Vieläköhän täältä saa hyv iä neuvoja entiseen malliin :)
Päivitin läppärini heti kun uusi LTS ilmestyi, ja nyt päätin tehdä saman pöytäkoneelle.
Siinä kävi niin, että lataus ja asennus sujuivat ilman välikohtauksia, suorastaan nopeasti, (läppärin kaa jouduin vähän konstailemaan), mutta uudelleenkäynnistys ei sitten onnistunut . Kone käynnistyy kyllä, mutta aina se sitten jumittuu määrättyyn kohtaan (nähdäkseni hyvin loppuvaiheessa, kestosta päätellen) , Siinä näyttö jää violetin väriseksi, ja hiiren osoitin ilmaantuu alaoikealle, mutta just tässä kohtaa näyttää, että kaikki tapahtuminen koneen sisällä lakkaa, ja hiirellä ei ole vielä syntynyt yhteyttä osoittimeen. Ei pitkäkään seisottaminen (vetäsin nokkaunetkin välillä ) auta tästä yli.
Se on sitten sammutettavakin sillä epäsuositellulla tavalla eli katkaisemalla virta tavalla tai toisella :(
Onko tässä muut tehtävissä kuin käydä tekaisemassa levyke ja jyrätä sitten koko asennus yli. Sen voi ainakin toistaa jollei heti onnistu.
Jakelupäivitys
9
407
Vastaukset
- Turbo-Urpo1
Mitähän tämä "päivittäminen" tarkoittaa sinun sanomana ?
Täällä sitä käytetään niin sekasin kuin olla ja voi, eli teitkö versio-päivityksen yrittäen säilyttää aiemin asentamasi ohjelmat, pakettilähteet, asetukset joista päivityksen tapahtuessa saatetaan suorittaa kysely tai huomautus jätetäänkä vai poistetaanko koska ohjelma tai pakettilähde ei ole uuden järjestelmän kanssa yhteen sopia.
Toinen tapa olisi uudestaan tehty asennu alusta lopuun, uudestaan osioidulle kiintolevylle, poistamalla kaikki vanha. Jos jakelupäivitys ei onnistunut, kannattanee tehdä joko asennustikku tai -levy ja sillä joko päivitys tai kokonaan uusi asennus.
Jos et alusta sitä osiota, missä kotikansiosi on, ei uudessakaan asennuksessa omat tiedostosi häviä, vaan saat omasi käyttöön entisellä käyttäjänimelläsi niin halutessasi. Ainoastaan tietyt asetukset ja asentamasi lisäsovellukset katoavat, ja ne joudut asettamaan ja asentamaan uudelleen.Kiitos neuvoista, menettelin sen mukaisesti, koska olin itsekin sitä mieltä jo ennenkuin kysyin :)
Se on nyt siinä vaiheessa, että minulla on se järjestelmä tikulla, ja käynnistys sillä tikulla onnistuu loistavasti kerta toisensa jälkeen.
2 kertaa olen nyt myös asentanut sen, mutta siinä tulos on aina jokseenkin sama kuin sen päivityksen jälkeen.
Olisko lisää neuvoja? Tällä kertaa mulla ei ole mitään ennakkomielipidettä :sxjuippi kirjoitti:
Kiitos neuvoista, menettelin sen mukaisesti, koska olin itsekin sitä mieltä jo ennenkuin kysyin :)
Se on nyt siinä vaiheessa, että minulla on se järjestelmä tikulla, ja käynnistys sillä tikulla onnistuu loistavasti kerta toisensa jälkeen.
2 kertaa olen nyt myös asentanut sen, mutta siinä tulos on aina jokseenkin sama kuin sen päivityksen jälkeen.
Olisko lisää neuvoja? Tällä kertaa mulla ei ole mitään ennakkomielipidettä :sPitäisiköhän unohtaa koko päivitys ja asentaa tikulta 16.04 LTS takaisin? ; )
Kollimaattori kirjoitti:
Pitäisiköhän unohtaa koko päivitys ja asentaa tikulta 16.04 LTS takaisin? ; )
Mutta ku mun kalloon ei mahu että se käynnistyy tikulta ja toimii kaikin puolin (tietysti hitaammin) mutta kovalevyltä sama , siis sama, ei käynnisty. Kun niin on niin voiko enää siihenkään luottaa että 16.04 kään enää toimisi :(
- siellä_ollut
Veikkaan, että tikku käyttää geneerisiä vesa-ajureita ja asennusohjelma haistelee, mikä ohjain koneessa on todellisuudessa asennettuna. VGA-ohjainta kun ei saa speksin mukaan tehdä ilman geneerisiä tiloja ja muihin mennään extraus ominaisuuden kautta.
Kokeile saatko sen tyhjän ruudun aikana painamalla ctrl alt F1 login-ruudun tekstikonsolissa esiin. Jos onnistuu, niin kone ei ole juntturassa vaan näytönohjaimen ajurissa vikaa. Tällöin voit kokeilla lspci -komennolla katsoa, mikä näytönohjain on kyseessä:
$ lspci -v | grep -a11 VGA
sieltä myös näkyy, mikä ajuri on ohjaimelle ladattuna. Sen perusteella voit yrittää greppailla,
mikä menee pieleen:
$ dmesg | grep radeon
Myöskin X11:lla on omat ajurinsa joiden lataus voi myös epäonnistua:
$ more /var/log/Xorg.0.log
Ensimmäisenä toimena voi yrittää saada vesa-ajurit toimimaan ohjaimellasi jos ne kerran on jo toimineet ja sitten pääsee jo graafiseen tilaan selaamaan netistä lisää infoa. Roottina "X -configure" tuottaa nyky-hakemistoon Xorg.conf.new tiedoston, jonka siis tässä tapauksessa tarvitsee, jotta voi näytönohjaimen konfiguraation saada toimivaksi: Kaikissa ohjaimissa saa toimimaan, mutta ei kaikilla ominaisuuksilla.
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1270209
-Mutta yhtä hyvin voi kernel panic olla kyseessä - tarkista ne boottaus asetukset (quiet ja splash pois bootti-komennosta! Kannattaa tutustua siis hiukan grub:iin myös. siellä_ollut kirjoitti:
Veikkaan, että tikku käyttää geneerisiä vesa-ajureita ja asennusohjelma haistelee, mikä ohjain koneessa on todellisuudessa asennettuna. VGA-ohjainta kun ei saa speksin mukaan tehdä ilman geneerisiä tiloja ja muihin mennään extraus ominaisuuden kautta.
Kokeile saatko sen tyhjän ruudun aikana painamalla ctrl alt F1 login-ruudun tekstikonsolissa esiin. Jos onnistuu, niin kone ei ole juntturassa vaan näytönohjaimen ajurissa vikaa. Tällöin voit kokeilla lspci -komennolla katsoa, mikä näytönohjain on kyseessä:
$ lspci -v | grep -a11 VGA
sieltä myös näkyy, mikä ajuri on ohjaimelle ladattuna. Sen perusteella voit yrittää greppailla,
mikä menee pieleen:
$ dmesg | grep radeon
Myöskin X11:lla on omat ajurinsa joiden lataus voi myös epäonnistua:
$ more /var/log/Xorg.0.log
Ensimmäisenä toimena voi yrittää saada vesa-ajurit toimimaan ohjaimellasi jos ne kerran on jo toimineet ja sitten pääsee jo graafiseen tilaan selaamaan netistä lisää infoa. Roottina "X -configure" tuottaa nyky-hakemistoon Xorg.conf.new tiedoston, jonka siis tässä tapauksessa tarvitsee, jotta voi näytönohjaimen konfiguraation saada toimivaksi: Kaikissa ohjaimissa saa toimimaan, mutta ei kaikilla ominaisuuksilla.
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1270209
-Mutta yhtä hyvin voi kernel panic olla kyseessä - tarkista ne boottaus asetukset (quiet ja splash pois bootti-komennosta! Kannattaa tutustua siis hiukan grub:iin myös.Kiitän varmastikin pätevistä ohjeista. En kuitenkaan ehtinyt edes kokeilla niiden toimivuutta, koska kokeilinkin vielä kerran ajaa tikulta uusi asennus entisen päälle.
Siinä kävi niin, ettäjouduin poistumaan pidemmäksi aikaa kesken latauksen, joten takaisin tullessani oli ruudulla tunnettu teksti "poista latausväline ja paina enter" tms. Näin tein, ja tällä kertaa Ubuntu käynnistyi kovalevyltä.
Oletan, että kun aikaisemmilla yrityksillä olin poistanut tikun heti kun kehotus ilmaantui, siellä olikin joku prosessi vielä kesken. Nyt oli saanut hoitaa hommansa rauhassa loppuun asti :)
Kone sammuu yleensä painamalla virtakytkintä (pöytäkone). Ennen luovutusta tutkisin kernelin parametreja. Lisää vaikka nomosetset. Merkkitilaan käynnistät text parametrilla. Opettele editoimaan käynnistysriviä. Vika johtunee näytönohjaimen ajurista - se käytössä oleva kerneli eivät ole yhteensopivia.
- häivy_trolli
Häivy täältä trollaamasta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 137987
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82694Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49599Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514
