Olisin kysynyt viisaammilta ....
Mulla tämmönen Clio, vasta 105000 ajettu. Auto lakkasi käynnistymässä vaikka kuinka tarttasi.
Sitten taas ei tartannut vaan napsui kun väänsi avaimesta. Entinen om. sano että siinä on ajonesto päällä, poistimme ajoneston, jolloin elektroniikan/hehkutuksen häiriövalo alkoi palaa. Jäähdytettyämme ohjain laitteen auto käynnistyikin. Hetken päästä kävi epätasaisesti. Kun sammutettiin, niin ei muutakun napsui vaan. Kaikki releet ja johtoliitokset käyty läpi, uusi akku vaihdettu ym....... Mutta ei starttaa, vetämällä käynnistyy heti. Mikä avuksi?
Renault Clio 1,2i-16v 2004 ei starttaa
17
3871
Vastaukset
- Shopback
Virtalukon pohjaa sen verran runkattu ehkä jo sen verran jotta simahtanut.
- Tornionlaakso
Taas lähti kopista käyntiin kun oli viileämpi ilma, on se ihmeellistä. Ilmeisesti joku arvo muuttuu jossakin tai vastus kun lämpiää....... Ei mulla meän toisessa autossa ole koskaan tämmösiä vikoja ollut.
- 7-vuotta-samanlaisella
Ihan alkuun: Laita se rikkomasi ajonestolaite takaisin siihen kuntoon kun se kuuluu ollakin äläkä kajoa siihen enää. Ajonesto saattaa mennä päälle, jos ECU:lta loppuu sähkö kesken starttauksen. Näin käy jos akku tai maadoitus on huonossa kunnossa tai jos kuskilta menee hermot ja autoa yritetään käynnistää sahaamalla on-offia niin nopeasti kuin virtalukkokäsi pystyy.
Ajoneston saa pois päältä näin, olettaen, että avain ja ajoneston tunnistin ovat ehjät:
1. Virrat päälle
2. Odota 30 sekuntia, ÄLÄ yritä käynnistää
3. Sammuta virrat
4. Virrat päälle
5. Ajoneston valon pitäisi sammua muutaman sekunnin kuluttua. Voit käynnistää.
Mitä se siis tekee nyt silloin kun se ei suostu käynnistymään?
Naksahtaako startti?
Pyöriikö startti?
Naksuuko joku muu rele?
Jotain muuta, mikä unohtui kertoa?
Kun yrität käynnistää tuossa kunnossa olevaa autoa, anna sen bootata joka kerta tietokoneitaan niin kauan, että ajoneston valo sammuu itsestään tai jättää sammumatta ja tiedät, pitääkö aloittaa ajoneston nollauksella.
Jos startti naksahtaa, mutta ei pyöri: Startti saa herätteen joten virtalukon pohja lienee ehjä. Silloin tuo kuullostaa maadoitusvialta ja voit unohtaa modernin elektroniikan, startti ja maadoitus olivat samanlaisia 1930-luvullakin. Starttikin voisi tietysti olla rikki, mutta yleensä startti myös jää rikkinäiseksi eikä toimi satunnaisesti.
Vaihdoitko maadoitusjohdot akulta moottorille asti, tai puhdistit liitokset?
Jos startti pyörii ja ajoneston valo palaa: Ota ajonesto pois päältä alussa mainituilla ohjeilla.
Jos startti pyörii ja ajoneston valo ei pala:
1. Puhdista kampiakselin asennontunnistimen piuhan liitos. Tämä on todella yleinen vika ja aiheuttaa käynnistymättömyyden. Tuossa autossa ei ole nokka-akselin asennontunnistinta joten kierroslukua ei saa mistään jos kammen asennontunnistin pätkii.
En kuollaksenikaan muista, herääkö kierroslukumittari pelkän startin voimalla. Jos muistaisi, siitä voisi päätellä pitäisikö kuollut kammen asennontunnistin näkyä mykkänä kierroslukumittarina.
2. katso jollakin skannerilla, paljonko auto ilmoittaa imuilman lämpötilaksi. Minun vastaavasta autostani irtosi imuilman lämpöanturin piuha ilman mitään järkevää syytä. Valitettavasti se on kaasuläppäkotelo/imusarjayhdistelmän sisällä joten yllättävän paljon joutuu purkamaan yhden piuhan vuoksi.
Epätasainen käynti johtui luultavasti siitä, että nollille päätynyt ECU haki perusasetuksiaan moottorin lämmetessä. Yleisesti ottaen tuollainen Clio on ihan älyttömän luotettava auto, varsinkin jos sen sielunelämään on tutustunut tarkemmin. Sen lisäksi se on myös älyttömän kylmä, joten onnea vaan Tornionjokilaaksoon. Olisin hurjan iloinen, jos viitsisit vastata, oliko tästä mitään apua.- Tornionlaakso
Kiitos sinulle 👍
Tuo 30 sek juttu toimii aina kun auto on tarpeeksi kylmä. Kun auto lämpenee niin sekään temppu ei toimi.
Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa.
Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti.
Jatketaan etsintää - Anonyymi
Viimeisen päälle hyvin tuotettua asiaa, asiaan perehtynyt ilmeisesti kyseessä.
Kiitos
- Tornionlaakso
Kiitos sulle seikkaperäisestä vastauksestasi. Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa. Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti. Jatketaan etsimistä ....
- Silloin
Kosminen säteily vaikuttaa Pohjoisnavalla, vain poron aivot toimivat.
- DGC
Nopeasti vilkkuva ajoneston valo viittaa siihen, että auto ei tunnista avainta. Jos sinulla sattuu olemaan toinen avain, kokeile sillä. Ajoneston antenni taitaa olla jossakin virtalukon nurkilla, ehkä olisi hyvä idea tarkastaa piuhaliitokset myös sieltä.
ECU on kiinni imukotelon takaosassa ja siitä löytyy aika yllättävä jäähdytysratkaisu. ECU:n jäähdytysrivat ovat imukotelon sisällä, sitä jäähdyttää imuilman viima. Kannattaa ehkä kurkata sinnekin, ovatko jäähdytysrivat täysin tukkeessa. Ecun piuhat lähtevät helposti irti, ehkä nekin kannattaa tarkastaa.- Tornionlaakso
Kiitos, tsekataan nekin ☺
- Anonyymi
Tornionlaakso kirjoitti:
Kiitos, tsekataan nekin ☺
vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään
olisi kiva tietää löytyikö vika
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olisi kiva tietää löytyikö vika
Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!
"ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt"
Tämä tarkoittanee sitä että on vain tavallisia vikoja, ruostetta, välijä palloniveliä ja moottorivikoja. Ihmeelliset viat on poissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään
vielä tutkitaan
- Anonyymi
no nyt on toyotakin paalattu
- Anonyymi
Tuollaista risaamista se sitten on, kun köyhillä ei ole varaa viedä autoaan kunnon merkkikorjaamoon.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34888201 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91391- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227