Onko pitkä purjehurjehdus lasten kanssa itsekästä?

Leena1976

Katselin eilen Ylen Perjantai ohjelmaa, jossa haastateltavana oli Meretniemen perhe. Heillä on kolme lasta ja ovat nyt olleet purjehduksella 2,5 vuotta. Ohjelmassa kysyttiin, että onko matkailu itsekästä? Luin viime viikolla heidän uuden Matka kotina kirjan ja todella hienosti tuntuu koko perhe viihtuvän, myös lapset. Upea purjehduskirja muutenkin.

33

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ElämääPyörässä

      Ei.

      Uskoisin tuollaisen olevan ihanteellista ehkäpä 12-13 vuoteen saakka. Tiivis perheyhteisö tuo turvallisuutta ja kokemuksia jotka kantavat koko iän, miten pärjätä tässä maailmassa missä vaan.

      Vs normi perhe jossa vanhemmat suurimman osaa ajasta keräämässä pennosia selvitä arjesta ja ainoita arkisia huvituksia netflix, älykänny ja jokin arvostettu harrastus...

      Kyllä, itsekästä se on oravanpyörän liikkeeln kannalta, kun jää vero eurot ja kulutus pois, täältä Sipilön valtakunnasta.

    • sepoilmari

      Ei se ole lasten etu tulevaisuuden kannalta. Tipahtavat ulos arjesta loppuelämäkseen.

      • arkea_247

        Voi kurjuus! tipahtavat arjesta, tuosta elämän suolasta pois. Parempi olla vaan työmuurahaisena vailla unelmia eläen tuota ARKEA® täysillä.


    • afsd4132

      Niin kuin Meretniemi haastattelussa sanoi, pienessä veneessä tunteet kuumenevat.

      Täytyy vain toivoa, että pari saa pidettyä liittonsa kasassa sopuisasti, koska lapsille on kauhea tilanne, jos vanhemmat riitelevät ja koko elämä on veneessä ilman muita pysyviä ihmiskontakteja.

      Elämä on elämää kaikkialla. Noin pitkä loma ei ole enää loma. Se on arkea.

    • Lähinnä ihmetyttää, miten lasten kouluhommat pyörii. Luulisi siihen menevän päivässä paljon aikaa. Toisaalta, siinä tulee vanhemmillekin rytmiä elämään ja mielekästä tekemistä. Appiukko oli rehtori, ja hän neuvotteli joskus vastaavasta tapauksesta, kun lapsi lähti purjehdukselle pariksi vuodeksi. Silloin sovittiin jonkun ministeriön tyypin kanssa, että lapsen taso tutkitaan, kun hän tulee takaisin ja laitetaan sille luokalle, mikä vastaa osaamistasoa.

    • itsekäskö

      Tottakai se on itsekästä kuten elämä yleensäkin. Mutta annettakoon niiden purjehtia ja elää, jotka siihen pystyvät.
      Seilataan me kateelliset täällä palstalla vain.

    • pitgg6

      Ymmärtääkseni perheen kauniimpi osapuoli on koulutukseltaan ja ammatiltaan luokanopettaja, joten ainakin käsitys siitä, mitä tulee osata, lienee hallussa.

      Kotikoulu ei kuitenkaan opeta laitoskoulussa toimimisen vaatimuksia. Niitä on paljon muitakin kuin vain opillinen sisältö.

      Eniten minua kuitenkin tuossa kuviossa mietityttää se, että lasten sosiaaliset suhteet muihin kuin vanhempiin jäävät puutteellisiksi. Kun paikka vaihtuu, pysyviä kaverisuhteita ei synny ja sosiaalisen todellisuuden hallintaan liittyvät keinot eivät kehity.

      • kukatpoishatusta

        Niin, koulunhan odotetaan opettavan lapsille jopa käytöstapoja. Ja mistään sellaisesta ei tietenkään tule mitään kotikoulussa.

        Olen tavannut samanlaisen purjehtivan kotikoulun käyneitä lapsia, muutamia lähipiirissä, toisia pintapuolisemmin. Ei heillä minkäänlaisia ongelmia sosiaalisen todellisuuden kanssa ole, lähinnä päinvastoin. Eivätkä koulut tai opiskelut myöhemmin ole olleet pieninkään ongelma. Kukkahattutädit ja -sedät kyllä osaavat mielikuvituksessaan keksiä noita epäkohtia.


      • Voipi olla, toisaalta voi olla samassa paikassa pitkään ja voi pitää yhteyttä joidenkin samaan suuntaan etenevien lapsellisten venekuntien kanssa. Tuo reissu päättyy joskus, ja 6 vuotta on kuitenkin vain kolmannes lapsuudesta.


    • pitgg6

      "Kukkahattutädit ja -sedät kyllä osaavat mielikuvituksessaan keksiä noita epäkohtia."

      Olen itse lapsi, jonka komennuksilla käyskentelevää uraisää seurasivat sekä vaimo että muut lapset. Lapsena ja nuorena elämämme vaihtui maasta toiseen. Puhun äidinkielisesti kahta kieltä ja sujuvasti vielä yhtä muuta. Kävin parempien lasten kouluja ja sain kokea monenlaista. Kun olin lapsi, ulkomailla työskentely oli vielä poikkeus. Isäni etuudet olivat monet, ja esimerkiksi palvelusväki kuului kuvioon.

      Tosiasia kuitenkin on, että vaikka olen henkisesti perustasapainoinen, niin olen myös irtonainen. En tiedä, mihin kuulun, eikä minulla ole paikkaa, joka on minulle ihan ikioma.

      Nuorempana tuo ei niin häirinnyt. Silloin oli menoa ja meininkiä, opiskelua monessa maassa, työntekoa monessa maassa. Mutta nyt, kun viisari on vierähtänyt yli viidenkympin, juurettomuus jäytää. Asun ulkomailla ja minulla on talviasuttava kesäpaikka Suomessa, mutta tuokin paikka on vain yksi virike muiden joukossa. Se en ole minä.

      Nämä irrallisuuden kokemukset ovat yleisiä kansainvälisillä lapsilla. Ulospäin heistä saattaa näkyä harjaantunut sosiaalinen sujuvuus, mutta siitä ei voi päätellä, mitä pään sisällä tapahtuu.

      Vanha totuus kuuluu, että ihminen on vapaa vain silloin, kun hän on sidottu. Monilla kokemuksilla ja mahdollisuuksilla ei voi korvata kuulumisen ja yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden tarvetta.

      Näitä asioita kannattaa miettiä esimerkiksi silloin, kun joku taloudellisesti hyväosainen ja ulkoisesti miellyttävältä ja vakaalta vaikuttava ihminen tekee itsemurhan. Jälkeenpäin ihmiset hokevat, että hänestä ei olisi mitenkään uskonut, mutta eipä sisäinen tyhjyys ja kuulumattomuus aina ulospäin näykään.

      Jos näkyy, niin usein jonkinlaisena riippuvuutena, joka pysyy tai ei pysy salassa. Usein riippuvuus liittyy viinaan.

      • "eikä minulla ole paikkaa, joka on minulle ihan ikioma"

        Jäljempänä kuitenkin sanot, että sinulla on kesäpaikka Suomessa. Ilmeisesti siis omistat sen, joten se on "ikioma". En ymmärrä, mitä höpiset.

        " ei voi korvata kuulumisen ja yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden tarvetta."

        Tuollaisia tarpeita on vain älyllisesti vajaamittaisilla "ihmisillä".


      • Fifififlfkf
        10-14 kirjoitti:

        "eikä minulla ole paikkaa, joka on minulle ihan ikioma"

        Jäljempänä kuitenkin sanot, että sinulla on kesäpaikka Suomessa. Ilmeisesti siis omistat sen, joten se on "ikioma". En ymmärrä, mitä höpiset.

        " ei voi korvata kuulumisen ja yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden tarvetta."

        Tuollaisia tarpeita on vain älyllisesti vajaamittaisilla "ihmisillä".

        10-14 ei selvästi ymmärtänyt lainkaan mitä pitgg6 kirjoitti. Johtuu varmaan nuoresta iästä.


      • mistä.puhut

        Onko perheen kanssa purjehtivalla perheellä jokin yhteys usein komennuksien mukaan muuttavan perheen kanssa jokin yhtäläisyys? Minä en sellaista näe missään suhteessa.


      • Fifififlfkf kirjoitti:

        10-14 ei selvästi ymmärtänyt lainkaan mitä pitgg6 kirjoitti. Johtuu varmaan nuoresta iästä.

        Eipä ole lähes 40 vuoteen kukaan väittänyt minua nuoreksi. Enkä todellakaan ymmärrä tuollaisia murheita.
        Olen joskus sanonut, että ihmiset jakautuvat maanviljelijöihin ja nomadeihin. Ehkä tuo "pitgg6" kuuluu ensinmainittuihin, siis ihmisiin, jotka jostain syystä pitävät siitä, että ovat henkisesti tiettyyn paikkaan, "juuriin" sidottuja. Me nomadit taas olemme kotona siellä, missä kulloinkin satumme olemaan ja tuntemaan olomme hyväksi.


      • karsee.luonne
        Fifififlfkf kirjoitti:

        10-14 ei selvästi ymmärtänyt lainkaan mitä pitgg6 kirjoitti. Johtuu varmaan nuoresta iästä.

        10-14 usein korostaa omaa erinomaista älykkyysosamääräänsä. Siksi voisi kuvitella hänen ymmärtävän toisten tunneälyä, mutta sitä hän ei tee. Siksi saamme lukea häneltä tuollaisia tunneidioottimaisuuksia. Hänhän pitää selvästi omaa tunneälyn puutettaan pelkkänä hyveenä.


      • Fififififh

        Jatkuvan muuttamisen on todettu aiheuttavan lapsille ongelmia:

        https://yle.fi/uutiset/3-9080460

        Toki eroja pitkään purjehtimiseen on, mutta on yhtäläisyyksiäkin. Esim. pysyvien ystävyyssuhteiden solmiminen perheen ulkopuolisten kanssa on vaikeaa tai mahdotonta.

        ”Jos nuori voi hyvin, hänellä on toimiva kotitausta ja muita toimivia kasvuympäristöjä koulussa, harrastuksissa, lähiympäristössä, kadulla. Muuttaminen tietysti muuttaa kaveripiirin, usein kouluympäristön ja voi vaikeuttaa harrastusten jatkamista”

        Toteutuvatko ym. hyvinvoinnin kriteerit usean vuoden purjehduksella perheen kanssa ?


      • tästä.puhun
        mistä.puhut kirjoitti:

        Onko perheen kanssa purjehtivalla perheellä jokin yhteys usein komennuksien mukaan muuttavan perheen kanssa jokin yhtäläisyys? Minä en sellaista näe missään suhteessa.

        Tuossa juuri kirjoitettiin, että toistuvasti lapset joutuvat jättämään uudet kaverinsa joihin ovat tututustuneet satamapaikoissa. Onko sinulla mista.puhut katkennut yhteys luetun ymmärtämiseen?


      • mistä.puhut
        tästä.puhun kirjoitti:

        Tuossa juuri kirjoitettiin, että toistuvasti lapset joutuvat jättämään uudet kaverinsa joihin ovat tututustuneet satamapaikoissa. Onko sinulla mista.puhut katkennut yhteys luetun ymmärtämiseen?

        Sehän on yksi cruising-elämän hauskuuksia, että usein tapaa samoja veneitä ja samoja ystäviä uusissa paikoissa. Koti puolestaan pysyy koko ajan samana, siinä ei ole sen enempää vaihtelua kuin maissa vuodenaikojen mukaan. Lapsilla vaihtuvat koulut luonnostaan monta kertaa ja usein kaverukset hajaantuvat eri kouluihin. Puhumattakaan siitä, että vanhemmat muuttavat toiseen kaupunginosaan. Eli se normaali elämä ei kaverisuhteiden osalta paljoa kummempaa ole.

        Ymmärrän kyllä luetun. Sen lisäksi ymmärrän, mistä purjehtivan perheen elämässä on kyse. Se kohta kirjoitetussa taas jäi sinulta ymmärtämättä.


      • 10-14 kirjoitti:

        "eikä minulla ole paikkaa, joka on minulle ihan ikioma"

        Jäljempänä kuitenkin sanot, että sinulla on kesäpaikka Suomessa. Ilmeisesti siis omistat sen, joten se on "ikioma". En ymmärrä, mitä höpiset.

        " ei voi korvata kuulumisen ja yhteisöllisyyden ja merkityksellisyyden tarvetta."

        Tuollaisia tarpeita on vain älyllisesti vajaamittaisilla "ihmisillä".

        Taattua 10-14:a. Onko varma, ettet ole insinööri?


      • Zykologi

        10-14 on selvästi kokenut traumaattisen, ehkä juurettoman lapsuuden. Kun ei ole asiaa pystynyt käsittelemään, ainoa reaktio on viha joka näkyy oman ”älyn” korostamisena ja tunteiden merkityksen vähättelemisenä.


      • Ihminen.tarvitsee.juuret

        Hieno kirjoitus! On selvä että ihminen kaipaa juuriaan ja paikkaa yhteisössä ja isommassa jatkumossa. Ne jotka eivät kaipaa ovat niin kiireisiä että eivät ehdi tai halua pysähtyä ajattelemaan asiaa. Minun mielestäsi sinun kannattaisi tutustua sukusi historiaan. Vaikka olet itse liikkunut paikasta toiseen, olet kuitenkin jostain kotoisin, kaikesta päätellen Suomesta. Geenisi lienevät täältä kotoisin. Veri on aina vettä sakeampaa. Näin saat asemoitua itsesi osaksi suurempaa kuviota ja jatkumoa. Se missä kulloinkin asuu, ei ole niin tärkeää. Tosin juurilleen paluu voi kyllä auttaa itsensä ”löytämistä”. Kannattaa kierrellä Suomea paikoissa mistä sukusi on kotoisin, tavata sukulaisia yms. niin huomaatkin että kuulut johonkin. Mieti mihin haluaisit tulla haudatuksi.

        Samanlaisia ongelmia on monikulttuurisilla lapsilla, jo lapsena mutta myös aikuisena.


      • Tark

        Nyt alkaa vauhti taas kasvamaan. Ole varovainen, että et joudu ongelmiin näiden postauksiesi kanssa.


      • mikä.vaan
        Bossu kirjoitti:

        Taattua 10-14:a. Onko varma, ettet ole insinööri?

        Insinöörinä sanoisin, ettei mikään viittaa 10-14:n olevan insinööri. Voi tietysti lopulta olla yhtä hyvin vaikka pappi, omituisuuksia löytyy joka lähtöön.


      • mikä.vaan kirjoitti:

        Insinöörinä sanoisin, ettei mikään viittaa 10-14:n olevan insinööri. Voi tietysti lopulta olla yhtä hyvin vaikka pappi, omituisuuksia löytyy joka lähtöön.

        Tarkoitin oikeastaan insinöörin karikatyyriä.


      • Ihminen.tarvitsee.juuret kirjoitti:

        Hieno kirjoitus! On selvä että ihminen kaipaa juuriaan ja paikkaa yhteisössä ja isommassa jatkumossa. Ne jotka eivät kaipaa ovat niin kiireisiä että eivät ehdi tai halua pysähtyä ajattelemaan asiaa. Minun mielestäsi sinun kannattaisi tutustua sukusi historiaan. Vaikka olet itse liikkunut paikasta toiseen, olet kuitenkin jostain kotoisin, kaikesta päätellen Suomesta. Geenisi lienevät täältä kotoisin. Veri on aina vettä sakeampaa. Näin saat asemoitua itsesi osaksi suurempaa kuviota ja jatkumoa. Se missä kulloinkin asuu, ei ole niin tärkeää. Tosin juurilleen paluu voi kyllä auttaa itsensä ”löytämistä”. Kannattaa kierrellä Suomea paikoissa mistä sukusi on kotoisin, tavata sukulaisia yms. niin huomaatkin että kuulut johonkin. Mieti mihin haluaisit tulla haudatuksi.

        Samanlaisia ongelmia on monikulttuurisilla lapsilla, jo lapsena mutta myös aikuisena.

        "Veri on aina vettä sakeampaa. "

        Kuten tavallista sivistymättömille nationalisteille, käytit tuota sanontaa väärin eli täysin päinvastaisessa merkityksessä kuin mitä sillä on alunperin tarkoitettu.


      • Ihminen.tarvitsee.juuret
        10-14 kirjoitti:

        "Veri on aina vettä sakeampaa. "

        Kuten tavallista sivistymättömille nationalisteille, käytit tuota sanontaa väärin eli täysin päinvastaisessa merkityksessä kuin mitä sillä on alunperin tarkoitettu.

        Olet väärässä tässäkin. Kyseessä on kansainvälinen sananlasku jota on käytetty satoja vuosia eri kielissä ja kulttuureissa. Ja tarkoittaa juuri sitä että sukuside on aina vahvin. Ja Suomessa nimenomaan näin aina, jo Snellman käytti sanontaa näin 1800-luvulla. On olemassa yksi pseudotieteellinen tulkinta että se tarkoittaa päinvastaista. Sinä voit käyttää sitä siinä merkityksessä ainoana Suomessa, onnea valitsemallasi tiellä.


      • säälittävä.tapaus

        Jostain syystä vastaväittäjien ongelma on silti sääliäkö vai nauraako 10-14:lle. Itse olen kallistumassa säälin puolelle, eihän hänen puutteensa hänen omaa syytään ole.


      • Vain_veneilyä
        säälittävä.tapaus kirjoitti:

        Jostain syystä vastaväittäjien ongelma on silti sääliäkö vai nauraako 10-14:lle. Itse olen kallistumassa säälin puolelle, eihän hänen puutteensa hänen omaa syytään ole.

        Joko se 10-14 sai taas viestinsä poistoon? On siinä tosi kovapäinen kaveri.


    • yövahti

      Haloo ketjun aloittaja. Miten päädyit kysymään onko kysymys itsekkyydestä? Miksei rakkaudesta lapsia ja puolisoa kohtaan, halusta kokea ja elää yhdessä, halusta elää toisella tavalla kuin valtaosa suomalaisista,jne jne.

      Itsekkyyttähän pidetään yleensä negatiivisena, ei-toivottuna ominaisuutena (eikö?). Pitäisikö meidän antaa siis "tuomio"

    • MattiKyllönen

      Oman ymmärrykseni mukaan ongelmat liittyvät enemmän käytännön puoleen eivätkä henkisiin seikkoihin. Esimerkiksi täysimittaiselle pöntölle istuminen saattaa tapahtua liian suurella nopeudella ja reisiluu murtua.

      • ItsekäsKasvattaja

        Kotona vai veneessä?

        Mulla ainakin on veneessä alipaine wc ihan standardi koti kokoa ja ei ole reisiluu mennyt poikki vielä ja aiemmin ollut pienempiäkin pönttöjä ja terveenä ollaan pysytty kaikki tässä viisihenkisessä perheessä.

        Kotikoulu on helppo rytmittää ja siihen ei tarvitse uhrata montaa tuntia päivässä, kun työskennellään tehokkaasti ja motivaationa juuri lisääntynyt vapaa-aika vs peruskoulun oppitunnit joissa edetään hitaampien yms. Aikataululla.

        Hyviin lukioihin pääsivät opiskelemaan ja vanhin ensi yrittämällä lukionjäkeen yliopistoon, en sitten tiedä onnistuimmeko vai ei.


    • Vastatuuli

      Mitähän ohjelmaa aloittaja on katsonut? Katsoin Areenasta kyseistä perjantai-ohjelmaa ja siinä ei puhuttu sanaakaan mistään perhepurjehtijoista.

    • yövahti

      Haloo aloittaja, sinulle on ainakin kaksi kysymystä esitetty, vastaapa.

      Vai oletko jo vastannut käyttäen muuta nimeä. Eli onko täällä vain yksi keskustelija itsesi lisäksi....?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe