Mitä mieltä?

Talviaikaan

Kumpi mieluimmin Kesä-vai Talviaika ?

76

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mitään väliä.
      Minä heräilen ja nukahtelen milloin itse haluan.

      H.

      • Bengalitikku

        Talviaika. Siihen sisäinen kelloni on tottunut vuodesta 51.


    • Entuijotaviisareita

      En tiedä.
      Itse olen ollut ajaton jo melkein kauan.
      Sisäinen kellonikaan ei ole spartalainen.

    • mimmimum-..mi

      Ihmiset ovat jakautuneet usein...aamuvirkuiksi ...tai iltavirkuiksi luonnostaan...Itse olen ollut enemmän iltavirkku...mutta nykyään ei sillä ole merkitystä niinkään kun ei tarvi lähteä aamusta ..ellei halua... Kyllä jompikumpi aika olisi hyvä vakiinnuttaa...

      • Vapaus-valita

        Minullakaan ei ole varmaa kehokelloa, mihin aikaan vuorokaudesta olen virkku, milloin väsy. Se vaihtelee. Ja silloin kun väsy, kroppa tarvitsee 5 - 7 tunnin unet.


    • Olen illan virkku ja aamun torkku, niin ehkä valoisuus illasta on mukavampaa.
      vaan ihan on yks lysti miten kääntävät ja vääntävät,
      ei siitä vuorokauteen tule yhtään tuntia lisää.
      En muuten pohdi asiaa.

      On se kumma kun ei moista asiaa osaa päättäjät päättää, muka kyselevät kansalta,
      taitaa olla isommat jutut eeuussakin menossa kun näin höyleiksi heittäytyvät tavallisia tallaajia kohtaan.

    • Eestäjatakaa

      Puoliaika. Hauskan puolituntisen voi sitten viettää kahteen kertaan.

    • Mitään talviaikaa ole olemassakaan.
      Kesäaika ja normaaliaika.
      Normaaliaika on normaali, kun aurinko on tasan puolenpäivän aikaan suoraan etelässä. Auringon mukaanhan kellot on piru alunperin keksinytkin ihmisen kiusaamiseksi.

      Nyt eläkkeellä ollessa minulle on ihan yks hailee vaikka toiset kääntelisivät kellojaan minne suuntaan tahansa ja vaikka kuinka paljon päivittäinkin. Töissä käydessä kesäaika oli rasittava, mutta onneksi minulle osui aina joustavia työnantajia, jotka ymmärsivät haluni olla normaali jopa kellonaikojen suhteen.

      • ns. talviaika on se oikea auringonaika johon nyt kohta taas siirrytään, joten kesäaika on keksitty juttu. minulle tosin ihan sama missä ne kellonviisarit on, kuuntelen kroppaani ja kun väsyttää niin nukun ja kun ei väsytä niin valvon.


      • Varoituskello

        Hinttikaappikello, jossa se huhuiliee vartin välein voiko tulla.


    • ö-Öö

      Ei isompaa mekitystä

      Mutta ois hyvä päästä eroon kellojen siirtelystä. Suomessa kun on vuodenajat, ne sotkee rytmejä ihan tarpeeksi, ei tarvita lisähäiriöitä. Ite asiassa toi kellonsiirtosydeemi ois tavallaan olluttarpeen aggraaliaikoina, monet hommat tarvi auringonvaloa. Nykyisin hyviä valaisimia kaikkialla, mettähommiakin voi tehdä pimeässä. Meinaan seurasin taannoin kun naapurin mttä vedettiin motolla sileeksi, kolmessa tuurissa kone oli käynnissä- Oli muuten melkoisen tehokkaat valot.

      Kaikkeen tottuu, toki iltavirkkuna arvostais valoisia iltoja, kuitenkin, se ja sama.

      =DW=

    • äijä-

      -joo, Ruotsin kans sama aika olisi käytännöllistä, suuri kauppakumppanimme ja muutenkin oltiin yhdessä yli 700 vuotta....

      • Niin, ja rajakin kun on vain symboolinen ja pelkästään kartalla.


    • Nuukalainen

      Talviaika hyödyntää parhaiten luonnollista valoa ja näin ollen säästää sähköä.

    • KESÄ_AIKA_VOIMAAN

      HALOOOOOOO,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


      EHDOTTOMASTI KESÄ-AIKA

      KOSKA PÄIVÄT OVAT PITEMPÄÄN VALOISIA,


      synkää yötä on suomenssa enemmän kuin tarpeeksi,

      • Nukalainen

        Myös talvella valoisuus kestää pidempään, jos vaihdetaan talviaika pysyväksi. Silloin talvipäivä kokonaisuudessaan olisi valoisampi. Kesällähän on jo muutenkin valoisaa monta tuntia, miksei sen viimeisen valoisan tunnin siirtäisi muutenkin pimeään talveen.


      • Jos olisi jatkuva kesäaika, niin Lapissa ei aurinko laskisi talvellakaan ollenkaan, eikö vain?


    • oscarsson

      Aivan sama,kunhan sitä ei siirrellä ees taas,muistatteko,kuka tällaisen lain aikoinaan allekirjoitti?

    • 1eero

      Mielummin kesä ei kuitenkaan ihan näin kuuma kui menny.

    • näinsennä

      Sitä mieltä, että auringon kuuluu olla etelän suunnalla lakipisteessään puolenpäivän aikaan eikä joskus iltapäivällä.

    • Oikeastaan kellon siirtelystä ei pitäisi luopua. Sen sijaan pitäisi siirtää kelloa joka päivä, vaikka klo 12 ja 24 niin, että aamulla olisi kesäaika ja illalla talviaika.
      Mutta oikeasti, ihan sama, kummassakin hyvät ja huonot puolensa. Jätän muiden päätettäväksi.

      • Bengalitikku

        Kuinkahan sekaisin ihmiset olisivat viikon kahden perästä noiden kellonsiirtojen jälkeen.
        Mutta mutta. Vuorotyössä olivilla täytyy olla ihmeellinen sopeutumiskyky.
        Ei sujuisi.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Kuinkahan sekaisin ihmiset olisivat viikon kahden perästä noiden kellonsiirtojen jälkeen.
        Mutta mutta. Vuorotyössä olivilla täytyy olla ihmeellinen sopeutumiskyky.
        Ei sujuisi.

        Joskus nuorena olin muutaman vuoden kolmivuorotyössä. Ei minulla kummempia sopeutumisongelmia ollut, nukkuminenkin onnistui vuorosta riippumatta. Enää en kyllä suostuisi edes kaksivuorotyöhön.


      • Bengalitikku

        Tuota kyllä ihmettelen. Täytyy olla jokin heimo, joka mukautuu.
        Mietin esim. ensiapuihmisiä eli lääkäreitä, hoitajia ja ambulanssi-ihmisiä.
        Paljon on vuorotyöaloja. Kait on tutkittu, miten sellaisten sisäinen kello pelaa tuntivääntöjen takia.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Tuota kyllä ihmettelen. Täytyy olla jokin heimo, joka mukautuu.
        Mietin esim. ensiapuihmisiä eli lääkäreitä, hoitajia ja ambulanssi-ihmisiä.
        Paljon on vuorotyöaloja. Kait on tutkittu, miten sellaisten sisäinen kello pelaa tuntivääntöjen takia.

        Ihan "perushämäläistä heimoa" tässä edustetaan;) En usko, että tänä päivänäkään nukkumisen kanssa olisi ongelmia, jos olisin vuorotyössä. Muista syistä sitäkin enemmän.


    • Eimitäänväliämuuten

      Jos jäädään siihen normaaliin eli talviaikaan, niin hämärä ja pimeä tulevat näin syyskesän iltana jo tuntia aikaisemmin. Päivä ikäänkuin lyhenee hiukan ainakin illan virkulla aamun torkulla.

    • staka

      Pääasia että kellonaika on aina yks ja sama.

      Säätäkööt ihmiset aamuherätyksensä ja nukkuma-aikansa omien mieltymystensä mukaan. Tai yritykset henkilökuntansa työajat just niinkuin tykkäävät. Lehmätkin oppii 'talon tavoille'. Tää eestaas-siirtely on hankalaa ja turhaa. Myös hölmöä, ihan niinkuin Hölmölän talon hommat muutenkin. Aika lähellä sitä ollaan EU:ssakin.

    • Per-kel

      Väliäko sillä kunhan eläkkeeni saan :)

    • näin_se_vaan_on

      OIkea aika takaisin, eli se mitä talviajaksikin on virheellisesti kutsuttu.

      Jokainen voi nousta aamuisin omien tarpeidensa mukaan. Joustavat tai liukuvat työajat ja etätyöt ovat nykyaikaa. Osaavathan eläkeläisetkin nousta jo esim. klo 3:30 keittelemään kahveeta ja lukemaan aamulehteä. Ei kaikkien tarvitse yöllä herätä.

      • kesä-aika-paras

        EI ku kesäaika,
        päivät on valosampia pitempään,


      • tsypy
        kesä-aika-paras kirjoitti:

        EI ku kesäaika,
        päivät on valosampia pitempään,

        Selittäisikö joku tämän valoisan ajan pidentymisen, että miksi siihen vedotaan nyt, vaikka talviajalla on pärjätty tähänkin saakka pimeä kausi, eikä kukaan ole nurissut muusta kuin ainaisesta kellojen siirtelystä.


      • Bengalitikku

        Samoin ajattelen. Lomaviikkoja kesäaikaan noin 4 viikkoa, joten, mitä kello siihen vaikuttaa. Työssä jaksaminen edellyttää jonkin verran nukkumista, ei siinä illankajosta ole iloa ja ipanat on laitettava nukkumaan, jotta voi aamulla aikaisin repiä ylös. Minusta kun aamut olivat jo valoisia, oli mukavampi lähteä töihin. Joitain voi häiritäkin ellei ole pimennysverhoja.
        No, terdeasiakkaat viipynevät pubiloissa kauemmin.
        Mutta olemme yksilöitä, mikä nyt ketäkin häiritsee.


    • mimmimum-..mi

      Asiantuntijat ovat sitä mieltä että terveyden kannalta valinta on....talviaika...eli se siirto mikä tehdään lokakuussa ja kelloja siirretään tunti taaksepäin...Ooh mikä helpotus tulee aamu uniselle töihin ja kouluun lähtevälle...lokakuussa...

    • Sovietfinland

      Talvi, pienempi aikaero keskieurooppaan.

    • W222

      Minulle tämä nykyinen systeemi on ihan hyvä, että siirrytään keväällä kesäaikaan ja syksyllä taasen normaaliaikaan. Jos saisin valita, niin voisi olla kokonaan tuo kesäaika käytössä, se sopisi mielestäni hyvin Suomeen.

    • RealistiN

      Kesäaika, näkee tehdä keväällä ja syksyllä enemmän puutarhahommia iltaisin töiden jälkeen.

    • kesä-kesä-kesä-kesä

      Kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä kesä
      kesä-aika ehdottomasti paras,

    • Minulle sopii kumpi vaan ja voin kääntää kelloakin ilman ongelmia. Ei kesä- tai talviaikaan siirtyminen ole vaikuttanut elämääni mitenkään.

      Jos saisin valita, valitsisin sellaisen ajan, että aamulla olisi valoisampaa. Varsinkin töihin lähtiessä valoisuudella on minun mielestäni positiivinen vaikutus.

    • ei_kesäkokeiluja_enää

      Se aika, jolloin aurinko on klo 12 aina etelässä.

    • Nuukalainen

      Olen europarlamentti Anneli Jäätteenmäen postituslistalla. Hän kertoi että ensi vuonna olisi viimeiset kellon siirrot ja sitten pysyvä aika tulisi voimaan. Ei ollut tekstissä mitään mainintaa kumpi aika tulisi voimaan.

      • Sitä kuulemma kysytään kansalta joka maassa.
        Kas kun ei postituslistalla sitä sanottu? Miksiköhän?


    • Nuukalainen

      Näin oli tekstissä. "Komissio esittää, että kellon venkslaaminen loppuu ja jäsenmaat saavat itse päättää kumpaan aikaan jäävät. Viimeisen kerran kelloja on tarkoitus siirtää jo ensi vuonna."
      Tarkoitin ettei oltu päätetty kumpi aika tulee.

      • tsypy

        Ei oltu päätetty koska sitä kysytään kansalta.


    • sohvapäärynä

      Kyllä viisarien kääntely pitää säilyttää - onpahan jotain liikuntaa.

    • normaaliaika

      "Talviaika"

    • haloo-valoa-kansalle-

      KESÄ AIKA EHDOTTOMASTI,

    • staka

      Jos nyt vielä tätä kasaa sohaisisin tai siis jos jompikumpi olisi valittava niin tietysti se mitä moni on jo esittänytkin tuossa yllä: keskipäivällä pitää auringon olla etelässä, näkyi eli ei!

      • kesä-aika-

        Mitä höpiset,
        kesä aika on paras,
        synkkyyttä suomeen ei yhtään lisää, muuten jo kylmään ja synkkään suomeen,


      • Pöljää

        Mutku eiks syksyllä ja talvella, pimeään aikaan, ole ihan yhtä pimeää suurin osa päivästä oli kesä- tai talviaika? Pimeys ei muutu valoisaksi sillä, että on joku teennäinen kesäaika.


      • kesä-aika- kirjoitti:

        Mitä höpiset,
        kesä aika on paras,
        synkkyyttä suomeen ei yhtään lisää, muuten jo kylmään ja synkkään suomeen,

        Kyse on kellonajan siirrosta, ei vuodenajan. Kyllä minäkin olisin tyytyväinen, jos kesä olisi ympäri vuoden. Mutta tässä kesä- vai talviaika kysymyksessä on kyse vain siitä, haluaako valoisuutta enempi aamuun vai iltaan, molempiin sitä ei saa, valitettavasti. Syksyn ja talven synkkyys ei kokonaisuudessaan kuitenkaan muuksi muutu.


      • valoakansalle
        Pöljää kirjoitti:

        Mutku eiks syksyllä ja talvella, pimeään aikaan, ole ihan yhtä pimeää suurin osa päivästä oli kesä- tai talviaika? Pimeys ei muutu valoisaksi sillä, että on joku teennäinen kesäaika.

        mutta keväällä ja syksyllä se yksikin valoisa illan tunti on kallisarvoinen, molemmissa ajoissa on vielä pimeää aamulla ennen töihin lähtöä, joten jos iltaan saisi valoisan tunnin töiden jälkeen lisää olisi se superia


      • Yönniminen

        Ehkä niinkin, mutta kaikkeen tottuu. Pimeäänkin.


      • tsypy
        valoakansalle kirjoitti:

        mutta keväällä ja syksyllä se yksikin valoisa illan tunti on kallisarvoinen, molemmissa ajoissa on vielä pimeää aamulla ennen töihin lähtöä, joten jos iltaan saisi valoisan tunnin töiden jälkeen lisää olisi se superia

        Mistäs sen valoisan tunnin repäiset kun päivän pituus luokkaa neljä tuntia niinkuin se nyt sattuu olemaan meidän leveyksillä.


      • staka
        kesä-aika- kirjoitti:

        Mitä höpiset,
        kesä aika on paras,
        synkkyyttä suomeen ei yhtään lisää, muuten jo kylmään ja synkkään suomeen,

        Ei se päivän pituus muutu yhtään miksikään. Kyse on vaan siitä milloin itse nousee ylös etc. Työaika tietysti on mikä on, mutta mikä estää esim. nousemasta aikaisemmin ja tekemään jotain mielekästä jo ennen töihin lähtöä. Tai päinvastoin. Ei ennen maailmassa kelloja vahdattu, säätä ja aurinkoa kylläkin koska niistä riippui päivän hommat.

        Maailma on aika älytön, ainakin EU. Luulisi olevan tärkeämpääkin pähkäiltävää kuin kurkun muoto ja kellon viisarit.


      • kiinnostaatietää
        tsypy kirjoitti:

        Mistäs sen valoisan tunnin repäiset kun päivän pituus luokkaa neljä tuntia niinkuin se nyt sattuu olemaan meidän leveyksillä.

        mistäs leveyksiltä Suomesta löytyy tälleen syksyllä tai sitten keväällä 4 tunnin päiviä?


      • KohtaIskeePimeys
        kiinnostaatietää kirjoitti:

        mistäs leveyksiltä Suomesta löytyy tälleen syksyllä tai sitten keväällä 4 tunnin päiviä?

        Marraskuun 20. - tammikuun 20. välinen aika esim. Enontekiöllä on päivän pituus 4 tuntia tai alle, eikä siihen riitä mikään kellonaika jotta valoa löytyisi, joten ei mikään peruste talviajalle.


      • KohtaIskeePimeys kirjoitti:

        Marraskuun 20. - tammikuun 20. välinen aika esim. Enontekiöllä on päivän pituus 4 tuntia tai alle, eikä siihen riitä mikään kellonaika jotta valoa löytyisi, joten ei mikään peruste talviajalle.

        Kysymyshän on siitä, että, mihin se 4 tunnin valoisuus asettuu. Kuvitteellinen esimerkki, alkaako se klo 10 ja päättyy kello 14, vai alkaako se kello 11 ja päättyy kello 15.


      • tsypy
        eppu2 kirjoitti:

        Kysymyshän on siitä, että, mihin se 4 tunnin valoisuus asettuu. Kuvitteellinen esimerkki, alkaako se klo 10 ja päättyy kello 14, vai alkaako se kello 11 ja päättyy kello 15.

        Jotensakin jos yhteentoista saakka on pimeää, siitä voi tulla huonoja efektejä, eikä siitä ole yleistä kokemusta kun talvet kuitenkin menty normaaliajassa, sitäpaitsi mielestäni iltapäivällä alkavaa pimeyttä sietää kuitenkin paremmin kuin ettei aamu tunnu valkenevan.


    • omamielipiteeni

      Kesäaika.

    • Jostainmielestä

      Mielen kaa mitään tekoa.

    • kello

      jos sillä talviajalla tarkotetaan sit vanhaa normi aikaa niin se,enkä muutenkaa ymmärrä miks sitä klokua pitää vääntää sitä tuntia edestakas ei mitään hyötyä mihkään ,johan yhteiskunta on kääntäny kelloja kaupat 24/7 auki,fitness mestat ja monet muut niin vielä pitää leikkiä sen tunnin kanssa hölmöläisten hommaa...ihan sama kun yks pysyvä aika käytössä olis varmaan tärkeäpiä asioita mut onhan sillä työlistävä vaikutus kun jollekki työryhmälle maksetaan liksaa siitä mitä sillä 60 minutilla tehdään et voi vittu....

    • Nuukalainen

      Suoman Ladun toimjoht Karlsson on laskenut että Helsingin alueella valoisamman liikunta-ajan menettäminen olisi 74 tuntia vuodessa, jos tulisi talviaika. Tältä kannalta en ole asiaa ajatellut, mutta jos sillä on merkitystä niin sitten minulle on samantekevää, kumpi aika tulee. Minähän voi eläkeläisenä valita liikuntaan minkä ajan tahansa. Tosin itse käytän talvi-iltaisin sisäliikuntajumppia, mutta ulkoileville valoisuudella on merkitystä.

      • äijä-

        -varmaan aika monella on Karlssonin ohella näkemyksensä, tulkintansa ja mitä kustakin ajasta seuraa. Aika tasan näyttäisi menevän mielipiteet talvi-, tai kesäajasta YLEn kyselyn mukaan. Itse olen normaaliin palaamisen kannalla, eli ns. talviaika. Mut pääasia et lopetetaan se viisarisiirtely, se on pelleilyä junien pakkopysähtymisineen yms.


      • silleensitten

        Talvi eli normiaika tottakai , ajatelkaa nyt lokakuunkin hämärää, kello 16 onkin sitten 15 et silleen.


      • tsypy

        Pelkällä lenkkipoluilla juoksemisella tähän maahan vielä paljoa rakenneta, niin että kai työn tuottavuuden tulisi olla ensisijainen kriteeri.


    • PimeysAnkeuttaa

      Lokakuun 26. perjantaina on töistä kotiin tultuani vielä reilu tunti valoisaa aikaa, ehtii vielä mukavasti lenkille ja vähän pihaakin haravoida. Seuraavana maanantaina onkin sitten samaan aikaan pimeää kuin perunakellarissa. Varmaankaan siellä missä on katuvalot ei asia niin harmita, mutta täällä missä ulkoillaan pimeän aikaan otsalampun valossa sillä on merkitystä mihin aikaan pimeä tulee ja kuinka kauan sitä piisaa. Talviajassa töiden jälkeinen pimeys kestää 4 kk, kesäajassa se kestäisi "vain" 3 kk.

    • Kesääkoh

      Nykyinen systeemi on hyvä. Osa kansaa tykkää vaeltaa pimeässä talviajassa ja osa valoisassa kesäajassa. Jos on pakko valita niin tietysti kesäaika. Silloin illat ovat valoisampia. Erikoisesti tykkään valoisista kesäilloista. Niistä tippuisi tunti pois. Talviaika masentaa. Olisi varmaan pakko muuttaa Suomesta pois osittain. Jo nyt talvi on vaikea pimeyden takia.

      • Bengalitikku

        Tuo hiihtoliiton vetäminen tähän ja minkä lie valtion liikuntaneuvoston (millaisesta en edes tiennyt tässä neuvostojen maassa eli onkohan se joku porukka, mikä käy 1. Lkn lennoilla, viiden tähden hotelleissa tsekkaamassa, miten huippu-urheilu pärjää) on jotain niin lapsellista ja aliarvioivaa., että yököttää.
        Kyselkääpä tuttaviltanne sivakoisivatko enemmän.
        Eihän nuo tunnit merkitse vaan se, että onko maassa lunta ja millaiset kelit ja onko ihmisillä varusteita edes sunnuntaisivakointiin. Ja onko hyvinhoidettuja latuja.
        Tämä on taas syötettyä höttöä päivänpolitiikan päälle.
        Juostaan mieluummin henkihieveriin tai ajellaan taksilla 22.000 €:lla ja huijataan avustuksia ja jos alkaa kiristämään polla, kun huomionkipeästi kaikki temput on tehty, sairastellaan - kun on niin rankkaa, vaikka nykyisin on avustajatkin. Pertti Salolainen kertoi omia kokemuksiaan alkuajoilta, miten karua se oli ja miten tosissaan tekivät töitä. Hänpä ei ole ryvettynyt.
        Puuteripyllyjä sanon minä.
        Muuten. Iltasanomat leikkaa kommenteista paloja pois. Teksti muuttuu, jos leikellään ja antaa epärehellisen kuvan lehdestä.


      • Asenneratkaisee

        Ei talviaika mitään masennusta aiheuta vaan se väärä tapa, jolla siihen suhtautuu, asennoituu. Vähän sama asia kuin siinä aforismissa, jossa sanotaan jotenkin että ei taakka ihmistä nujerra vaan se tapa, jolla hän taakkansa kantaa.


      • Kesääkoh
        Asenneratkaisee kirjoitti:

        Ei talviaika mitään masennusta aiheuta vaan se väärä tapa, jolla siihen suhtautuu, asennoituu. Vähän sama asia kuin siinä aforismissa, jossa sanotaan jotenkin että ei taakka ihmistä nujerra vaan se tapa, jolla hän taakkansa kantaa.

        Aurinko laskee tänään 19.33 hki ja jos olisi talviakika se laskisi 18,33 pimeä tulisi tuntia aikaisemmin muuallekin kuin korvien väliin. Jos se on sinusta ihanaa niin minusta se on yhtä tuskaa. Talvi on pimeä Suomessa muutenkin miksi pitäisi vielä lisätä panoksia pmeään. En voi ymmärtää miten on kiva, että aurinko laskee joilukuussa klo 15.15 olisi helpottavaa jos se tapahtuisi 16,15 ja minun puolesta voisi tapahtua 17,15 yhtä hyvin eli tupla kesäaika talvella olisi vielä parempi.


      • ammuuta
        Kesääkoh kirjoitti:

        Aurinko laskee tänään 19.33 hki ja jos olisi talviakika se laskisi 18,33 pimeä tulisi tuntia aikaisemmin muuallekin kuin korvien väliin. Jos se on sinusta ihanaa niin minusta se on yhtä tuskaa. Talvi on pimeä Suomessa muutenkin miksi pitäisi vielä lisätä panoksia pmeään. En voi ymmärtää miten on kiva, että aurinko laskee joilukuussa klo 15.15 olisi helpottavaa jos se tapahtuisi 16,15 ja minun puolesta voisi tapahtua 17,15 yhtä hyvin eli tupla kesäaika talvella olisi vielä parempi.

        Lypsylehmät siellä navetassa ei osaa kääntää kellojaan.


      • Bengalitikku

        Muistan, kun oli nuorna tyttösenä valtiolla tai kunnalla ja valtioenemmistöisessä yrityksessä töissä oli kesäaika ja talviaika. Työaika oli noin tunnin lyhyempi kesällä ja talvi oli pidempi. Oli kiva lähteä kotiin puoli kolmelta kesällä. Silloin tuntui kesäajalta ja pimeänä aikana väännettiin pidempää päivää eli 8.00 - 16.15. Tunnin ruokatunti eli kerkesi päivällä ruokailun jälkeen vähän steppailemaan ulos.
        Mutta sitten työaika tasattiin ja tuli lakut ja liukumat käyttöön, oliko 90-luku?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Muistan, kun oli nuorna tyttösenä valtiolla tai kunnalla ja valtioenemmistöisessä yrityksessä töissä oli kesäaika ja talviaika. Työaika oli noin tunnin lyhyempi kesällä ja talvi oli pidempi. Oli kiva lähteä kotiin puoli kolmelta kesällä. Silloin tuntui kesäajalta ja pimeänä aikana väännettiin pidempää päivää eli 8.00 - 16.15. Tunnin ruokatunti eli kerkesi päivällä ruokailun jälkeen vähän steppailemaan ulos.
        Mutta sitten työaika tasattiin ja tuli lakut ja liukumat käyttöön, oliko 90-luku?

        Yövuoroni oli aikoinaan 11 tuntia, jos syksyllä osui kellonveivausyö työvuoroksi, se oli sitten 12 tuntia.
        Itse iltavirkkuna jäisin tähän aikaan, juuri tuon takia, että illalla olisi pidenpään valoisaa.
        Aamulla nukun kuitenkin pidempään, niin minulle ei meinaa mitään, vaikka aamulla on tunnin pimeämpää,
        Pääasia kuitenkin, että viisareiden siirtely loppuu.


      • Bengalitikku

        Niinpä vuorotyöntekijöiden mukautumista ihmettelen. Jos on kolmivuorotyössö, kukin periodi vaatii sopeutumisen yhtäkkiä.
        Mulle se aamun valo on ollut käynnistävä tekijä.
        Taidan muutoinkin olla sääpuntari:jos ukonilma on tulossa, niin olo on tavattoman raskas ja helpottaa vasta kun painostava keli on ohi. Samoin täysikuu valvottaa. Kylmä, kuiva sää ja tuuli, migreeni laukeaa tai ylikirkas valo. Tuoksuista on täällä joskus puhuttu.
        Siis ihannehan olisi, että ihmiset voisivat valita sen rytmin, mikä takaa parhaan olon.
        Ja nythän siihen on oiva mahdollisuus.


      • Poltakynttilöitä

        Hesalaisen ei kannattaisi puhua auringon aikaisesta laskeutumisesta mitään. Tekovaloa piisaa liian kanssa. Menepä pohjoiseen tai vaikka ihan ylös Lappiin kokeilemaan kaamosta, sielläkin ihmiset elävät pimeästä huolimatta ja ilman tekovaloja, joita lienee vain turistirysissä. - Tunti sinne tai tänne kuulostaa vielä enemmän asennevammalta, sorry.


      • Kesääkoh
        Poltakynttilöitä kirjoitti:

        Hesalaisen ei kannattaisi puhua auringon aikaisesta laskeutumisesta mitään. Tekovaloa piisaa liian kanssa. Menepä pohjoiseen tai vaikka ihan ylös Lappiin kokeilemaan kaamosta, sielläkin ihmiset elävät pimeästä huolimatta ja ilman tekovaloja, joita lienee vain turistirysissä. - Tunti sinne tai tänne kuulostaa vielä enemmän asennevammalta, sorry.

        Juu, No jos Sallassa päivän pituus on jouluna 1,50 , niin se varmaan on aika sama mihin kohtaa se sijoittuu. En pystyisi asumaan siellä. Nyt se on kuitenkin vielä melkein 13 tuntia ja aurinko laskee 19,24. Jos olisi talviaika, niin Sallasskin se laskisi jo 18,24 . Näin vanhemapana tykkään ulkoilla paljon ja kävellä tai pyöräillä illalla. Sitä joutuu rajoittamaan, kun siirrytään talviakaan. Mutta onhan Sallassa sitten tuplasti kesällä valoa kun hämärää ei ole ollenkaan. Enemmänhän siellä aurinko paistaa, kuin ikinä hki. Joten ei kannata valittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe