Kelan mielestä olen yrittäjä

Yrittäjäkö

Jäin työttömäksi muutama kuukausi sitten. Olen hakenut töitä aktiivisesti ja käynyt haastatteluissa, mutta ei ole tulosta tullut. Olen jo pidemmän aikaa kirjoitellut tietokirjaa ja ystäväni suosituksesta hain siihen keväällä apurahaa. En ole aiemmin kirjaa kirjoittanut, joten en uskonut sitä saavani. Kesäkuussa sain kuitenkin tietää saaneeni 2000 euron apurahan. Tämä siis kertasumma eikä kuukausittainen. Soittelin sitten Kelaan asiasta ja sieltä sain vastauksen, että tuon voisi merkata kuukausittaiseksi tuloksi loppuvuoden ajaksi. Tämä myös täyttäisi työssäoloehdon. Eilen sain päätöksen, että työssäoloehto täyttyy. Tänään sain uuden kirjeen, jossa kerrottiinkin, että tukien maksu keskeytetään ja yritystoimintaani selvitetään!! Mukana oli liput ja laput yrityksen tiedoista ja ne pitää täyttää. Ainoa vaan, ettei mulla ole yritystä. Eikä edes toiminimeä. On vaan harrastuksena kirjoiteltu keskeneräinen kirja, jolla ei ole edes kustannussopimusta. Tänään sitten olin yhteydessä Kelaan ja kyselin, miksi minulle on ilmoitettu yritystoiminnan tuloa, kun eihän toi apuaraha mikään yritys ole.

Kaiken huipuksi olin ajatellut oikeasti aloittaa yrittäjänä tänä syksynä ja olen tehnyt sitä varten laskelmia ja suunnitelman hakeakseni starttirahaa. Nyt tajusin, että en taida sitäkään saada, koska olen nyt TE-toimiston silmissä yrittäjä jo valmiiksi! Laskeskelin, että ei olisi kannattanut parin tonnin apurahaa hakea, kun otan sen vuoksi takkiin aika paljon. Jos tuon pari tonnia jakaa loppuvuodelle, niin tyhmempikin ymmärtää, etten yksinhuoltajana elätä perhettäni sillä summalla, jos minulta nyt keskeytetään kaikkien tukien maksu. Ei todellakaan ole herkkua elää tukien varassa ja erittäin paljon mieluummin elättäisin itseni ja lapseni työllä.

Ihmettelen myös, miksi yritystoimintaani (jota ei ole) alettiin tarkastella näin pian? Olin siinä käsityksessä, että nykyään tarkastelu suoritetaan vasta 4 kk:n jälkeen toiminnan aloittamisesta. Työttömänä ollessa pitäisi näin ollen voida aloittaa yritystoiminta ”rauhassa”.

22

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajanmukanakehittyminen

      Se on kumma että työttömiä pyritään valvomaan kuin lapsia ja kaikki oma toimisuu kieltämään. Sen sijaan että he harrastaisivat ja olisivat aktiivisia heidät ikäänkuin hyllytetään kuten maustepurkit ja ainoat oikeat ja sallitut toimet ja tekemiset sanelee viranomainen ,kuten parhaassakin perestroikassa valvontakomission toimesta.

      Yrittämistä pidetään julkiseti tavoiteltavana ,mutta yksilön taholta se torpataan yhteiskunnan toimesta tehokkaasti. Samoin yrittäjien turav on saatettu hyväksikäytettäväksi syyksi evätä sosiaaline turav ja yrittäjistä tehty yhteiskunnan ulkopuolelle putoajia. Suomeen tarvitaisiin yhtäläinen perustulomuoto joka takaisi myös yrittäjile heidän epäonnistuttua riittävän perustuloturvan . nykyään kun monelle työn mahdollisuus tarjoutuu yksilönä yhä useammin yritämisen kautta ,kuin palkkasuhteen tulisi myös yhteiskunnan pysyä kehityksen mukana ja muuntautua sosiaalipoliittisiin muutoksiin.

    • fjufy

      Olen minä tässä yrittänyt kyllä, juoda itseni hengiltä, en tuossa ole vielä onnistunut.

      • YritysSuomi

        Se tekee tuo valtion nyky politiikka meitistä kaiken moisia yrittjiä nykyään.On sillä vaan sellane vaikutus. Yrittäjille kun ei tarvihe maksa työeläkemaksuja tahi muitakaan tukia. Ei varsinkaan jos neet on vetässy Natia kvanenskyt kokovartalo oikiiksi montupohjalle.


    • Yrittäjä2010

      Aika jännä kun asia on kelan vika joka maksaa tukia te-toimiston lausunnon mukaisesti. Jos te-toimisto saa selville että oletkin kokopäiväinen kirjailija ja korjaa työvoimapoliittista lausuntoa takautuvasti niin vika on sitten kelan kun se perii väärin maksetut tuet takaisin.

    • ghmmhmghc

      Mistä se niitä peris jos mitään ei ole. Ehe ehe. Kelan toiminta kun ei sitä saa kenellekään vaan aiheuttaa, näin lukee kelan sivuillakin.

    • tyjtyj

      Kai se yrittäjäkin tajuaa että siihen pitäs olla pätäkkääkin jota ei pankistakaan välttämättä ainakaan saa. Vai pyhällä hengelläkö täällä kaikki toimisi.

      • trdurtdt

        Jos se onkin, siitä puhe mistä puute. Ei sinne mitkää asumistuet kelpaa lainahakemuksiin. Pthyi.


    • Taieläimistä

      Joskus on hipsassu mielessä, kun työst käy eläminen, että on kai unelmissa enemmänki haave joistain ihan kokonaan muista salatuista. Viel kun muistas vaa.

    • rdhr

      Työst käy eläminen ja kelassa istuminen.

    • Apkirjoittaja

      Jännä tosiaan, että työttömältä vaaditaan aktiivisuutta, mutta auta armias, jos tuo aktiivisuus on vääränlaista ja väärällä tavalla hankittua.

      Kelaan siis ilmoitin apurahasta ja sieltä ilmoittivat TE-toimistolle. En Kelaa syytä, mutta ihmettelen, että se on merkannut apurahani yritystuloksi.

      Kannatan perustuloa. On aivan hullua, että toisaalta muka kannustetaan yrittäjyyteen tai itsensä työllistämiseen, mutta siitä sitten kuitenkin rangaistaan.

    • Nooooo

      Luulisi että se olisi kaikile itsestään selvää että kaikesta aktiivosuudesta pitää etukäteen sopia työkkärin kanssa ja saada siihen lupa sillä muuten kaiken maailman "kerään käpyjä, en ehdi ottaa töitä vastaan" ja "käyn eka yliopiston mutta en halua nostaa opintolainaa" selitykset olisivat arkipäivää sille miksi pitää saada työttömyysetuisuutta nostaa samalla kun tekee jotain muuta kuin hakee oikeasti töitä.

    • työtönkynäri

      Itsellä voisi tulla helposti sama ongelma. Olen julkaissut muutaman kirjan, mutta työttömänä ollessani en ole uskaltanut etsiä kustantajaa seuraavalle, saati sitten tehdä omakustannetta. Senhän arvaa, että moisesta luvattomasta aktiivisesta omatoimisuudesta rangaistaisiin ja lujaa.

      Kirjoittajan apurahaa kannattaa siis hakea vain, jos jo on ansiotöissä, elää yritystuloilla, tai on eläkeläinen. Eli kirjoittaa huvikseen, eikä tienaamistarkoituksessa, eli ei ole köyhä, epätoivoinen kynäilijä. Heille ei kirjailijan ura kuulu, siitä pitää työttömyystoimisto huolen. Voihan olla, että he kohta keksivät leimata esimerkiksi työttömät blogin ylläpitäjätkin yrittäjiksi. Sillä saisi todella romutettua monen teräväsanaisen työttömän talouden, ähähää.

      Jos työttömänä lainkaan rohkenee hakea apurahoja, kannattanee ensin kirjoittaa se kirja valmiiksi, että on edes mahdollista käyttää nuo apurahat omakustanteen kustantamiseen, jos ei heti löydy ulkopuolista kustantajaa. Tai apurahalla olisi kannattanut elää ne neljä kuukautta, hakematta työttömyystukea, ja sitten rahojen loputtua taas ilmoittautua työttömäksi. Olisikohan siihen liittynyt miten pitkät karenssit ja odotusajat? Nythän olet, aloittaja, aivan mahdottomassa tilanteessa. Työttömyystoimisto taitaa tässä noudattaa maan huonoja lakeja, ja kelahan tottelee heitä. Ongelma on siis huonot lait, ei tässä tapauksessa huono tulkinta. Vai miten olisit halunnut, että tapaustasi olisi kohdeltu? Vähennetty sovitulla tavalla kuukausille jaettu apurahatulo tuistasi, kuten osa-aikatyötulo?

    • dhdjsth

      Saahan noista yrittäjyyksistä urputtaa mutta pakotapa ketää perseaukiselle lainaamaan rahaa niin se onkin sitte toinen juttu. Usein se kaatuu sitten vain siihen. Ei mikään asumistukia saava mitään muuta ole kuin Perssaukki.

    • onkojärkeemitä

      "Kannatan perustuloa. On aivan hullua, että toisaalta muka kannustetaan yrittäjyyteen tai itsensä työllistämiseen, mutta siitä sitten kuitenkin rangaistaan. "

      Kun tarpeeksi yrität pian voitkin olla jopa asunnoton.

    • Kela vittuilee. Itse olen osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeellä jonka eläkeyhtiö VARMA maksaa.

      Sain tietooni, että pienen työeläkkeen päälle on mahdollista saada kansaneläkettä pienennetynä.

      KELAn sivuilla oli laskuri ja syötin tiedot. Tulos 50€ saisin. Tietysti laitoin hakemuksen. Tulos: Ette ole oikeutettu, koska olette osa-aikaeläkkeellä. Sillä ei ole väliä vaikken ole missään töissä enään.

      Noh, siitä suivaantunena hain tahallaan soviteltua työttömyysrahaa. On ämmillä ainakin hommia.

    • efef

      Olet mokannut, työkkärihän ei tunnetusti tee virheitä....

      • fghfs

        Muiden vika, aina.


    • jcknxnfndmzdmdmm

      Miks teidän pitää aina säätää ja soheltaa jotain? Yrittäkää nyt ymmärtää, että ne virkamiehetkin on vaan ihmisiä, jotka haluaa päästä töistä kotiin. Miksi tieten tahtoen aiheutatte niille harmaita hiuksia?
      Istukaa vaan kotona sohvalla juomassa kaljaa ja katsomassa telkkaria, kuten virkamiehet haluaakin teidän tekevän. Kyllä ne sitten ilmoittaa teille, koska on sopiva aika aktiivisuudelle ja minkälaiselle.

      • kertokaattesnymul

        Ei kato sovi mustata työttömie mainett kaljaa juomall soffal .Se alkaa het koht kauhia meteli et siel ne vaan kaljoo kittoo päivä pitkä .Eikä se oikein noil päivärahoil mahra oike luonnistukkaa,ku ei neet tahro riitä ees soppaa toks aika. Se on toi oluse juonti ansaittava ,ei se kato ilman ansiotuloi oikes onnistu. Rikkaat ne baarilois bissee kittaa ,vaik kyl se kylmän hikeä valuva muki maistus kieltämätt joskus työttömälki, mut kun ei pysty ei kykene ku ei ooo massii .Mut en mää kyl ymmärrä miks mää en sais aikan kuluks harvoida niit käpyi oma alotteisesti ja miks mut täytys saada määrätä noiti tätien toimest niit haravoittemaan enne ku se on yhteiskunnallisest hyväksyttävä toint?


      • nainsevaanon

        Miksi pitäisi juoda kaltaa, kun ei maistu?


    • Kelan on toteennäytettävä yrityksesi rekisteriseloste. Muuten sillä ei ole mitään asiaa tai seikkaa millä se voi väittää yrityksen olemassaolon. Huijausyritys. Tyypillistä Kelalle.

    • valitusta-peliin

      Yritys ei ole yritys vaikka Kela kuinka vääntäisi jos yrityksellä ei ole Y-tunnusta rekistereissä. Valitus heti ja vaikka loppuun saakka ja ilmainen oikeusapu tukee tällaisessa asiassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe