205M/s ja 465m/s sivutuulipoikkeama sama

rautalankaa

2

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija

      Mikäli oikein ymmärsin, niin tarkoitit, että .22 kaliberin tuulipoikkeama 205m matkalla on suhteessa yhtä suuri kuin esim .308 poikkeama 465m matkalla. Eli piekkarilla voidaan harjoitetta ta ammuntaa sopivasti suhteuttamalla maalin koot ja matkat toisiinsa. Sama koskee tuulipoikkeamaa. Homman juju on lähellä olevissa ballistisissa kertoimissa.


      "Jos todettu ja parhaiten täsmäävä skaala sattuu olemaan 25%, se tarkoittaa ison kiväärin 500m vastaavan skaalatun matkan olevan 125m pienoiskiväärillä- 100m ja 25m kohdistusetäisyyksillä."


      Eli esim. tuuliorjaus piekkarilla 205m matkalla on 5 naksua tähtäimessä ja isommalla kaliberilla 465 matkalla samoin 5 naksua. Piekkarilla tuulen aiheuttama siirtymä 205m matkalla on pienempi kuin isommalla kaliberilla 465m matkalla, mutta tuulikorjauksen säätö tornissa on sama.

      "25 - 250m 22LR:lle ja samat arvot 100-1000m isommalle kaliberille."

      • ammuskelija

        "Äärimmäisenä esimerkkinä vastuksen kasvamisen vaikutuksesta, mikäli vertailtavat lähtönopeudet ovat M0.6 and M1.35 (205m/s ja 465m/s), kummassakin tapauksessa luotien sivupoikkeama samalla tuulella 250m etäisyydelle ovat täsmälleen samat. Saattaa vaikuttaa sangen oudolta, mutta tuulipoikkeama ei ole suoraan verrannollinen lentoajan kanssa."

        No tätä ilmeisesti tarkoitit.

        205m/s lähtönopeudella nopeudella luoti lentää koko matkan täysin aliäänisesti ja ilmavirtaus vaikutta lentonopeuteen tasaisesti koko ajan.
        465m/s lähtönopeudella luoti lentää ensin selvästi yliäänisesti ja hidastuu matkalla äänen nopeutta kohti ja lopulta sen lento jatkaa aliäänisesti. Tuossa äänen nopeuden tienoilla luoti joutuu puskemaan itsensä äänivallin läpi ja tässä välikerrostilanteessa pienetkin ilmavirtauksen muutokset voivat aiheuttaa siirtymiä. Eli supersonisesta alisooniseksi siirtyessä luoti liikkeuu sivutuulella enemmän kuin ennen ja jälkeen rajakerroksen.
        205m/s lähtönopeudella luoti kaareutaa tasaisesti tuulen siirtäessä sitä sivuun. Samoin ensin 465m/s lähtönopeudella luoti kaartaa ensin loivemmin ja rajakerroksessa tapahtuu voimakas vastuksen lisäys ja kaartaminen voimistuu huomattavasti kunnes taas alle äänen nopeuden kaartaminen loivenee. Eli rajakerroksessa suurempi paine-ero aiheutta suuremman sivusiirtymisen. Tämän takia noilla nopeuksilla 250m osumapiste on sama sivusuunnassa sivutuulella. Korkohan on tietenkin eri.

        Mahdoinko ymmärtää mitä et ymmärtänyt...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8816
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3822
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3319
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      258
      2631
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      49
      2237
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2055
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      30
      2044
    8. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1932
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1803
    10. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    Aihe