Lappalaisperuste rasistinen lainkohta

EiRasismisLakiin

Saamelaiskäräjälain lappalaisperuste ei kuulu oikeusvaltion lainsäädäntöön.

Nyt saamelaiskäräjien vaaliluetteloon hyväksytään etnisesti suomalaisia henkilöitä, joilla ei ole moneen sukupolveen ollut mitään yhteyksiä saamen kieleen tai saamelaiseen yhteisöön. Perusteena on ollut esimerkiksi yksi saamelainen esivanhempi ja häneltä saatu verenperintö, geenit, joita ”saamelaisia” geenejä jopa KHO on katsonut olevan tarpeeksi kun henkilöllä näitä sanottuja geenejä on veressä alle 1 %.
Tällainen verenperintöön perustuva lainsäädäntö ja oikeudenkäyttö on rasismia ja kertoo lainsäätäjien ja ehkä myös äänestäjiensä huonosta humanistisesta sivistyksestä ja ääriliikkeiden huonosta tuntemisesta.

26

663

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RasismilleEi

      Lappalaisperuste tarkoittaa, että ei tarvitse olla yhtään saamelaista sukujuurta, kunhan esi-isä on maksanut veroa metsäläisyydestä eli lappalaiselinkeinosta. Onko laki rasistinen myös siinä mielessä, että saamelaisten edustukselliseen elimeen on KHO hyväksynyt suomalaisia?

      • Otaselvää

        Ei muuten pidä paikkansa!


    • suorsa

      Sen hyvin ymmärrän, ettei jokaista, joiden jollakulla esi-isällä on lappalaismerkintä kirjoissa, voida hyväksyä saamelaisiksi. Sehän koskisi monia kymmeniä tuhansia ihmisiä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksei edes pääosin saamelaistaustaisia, jokunen sukupolvi sitten suomenkielistyneiden sukujen jäseniä tahdota hyväksyä saamelaisiksi. Samaan aikaan kuitenkin vaaditaan, että nämä on hyväksyttävä suomalaisiksi.

      Mitä, jos suomalaiset ryhtyisivät yhtä tarkasti vahtimaan etnisiä rajojaan, kuin osa saamelaisista nationalisteista? Lappiin ja Pohjois-Suomeen jäisi kymmenin tuhansin niitä, joita ei hyväksytä suomalaisiksi. Näin kävisi, koska näiden tausta on enemmän saamelainen kuin suomalainen, eikä pelkkä kieli tee suomalaiseksi, kuten se ei tee saamelaiseksikaan. (Jos nimittäin kieli tekisi etniseksi, niin silloin kaikki saamea riittävän pitkälle opiskelleet hyväksyttäisiin mielellään saamelaisiksi.) Pohjoiseen jäisi siis kymmeniä tuhansia ihmisiä, joita ei hyväksytä mihinkään etniseen ryhmään. Nämä eivät saisi pukea saamenpukua, eivätkä suomalaista pipoa, lapasia ja villapaitaa kansallispuvuista, noitarummuista ja kanteleista ja kännyköistä puhumattakaan. Saamelaisten tiukka eksklusiivisuus ei siis ole kestävällä eikä loogisella pohjalla, koska jos kaikki toimisivat samoin, jäisi paljon ihmisiä etnisten ryhmien ulkopuolelle.

      Miksi siis suomalaisuuteen voi kääntyä suomalaistumalla/lantalaistumalla, mutta saamelaisuuten ei voi kääntyä saamelaistumalla? Miksi saamelaiset olisivat oikeutettuja tiukkaan eksklusiivisuuteen, jollaisesta muita ryhmiä herjattaisiin rasisteiksi?

    • Otaselvää

      Naurettavinta koko touhussa se, että Ruotsista ja Venäjältä sata tai alle sata vuotta sitten muuttaneet suvut väittävät olevansa niitä ainoita oikeita Suomen alkuperäisiä asukkaita. Anna mun kaikki kestää jutun huvittavuudessaan.

      • Perustalle

        Nyt täytyy todeta, että Otaselvää ei todellakaan ole ottanut selvää saamelaisten historiasta, Todennäköisempivaihtoehtoon, että hän sumuttaa ihmisiä . Saamelaiset ovat alkuperäiskansa jopa Suomen perustuslain mukaan.


      • Faktaa on, että 1) kaikkia Suomen kolmea saamelaiskieltä on puhuttu nykyisen Suomen alueella jo ennen nykyisten valtionrajojen muodostumista, vaikka pohjoissaamen ja koltansaamen alueet ovatkin Suomen sisällä laajentuneet vielä viime aikoina; 2) saamelaiset ovat yksi kansa, vaikka puhuvatkin erilaisia murteita ja kieliä.

        Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, ja Suomen kaikki kolme saamelaisryhmää kuuluvat siihen kansaan, huolimatta kieliryhmien puhuma-alueiden myöhemmistä muutoksista.


      • RajojaEiOle

        Saamelaiset tuntevat sukuaan ja sukulaisiaan yli nykyisten valtakuntien rajoja. Saamelaiset. ovat liikkuneet ja asuneet yrittäen nykyisten valtakuntien rajoja silloin kun niitä ei edes ollut. Mennäänhän nykyäänkin Norjan tai Ruotsin saamelaisalueilla kuin omaan kotimaahan: kieli on saamea, saamenkieliset paikannimet kertovat, että olemme omalla alueellamme, Saamenmaassa. Tapaamisissa puhumme taustoistamme ja selvitämme mahdolliset sukulaisuussuhteet ja asuinsijat ja elinkeinot. Haluamme tietää, onko seudulla saamelaisia Aivan samoin kuin olemme tehneet aina liikkuessamme missä tahansa Suomessa.
        Kun sitten näemme saamelaisalueella suomenkielisiä paikannimikylttejä täällä Suomessa, koemme ne merkkeinä maahantunkeutujista. Samoin on Norjassa tai Ruotsissa nähtyjen Norjan- ja suomenkielisten kylttien kanssa.


    • Otaselvää

      Esimerkiksi Suomen alueella elävillä saamelaisilla pitäisi olla sama kieli, sama kulttuuri ja sama uskonto jotta voisi kutsua yhdeksi kansaksi. Näinhän ei toden totta ole!

      • Omani

        On yhteinen uskonto, on yhteinen kieli, on yhteinen kulttuuri. Vertaa näitä suomalaisten vastaaviin, niin huomaat, että on niillä saamelaisilla jotain omaakin, vaikka pukukangas onkin EUROkankaasta.


      • Saamelaiskielet ovat keskenään lähisukuisia ja muodostavat murrejatkumon, jossa naapurikieliset yleensä ymmärtävät toisiaan mutta kauempana eläviä ei enää ymmärretä. Alle 2000 vuotta sitten puhuttiin kantasaamea, kaikkien saamelaiskielten yhteistä kantakieltä. Kaikilla saamelaisilla on yhteinen etninen identiteetti ja sama etnonyymi (pohjoissaameksi sápmelaš, inarinsaameksi sämmilâš jne.), eli he kokevat olevansa samaa kansaa.


      • "Otaselvää" voisi miettiä, ovatko kaikki suomalaiset samaa kansaa samoilla kriteereillä. Suomen murteiden välillä on suuria eroja, ja ne palautuvat kantasuomen eri muinaismurteisiin - ilman yhteistä valtiota ja yhteistä kirjakieltä puhuisimme eri kielistä. Pohjois-Ruotsin meänkieliset katsotaankin kieleltään ja identiteetiltään ei-suomalaisiksi. Silti kaikkia Suomen suomalaisia yhdistää yhteinen etninen identiteetti ja sama endonyymi (eli omakielinen etnonyymi) "suomalainen".


      • "Otaselvää" voisi miettiä, ovatko kaikki suomalaiset samaa kansaa samoilla kriteereillä. Suomen murteiden välillä on suuria eroja, ja ne palautuvat kantasuomen eri muinaismurteisiin - ilman yhteistä valtiota ja yhteistä kirjakieltä puhuisimme eri kielistä. Pohjois-Ruotsin meänkieliset katsotaankin kieleltään ja identiteetiltään ei-suomalaisiksi. Silti kaikkia Suomen suomalaisia yhdistää yhteinen etninen identiteetti ja sama endonyymi (eli omakielinen etnonyymi) "suomalainen".


      • Otaselvää
        Omani kirjoitti:

        On yhteinen uskonto, on yhteinen kieli, on yhteinen kulttuuri. Vertaa näitä suomalaisten vastaaviin, niin huomaat, että on niillä saamelaisilla jotain omaakin, vaikka pukukangas onkin EUROkankaasta.

        Ei ole yhteinen uskonto, kieli ja kulttuuri kuten kansan määritelmässä edellytetään. Koltat ovat ortodokseja. Sitten taas porosaamelaisuus on poikennut ja poikkeaa paljon muiden saamelaisten elämäntavasta. Puvuista vielä puheenollen, nehän on keksitty varsin myöhään että minkälainen milläkin alueella ”perinteisesti” kuuluu olla. Ei ollut aikoinaan Lapissa värikkäitä sarkoja ja verkoja, saati sitten kirjailtuja koristenauhoja. Tämä pukuhistoria kuten monen Suonen saamelaisen sukuhistoria on yllättävän tuore.


      • Jallaidddadiehtu
        JaakkoH kirjoitti:

        Saamelaiskielet ovat keskenään lähisukuisia ja muodostavat murrejatkumon, jossa naapurikieliset yleensä ymmärtävät toisiaan mutta kauempana eläviä ei enää ymmärretä. Alle 2000 vuotta sitten puhuttiin kantasaamea, kaikkien saamelaiskielten yhteistä kantakieltä. Kaikilla saamelaisilla on yhteinen etninen identiteetti ja sama etnonyymi (pohjoissaameksi sápmelaš, inarinsaameksi sämmilâš jne.), eli he kokevat olevansa samaa kansaa.

        Kukaan ei tiedä, millä nimellä Kittilän, Sallan eli Kuolajärven, Savukosken, Sodankylän, Kuusamon jne oletetut saamelaiset itseään kutsuivat. Lapinkyläväki eli ”metsäsaamelaiset” uusnimityksellään ei ole perinteisesti kutsunut itseään saamelaiseksi. He sanoivat itseään suomalaisiksi tai lantalaisiksi.


      • Jallaidddadiehtu kirjoitti:

        Kukaan ei tiedä, millä nimellä Kittilän, Sallan eli Kuolajärven, Savukosken, Sodankylän, Kuusamon jne oletetut saamelaiset itseään kutsuivat. Lapinkyläväki eli ”metsäsaamelaiset” uusnimityksellään ei ole perinteisesti kutsunut itseään saamelaiseksi. He sanoivat itseään suomalaisiksi tai lantalaisiksi.

        Saamelaiset ovat jo Etelä-Suomessa käyttäneet itsestään nimitystä saamelainen (saameksi). Todisteet:
        1) Saam/Sääm-paikannimet eteläisessä Suomessa
        2) Saamelainen on hämäläinen-nimityksen täsmällinen äännelaillinen vastine

        Lappalaisliike puhuu suomea, joten saamenkielistä nimitystä he eivät ole tietenkään käyttäneet. Suomenkieliset ovat nimittäneet saamelaisia "lappalaisiksi", vasta 80-luvulla nimitys "saamelainen" levisi suomen kielessä yleiseen käyttöön.


      • Otaselvää kirjoitti:

        Ei ole yhteinen uskonto, kieli ja kulttuuri kuten kansan määritelmässä edellytetään. Koltat ovat ortodokseja. Sitten taas porosaamelaisuus on poikennut ja poikkeaa paljon muiden saamelaisten elämäntavasta. Puvuista vielä puheenollen, nehän on keksitty varsin myöhään että minkälainen milläkin alueella ”perinteisesti” kuuluu olla. Ei ollut aikoinaan Lapissa värikkäitä sarkoja ja verkoja, saati sitten kirjailtuja koristenauhoja. Tämä pukuhistoria kuten monen Suonen saamelaisen sukuhistoria on yllättävän tuore.

        Suomalaisetkaan eivät tuolla kriteerillä ole yksi kansa, koska on luterilaisia, ortodokseja, katolilaisia, jehovantodistajia, pakanoita, muslimeja jne. Ja eri maakunnissa on erilaiset kansallispuvut.

        Sinun on arvioitava saamelaisia samoilla kriteereillä kuin arvioit suomalaisia.


      • Hohhoijaa
        JaakkoH kirjoitti:

        Saamelaiset ovat jo Etelä-Suomessa käyttäneet itsestään nimitystä saamelainen (saameksi). Todisteet:
        1) Saam/Sääm-paikannimet eteläisessä Suomessa
        2) Saamelainen on hämäläinen-nimityksen täsmällinen äännelaillinen vastine

        Lappalaisliike puhuu suomea, joten saamenkielistä nimitystä he eivät ole tietenkään käyttäneet. Suomenkieliset ovat nimittäneet saamelaisia "lappalaisiksi", vasta 80-luvulla nimitys "saamelainen" levisi suomen kielessä yleiseen käyttöön.

        1) Voihan sitä taas olettaa kaikenlaista. Varsinkin kun saamelaisalueella tällaisia paikannimiä ei ole. Eivät saamelaiset ole omaa etnonyymiaan käyttäneet paikannimissä.
        2) Vastine-argumentissa ei ole relevanssia. Luulisi tämän olevan järjellä käsitettävissä.


      • Hophop
        JaakkoH kirjoitti:

        Suomalaisetkaan eivät tuolla kriteerillä ole yksi kansa, koska on luterilaisia, ortodokseja, katolilaisia, jehovantodistajia, pakanoita, muslimeja jne. Ja eri maakunnissa on erilaiset kansallispuvut.

        Sinun on arvioitava saamelaisia samoilla kriteereillä kuin arvioit suomalaisia.

        Luepa Mitä Parannus ja Kyllästyttää aiheesta sanovat.


      • Hohhoijaa kirjoitti:

        1) Voihan sitä taas olettaa kaikenlaista. Varsinkin kun saamelaisalueella tällaisia paikannimiä ei ole. Eivät saamelaiset ole omaa etnonyymiaan käyttäneet paikannimissä.
        2) Vastine-argumentissa ei ole relevanssia. Luulisi tämän olevan järjellä käsitettävissä.

        1) Suosittelen sinua tutustumaan paikannimistöntutkimukseen.
        2) On relevanssia: nimitys "saamelainen" on syntynyt etelässä ja levinnyt sieltä Lappiin. Se kumoaa sinun oletuksesi.


      • Hophop kirjoitti:

        Luepa Mitä Parannus ja Kyllästyttää aiheesta sanovat.

        Luin jo. Miten niin?


      • EiAasi
        JaakkoH kirjoitti:

        1) Suosittelen sinua tutustumaan paikannimistöntutkimukseen.
        2) On relevanssia: nimitys "saamelainen" on syntynyt etelässä ja levinnyt sieltä Lappiin. Se kumoaa sinun oletuksesi.

        1} Kummallista argumentointia perustella suomalaisia saamelaisiksi paikannimiperusteella, ei mene läpi!
        2) Saame ja hämä sanojen perusteella ei voi väittää suomalaisia saamelaisiksi. Ei tämäkään mene läpi..
        Aasinsiltaa pitkin saamelaiskäräjille?


      • EiAasi kirjoitti:

        1} Kummallista argumentointia perustella suomalaisia saamelaisiksi paikannimiperusteella, ei mene läpi!
        2) Saame ja hämä sanojen perusteella ei voi väittää suomalaisia saamelaisiksi. Ei tämäkään mene läpi..
        Aasinsiltaa pitkin saamelaiskäräjille?

        Mitä ihmettä sinä sekoilet? Ei tässä ole puhuttu suomalaisten saamelaisuudesta mitään.


      • Hölöhölö

        Et sinä enää sitä sanokaan, vaan ajat takaa,


      • Hölöhölö kirjoitti:

        Et sinä enää sitä sanokaan, vaan ajat takaa,

        Höpöhöpö, kuvittelet rivien väleihin omia mörköjäsi.
        Jännää, ettet osaa keskustella asiasta.


    • Parannus

      Valtioiden levittämät uskonnot ovat tietenkin eri asia kuin saamelaisten perinteiset uskot. Tästä on jopa runsaasti tutkimuskirjallisuutta ja uudempaa tutkimusta. Valtionkirkkojen piirissäkin tunnustetaan käytäntöjä, jotka huomioivat saamelaisten vanhan uskonnon perinteet.

    • Kyllästyttää

      Joko on tarkoitus mennä tonkimaan saamelaisten uskonelämää? Suomalaisten instanssit pyrkivät kai vielä määrittelemään saamelaisten sisimmän ajatuksetkin, pitää täsmätä valtion harjoittaman politiikan kanssa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      253
      4557
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      130
      2985
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1730
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1563
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1461
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1324
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1235
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1093
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1085
    Aihe