Onko sähkölamauttimet laillisia

moi1221

Onko sähkölamautinta laillista omistaa suomessa ja onko laillista tilata sellainen netistä suomeen?

6

2257

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_

Ei,

• ammuskelija

Sähkölamauttimen tai -patukan hallussapito on järjestyslain perusteella kiellettyä ainoastaan julkisella paikalla tai julkisella paikalla olevassa ajoneuvossa. Kyse on kuitenkin sellaisesta laitteesta, jota ei saisi edes tuoda ilman lupaa Suomeen.

Viranomaiskäyttöön tarkoitetun laitteen hallussapito ei ole nykyisen lain mukaan kiellettyä esimerkiksi omassa kodissa. Sähkölamauttimen hallussapitoa kotona ei ole kriminalisoitu, eli siitä ei ole määrätty mitään rangaistusta,

Järjestyslain 9 §:n 1 momentin mukaan sähkölamautin luetaan vaarallisiin esineisiin ja siten sen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ilman lupaa on kielletty.

Parempi olla hankkimatta. Voi jäädä kiinni maahantuodessa ja jos sitä käyttää, niin saa kovan tuomion. Mitä tekee laitteella, joka on vain kiva olla, muttei voi minnekkään viedä?

• Tappitapio

Minulla on sellainen. Ei mitään järjellistä käyttöä. 9v pattereita käyttää, ns painomallii eli ei lennä mitään nuolia.

• j9yhucf

Tuollaisella kun kotiin tunkeutunutta varasta tökkää niin voi varas tökätä nyrkillä takaisin, paras kotipuolustukseen tunkeutujia vastaan on suht ohut puukeppi ikään kuin kävelykeppi, reippaan pituinen ja kevyt, ei mikään harjanvarsi joka menee helposti poikki vaan esim. pajua tai pihlajaa, hyvin nopea näpäyttää vaikka sormille tunkeutujaa ja sellainen sattuu kun räimii reisiin tai käsivarsiin. Sakot kai siitäkin saa mutta jos pakko puolustautua hengen hädässä niin.. no se on sitten sen ajan murhe mitä tulee.

• Tappitapio

No tätä mallia on koetettu "leikkimielessä" kavereiden kanssa ja ei kyllä tökkää nyrkillä, tai minä en ainakaan pystynyt, heti kouristaa kyllä niin paljon. Itsellä ei ole aikomusta tökätä ketään tai mitään , taidan tökkää koko roskan takkaan tai roskiin.

• Anonyymi

Kelpaakohan se koirien karkoitukseen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      355
      1075
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      738
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      686
    4. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      578
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      48
      571
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      461
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe