Mae Hong Son loop.

Nyt on sitten tuo otsikon mukainen kierto-ajelu Pohjois-Thaimaassa suoritettuna (reitti oli siis Chiang Mai - Doi Inthanon - Mae Sareang - Mae Hong Son - Pai - Ching Mai), reissussa 4päivää/3Yötä ja kokanais-ajomatka reissun aikana aika tasan 900km.
Kokemuksena ihan huikea ja oikeastaa ylitti jopa odotukseni, etenkin tietyt osuudet olivat sekä tiestöllisesti sekä maisemallisesti sellaiset, että niitä on vaikea kuvailla vaan ne pitää itse kokea. Nyt en yhtään ihmettele kun moottoripyrä palstoilla useampi aktiivi matkamoottoripyöräilijä on verrannut tuota reittiä jopa Sveitsin alpeilla ajettujen matkojen veroiseksi (itsellä ei Alpeilta kokemusta).
Tiestö oli isoimmilta osin hyväkuntoista (yllättävänkin hyvää Thaimaan mittakaavassa), selkeästi näkee että kyseiseen tie-osuuteen on panostettu "normaalia" keskiverto"maakuntatietä" enemmän, olisko sitten paljolti ulkolaisten turistien takia, tiedä häntä.
Liikenne oli myös isoilla osuuksilla suhteellisen vähäistä, välillä saattoi mennä pitkiäkin aikoja ettei tiellä näkynyt juurikaan muita liikkuja, mutta sitten tuo viimeinen etappini Pai - Chiang Mai oli suhteellisen paljonkin liikennöity.

Niin mieluinen kokemus oli, että olen jo hieman tutkaillut paria muutakin Pojois-Thaimaan kiertoa (jotka eivät ole niin tunnettuja kuin tuo Mae Hong Son loop) josko vastaavan kävisi jokukerta uudestaan tekemässä toisella reitillä.

Mutta jos Thaimaa ja Moottoripyörät kiinnostavat, niin voin täysin sydämin suositella, että kannattaa toteuttaa kyseinen kiertoajelu.

10

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sensei--

      Mukava että matkas onnistui ja olet tyytyväinen.
      Hymyilevin terveisin.

    • Ensi talvena menen Chiang maihin oisko Santtu mitään vinkkejä.

    • Myös Chiang Rai kiinnostaa jos on jotain vinkkejä otetaan vastaan.

    • Tempoisdifferent

      Kävitkö Pain Wallking Streetillä. Pikkasen erilainen kokemus kuin Pattayan, vaan ei kummatkaan huonoja ole, päinvastoin.

      • Kyllä kävin, oli hyvin mielenkiintoinen ja oikeastaan mukavan rauhallinen meno ja tunnelma (hiljainen aika vuodesta).
        Muutenkin Pai oli hyvin mielenkiintoinen "tapaus", en oikein osaa lajitella sitä Thaimaassa käymieni kohteiden joukossa. Oli jotenki hyvin "saarimainen", lähes kaikki turistit olivat "nuoria aikuisia", ikäluokkaa 25-40v. niin eurooppalaisista kuin aasialaisistakin turisteista. Lapsiperheitä taikka eläkeläisiä oli joukossa maksimissaan joku 5-10%:a turisteista.
        Joku jossain kirjoittanut että Pai olisi "hippikohde", se ehkä sitä on joskus saattanut ollatkin, mutta jos minun pitäisi jotenkin yhden päivän perusteella Pai jotenkin luokitella, niin minusta se olisi "hipsterikohde". Täynnä toistaan erikoisempia kahviloita, luomuruoka- ja kasvisravintoloita yms.


    • Anonyymi

      Mä vedin sen reitin 1 päivässä, kokeilkaa samaa.

      • Anonyymi

        Mäki kerran nussutin 10 sekuntia, kokeilkaa samaa.


    • Anonyymi

      Kiitos Santtu vihjeistä! Olen kiertänyt pohjois Thaimaata 2000km mutta väärissä paikoissa... ei paljon mitään kaunista.
      Et maininnut huonosta ilmanlaadusta? Oliko paha? On usein Thaimaan huonoin Chiang Mai'ssa.

      Seuraavan kerran menen minne sinä menit :-)

      Kiinnostuin niin alueesta että luin hyviä lisä infoja mutta Suoli24 ei anna panna linkkejä.
      Googlatkaa Alesha and Jarryd, Thailand niin aukeaa.

      • Itselläni ei ole Pohjois-Thaimaassa osunut mitään erityisen pahoja ilmanlaatu-ongelmia vastaan, mutta tuo asia on lähinnä ajankohta-riippuvainen (ja sitten tietysti rippuu tuuli yms. olosuhteista).
        Pohjois-Thaimaan ilmanlaatu ongelmat ajoittuvat pitkälti Helmikuun loppupuoliskolta tuonne Huhtikuun puolen välin tienoille. Tänä aikana paikalliset viljelijät kulottavat peltojaan yms. josta muodostuu laajoja savu muodostuksia, siten jos tähän yhdistyy isompia metsäpaloja epäsuotuissa tuuliolosuhteissa, niin ongelmat ovat valmiina...
        Käsittääkseni nuo peltojen kulotukset ovat nykypäivän Thaimaassa jopa kiellettyjä tuon savunmuodostuksen takia, mutta valvonta on vähäistä, niin vuosisataiset viljelyperinteet yhä voimissaan.


    • Anonyymi

      Kiitos! Hyvä tietää ja suunnitella vastaavaa matkailua Chiang Main vuorille. Voi olla kauneinta Thaimaata jota kaipaan.
      Luin että pahin savu tulee Burmasta jossa ei ole lakeja polttamista vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe