Kuten se luotsien käyttämä vene? Jos voi, niin kuinka esimerkiksi ikkunattomista hyteistä pystyy pelastautumaan?
Voiko Ruotsinlaiva pyörähtää ympäri kesken matkan?
21
1043
Vastaukset
- hytissä-pelastusohjeet
samoin kuin ikkunallisista
- Juoksemalla
Jo on matkailuaiheinen kysymys.
Kuuluu foorumille Laivat ja Merenkulku.
Pelastautuminen tietenkin juoksemalla ulos ulkokannelle.- Raine.H
Jos laiva on ylösalaisin, niin juostaan ilmeisesti katolla ja päinvastaiseen suuntaan kuin normaalisti? Sellainen kysymys vielä, että käsittääkseni ulkokannet ovat silloin veden alla, jos laiva on väärin päin. Eli olisiko syytä kuitenkin pyrkiä laivan alaosaa kohden? Muistelisin joskus rahtilaivan kaatuneen ylösalaisin ja laivalla olleet pelastetun pohjaan sahatun aukon kautta.
- Jää-jumiin-ja-huku
Raine.H kirjoitti:
Jos laiva on ylösalaisin, niin juostaan ilmeisesti katolla ja päinvastaiseen suuntaan kuin normaalisti? Sellainen kysymys vielä, että käsittääkseni ulkokannet ovat silloin veden alla, jos laiva on väärin päin. Eli olisiko syytä kuitenkin pyrkiä laivan alaosaa kohden? Muistelisin joskus rahtilaivan kaatuneen ylösalaisin ja laivalla olleet pelastetun pohjaan sahatun aukon kautta.
Jää mietiskelemään ja huku.
Ei se laiva hetkessä keikahda.
- Eiaihettapelkoon
"Voiko Ruotsinlaiva pyörähtää ympäri kesken matkan?"
Ehjä laiva, jos se on lastattu oikein, luukut ovat kiinni ja sitä ajetaan ohjeiden mukaan, ei voi "pyörähtää ympäri". Jotta pyörähtäminen olisi mahdollista, laivassa täytyy olla vuoto ja suuret määrät vettä väärässä paikassa.
Ruotsinlaivan kaltaisen aluksen maksimi turvallinen kallistuma on 40 - 45 astetta ja siitä se vielä oikenee pystyyn. Meri saattaa tällöin jo tulla ulkokansille ja matkustaja pitää laivaa kaatuneena, vaikka se ei sitä ole. Jos laivassa on vaurio ja vääriin paikkoihin päässyt vesi kallistaa laivaa vielä yli tämän, niin seurauksena on meriveden pääsy sisään "väärille kansille", jolloin laiva todennäköisesti kaatuu, ottaa paljon vettä sisäänsä ja uppoaa.
Kelluvan laivan kääntyminen merellä pohja ylöspäin on käytännössä mahdotonta, ellei laivaa ole kohdannut vakava onnettomuus. Silloinkaan mitään ei tapahdu silmänräpäyksessä ja nykyaikaisen laivan pelastautumisvälineet ja -mekanismit ovat kehittyneitä.- ljgtu6
Todennäköisesti 30cm vettä autokannella riittää kaatamaan laivan.
- mxihr
ljgtu6 kirjoitti:
Todennäköisesti 30cm vettä autokannella riittää kaatamaan laivan.
Silloin kun Estonia sukelsi, telkkarissa joku laivanrakennusproffa sanoi että 100 milliä (10cm) vapaata vettä Estonian kokoisen laivan autokannelle riittää kaatamaan aluksen.
- tulkintana
mxihr kirjoitti:
Silloin kun Estonia sukelsi, telkkarissa joku laivanrakennusproffa sanoi että 100 milliä (10cm) vapaata vettä Estonian kokoisen laivan autokannelle riittää kaatamaan aluksen.
"100 milliä (10cm) vapaata vettä Estonian kokoisen laivan autokannelle riittää kaatamaan aluksen"
Sitä ihmettelen miksei vesi valunut autokannelta pois, vaikka autokansi on laivoissa selkeästi korkeammalla kuin vedenpinta? Eihän laiva täysin vaakatasossa kulje juuri koskaan, myrskyssä vielä harvemmin. Sulan veden ei pitäisi pysyä autokannella. - taijotainmuuta
tulkintana kirjoitti:
"100 milliä (10cm) vapaata vettä Estonian kokoisen laivan autokannelle riittää kaatamaan aluksen"
Sitä ihmettelen miksei vesi valunut autokannelta pois, vaikka autokansi on laivoissa selkeästi korkeammalla kuin vedenpinta? Eihän laiva täysin vaakatasossa kulje juuri koskaan, myrskyssä vielä harvemmin. Sulan veden ei pitäisi pysyä autokannella.Sulaa vettä tuli jatkuvasti lisää, enemmän kuin valui pois.
- mikäpitääpystyssä
Kyllä kyllä, eräässä Estoniassa ei sitten vissiin ollut "nykyaikaisia pelastautumisvälineitä ja - mekanismeja"? Kun laiva joutuu syystä tai toisesta tilanteeseen jossa se menettää oikaisevan momenttinsa ja alkaa kaatua, kaikki voi tapahtua minuuteissa, ihan kaikista mahdollisista mahdollisimman nykyaikaisista välineistä ja mekanismeista huolimatta! Riittävän suuret vauriot vaikkapa karilleajossa ja siinä se on, esim. Sally Albatros oli kerran hilkulla tehdä tämän tempun...
- kokemus.olisi.auttanut
taijotainmuuta kirjoitti:
Sulaa vettä tuli jatkuvasti lisää, enemmän kuin valui pois.
Estonian kippari lienee ollut aika kokematon. Itse olisin tuossa tilanteessa käynnistänyt pilssipumpun ja raottanut hieman peräporttia, jotta vesi olisi päässyt virtaamaan autokannen lävitse. Tilanteen rauhoituttua olisin sulkenut peräportin ja kääntänyt laivan perän tuulta kohden. Peruutellut sitten rauhallisesti rannikolle. Näin laiva ei olisi uponnut kuten kävi kokemattoman kipparin ollessa ruorissa.
- Minulta-ei-uppoaisi
kokemus.olisi.auttanut kirjoitti:
Estonian kippari lienee ollut aika kokematon. Itse olisin tuossa tilanteessa käynnistänyt pilssipumpun ja raottanut hieman peräporttia, jotta vesi olisi päässyt virtaamaan autokannen lävitse. Tilanteen rauhoituttua olisin sulkenut peräportin ja kääntänyt laivan perän tuulta kohden. Peruutellut sitten rauhallisesti rannikolle. Näin laiva ei olisi uponnut kuten kävi kokemattoman kipparin ollessa ruorissa.
Maalla viisaita ollaan kun merellä vahinko tapahtuu.
Silloin komentosillalla on aikaa miettiä sekunteja. Ei vuosia.
Titanic olisi välttänyt uppuamisen, jos laiva olisi ajettu keula edellä suoraan päin jäävuorta. Niin minä olisin tehnyt. - aikaa.olisi.ollut
Minulta-ei-uppoaisi kirjoitti:
Maalla viisaita ollaan kun merellä vahinko tapahtuu.
Silloin komentosillalla on aikaa miettiä sekunteja. Ei vuosia.
Titanic olisi välttänyt uppuamisen, jos laiva olisi ajettu keula edellä suoraan päin jäävuorta. Niin minä olisin tehnyt.Kyse ei ole yleensä sekunneista. Tietysti jos moottori leikkaa kiinni, niin laivaa ei voi enää käännellä hallitusti, mutta Estonian tapauksessa moottori kyllä säksätti hyvinkin pitkään. Kipparihan jatkoi sitkeästi matkaa, vaikka keulavisiiri oli lentänyt huitsin nevadaan.
En olisi Titanicia ohjastanut päin jäävuorta. Se olisi repinyt pohjan koko matkalta ja laiva olisi uponnut entistä nopeammin. Venettä ja isompaa alusta ohjatessa on syytä vältellä kaikenlaista törmäilyä. - Keula-vahva-kylki-heikko
aikaa.olisi.ollut kirjoitti:
Kyse ei ole yleensä sekunneista. Tietysti jos moottori leikkaa kiinni, niin laivaa ei voi enää käännellä hallitusti, mutta Estonian tapauksessa moottori kyllä säksätti hyvinkin pitkään. Kipparihan jatkoi sitkeästi matkaa, vaikka keulavisiiri oli lentänyt huitsin nevadaan.
En olisi Titanicia ohjastanut päin jäävuorta. Se olisi repinyt pohjan koko matkalta ja laiva olisi uponnut entistä nopeammin. Venettä ja isompaa alusta ohjatessa on syytä vältellä kaikenlaista törmäilyä.Mistä se kippari olisi saanut tiedon keulavisiirin putoamisesta? Ei näy komentosillalle.
Laivan keula on laivan vahvin osa. Kyllä se keula olisi mennyt rammauksessa lyttyyn ja keulapiikki täyttynyt vedellä, mutta ei sen enempiä vuotovaurioita. Muita vaurioita olisi toki rajusta törmäyksestä tullut, mutta miten kummassa se jäävuori olisi päässyt koukkaamaan laivan pohjaa.
Sodissa rammaus on ollut käytössä. Mm suomalainen sukellusveve Vetehinen rammasi neuvostoliittolaisen sukellusveneen Ahvenanmaan suunnalla marraskuussa 1942. - kipparointitavat
Keula-vahva-kylki-heikko kirjoitti:
Mistä se kippari olisi saanut tiedon keulavisiirin putoamisesta? Ei näy komentosillalle.
Laivan keula on laivan vahvin osa. Kyllä se keula olisi mennyt rammauksessa lyttyyn ja keulapiikki täyttynyt vedellä, mutta ei sen enempiä vuotovaurioita. Muita vaurioita olisi toki rajusta törmäyksestä tullut, mutta miten kummassa se jäävuori olisi päässyt koukkaamaan laivan pohjaa.
Sodissa rammaus on ollut käytössä. Mm suomalainen sukellusveve Vetehinen rammasi neuvostoliittolaisen sukellusveneen Ahvenanmaan suunnalla marraskuussa 1942.Kai laivassa joku asentoanturi on keulavisiirillekin? Estonian aikaan ei välttämättä ollut vielä valvontakameroita.
Titanicin tapauksessa ajattelet ilmeisesti, että laiva olisi pysähtynyt törmätessään jäävuoreen? Minä taas epäilen että jäävuori olisi painunut vain pinnan alle ja repinyt laivan liikkuessa pohjaan pitkän reijän.
Sota-alukset kestänevät paremmin törmäilyjä.
- Siis-sairaan-hienoo
Kuin huvipuistossa
youtube.com/watch?v=31cZdeVnV-0&t=70s
Ois tosi kliffaa! - Väärä-foorumi
Aloitus, joka ei kuulu tälle foorumille. Sekä lisäksi aloitus on täydellisen ääliömäinen.
Ei ole uppoamatonta laivaa, ei putoamatonta lentokonetta, ei kolaroimatonta autoa, jne. Kaikki voi tuhoutua, kaikki voi hajota, - Eliitreisija
Ympäri pyörähtäminen tarkoittaa täyskäännöstä tulosuuntaan. Nyt tiedätte tuonkin.
- Kai-huomaat-eron
Tarkoittanet täyskäännöstä. Ei pyörähtämistä.
- Pari.piirua
Ympäri on 2π radiaaneina tai 360 asteina.
- Näyttää-tosi-kivalta
Eipä ollut noillakaan mitään vaaraa. Mutta hauskaahan tuo on!
youtube.com/watch?v=sAQPExAOjKQ
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014948Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252784HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652371- 1251700
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271453Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3461358Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101193- 121085
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73926- 100853