Moottorikopan lämpötilat?

Teenko

Heräs kysymys mitä moottorikopan lämpötilan pitäisi olla? Uppoumarunkoinen vene jossa 4 pyttynen vapaasti hengittävä diesel kone, kone käy tasaisesti 80 asteisena niinkuin kuuluukin (makeavesi jäähdytteinen), konetilan lämpötila nousee 54 asteeseen tilan yläreunanasta mitattuna ja se pysyy siinä on ulkona sitten 18 tai 31.

26

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MoottoritTunteva

      Kyllä moottoritilan lämpö saisi olla mahdollisimman alhainen, varsinkin jos moottorisi imee paloilmaa sieltä. Joidenkin moottorien ohjekirjoissa on maininta että paloilma pitää ottaa kylmästä ulkotilasta ja ellei näin tee niin moottori saattaa käydä ilma alijäämällä savuuttaen ja teho pienenee jopa 30%.

      Itse olen laittanut hihnakäyttöisen laturin akselin päähän jatkuvasti pyörivän keskipakoispuhaltimen joka imee ulkoa ilmaa äänenvaimennetun kanavan kautta ja näin pysyy moottoritila alle 40 asteisena
      eikä puhallin tarvitse sähköä, josta on usein pula veneissä.
      Moottriin paloilma tulee myös ulkotilasta omaa äänenvaimennettua kanavaa pitkin.

    • Tyrnäväntorpedo

      Yleensä moottorin käyttämä ilma pitää ympäristön tarpeeksi viileänä niin kauan kuin se on käynnissä.
      Lämmöstä on eniten haittaa laturille, joka kuumenee muutenkin tehdessään virtaa.

    • Lämpö

      Entä öljyjen "kestävyys/toiminta lämpötilat"?

      • Tyrnäväntorpedo

        Ei ole ongelma niin kauan kuin moottori ei ylikuumene.

        Moottorikoppa ei koskaan lämpiä niin paljon että öljyt pikeentyisivät. Ne kestää moottorin sisällä olevat lämpötilatkin ja viskositeettiakin testataan 150 asteessa.


    • moottoripää

      Itsellä on vuosia ollut jatkuva erillinen mittaus konetilan yläreunan lämpötilasta. Edellisinä vuosina moottorin ilmanotto oli konetilan sisällä , jolloin ilma vaihtui niin tekokkaasti, että lämpö pysyi 30 asteen paikkeilla. Täksi kesäksi muutin imun menemään melun pienentämiseksi suodattimen kautta ulkoilmasta. Konetilan yläosan lämpö nousi selvästi, vaikka lisäsin yhden puhaltimen imemään konetilan yläosasta. Lämpö on nyt 45-50 astetta.

      • koneteknikko

        Sama juttu, jatkuva mittaus konehuoneen katossa. Keskimoottorivene, 8 litraisessta on otettu tehoja 350 hp ja on turbolla. Konehuoneen katossa ajossa noin 50-56 astetta ja kun sammuttaa koneen, niin toki lämpötila nousee aika paljon. Sähköflekti puhaltaa konehuoneeseen ulkoilmaa ja kone ottaa paloilman konehuoneesta. Toki sähköflektin ilmavirta osuu suoraan koneen imuilman ottoon.

        Eli ainakaan tuo 8 litran pata ei poista ilmaa niin tehokkaasti että konehuone pysyisi viileänä. Tosin konehuone ei ole mitenkään pieni.


      • Tyrnäväntorpedo
        koneteknikko kirjoitti:

        Sama juttu, jatkuva mittaus konehuoneen katossa. Keskimoottorivene, 8 litraisessta on otettu tehoja 350 hp ja on turbolla. Konehuoneen katossa ajossa noin 50-56 astetta ja kun sammuttaa koneen, niin toki lämpötila nousee aika paljon. Sähköflekti puhaltaa konehuoneeseen ulkoilmaa ja kone ottaa paloilman konehuoneesta. Toki sähköflektin ilmavirta osuu suoraan koneen imuilman ottoon.

        Eli ainakaan tuo 8 litran pata ei poista ilmaa niin tehokkaasti että konehuone pysyisi viileänä. Tosin konehuone ei ole mitenkään pieni.

        Sähköflekti todennäköisesti vain haittaa ilmavirtausta. Sen teho ei voi ylittää moottorin imuvoimaa. Kyseessä on ilmeisesti bensapata koska niihin vaaditaa sähköflekti, mun sen tehtävä on ainoastaan tuulettaa bensahöyryt ennen käynnistystä.
        Käynnin aikana flekti on tarpeeton.


    • elkkis

      Tällaisen ohjeen olen joskus lukenut, että konetilan lämpötila pitäisi olla korkeintaan 20 astetta ulkolämpötilaa suurempi.

      • Tyrnäväntorpedo

        Jaa.
        Minä olen lukenut, että suklaa laihduttaa. Ehkä pitäisi lukea vähemmän.


      • dsfsdfsdf
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Jaa.
        Minä olen lukenut, että suklaa laihduttaa. Ehkä pitäisi lukea vähemmän.

        Olipa taas fiksu kommentti sinulta pöljä.


    • Onko kenelläkään tietoa mahdolliesesta tehonlisäyksestä tai että kierrokset nousee, polttoainekulutus pienenee, kun olette lisänneet tuuletusta? Epäilen että pitäisi tehostaa ilmansaantia mutta en ole mitannut lämpötiloja.

      • Tyrnäväntorpedo

        Diesel käy suurella ilmaylimäärällä joten ihan pienellä vajauksella ei ole välttämättä mitään vaikutusta palamiseen ja tehoon. Jos taas ilmaa puuttuu reilusti, niin sen pitäisi näkyä nokena. Pieni alipaine tuskin näkyy missään, ehkä pakokaasujen arvoissa.

        Laita letku konetilaan niin, että kansi on kiinni ja toinen pää lasiin. Vesi nousee lasin nestepinnan yläpuolelle alipaineen mukana niin, että 1 cm on n. 10Pa. Siitä voit sitten päätellä onko alipainetta ja laskea melko hyvin paljonko sitä on.

        Todennäköisesti alipaine ei ole kovin suuri, jos pystyt nostamaan konetilan kannen käynnin aikana.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Diesel käy suurella ilmaylimäärällä joten ihan pienellä vajauksella ei ole välttämättä mitään vaikutusta palamiseen ja tehoon. Jos taas ilmaa puuttuu reilusti, niin sen pitäisi näkyä nokena. Pieni alipaine tuskin näkyy missään, ehkä pakokaasujen arvoissa.

        Laita letku konetilaan niin, että kansi on kiinni ja toinen pää lasiin. Vesi nousee lasin nestepinnan yläpuolelle alipaineen mukana niin, että 1 cm on n. 10Pa. Siitä voit sitten päätellä onko alipainetta ja laskea melko hyvin paljonko sitä on.

        Todennäköisesti alipaine ei ole kovin suuri, jos pystyt nostamaan konetilan kannen käynnin aikana.

        Kiitos vinkistä. Tuota voisi kokeilla.Bensa V-8 vie muistaakseni muutaman kuution ilmaa /minuutti.


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Tuota voisi kokeilla.Bensa V-8 vie muistaakseni muutaman kuution ilmaa /minuutti.

        Bensakone toimii suunnilleen 15:1 painosuhteella. Siis jokaista polttoainekiloa kohti menee 15 kg ilmaa. Jos V8 vie 100 l/h eli n, 75 kg/h, menee ilmaa 1125 kg/h eli n. 1000 m3/h eli 17 m3/min eli 0,28 m3/s. 20 cm halkaisijainen putki riittänee jo hyvin. Siinä nopeus olisi alle 10 m/s tuolla ilmamäärällä. Pakoputki on pienempi ja siinä nopeus suurempi, kun mukana on myös bensan massa ja pakokaasut ovat kuumia.

        Tuolla 10 m/s nopeudella tulee konehuoneeseen n. 100 Pa alipaine ellei sitten imuilmaa ohjata siten, että veneen vauhdin tuottama patopaine kumoaa tuon.

        Dieselissä painosuhde on täydellä teholla kai aika lähelle sama, ainakin alle 20:1, joten ilmamäärä on samaa luokkaa, jos polttoaineenkulutus (kg/h) on samaa luokkaa. Tehoa vähennettäessä ilmamäärä ei laske samalla tavalla, koska imuilmaa ei kuristeta, vaan seossuhteen annetaan laimentua.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Bensakone toimii suunnilleen 15:1 painosuhteella. Siis jokaista polttoainekiloa kohti menee 15 kg ilmaa. Jos V8 vie 100 l/h eli n, 75 kg/h, menee ilmaa 1125 kg/h eli n. 1000 m3/h eli 17 m3/min eli 0,28 m3/s. 20 cm halkaisijainen putki riittänee jo hyvin. Siinä nopeus olisi alle 10 m/s tuolla ilmamäärällä. Pakoputki on pienempi ja siinä nopeus suurempi, kun mukana on myös bensan massa ja pakokaasut ovat kuumia.

        Tuolla 10 m/s nopeudella tulee konehuoneeseen n. 100 Pa alipaine ellei sitten imuilmaa ohjata siten, että veneen vauhdin tuottama patopaine kumoaa tuon.

        Dieselissä painosuhde on täydellä teholla kai aika lähelle sama, ainakin alle 20:1, joten ilmamäärä on samaa luokkaa, jos polttoaineenkulutus (kg/h) on samaa luokkaa. Tehoa vähennettäessä ilmamäärä ei laske samalla tavalla, koska imuilmaa ei kuristeta, vaan seossuhteen annetaan laimentua.

        Sanoit että 20 cm putki voisi riittää. Nyt on onneksi niin että konekopan (leveys 100 cm) ja peräpeilin väliin jää noin 30 cm (3000 cm2) avotila että siitä voisi olettaa että ilmaa tulee tarpeeksi. Voitko kommentoida seuraavaa ? En ole koskaan nähnyt tällaista kysyttävän.

        Vuosia sitten eräs konemestari (sama heppu jolla vaihdoin moottorin) sanoi minulle että voisin parantaa polttoainetalouttani (ja huippunopeutta) ottamalla moottorin ilma ulkoa. En ole sitä tehnyt koska kaikki on pelannut hyvin 19 vuotta. Mutta onko sinulla mielipidettä tästä, koska tunnut tietävän paljon eri asioita ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Sanoit että 20 cm putki voisi riittää. Nyt on onneksi niin että konekopan (leveys 100 cm) ja peräpeilin väliin jää noin 30 cm (3000 cm2) avotila että siitä voisi olettaa että ilmaa tulee tarpeeksi. Voitko kommentoida seuraavaa ? En ole koskaan nähnyt tällaista kysyttävän.

        Vuosia sitten eräs konemestari (sama heppu jolla vaihdoin moottorin) sanoi minulle että voisin parantaa polttoainetalouttani (ja huippunopeutta) ottamalla moottorin ilma ulkoa. En ole sitä tehnyt koska kaikki on pelannut hyvin 19 vuotta. Mutta onko sinulla mielipidettä tästä, koska tunnut tietävän paljon eri asioita ?

        Unohdin mainita miksi moottorin ilma otettaisiin ulkoa. Siksi että se on ilmeisesti kylmempää ja siten saadaan parempi täyttöaste.


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Sanoit että 20 cm putki voisi riittää. Nyt on onneksi niin että konekopan (leveys 100 cm) ja peräpeilin väliin jää noin 30 cm (3000 cm2) avotila että siitä voisi olettaa että ilmaa tulee tarpeeksi. Voitko kommentoida seuraavaa ? En ole koskaan nähnyt tällaista kysyttävän.

        Vuosia sitten eräs konemestari (sama heppu jolla vaihdoin moottorin) sanoi minulle että voisin parantaa polttoainetalouttani (ja huippunopeutta) ottamalla moottorin ilma ulkoa. En ole sitä tehnyt koska kaikki on pelannut hyvin 19 vuotta. Mutta onko sinulla mielipidettä tästä, koska tunnut tietävän paljon eri asioita ?

        Kylllähän kylmempi ilma parantaa tehoa ja myös hyötysuhdetta. Sen takiahan turboissa on välijäähdyttimet. että turbon kuumentama ilma saadaan takaisin mahdollisimman kylmäksi. Riippuu sitten polttoaineensyötön fiksuudesta osaako se käyttää hyväkseen kasvaneen ilman massavirran. Bensaturboautossani huomaa kyllä selvän teholisän kovilla pakkasilla.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kylllähän kylmempi ilma parantaa tehoa ja myös hyötysuhdetta. Sen takiahan turboissa on välijäähdyttimet. että turbon kuumentama ilma saadaan takaisin mahdollisimman kylmäksi. Riippuu sitten polttoaineensyötön fiksuudesta osaako se käyttää hyväkseen kasvaneen ilman massavirran. Bensaturboautossani huomaa kyllä selvän teholisän kovilla pakkasilla.

        OK. Kiitos.


    • VPD6

      Minä kysyin kerran Volvo Pentan tekniseltä asiantuntijalta tuota moottoritilan lämpötilaa. VP:n ohjeen mukaan moottorin ilmanottoaukot oltava niin suuret, että ajon aikana lämpötila mottoritilassa ei nouse yli 20 astetta ulkoilman lämpötilaa suuremmaksi. Varmistaakseni asian asensin vuosia sitten minulla olleeseen Nimbus 27 veneeseen, jossa VP Tamd 31 130 hv moottori, lämpömittarin anturin moottoritilan yläosaan ja näyttö piuhalla kojelautaan. Lämpötila moottoritilassa ajon aikana nousi vuoden 2010 hellepäivinäkin enimmillään n. 40 - 42 asteeseen. Ulkolämpötila päivällä oli silloin n. 30 astetta plussalla useita viikkoja. Ainakin tuon veneen kohdalla ilmanottoaukot olivat ilmeisesti riittävän suuret.

      • Tyrnäväntorpedo

        Ohje on järkevä, mutta silloin kyse on moottorin ilmansaannin riittävyydestä aikä itse lämpötilasta. Esimerkiksi 1000 hv tarvitsee viemärinkannen (45cm) kokoisen aukon ilmaa varten.

        Jos konekoppa on kuuma, moottori ei saa tarpeeksi ilmaa - edellyttäen, että ilma otetaan kopan sisältä. Jos ilma tulee muualta, lämpötilasta ei ole hirveästi haittaa muulle kuin laturille (kunhan siinä on joku tolkku)


      • Ett.silleen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ohje on järkevä, mutta silloin kyse on moottorin ilmansaannin riittävyydestä aikä itse lämpötilasta. Esimerkiksi 1000 hv tarvitsee viemärinkannen (45cm) kokoisen aukon ilmaa varten.

        Jos konekoppa on kuuma, moottori ei saa tarpeeksi ilmaa - edellyttäen, että ilma otetaan kopan sisältä. Jos ilma tulee muualta, lämpötilasta ei ole hirveästi haittaa muulle kuin laturille (kunhan siinä on joku tolkku)

        Kun on riittävä ilmansaanti, se pitää myös lämmön alhaisena konehuoneessa - mikäs tuossa oli vakeatajuista?
        1000 hevosmaista ei myöskään asennetta normaaliasennuksella ihan pienee laitteeeseen, ja kun katsoo veneitä joissa on tuo 1000 hv;n tehoja, niissä on myös reilusti tuo viemärikannen kokoiset ilma-aukot.


      • Tyrnäväntorpedo
        Ett.silleen kirjoitti:

        Kun on riittävä ilmansaanti, se pitää myös lämmön alhaisena konehuoneessa - mikäs tuossa oli vakeatajuista?
        1000 hevosmaista ei myöskään asennetta normaaliasennuksella ihan pienee laitteeeseen, ja kun katsoo veneitä joissa on tuo 1000 hv;n tehoja, niissä on myös reilusti tuo viemärikannen kokoiset ilma-aukot.

        Ei siinä mitään vaikeatajuista voi olla, tajusithan sinäkin sen.


      • SatunnainenTarkkailija
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ei siinä mitään vaikeatajuista voi olla, tajusithan sinäkin sen.

        Olet näköjään taas päässyt vauhtiin ja sen tosiaan näkee näistä postauksista.
        Tärkeintä on kuitenkin se, että ei mennä aivan samalle tasolle kuin tämä toinen melko ”särmikäs” nimimerkki tuossa mittayksikköketjussa.


      • Tyrnäväntorpedo
        SatunnainenTarkkailija kirjoitti:

        Olet näköjään taas päässyt vauhtiin ja sen tosiaan näkee näistä postauksista.
        Tärkeintä on kuitenkin se, että ei mennä aivan samalle tasolle kuin tämä toinen melko ”särmikäs” nimimerkki tuossa mittayksikköketjussa.

        Sitä saa, mitä tilaa, vai mitä?


      • Ei.kovin.vakuuttavaa
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Sitä saa, mitä tilaa, vai mitä?

        Niinhän sulle yleensä on käynyt, vai mitä ?


      • Tyrnäväntorpedo
        Ei.kovin.vakuuttavaa kirjoitti:

        Niinhän sulle yleensä on käynyt, vai mitä ?

        Juu, hyvin on käynyt, kiitos kysymästä :D
        Jotenkin olen aavistavinani että sinä olet tilannut jotain muuta kuin mitä olisit halunnut...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe