Jäämerenrata (nyk/tuleva)

Luotijuna

Olen ihmetellyt tätä hanketta siltä kantilta, että miten tämän raideleveyden kanssa menee, koska Euroopassa on eri leveys, eli jos tämä eurorata alkaa Pariisi/Bryssel ja tulee kohti balttiaa missä vaihtuu leveämpi rata, kuinka juna suhtautuu tähän? Vai tehdäänkö uusi rata kirkkoniemeen asti?

5

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen miettinyt samaa. Miksi se tehdään Suomen lapin kautta missä on eri raideleveys?
      Kätevämpi olisi ajaa laivalla vähän pitemmälle Narvikkiin missä olisi rakennettu yhteys Ruotsin rautateihin ja siltaa pitkin eurooppaan.

• 1520mm

Murmanskista pääsisi aika lähelle Keski-Eurooppaa jo nykyistä rataverkkoa pitkin, esimerkiksi Brestiin Valko-Venäjän ja Puolan rajalle. Brestissä onnistuu telien vaihto.

• 1520mm kirjoitti:

Murmanskista pääsisi aika lähelle Keski-Eurooppaa jo nykyistä rataverkkoa pitkin, esimerkiksi Brestiin Valko-Venäjän ja Puolan rajalle. Brestissä onnistuu telien vaihto.

Ilmeisesti on halu pysyä Shengen alueen sisällä.

• 1520mm
        jormalaiset kirjoitti:

Ilmeisesti on halu pysyä Shengen alueen sisällä.

Ok, voisi vaan kuvitella varsinaisen kuljetettavan tuotteen tulevan joka tapauksessa Schengenin ulkopuolelta, jolloin ei olisi niin tarkkaa missä kohtaa raja ylitetään. Etenkin jos päätepiste on jossain Keski-Euroopan seudulla.

Rautateitse rahdataan toki tavaraa Kiinasta tai Kiinaan jo nykyään Venäjän ja Kazakstanin halki, joten meriliikennettä nopeampaa logistiikkaa tarvitsevat eivät käyttäisi kuitenkaan Koillisväylää. Esimerkiksi matka Kouvolasta Keski-Kiinaan kestää lyhimmillään 10 päivää.

• Nokianmies

Kiinalaiset ovat suunnitelleet nopeaa rataa Eurooppaan asti(lentoliikenteen kilpailua vastaan, lentoliikennettä tullaan vähentää)... Kiina-Eurooppa.
      Puola on viimeinen maa jossa on euro leveys rata, eli Baltiasta alkaa ongelmat., tosin Saksalaiset kavensi radat silloin joskus liki Moskovaan asti, mutta Venäläiset ruuvas takasi ...

Jäämerenrata tulee olemaan Bryssel-Kirkkoniemi, tämä on se mistä haaveilevat... Tuota Venäjää Kiinalaiset eivät havittele, iso maa mutta pienet markkinat ja epäluotettava rata(kunnossapito).... Ja uskokaa tai älkää tähän ratahankkeeseen löytyy rahaa ja mistähän se tulee;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe