Sairastatko endometrioosia?

Tytöille-ja-naisille

"Moni lääkärikään ei tunnista endometrioosia – Dana Paredesin kivut alkoivat 14-vuotiaana, mutta oikeaa hoitoa hän sai vasta lähes nelikymppisenä
Endometrioosia sairastaa Suomessa arviolta 200 000 tyttöä tai naista. Moni kärsii turhaan, kun diagnoosin saaminen viivästyy.

Jaa artikkeli Facebookissa
622
Jaa artikkeli Twitterissä
Dana Paredes seisoi bussipysäkillä, kun kuukautisverta hulahti yhtäkkiä niin paljon, että kaikki oli nilkkoja myöten veressä.

– Silloin tajusin, ettei tämä ole normaalia, Dana Paredes sanoo.

Lääkärin diagnoosi oli endometrioosi. Paredesilla oli jo 14-vuotiaana kovia kuukautiskipuja, mutta hän ajatteli niiden vain kuuluvan kuukautisiin. Kolmekymppisenä saadun endometrioosidiagnoosin jälkeenkin meni vielä vuosia ennen kuin hän sai oikeaa hoitoa.

Joensuusta kotoisin oleva Dana Paredes ja seitsemän muuta naista kertovat endometrioosistaan toimittaja Anne Ignatiuksen tietokirjassa Joka kymmenes nainen. Ignatiuksen mielestä sairaudesta on tärkeää puhua siksi, etteivät tytöt ja naiset kärsisi turhaan tai häpeäisi oireitaan.

Endometrioosi tunnetaan huonosti

Endometrioosia (siirryt toiseen palveluun) sairastaa arviolta joka kymmenes hedelmällisessä iässä oleva tyttö tai nainen. Suomessa se tarkoittaa noin 200 000:ta naista. Oireet ja niiden voimakkuus vaihtelevat.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Pia Suvitie TYKS:in Naistenklinikalta kertoo tapaavansa työssään joka viikko endometrioosia sairastavia tyttöjä ja naisia, jotka ovat juosseet lääkäriltä toiselle apua saamatta. Usein diagnoosin saaminen pitkittyy.

– Endometrioosia ei valitettavasti tunnisteta varsinkaan perusterveydenhuollossa. Eivätkä kaikki gynekologitkaan aina osaa sitä epäillä, Pia Suvitie sanoo.

Endometrioosissa kohdun limakalvon kaltaista kudosta kasvaa väärissä paikoissa kohdun ulkopuolella. Tavallisimmin potilailla on poikkeuksellisen hankalat kuukautiskivut.

– Endometrioosipotilailla kipu on usein täysin lamaannuttava. Ihmiset ovat täysin toimintakyvyttömiä usein useamman päivän, jopa viikon, eivätkä tavalliset särkylääkkeet vie kipua pois, Pia Suvitie sanoo.

Myös suolisto-oireet, kuten ripuli, ummetus ja turvotus ovat tavallisia, samoin virtsaamisvaivat ja yhdyntäkivut.

Endometrioosia ei valitettavasti tunnisteta varsinkaan perusterveydenhuollossa. Eivätkä kaikki gynekologitkaan aina osaa sitä epäillä.

Pia Suvitie
Pia Suvitien kesällä Turun yliopistossa tarkastetun väitöskirjan (siirryt toiseen palveluun) mukaan endometrioosiin viittaavia oireita todetaan jo teini-ikäisillä. Vaikeita kipuoireita oli väitöstutkimuksen kyselyaineistossa jopa 5–10 prosentilla 15–19-vuotiaista tytöistä. Moni oli joutunut olemaan niiden vuoksi pois koulusta."
(Artikkeli jatkuu-)

Anne Ignatius: Joka kymmenes nainen (2018, Teos)

Lue lisää:

Lääkäri: Endometrioosi on yhtä yleinen kuin astma ja diabetes

Endometrioosin vuoksi lapsettomaksi jäänyt Riikka Sallinen: "Aluksi oli raskasta kuunnella muiden synnytyskokemuksia"

0

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
        Paltamo
        44
        5269
      2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
        Ihastuminen
        24
        3450
      3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
        Maailman menoa
        299
        2850
      4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
        Maailman menoa
        57
        2672
      5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
        Ikävä
        172
        2338
      6. On ikävä sua

Koko ajan
        Ikävä
        25
        2137
      7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
        Kotimaiset julkkisjuorut
        127
        1889
      8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
        Ikävä
        366
        1855
      9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
        Ikävä
        88
        1771
      10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
        Ikävä
        16
        1391
      Aihe