Renault Clio 1,2i-16v 2004 ei starttaa

Tornionlaakso

Olisin kysynyt viisaammilta ....
Mulla tämmönen Clio, vasta 105000 ajettu. Auto lakkasi käynnistymässä vaikka kuinka tarttasi.
Sitten taas ei tartannut vaan napsui kun väänsi avaimesta. Entinen om. sano että siinä on ajonesto päällä, poistimme ajoneston, jolloin elektroniikan/hehkutuksen häiriövalo alkoi palaa. Jäähdytettyämme ohjain laitteen auto käynnistyikin. Hetken päästä kävi epätasaisesti. Kun sammutettiin, niin ei muutakun napsui vaan. Kaikki releet ja johtoliitokset käyty läpi, uusi akku vaihdettu ym....... Mutta ei starttaa, vetämällä käynnistyy heti. Mikä avuksi?

17

4026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shopback

      Virtalukon pohjaa sen verran runkattu ehkä jo sen verran jotta simahtanut.

    • Tornionlaakso

      Taas lähti kopista käyntiin kun oli viileämpi ilma, on se ihmeellistä. Ilmeisesti joku arvo muuttuu jossakin tai vastus kun lämpiää....... Ei mulla meän toisessa autossa ole koskaan tämmösiä vikoja ollut.

    • 7-vuotta-samanlaisella

      Ihan alkuun: Laita se rikkomasi ajonestolaite takaisin siihen kuntoon kun se kuuluu ollakin äläkä kajoa siihen enää. Ajonesto saattaa mennä päälle, jos ECU:lta loppuu sähkö kesken starttauksen. Näin käy jos akku tai maadoitus on huonossa kunnossa tai jos kuskilta menee hermot ja autoa yritetään käynnistää sahaamalla on-offia niin nopeasti kuin virtalukkokäsi pystyy.
      Ajoneston saa pois päältä näin, olettaen, että avain ja ajoneston tunnistin ovat ehjät:
      1. Virrat päälle
      2. Odota 30 sekuntia, ÄLÄ yritä käynnistää
      3. Sammuta virrat
      4. Virrat päälle
      5. Ajoneston valon pitäisi sammua muutaman sekunnin kuluttua. Voit käynnistää.

      Mitä se siis tekee nyt silloin kun se ei suostu käynnistymään?
      Naksahtaako startti?
      Pyöriikö startti?
      Naksuuko joku muu rele?
      Jotain muuta, mikä unohtui kertoa?

      Kun yrität käynnistää tuossa kunnossa olevaa autoa, anna sen bootata joka kerta tietokoneitaan niin kauan, että ajoneston valo sammuu itsestään tai jättää sammumatta ja tiedät, pitääkö aloittaa ajoneston nollauksella.

      Jos startti naksahtaa, mutta ei pyöri: Startti saa herätteen joten virtalukon pohja lienee ehjä. Silloin tuo kuullostaa maadoitusvialta ja voit unohtaa modernin elektroniikan, startti ja maadoitus olivat samanlaisia 1930-luvullakin. Starttikin voisi tietysti olla rikki, mutta yleensä startti myös jää rikkinäiseksi eikä toimi satunnaisesti.
      Vaihdoitko maadoitusjohdot akulta moottorille asti, tai puhdistit liitokset?

      Jos startti pyörii ja ajoneston valo palaa: Ota ajonesto pois päältä alussa mainituilla ohjeilla.

      Jos startti pyörii ja ajoneston valo ei pala:
      1. Puhdista kampiakselin asennontunnistimen piuhan liitos. Tämä on todella yleinen vika ja aiheuttaa käynnistymättömyyden. Tuossa autossa ei ole nokka-akselin asennontunnistinta joten kierroslukua ei saa mistään jos kammen asennontunnistin pätkii.
      En kuollaksenikaan muista, herääkö kierroslukumittari pelkän startin voimalla. Jos muistaisi, siitä voisi päätellä pitäisikö kuollut kammen asennontunnistin näkyä mykkänä kierroslukumittarina.

      2. katso jollakin skannerilla, paljonko auto ilmoittaa imuilman lämpötilaksi. Minun vastaavasta autostani irtosi imuilman lämpöanturin piuha ilman mitään järkevää syytä. Valitettavasti se on kaasuläppäkotelo/imusarjayhdistelmän sisällä joten yllättävän paljon joutuu purkamaan yhden piuhan vuoksi.

      Epätasainen käynti johtui luultavasti siitä, että nollille päätynyt ECU haki perusasetuksiaan moottorin lämmetessä. Yleisesti ottaen tuollainen Clio on ihan älyttömän luotettava auto, varsinkin jos sen sielunelämään on tutustunut tarkemmin. Sen lisäksi se on myös älyttömän kylmä, joten onnea vaan Tornionjokilaaksoon. Olisin hurjan iloinen, jos viitsisit vastata, oliko tästä mitään apua.

      • Tornionlaakso

        Kiitos sinulle 👍
        Tuo 30 sek juttu toimii aina kun auto on tarpeeksi kylmä. Kun auto lämpenee niin sekään temppu ei toimi.
        Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa.
        Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti.
        Jatketaan etsintää


      • Anonyymi

        Viimeisen päälle hyvin tuotettua asiaa, asiaan perehtynyt ilmeisesti kyseessä.
        Kiitos


    • Tornionlaakso

      Kiitos sulle seikkaperäisestä vastauksestasi. Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa. Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti. Jatketaan etsimistä ....

    • Silloin

      Kosminen säteily vaikuttaa Pohjoisnavalla, vain poron aivot toimivat.

    • DGC

      Nopeasti vilkkuva ajoneston valo viittaa siihen, että auto ei tunnista avainta. Jos sinulla sattuu olemaan toinen avain, kokeile sillä. Ajoneston antenni taitaa olla jossakin virtalukon nurkilla, ehkä olisi hyvä idea tarkastaa piuhaliitokset myös sieltä.
      ECU on kiinni imukotelon takaosassa ja siitä löytyy aika yllättävä jäähdytysratkaisu. ECU:n jäähdytysrivat ovat imukotelon sisällä, sitä jäähdyttää imuilman viima. Kannattaa ehkä kurkata sinnekin, ovatko jäähdytysrivat täysin tukkeessa. Ecun piuhat lähtevät helposti irti, ehkä nekin kannattaa tarkastaa.

      • Tornionlaakso

        Kiitos, tsekataan nekin ☺


      • Anonyymi
        Tornionlaakso kirjoitti:

        Kiitos, tsekataan nekin ☺

        vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään

        olisi kiva tietää löytyikö vika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olisi kiva tietää löytyikö vika

        Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!

        "ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt"

        Tämä tarkoittanee sitä että on vain tavallisia vikoja, ruostetta, välijä palloniveliä ja moottorivikoja. Ihmeelliset viat on poissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään

        vielä tutkitaan


    • Anonyymi

      no nyt on toyotakin paalattu

    • Anonyymi

      Tuollaista risaamista se sitten on, kun köyhillä ei ole varaa viedä autoaan kunnon merkkikorjaamoon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4858
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      202
      2043
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      28
      1808
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1631
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe