirjaimellisesti pysty kun ihan max 100e mikä ei kelpaa Kelalle vaan ne haluaa 350e. Ilmoittivat sitten lähettävänsä velkani tänne toiseen maahan ja että se peritään eu asetus 883/2004 perusteella tämän toisen maan kautta, voiko Kela tehdä näin vai onko tämä joku kusetus nyt?
Ymmärtääkseni edes Vouti ei pysty perimään mitään ulkomailta? Eipä ainakaan ole perääni sieltä kyselleet, mitään omaisuutta ei kuitenkaan ole. En kuulu sosiaaliturvaan enkä maksa veroja Suomeen.
Joo eipä siinä itse asiani aikoinaan kussut, mutta nyt tämä vaikuttaa suoraan perheeseeni ulkomailla kun ei muuten mitään tukia saa ja tuo palkka on ainoa raha.

5

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viheraholainen

Kyllähän ne periä voi, mutta eri asia jääkö se vain uhittelun tasolle. Jos sulla on noin pieni palkka ja elätettäviä niin vaikka yrittäisivät periä, tuskin saavat senttiäkään.
      Siinä mokasit että olet mennyt kertomaan olevasi virallisesti ulkomailla. Tuossa tilanteessa kannattaa työt tehdä siellä missä olet mutta kirjat restantessa Suomessa.

• urpo112

jep niin mokasin, yritin vain olla rehellinen, koska en ole velkojani paossa vaan tarkoitus todellakin nämä hoitaa vielä kun palaan. Nyt kuitenkin todella kusessa jos ne lähettää tänne perittäväksi koska täälä jäädytetään koko tili ja jätetään ihan minini summa elämiseen, mikä siis ei oikeasti riitä mihinkään.. tämän otin jo tuttujen kautta selville., sanovat että sellaset ihmiset kenellä jäädydetään tili joutuvat kadulle tai jos onni matkassa niin sukulaiset auttaa. Ja menee luottotiedot tääläkin. huhuh kannattaa olla rehellinen siis aina. no, ei auta muu sitten kun odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.

• Anonyymi

Nykyään on mahdollista EU-lainsäädännön nojalla periä toisesta EU-maasta velallisen velkoja. Asia vaatii kuitenkin tuomioistuimen päätöksen, jonka nojalla valallisen pankkitilit voidaan toisessa EU-maassa jäädyttää ja periä siellä olevat rahavarat. Todennäköisesti siihen kuitenkin jonkinlainen suojaraja kuuluu, ettei kaikkia rahoja peritä. Riippuen EU-maasta esimerkiksi Virossa kahden lapsen huoltajan suojaosuus olisi noin 450€ vuokra ja siitä ylimenevät varat otettaisiin tililtä automaattisesti pois.

• Anonyymi

Hieno uutinen. Kehitys kehittyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hieno uutinen. Kehitys kehittyy.

Saitko nyt orkun? Nooh, ei muuta ku kalsareita vaihtamaan, kyllä Virossa saa olla ihan rauhassa kun kirjat restantessa. Eikä ole edes tuttuja keitä olis täällä kiusattu em. tilien jäädytyksillä että se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe