Millainen kuumemittari on paras?

Kumpi.parempi

Onko teillä äytössä digitalinen vai vanhanakainen kuumemittari ja miksi? Mulla on molemmat mutta se vanhanaikainen vaan ottaa välillä päähän kun sitä "pylvästä" joka näyttää lukeman ei saa millään ravisteltua kunnolla alas: Nykyää ei ole enää elohopeaa. Ennen kun oli elohopea siellä sisällä, niin yksi kunnon ravistus riitti saamaan sen pylvään alas.
Digitalinen taas on sellainen että sitä pitää varoa käsittelyssä kaikin tavoin ainakin tosi pitkien ohjeiden mukaan.
En tiedä onko varoitukset vain varmuuden vuoksi. Esim. jos paristoa vaihtaessa laittaa nappipariston väärin päin, napa ohjeessa ylöspäin pitäisi olla, muuten voi tulla nestevuotoa tai räjähtää. Enpä ole koskaan kuullut räjähtävästä kuumemittarista.... Näin ajateltuna tuntuu pelottavalta kun meitä on kaikenlaista rähmäkäpälää

22

3091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuskytviis

Minulla ei ole ollenkaan kuumemittaria. Pitäisikö olla?

• kylmätotuus

Minulla on ollut käytössä jo 20 vuotta digimittari, enkä ole siihen joutunut paristoa vaihtamaan.

Se mittaa lämmön nopeasti ja tarkasti.

Suosittelen!

• Tällä.pärjätään

Ostin kuumemittarin noin yli 40 vuotta sitten kun esikoinen oli vauva. Vielä wörkkii, pääsin testaamaan n. kuukausi sitten.

• 1eero

Ei ole ollut kuumemittaria kymmeniin vuosiin, joskus tuntunut onkohan mulla kuumetta niin ottanut buranan, mihin tarvitsen sitä kun keho ilmoittaa tai muistan nuorena kun tuli keukokuume ja lämpöä oli niin ettei lukemat meinannu mittarissa riittää.

• Mittajamummo

Hyvä mittaamisen tärkein kriteeri on, että kohde on laadultaan tunnettu ja homogeeninen. Esimerkiksi jonkin ominaisuuden määrä voidaan tulkita laaduksi kuten tulostimen tulostusnopeus, kuvan resoluutio, mittarin teho jne. Laadusta voidaan myös tehdä päätelmiä jakamalla mittauskohde erilaisiin laatuluokkiin ja mittaamalla määriä. Mittausprosessin tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja ymmärrettävissä. Mittaaminen merkitsee aina kustannuksia. Hyvässä mittaamisessa hyödyt ovat kustannuksia suuremmat, uusi AICM mittari on markkinoiden paras kuumemittari joka pitäisi löytyy joka kodin lääkekaapista. Mittaus tehdään peräaukosta ja kuin piippaus kuuluu se kertoo oikean tuloksen saman tien. Tällä uudella AICM mittarilla voidaan myös suorittaa peräaukon sulkijalihaksen paineita, mittauksen aikana joudut supistamaan ja jännittämään peräaukon lihaksia. Mittaus on kuitenkin täysin kivuton.

• Voi ei, heti ensimmäinen lause paljastaa, miksi en ole ollut kuumeessa sitten lapsuusaikani.
        Kohteena en ole laadultani tunnettu enkä homogeeninen,
        Eli olen siis tuntematon ja täysin heterogeeninen tyyppi.

Mittailen vain muilta kuumeita ja pidän kirjaa lämpötiloista
        niin lapsenlapsilta kuin mummoilta ja papoilta ja
        teen sen digitaalilla ja molemmista korvista.

Jos vauhti lapsenlapsilla kiintyy liikaa, rauhoitan porukkaa ja kutsun tärkeään mittaukseen,
        meno rauhottuu heti.

Jos mummoilla ja papoilla on alakuloa ja valitusta , taas vain mittaamaan,
        alakulot unohtuu kun mittaa kuumetta ja hyvä jos vielä paineet punnitsee,
        murheetkin unohtuu.
        Mittaaminen ja tulosten muistiin kirjaaminen on hyvää terapiaa.

• siilenämää2

Digitaali. Joskaan mulle ei yleensä nouse kuume. En muista milloin ois viimeksi ollu kuumetta jotta voisi mainita. Elohopea on myrkkyä.

• Tekniikka-kehittyy

Viimeisin kokemus kuumemittarista on jostain lapsuudesta.
      Uskoisin, että nykyisin kainaloon laitetaan älypuhelin, mielellään keskikokoisella näytöllä. Jos se kuumenee, on kuumetta, jos se kylmenee, on hypotermia. Jos se pysyy kädenlämpöisenä, on normaali.

• hytinäx1

Eikö muuten olisiki hyvä keksintö jos älypuhelimeen saataisiin myös kuumemittari. Eikö ne insinöörit vois keksiä sellaisenkin käyttömahdollisuuden? Ja mittaus juurikin sieltä kainalosta tai otsasta. En minä ainakaan sinne takapuoleen haluais puhelintani tukkia.

• Helppojakin-on

Emme ole enää kaukana tuon keksinnön suhteen. Se on joko älypuhelimeen integroitu tai irrallisella anturalla (jjossa johto) kainaloon tai korvan taakse asetettuna.
        Jo nyt älyllinen luuri sisältää erilaista dataa ja tietoa tolkuttoman paljon. Käy jopa maksuvälineenä. Esimerkiksi auton tankkauksen suoritan puhelimella nousematta autosta (kun vaan joku menee letkun varteen), mobiilisovellutuksella. Puhelin kertoo puolen metrin tarkkkuudella, millä huoltoasemalla olen ja millä tankilla.

• Lemmenkäinen

Helsingissä silmäklinikalla pistivät lapsena kuumemittarin pyllyyn :(

• Aikas-outoa

Hä? Onks se joku p-silmäklinikka?

• kätevää

Luulisi, että älypuhelimella voisi pian kuumeenkin mitata.

Nykyisinhän sillä voi mitata sykkeen ja seurata mahdollisia sydämen rytmihäiriöitäkin tietyllä tarkkuudella. Saa jopa jonkinlaisen EKG-käyrän, jota kardiologi osaa lukea. Hankkii vain asianomaisen sovellutuksen puhelimeensa.

• Kumpi.parempi

Mittasin sillä digitalisella eilen aamulla ihan kokeeksi ja näytti lukemaa 35,7 astetta:/ Aikas matala ruumiinlämpö mulla . Mittasin kyllä yöunien jälkeen ja olin ollut pitkään levossa. Olen ollut viikon sairaana, joten ajattelin mitata ruumiinlämpöni. Mutta onko olemaasa alilämpöä? Mulla on kyllä aina ollut matala peruslämpö. Johtuiskohan kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
      Sellainen vilukissa olen aina. Pitää joku päivä kokeilla kun olen liikkunut jonkin aikaa että onkohan korkeampi. Tosi harvoin olen mitannut, ehkä kerran vuodessa jos on ollut kehno olo ja silloinkaan se vanhan mallinen ei ole näyttänyt kuin korkeintaan 2 kymmenystä yli 37:n.
      Sain lahjaksi tämän digimittarin ja on tosi helppokäyttöinen. Aluksi vaan vähän jännitin sen käyttöä mutta ihan simppeli hommahan se on.

• En tiedä parhaasta, mutta isoin kuumemittari minkä olen nähnyt oli Viron Saarenmaan Niemen kylän museossa, jossa oli neuvosto armeijan kalustoa. Kuumemittari oli n. 40 cm pitkä ja n. 3cm paksu.

• Vain-pakkasmittari

Sellainen löytyy.

• Ernesti

Minulla on elektroninen ulko-/sisälämpömittari.
      Ensinnäkin samalla kun tarkistaa sen ulkolämpömittarin toiminnan laittamalla sen anturin kainaloonsa, näkee myös oman lämpönsä. Ulkolämpömittarin pitäisi näyttää n. 37,? astetta. Jos näin on, on molemmat, äijä kuumemittari kondiksessa.

• Anonyymi

Mulla on huono kokemus digitaalikuumemittarista. Tai sitten se oli jo uutena viallinen. Tarina on jo parinkymmenen vuoden takaa. Ongelma oli se, että kun olo oli selvästi hieman kuumeinen, niin tää digivärkki ei näyttänyt ylilämpöä. Laitoin sitten vanhanaikaisen elohopeamittarin ja digimittarin samaan kainaloon. Digimittari näytti vähemmän ja elohopeasellainen mielestäni oikeammin. Vika johtui ilmeisesti digivärkin suunnitteluvirheestä. Se oli haluttu tehdä liiankin nopeanäyttöiseksi. Tällöin se piippasi lämmönnousu poikki jo ennen kuin mittarin anturi oli päässyt nousemaan edes ruumiin lämpöön asti. En tiedä ovatko saaneet nyt paremmin toimiviksi.

• Anonyymi

Joku asiantuntijalääkäri mainitsi että myös digitaalisella mittarilla pitäisi mitata yhtä kauan kuin tavallisella, vaikka se piippaakin tietyssä ajassa. Minulla oli vanha digimittari joka piippasi aina kerran minuutin välein ja kun kokonaisaika tuli täyteen piipitti nopeasti hetken aikaa. Oli paras mittari mitä ollut.

• Anonyymi

tikitaaliset kuumemittarit menee helposti rikki
      saa olla jatkuvasti ostamassa niitä jos haluaa mitata kuumeensa,

• Anonyymi

Oliko 80 luvulla viimeksi,nyt ostin Apteg digitaalinen, ompa jos joskus tarvii..

• Anonyymi

On dikitalinen josta paterin virta ajat sitten loppu.Joten käytän vanhaa perinteisä mitaria,ei tarvitse patereita vaihtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe