Sopiva moottoripyörä itselle

Pyöräilijätär

Moi!

Olen miettinyt moottoripyöräkortin hankkimista. Aikaisempaa kokemusta mistään kaksipyöräisistä ei ole.

Onko teillä ehdottaa hyviä pyöriä? Mallina tuommoinen sporttisempi kiinnostaa.

Pyörällä ajelisin "hyötymatkoja" eli esimerkiksi kouluun ja takaisin yms. Toki lämpimillä keleillä voisi lähteä ihan vain ajelemaankin, mutta uskon, että omalla kohdallani ajokilometrejä ei tulisi ihan hullun lailla vaan tämä moottoripyörä toimisi mukavana välineenä itseni kuljettamiseen paikasta a paikkaan b.

Liian tehokas ei tarvitse/ saa olla, kuten suositus ja rajoituksetkin kuuluvat. En kuitenkaan halua pyörää, jonka vaihtamisen miettiminen tulee ajankohtaiseksi lähes samantien, eli vähintään kolmen vuoden ajan saisi tuntua erittäinkin kelpo välineeltä.

Olisi mukava, jos pyörällä ajettaessa olisi turvallinen olo, eli esimerkiksi vesisateella ei heti lähtisi kepeytensä vuoksi liirtoon yms. tai tarvitsisi muutenkaan olla ihan henkihieverissä vähän huonommalla kelillä ajettaessa.

Onko jokin yleinen malli tai suositus, mitä suosittelisitte näin alottelijalle? Millä hinnalla yleisesti ottaen voi olettaa saavansa omiin kriteereihini sopivan pyörän? Pyörän ei todellakaan tarvitsisi olla uusi, vaan käytetyn otan mielummin kuin mielelläni.

Löytyykö esim. 1000-2000eurolla hyvää ja laadukasta pyörää tarpeisiini. Löytyykö kenties halvemmalla? Onko budjettini mistään kotoisin? (Toki olen tietoinen, että itse korttiin menee rahaa, sekä varusteisiinkin aika kiitettävä summa...)

Kiitoksia paljon avusta.

17

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyöräilijätärr

      Niin ja pitää vielä lisätä, että esimerkiksi kiihtyvyydet yms. hienoudet eivät ole pääasiassa mulle. Toki on tärkeää, että pyörä liikkuu moottoriteilläkin samaan tahtiin kuin autotkin.

      Pyörä saa kuitenkin olla tyylikäs.

      Alla linkki pyörään, joka viehättää omaa silmää.

      https://www.minimodelshop.co.uk/diecast-model-bike/suzuki-gsx-r600-kit-diecast-model-motorbike-kit-maisto-39080

      Toki tuo nyt ehkä liian hieno omiin tarpeisiin, mutta vähän suuntavinkkiä, mikä _tyyli_ itseäni kiinnostaa.

      Onko teillä laittaa linkkejä pyöriin, joita kannattaisi katsella ihan tosimielessä?

      • Jutustelija1

        Niin no joku 600cc kyykky on juurikin aloittelija pyörä ja kuitenkin sillä jaksanet hetken ajaa jatkossakin. Eli sopivahko kompromissi ihan alkeispyörän ja kilokyykyn väliltä.

        Kyllä 2000€ riittää johonkin 6-7 vuotta vanhaan kuussataseen ihan hyvin ja ne voivat olla siinä ikäluokassa vielä ihan kunnossakin.

        Siinä ajatuksen tynkää ja onnea matkaan sinulle.


    • Hondamiäs

      satulaan-nousu harjoituksia varten, tarjoan itseni käyttöön.. ymmärtänent että se on tärkeä osa moottoripyöräilyä?! mutta asiaan, Juuri esittämästäsi kuutiotilavuusluokasta löytynee sinulle sopiva ajokki. Merkillä ei nyt niin väliä, kunhan on japsi, niin ei tarvitse sitä korjaamossa ihan kokoajan pitää..

    • kawatonkuski

      Saat aluksi 35kw pyörän, joten se rajoittaa sporttipyörän ominaisuuksia. Toki sen kuristuksen saa pois säädetyn ajan jälkeen. Helpoiten pyörän valitseminen onnistuu liikkeessä ja voit kokeilla painopistettä ja ajoasentoa. Ruiskukone mieluiten esim Suzuki SV650 2004- on edullinen.
      Italialaisia pommeja kannattaa välttää, vaikka niissä on kiva ääni. Itse marssisin Moto-Seinäjoki liikkeeseen, siellä on asiallinen valikoima pyöriä ja huoltokin pelaa. Eiköhän vastaavia liikkeitä löydy etelästäkin.

    • LiekitHihasViragoPihas

      535 turbotettu Virago, tolla pärjää pitkään

      • Bruutus11v

        tämä nyt ei ole yhtään mikään..


    • Tsutsuttelija1

      Osta vaan heti suoraan kilokyykky! Pari tonnia lisää velkaa ja saat jo helposti jonkun 90-luvun lopun kulkineen. Turha haaskata rahaa välimalleihin joihin kuitenkin kyllästyy kesässä.

      • Jutustelija1

        Sydän tukee tätä lausuntoa, kilokyykky is da best!


      • HurliaDurlia
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Sydän tukee tätä lausuntoa, kilokyykky is da best!

        Mahtaako kilokyykky olla ihan sopiva aloittelijan peli?

        Kiva jos Puksuttelija1 olet löytänyt kilokyykystä oman mieltymyksesi mukaisen prätkän.
        Minä taas arvostan rauhallisempaa menoa. Kerran kymmenen vuotta sitten minulla oli lainassa BMW RR 1000, mutta totesin sen jo ajoasennoltaan minulle aivan sopimattomaksi. Kieltämättä 0-200 km/h kyllä sujui rivakasti..

        Onhan minulla tallissa yksi kyykkykin, vanha Ducati SS 750. Aika lyhyitä reissuja sillä voi kerrallaan ajaa, koska ajoasento on niskalle tosi tyly.

        Käytännöllisin pyörä on minusta matkaenduro ( vaikka minulla ei sellaista tällä hetkellä olekaan).
        Minun suositukseni olisi aloittelevalle vaikka Suzuki DL 650, jos jalat vaan ylettyvät maahan.
        Alkuperäinen kysyjä tosin piti urheilullisista kyykyistä, joten suositukseni ei ole hänelle kohdistettu.


      • Jutustelija1
        HurliaDurlia kirjoitti:

        Mahtaako kilokyykky olla ihan sopiva aloittelijan peli?

        Kiva jos Puksuttelija1 olet löytänyt kilokyykystä oman mieltymyksesi mukaisen prätkän.
        Minä taas arvostan rauhallisempaa menoa. Kerran kymmenen vuotta sitten minulla oli lainassa BMW RR 1000, mutta totesin sen jo ajoasennoltaan minulle aivan sopimattomaksi. Kieltämättä 0-200 km/h kyllä sujui rivakasti..

        Onhan minulla tallissa yksi kyykkykin, vanha Ducati SS 750. Aika lyhyitä reissuja sillä voi kerrallaan ajaa, koska ajoasento on niskalle tosi tyly.

        Käytännöllisin pyörä on minusta matkaenduro ( vaikka minulla ei sellaista tällä hetkellä olekaan).
        Minun suositukseni olisi aloittelevalle vaikka Suzuki DL 650, jos jalat vaan ylettyvät maahan.
        Alkuperäinen kysyjä tosin piti urheilullisista kyykyistä, joten suositukseni ei ole hänelle kohdistettu.

        Hei, onko tuo Ducatisi SS750 niitä kasarin lopun klassikoita vai joku uudempi?


      • HurliaDurlia
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Hei, onko tuo Ducatisi SS750 niitä kasarin lopun klassikoita vai joku uudempi?

        Valitettavasti Ducceni ei ole klassikko vaan 2001-mallinen.

        Ne halutuimmat pelit ovat seitskytluvun kuningasakselilla varustetut mallit. ( Kuningasakseli siirtää liikkeen kampiakselilta venttiilikoneistolle, uudemmissa tämän homman hoitaa hihna).
        Niistä harvinaisemmista malleista kuten Mike Hailwood-replikasta olen nähnyt pyydettävän Saksassa 55 000 euroa!

        Ducatit ovat kamalia, mutta ahhh....niin ihania. Varoitus: pysytelkää kaukana niistä! Nimittäin saadusta riippuvuudesta ei koskaan parane jos sellaisen on joskus omistanut.


    • omakohtaistakokemusta

      Järkivaihtoehto voisi olla myös FZS600 tai FZ6 Yamaha kuristettuna 35kW:ksi. Kevyt ja helppoa ajaa aloittelijankin.

      • Jutustelija1

        Ja kurittomana hyvä alkeis verme...


    • HONDA Shadow on tosi hyvä ja kestävä sillä matka taittuu mukavasti jaaloittelijalle on sopiva kuin myös kokeneellekkin

    • Sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkitty * -merkillä.

      Kaupallinen yhteistyö

      Palataan tähän viimevuotiseen keskusteluun, sillä pohdinnat moottoripyörän hankinnasta ovat monille jälleen ajankohtaisia – ja pohdintojen keskiössä on usein raha.

      Kuten täällä jo todettiinkin: 2 000 eurolla voi löytää itselleen jo varsin mallikkaan 600-kuutioisen menopelin, joka ei vielä ole iällä pilattu. Kaikilla ei silti välttämättä ole pistää 2 000 euroa välttämättä kertaheitolla pyörään kiinni. Toisilla taas nälkä kasvaa syödessä: tapana on vilkuilla, mitä saisi pistämällä vielä ylimääräisen tonnin pöytään.

      Budjettia ei kannata käytettyä moottoripyörää hankkiessaan virittää aivan äärimmileen, sillä on hyvä varautua lähitulevaisuudessa ainakin pieneen remontointiin. Lisäksi prätkän selkään hypätessä tulee tietysti varusteiden olla kohdillaan – käytettyjen markkinoita kannattaa varustepuolellakin pitää silmällä. Kaikki tämä kuitenkin maksaa.

      Zmartan kautta voi kilpailuttaa eri luotonmyöntäjiä keskenään yhden keskitetyn palvelun kautta: sinä täytät muutamassa minuutissa yhden hakemuksen ja me keräämme lainapäätökset yli 25 taholta. Helppoa ja nopeaa – ja voit valita sinulle edullisimman lainan moottoripyörääsi varten

    • IC on mahottoman hyvä merkki. Mallistossa on myös paljon valinnan varaa. Voi valita jäykkäperäisestä levykeulasta (IC 350), teleskooppikeulalla ja plungereilla varustetun malli 49:n jne. Moottoripuolellakin on mahdollisuuksia valurautasylinteriseen, alumiinisylinteriseen, yksisylinteriseen ja kaksisylinteriseen. Pääosin pyörät ovat kaksitahtisia kuten kuuluukin, mutta esimerkiksi IC 1, tai IZH 1, kuten kansainvälisempi mallinimi kuuluu, on nelitahtinen 1 200cc V-twin, josta löytyy varmasti tyyliä ja voimaa kenen tahansa tarpeisiin. Ikävä kyllä tätä mallia on erittäin hankala saada, koska sitä ei ole valmistettu 90 vuoteen, ja silloinkin vain pieni erä.

      Jos vauhdikkuutta kaipaa niin suosittelen Planeta Sportia, jonka reilun 30 hevosvoiman turvin pääsee tehtaan ilmoituksen mukaan 140 km/h. Enemmän kuin Suomessa tarvitsee. Kyseiseen pyörään on kuitenkin huono asentaa sivuvaunua, ja sen vuoksi suosittelen pikemminkin IC Jupiteria, mallia 3, 4 tai 5 sen mukaan millainen estetiikka kiinnostaa. Jupiterissa on n. 25 hevosvoimaa ja malli 4:stä eteenpäin huolettomat 12 voltin sähköt. Kaikki nuo mainitut mallit ovat kuitenkin hyvin varusteltuja, löytyy mm. vilkut, vapaan merkkivalo, latauksen merkkivalo, irrotettava takalokasuoja joka helpottaa renkaan vaihtoa, öljytikku ja niin edespäin. Onpa kytkinkin puoliautomaattinen.

      Jos pyörä tulee raskaaseen käyttöön huonojen tieyhteyksien taakse, niin suosittelen yksisylinterisiä malleja. Niissä on vääntöä huomattavasti paremmin ja ne ovat yksinkertaisen rakenteensa ansiosta hyvin luotettavia ja helppoja korjata. Niiden teho on vähän pienempi kuin kaksisylinteristen, mutta tarpeen vaatiessa sivuvaunukin kulkee, etenkin jos tyytyy 60-70 km/h matkanopeuksiin. Pienellä virittämisellä yksisylinterinenkin menee sivuvaunun kanssa 80 km/h matkavauhtia, mutta polttoaineenkulutus kasvaa huomattavasti.

    • Anonyymi

      Joku sellainen on hyvä, millä saa itsensä tapettua niin ei viattomat joudu turhan pitkään tuosta paskasta kärsimään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe