Hallituksen syyskokous

syyskokous

Kuinka suuri osa taloyhtiöistä järjestää syyskokouksen? Tällä tarkoitan taloyhtiön hallituksen kokousta, jolla varsinaisesti ei ole mitään asiaa. Ei päätettäviä korjaushankkeita tms. Pidetään kokous vain sitä syystä, että "kevään yhtiökokouksesta on jo niin paljon aikaa".

Onko tämä yleistä, kokoustetaan kokoustamisen takia? Miten teidän taloyhtiössänne?

7

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WOD1

      Eipä meillä ainakaan hallitus kokousta turhan takia jos ei ole päätettäviä asioita.

    • HallitusUkko

      Siis mistähän sinä nyt edes puhut - hallituksen kokouksista vai yhtiökokouksista?

      Yhtiökokouksia (joihin kaikki osakkaat kutsutaan) järjestetään sen mukaan kun yhtiöjärjestys määrää, ja tarpeen mukaan sen lisäksi ylimääräisiä yhtiökokouksia jos tulee päätettäviä asioita, jotka eivät voi odottaa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen.

      Hallituksen kokouksia järjestää sitten taloyhtiön hallitus ihan oman harkintansa ja tarpeensa mukaan.

      • syyskokous

        Otsikon mukaan hallituksen kokouksista. Siitä, että järjestetään hallituksen kokous kaikkien isännöitävien taloyhtiöiden kanssa syksyllä ja päivitetään kuulumisia.

        Taloyhtiöiden näkökulmasta se on hyvä käytäntö. Isännöitsijälle paljon ylitöitä, pidetäänhän kaikki kokoukset illalla:
        isännöitsijän työpäivä klo 8-16
        hallituksen kokous klo 18-19:30

        Jos isännöitsijällä on vaikkapa 25 taloyhtiötä vastuullaan, tarkoittaa se syksyllä muutaman kymmentä pitkää päivää. Juuri yksi taloyhtiön hallitus halusi pari viikkoa sitten kokoustaa klo 18:30-20:30. Tuo ilta-aika on erikoista työaikaa työntekijälle, jonka työpäivä on klo 8-16. Menee päivät pitkiksi ja jää ikävästi tyhjää työpäivän päättymisen ja kokouksen alkamisen väliin. Yhdestä kokouksesta tulee jopa yli 4,5 tunnin ylityöt. Näitä sitten 25 kpl.


      • HallitusUkko
        syyskokous kirjoitti:

        Otsikon mukaan hallituksen kokouksista. Siitä, että järjestetään hallituksen kokous kaikkien isännöitävien taloyhtiöiden kanssa syksyllä ja päivitetään kuulumisia.

        Taloyhtiöiden näkökulmasta se on hyvä käytäntö. Isännöitsijälle paljon ylitöitä, pidetäänhän kaikki kokoukset illalla:
        isännöitsijän työpäivä klo 8-16
        hallituksen kokous klo 18-19:30

        Jos isännöitsijällä on vaikkapa 25 taloyhtiötä vastuullaan, tarkoittaa se syksyllä muutaman kymmentä pitkää päivää. Juuri yksi taloyhtiön hallitus halusi pari viikkoa sitten kokoustaa klo 18:30-20:30. Tuo ilta-aika on erikoista työaikaa työntekijälle, jonka työpäivä on klo 8-16. Menee päivät pitkiksi ja jää ikävästi tyhjää työpäivän päättymisen ja kokouksen alkamisen väliin. Yhdestä kokouksesta tulee jopa yli 4,5 tunnin ylityöt. Näitä sitten 25 kpl.

        Okei, puhuit myös taloyhtiön syyskokouksesta jonka voisi ymmärtää myös yhtiökokoukseksi.

        Mutta pitääkö tästä vastauksestasi nyt ymmärtää että oletkin siis itse isännöitsijä? Ja nyt jurppii kun hallinoimiesi yhtiöiden hallitukset pitävät turhia syyskokouksia ilta-aikoina ja sinun pitää mennä mukaan?

        Itse olen ollut lähes jokaisessa asumassani (5 kpl) taloyhtiössä hallituksessa, nytkin puheenjohtajana. Sellaisia kokouksia joissa keräännytään oikeasti samaan tilaan ja oikeasti kokoustetaan, ei ole pidetty kuin tilinpäätöskokous kerran vuodessa ja sitten erittäin painavista syistä muita kokouksia (hyvin harvoin). Muu päätöksenteko, joista halutaan siis luoda pöytäkirja, on tehty niin että hallitusjäsenet juttelevat asian keskenään, puheenjohtaja juttelee saman asian isännöitsijän kanssa puhelimessa tai sähköpostilla, ja sitten tehdään asiasta pöytäkirja. Ei tarvita mitään pönötyskokouksia sen paremmin päivällä kuin illallakaan.

        Muutoinkin isännöitsijä ja hallitus pitävät toisensa ajan tasalla asioista nimenomaan puhelimella ja sähköpostilla. Ei siihen hallituksen kokousta tarvita.


      • syyskokous
        HallitusUkko kirjoitti:

        Okei, puhuit myös taloyhtiön syyskokouksesta jonka voisi ymmärtää myös yhtiökokoukseksi.

        Mutta pitääkö tästä vastauksestasi nyt ymmärtää että oletkin siis itse isännöitsijä? Ja nyt jurppii kun hallinoimiesi yhtiöiden hallitukset pitävät turhia syyskokouksia ilta-aikoina ja sinun pitää mennä mukaan?

        Itse olen ollut lähes jokaisessa asumassani (5 kpl) taloyhtiössä hallituksessa, nytkin puheenjohtajana. Sellaisia kokouksia joissa keräännytään oikeasti samaan tilaan ja oikeasti kokoustetaan, ei ole pidetty kuin tilinpäätöskokous kerran vuodessa ja sitten erittäin painavista syistä muita kokouksia (hyvin harvoin). Muu päätöksenteko, joista halutaan siis luoda pöytäkirja, on tehty niin että hallitusjäsenet juttelevat asian keskenään, puheenjohtaja juttelee saman asian isännöitsijän kanssa puhelimessa tai sähköpostilla, ja sitten tehdään asiasta pöytäkirja. Ei tarvita mitään pönötyskokouksia sen paremmin päivällä kuin illallakaan.

        Muutoinkin isännöitsijä ja hallitus pitävät toisensa ajan tasalla asioista nimenomaan puhelimella ja sähköpostilla. Ei siihen hallituksen kokousta tarvita.

        "Mutta pitääkö tästä vastauksestasi nyt ymmärtää että oletkin siis itse isännöitsijä? Ja nyt jurppii kun hallinoimiesi yhtiöiden hallitukset pitävät turhia syyskokouksia ilta-aikoina ja sinun pitää mennä mukaan?"

        Olen isännöitsijä ja kyllä se pidemmän päälle ärsyttää, kun koko kevätkausi menee hallituksen kokouksia ja yhtiökokouksia istuen, ja kun siitä rumbasta selviää hengissä parin sadan tunnin ylitöillä, niin johan taloyhtiöt ovat heti kesäloman päätyttyä kyselemässä, että "koska kokoonnutaan taas, kun ei olla kokoustettu pariin kuukauteen?" Itkeäkö vaiko nauraa?

        Tässä sitten istutaan uutta kierrosta taloyhtiöiden hallitusten kokouksissa 2-3 iltaa viikossa. Eikä siinäkään olisi mitään, jos kokoukset olisivat vaikkapa klo 16-17 heti työpäivän jatkeena, mutta klo 8-16 työpäivää puskevana työntekijäisännöitsijänä (en ole yrittäjä) ihmettelen jatkuvaa vaatimusta istua sihteerinä kokouksissa vaikkapa klo 18 tai klo 18:30 alkaen. Parhaimmillaan hallitukset jutustavat kokouksessaan kaksikin tuntia.

        Siinä sitten isännöitsijä istuu ja kuuntelee, mitä hallituksen jäsenet ovat kesälomillaan tehneet. Suuri osa kokouksen ajasta menee esityslistan ulkopuolella. Ja kello käy, aika kuluu. Oman elämän hiekka valuu tiimalasissa... "Taas yksi 12 tunnin työpäivä takana", mietit maanantai-iltana ja seuraavana päivänä sama uudelleen. Rumba jatkuu viikosta toiseen, ympäri vuoden.

        Harva yksittäinen taloyhtiö pysähtyy miettimään kuinka monta kokousta isännöitsijä joutuu istumaan vuosittain ilta-aikaan. Erään taloyhtiön hallituksella oli viime vuonna yhdeksän hallituksen kokousta. Kaikki ilta-aikaan ja isännöitsijä paikalla kahdeksassa kokouksessa. Tee se temppu 25 taloyhtiön kanssa, niin eipä ole oikeasti omaa elämää yhtenäkään arki-iltana.


    • juupasjoopas

      Mitä ihmettä. Olen istunut useiden taloyhtiöiden hallituksissa viimeisen parinkymmenen vuoden ajan ja isännöitsijä on pyydetty vain silloin paikalle kun on tarvittu. Jos isännöitsijää halutaan pitää kirjurina, on se vain hallituksen jäsenten omaa laiskuutta jos ei itse pyötäkirjoja viitsitä kirjoittaa itse. Isännöitsijälle annetaan tiedoksi kyllä mitä hallitus on päättänyt. Eri asia isoissa projekteissa joissa isännöitsijällä voi olla parempaa tietoa urakoitsijoista tms.

      Sen sijaan ihmetyttänyt ymmärryksen puute taloyhtiöissä joissa siirrytty tilintarkastajasta toiminnantarkastajiin. Näillä kahdella on ihan eri roolit. Järkevää olisi kutsua toiminnantarkastaja/t jokaiseen hallituksen kokoukseen. Tämä oikeushan hänellä olisi, mutta ilman äänivaltaa toki.

      • syyskokous

        "Olen istunut useiden taloyhtiöiden hallituksissa viimeisen parinkymmenen vuoden ajan ja isännöitsijä on pyydetty vain silloin paikalle kun on tarvittu. Jos isännöitsijää halutaan pitää kirjurina, on se vain hallituksen jäsenten omaa laiskuutta jos ei itse pyötäkirjoja viitsitä kirjoittaa itse."

        Täällä isännöitsijä istuu kaikissa kokouksissa sihteerinä. Pitkää päivää ympäri vuoden. Eikä siinä mitään, että isännöitsijä on sihteerinä joka kokouksessa, mutta eniten ärsyttää se, että kokoukset eivät edes yritä olla tehokkaita ja nopeita!

        Taloyhtiöiden hallitukset istuvat iltaa kiireettömästi, hartaasti ja pitkään. Aidosti tilanne on sellainen, että taloyhtiöiden hallituksia ei pätkääkään kiinnosta kestääkö kokous tunnin vai kaksi. Jos isännöitsijä istuu ilta-aikaan ylitöinä hallituksen kokouksissa 25 taloyhtiön kanssa, niin kyllä silloin on vähän jo väliä, onko kokousten kesto yksi vai kaksi tuntia, ja alkaako hallituksen kokous klo 16 vai klo 18.

        Yksittäinen taloyhtiön hallitus miettii tietysti vain itseään. Ei sitä, mitä siitä seuraa, kun 25 taloyhtiötä toimivat samoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe