Missä kulkee lapsen koskettamisen raja päiväkodissa?
Aineistoa käytetään opiskelijoiden kvalitatiivisessa tutkimuksessa.
Lapsen koskettaminen
7
302
Vastaukset
- Mariflor
Olin joskus töissä päivähoidossa kolme vuotta jenkeissä. Lapsia ei saanut koskettaa pyllyyn, ei myösään kun lapsi oli sylissä, tai kun nosti häntä. Miespuoliset hoitajat eivät saaneet vaihtaa vaippoja tai mennä lapsen mukana vessaan. Tämä tapahtui siis Coloradossa, muiden osavaltioiden säännöistä en tiedä. Kulttuurilla on paljon merkitystä. Esim. Espanjassa lapsia pusutellaan ja halaillaan joka paikassa.
- raja
Briteissä pitää olla kaksi aikuista läsnä, jos joltain siivotaan pissa/kakkavahinkoa vissiin siksi, ettei kukaan voi myöhemmin syyttää mitään. Mutta siis Suomessa, niin kyllähän päiväkodissa otetaan syliin, halaillaan ja silitellään. Tarvittaessa pestään, pyllyt pyyhitään, haavat putsataan ja silmiin tulleet naarmut tsekataan. Ihan tavallisesti. Perheessä tapahtuvaan kosketteluun erona, että ei pussailla ympäri naamoja. Jos tulisi pipi johonkin intiimialueelle, niin oisko sitten niin, että henkilökunta pyytä lasta itse koskemaan, jos on tarve nähdä paremmin.
- Anonyymi
Suomessa ennen lapsia nukutettiin päiväkodissa ilman läheistä kontaktia hoitajan kanssa, korkeintaan sai levotonta lasta pitää kädestä. 2010-luvun loppupuolella on joissakin päiväkodeissa tapana, että hoitaja tulee esim. lapsen puusänkyyn viereen peiton alle leikisti nukkumaan ja silittämään lapsen päätä, jotta tämä rauhoittuisi ja nukahtaisi. Itse en ole harjoitteluaikana käyttänyt kyseistä tapaa ja jotenkin epäilen, että kyseisessä päiväkodissa liikaa vahvistetaan sillä tavalla tunnesiteitä hoitajan ja lapsen välillä, joka ohittaa jopa vanhemmat. Lisäksi tapa näyttää kornilta ja suorastaan oudolta, kun iso mieshoitaja kömpii pienen 1-5 vuotiaan tytön tai pojan sänkyyn. Pääsevätkö harjoittelijat tai jopa pätevät "partalapset" näin koskettamaan päivähoitolapsia jopa opimattomasti? Nukkarissa kun ei ole valvontakameroita. Se pitäisi lailla kieltää!
- Anonyymi
Viittä metriä lähemmäksi ei saa mennä lasta,tai muuten vanhemmat valittavat lapsen pahoinpitelystä.
- Anonyymi
Vierasta lasta ei saa koskea.Lasten kanssa on noudatettava tarkkaa
käyttäytymistä ja jos jotain epänormaalia näkee on asiaan kiinnitettävä välittömästi huomiota.
Vieraiden lasten pukeutumistilaan ei
ole aikuisilla asiaa ,vain korkeintaan
lasten ohjaajilla tietyin rajoituksin.
Perverssi seksisuuntauksien lisäys
lisää myös tarvetta suojella lapsia.
Tiedetään myös miksi saman sukupuolen edustajat marssittavat
lapsia oman seksuaalisuuden hyväksymiseksi. - Anonyymi
Lasten suihku ja peseytymistilat on aina
erityisen vaaran paikkoja,siksi lasten
peseytyminen on parasta tehdä vasta
kotioloissa.Lasten peseytyminen vaatii
aina 2 ohjaajaa ,koska seksuaalisuus
on vääristynyt Suomessa ja siitä aiheutuu lapsille vaarallinen tilanne. - Anonyymi
On huomattava ,että edelleen ihmiset
joilla ei ole terveet ajatukset seksuaalisuudesta hakeutuvat usein
lasten kanssa tekemisiin.Aikuiseenkaan
ihmiseen ei saa luottaa ,vaikka olisi kyse kuinka turvallisesta peli tai kerhotoiminnasta.Perheen velvollisuus
on kysellä tarkkaan mitä lapselle on tapahtunut ,kuka oli suihkussa ja oliko
sivullisia katsomassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171062124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103309Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2272215Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232033Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin11437Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491144- 721140
- 1751011
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77959