Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pahoja univaikeuksia, voisiko joku neuvoa?

Epätoivoinen

Hei, olen 22 vuotias mies ja useamman vuoden ajan minua on riivannut todella hermoja raastavat uniongelmat.

Minä en pysty nukkumaan koko yötä. Tulin töistä rättiväsyneenä yhdeksän jälkeen illalla. Olin valvonut neljätoista tuntia. Kävin nukkumaan melkein heti kotiin päästyäni ja taas heräsin ennen kahtatoista pirteänä, enkä saa enää unta. Nyt minä valvon varmaankin jonnekkin neljään asti ennen kuin minua alkaa uudelleen väsytämään.

Ja mikä tässä on raastavinta on että jos käyn nukkumaan ennen kahtatoista, nukun todennäköisimmin max neljä tuntia, mutta jos käyn nukkumaan joskus kahden jälkeen, minä saatan nukkua jopa yli 12 tuntia.

Minusta tuntuu kuin minun käpyrauhanen toimii juuri siten miten sen ei tulis toimia. On tyypillistä, että minua alkaa järkyttävästi ramasemaan kuuden aikaan aamulla ja kolmen aikaan iltapäivällä. Unen määrästä rippumatta. Illalla olen olen hyvin hyperaktiivinen ja pirteä. Jos päivä on ollut rankka, saan nukuttua vain muutaman tunnin illasta kunnes olen taas pirteä. Iltapäivätorkut tappavat mahdollisuuden yöuniin.

Tämä ei aiemmin haitannut koska olin aiemmin yötyöläinen, mutta kysymys ei voi olla siitä että minun yötyörytmi on jäänyt päälle, koska kesäkuussa kotiuduin vuoden asepalveluksestani ja sielä nukuin normaalisti ilman yöheräämisä.

Tämä haittaa työelämääni, yliopiston pääsykokeisiin lukemistani ja ylipäätänsä koko elämääni. Minä haluan vain nukkua kunnolla kun minua illasta väsyttää. En halua tällaisia sairaita tehotorkkuja, vaan oikeat yöunet!

13

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unet_kateissa

      "Minä en pysty nukkumaan koko yötä. Tulin töistä rättiväsyneenä yhdeksän jälkeen illalla. Olin valvonut neljätoista tuntia. Kävin nukkumaan melkein heti kotiin päästyäni ja taas heräsin ennen kahtatoista pirteänä, enkä saa enää unta. Nyt minä valvon varmaankin jonnekkin neljään asti ennen kuin minua alkaa uudelleen väsytämään."

      Tunnetko olosi kuitenkin levänneeksi niillä määrillä unia mitä saat? Jos tunnet, se on hyvä merkki, vaikket nukkuisikaan uniasi yhdessä osassa.

      Minulla jäi jotenkin kierrokset päälle vuorotöitä ja iltatöitä kun tein ja stressi oli korkealla ilta-aikaan. Huomasin että päivätyöt ja toisenlainen vuorokausirytmi sopi unettomuudelleni ja sisäiselle kellolleni paremmin. Oli pakko terveyden takia tehdä työn vaihto, että pääkoppa kesti paremmin. Tein vuorotyötä ja meinasin täysin hajota sen takia. Unet muuttui katkonaiseksi ja väsyneenäkin aloin heräillä ylivireään tilaan. Sitten kun on liian rättiväsynyt, niin rupeaa käymään ylikierroksilla ja uni menee huonommaksi. Varsinkin jos yritti heti töiden jälkeen mennä nukkumaan. Itsellä saattoi joskus olla iltoja ja siihen päälle aamu, ja voin sanoa että tuo oli aivan kamalaa. Aloin pelätä nukahtamista pahimmassa jamassa kun yöunet meni pyörimiseksi.

      Minkälaisia stressinhallintakeinoja yleensä käytät elämässä ? Sinulla vaikuttaa monta rautaa olevan tulessa. Joskus se missä se liika stressi alkaa näkyä, on uni. Silloin kannattaisi miettiä että miten laskea vähän kierroksia ja miten voisi huolehtia omasta hyvinvoinnista vähän paremmin. http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/112/stressi Toki "univaivoilla" voi olla myös muita syitä.

      Oletko perehtynyt unettomuuden lääkkeettömiin hoitokeinoihin ja ns. unihygieniaan? http://www.yths.fi/filebank/1946-Uniopas_2013.pdf Suosittelen lukemaan tuon oppaan.

      Vaikka ne voi kuulostaa tehottomilta, niin itsellä on ollut paljon apua monesta asiasta kuten säännöllisestä päivärytmistä, iltarutiineista missä nollaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja rentoutan kehon. Lisäksi apua on ollut kofeiinin välttämisestä, riittävän pimennetystä huoneesta, sinisen valon välttämisestä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa (mitä on puhelimessa ja tietokoneessa), koska se vaikuttaa melatoniinintuotantoon negatiivisella tavalla ja virkistää. Ruokavaliolla on ollut myös merkittävä vaikutus unen laatuun, sillä mitä syö varsinkin ilta-aikaan. Varmaan tärkein asia on ollut stressin selättäminen eri keinoin, yksi on minulla armollisempi suhtautuminen itseeni ja toinen ihan vaan kävelylenkit joita teen säännöllisesti stressinhallintamielessä jotta saan ylikierroksia pois. Vaikka rentoutus- ja hengitysharjoitukset voi tuntua hölmöiltä, niillä olen oppinut saamaan itseni uneen vaikka öisin heräilisinkin enkä ala stressaamaan liikaa yöheräilyistä. Laitan kalenteriin myös aikaa levolle riittävästi jolloin on sallittua vain olla. Nuo asiat jos opettelee nuorena, ne kantaa elämässä hyvin. Varsinkin nykyajan hektisessä elämänrytmissä nuo voi helposti unohtua ja alkaa elää illuusiossa, että on kone. Ei, ihmisiä tässä ollaan, joilla on tietynverran jaksamista.

      Oletko kokeillut semmoisia lyhyitä torkkuja päivällä, onko niistä ollut haittaa unillesi?

      Tuossa on vinkkejä vuorotyöläisille uneen. Niistä voi jotain poimia vaikkei olisikaan vuorotyöläinen. https://yle.fi/uutiset/3-7147791 Itse en kyllä todellakaan suosittele nukahtamislääkkeitä mistä tuossa mainitaan ohimennen että niitäkin voi satunnaisesti käyttää, vaan mielummin lääkkeettömiä hoitokeinoja. Nukahtamislääkkeet ei ratkaise ongelmia taustalla jotka aiheuttaa sen unettomuuden.

    • Juoksejojärveen

      Hyvä tulee.
      Kun itse kysyy ja vastaa.
      Heh!

      • ota-ne

        Lääkkeet!


    • jos-paha-unettomuus

      ota yhteyttä hkin uniklinikkaan ja pyydä saada keskustella markku partisen kanssa.. hän lienee tätä nykyä suomen pätevin uniasiantuntija...

      yksi untä sälyttävä aine on pitkävaikutteinen tulehduskipulääke esim. pronaxen... kallis ilman reseptiä, mutta halpa reseptillä...

    • ettäsilleen22

      ei ole keksitty lääkettä jolla nukkuis normiyönet...sun pitää selvittää
      mikä aiheuttaa nuo ongelmat...

    • Uninennux

      Nukuit armeijassa OK. Jos nukkumaan meno ei ole säännöllistä tai on liikaa stressiä niin se vaikuttaa. Pelko ettei pysty nukkumaan vie tehokkaasti yöunet, joten miten pääsisit siitä pelosta eroon? Mites olisi jos teeskentelisit nukkuvasi? Homeopatiakin voisi auttaa, ehkäpä nux vomica, se auttaa sellaisissa tapaukissa, joissa ihminen herää ja ei pysty nukkumaan, mutta aamun tullen sitten pystyy taas nukkumaan. 200 potenssilla voi päästä pysyvämmin eroon, 30 auttaa enemmänkin tilapäisesti. Paras käydä homeopaatilla.

      • Hyvä.lääke

        N*ssi.
        Ja laske lampaita.


      • otakoppii

        Koska armeijassa nukuit hyvin, on kyse hapesta tai muusta liikunnasta.
        Sinun täytyy ottaa armeijamainen elämäntapa jotta et kärsi.
        Meitä on erilaisia, mutta itsellä jonkin verran samaa, jos teen paljon päätetyötä. Siinä ihminen ei elä vaan on kone. Paikallaan vain sormia liikuttaen. Sairasta elämää sellanen ja ei ihme jos ei nukuta.
        Sulla varmaan omat syyt.
        Silti : happea-liikuntaa - nesteytys ja ruoka. Se on siinä.


    • ex-expat

      Minä luulen, että unirytmiä pystyy jonkin verran muuttamaan melatoniinilla, sekä lyhyt- että pitkävaikutteisella.

      Armeijassa varmaan liikuntaa tuli niin paljon, että olit riittävän uupunut ja nukuit sikeästi. Opiskelu ja työnteko sisätiloissa eivät väsytä samalla tavalla fyysisesti, vaan ylikierroksilla olevat aivot jäävät pyörimään, eikä uni tule.

      Lisäksi Suomessa luonnonvaloa tuntuu aina olevan joko liikaa tai liian vähän, elimistön normaali vuorokausirytmitys häiriintyy.

      Kun itse nuorena asuin eteläisemmillä leveysasteilla, heräsin aina auringonnousun aikaan. Aloin kärsiä unettomuudesta vasta, kun muutin takaisin Suomeen.

    • se.siitä

      Mene lääkäriin ja pyydä nukahtamislääkkeitä.

      • l2gh3l2g32g3

        Mutta jos eivät auta ja pitää olla fenyylibarbitaalia jotta pystyy säilyttämään työkyvyn?

        Ei nukahduslääkkeet auta mitenkään, pitäisi vaikuttaa useampia tunteja kerralla.

        Tietystikään tyypilliset ALKOHOLISTIT eli lääkärit jotka luokitellaan alkoholisteiksi, näin yleiseurooppalainen tutkimus on tutkinut lääkäreistä: 1 viinilasi viikossa ON ALKOHOLISTIN MERKKI LÄÄKÄRILLÄ...


    • Jos.mahdollista

      ota yhteys Hkin uniklinikkaan, siellä lienee maan parhaat uniasiantuntijat.

    • metsämari98

      Tutkitusti metsurit nukkuu parhaiten.Risusavottaa,sauna ,kunnon ateria, 4 bissee ja ok ki a olo viel.

      15-20 km hidas sauvakävelylenkki, ja samat kuin metsuri niin kyllä nukuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe