turvavyön käyttäminen

aina käytössä

Näissä jutuissa henkii selvästi se asia, että vyötä kannattaa käyttää. Hyvä niin. Aika moni on havainnut vyön käyttämisen tarpeellisuuden vasta onnettomuuden kautta. Ikävä niin.

Opettakaa lapsillenne tämä vyön käyttö-asia aivan pienestä pitäen.

Heidän ei sitten tarvitse kertoa näitä tarinoita vieressä autossa istuneesta vyöttömästä ja menehtyneestä näillä sivuilla. Kaikille vyö kiinni!

Hyvää kevättalven jatkoa, t. nokkonen

11

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjjk

      Asiaa! Saman huomion olen tehnyt kun lukee tätä palstaa ovat vyöt pelastaneet monet mutta osa ei usko ennenkun kolahtaa kohdalle.

      Lapset AINA vöihin sillä jos aiheuttaa lapselle vamman sen takia ettei laittanut tai huolehtinut lapsen turvavyöstä,kokee syyllisyyttä eikä sitä anna itselle anteeksi.

    • turvavyö ei ole turha

      Lisäisin keskusteluun muistutuksen: Monet kuvittelevat, että oma henkihän se vaan vaarantuu jos ei käytä turvavöitä tai että riittää, kun lapset ovat vöissä. Ei pidä paikkaansa!

      Jos joku autossa olevista on ilman turvavöitä, vaarantaa hän myös muiden autossa olevien hengen onnettomuushetkellä!(Myös eläimet!)

      Ihan vaan muistutukseksi. Itse olen joutunut elämäni aikana useampaan onnettomuuteen; turvavyön ansiosta niskavaivoilla selvinnyt tähän saakka.

      Kamalin mitä olen nähnyt käytännössä turvavöiden käyttämättömyystilanne; Leikki-ikäinen lapsi SEISOO etupenkin edessä nenä tuulilasissa ja isi ajaa...

      Hyvä, että asiasta on keskustelua!

      • auto Antti

        Päivittäin saa nähdä lapsia autoissa ilman vöitä vaikka eletään vuotta 2005 vyöt tulivat pakollisiksi jo 1987 ei ne kaikki opi ikinä.

        Ikävintä on tuntea lapsi joka on saanut pysyvän vamman tämän takia.


    • Mandy

      Itse olen oppinut turvavyön tärkeyden kantapään kautta. Ajoin toissa vuonna kolarin kaupungissa, vauhtia oli varmaan (vain) 25km/h. Mutta silti löin pääni rattiin ja nenäni murtui, sekä sain pieniä mustelmia ympäri kehoa.

      Jos olisin käyttänyt tuolloin vyötä, olisin varmasti selvinnyt pelkällä säikähdyksellä. Nykyään käytän lähes aina turvavyötä kun autolla liikun.

      • Minttumaaria

        Mä ajoin just perjantaina autolla ojaan, ja kun oli turvavyö ei käyny mitään! Olen myös ajanut yhen hirvikolarin ja sillonki vältyttiin kolhuilta kun muisti käyttää turvavyötä! Et ehottomasti AINA turvavyö kaikille! Ei vaan lapsille!


    • Ronja

      Minut on lapsesta lähtien opetettu aina käyttämään turvavyötä, oli matka kuinka lyhyt tahansa. Eihän se onnettomuus matkan pituudesta riipu... Itselleni turvavyön laittaminen onkin jo ihan automaatio, enkä ole koskaan kyseenalaistanut turvavyön hyödyllisyyttä.

      Jokin aika sitten olin autotapahtumassa Helsingissä, Malmin lentokentällä. Poliisilla olis siellä sellainen turvavyösimulaattori, jota piti tietenkin päästä kokeilemaan.

      Tämä ei ollut se 'TV:stä tuttu' liukupenkki, joka pysähtyy kiskojen päässä kuin seinään, vaan tämä oli Ford Mondeo, jonka läpi oli pitkittäissuunnassa viety akseli ja akselin päissä oli moottorit niin, että auto saatiin pyörähtämään kyljen ja katon kautta hitaasti paikallaan ympäri.

      Eikun autoon istumaan, turvavyö kiinni (ihan täysin tavallinen 3-pistevyö) ja pyörimään.

      Täytyy kyllä myöntää, että kunnioitus turvavyötä kohtaan nousi entisestään. Se pentele piti hitaassakin pyörähdyksessä takapuolen tiukasti penkissä kiinni! Aika mieletön kokemus.

      • Enni

        Olisin halunnut käyttää turvavöitä lapsena,mutta autossamme ei ollut niitä takapenkillä.Sitten suvussani sattui kaksi vakavaa kolaria joissa muutama sukulainen loukkaantui.

        Vanhemmat eivät itsekkään vöitä käyttäneet mutta silloin 7 vuotiaana jo luin lehtiä,ja tiesin että turvavyöt voivat estää tai ainakin vähentää vammoja kolaritilanteessa.Pidin vanhempiani tyhminä sekä muitakin jotka eivät käyttäneet vöitä,lapsen aivoilla ajattelin että jos on olemassa laite joka voi estää vammautumisen tai kuoleman niin vain HULLUT eivät niitä käytä.Silloin päätin että tämä tyttö käyttää aina turvavyötä kun se on mahdollista,ja minun autossa AINA muutkin,tämä lupaus on pitänyt ja pitää.


      • pasi
        Enni kirjoitti:

        Olisin halunnut käyttää turvavöitä lapsena,mutta autossamme ei ollut niitä takapenkillä.Sitten suvussani sattui kaksi vakavaa kolaria joissa muutama sukulainen loukkaantui.

        Vanhemmat eivät itsekkään vöitä käyttäneet mutta silloin 7 vuotiaana jo luin lehtiä,ja tiesin että turvavyöt voivat estää tai ainakin vähentää vammoja kolaritilanteessa.Pidin vanhempiani tyhminä sekä muitakin jotka eivät käyttäneet vöitä,lapsen aivoilla ajattelin että jos on olemassa laite joka voi estää vammautumisen tai kuoleman niin vain HULLUT eivät niitä käytä.Silloin päätin että tämä tyttö käyttää aina turvavyötä kun se on mahdollista,ja minun autossa AINA muutkin,tämä lupaus on pitänyt ja pitää.

        Hieno homma Enni samoin teen itsekin.


    • Anonyymi

      Itse olen ollut myös kolarissa, missä auto meni katolleen ojaan. Oli turvavyö, eikä pahemmin käynyt, vaikka säikähdinkin kovasti, kun huomasin roikkuvani turvavöistä pääalaspäin.

      Veljeni kuoli kolarissa 10 vuotta sitten. Lensi tuulilasin läpi ja auto kaatui päälle. Myöhemin lukiessani poliisin raporttia, oli poliisi kirjoittanut siihen arvellun tapahtumien kulun, ja lopuksi vielä huomauttanut, jos kuski olisi käyttänyt turvavyötä...

      Minusta se oli TÖRKEÄÄ!! Alkaa nyt jossittelemaan, kun perhe suree. Onhan se ilmiselvää, että turvavyö pelastaisi monessa paikassa, mutta silti. Ei sitä tarvitse kirjoittaa noin. Ihan tarpeeksi on surua perheellä ilmankin, että pitää vihjailla, että joku oli niin tyhmä, ettei käyttänyt turvavyötä.

      • nyymi

        Onnettomuusraportit on myös tarkoitettu muille kun omaisille joten arvio turvavyön vaikutuksesta on tärkeä viesti meille muille.


      • Ano

        Eikö ollutkin tyhmää kun ei käyttänyt turvavyötä,kyllä totuus pitää kestää.Tässä nähdään se että jättämällä vyöt kiinnittämättä aiheutatte kärsimystä myös läheisillenne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe