Liikaa valokuvaajia

Vieläehdit

Valokuvaajaksi itseään kutsuvia on tässä maassa tunnetusti liikaa, plus kaikki jotka ostavat systeemikameran muutuvat yhdessä yössä valokuvaajiksi.
Moni kuvaaja joutuu lopettamaan parin vuoden kuluttua. Näiltä aloilta löytyisi töitä:

Koko Suomessa on pulaa näistä osaajista:

1. Kuulontutkijat ja puheterapeutit

2. Rakennusalan työnjohtajat

3. Rakennusinsinöörit

4. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat

5. Sosiaalityön erityisasiantuntijat

6. Lastentarhanopettajat

7. Ylilääkärit ja erikoislääkärit

8. Myyntiedustajat

9. Yleislääkärit

10. Hammaslääkärit

11. Hitsaajat ja kaasuleikkaajat

12. Betonirakentajat ja raudoittajat

13. Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät

14. Muut rakennustyöntekijät

15. Toimisto- ja laitossiivoojat

27

1067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikkeiSinustaOle

      Kameraa käyttävä henkilö on valokuvaaja. Ammattikseen kuvaavat ovat vain yksi valokuvaajien ryhmä. Vaikka et osaa kameraa itse käyttääkään, niin et näköjään osaa myöskään lähettää vuodatuksiasi edes oikeaan ryhmään. Työpaikan hakuun on oma alueensa.

    • TosiaTurisen

      Kameraa käyttävä henkilö on valokuvaava.

      Valokuvauksesta pääasiallisen elantonsa saava henkilö on valokuvaaja.

      • vikapaikassaTuriset

      • TosiaTurisen

        40 vuotta olin valokuvaajana, loppuvuosina kuukausiliksa pyöri vajaassa viidessä tonnissa. Nyt eläkettä mossahtelee 3500€ kuussa brutto. Ei tarvitse enää töitä hakea alalta.


      • trollotoroo
        TosiaTurisen kirjoitti:

        40 vuotta olin valokuvaajana, loppuvuosina kuukausiliksa pyöri vajaassa viidessä tonnissa. Nyt eläkettä mossahtelee 3500€ kuussa brutto. Ei tarvitse enää töitä hakea alalta.

        Eläkkeellä ei tarvitse hakea töitä miltään alalta. Tietysti jos on liikaa vapaa-aikaa, niin joutaa trollailla keskustelupalstoilla. Eikä kulu suljin kuten kameraa rääkätessä.

        Miksiköhän muuten moni työtön kuvittelee olevansa eläkkeellä, mutta kuitenkin tutkii innossaan työpaikkoja...


    • ksdjshjgfhgsha

      Valokuvausta tarvitaan useimmissa mainituissa ammateissa enemmän tai vähemmän, eikä niihin voida ammattilaisia kutsua, kuin suurmpiin projekteihin.
      Käydessäni hammaslääkärissä tämäkin kuvasi hampaita järjestelmäkameralla.
      Ongelmia oli kuitenkin taidon puutteessa, mutta useilla yrityksillä homma onnistui. Kamera oli ollut aikoinaan kalliimmasta päästä, mutta ei täysi pro. Salamasysteemikään ei ollut ihan sopiva ko. rungolle, koska siinä oli asiaankuulumattomia virityksiä.

      Valokuvauksen suurin ongelma on ilmaiskuvaajat ja yhden dollarin suuret kansainväliset kuvatoimistot, jotka antaa vielä paljous alennuksia, joten kukaan ei ansaitse valokuvauksella, ellei ole jonkun yrityksen palkkalistoilla, tai saa taloudellistatukea jostakin ja se vaatii aiempaa meriittiä.

      • lopunalku

        Suurin osa ilmaiskuvaajista haaveilee ammattivakokuvaajan ammatista. Mikään ei ole niin vaikeaa perustella asiakkaalle kuin miten ilmainen muuttuu maksulliseksi.
        Siksi moni lopettaa.


      • kuviamahtuu
        lopunalku kirjoitti:

        Suurin osa ilmaiskuvaajista haaveilee ammattivakokuvaajan ammatista. Mikään ei ole niin vaikeaa perustella asiakkaalle kuin miten ilmainen muuttuu maksulliseksi.
        Siksi moni lopettaa.

        Olen harrastanut ilmaiskuvausta kymmeniä vuosia. Kaluston ja aikaisemmin myös filmit ja kehittämiset olen maksanut itse. Mutta en ole koskaan haaveillut valokuvaajan ammatista. Väitän että suurin osa valokuvaajista ottaa kuvia vain omaksi ilokseen.


    • arvokeskustelija

      Moni joutuu toimimaan ns. pakkoyrittäjänä, avaus on siinä mielessä hyvä. Voisiko jollain toisella alalla saada kohtuullisen toimeentulon?
      Ilmaiskuvauksesta pitäisi laajasti keskustella, koska se ole hyväksi koko alalle.

      • vai.pakkoyrittämistä

        Höpön löpön. Yrittäminen lähtee aina ahneudesta. Yksinään yrittäminen pitäisi kieltää muutenkin, koska sellainen henkilö astuu palkansaajan varpaille. Itseänne saatte syyttää, jos olette hintoja lähteneet polkemaan.

        Sellaista työtä ei pidä kenenkään tehdä, jolla ei voi itseään elättää. Yhteiskunnan tehtävä ei ole toimia palkanmaksajana muille kuin julkisen sektorin työntekijöille.


      • Heh_
        vai.pakkoyrittämistä kirjoitti:

        Höpön löpön. Yrittäminen lähtee aina ahneudesta. Yksinään yrittäminen pitäisi kieltää muutenkin, koska sellainen henkilö astuu palkansaajan varpaille. Itseänne saatte syyttää, jos olette hintoja lähteneet polkemaan.

        Sellaista työtä ei pidä kenenkään tehdä, jolla ei voi itseään elättää. Yhteiskunnan tehtävä ei ole toimia palkanmaksajana muille kuin julkisen sektorin työntekijöille.

        Toveri on nyt kyllä väärässä. Yrittäminen lähtee osaamisesta.

        Sosialismissa ei ole yrittäjiä ja sosialismi kaikissa muodoissaan on kelvoton talousjärjestys. Sosialismi tuottaa vain kärsimystä ja nälkää.


      • vai.pakkoyrittämistä
        Heh_ kirjoitti:

        Toveri on nyt kyllä väärässä. Yrittäminen lähtee osaamisesta.

        Sosialismissa ei ole yrittäjiä ja sosialismi kaikissa muodoissaan on kelvoton talousjärjestys. Sosialismi tuottaa vain kärsimystä ja nälkää.

        "Yrittäminen lähtee osaamisesta."

        Seuraamalla esimerkiksi suomalaista rakentamista voidaan huomata ettei yrittäminen lähde osaamisesta. Kyllä se yrittäminen lähtee ahneudesta, kun on tarve saada mahdollisimman paljon rahaa käyttämällä hyväksi muita. Yrittämisen pitäisi olla yhteiskunnan yksinoikeus. Silloin voidaan keskittyä laadun tekemiseen ja osaamisen hyötykäyttöön. Ei ole pakko tehdä voittoa yksilölle. Riittää että yhteisö voi hyvin.


      • Heh_
        vai.pakkoyrittämistä kirjoitti:

        "Yrittäminen lähtee osaamisesta."

        Seuraamalla esimerkiksi suomalaista rakentamista voidaan huomata ettei yrittäminen lähde osaamisesta. Kyllä se yrittäminen lähtee ahneudesta, kun on tarve saada mahdollisimman paljon rahaa käyttämällä hyväksi muita. Yrittämisen pitäisi olla yhteiskunnan yksinoikeus. Silloin voidaan keskittyä laadun tekemiseen ja osaamisen hyötykäyttöön. Ei ole pakko tehdä voittoa yksilölle. Riittää että yhteisö voi hyvin.

        Suomessa asuntorakentaminen lähtee grynderirahoituksesta, mikä on epäterve tapa rahoittaa rakentamista. Grynderin etu, siis alihankkijalta tilattu työ, ei yhdy asukkaan etuun.


    • ei-enää-tarvita

      Ammattivalokuvaajia ei kyllä nykymaailmassa tarvita yhtään mihinkään.
      Digivallankumous tältä osin on ollut oikein mainio juttu.

      • TosiaTurisen

        Joskin liikahdusta tuohon suuntaan on ollut havaittavissa, on jopa kuukausipalkkaisia ammattilaisia edelleen olemassa melkoinen määrä. Työnantajat, kuten esimerkiksi suuret lehtitalot, museot ja koulukuvafirmat ovat siis asiasta kanssasi eri miltä. Digitaalisuudella on tämän asian kanssa vain vähän tekemistä, eivät ammattivalokuvaajat ennenkään juuri itse filmejään kehittäneet ja printanneet. Puusta katsoen sellainen ihminen, joka selaa vain nettiä ja "lukijan kuva" -laatuisia roskalehtiä voi tietysti luulla toista.


    • Senaja

      Erilaiset Tfcd/tfp ja ilmaiskuvaajat on vakava ongelma josta pitäisi keskustella avoimesti. Nyt tästä ogelmasta keskustellaan vain muutamissa suljetuissa foorumeissa.
      Jos hääparin ensimmäinen kysymys puhelimessa on: teetkö hääkuvauksia ilmaiseksi, niin mä mä kirjoitan sulle blogissa hyvät arvostelut. (Seuraajia näytti olleen kokonaiset 126 kpl) suunta ei voi olla oikea kenellekkään itseään valokuvaajaksi kutsuvalle.

    • Canonisti

      Olen valokuvaaja, ehkä voisi jopa sanoa, että olen harrastajavalokuvaaja. En ole ammattivalokuvaaja. Joskus kävi mielessä, että olisin vaihtanut harrastuksen ammatiksi. Onneksi en niin tehnyt, markkinat ovat tänäpäivänä kovat.

      Itse olen aina käyttänyt tärkeimmissä perhejuhlissa ammattikuvaajaa. Valintaa ei ole tehty hinnan vaan laadun ja itseä mielyttävän tyylin perusteella.

    • näkövero

      Harrastelen vapaa-aikoinani valokuvausta ja lähettelen mielestäni onnistuneita otoksia kuvapankkeihin. Ei minua haittaa vaikka menisivät ilmaiseksi tai pienellä korvauksella. Pääasia että ihmiset saavat valokuvia katseltavakseen. En ymmärrä muutenkaan miksi jonkun näkymän ikuistamisella pitäisi rahastaa. Jokaisellahan on kuitenkin kaksi silmää päässä, joilla voi valokuvata mieleensä reaaliajassa. Ehkä joku kapitalisti keksii kohta katsomismaksun?

      • Canonisti

        Siis Suomessahan on ollut jo pitkään omien kuvien katsomismaksu, joka tilitetään Teoston kautta niiden kuvien tekijöille, joita et halua katsoa.


      • Anonyymi

        Valokuvaus ei ole vain se, mitä näkee, vaan mitä näkee ja miten sen saa siihen huvaan.


    • Tsuumikosh

      "Valokuvaajaksi itseään kutsuvia on tässä maassa tunnetusti liikaa"

      Jos tuolle valituslinjalle lähdetään, samaa voisi sanoa monista muistakin ammateista ja siitä, että monella alalla työssä on torveloita, joita osaava ei-ammattilainen pystyisi neuvomaan parempiin suorituksiin. Mutta yleensä se neuvo ei välttämättä kelpaa, kun törmätään arvovaltakysymyksiin. Siihen, että kukas sinä olet neuvomaan. Ei siihen, että oltaisiin kiinnostuneita asioista, tai uteliaana niitä oppimassa. Tässä mielessä voitaisiin väittää jopa, että suomalainen koulutussysteemi paaduttaa ihmisiä tolloiksi, jotka luulevat osaavansa ja tietävänsä valmiiksi kaiken - olematta enää avoimia tai tiedostamassa, että on muutakin kuin mitä itse luullaan tietävänsä.... Itse oppinut on ainoa oppinut, sanoi joku ehkä itse oppinut - omasta mielestään....

      Moni ala voi olla sitäkin, että perustetaan yritys, otetaan titteli käyttöön, ja sitten mainostetaan. Asiakkaat äänestävät jaloillaan, jos pystyvät.

    • Laatukysymys

      Tunnetusti kiinteistövälittäjät ovat huonoja valokuvaajia, samoin lehtien toimittajat.

    • hyvä_harrastaja

      Siinäpä valokuvaajalle onkin tekemistä, että poikkeaa siitä "liiasta" valokuvaajien massasta niin paljon edukseen, että kuvista maksetaan mielellään. Nykyään kuvataan paljon, iso osa monen "valokuvaajan" kuvista on peruskauraa, tavanomaisia, tylsiä, ei niistä kukaan mitään halua maksaa? Jos ammattilainen ei saa töitä, on syytä perehtyä tarkkaan siihen minkälaista jälkeä on tehnyt ja olisiko siinä tai jossain muussa jotain parantamisen tai muuttamisen aihetta.

    • niinpäniin

      Varsinkin hääkuvaajia tuntuu olevan vaikka kuinka. Koko hääkuvaustouhu taitaa olla ohimenevä muoti-ilmiö. Siis kokopäivän dokumentaarinen kuvaus.

      • Canonisti

        Häät ovat (toivottavasti) ainutkertainen kokemus ja ammattikuvaaja häissä on kyllä ollut jo vuosikymmeniä kestänyt ilmiö. En pitäisi sitä ohimenevänä. Omissa häissäni oli ammattikuvaaja, joka valittiin tyylin ja osaamisen, ei hinnan perusteella.


    • taidehörhö

      Harrastajat, harrastakaa ihan rauhassa, te ette ole ongelma.

      Vaikein ryhmä on n.s "haluaisin olla ammattikuvaaja" joka tulee alalle ilman koulutusta, kun huomaan kuvantamislaitteen tuottavan helposti näyttäviä kuvia tai tuttu on sanonut et; sun kannattais alkaa kuvaajaksi.

      Haluaisin olla ammattikuvaaja voidaan karkeasti profiloida seuraavasti: ei alan koulutusta, itseoppinut, tekee oman työn ohella, ainoa kilpailukeino on hinta, y-tunnus puuttuu, kustannuslaskenta hakusessa, ei osaa käyttää valmiita talouslaskureita, kirjoittaa foorumille: mitä te tästä veloittaisitte, mitä objektiivia käytätte häissä, minkälaiset valot ostatte tuotekuvaukseen, hakee malleja tcf rymistä, etsii hyvä vinkkejä hääkuvaamiseen, jne. jne.
      Seuraamalla muutamaa viikon facebookin ryhmiä niin sieltä on helppo profiloida näitä "ammattivalottajia".
      Niitä nyt on vaan tässä maassa enemmän kuin markkinat vetää.

    • Ettänäin

      Jokin aika sitten naamakirjan jossain ryhmässä pyydettiin valokuvaajaa ilmiantamaan itsensä työtehtävään. Ensimmäisen tunnin aikana ilmoittautui 65 kpl. ehdokkaita.
      Samassa ryhmässä etsittiin tekijää terassille, Vastauksia tuli kaksi viikossa.

      Kävin pistokokeenomaisesti kymmenen valokuva palveluita tarjoavan nettisivulla. Yhdeltäkään en löytänyt y-tunnusta tai mainintaa laskutustavasta. Neljän paikkakunta jäi epäselväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe