Unohtakaa tuulivoima

hiljainenvoima

Euroopan aurinkoenergiabisneksen edustajat hehkuttavat nyt kilvan hyötyjä, joita EU:n päätös poistaa aurinkopaneelien polkumyyntitullit tuo. EU-komissio ilmoitti viime viikolla poistavansa kiinalaisilta aurinkoenergian komponenteilta tullit, joista jotkut ovat jopa 64,9 prosenttia.

Puolalaisen sijoitusyhtiön Sun Investment Groupin mukaan aurinkopaneelien hinnat romahtavat 30 prosenttia eri puolilla Eurooppaa hyvin nopeasti lähiviikkoina. Samanlaisia hintaennusteita ovat esittäneet myös muutamat alan konsultit.

Se ennustaa, että aurinkosähköstä tulee kilpailukykyisin sähköntuotantomuoto Euroopassa vuoteen 2020 mennessä. Etelä-Euroopassa aurinkosähkö on jo edullisin tuotantotapa. Hyötyä tuo sekin, että myös päästöoikeudet ovat kallistumassa.

1

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwetwetwtwet

      Tässä kirjoituksessa paistaa tietty yksioikoisuus. Puhutaan Euroopasta ja etenkin Etelä-Euroopasta. Entäpä Pohjois-Eurooppa? Sähkönkulutus on täällä suurinta talvisin, jolloin paneelit ovat lumen peitossa. Kesäisin tilanne on tietysti toinen...

      Tekniset ongelmat ovat niinikään ratkaisematta. Mihin ylimääräinen energia varastoitaisiin öitä ja kulutushuippuja odottamaan? Tokihan siinä voitaisiin hyödyntää sähköautojen akustoja, mutta tämä korjaa ainoastaan osan ongelmasta. Fossiilisten polttoaineiden energiatiheys on ominaisuus joka on luonut elämäntyylistämme helpon. Meidän ei tarvitse odottaa juurikaan, jotta voisimme aloittaa satojen kilometrien automatkan.

      Toinen asia mitä tässä hieman liipataankin läheltä: Energiantuotanto ja -jakelu tulee olla kotimaisissa käsissä. Niihin tehtävät investoinnit tulee olla kotimaisia. Nythän mm. ulkomaisia tuulivoimayhtiöitä suositaan keinotekoisella lainsäädännöllä. Kuka tästä hyötyy? Kuluttaja maksaa suurempaa "tuulivoimalisää" vaikka ilma on tyyni...

      Tuulivoimasta olen samaa mieltä. Unohtakaa se Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3680
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2900
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2694
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2465
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      254
      2193
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1917
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1898
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1857
    Aihe