Lipun peruuttaminen ja takaisinmaksu?

jennisentti

Olen varannut lipun 2 kk päässä olevalle lennolle, mutta joudun perumaan matkani. Ostin lipun Finnairin nettisivuilta. Lippu on halvinta luokkaa. Finnair ei suostu maksamaan mitään takaisin. Olen selannut nettiä ja löytyy hyvin ristiriitaista tietoa. Kuluttajaviranomaisten mukaan on turha maksaa mitään peruutusturvia. Jossain sanotaan, että aina saa takaisin verot ja polttoainemaksut (n. 50%). Finnairin omat sivut ovat erittäin tylyt. Lupusta voi anoa rahoja takaisin, mutta ensin pitää lippu peruutta. Eli Finnair pääsee näin myymään sen uudelleen. Ihan käsittämätöntä venkoilua. Lippuhan ei "kulu käytössä". Minusta pitäisi aina saada kaikki rahat takaisin.

11

5009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyppääkaivoon

      Tää on taas näitä... on ostettu halvin mahdollinen lippu ja nytkun ei huvitakaan tai ei ole rahaa lähtä reissuun niin halutaan rahat takas. Olet kuitenkin lukenut ja hyväksynyt lipun ehdot, jossa sanotaan että ei takaisinmaksua. Miksi luulet että siinä lippuluokkaa valitessa vaihtoehtoina on erihintaisia lippuja? Jos sinunkin 60-500 euron lipusta reitistä riippuen olisi täysi takaisinmaksu, niin miksi joku valitsisi siitä vierestä kalliimman 300-1500 euroa maksavan lipun samalle reitille ja samalle lennolle. Jos taasen mentäisiin siihen että kaikki liput olisivat peruttavissa niin voisit unohtaa kokonaan ne halvimmat liput ja silloin joku Köpis maksaisi alkaen 200 euroa ja New York tonnin.

    • Ostitihanitte

      Kilpailu on pakottanut perinteiset lentoyhtiöt myymään myös halvemman luokan lentolippuja, jossa ei ole mitään muutosoikeuksia.
      Asiakas voi vapaasti päättää ostaako sen halvimman lipputyypin vai kalliimman.
      Vai ottaako riskin tai kompensoi riskiä jollain vakuutuksella, ihan oma valinta ja ilmaisia lounaita ei edelleen ole.

    • Holopainen

      Perseaukiset ne jakaa aina vaan rutista

    • Elämäonriskipeliä

      Edellä tulikin jo liuta perusteita, miksi halvimmissa hintaluokissa ei ole takaisinmaksua. Kai sinulla on matkavakuutus? Jos peruutuksen syy täyttää vakuutuksen ehdot, saat rahasi takaisin sitä kautta. Halvimpiin lippuihin sisältyy ihan syystäkin riski; kalliimmalla saa yleensä parempaa, on kyse sitten lentolipuista tai mistä tahansa muusta.

    • Wreddiex

      Nämä kysymykset saavat aina kaikki kettuilijat liikkelle. He eivät kuitenkaan älyä koko touhun ydintä. Miksi se lipun maksun palauttaminen on niin vaikeaa? Siihen menisi yhdeltä työntekijältä max 15 minuuttia aikaa. Varmasti jokainen lipun peruuttaja olisi valmis maksamaan kohtuullisen korvauksen. Kyse on lentoyhtiöiden ylimielisyydestä matkustajia kohtaan. Ja huonosta asiakaspalvelusta. Jos muutaman kympin lisämaksulla voi peruuttaa lipun ja saada rahat takaisin, niin siinähän se asiaan liittyvä kulu on määritelty.

      Kuluttajaviranomaisten eksaktia kantaa asiaan on hankalaa löytää. Minulla on sama käsitys, että verot ja polttoainemaksut pitäisi saada takaisin, mutta en ole löytänyt tarkkaa kirjausta asiata.

      Esim. laivalippujen muuttaminen tai peruminen ei ole koskaan ongelma. Mikä lentoyhtiöitä oikein vaivaa?

      • Halpakylpylä

        Laivalippujen muuttaminen... on niitäkin ollut ennakkohinnalla, kuten hotellihuoneitakin ja niissä ei ole ollut mitään muutosoikeuksia. Viimeksi olin kylpylässä viime viikolla tuolla hinnoittelulla ja monta kertaa aiemminkin.

        Ja Finnarilla on takaisinmaksuhaku netissä
        https://www.finnair.com/fi/fi/refund


    • Hyppääkaivoon

      Ei siihen lipun peruuttamiseen edes tarvita mitään lentoyhtiön työntekijän toimintaan. Jos sulla on full flex lippu niin sen peruutus onnistuu netissä muutamalla klikkauksella ja rahat palautuu (luottokortti)tilille muutamien päivien/viikkojen aikana.
      On se ihme ja kumma ettei jengi pysty suunnittelemaan ja päättämään matkoja lipunoston yhteydessä. Tätä näkee netissä useinkin kun lentolippuja ollaan myymässä kun muuten ne jää käyttämättä. Mä olen viimeisen 10-15 vuoden aikana lentänyt 1-2 kertaa kuukaudessa ja koskaan lento ei ole jäänyt lentämättä, poislukien ne 2-3 kertaa kun olen sairastunut, jolloin matkavakuutus korvasi lennot.
      Jos lentolippuja saisi perua ilman mitää syytä mielin määrin niin sillo saisimme unohtaa kokonaan nykypäivän halvimmat hinnat. Vähintään lentojen hinnat tuplaantuis, toisaalta niiden full flex lippujen hinnat laskisi.

      • Wreddiex

        Täällä ovat taas globaalit vaikuttajat vauhdissa. Ollaan niin maailmanmatkaajaa, että kyykkyyn vaan köyhät.
        Lentolipun hintaan sisältyy veroja, turvatarkastusmaksuja sekä polttoainemaksuja, jotka perustuvat siihen, että matkustaja on lennolla mukana. Nämä maksut kuuluu lentoyhtiön AINA palauttaa lipun peuuttajalle. Lentoyhtiö ei myöskään saa perua takaisinmaksusta mitään kuluja. Tästä on Kuluttajalautakunnan päätös.
        Ei muuta kun peruuttamaan lippuja. Jos tulee ongelmia, niin ennakkopäätöksiä löytyy ja mm Finnair on polvillaan.


      • Tananvalittajat
        Wreddiex kirjoitti:

        Täällä ovat taas globaalit vaikuttajat vauhdissa. Ollaan niin maailmanmatkaajaa, että kyykkyyn vaan köyhät.
        Lentolipun hintaan sisältyy veroja, turvatarkastusmaksuja sekä polttoainemaksuja, jotka perustuvat siihen, että matkustaja on lennolla mukana. Nämä maksut kuuluu lentoyhtiön AINA palauttaa lipun peuuttajalle. Lentoyhtiö ei myöskään saa perua takaisinmaksusta mitään kuluja. Tästä on Kuluttajalautakunnan päätös.
        Ei muuta kun peruuttamaan lippuja. Jos tulee ongelmia, niin ennakkopäätöksiä löytyy ja mm Finnair on polvillaan.

        Ja kaikki toimenpiteet matkustajan säätämisen takia on ilmaisia lentoyhtiölle?


      • antipunic

        "koskaan lento ei ole jäänyt lentämättä,poislukien ne 2-3 kertaa...." Hah hahhah,,,, elikkä olet joutunut perumaan lennon tai jättänyt sen käyttämättä.


    • Lennellääntaas

      Jos on sellainen lipputyyppi mistä voi saada rahaa takaisin, pelkkä netissä tehty peruutus ei riitä. Pitää hakea palautusta erikseen Finnairilla. Silloinkin velloittavat muistaakseni 25 %. Sitten niitä rajojaan saa odotella aika kauan. Halvemmissa ja kampanialipuissa ei ole muutos-tai peruutusoikeutta.
      Sitä en tiedä toimiiko Finnair tässäkään lakien mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe