Kuka voi saada eläkkeensaajanhoitotuki

maksaja

kakkosta?
Voiko saada silloin jos ei saa siivottua huusholliaan ja puoliso ei osaa eikä jaksa eikä ehdi oikein ja on töitä? Olen ennen itse hoitanut kaikki kodinhoidolliset työt mutta nyt en pysty niitä tekemään kuin ruokaa laittamaan. Sairauteni estää siivomisen. Kuinka tällaisessa tilanteessa? Voiko saada kakkostukea siivousten takia, voisi ostaa ikkunapesupalveluita esim.?ykköstuki on, kun toinen joutuu auttaa pukemisessa ja sellaisessa .

29

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bengalitikku

      Kotitalousvähennys ulottuu siivoamiseen. Omavastuu omavastuu on 100 €.
      Googletapa "kotitalousvähennys".
      Siinä on eritelty siivous ym. työt.
      Kahdenhengen taloudessa 2 x per vuosi.
      Yritys veloittaa laskulla. Y-tunnuksellinen yritys.

      Kunnan kotipalvelusta voi kysyä mahdollisuutta apuun.

      • Bengalitikku

        Täsmennän vielä. Tuo ensimmäinen tarkoittaa verovähennysoikeutta 2400 € 2400 € pariskunnalta vuodessa. Todellisuudessa vähennys on noin puolet tuosta. Verotoimisto neuvoo.
        Sitten pitää laskuttajan olla Y-tunnus, mikä tarkoittaa, että on verohallinnon rekisterissä tai kaupparekisterissä. Tuo kannattaa tarkistaa verottajalta etukäteen, jotta on oikeutettu kotitalousvähennykseen. Jonkun tutun, joka ei ole yrittäjä ed.mainitulla tavalla, ei ole vähennysoikeuttava. Mutta sellaisenkin voi palkata, kunhan tilittää kaiken muun eteenpäin. Ei ole kokemusta, mutta vähemmällä pääsee, kun toimii yrittäjän kanssa. Ei ehkä ole halvin, koska a-hintaannvyöritetään hallinnollisia ym. kuluja.


    • maksaja

      Kiitos!
      Meillä on suht iso tämä kerrostaloasunto paljon siivoomista siksi.

    • auttava.nyt

      Seuraan tilanteeseen joutuneita. Hoidettavalla on käteen tuleva osuus n. 1600 kk. Olen nyt tehnyt kaiken, siivonnut, laittanut ruoan, auttanut monin tavoin, ilmaiseksi. Miten sitten toimitaan, kun autettavan rahat ei vaan riitä vuokraan (sikamainen esteettömästä asunnosta 980 kk, mutta kun tarvitsee sellaisen) ja kunnan avustamispalkkioihin? Ottaa pesuapua ja kohta tarvitsisi enemmän. Autettavan rahat ovat aika vähissä.

    • töött

      _ verovähennysoikeus tarkoittaa järjestelmää - ei siis mitään käteistä saatavaa summaa tai puolikasta kustannuksista - onko vanhuksen omaa tahtoa tai mieltä koskaan edes kysytty - joskus hommissa on silkka roudaamisen maku silloin kun nuoremmat ovat arvioimassa kelle vanhusten varallisuus oikeastaan kuuluu tai tarvitaanko jonkun nimellään romuja esm kirppareiden myyntiluetteloihin. Ei siis taivaallisiinntaskullisiin käärinliinoihinkaan ole autuuden merkeisssä sen enempi luotettavuutta kuin pörssikursssien sahaamisiinkaan eri jäteyrityksissä esm,

      • Bengalitikku

        Ehkä aloittaja kyselee avustusta johonkin toistuvaan täsmätyöhön.
        Verovähennys on välillinen apu. Sen saa jälkikäteen ja vaikka loppuvuodesta osaksi verokorttia tosittein eli laskuin muuttamalla, jolloin marras-joulukuussa saa rahaa enempi käteen. Veroviranomainen neuvoo.
        Käsittääkseni kunnaltakin maksullista apua voi saada, mutta miten tulosidonnaista se on, en tiedä.
        Kannattaa kuitenkin itse tutkia ja varmistaa viranomaisilta kaikki. Kannattaa katsoa yritysten sivuja, mikä on tuntihinta ja kysyä arviota ja jos on toistuvaistyö, mitä maksaisi samoin tuntiarvo. Sitten voi verrata tuleeko kunnan, jos sitä on, tai yrityksen veloituksen ja k.vähennyksen välinen erotus edullisemmaksi. Tarjouspyyntökierros voisi antaa esitietoa, jos alueella on useita siivousfirmoja.


    • näinsennä

      Kelan sivuilla aika selkeästi kerrottu ja siitä sentään jotensakin pystyy arvioimaan mahdollisuuksiaan kuin että täältä aletaan arvuuttelemaan olosuhteita.

      • Bengalitikku

        Kela nyt ei ole ainoa vaihtoehto. Ja jos täällä kysyy, voi kysyjälle antaa vinkkejä, mistä saada tietoa.
        Ei tässä mitään arvuutella.
        Mutta rupesin arvuuttelemaan, miksi vastaat noin rumasti.


      • maksajat

        Ei mitään arvuutteluita kuin käytännön kokemuksia jos tän ikäisllä jo sellaisia jotain kautta olisi.


      • näinsennä
        Bengalitikku kirjoitti:

        Kela nyt ei ole ainoa vaihtoehto. Ja jos täällä kysyy, voi kysyjälle antaa vinkkejä, mistä saada tietoa.
        Ei tässä mitään arvuutella.
        Mutta rupesin arvuuttelemaan, miksi vastaat noin rumasti.

        Mitäs rumaa tässä olisi, sillä paras neuvo ikänä on nimenomaan että aloittaja selvittää suoraan myöntävältä viranomaiselta oikeutensa, mutta hänelle itselleen on eduksi jos katsoo ennakkoon määräytymisperusteet jotta osaa vedota oikeisiin seikkoihin, kuin mistä tietämyksestä aloitus nyt ei ainaskaan kieli vai luuletko että viranaomaisen ratkaisu olisi sitä suopeampi mitä vähemmän myöntämisperusteita esittää.
        Kädelle taputusta saa täältä kyllä muutenkin, jos sen tarpeessa sattuu olemaan ja sillä pärjää, vai oletko itse niin kateellinen ettet soisi aloittajan onnistuvan tuenhaussaan.


      • maksajatt
        näinsennä kirjoitti:

        Mitäs rumaa tässä olisi, sillä paras neuvo ikänä on nimenomaan että aloittaja selvittää suoraan myöntävältä viranomaiselta oikeutensa, mutta hänelle itselleen on eduksi jos katsoo ennakkoon määräytymisperusteet jotta osaa vedota oikeisiin seikkoihin, kuin mistä tietämyksestä aloitus nyt ei ainaskaan kieli vai luuletko että viranaomaisen ratkaisu olisi sitä suopeampi mitä vähemmän myöntämisperusteita esittää.
        Kädelle taputusta saa täältä kyllä muutenkin, jos sen tarpeessa sattuu olemaan ja sillä pärjää, vai oletko itse niin kateellinen ettet soisi aloittajan onnistuvan tuenhaussaan.

        Mutta atrkotan että jos jollain teillä on kokekmusta millasen kuntoinen on saanut, millainen henkilö esim vanhus on ollut tilanteessaan tai voinniltaan ett yltää toiseen luokkaan?
        kellään ei taida olla läheltä kokemusta.


      • Bengalitikku
        näinsennä kirjoitti:

        Mitäs rumaa tässä olisi, sillä paras neuvo ikänä on nimenomaan että aloittaja selvittää suoraan myöntävältä viranomaiselta oikeutensa, mutta hänelle itselleen on eduksi jos katsoo ennakkoon määräytymisperusteet jotta osaa vedota oikeisiin seikkoihin, kuin mistä tietämyksestä aloitus nyt ei ainaskaan kieli vai luuletko että viranaomaisen ratkaisu olisi sitä suopeampi mitä vähemmän myöntämisperusteita esittää.
        Kädelle taputusta saa täältä kyllä muutenkin, jos sen tarpeessa sattuu olemaan ja sillä pärjää, vai oletko itse niin kateellinen ettet soisi aloittajan onnistuvan tuenhaussaan.

        Taas ilkeilet. Siksihän hänelle olen vastannut. Miksi noin negatiivinen asenne.
        Kahdesti olen itse saanut hyvitystä: keittiöremppa ja kylppäriremppa, kotitalousvähennyksen kautta ja verottajan sivuilla on mainittu: siivous. Miksen soisi toiselle samaa. Googlesta löytyy apuja, jos antaa vinkkejä hakusanasta.
        Kelan avuissa kun tsekataan montaakin asiaa ja onko se ilmaista vai maksullista. Vertailua kun tekee, voiko yritykseltä itse ostamalla tulla edukkaammaksi. Eivät kunnan hoiva- ym. palvelut ilmaisia ole.
        Isäni tarvitsi jossain vaiheessa toipilaana ekstra-apua ja lakkautti sen tarpeettomana ja rahastuksena.
        Minulla on pari tuttavaa. Sain käyntikortit pienyrittäjältä, joka täyttää kaikki kriteerit ja hän tarjoaa monipuolisesti kotitöitä. Lopullinen kustannus on noin 16 - 17 euroa per tunti.
        Oma kuntani ei tarjoa siivouspalvelua, vaan ohjeissa viitataan yksityissektoriin. En ole kuullut, että Kelan palkkalistoilla olisi siivoojia.


      • Bengalitikku

        Edelleen jatkan: voi lukea googlesta: iäkkäälle siivousapua: kysy Kelasta.
        Vuoden tarkkailu heikentyneestä tilasta. Entäpä, jos apua tarvitaan juuri nyt?
        Kriteerit ovat uskomattomia.


      • näinsennä
        Bengalitikku kirjoitti:

        Taas ilkeilet. Siksihän hänelle olen vastannut. Miksi noin negatiivinen asenne.
        Kahdesti olen itse saanut hyvitystä: keittiöremppa ja kylppäriremppa, kotitalousvähennyksen kautta ja verottajan sivuilla on mainittu: siivous. Miksen soisi toiselle samaa. Googlesta löytyy apuja, jos antaa vinkkejä hakusanasta.
        Kelan avuissa kun tsekataan montaakin asiaa ja onko se ilmaista vai maksullista. Vertailua kun tekee, voiko yritykseltä itse ostamalla tulla edukkaammaksi. Eivät kunnan hoiva- ym. palvelut ilmaisia ole.
        Isäni tarvitsi jossain vaiheessa toipilaana ekstra-apua ja lakkautti sen tarpeettomana ja rahastuksena.
        Minulla on pari tuttavaa. Sain käyntikortit pienyrittäjältä, joka täyttää kaikki kriteerit ja hän tarjoaa monipuolisesti kotitöitä. Lopullinen kustannus on noin 16 - 17 euroa per tunti.
        Oma kuntani ei tarjoa siivouspalvelua, vaan ohjeissa viitataan yksityissektoriin. En ole kuullut, että Kelan palkkalistoilla olisi siivoojia.

        Aloittaja kysyi eläkkeensaajanhoitotuki kakkosesta ja vastasin aivan korrektisti, että kannattaa katsoa myöntämisperusteet Kelan sivuilta, koska aloituksen perusteella vaikutti ilmeiseltä ettei tukea tultaisi myöntämään pelkästään kerrotun perusteella ja sen vuoksi muut olosuhteet tulisivat vaikuttamaan olennaisesti, mutta joista tässä ei pahemmin hyödytä lähteä arvuuttelemaankaan, jotta että minkä vuoksi hyökkäsit tähän väliin omien maksullisten keittiöremppakokemustesi kanssa, vaan jos sinulla on parempaa tietoa hoitotuki kakkosen myöntämisestä, anna sitten kuulua.


      • Bengalitikku

        Sinun kirjoituksesihan takia laitoin esimerkin ja selityksen, että soisin tukia muillekin, kun oletat, että olisin kade. Sinä osoitit vain yhtä tietä: Kelan viitoittamaa. Mutta voi olla muita vaihtoehtoja jos tarvitaan nopeaa apua. Kait tiedät, että byrokratia on hidasta ja mielellään poissulkevaa.
        Ja mihin väliin?
        Minähän kirjoitan siihen, mihin kirjoitan. Kuullostat niin bessieltä...älä ota mallia hänestä...


      • 2leskennnn
        maksajatt kirjoitti:

        Mutta atrkotan että jos jollain teillä on kokekmusta millasen kuntoinen on saanut, millainen henkilö esim vanhus on ollut tilanteessaan tai voinniltaan ett yltää toiseen luokkaan?
        kellään ei taida olla läheltä kokemusta.

        maksaja
        Edesmennyt mieheni sai eläkeläisen hoitotuki kakkosta.
        Hän oli täysin vuoteeseen autettava saatuaan massiivisen aivoverenvuodon.

        Olin vaimo ja 24/7 kotona ja hoidin hänet ja kotiasiat.
        Siivoukset, pyykit, kaupat, ruoanlaitot, apteekin, lääkkeiden jaon ja lähes kaiken.

        Hoitajat kävivät kylvettämässä kerran viikossa ja kolme kertaa viikossa hoidettiin jalat.

        Kauppias toi ruoat kotiin, maksusta

        Sosiaalista anomalla sain ilmaiset vaipat, sähkösängyn, nostolaitteen.
        Kaikkiin tarvittiin aina lääkärinlausunnot.

        Sosiaalin vammaispalvelusta anoin virkistysmatkoja 18/ kk.
        Omavastuu on normi bussilipun hinta.
        Anoin myös vammaispalvelusta rivarin ovien eteen luiskat, pyörätuolia varten.
        Ne teki kunnan kirvesmies

        Kelasta sain hoitotukea anomalla. Mukana lääkärinlausunnot ja muita selvityksiä.
        Siellä on oma kaavake, jonka täytin netissä.

        Hoitajien käynnit laskutettiin potilaan eläkkeen mukaan, prosentuaalisesti.

        Olen itse hyväkuntoinen ja pystyin hoitamaan peruasasiat.
        Muutimme vanhustentaloon, esteettömään kaksioon.

        Jos olisin itse ollut sairas, olisimme muuttaneet yhdessä palvelukotiin tai ainakin olisin anonut sitä.

        Eli yhteenvetona:
        Aina tarvitaan lääkärinlausunto kun jotain anotaan.

        Kelassa on valmiita kaavakkeita ja neuvojia, miten ne täytetään.
        Netissä käy myös täyttäminen.

        Kelasta voi kysyä myös asumistuesta ja kriteereistä siihen.

        Kelassa voi tehdä toimeentulotukihakemuksen.
        Jos eläke ei riitä vuokraan, sähköön, lääkkeisiin.

        Sosiaali taas käsittelee harkinnanvaraisia tukipäätöksiä.
        2lesken


      • 2leskennnn kirjoitti:

        maksaja
        Edesmennyt mieheni sai eläkeläisen hoitotuki kakkosta.
        Hän oli täysin vuoteeseen autettava saatuaan massiivisen aivoverenvuodon.

        Olin vaimo ja 24/7 kotona ja hoidin hänet ja kotiasiat.
        Siivoukset, pyykit, kaupat, ruoanlaitot, apteekin, lääkkeiden jaon ja lähes kaiken.

        Hoitajat kävivät kylvettämässä kerran viikossa ja kolme kertaa viikossa hoidettiin jalat.

        Kauppias toi ruoat kotiin, maksusta

        Sosiaalista anomalla sain ilmaiset vaipat, sähkösängyn, nostolaitteen.
        Kaikkiin tarvittiin aina lääkärinlausunnot.

        Sosiaalin vammaispalvelusta anoin virkistysmatkoja 18/ kk.
        Omavastuu on normi bussilipun hinta.
        Anoin myös vammaispalvelusta rivarin ovien eteen luiskat, pyörätuolia varten.
        Ne teki kunnan kirvesmies

        Kelasta sain hoitotukea anomalla. Mukana lääkärinlausunnot ja muita selvityksiä.
        Siellä on oma kaavake, jonka täytin netissä.

        Hoitajien käynnit laskutettiin potilaan eläkkeen mukaan, prosentuaalisesti.

        Olen itse hyväkuntoinen ja pystyin hoitamaan peruasasiat.
        Muutimme vanhustentaloon, esteettömään kaksioon.

        Jos olisin itse ollut sairas, olisimme muuttaneet yhdessä palvelukotiin tai ainakin olisin anonut sitä.

        Eli yhteenvetona:
        Aina tarvitaan lääkärinlausunto kun jotain anotaan.

        Kelassa on valmiita kaavakkeita ja neuvojia, miten ne täytetään.
        Netissä käy myös täyttäminen.

        Kelasta voi kysyä myös asumistuesta ja kriteereistä siihen.

        Kelassa voi tehdä toimeentulotukihakemuksen.
        Jos eläke ei riitä vuokraan, sähköön, lääkkeisiin.

        Sosiaali taas käsittelee harkinnanvaraisia tukipäätöksiä.
        2lesken

        Edellä kerrottu on 2lesken kirjoittama.
        Aparaatti vähän tökkii ja hidastelee.


      • anojaa.ei.laiteta.ulos

        Tiesitkö, että myös hoitokoiralle voi hakea avustusta.
        Talutushihnaan, kaulapantaan, koiranmakkara pötköön, vilkkuvaloihin pimeänkävelyä ajatellen, koiran koulutukseen jaksot A B ja C, sekä koiranajokorttiin.
        Sitä en tiedä myönnetäänkö, mutta aina kannattaa yrittää.


      • anojaa.ei.laiteta.ulos kirjoitti:

        Tiesitkö, että myös hoitokoiralle voi hakea avustusta.
        Talutushihnaan, kaulapantaan, koiranmakkara pötköön, vilkkuvaloihin pimeänkävelyä ajatellen, koiran koulutukseen jaksot A B ja C, sekä koiranajokorttiin.
        Sitä en tiedä myönnetäänkö, mutta aina kannattaa yrittää.

        anojaa
        Palvelukodissa oleville ihmisille voi hakea Kelasta hoitotukea ja asumistukea.
        Pienellä eläkkellä olevalle ne myönnetään.

        Hoitokoiralle olen hakenut avustusta seurakunnalta.
        Saatiin liput hauhau-konserttiin ja nöttköttiä evääksi.
        Leuan alla on rotuun sopiva juoma-astia, jonka anoin ja sain.
        Koiran pannassahan on jo känny, jossa on taskulamppu.
        Itselläni on AB-kortti, joten koulutan koiraa isännän kanssa ihan maalaisjärjellä.


    • vfihimsf

      Ajassa eläessä tai kuollessakin monen monta kertaa testataan ihmisten valmiuksia sietää erilaisia epavarmuustilanteita mitä elämään mahtuu runsain mitoin itse kullekin
      - joskus lasten kanssa aikuisten oikeasti mitkään asiat eivät ole itsestään selviä tai jos uskovaisuusteemoissa vain luojan lapseus oikeuttaa tekemään oikosuoria johtopäätöksiä samalla kertaa kun aikuisen ihmisen vastuullinen käytös on jostain syystä kateissa - epäilyttävissä tilanteissa aina sanotaan epäilijöiden olevan lähinnä totuutta - myös raha- ja talousasioissa - tääkin on vain yksi skitsoihmisennmiete sen vuoksi että lasten kanssa mitkään asiat eivät ole todellakaan itsestään selviä vaan lapsia pitää opettaa tuhansissa asioissa maailmassa - ken vain jaksaa - ikävien yllätysten välttämiseksi.

    • kylmätotuus

      Korotettua hoitotukea (153,63 €/kk) voi saada henkilö, joka tarvitsee joka päivä aikaa vievää apua henkilökohtaisissa toiminnoissaan, kuten syömisessä, pukeutumisessa, peseytymisessä tai sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, tai paljon säännöllistä ohjausta ja valvontaa, kuten muistuttelua, patistelua ja silmälläpitoa.

      Edellinen teksti on poimittu Kelan sivulta.

      Tässä linkki sivulle.

      https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki-maara

      Omista kokemuksistani on jo niin kauan, että laki hoitotuesta on niistä ajoista muuttunut.

      Lukiessani vaatimuksia, joiden perusteella korotettua hoitotukea voi saada, niin mielestäni henkilön täytyy olla lähes " laitoshoito kunnossa".

      • 2leskel

        kylmä
        Ei kannattaisi tähän vastata kun tiedot eivät näytä olevan reaaliajassa.
        2lesken


      • kylmätotuus
        2leskel kirjoitti:

        kylmä
        Ei kannattaisi tähän vastata kun tiedot eivät näytä olevan reaaliajassa.
        2lesken

        Kelan sivulta hakemani tiedot, jotka koskevat korotettua hoitotukea, ovat käytössä nykyään.

        Avaa laittamani linkki ja lue tiedot sieltä! Voithan myös itse mennä Kelan sivuille, jos et halua linkkiä avata.

        Yst. terveisin kylmätotuus!


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kelan sivulta hakemani tiedot, jotka koskevat korotettua hoitotukea, ovat käytössä nykyään.

        Avaa laittamani linkki ja lue tiedot sieltä! Voithan myös itse mennä Kelan sivuille, jos et halua linkkiä avata.

        Yst. terveisin kylmätotuus!

        kt
        En koskaan avaa linkkejä.
        Kun nyt et tiedä aiheesta mitään, suosittelen yli-ikäisten kahvipirtti keskusteluryhmää.


      • kylmätotuus
        2lesken kirjoitti:

        kt
        En koskaan avaa linkkejä.
        Kun nyt et tiedä aiheesta mitään, suosittelen yli-ikäisten kahvipirtti keskusteluryhmää.

        Et koskaan saa minusta riitakaveria.

        Pysytään aloitusten aiheissa.
        Niin aikuiset toimivat.

        Mukavaa syksyistä myöhäisiltaa täältä Savosta!


      • Leipälämminkäsi

        Ilman viinaa leskestä on tullut kitkerä ja katkera.
        Munaakin hänelle soisin, kananmunaa.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Et koskaan saa minusta riitakaveria.

        Pysytään aloitusten aiheissa.
        Niin aikuiset toimivat.

        Mukavaa syksyistä myöhäisiltaa täältä Savosta!

        kt
        se on moro.


    • bessie--

      Hoitotukea ja/tai (siivous)palveluseteleitä saadakseen on täytettävä määrätyt kriteerit. Varmaankaan et halua täällä selvittää täsmällisesti kokonaistilannettasi kohta kohdalta. Toki täällä voi olla joku joka on kanssasi täsmälleen samanlaisessa taloudellisessa ym. tilanteessa, mutta ei se nyt kovinkaan todennäköistä ole.
      Sinuna aloittaisin ottamalla yhteyttä oman kuntasi palveluneuvontaan. Löydät yhteystiedot (ja paljon muutakin tietoa) esim. tekemällä haun sopivilla sanoilla kuten ikäihmisten palvelut, seniorineuvonta tms., ja paikkakuntasi nimi.

      • kylmätotuus

        Eihän täältä saa kuin sirpaletietoja.

        Tutkin asuinkuntani nettisivuja. Jos itse kaipaisin vastauksia kysymyksiin, jotka aloittajaa askarruttavat, niin ottaisin yhteyttä sosiaalijohtajaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe