Renault Clio 1,2i-16v 2004 ei starttaa

Tornionlaakso

Olisin kysynyt viisaammilta ....
Mulla tämmönen Clio, vasta 105000 ajettu. Auto lakkasi käynnistymässä vaikka kuinka tarttasi.
Sitten taas ei tartannut vaan napsui kun väänsi avaimesta. Entinen om. sano että siinä on ajonesto päällä, poistimme ajoneston, jolloin elektroniikan/hehkutuksen häiriövalo alkoi palaa. Jäähdytettyämme ohjain laitteen auto käynnistyikin. Hetken päästä kävi epätasaisesti. Kun sammutettiin, niin ei muutakun napsui vaan. Kaikki releet ja johtoliitokset käyty läpi, uusi akku vaihdettu ym....... Mutta ei starttaa, vetämällä käynnistyy heti. Mikä avuksi?

14

2914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shopback

      Virtalukon pohjaa sen verran runkattu ehkä jo sen verran jotta simahtanut.

    • Tornionlaakso

      Taas lähti kopista käyntiin kun oli viileämpi ilma, on se ihmeellistä. Ilmeisesti joku arvo muuttuu jossakin tai vastus kun lämpiää....... Ei mulla meän toisessa autossa ole koskaan tämmösiä vikoja ollut.

    • 7-vuotta-samanlaisella

      Ihan alkuun: Laita se rikkomasi ajonestolaite takaisin siihen kuntoon kun se kuuluu ollakin äläkä kajoa siihen enää. Ajonesto saattaa mennä päälle, jos ECU:lta loppuu sähkö kesken starttauksen. Näin käy jos akku tai maadoitus on huonossa kunnossa tai jos kuskilta menee hermot ja autoa yritetään käynnistää sahaamalla on-offia niin nopeasti kuin virtalukkokäsi pystyy.
      Ajoneston saa pois päältä näin, olettaen, että avain ja ajoneston tunnistin ovat ehjät:
      1. Virrat päälle
      2. Odota 30 sekuntia, ÄLÄ yritä käynnistää
      3. Sammuta virrat
      4. Virrat päälle
      5. Ajoneston valon pitäisi sammua muutaman sekunnin kuluttua. Voit käynnistää.

      Mitä se siis tekee nyt silloin kun se ei suostu käynnistymään?
      Naksahtaako startti?
      Pyöriikö startti?
      Naksuuko joku muu rele?
      Jotain muuta, mikä unohtui kertoa?

      Kun yrität käynnistää tuossa kunnossa olevaa autoa, anna sen bootata joka kerta tietokoneitaan niin kauan, että ajoneston valo sammuu itsestään tai jättää sammumatta ja tiedät, pitääkö aloittaa ajoneston nollauksella.

      Jos startti naksahtaa, mutta ei pyöri: Startti saa herätteen joten virtalukon pohja lienee ehjä. Silloin tuo kuullostaa maadoitusvialta ja voit unohtaa modernin elektroniikan, startti ja maadoitus olivat samanlaisia 1930-luvullakin. Starttikin voisi tietysti olla rikki, mutta yleensä startti myös jää rikkinäiseksi eikä toimi satunnaisesti.
      Vaihdoitko maadoitusjohdot akulta moottorille asti, tai puhdistit liitokset?

      Jos startti pyörii ja ajoneston valo palaa: Ota ajonesto pois päältä alussa mainituilla ohjeilla.

      Jos startti pyörii ja ajoneston valo ei pala:
      1. Puhdista kampiakselin asennontunnistimen piuhan liitos. Tämä on todella yleinen vika ja aiheuttaa käynnistymättömyyden. Tuossa autossa ei ole nokka-akselin asennontunnistinta joten kierroslukua ei saa mistään jos kammen asennontunnistin pätkii.
      En kuollaksenikaan muista, herääkö kierroslukumittari pelkän startin voimalla. Jos muistaisi, siitä voisi päätellä pitäisikö kuollut kammen asennontunnistin näkyä mykkänä kierroslukumittarina.

      2. katso jollakin skannerilla, paljonko auto ilmoittaa imuilman lämpötilaksi. Minun vastaavasta autostani irtosi imuilman lämpöanturin piuha ilman mitään järkevää syytä. Valitettavasti se on kaasuläppäkotelo/imusarjayhdistelmän sisällä joten yllättävän paljon joutuu purkamaan yhden piuhan vuoksi.

      Epätasainen käynti johtui luultavasti siitä, että nollille päätynyt ECU haki perusasetuksiaan moottorin lämmetessä. Yleisesti ottaen tuollainen Clio on ihan älyttömän luotettava auto, varsinkin jos sen sielunelämään on tutustunut tarkemmin. Sen lisäksi se on myös älyttömän kylmä, joten onnea vaan Tornionjokilaaksoon. Olisin hurjan iloinen, jos viitsisit vastata, oliko tästä mitään apua.

      • Tornionlaakso

        Kiitos sinulle 👍
        Tuo 30 sek juttu toimii aina kun auto on tarpeeksi kylmä. Kun auto lämpenee niin sekään temppu ei toimi.
        Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa.
        Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti.
        Jatketaan etsintää


      • Anonyymi

        Viimeisen päälle hyvin tuotettua asiaa, asiaan perehtynyt ilmeisesti kyseessä.
        Kiitos


    • Tornionlaakso

      Kiitos sulle seikkaperäisestä vastauksestasi. Mikään noista vikakuvauksista ei ole samanlainen. Ajoneston valo vilkkuu nopeasti ja auto ei starttaa. Kylmänä toki saa käyntiin tuolla ajoneston ”nollauksella”. Lämpimänä vilkuttaa aina ajoneston valoa nopeasti. Jatketaan etsimistä ....

    • Silloin

      Kosminen säteily vaikuttaa Pohjoisnavalla, vain poron aivot toimivat.

    • DGC

      Nopeasti vilkkuva ajoneston valo viittaa siihen, että auto ei tunnista avainta. Jos sinulla sattuu olemaan toinen avain, kokeile sillä. Ajoneston antenni taitaa olla jossakin virtalukon nurkilla, ehkä olisi hyvä idea tarkastaa piuhaliitokset myös sieltä.
      ECU on kiinni imukotelon takaosassa ja siitä löytyy aika yllättävä jäähdytysratkaisu. ECU:n jäähdytysrivat ovat imukotelon sisällä, sitä jäähdyttää imuilman viima. Kannattaa ehkä kurkata sinnekin, ovatko jäähdytysrivat täysin tukkeessa. Ecun piuhat lähtevät helposti irti, ehkä nekin kannattaa tarkastaa.

      • Tornionlaakso

        Kiitos, tsekataan nekin ☺


      • Anonyymi
        Tornionlaakso kirjoitti:

        Kiitos, tsekataan nekin ☺

        vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vieläkö niitä piuhoja tsekataan .selviskö mitään

        olisi kiva tietää löytyikö vika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olisi kiva tietää löytyikö vika

        Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi! Viaksi summautui että menin ranskalaisen romun ostamaan. Paalattiin renault ja ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt!

        "ostettiin tilalle toyota niin ei ole enää ihmeellisiä vikoja näkynyt"

        Tämä tarkoittanee sitä että on vain tavallisia vikoja, ruostetta, välijä palloniveliä ja moottorivikoja. Ihmeelliset viat on poissa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe