Formula1 kisat eivät ole enää urheilua

Missään muussa urheilulajissa ei sallittaisi samanlaisia sopuotteluita kuin nykyisin Formula 1 kisoissa. Kisoista puuttuu todellinen kilpailu ja voittajia leivotaan tallimääräyksillä. On yököttävää kieltää ajamasta kilpaa ja pakotetaan samalla häiritsemään toista kilpailijaa että oman tallin suosikki kuljettaja pääsisi korkeimmalle palkintokorokkeelle ja saisi maksimi pisteet. Raukkamaista on kieltää ajamasta kilpaa ja sen sijaan käsketään häiritsemään toisen rehtiä kilpailemista. On suoraan sanoen kuvottavaa jos kuljettaja suostuu tällaiseen toisen kilpailijan raukkamaiseen häirintään ja jarrutteluun. Tällaisella menettelyllä saadut sijoitukset ja pisteet tulisi mitätöidä.

Monzan kisa oli Mercedeksen leipoma törkyesimerkki millaista ei toivoisi joutuvansa koskaan näkemään. Räikkösen kisa meni pilalle ja on syytä miettiä olisiko Mercedes ollut voittaja jos kaikki kilpailijat olisivat ajaneet kilpaa eikä keskittyneet muitten jarrutteluun toimimalla tulppana. Hävettävää meininkiä.

Paras tapa kertoa Mecedekselle mielipiteensä heidän toiminnastaan on ajaa toisen valmistajan autolla, Jos Mercedes hakee formuloissa mainetta merkilleen niin varsin kyseenalista mainetta tuollaisella pelleilyllä saavat puhumattakaan kuljettajista jotka suostuu ko. toimintamalliin.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005813264.html
1
Ilmianna
Jaa

37 Vastausta


Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ns ”kärkitallien” politikointi Monzan kisassa oli erinomainen osoitus lajin rappiosta.
– maaliintulojärjestys sovitaan varikolla.
– roskakuskit pääsee rahalla mukaan kilpailukyvystä riippumatta
jne
F1:n romahdus on lähellä jos ei pian tapahdu isoja muutoksia.
Ilmianna
Jaa
Veikkauskin pitää tuota sopupeliä vielä mukana eikä kyseenalaista pätkääkään.
Ilmianna
Jaa
Joukkue urhuilussa on aina toimittu näin. Formuloissa tiimi tekee työte mestaruuden eteen. Näin tehdään kaikissa muissakin lajeissa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Messikin vain löntystelee kentällä ja odottaa työmyyrilta syöttöä, että voi potkaista pallon kohti maalia. Palkitaan muka parhaana pelaajana. Suurin palkka mutta vähiten hikeä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eivät koskaan ole ollutkaan, vaan autokilpailuja.
Ilmianna
Jaa
Sikailua nimimerkille ja (muillekin)jos keskustelu kiinnostaa. Hohoh:lle samaa mieltä hyvä kommentti. Todellakin Formula1 on mielestäni urheilua ja kiinnostavaa katseltavaa. Olisitteko samaa mieltä jos Kimi ja Vale olisivat ykköskuskeja. Ai eikö muissa urheilulajeissa sallittaisi sopuotteluita. Tuli muuten mieleen esim. pesäpallo, eikö ole sopuotteluita? Appiostalle sanoisin oletko ollut äidinkielen tunneilla.
Ilmianna
Jaa
Kaikki varmaan muistaa Monzan kilpailun vuonna 1956 tapahtumat. Ainakin siitä lähtien on pelattu tiimipeliä(tai joidenkin mielestä sopupeliä). Ja mitä vedonlyöntiin tulee niin kyseessä on taitopeli. Kyllä pelaaja voi katsoa peiliin jos välttämättä haluaa pelata vaikka Bottaksen Hamiltonin edelle ja Lewis ajaa viimeiseliä kierroksella helposti ohi.
Ilmianna
Jaa
Missä muissa ns. yksilölajeissa kuin autourheilussa saa estellä muita kilpailijoita mm. mutkittelemalla ja jarruttelemalla edessä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kyllä siihen jarrutteluun ja mutkitteluun rajansa ja sääntönsä on. Onko maratonilla pakko juosta koko ajan nin kovaa kuin pystyy?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eihän formulat ole yksikölaji. sielä on tiimit ja tiimillä kaksi kuljettajaa, No esim marotoonissa ja hiihdossa uhrataan joku vetämään letkaa, myös usein taktikoidaa kuka laitetaan ketäkin vastaan ja nopein ankkuri osuuteen jne... siis jos joukkueena kilpaillaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ZaalLöclee kirjoitti:
Kyllä siihen jarrutteluun ja mutkitteluun rajansa ja sääntönsä on. Onko maratonilla pakko juosta koko ajan nin kovaa kuin pystyy?
Ei ole ”pakko maratonilla juosta koko ajan niin kovaa kuin pystyy”,
– ei ole pakko vaihtaa vähintään kerran tossuja,
– ei ole pakko päästää tallikaveria ohi ennen maalia
– ei ole pakko jarruttaa kilpailevan tallin urheilijaa (niin käskytetään vain F1:ssa ja jääkiekossa)
Saa tankata niin usein kuin haluaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pakollinen välitankkaus ja 2 pakollista renkaanvaihtoa, niin saataisiin oikea kilpailu takaisin, nyt se on pelkää estelyä ja säästöpelleilyä. Jos kuivalla kelillä kierrosajat kilpailun (Singapore) alussa ovat jo 8 sekuntia heikompia kuin aikajoissa, niin onko se oikeaa kilpailua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Takavuosina ajettiin "urku auki" lähdöstä maaliin, kun oli useita renkaidenvaihtoja ja välitankkauksia kisan aikana. Nyt kisat ovat sellaista bensan- ja renkaidensäästelyä ja kisoissa ei ajeta montaa kierrosta nappi laudassa.

Autot ovat kisan alussa täyteen tankattuja, että köröttelyksi se menee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tylsää on, kaikki haluaa pohjimmiltaan nähdä kunnon kolareita ja kuolemaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei todellakaan kaikki halua nähdä kolareita ja kuolemaa, en minä ainakaan. Nykyäänhän F1-autot ovat todella turvallisia, eikä kuolemaan johtaneita kolareita ole ollut pitkään aikaan. Mielestäni F1-kisat ovat hyvää viihdettä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei. Punaposkisen nastolalaisen odotukset perustuvat toisten virheisiin. Itse kisan jälkeen koko pää on punainen.
Ilmianna
Jaa
Onhan se tosi nautittavaa urheilua, kun Ferrari ja Red Bull epäonnistuvat vuodesta toiseen, eivät voita valmistajan mestaruutta ikinä eikä niiden kuskeilla ole mitään aseita Hamiltonia vastaan.
Ilmianna
Jaa
Urheilua = suomalaisen on aina annettava joukkuekaverin voittaa?
Tallimääräykset ei ole ”sopuotteluita” vaan alistamista ja likaista peliä?
Suomalaisen on esteltävä muita jotka saattaisivat ohittaa joukkuekaverin?
Renkaiden ja polttoaineen säästämnen on urheilua?
F1 ei ole urheilua vaan (raha)politiikkaa!

Miksi ei järjestetä esim. hiihtokilpailuja joissa pitää säästää suksia ja voiteluaineita?
Pitäisikö myös esim hiihto, kävely, pyöräily ja maratonkisoissa kieltää ”välitankkaus” ja määrätä yksi pakollinen vaihto (sukset, tossut, renkaat …)?
Olisiko se urheilua jos talli (Fisher, Nike, Bianchi …) määräisi maaliintulojärjestyksen?

En katso tämänpäiväisen jälkeen F-kisoja ja irtisanon kanavasopimuksen!
Ilmianna
Jaa
Shumin ja Hillin jälkeen ollut täyttä paskaa.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Kaikkihan te aina lopetatte katsomisen joka viikonloppu. Silti joka vkl tulee yllätyksenä tallimääräys. Esitätte vaan idiootteja. Sehä on selvää, että tässä vaiheessa kautta kun piste-ero bottaksen ja hamiltonin kohalla on näin suuri, että nyt pedataa kuljettajan mestaruus ensin. Eria asia on silloin ku jätkät on tasoissa, niin ku hamiltonil ja nicon kanssa kävi. Räikkönen voitti mestaruutensa samasta syystä. Sillon alonso ja hamilton hävisivät vaan pisteellä mestaruuden kun annettii jätkien ajaa kilpaa. Ilman tallimääräyksiä kimi ei olisiki ikinä voittanu sitä yhen pisteen mestaruutta 2007. Kukaan ei itkeny silloin.
Ilmianna
Jaa
Vai kuninkuusluokka ? Ei mitään tekemistä autourheilun kanssa, menee samaan koriin vapaapainin kanssa. Vain viihdettä ei urheilua.
Ilmianna
Jaa
No kyllä minusta tänään oli ihan hyvää taistelua Vettel vs. Hamilton! Tuollaista lisää!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kuka jaksaa katsoa kun ajetaan 60-70 kierrosta rinkiä ja letkassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt on aika lopettaa F1 sopuilun katsominen , viime kisa oli loppi kaiken kaikkiaan , talli määräys " "päästäpä kaveri ohi"oli "reiluuden " huippu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Toto Wolfin selitykset olivat jo kaiken huippu. Valtterin sijassa lähettäisin sille hamekankaan ja Tena Lady paketin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan täydellistä teatteria koko formulat. Suoranaista katsojien pilkkaamista viimeisimpänä tuo eilinen Venäjän kilpailu. En ole nykyisin juuri muuta katsonutkaan niistä kun lopputulokset ja kommentit. Mut nyt lopultakin jätän koko lajin seuraamisen ja yritän etsiä sellaisen lajin jossa paras voittaa ja rehellisellä pelillä. Saattaa olla kyllä nykyisin vähän vaikeaa sellaista löytää. Mutta yritetään!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
autot ratkaisee ei kuskit vanhoja mestareita ajelee sarjassa muut kuskit kun auto ei vaan toimi minkä teet siinä valossa tallipäällikkö päättää kuka voittaa kenen myynti arvo on isompi merkille siinä ei siniset silmät auta
Ilmianna
Jaa
Mervi Kalliolle toive: Älä enää ikinä haastattele Toto Wolfia, sen valheista tulee katsojille huono olo.
Ilmianna
Jaa
Tehän vasta tyhmiä ootteki jos nyt vasta huomasitte. Ite alotin kattomisen häkkisen aikana ja sillonki oli tallimääräyksiä. Voimia teille.
Ilmianna
Jaa
Ja jos menitte lyömään vetoa järjestyksestä bottas hamilton tässä vaiheessa kautta, nii suosittelen edunvalvojaa.
Ilmianna
Jaa
kaikille jotka viitsii katsoa f1 viihdettä suosittelen terapiaa pikaisesti nopea hoitoon pääsy antaa aikaa toiseen päähän elämää joihin ei kuulu formulat
Ilmianna
Jaa
Ensi vuonna saamme katsella Lerclercin huutoitkua jokaisen kisan jälkeen, kun ensin ajatetaan vanhoilla renkailla Mersujen ja Red Bullien tulppana min 5 kierrosta liian kauan ja sitten putoaa sijalle "ne loput"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Räikkösestä ei ollut edes tulpaks. letkan perässä huuteli vaan kuinka vaikeeta ohitus on
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lercci ajeli rupu-Sauberillaan hienosti sijalle 7. Sitten ensi kaudella kun saa voittaja-Ferrarin alle, niin häviää muilta nopeasti horisonttiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kimi ei ole kuitenkaan voittanut yhtäkään kisaa sen jälkeen, kun palasi Ferrarille vuonna 2014.

– Ferrari on talli, jolle kelpaavat vain voitot – ja niitä Räikkönen ei ole tuonut ainuttakaan. Sitä faktaa hän ei pääse pakoon, Allievi alleviivaa ja muistuttaa, että Räikkönen on jälkimmäisellä Ferrari-urallaan ollut tallitoveriaan selvästi hitaampi vuosi toisensa jälkeen.

Tulokset eivät valehtele. Niiden valossa Räikkösen sopimuksen jatkamiselle ei yksinkertaisesti ollut perusteita.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005848424.html
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Toimittaja kirjoitti:
Kimi ei ole kuitenkaan voittanut yhtäkään kisaa sen jälkeen, kun palasi Ferrarille vuonna 2014.

– Ferrari on talli, jolle kelpaavat vain voitot – ja niitä Räikkönen ei ole tuonut ainuttakaan. Sitä faktaa hän ei pääse pakoon, Allievi alleviivaa ja muistuttaa, että Räikkönen on jälkimmäisellä Ferrari-urallaan ollut tallitoveriaan selvästi hitaampi vuosi toisensa jälkeen.

Tulokset eivät valehtele. Niiden valossa Räikkösen sopimuksen jatkamiselle ei yksinkertaisesti ollut perusteita.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005848424.html
Ferrarin viimeisin tallimestaruus on vuodelta 2008, miksei niitä voittoja tullut silloinkaan, kun Kimi ei ollut tallissa? Helppo vastata, italialaiset sählärit eivät osaa johtaa tallia ja rakentaa autoja. Niin kauan kuin Mersu on mukana, Ferrarin on turha odottaa mestaruutta. Ei noita tallin persettä nuolevan toimittajan mielipiteitä kannata ottaa todesta, Ferrari on marinoinut sen aivot punaviinillä niin monta kertaa..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olin kattovinaan että mersu sähläs hämiltoni varikko stopin viime kisassa, mut hän pyyhkäisi vaan vettelin ohi. Ei talli kuitenkaan sitä autoa aja. On ajajia ja sit on köröttelijöitä
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Formula1 kisat eivät ole enää urheilua

Missään muussa urheilulajissa ei sallittaisi samanlaisia sopuotteluita kuin nykyisin Formula 1 kisoissa. Kisoista puuttuu todellinen kilpailu ja voittajia leivotaan tallimääräyksillä. On yököttävää kieltää ajamasta kilpaa ja pakotetaan samalla häiritsemään toista kilpailijaa että oman tallin suosikki kuljettaja pääsisi korkeimmalle palkintokorokkeelle ja saisi maksimi pisteet. Raukkamaista on kieltää ajamasta kilpaa ja sen sijaan käsketään häiritsemään toisen rehtiä kilpailemista. On suoraan sanoen kuvottavaa jos kuljettaja suostuu tällaiseen toisen kilpailijan raukkamaiseen häirintään ja jarrutteluun. Tällaisella menettelyllä saadut sijoitukset ja pisteet tulisi mitätöidä.

Monzan kisa oli Mercedeksen leipoma törkyesimerkki millaista ei toivoisi joutuvansa koskaan näkemään. Räikkösen kisa meni pilalle ja on syytä miettiä olisiko Mercedes ollut voittaja jos kaikki kilpailijat olisivat ajaneet kilpaa eikä keskittyneet muitten jarrutteluun toimimalla tulppana. Hävettävää meininkiä.

Paras tapa kertoa Mecedekselle mielipiteensä heidän toiminnastaan on ajaa toisen valmistajan autolla, Jos Mercedes hakee formuloissa mainetta merkilleen niin varsin kyseenalista mainetta tuollaisella pelleilyllä saavat puhumattakaan kuljettajista jotka suostuu ko. toimintamalliin.

https://www.is.fi/formula1/art-2000005813264.html

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta