Uusi Clio halvalla

Nyt oli Clio niin halvalla (13900) päivän hesarissa että jo luulisi menevän kaupaksi.

52

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivapikkuauto

      Clionoli joskus marraskuun tuontiykkönen ja sitä arveltiin mainostempukdi, että ostetaan varastoon..oli miten oli, niitä näkeentodella paljon. Kaipaisin pikku faceliftiä, mutta paketti on hyvä, etenkin farkku: tyylikäs ja hyvin ruosteeltasuojattu pikkutakki vähemmän ajavalle, koko perhe plus nökkiroinat mahtuu mukaan ja pikku traikkua/perävaunuakin pystyy vetämään. Syö vähän, halpa huoltaa. Ja nätti viimeisen hyvä ajaa. Ohituskiihtyvyyttö ei löydy ainakaan kuormalla ja varmaankin lämmitin antautuu kovimmilla pakkasilla (kuten puilta kalliimmalla meganella), itselleni kuitenkin melko passeli hinta/laatu-suhteeltaan.

    • järkevä.ostos

      Neljän vuoden takuulla kun ajaa sen 100 tkm, niin ei siitä tarvitse enää montaa tonnia vaihdossa saadakaan. Clio on luokassaan mukava ja hiljainen auto.

    • vainEnnakkoluulotEstää

      Katukuvassa noita näkyy jo aika paljon. Auto onkin ihan toista luokkaa kuin joku kurja hutera Yaris.

    • EnOstaisi

      Edullinen on, mutta...ranskalainen tekniikka=ei kestä Suomen karua säätä. Ja onko ruostuva peli niin kuin yleensä kaikki ranskalaiset?
      Jos haluaa ajaa vailla huolia, niin silloin kyllä japsi, vaikka Yaris, jonka saa hybridinä. Ei ehkä hienon näköinen tuo Jarppa, mutta auto kestää pitkään kovaa käyttöä suolaisilla ja uraisilla suomalaisteillä.

      • päivitäItsesi

        Et ole oikein muka tässä päivässä ja uskosi perustuu jo menneeseen aikaan. Renault on nykyään todella toimiva auto ja ruosteen kannalta ehkä yksi parhaita. Sama koskee muitakin ranskalaisia autoja. Japsit on tämän päivän pahimpia ruostumaan ja kovin ovat vikaisiakin, hyvät ajat loppui siltä osin jo toistakymmentä vuotta sitten.


      • Meksukolome

        Joku kumma noita tojofanaatikkoja vetää tänne rellu-palstalle. Jokaisessa keskustelussa jo toinen vastaus jossa jankataan aina samat valheelliset asiat. Menkää sinne tojopalstalle, siellä saatte varauksetonta sympatiaa ajatuksillenne.

        Yaris on niin surkeasti muotoiltu että pahaa tekee katsoa, sama vaikka olisi aurinkopaneeleilla toimiva ja ajo ei maksaisi mitään, en ostaisi.

        Kivapikkuautolle, ei taida faceliftiä tulla vaan Clio V.


      • noita.ressukoita
        Meksukolome kirjoitti:

        Joku kumma noita tojofanaatikkoja vetää tänne rellu-palstalle. Jokaisessa keskustelussa jo toinen vastaus jossa jankataan aina samat valheelliset asiat. Menkää sinne tojopalstalle, siellä saatte varauksetonta sympatiaa ajatuksillenne.

        Yaris on niin surkeasti muotoiltu että pahaa tekee katsoa, sama vaikka olisi aurinkopaneeleilla toimiva ja ajo ei maksaisi mitään, en ostaisi.

        Kivapikkuautolle, ei taida faceliftiä tulla vaan Clio V.

        Hybridi-Yaris maksaa pahimmillaan 25 tonnia ja kuluttaa normaaliajossa jopa enemmän kuin vastaava toinen pikkuauto ja silti joku kusipää sitä vielä hehkuttaa.


      • LuottomyyjänKaveri
        noita.ressukoita kirjoitti:

        Hybridi-Yaris maksaa pahimmillaan 25 tonnia ja kuluttaa normaaliajossa jopa enemmän kuin vastaava toinen pikkuauto ja silti joku kusipää sitä vielä hehkuttaa.

        Mutta se mielenrauha...sitä se luottomyyjäkin toitotti pullakahveilla


      • uskon.asioita
        LuottomyyjänKaveri kirjoitti:

        Mutta se mielenrauha...sitä se luottomyyjäkin toitotti pullakahveilla

        Joku antaa kymmenyksensä Mormoni-kirkolle, joku vie rahansa Tojotemppeliin.


      • Meksukolome
        LuottomyyjänKaveri kirjoitti:

        Mutta se mielenrauha...sitä se luottomyyjäkin toitotti pullakahveilla

        Vuodesta 2001 ajanut Renaultilla ja voin kertoa että auto ei aiheuta minkäänlaisia huolenaiheita mielenrauhaan. Ehkä Toyota on oikea valinta heikkohermoiselle, vaikka tuo jatkuva paremmuuden todistelu tuntuu oudolta. Varsinkin kun pitää päteä väärän merkin palstalla.


      • DGC

        Minun ja entisen naapurini autot ovat jo molemmat siirtyneet eteenpäin, mutta kävipä niin, että meillä oli siniset pikkuautot. Minulla Clio 2002 ja hänellä melko saman ikäinen tai vähän uudempi Yaris. Minun autollani oli ajettu n. 250k, hänen 160k. Minun piti vaihtaa katsastukseen raidetangon pää. Hänen piti vaihtaa katsastukseen koko ohjausvaihde. Remontti maksoi minun autoni arvoa enemmän.

        En tiedä, paljonko sen Clion olisi pitänyt kestää, että se olisi ollut riittävän hyvä. Minä ajoin sen 289k asti, seuraava omistaja 300k:n asti huonolla hoidolla ja kovilla otteilla. Sitä ei kuulemma kannattanut enää yrittää katsastaa, hän ei korjaillut itse ja katsastuksen arvioidulla hinnalla sai puolet vähemmän ajettuja vastaavia.

        Enkä tiedä sitäkään, miten vaikeat olosuhteet Suomessa sitten ovat, jos Renault ei kerran sovellu tänne ja miten se soveltumattomuus sitten ilmenee. Mutta ihan rehellisesti sanoen, sitä en osannut arvata, että Venäjällä olosuhteet ovat niin paljon paremmat. Renault on siellä kovinkin suosittu auto.

        Muuten olen sitä mieltä, että uusi Clio varsinkin farmarina on todella hyvän näköinen auto. Oikeastaan tekisi vähän mieli sellaista.


    • 5643

      Clio pitää ajaa paaliin asti, käytetyn hyvitykset on todella huonoja...

      • Letku.letkeä

        Tohjot paalataan paineilmalla. Tunnetusti korroosiopesiä jo muutamassa vuodessa.


      • Halpaaaon

        Jälleenmyyntihinnan putoaminen on ok jos ostaa 100t ajetun ja ajaa sen paaliin asti. Toisaalta auto on halpa vaikka ostais uutena ja ajaisi itse ensimmäiset 300t.


      • tyhmiäOnPerustelut

        Ei tuon hintaisessa autossa iso eroja ole hyvityshinnoissa, ei edes ole mahdollista. Ero on korkeintaan henkisellä tasolla, mutta laadukas ja ruostumaton auto joka antaa huomattavasti paremman kydin kuin se ruostuva "japanilainen" on mielestäni paljon tärkeämoi arvo ja toiseksi kun ostaa noin hyvällä alennuksella, niin se hyvitysarvo on kuitenkin sama jos ostaa täydellä hintaa.


      • Kkkfffffffffgf
        tyhmiäOnPerustelut kirjoitti:

        Ei tuon hintaisessa autossa iso eroja ole hyvityshinnoissa, ei edes ole mahdollista. Ero on korkeintaan henkisellä tasolla, mutta laadukas ja ruostumaton auto joka antaa huomattavasti paremman kydin kuin se ruostuva "japanilainen" on mielestäni paljon tärkeämoi arvo ja toiseksi kun ostaa noin hyvällä alennuksella, niin se hyvitysarvo on kuitenkin sama jos ostaa täydellä hintaa.

        Kuinka hyvällä alennuksella? 13900e mainittu avauksessa, Yaris taas alkaen n. 15400e. Eroa lopulta vain 1500e eli kymmenisen prosenttia. Yaris keskimäärin luotettavampi, Clio ruostuu hitaammin. Muista ominaisuuksista en tiedä.

        Clion nykyinen sukupolvi tullut näemmä jo 2012. Ja kun tiedetään, että mitä vanhempi automalli kyseessä, sen nopeammin arvo tippuu, niin tuo 13900e ei enää kuulostakaan edes tarjoukselta. Tosin Yaris on tullut 2011, joten ei voi suositella sitäkään. Fiesta on uudehko malli, joskin hintaakin alkaen noin 16000e. Väitän kuitenkin, että Fiestan arvonalenema on euroissa korkeintaan yhtä pahaa kuin 14000e Clion, ja Fiesta on kuitenkin uudempaa eli parempaa suunnittelua ja takuukin pidempi.


      • ToyotaRuostuuHeti
        Kkkfffffffffgf kirjoitti:

        Kuinka hyvällä alennuksella? 13900e mainittu avauksessa, Yaris taas alkaen n. 15400e. Eroa lopulta vain 1500e eli kymmenisen prosenttia. Yaris keskimäärin luotettavampi, Clio ruostuu hitaammin. Muista ominaisuuksista en tiedä.

        Clion nykyinen sukupolvi tullut näemmä jo 2012. Ja kun tiedetään, että mitä vanhempi automalli kyseessä, sen nopeammin arvo tippuu, niin tuo 13900e ei enää kuulostakaan edes tarjoukselta. Tosin Yaris on tullut 2011, joten ei voi suositella sitäkään. Fiesta on uudehko malli, joskin hintaakin alkaen noin 16000e. Väitän kuitenkin, että Fiestan arvonalenema on euroissa korkeintaan yhtä pahaa kuin 14000e Clion, ja Fiesta on kuitenkin uudempaa eli parempaa suunnittelua ja takuukin pidempi.

        Clio on kaikessa parempi, ei siinä sen kummempaa miettimistä tarvita.


      • Kkkkdff
        ToyotaRuostuuHeti kirjoitti:

        Clio on kaikessa parempi, ei siinä sen kummempaa miettimistä tarvita.

        No ehkä Yarikseen verrattuna, en tiedä, mutta tuskin monta vuotta uudempiin malleihin, kuten Fiestaan verrattuna.


      • makuasioitaMyös
        Kkkkdff kirjoitti:

        No ehkä Yarikseen verrattuna, en tiedä, mutta tuskin monta vuotta uudempiin malleihin, kuten Fiestaan verrattuna.

        Fiesta on huomattavasti kalliimpi samoilla varusteilla.


      • Meksukolome
        Kkkfffffffffgf kirjoitti:

        Kuinka hyvällä alennuksella? 13900e mainittu avauksessa, Yaris taas alkaen n. 15400e. Eroa lopulta vain 1500e eli kymmenisen prosenttia. Yaris keskimäärin luotettavampi, Clio ruostuu hitaammin. Muista ominaisuuksista en tiedä.

        Clion nykyinen sukupolvi tullut näemmä jo 2012. Ja kun tiedetään, että mitä vanhempi automalli kyseessä, sen nopeammin arvo tippuu, niin tuo 13900e ei enää kuulostakaan edes tarjoukselta. Tosin Yaris on tullut 2011, joten ei voi suositella sitäkään. Fiesta on uudehko malli, joskin hintaakin alkaen noin 16000e. Väitän kuitenkin, että Fiestan arvonalenema on euroissa korkeintaan yhtä pahaa kuin 14000e Clion, ja Fiesta on kuitenkin uudempaa eli parempaa suunnittelua ja takuukin pidempi.

        Kannattaa käyttää tarjouksia hyväkseen. Meillekin tuli kakkosauton valinta eteen viime talvena, Uusi Clio erikoismetallivärillä, kaksilla renkailla, moottorilämmitin sisätilan haaroituksella ja sisätilanlämmitin. Kaikki tuo 13600€. Erinomainen ajettavuus kokoluokassaan ja kakkosautoksi hyvä valinta.

        Hybrid Yarikset joita niin kovasti täälläkin tarjotaan alkaen 20000€ siihen renkaat ja lämmittimet ym. niin 22000€ alkaa olemaan lähellä. Aika monta ilmaista kilometriä saa Cliolla ajaa Hybrid Yarikseen verrattuna ja takuu Cliolla vuoden pitempi. Aika fanaattinen täytyy olla kun "oletettavasta luotettavuudesta" ja "halvoista kilometreistä" maksaa itsensä kipeäksi. Ja kaiken lisäksi Yaris on ihan kauhean näköinen.


      • Kkkffkfkf
        Meksukolome kirjoitti:

        Kannattaa käyttää tarjouksia hyväkseen. Meillekin tuli kakkosauton valinta eteen viime talvena, Uusi Clio erikoismetallivärillä, kaksilla renkailla, moottorilämmitin sisätilan haaroituksella ja sisätilanlämmitin. Kaikki tuo 13600€. Erinomainen ajettavuus kokoluokassaan ja kakkosautoksi hyvä valinta.

        Hybrid Yarikset joita niin kovasti täälläkin tarjotaan alkaen 20000€ siihen renkaat ja lämmittimet ym. niin 22000€ alkaa olemaan lähellä. Aika monta ilmaista kilometriä saa Cliolla ajaa Hybrid Yarikseen verrattuna ja takuu Cliolla vuoden pitempi. Aika fanaattinen täytyy olla kun "oletettavasta luotettavuudesta" ja "halvoista kilometreistä" maksaa itsensä kipeäksi. Ja kaiken lisäksi Yaris on ihan kauhean näköinen.

        Luotettavuudesta Toyotassa maksaaavain tuon pari tonnia. Loput hintaerosta, minkä mainitsit, tulee hybrisitekniikasta. Ehkä joillekin harvoille kannattava investointi, ainakin jos ympäristöystävällisyydestä haluaa maksaa.


      • Meksukolome
        Kkkffkfkf kirjoitti:

        Luotettavuudesta Toyotassa maksaaavain tuon pari tonnia. Loput hintaerosta, minkä mainitsit, tulee hybrisitekniikasta. Ehkä joillekin harvoille kannattava investointi, ainakin jos ympäristöystävällisyydestä haluaa maksaa.

        Oma valintani on Clio, siinä saa luotettavuuden samaan hintaan, ei tarvitse maksaa Toyolisää. Se on joidenkin vaan mahdotonta ymmärtää, että Renaultilla ajetaan huolettomia kilometrejä.


      • Olflfkffkkf
        Meksukolome kirjoitti:

        Oma valintani on Clio, siinä saa luotettavuuden samaan hintaan, ei tarvitse maksaa Toyolisää. Se on joidenkin vaan mahdotonta ymmärtää, että Renaultilla ajetaan huolettomia kilometrejä.

        Pitäisi olla jotain näyttöä ennen kuin voisi uskoa.


      • Meksukolome
        Olflfkffkkf kirjoitti:

        Pitäisi olla jotain näyttöä ennen kuin voisi uskoa.

        Samat sanat, siksi en kuulu kirkkoon.


    • Rivakkapeli

      Kovia kilpailijoitakin kyllä löytyy, esim. Metroauto mainostaa "Hyundai i20 Fresh Turbo nyt vain 13.990€ 600 toimituskulut. Hintaetu 2.000€". Meikäläistä ainakin tuo turbon tuoma lisäpotku kutkuttelisi, mikäli olisin tuon koko/hintaluokan autoa nyt hankkimassa.

      • Tupeemaukka

        Melko mopedi vehe, rumpujarrut takana paljastavat mopouden, viidentonnin kauppakassi.


      • Iiiiffififif
        Tupeemaukka kirjoitti:

        Melko mopedi vehe, rumpujarrut takana paljastavat mopouden, viidentonnin kauppakassi.

        Rumpujarrut ovat paremmat, jos se vaan näkyy myös hinnassa. Käytännössä niistä ei ole mitään haittaa takana, vain säästöä ostaessa ja huoltaessa.


      • Iiiddddddd

        Itseäni kutkuttelisi 7v rajaton takuu ja Hyundain muutenkin korkeampi kestävyyslaatu.


      • voihanPyhäYksikertaisuus

        "korkeampi kestävyyslaatu" mahtavaa ihan oma termi ja niin perseestä kuin olla voi. Takuu-uskovaiset hoi, kuluvat osat ei kuulu takuuseen.


      • Dgc
        Iiiiffififif kirjoitti:

        Rumpujarrut ovat paremmat, jos se vaan näkyy myös hinnassa. Käytännössä niistä ei ole mitään haittaa takana, vain säästöä ostaessa ja huoltaessa.

        Rumpujarrut ovat takana ylivoimaisesti paremmat jos ei aio ajella päivittäin Saksan moottoriteillä. Jarruvoima on riittävä ja rumpujarru kestää kevyttä käyttöä, levyjarru taas vaatii kovaa käyttöä kestääkseen. Lisäksi käsijarru on rummussa toimivampi. Eikö Cliossakin ole rummut?


      • Limpula

        Ohituksia on syytä välttää, kun motis ei ole polleja siihen.


      • ranskalaiseteiruostu
        Dgc kirjoitti:

        Rumpujarrut ovat takana ylivoimaisesti paremmat jos ei aio ajella päivittäin Saksan moottoriteillä. Jarruvoima on riittävä ja rumpujarru kestää kevyttä käyttöä, levyjarru taas vaatii kovaa käyttöä kestääkseen. Lisäksi käsijarru on rummussa toimivampi. Eikö Cliossakin ole rummut?

        Ei uusissa autoissa ole ongelmia jarrujen kanssa vuosiin ja vuosiin.


      • Kkkffkkfkf
        ranskalaiseteiruostu kirjoitti:

        Ei uusissa autoissa ole ongelmia jarrujen kanssa vuosiin ja vuosiin.

        Ongelma ja ongelma, mutta 80tkm ajettuun piti vaihtaa kaikki levyt. Säästöä olisi tullut, jos olisi ollut takana rummut.


      • DGC
        ranskalaiseteiruostu kirjoitti:

        Ei uusissa autoissa ole ongelmia jarrujen kanssa vuosiin ja vuosiin.

        Minä ajan niillä uusilla autoilla niin kauan, että niistä tulee vanhoja. Nykyinen on vuoden 2006 Megane ja takajarrut pitää herkistellä kerran vuodessa ja käsijarru jäätyy talvisin. Veikkaan, että vähemmällä pääsisi, jos siinä olisi rummut takana. Ehkä ESP on kivampi toteuttaa levyjarruilla sitten?


      • OpetteleAjamaanEnnakoi
        Kkkffkkfkf kirjoitti:

        Ongelma ja ongelma, mutta 80tkm ajettuun piti vaihtaa kaikki levyt. Säästöä olisi tullut, jos olisi ollut takana rummut.

        Kuinka käyttää jarruja vaikuttaa tietenkin asiaan, sinä ilmeisesti et osaa ennakoida ja seisot jarruöls ahkerasti.


      • Iififififififig
        OpetteleAjamaanEnnakoi kirjoitti:

        Kuinka käyttää jarruja vaikuttaa tietenkin asiaan, sinä ilmeisesti et osaa ennakoida ja seisot jarruöls ahkerasti.

        Päinvastoin, ongelma on siinä, että ajan liian hyvin. Levyjarruja kun pitäisi olla alvariinsa polkemassa.


      • DGC
        Iififififififig kirjoitti:

        Päinvastoin, ongelma on siinä, että ajan liian hyvin. Levyjarruja kun pitäisi olla alvariinsa polkemassa.

        Juuri näin. Levyt vaativat kovaa käyttöä, rummut kestävät myös kevyttä käyttöä.


    • rummutkiitos

      Minulla mennyt takalevyt katsastuksessa vaihtoon laikkojen ruostumisen vuoksi, kun eihän niitä normiajossa juuri tarvitse vaivata. Rummut ovat tuossa suhteessa huoltovapaammat.

      • satasia.kuluu

        Joissakin automalleissa takalevy ja pyörännapa sekä ABS-levy ovat samaa pakettia. Ihanan kallista, kokemusta on.


      • Jarrutmaksavatliikaa

        Jep, näin Meganessa muun muassa. Rummut kiitos takaisin.


      • DGC

        Se hyvä puoli Renaultissa kyllä on, että varaosia tarvitsee harvemmin haukkua kalliiksi. Megane II:n alkuperäiset takalevyt laakereilla ja ABS:n kehillä maksavat Puolassa 106€ ja pari kymppiä rahteja päälle. Tarvikkeina saa varmaan halvemmallakin. Mutta silti, mielummin rummut.


    • Moponjarrut

      Levyt pitää olla, rummut jumittaa ja on tehottomat.

      • Iifkifkifif

        Takajarrujen teholla ei ole mitään merkitystä.


      • LevytToimiiParemmin

        Ai ei vai ole, miksi ne sitten on ja miksi niiden pitää olla tasaiset ja kunnossa katsastuksessa?


      • WanhaLiitto

        Nyt taas jonnet eivät tajua. Normaalissa ajossa ei tarvita levyjen tehoa, jos taas ajat alppiteitä, niin silloin kyllä, mutta muuten ei. Rumpujen teho kyllä riittää, eivät kuumene normiajossa, koska juuri etujarrut ne tekevät työn.
        Rummut kestävät suolaa ja loskaa levyjä paremmin, toki silloin tällöin syytä puhdistaa.
        Ja kaikkien jarrujen tulee toimia tasaisesti.


      • SurkeitaJumittajia
        WanhaLiitto kirjoitti:

        Nyt taas jonnet eivät tajua. Normaalissa ajossa ei tarvita levyjen tehoa, jos taas ajat alppiteitä, niin silloin kyllä, mutta muuten ei. Rumpujen teho kyllä riittää, eivät kuumene normiajossa, koska juuri etujarrut ne tekevät työn.
        Rummut kestävät suolaa ja loskaa levyjä paremmin, toki silloin tällöin syytä puhdistaa.
        Ja kaikkien jarrujen tulee toimia tasaisesti.

        Sen verran olen rumpujen kanssa värkännyt etten sellaisia autopni enää halua jumittelemaan. Tottahan etujarrut suurimman työn tekee, mutta ei takajarrut status haittaa ole jos nekin ottaa osaa. Joskus mulla oli Rellu 5 ja siinä takarummut oli vähän kuin mukana, ei juurikaan ottanut osaa jarrutuksen vaikka kuinka painoi poljinta ja katsurit lähinnä pitivät viyseinä, mutta kun ei niitä oltu edes tehty toimimaan.


      • Kkgkggkkgkgkgkg
        LevytToimiiParemmin kirjoitti:

        Ai ei vai ole, miksi ne sitten on ja miksi niiden pitää olla tasaiset ja kunnossa katsastuksessa?

        Totta kai niiden pitää olla kunnossa, ettei auto käyttäydy yllättävästi esimerkiksi toispuoleisen jarrutuksen vuoksi. Ja joo, voivat vaikuttaa pysähtymismatkaankin oman marginaalisen osuutensa verran. Mutta kun normaalisti liikenteessä hidastamiseen riittää vaikka moottorijarrukin, niin varsinaisesti kyseessä on siis jarruttaminen hätätilanteissa. Täysjarrutuksessa taas auton paino siirtyy eteen. Etuvedossa jo muutenkin 60% painosta edessä, äkkijarrutuksessa helposti jopa 90%. Taakse jää siis 10%. Vaikka levyt olisivat jopa 2 x tehokkaammat kuin rummut, olisi vaikutus kokonaisuuteen vain 5%. Sitäpaitsi useimmiten loppuu renkaista pito ennen kuin jarruista teho, joten takajarrujen tehon merkitys entisestään vähentyy. Ja jos painosta takana on vain 10%, niin rummuissakin kyllä teho riittää.


      • mahtavaaJaHienoa
        Kkgkggkkgkgkgkg kirjoitti:

        Totta kai niiden pitää olla kunnossa, ettei auto käyttäydy yllättävästi esimerkiksi toispuoleisen jarrutuksen vuoksi. Ja joo, voivat vaikuttaa pysähtymismatkaankin oman marginaalisen osuutensa verran. Mutta kun normaalisti liikenteessä hidastamiseen riittää vaikka moottorijarrukin, niin varsinaisesti kyseessä on siis jarruttaminen hätätilanteissa. Täysjarrutuksessa taas auton paino siirtyy eteen. Etuvedossa jo muutenkin 60% painosta edessä, äkkijarrutuksessa helposti jopa 90%. Taakse jää siis 10%. Vaikka levyt olisivat jopa 2 x tehokkaammat kuin rummut, olisi vaikutus kokonaisuuteen vain 5%. Sitäpaitsi useimmiten loppuu renkaista pito ennen kuin jarruista teho, joten takajarrujen tehon merkitys entisestään vähentyy. Ja jos painosta takana on vain 10%, niin rummuissakin kyllä teho riittää.

        Oletko kuullut lukkiutumattomista jarruista, ne on nykyään ihan kaikissa. No joo, totta paino siirtyy eturenkaille, mutta ei ne takajarrut turhaan ole edelleenkään ja levyjarrut toimivat aina paremmin. Se moottorijarrutus on nykyään aika onnetonta ja varsinkin kun autot tuppaa olemaan automaatteja lisääntyvissä määrin. Rummuista on käytännössä luovuttu ja niitä tapaa vain pienimmissä kinnereissä, miksi jos ne ovat niin hyviä?


      • Kkkkffkkfkgkg
        mahtavaaJaHienoa kirjoitti:

        Oletko kuullut lukkiutumattomista jarruista, ne on nykyään ihan kaikissa. No joo, totta paino siirtyy eturenkaille, mutta ei ne takajarrut turhaan ole edelleenkään ja levyjarrut toimivat aina paremmin. Se moottorijarrutus on nykyään aika onnetonta ja varsinkin kun autot tuppaa olemaan automaatteja lisääntyvissä määrin. Rummuista on käytännössä luovuttu ja niitä tapaa vain pienimmissä kinnereissä, miksi jos ne ovat niin hyviä?

        Mitä helvettiä jarrujen lukkiutumattomuus asiaan liittyy?

        Sinähän se syy olet sille, että levyt pitää laittaa taaksekin. Varmaan valmistajalle kustannus aika sama, joten sitä myydään, mitä vajakit haluavat.

        Tilanteissa, joissa moottorijarrulla voisi milloinkaan kuvitella pärjäävänsä, ei tee takajarruilla yhtään mitään, sillä nehän ovat rauhallisia tilanteita, joissa taatusti pelkkä etujarrujen kevyt painaminen riittää. Edelleen ainoa tilanne, jossa takajarruja tarvitsee, on se hätäjarrutus ja siinäkin siis vaikutus luokkaa 10% korkeintaan, ja kun rummutkin jarruttavat, niin levyt takana voivat tuoda jarrutustehoa lisää aivan marginaalisesti.


    • JihuuMitäÄlykköjä

      Aika kauas on keskustelu poikennut Clion hinnasta.

    • hyväpeli

      Juu eriraiteelle mutta todella alle 150hv kevyissä autoissa ei levyillä takana tee mitään ja varsinkaan jos ei aja kilpaa Tojoissa on paljon jarruongelmia juurikin takana Koeajaneena Clio oli kyllä miellyttävä ja Positiivinen yllätys ja potkua riitti ihan tarpeeksi normirajoituksiin.

    • onhyvä

      Cliosa rapiat 100 heppaa ja turbo, on sillä ilo päästellä ja bensapihikin vielä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe