Robotin arpajaiset

Käänteinen.lotto

Tänään tuli taas uusi kokemus. Lähtöselvitystä tehdessäni robotti arpoi meille varauloskäyntipaikat. Vaimo olisi halunnut vaihtaa mutta hinta olisi ollut 14 euroa/paikka. No me otimme mutta mikä olisi ollut tilanne jos paikan olisi saanut henkilö joka ei olisi täyttänyt paikan edellyttämiä fyysisiä ominaisuuksia? Hänelle paikan muutosmaksu olisi ollut kohtuuton.

18

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10xreissua_vuodessa

      Matkustamohenkilökunta olisi siirtänyt teidät koneessa toisille paikoille ilmaiseksi, noille paikoille on aina halukkaita ja fyysisistä ominaisuuksista ei poiketa.

    • ole.tyytyväinen

      Koneen paras paikka, jalkatilaa on tosi reilusti.

      • Käänteinen.lotto

        Niin olenkin. Tämä oli jo toinen lottovoitto. Edellisellä kerralla paikka tuntui jotenkin vetoiselta. Liekö ollut kuvittelua vai totta


    • ole.tyytyväinen

      Joskus saattaa jäädä ovi hieman raolleen mutta se on normaalia.

    • Atk.ihmisten.asialla

      Hämmästyttävää näissä paikka-arpajaisissa on se, että pariskunnat, jotka ovat ikäihmisiä, saatetaan ripotella erilleen toisistaan hyvinkin etäälle, vaikka toinen saattaa olla riippuvainen matkan aikana toisen tuesta. Se on aivan samantekevää, mihin koneessa pääsee tai joutuu istumaan, mutta tämä vierekkäin istumisen mahdollisuus pitäisi edelleen näin tietokoneaikanakin olla olemassa. Tiedossani olevassa tapauksessa toinen puoliso istui koko matkan kanarialle saamatta ruuan muruakaan, koska matkakassa oli vaimon laukussa. Vessaan pääsi Las Palmaksen lentokentällä. He eivät käytä tietokonetta eivätkä olisi edes ymmärtäneet, miksi heidän olisi pitänyt maksaa maksetun matkan lisäksi vielä vierekkäin istumisen mahdollisuudesta sekä kohtuuttoman hintaisesta välipalasta koneessa.

      • Ei tuo kauhean yleistä ole, että samalla lippuostolla ostetuilla lipuilla ei pääse istumaan vierekkäin (siis kun kyse kahden henkilön lipuista), mutta se pitää ymmärtää, että sellainen mahdollisuus on kuitenkin olemassa ja mikäli on pakollinen tarve päästä istumaan vierekkäin, niin silloin tulee varata vierekkäiset paikat (maksullinen asia useimmilla lentoyhtiöillä).
        Ala-ikäiset matkustajat tulisi kuitenkin lähtökohtaisesti sijoittaa istumaan seurueeseen kuuluvan täysi-ikäisen henkilön viereen.

        Jostainhan nämä vanhemmat ihmiset olivat lippunsa ostaneet, joko oston oli suorittanut toinen henkilö heidän puolestaan tai sitten ostettu matkatoimistosta. Kummin tahansa, niin ostotapahtuman yhteydessä tämän oston suorittaneen tahon olisi kyseisessä tapauksessa tullut mainita asiasta (vierekkäisten lentopaikkojen varaamisesta).

        Koneessa pääsee aina kyllä kävelemään, eli vaimo olisi kyllä voinut käydä antamassa miehelleen rahaa taikka sitten kertonut lentohenkilökunnalle maksavansa myös miehensä ostokset.
        Sama asia myös WC:n pääsyn kanssa, mikäli mies tarvitsi sinne vaimoa avustamaan, vaimo olisi voinut kävellä miehensä luokse koneessa. Tosin jokainen lentokoneen WC tiloissa käynyt tietää että kaksi henkeä pienessä kopissa ei ole mikään ihanne tilanne myöskään...


      • Emme.ole.samanlaisia

        Odotahan, kun tulet vanhaksi niin asiat alkavat näyttää aivan erilaisilta.


      • JaMaailmaonmuuttunut
        Emme.ole.samanlaisia kirjoitti:

        Odotahan, kun tulet vanhaksi niin asiat alkavat näyttää aivan erilaisilta.

        Ehdota siis seniorilippuja lentoyhtiölle, jossa on tarvittavat palvelut. Tai sitten ostat vierekkäiset paikat kuten muutkin tekee.


      • Useinlentävä

        Kannattaa hankkia lento sellaiselta lentoyhtiöltä, jolla ateriat ja juomat kuuluu lipun hintaan niin ei ole pelkoa jäämisestä ilman purtavaa.

        Kyllähän senioreita, kuten myös perheitä joilla on pieniä lapsia palvellaan sillä tavalla erityisemmin, että pääsevät mm. koneeseen priority boarding -vaiheessa ennen muita matkustajia.


    • Hyväntekeväisyyttäkö

      Tietyn istumapaika voi aina varata etukäteen pientä maksua vastaan, tämä käytäntö on normaalia kaikkialla maailmassa.
      Varsinkin mikäli kahden hengen "seurueessa" toinen tarvitsee lentomatkan aikana apua.
      En jaksa uskoa että kukaan olisi niin avuton ettei saa suutansa auki ja pyydä matkakumppanilta rahaa esim. lennolla tarvitsemiinsa ostoksiin.
      Samoin tämä ns. terveempi voi myös matkan aikana käydä kysymässä mikäli matkakumppani tarvitsee apua tms.
      Hyväntekeväisyyttä ei harjoita kukaan eikä myöskään anna säälistä mitään ilmaiseksi.
      Ne ajat olivat ja menivät jo kauan aikaa sitten kun melkein mitä tahansa sai kun vaan pyysi.
      Toisaalta silloin oli myös lentoliput paljon korkeammissa hinnoissa mitä tänä päivänä.
      Esim. lento Tukholmaan ns. normaalihintaisella lipulla maksoi markka-aikana n. 550 €.

      • Tietoa.kaipaava

        Nyt en oikein ymmärrä? Lentolipussahan on jo paikka maksettuna ja kysymys on vain siitä, missä paikat sijaitsevat. Eikös atk:lla olisi helppo mokoma asia hoitaa. Sillä 14 euron paikkamaksullahan ei saa lentoyhtiöltä mitään palvelua - saa vain palvella itse itseään ja maksaa siitä ilosta? Sen kyllä ymmärrän, jos joku on niin nirso, että haluaa välttämättä istua koneen etuosassa, jotta pääsee ennen muita ulos, tai katsella pienestä ikkunanpahasesta maisemia, jolloin näistä iloista voi ehkä jotain maksaakin, mutta sitä en ymmärrä, että tietokoneen viisaus ei riitä sijoittamaan kahta samalla lipulla matkustavaa rinnakkain. Jos joku voi selittää, mitä kustannuksia lentoyhtiö sillä paikkamaksulla kattaa, niin ottaisin tiedon ilolla vastaan. Air Baltikalla tuo paikkamaksu on vain parin euron luokkaa.


      • Ymmärrätkö
        Tietoa.kaipaava kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä? Lentolipussahan on jo paikka maksettuna ja kysymys on vain siitä, missä paikat sijaitsevat. Eikös atk:lla olisi helppo mokoma asia hoitaa. Sillä 14 euron paikkamaksullahan ei saa lentoyhtiöltä mitään palvelua - saa vain palvella itse itseään ja maksaa siitä ilosta? Sen kyllä ymmärrän, jos joku on niin nirso, että haluaa välttämättä istua koneen etuosassa, jotta pääsee ennen muita ulos, tai katsella pienestä ikkunanpahasesta maisemia, jolloin näistä iloista voi ehkä jotain maksaakin, mutta sitä en ymmärrä, että tietokoneen viisaus ei riitä sijoittamaan kahta samalla lipulla matkustavaa rinnakkain. Jos joku voi selittää, mitä kustannuksia lentoyhtiö sillä paikkamaksulla kattaa, niin ottaisin tiedon ilolla vastaan. Air Baltikalla tuo paikkamaksu on vain parin euron luokkaa.

        Jokainen matkustaja matkustaa omalla ja yhdellä lipulla, kahdella henkilöllä voi olla sama varausnumero mikäli liput ostettu siten, näitä asioita ei kannata sekoittaa keskenään.

        Nykyisin lentolippujen hinnat ovat niin alhaiset että jostain se raha on kuitenkin otettava.
        Juuri sillä 14€ maksulla voi varmistaa esim. vierekkäiset paikat jos kaksi matkustajaa.

        Air Baltic veloittaa kaikista eniten erilaisista lisäpalveluista lennoilla, myös heidän lähtöselvitys on maksullinen.

        Koneen etuosassa istumiseen tarvitset premium luokan, joko ensimmäisen-tai businessluokan
        lentolipun, niillä kalliimmilla lipuilla voi myös valita maksutta mieluisensa istuinpaikan ko. matkustusluokasta.

        Edellä jo mainittiinkin ettei yksikään liikelaitos tee hyväntekeväisyyttä.


      • järkikäteen
        Tietoa.kaipaava kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä? Lentolipussahan on jo paikka maksettuna ja kysymys on vain siitä, missä paikat sijaitsevat. Eikös atk:lla olisi helppo mokoma asia hoitaa. Sillä 14 euron paikkamaksullahan ei saa lentoyhtiöltä mitään palvelua - saa vain palvella itse itseään ja maksaa siitä ilosta? Sen kyllä ymmärrän, jos joku on niin nirso, että haluaa välttämättä istua koneen etuosassa, jotta pääsee ennen muita ulos, tai katsella pienestä ikkunanpahasesta maisemia, jolloin näistä iloista voi ehkä jotain maksaakin, mutta sitä en ymmärrä, että tietokoneen viisaus ei riitä sijoittamaan kahta samalla lipulla matkustavaa rinnakkain. Jos joku voi selittää, mitä kustannuksia lentoyhtiö sillä paikkamaksulla kattaa, niin ottaisin tiedon ilolla vastaan. Air Baltikalla tuo paikkamaksu on vain parin euron luokkaa.

        Kuvittele että koneeseen mahtuu vaikka 180 henkilöä, joista 120 on ostanut paikkalipun etukäteen. Jäljelle jäävät paikat sitten robotti/tietokone arpoo. Ja nämä jäljellä olevat paikat ovat todennäköisesti käytävä-, keski- ja ikkunapaikkoja hajasijoitettuna ympäri konetta. Aika vaikea on tietokoneenkin järjestää kahta vierekkäistä paikkaa.
        Vielä lisäksi on sitten lapsiperheet, jotka menevät muiden edelle. Tietenkin voi myös matkaa varatessa huomauttaa esim että olen liikuntarajoitteinen.


      • Tietoa.kaipaava kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä? Lentolipussahan on jo paikka maksettuna ja kysymys on vain siitä, missä paikat sijaitsevat. Eikös atk:lla olisi helppo mokoma asia hoitaa. Sillä 14 euron paikkamaksullahan ei saa lentoyhtiöltä mitään palvelua - saa vain palvella itse itseään ja maksaa siitä ilosta? Sen kyllä ymmärrän, jos joku on niin nirso, että haluaa välttämättä istua koneen etuosassa, jotta pääsee ennen muita ulos, tai katsella pienestä ikkunanpahasesta maisemia, jolloin näistä iloista voi ehkä jotain maksaakin, mutta sitä en ymmärrä, että tietokoneen viisaus ei riitä sijoittamaan kahta samalla lipulla matkustavaa rinnakkain. Jos joku voi selittää, mitä kustannuksia lentoyhtiö sillä paikkamaksulla kattaa, niin ottaisin tiedon ilolla vastaan. Air Baltikalla tuo paikkamaksu on vain parin euron luokkaa.

        Pitää muistaa että nykypäivän kilpailutilanteessa lentolippujen hinnat ovat laskeneet vaikkapa kahdenkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen (jolloin itse lensin ensimmäisiä lentojani) erittäin runsaasti, etenkin kun suhteutetaan ne muiden elinkustannusten kehittymiseen. Tänä päivänä osalle reiteistä saa ostettua lippuja uskomattoman halvalla (vai luuleko joku että vaikkapa 39€:n lentolippu Suomesta keski-eurooppaan on lentoyhtiöille hyväkin bisnes...) ja osa maailman lentoyhtiöistä tekee pahojankin tappioita.

        Lentolippujen hinta-kilpailu on johtanut tosiaan siihen että osasta palveluista (lentoyhtiö kohtaista) joutuu maksamaan erikseen mikäli niitä haluaa, mm. ruumaan menevä matkalaukku, ruokailu lennolla ja vaikkapa paikkavaraus.
        Näillä lisämaksuilla ei niinkään yritetä "kattaa jotain kustannuksia", vaan yksinkertaisesti saadaan lisää rahaa osalta ihmisistä (liian)halvan lippuhinnan päälle.

        Eli jos haluat VARMISTAA että pääset istumaan varmasti toisen henkilön kanssa vierekkäin, niin se sitten vaatii tuon paikkavarauksen tekemisen. Todennäköistä on tietysti että mikäli varaat samalla kertaa liput kahdelle henkilölle, niin pääsette myös vierekkäin istumaan, mutta tosiaan VARMAA se ei ole.

        Laskin äsken että olen elämäni aikana lentänyt 40kpl yksittäistä lentoja joissa on ollut mukana toinen henkilö jonka kanssa liput varattu/ostettu yhtä aikaa, ja JOKAISESSA näistä lennoista olemme olleet vierekkäin istumassa (pari lentoa on ollut, että on käytävä ollut välissä).
        Näimä matkat ovat olleet, kotimaan lentoja (4kpl), Euroopan sisäisiä lentoja (15kpl), mannertenvälisiä lentoja (16kpl) sekä aasiassa maiden sisäisiä lentoja (8kpl).
        Lentoyhtiöinä ollut Finnairia, Norwegiania, Qatar airways, SAS aasialaisia yhtiöitä ( Air Asia, VietJet Air, Nok Air, Thai Lion Air Yms.).
        Eli oman kokemukseni mukaan tuo että joutuu matkakumppanin kanssa erikseen istumaan, ei ole kauhean yleistä, mutta mikäli haluaan varmistaa ettei näin käy, niin sitten tekee sen (maksullisen) paikkavaruksen.


      • Mika_68

        Kiitos Santtu asiallisesta kommentista tähän keskusteluun. Jutun ydin tuli selväksi ja myös se, että tässä markkinahuumassa näyttävät tuotteen, palvelun, hinnan ja katteen määritelmät menevän sekaisin. Kuluttajan kannalta on ikävää se, että niinkin korkealle arvostamani lentoyhtiö, mikä oma kotimainen Finairimme on, on lähtenyt tai joutunut lähtemään mukaan tähän hinnoilla kikkailuun. Se ei voi olla vaikuttamatta firman yrityskuvaan, joka sekin on varteenotettava kilpailuetu. Itse monien muiden kanssa maksan mieluummin palvelutuotteesta kokonaishinnan, joka kuvaa palvelun kokonaisedullisuutta muihin verrattuna, kuin lähden leikkimään pilkotuilla hinnoilla. Se tuntuu rehellisemmältä markkinakäyttäytymiseltä. Toivon ja olen varma siitä, että tällainen pienen pieni rinnakkaispaikkoihin liittyvä hiekanmurunen voidaan atk-teknisin keinoin poistaa Finairin muutoin hyvästä yrityskuvasta helposti. Valitettavana pidän kuitenkin sitä, että lentoaterioiden laatu ei ole erillishinnoittelun myötä suinkaan noussut, vaan ennemminkin laskenut siitä, kun se tuli käyttöön puhumattakaan siitä, mitä se oli 60-70-lukujen lennoilla.

        On ikävää, että palveluiden tuottajat joutuvat nykyisessä kilpailutilanteessa tarjoamaan tappiollisia tuotteita, joiden kustannukset kuluttajat jossain muodossa joka tapauksessa maksavat. Niin kuin yksi kommentoija totesi: "ilmaisia palveluita ei ole". Tähän lisäisin, ettei myöskään edullisia, vaikka niin joskus uskommekin.


    • mikäonkelma

      Kertaakaan Euroopan lennoilla emme ole istuneet erillään vaan aina vierekkäin olipa ollut kyseessä tilaus tai reittilento, ei siis myöskään paluulennoilla.

      • matkailu_avartaa

        Tässä olikin kyse Finnairilla matkustaneista.


      • mikäonkelma
        matkailu_avartaa kirjoitti:

        Tässä olikin kyse Finnairilla matkustaneista.

        Mitä selität. On oltu myös Finnairilla ja kerrohan miksi olisi eri tavalla, kun liput ostetaan samaan aikaan molemmille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe