Euroopan aurinkoenergiabisneksen edustajat hehkuttavat nyt kilvan hyötyjä, joita EU:n päätös poistaa aurinkopaneelien polkumyyntitullit tuo. EU-komissio ilmoitti viime viikolla poistavansa kiinalaisilta aurinkoenergian komponenteilta tullit, joista jotkut ovat jopa 64,9 prosenttia.
Puolalaisen sijoitusyhtiön Sun Investment Groupin mukaan aurinkopaneelien hinnat romahtavat 30 prosenttia eri puolilla Eurooppaa hyvin nopeasti lähiviikkoina. Samanlaisia hintaennusteita ovat esittäneet myös muutamat alan konsultit.
Se ennustaa, että aurinkosähköstä tulee kilpailukykyisin sähköntuotantomuoto Euroopassa vuoteen 2020 mennessä. Etelä-Euroopassa aurinkosähkö on jo edullisin tuotantotapa. Hyötyä tuo sekin, että myös päästöoikeudet ovat kallistumassa.
Unohtakaa tuulivoima
1
157
Vastaukset
- wwetwetwtwet
Tässä kirjoituksessa paistaa tietty yksioikoisuus. Puhutaan Euroopasta ja etenkin Etelä-Euroopasta. Entäpä Pohjois-Eurooppa? Sähkönkulutus on täällä suurinta talvisin, jolloin paneelit ovat lumen peitossa. Kesäisin tilanne on tietysti toinen...
Tekniset ongelmat ovat niinikään ratkaisematta. Mihin ylimääräinen energia varastoitaisiin öitä ja kulutushuippuja odottamaan? Tokihan siinä voitaisiin hyödyntää sähköautojen akustoja, mutta tämä korjaa ainoastaan osan ongelmasta. Fossiilisten polttoaineiden energiatiheys on ominaisuus joka on luonut elämäntyylistämme helpon. Meidän ei tarvitse odottaa juurikaan, jotta voisimme aloittaa satojen kilometrien automatkan.
Toinen asia mitä tässä hieman liipataankin läheltä: Energiantuotanto ja -jakelu tulee olla kotimaisissa käsissä. Niihin tehtävät investoinnit tulee olla kotimaisia. Nythän mm. ulkomaisia tuulivoimayhtiöitä suositaan keinotekoisella lainsäädännöllä. Kuka tästä hyötyy? Kuluttaja maksaa suurempaa "tuulivoimalisää" vaikka ilma on tyyni...
Tuulivoimasta olen samaa mieltä. Unohtakaa se Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa843072Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3162730Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911506Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621202Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2401141Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281011- 117960
- 70948
- 77945
- 72914