Kiinteän sprayhoodin rakentaminen

Huvipaatti

Onko kokemusta tai tietoa otsikon projektista? Minulla on sprayhood menossa uusiksi ja tuli mieleen, että miksi se pitää rakentaa kankaasta. Miksei kuidutettu liimapuu tai joku vastaava kiinteä rakennelma jossa lasi-ikkunat? Ikkunoista näkisi läpi jopa parin vuoden käytön jälkeen. En missään nimessä haaveile mistään koppiveneestä tai sisäohjaamosta ja aion pysyä kykyisissä mitoissa ja pitää sprayhoodin puomin alla.
Oma projektini on n. 11m vanha skandi joten arvopaatin kanssa en ole puuhastelemassa. Tarvittaessa tuohon sitten se olemassa oleva pappateltta kiinni. Totta mooses ideasta seuraa kuittailua moottoripurteen siirtymisestä jne mutta kun tuo sprayhood on niin hyvä tietyissä keleissä.

Mikä tai mitkä olisivat rakennusmateriaalit?
Onko raatilaisilla kokemusta tai mielipiteitä aiheesta?

15

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huvipaatti
    • NZmalli

      Yksinkertaisin näkemäni menetelmä oli ruotsinsuomalaisella Timo Timosella, kun hän rakenteli kiinteitä sprayhoodeja toisille purjehtijoille Uudessa-Seelannissa (purjehtijoiden keskinäiseen töiden tekemiseen ei tarvittu työlupaa). Timon käyttämä idea oli se, että paikallaan oleviin sprayhoodin kaariin kiinnitettiin pop-niiteillä ohut vaneri kankaan tilalle. Sen jälkeen sprayhood irroitettiin veneestä ja molemmille puolille laminoitiin lasikuitu. En muista mitä väliainetta tuli vanerin alapuolelle kaarien väliin. Pinnat hiottiin sileiksi ja maalattiin topcoatilla. Ikkuna-aukot sahattiin ja niihin tuli polykarbonaatti-ikkunat. Lopputulos oli yllättävänkin hieno ja tanakka - tilaajalle halvempi ja vahvempi ratkaisu kuin uuden kankaisen sprayhoodin teettäminen.

      • Huvipaatti

        Voi jumangega kuinka fiksu juttu! KISS-metodia parhaimmillaan!
        Tuntuu todella yksinkertaiselta jutulta ja mitat ovat ainakin kohdallaan. Mietin juuri noita tulirakenteita mutta nehän ovat jo siis olemassa. Kun laittaa tuon liimapuulevyn pariksi päiväksi veteen likoamaan, niin saa taivuteltua juuri sopivat kaaret. Sitten tosiaan poppeleilla kiinni. Kun kaikki on kohdallaan, niin värkki irti ja ohuesti lasikuitumattoa ja hartsia. Hionta ja topparimaali päälle. Lopputuloksena irroitettava kova sprayhood :-)

        Yksi vaihtoehto voisi olla olemassa olevan sprayhoodin kuiduttaminen?

        Juuri tämän takia on mahtavaa kun täältä saa myös ihan asiallisia ohjeita joilla voi yksinkertaistaa hankaliakin juttuja.


      • NZmalli
        Huvipaatti kirjoitti:

        Voi jumangega kuinka fiksu juttu! KISS-metodia parhaimmillaan!
        Tuntuu todella yksinkertaiselta jutulta ja mitat ovat ainakin kohdallaan. Mietin juuri noita tulirakenteita mutta nehän ovat jo siis olemassa. Kun laittaa tuon liimapuulevyn pariksi päiväksi veteen likoamaan, niin saa taivuteltua juuri sopivat kaaret. Sitten tosiaan poppeleilla kiinni. Kun kaikki on kohdallaan, niin värkki irti ja ohuesti lasikuitumattoa ja hartsia. Hionta ja topparimaali päälle. Lopputuloksena irroitettava kova sprayhood :-)

        Yksi vaihtoehto voisi olla olemassa olevan sprayhoodin kuiduttaminen?

        Juuri tämän takia on mahtavaa kun täältä saa myös ihan asiallisia ohjeita joilla voi yksinkertaistaa hankaliakin juttuja.

        Sprayhoodin kankaan kuiduttaminen ei mielestäni ole yhtä hyvä idea. Niinkuin hyvin tiedät, varsinkin vanhassa sprayhodissa kangas on venynyt ja usein vähän pussimainen ryppyineen. Siksi kaariin kiinnitetty ohut vanerilevy voi olla parempi vaihtoehto. Ohut vaneri taipuu ilman repeämisiä. Muita kaaria kuin alkuperäiset rosteri- tai alumiinikaaret ei varmaankaan tarvita, jos jäykistämisen tekee sandwich-tekniikalla (väliaine sisäpuolelle kaarien väliin).


      • NZmalli
        NZmalli kirjoitti:

        Sprayhoodin kankaan kuiduttaminen ei mielestäni ole yhtä hyvä idea. Niinkuin hyvin tiedät, varsinkin vanhassa sprayhodissa kangas on venynyt ja usein vähän pussimainen ryppyineen. Siksi kaariin kiinnitetty ohut vanerilevy voi olla parempi vaihtoehto. Ohut vaneri taipuu ilman repeämisiä. Muita kaaria kuin alkuperäiset rosteri- tai alumiinikaaret ei varmaankaan tarvita, jos jäykistämisen tekee sandwich-tekniikalla (väliaine sisäpuolelle kaarien väliin).

        Tässä toinen tapa vanerin käyttämiseen: https://www.sailmagazine.com/diy/how-to-build-a-hard-top-dodger
        Yksi tärkeä pointti kiinteän sprayhoodin asennuksessa on se, että sen on yhä oltava irroitettavissa. Jos myöhemmin joutuu vaikkapa poistamaan moottorin peruskorjausta tai moottorin vaihtoa varten tai rakentelemaan veneen sisustusta, sprayhood pitää todennäköisesti irroittaa.


      • Hii-o-hoi
        NZmalli kirjoitti:

        Tässä toinen tapa vanerin käyttämiseen: https://www.sailmagazine.com/diy/how-to-build-a-hard-top-dodger
        Yksi tärkeä pointti kiinteän sprayhoodin asennuksessa on se, että sen on yhä oltava irroitettavissa. Jos myöhemmin joutuu vaikkapa poistamaan moottorin peruskorjausta tai moottorin vaihtoa varten tai rakentelemaan veneen sisustusta, sprayhood pitää todennäköisesti irroittaa.

        Tekniikka tunnetaan nimellä stitch-and-glue, googlella löytyy paljon ohjeita ja tietoja. Käytetään veneiden rakentamiseen vanerista. Yhtä hyvin käy dodgerinkin tekemiseen.


      • Huvipaatti
        Hii-o-hoi kirjoitti:

        Tekniikka tunnetaan nimellä stitch-and-glue, googlella löytyy paljon ohjeita ja tietoja. Käytetään veneiden rakentamiseen vanerista. Yhtä hyvin käy dodgerinkin tekemiseen.

        Tuo stitch-and-glue näyttää tekniikalta jonka kanssa rakentaa tuollainen Hallberg-Rassy-tyylinen tuulilasikate. Ensin mittapiirustukset, sitten pahvimallit, sovittelu veneen päälle ja talven aikana rakentamaan.


    • doghouse

      Metallimies tekee doghousen alumiinista, kaaret taivutetaan vanhan sprayhoodin mallin mukaan putkesta ja päälle 3mm alulevy niiteillä tai hitsaamalla kiinni. Pohjamaalaus epoksilla tai happovärillä ja päälle 2kuretaani, niitin kannat täytetään muovikitillä ennen maalausta.

      Lujitemuovimies ruuvaa vanhaan sprfayhoodin kehikkoon siniraitaista vesijohtoputkea ja taivuttaa sen päälle lentokonevanerin. Sitten kuitua yli, nurkkatäytöt mikropallotäytteellä ja taas kuitu yli. Koko pinnan kittausta ja hiontaa kyllästymiseen asti, sitten täyttävää autopuolen pohjamaalia ja 2x 2k akryylimaali yli.

      Molempiin vaihtoehtoihin ikkunoiksi polykarbonaatti liimattuna vaikka sikafirman tuotteilla, ikkunat leikataan 40mm isoimmiksi kuin aukot, lopuksi tarramuovisoiro ulkopuolelle peittämään liimasauma.
      Jos haluaa, niin voi hankkia ikkunat naarmuntumisen estämiseksi kovemmasta polykarbonaatista.

    • seppomartti

      Kiinteä koirankoppi tai kansisalonki on matkaveneissä suosittu, kun veneen koko suurenee. Teetin sellaisen ja muutamia ajatuksia. Aloittajan idea lasi-ikkunoista on aika huono: painavia ja voivat särkyä aalloistakin kuten OE32 äsken etelämerellä tai suomalaisessa Malössä Portugalin ulkopuolella. Ilmeisesti karkaistusta lasista tehty tuulilasi särkyi ja sirut meinasivat tukkia ulosviennit. Polykarbonaatti on keveämpää ja vahvempaa mutta akryyli-ikkunoiden taivuttaja Suomessa ei suostunut käyttämään polykarbonaattia. Kaareva muoto on vahvempi, mutta ikkunoiden kannalta hankalampi. Varsinkin kun pitäisi olla mahdollisuus avata, muutoin kopissa voi tulla kuuma. Jos katsot valon läpäisytietoja niin yöpurjehtijan ei kannata käyttää värjättyjä paksuja ikkunamateriaaleja.
      Moottorin nostomahdollisuus on hyvä pointti. Täytyy vielä tarkistaa kattoluukkuni soveltuvuus nostamiseen.Irroitettavuus ja rakenteen vahvuus ovat ristiriitaisia vaatimuksia. Aiottu reviiri vaikuttaa, mutta koppi on aika iso rakenne kuten myös aaltojen voima. "ohuesti lasikuitumattoa ja hartsia" voi toimia saaristossa mutta avomerellä vahvempi rakenne, umpipuu kylmissa, kunnon vaneerilevyt, polviot ja stringerit ovat tarpeen. Jos on kankaiselle sparayhoodille olemassa jo puinen kiinnityskaari ruffin päällä niin siihen saanee irroitettavan kovan sprayhoodin kiinni. Itse halusin siirtää yli 50m2 ison levankikiskon koirankopin takareunan päälle targakaareen. Se tietenkin asettaa lujuusvaatimukset eri tasolle ja tarvitaan kiinteä vahva koppi ja hiilikuituvahvistuksia. Tarttumakaiteet, ikkunoiden avattavuus, lamput ym sähköt kannattaa suunnitella saman tien. Samoin varmistaa, että säilyy riittävä korkeus vinssien käyttöä ja portaissa kulkua varten . Vanhaa mallina käyttäen onnistunee helpommin kuin uutta suunnitellessa. Hyvä rojekti!

    • Huvipaatti

      Kiitos taas vastauksista. Tuo sailmagazine-juttu on lähellä sitä mitä olen pähkäillyt. Vahtivuoro alkaen huomenna illalla joten nyt tiedän mitä saan yön kulumaan mittanauhan, muistilehtiön ja kameran kanssa.

    • Itselläni on vissiin irokosta tehty koirankoppi. Erittäin siisti. Riippuu veneen tyylistä. Jos on paljon puuta ja tiikklkantta ja on tarkoitus tehdä katollinen koppi, niin lakattu jalopuu on tosi nätti. Jos ei ole veneessä tiikkiä eikä puuta paljon ulkona, niin sitten alumiinka tms. Lasit on huomattavasti paremmat kuin pressuikkunat, eli näkyvyys paranee, jos on tapana yleensä pitää sprayhoodia. HR-veneissä on näppärät tuulilasit. Sellaisen rakenteen ja mitoitukset voisi kopioida.

      • Mistä hankit tuon iroko puun ? Minulla on seuraava tilanne."Nyt on niin että vetolaitteen yläosasta tihkuu muutama tippa vettä minuutissa veneen sisälle koska rasva on päässyt kovettumaan siinä osassa jonka ympäri vetolaite kääntyy".
        Sain Ruotsalaiselta ( Marin Guiden) palstalta tiedon että tämä puu (iroko) on tarpeeksi kovaa sen osan irroittamiseksi. Tämä puu toimi kiilana. Tietääkö joku miten homman voi hoitaa muulla tavoin ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Mistä hankit tuon iroko puun ? Minulla on seuraava tilanne."Nyt on niin että vetolaitteen yläosasta tihkuu muutama tippa vettä minuutissa veneen sisälle koska rasva on päässyt kovettumaan siinä osassa jonka ympäri vetolaite kääntyy".
        Sain Ruotsalaiselta ( Marin Guiden) palstalta tiedon että tämä puu (iroko) on tarpeeksi kovaa sen osan irroittamiseksi. Tämä puu toimi kiilana. Tietääkö joku miten homman voi hoitaa muulla tavoin ?

        En itse sitä tehnyt. Puusepänliikkeillä on hankintakanavat. Paraisilla Pargas Snickeri voisi olla lähtökohta.


    • Anonyymi

      Oletko harkinnut sellaista vaihtoehtoa, että tekisit kiinteän "tuulilasin" alumiiniprofiilista (esim. Purso) ja asentaisit polykarbonaatti-ikkunat siihen. Alumiiniprofiiliin on helppo mitoittaa uusi kuomu. Tässä ratkaisussa saavuttaa sen edun, että ikkunat eivät samene ja ne kestävät oikein mitoitettuna isonkin aallon iskun, mutta sprayhoodin saa aina tarvittaessa helposti auki.

    • Anonyymi

      Eikös se riitä jos perämoottoriveneen tuulilasin laittaa luukun suojaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3105
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2193
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1759
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1627
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1361
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1210
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1067
    Aihe