Onko väärin jos

Upi

Onks väärin jos silloin tällöin ottaa alkoholia? Olen helluntailainen ja muutama kerta vuodes otan kännin. En koe sitä vääräksi, Mitä muut ajattelette? On kiva vähän irrotella, ei elämä nii vakavaa pidä olla. Iloja saa olla uskovaisellaki. En törttöile kännis, kaikk silloinki täysin hallinnas. Olenks ainoo helluntailainen joka ajattelee näin?

71

2286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onesimos

on suurempi todennäköisyys syyllistyä syntiin, joten on oltava varovainen sen käytön kanssa. En pidä sitä vääränä jos silloin tällöin hiukan irrottelee, kunhan järki pysyy mukana. Itse on tiedettävä omat rajansa, jotta ei tee jotain, jota pitää katua!

• Raivo Raitis

Raamattu kieltää alkoholin käytön, "Ettei tulis irstas meno".
      Kännissä voi käydä niin, että löytää itsensä vieraalta pillulta, tai jos on b-rapun miehiä, niin vieraalta peräaukolta.

• Janos

Kirjoittaa Timoteukselle:"Älä enää juo vain pelkkää vettä, vaan nauti myös vähän viiniä vatsasi ja uudistuvien vaivojesi vuoksi"...Toisaalta, Sanassa sanotaan myös:"Älkää vain antako vapauden olla yllykkeeksi lihalle"...
        Mitä tulee"irstaaseen menoon"...sinulla Raivo Raitis näyttää kielenkäytöstäsi päätellen olevan irstas meno ilman viintäkin...
        terv.janos

• Minä taasen näin
        Janos kirjoitti:

Kirjoittaa Timoteukselle:"Älä enää juo vain pelkkää vettä, vaan nauti myös vähän viiniä vatsasi ja uudistuvien vaivojesi vuoksi"...Toisaalta, Sanassa sanotaan myös:"Älkää vain antako vapauden olla yllykkeeksi lihalle"...
        Mitä tulee"irstaaseen menoon"...sinulla Raivo Raitis näyttää kielenkäytöstäsi päätellen olevan irstas meno ilman viintäkin...
        terv.janos

Janos puolustaa selvästi lankeemuksiaan.

• ei juotu viinaa
        Janos kirjoitti:

terv.janos

vaan viiniä, joka auttoi vatsavaivaisia saamaan vatsansa järjestykseen.
        Siihen aikaan muutenkin ihmiset olivat jatkuvasti kuralla huonon ruokahygienian takia.
        Paavaliltakin varmaan usein kurat lenteli ja sen takia suositteli lähimmäisilleen pientä viinin nauttimista vatsan tasapainottamiseksi. Varsinaista viinaa Paavali ei tuntenut niinkuin ei muutkaan senajan ihmiset.

• Eric
        ei juotu viinaa kirjoitti:

vaan viiniä, joka auttoi vatsavaivaisia saamaan vatsansa järjestykseen.
        Siihen aikaan muutenkin ihmiset olivat jatkuvasti kuralla huonon ruokahygienian takia.
        Paavaliltakin varmaan usein kurat lenteli ja sen takia suositteli lähimmäisilleen pientä viinin nauttimista vatsan tasapainottamiseksi. Varsinaista viinaa Paavali ei tuntenut niinkuin ei muutkaan senajan ihmiset.

Kyllä raamatussakin jo puhutaan "väkijuomista". Mitä se sitten olikin.

• eräs uskova
        Minä taasen näin kirjoitti:

Janos puolustaa selvästi lankeemuksiaan.

Kyllä sitä saa nauttia alkoholia vaikka on uskossa ja kun siitä ei muille mitään häiriötä ole niin saa nauttia alkoholia.
        Olen itse uskossa ja kuulun helluntaiseurakuntaan mutta olen sitä mieltä että elämästä saa nauttia ja saa elää ihan normaalia elämää ja eikä tarvitse olla tiukkis niin ettei uskalla mitään tehdä.Nauti elämästä ja saat elää ihan normaalia elämää.

• elämästä
        eräs uskova kirjoitti:

Kyllä sitä saa nauttia alkoholia vaikka on uskossa ja kun siitä ei muille mitään häiriötä ole niin saa nauttia alkoholia.
        Olen itse uskossa ja kuulun helluntaiseurakuntaan mutta olen sitä mieltä että elämästä saa nauttia ja saa elää ihan normaalia elämää ja eikä tarvitse olla tiukkis niin ettei uskalla mitään tehdä.Nauti elämästä ja saat elää ihan normaalia elämää.

nauttiessasi, että paskat on tullut housuun kaiken läträämisen jälkeen?

• Eric

Raamattu EI KIELLÄ alkoholin käyttöä vaikka sitä miten päin katsoisi. Tämä porukka joilla homma menee heti yhden oluen jälkeen käsistä saarnaa silti vuodesta toiseen että alkoholiin ei saisi koskea ollenkaan kun ilmeisesti luulevat että kaikki ihmiset toimivat samalla tavalla. Selvähän se on että jos heti löytää itsensä tanssimasta alasti Mannnerheimintieltä tai kolmen viikon ryyppyputkesta niin juomisessa ei ole järkeä! Mutta useimpien ihmisten pitää kyllä aikamoiseen änkyrään itsensä juoda että homma noin lähtisi käsistä.
      Itse käytän alkoholia melko usein. (En tosin kuulu helluntaikirkkoon) Iltaa istuessa menee usein about kolme-neljä tuoppia ja tykkään juoda pullon viiniä vaikka kirjaa lukiessa jne. En näe siinä mitään pahaa koska en TEE silloin mitään pahaa. En pidä itse humalatilaa syntinä jos siitä ei seuraa irstasta menoa. Kunhan pitää huolen että juomisesta ei tule mikään tärkeä osa elämää. Ja toisaalta en koskaan myöskään juo jos seurassa on henkilöitä joilla on ollut alkoholin kanssa ongelmia.
      Suomessa on edelleenkin suht vähän kohtuukäyttäjiä ja siksi ilmeisesti useimmat uskovaiset luulevat vieläkin että alkoholia voi nauttia vain joko hyvin,hyvin vähän tai sitten mieluiten ei ollenkaan.
      Esimerkiksi saksassa ja muualla euroopassa useimmat uskovaiset juovat bisseä ja viiniä aivan normaalisti ilman näitä hassuja yhden tai "jopa kahden" lasin helluntai rajoja.

• Yksi Jumalan mies

Älkää juopuko viinistä. Juomarit ei peri Jumalan valtakuntaa. Tässä kaksi ajatusta Raamatusta joka selkeästi kieltää alkohoklin käytön. HAluan sanoa silulle ystävä joka vilpittömästi kyselit onko väärin nauttia alkoholia, vastaan sinulle, se on väärin. Nämä uuden ajan julistajat jotka julistavat että alkoholia voi käyttää vapaasti, ovat eksyttäjiä. Älä kuuntele heitä koska he haluavat sinun vaeltavan saastaisella sydämellä samassa eksymyksessä, kuin itsekin vaeltavat.

Sinule ERIC sanon että tee parannus reilusti,
        äläkä vedä muita viattomia tekemään syntiä. Yksi kysymys sinulle, uskotko ehdottomasti Raamatun sanoman aitouteen?

• engelmama

Saksassa on ainakin hieman eri suhtautuminen alkoholiin kuin Suomessa. Suomalaisten juominen on humalahakuista, kun taas Saksassa alkoholia käytetään seurustelujuomana. Tästä esimerkkinä suomalainen tapa ottaa "pohjat" ennen baariin lähtöä, ettei tule känni niin kalliiksi.

Uskovien piireissä kyllä suositaan käytäntöä "älkää JUOPUKO viinistä"...

• Eric
        Yksi Jumalan mies kirjoitti:

Älkää juopuko viinistä. Juomarit ei peri Jumalan valtakuntaa. Tässä kaksi ajatusta Raamatusta joka selkeästi kieltää alkohoklin käytön. HAluan sanoa silulle ystävä joka vilpittömästi kyselit onko väärin nauttia alkoholia, vastaan sinulle, se on väärin. Nämä uuden ajan julistajat jotka julistavat että alkoholia voi käyttää vapaasti, ovat eksyttäjiä. Älä kuuntele heitä koska he haluavat sinun vaeltavan saastaisella sydämellä samassa eksymyksessä, kuin itsekin vaeltavat.

äläkä vedä muita viattomia tekemään syntiä. Yksi kysymys sinulle, uskotko ehdottomasti Raamatun sanoman aitouteen?

Et kai oikeasti väitä että Jeesus joi jotain alkoholitonta viiniä??
        Jos kerran viinin juonti on väärin miksi uskomme koko perusta muutti veden viiniksi eikä toisin päin?? Miksi hän ei ehdottanut ehtoollisella juotavaksi vettä viinin sijasta??
        Nuo olisivatkin olleet hienoja asiaa havainoillistavia esimerkkejä siitä mitä pitää juoda jos Jeesus tosiaan olisi näin halunnut opettaa...

Tuo "älkää juopuko viinistä sillä siitä tulee irstas meno" saa jaetta tai kahta myöhemmin jatkoa sanoin:

"Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja. 24 Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon."

Kai pidät siis huolen että naisesi alistuu tahtoosi täydellisesti sillä muuhan on syntiä!
        Ja noitä esimerkkejähän riittää.

Ja tiedät varmasti että juomari tarkoittaa juoppoa, synnin orjaa, henkilöä jolle viina on koko elämä ja epäjumala, eikä mitään kohtuukäyttäjää joita useimmat tuon ajan ihmiset olivat.
        Minä uskon raamatun sanomaan mutta en hiustenhalkomiseen ja helluntalaisten perimäsääntöihin joilla ei ole mitään tekemistä raamatun sanoman kanssa.

• Eric
        engelmama kirjoitti:

Saksassa on ainakin hieman eri suhtautuminen alkoholiin kuin Suomessa. Suomalaisten juominen on humalahakuista, kun taas Saksassa alkoholia käytetään seurustelujuomana. Tästä esimerkkinä suomalainen tapa ottaa "pohjat" ennen baariin lähtöä, ettei tule känni niin kalliiksi.

..Juuri esimerkiksi tuota seurustelua tarkoitan sillä kohtuukäytöllä. En tiedä että asutko Saksassa vai miten on, mutta ainakin silloin kun minä sielä asuin uskovaiset joita tunsin joivat alkoholia aika vapaasti eikä niitä laseja tai tuopeja siinä nyt seurustellessa laskettu kovin tarkkaan. Kovaa humalaa tottakai vältettiin mutta sitähän välttivät useimmat muutkin siellä.

• Nicci-Mikki
        engelmama kirjoitti:

Joo joo, juopa nopeesti tai hitaasti se syö maksan. Ranskan maksakirroosiluvut sen kertovat.
        Joten eipäs puhuta asian vierestä, koska Suomeen varsinkaan ei sovi viinikulttuuri.
        Silloin tällöin naukkailun ja alkoholismin raja on hiuksen hieno ja kuka sanoo koska se on ylitetty?

• tapskaRoi

Nämä keskustelut paljastavat ihmisen uskon elävyyden ja tilan. Usko Jeesukseen joka on tuore ja elävä ei kysy näin: Mitä kaikkia maailman nautintoja saan omistaa ja olla silti kaidalla tiellä, vaan se kysyy: Mitä valmisteluja minun pitää Herra tehdä omassa elämässä, että olen puhdas valmis morsian, kun ylkä tulee. Ajatellaanpa HUUTO KUULUU: YLKÄ YULEE, NOUSKAA HÄNTÄ VASTAAN ja viisaat neitsyet, joilla oli öljyä lampussa pääsivät Herran iloon, mutta toiset jotka hämmentyneinä alkoivat tekemään "pikaparannusta", jäivät pimeyteen. Kuvitelkaa kun Jeesus tulee ja sinä tai minä olemme juovuksissa ja Raamattu sanoo 1Kor 6:10 "Juomarit eivät peri Jumalan Valtakuntaa. Portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään ja HARVAT ovat ne jotka siitä sisälle menevät. Nämä kaksi ovat vastakohtia:PYHÄNHENGEN TÄYTEYS JA JUOPUMINEN ALKOHOLISTA. Pyhänhengen täyteys on Jumalasta, ryyppääminen perkeleestä. Se tulee ilmi esim vaskohtaisuuksina, että Jumalan mies, joka on antautunut Jumalalle on täynnä Henkeä, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan, mitä hän EI TEE, koska on Jumalan mies. Luetaan Raamatusta Luuk 1:15Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta. Jos haluat olla viisas neitsyt, niin älä kysy: Mitä saan tehdä kaikkea mitä Raamattu kieltää ja olla uskossa, tämä on uskossa kylmentyneen puhetta. Uudista matkaliittosi Herran kanssa, sitten sanot: Minä rakastan sinua Herra, mitä sinä tahtoisit että minä tänään tekisin ja Herra ei varmasti vastaa, että mene juoppotelemaan.

• Onesimos

" Älkää juopuko viinistä"

Toiset kun juopuvat lasillisesta viiniä, onko se syntiä? Siis juoda lasillinen viiniä ruokajuomana?!
        Enpä usko!

Syntiä on palvoa viinaa, jos viinanjuonti määrää elämäsi tahdin, silloin olet juomuri joka ei peri Jumalan valtakuntaa.

Jos juot saunan jälkeen pullon pari olutta, ehkä lasillisen jos toisen viiniäkin niin ei se ole syntiä, varsinkaan kun se ei ole jokapäiväistä, eikä näin määrää elämäsi kulkua.

Eri asia on jos tästä määrästä juovut niin, että sen takia teet syntiä.

• Eric
        tapskaRoi kirjoitti:

Nämä keskustelut paljastavat ihmisen uskon elävyyden ja tilan. Usko Jeesukseen joka on tuore ja elävä ei kysy näin: Mitä kaikkia maailman nautintoja saan omistaa ja olla silti kaidalla tiellä, vaan se kysyy: Mitä valmisteluja minun pitää Herra tehdä omassa elämässä, että olen puhdas valmis morsian, kun ylkä tulee. Ajatellaanpa HUUTO KUULUU: YLKÄ YULEE, NOUSKAA HÄNTÄ VASTAAN ja viisaat neitsyet, joilla oli öljyä lampussa pääsivät Herran iloon, mutta toiset jotka hämmentyneinä alkoivat tekemään "pikaparannusta", jäivät pimeyteen. Kuvitelkaa kun Jeesus tulee ja sinä tai minä olemme juovuksissa ja Raamattu sanoo 1Kor 6:10 "Juomarit eivät peri Jumalan Valtakuntaa. Portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään ja HARVAT ovat ne jotka siitä sisälle menevät. Nämä kaksi ovat vastakohtia:PYHÄNHENGEN TÄYTEYS JA JUOPUMINEN ALKOHOLISTA. Pyhänhengen täyteys on Jumalasta, ryyppääminen perkeleestä. Se tulee ilmi esim vaskohtaisuuksina, että Jumalan mies, joka on antautunut Jumalalle on täynnä Henkeä, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan, mitä hän EI TEE, koska on Jumalan mies. Luetaan Raamatusta Luuk 1:15Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta. Jos haluat olla viisas neitsyt, niin älä kysy: Mitä saan tehdä kaikkea mitä Raamattu kieltää ja olla uskossa, tämä on uskossa kylmentyneen puhetta. Uudista matkaliittosi Herran kanssa, sitten sanot: Minä rakastan sinua Herra, mitä sinä tahtoisit että minä tänään tekisin ja Herra ei varmasti vastaa, että mene juoppotelemaan.

No,niin tähän tämä taas tuli. Kun joku asia halutaan itsepintaisesti kääntää synniksi ja ei muuta keksitä niin sitten tulee aina tämä uskon tila;)

Ainakin minä olen tukevasti uskossa jos yritit mahdollisesti kysyä jotain hengellisestä tilastani. Aloittajasta en tiedä, se on hänen oma asiansa,
        Ei sillä että käyttääkö alkoholia ole tekemistä tuon asian kanssa kun alkoholi ei ole millään tavoin tärkeä osa elämää.
        Parikymmentä vuotta sitten sanotiin että ei ole oikeasti uskossa jos katsoo televisiota tai jos kuuntelee radiosta jotain muuta kuin virsiä. Parempi olisi vain pyhittyä.
        Ja jos Paavali olisi elänyt nykyään hän varmasti olisikin kirjoittanut myös että "älkää katsoko televisiota vaan täyttykää hengellä".
        Tuskin hän silti olisi tarkoittanut että teeveen kuuntelu itsessään olisi syntiä. Hänen mielestään se olisi vain ollut turhaa. Sitä paitsi mahdollisuus eksyä katsomaan väärää ohjelmaa olisi myös olemassa.

Tuo 1Kor 6:10 missä mainitaan tuo juomarit jatkuu jakeessa 12:
        Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita."

Tuo kuvaa taas hienosti sitä MIKSI juomarit eivät peri Jumalan valtakuntaa. Juominen vallitsee ja kahlitsee heidät siinä on tuo sinun juomarien syntisi.

Ja tämä Jumalan mies josta tuossa Luukkaan evankeliumissa puhutaan on Johannes kastaja, varmasti täynnä henkeä mutta myös aika erikoinen persoona, kulki kamelinkarvavaatteessa jne. Varmasti oli Jumalan mies enemmän kuin kukaan ja ei juonut viiniä koska koki sen turhaksi koska se ei rakenna hengellisesti. Yhtä turhaksi kuin kaiken muunkin: Luuk 3:11

"11 Hän vastasi heille: "Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin."

Omistatko sinä kaksi paitaa?

Useimmat saarnaajat saarnaavat juomisesta mutta ajelevat mersulla.
        Juominen voidaan liittää tuolla tavoin syntiin mutta samaan sarjaan menee sitten kyllä kaikki muukin turha!

"Mitä saan tehdä kaikkea mitä Raamattu kieltää ja olla uskossa, tämä on uskossa kylmentyneen puhetta."

Minä en ole uskossa kylmentynyt. Minä en tee mitään mikä olisi raamatun mukaan hiestenpalmikoimista kielletympää. Sinä vain haluat nyt väen väkisin vääntää siitä syntiä.

• tapskaRoi
        Eric kirjoitti:

No,niin tähän tämä taas tuli. Kun joku asia halutaan itsepintaisesti kääntää synniksi ja ei muuta keksitä niin sitten tulee aina tämä uskon tila;)

Ainakin minä olen tukevasti uskossa jos yritit mahdollisesti kysyä jotain hengellisestä tilastani. Aloittajasta en tiedä, se on hänen oma asiansa,
        Ei sillä että käyttääkö alkoholia ole tekemistä tuon asian kanssa kun alkoholi ei ole millään tavoin tärkeä osa elämää.
        Parikymmentä vuotta sitten sanotiin että ei ole oikeasti uskossa jos katsoo televisiota tai jos kuuntelee radiosta jotain muuta kuin virsiä. Parempi olisi vain pyhittyä.
        Ja jos Paavali olisi elänyt nykyään hän varmasti olisikin kirjoittanut myös että "älkää katsoko televisiota vaan täyttykää hengellä".
        Tuskin hän silti olisi tarkoittanut että teeveen kuuntelu itsessään olisi syntiä. Hänen mielestään se olisi vain ollut turhaa. Sitä paitsi mahdollisuus eksyä katsomaan väärää ohjelmaa olisi myös olemassa.

Tuo 1Kor 6:10 missä mainitaan tuo juomarit jatkuu jakeessa 12:
        Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita."

Tuo kuvaa taas hienosti sitä MIKSI juomarit eivät peri Jumalan valtakuntaa. Juominen vallitsee ja kahlitsee heidät siinä on tuo sinun juomarien syntisi.

Ja tämä Jumalan mies josta tuossa Luukkaan evankeliumissa puhutaan on Johannes kastaja, varmasti täynnä henkeä mutta myös aika erikoinen persoona, kulki kamelinkarvavaatteessa jne. Varmasti oli Jumalan mies enemmän kuin kukaan ja ei juonut viiniä koska koki sen turhaksi koska se ei rakenna hengellisesti. Yhtä turhaksi kuin kaiken muunkin: Luuk 3:11

"11 Hän vastasi heille: "Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin."

Omistatko sinä kaksi paitaa?

Useimmat saarnaajat saarnaavat juomisesta mutta ajelevat mersulla.
        Juominen voidaan liittää tuolla tavoin syntiin mutta samaan sarjaan menee sitten kyllä kaikki muukin turha!

"Mitä saan tehdä kaikkea mitä Raamattu kieltää ja olla uskossa, tämä on uskossa kylmentyneen puhetta."

Minä en ole uskossa kylmentynyt. Minä en tee mitään mikä olisi raamatun mukaan hiestenpalmikoimista kielletympää. Sinä vain haluat nyt väen väkisin vääntää siitä syntiä.

Kuvitellaan, että Jeesus tulee hakemaan omiaan, jotka ovat valmiina ja odottavat Häntä. Jos tietäisit, että Jeesus tulee tunnin päästä, tekisitkö sen, eli joisit alkoholia ja päihtyisit siitä. Jeesus sanoo: "Olkaa aina valmiit, sillä sillä hetkellä kun ette luule Jeesus tulee. Toimi aina niin kuin Herra olisi Heti tulossa.

• Eric
        tapskaRoi kirjoitti:

Kuvitellaan, että Jeesus tulee hakemaan omiaan, jotka ovat valmiina ja odottavat Häntä. Jos tietäisit, että Jeesus tulee tunnin päästä, tekisitkö sen, eli joisit alkoholia ja päihtyisit siitä. Jeesus sanoo: "Olkaa aina valmiit, sillä sillä hetkellä kun ette luule Jeesus tulee. Toimi aina niin kuin Herra olisi Heti tulossa.

...en kyllä harrastaisi seksiä vaimon kanssa tai menisi linnanmäelle, katsoisi televisiota tai tekisi mitään muutakaan epäolennaista...Elätkö sinä noin koko ajan? Täytyy sitten sanoa että olet aikomoinen Johanneskastaja.
        Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa tuolla pyhittymisellä ja valvomisella mutta en tunne yhtään uskovaista ihmistä joka eläisi koko ajan täydellisen pyhää elämää ilman mitään muita virikkeitä.
        Minä itse esimerkiksi katson televisiota hyvin harvoin mutta sitä vastoin juon joskus pullon viiniä lukiessani kirjaa.

• uppi.akko
        tapskaRoi kirjoitti:

on mitä tyylipuhtainta lakihenkisyyttä.
        Tuollaiseen jumalallisuuteen puettua omavanhurskautta vastaan mm Paavali kirjoitti kirjeen Galatalaisille.
        Luepa se ajatuksella.

• Viina on viisasten
        Eric kirjoitti:

..Juuri esimerkiksi tuota seurustelua tarkoitan sillä kohtuukäytöllä. En tiedä että asutko Saksassa vai miten on, mutta ainakin silloin kun minä sielä asuin uskovaiset joita tunsin joivat alkoholia aika vapaasti eikä niitä laseja tai tuopeja siinä nyt seurustellessa laskettu kovin tarkkaan. Kovaa humalaa tottakai vältettiin mutta sitähän välttivät useimmat muutkin siellä.

karttama aine. Kuvaamasi tavalla pultsarit ovat alkaneet hommansa. Sellaisten uskovien parissa en viihdy jotka dokaavat sillä verukkeella kuten kuvasit. "Ollaan niin vapaita, että".
        Loppujen lopuksi olet fariseus!

• Janos
        Nicci-Mikki kirjoitti:

Joo joo, juopa nopeesti tai hitaasti se syö maksan. Ranskan maksakirroosiluvut sen kertovat.
        Joten eipäs puhuta asian vierestä, koska Suomeen varsinkaan ei sovi viinikulttuuri.
        Silloin tällöin naukkailun ja alkoholismin raja on hiuksen hieno ja kuka sanoo koska se on ylitetty?

"Kuka sen sanoo"...Siinäpä se...Ihmisen omantunnon PITÄISI se sanoa...Ryypiskely on yksi tehokas tapa VAIENTAA omatunto...Miten yleisesti vedotaan hölmöilyjen jälkeen:"Olin humalassa"...Eli, kännissä tehdään asioita, joita muutoin ei tehtäisi..."Tänäpäivänä, kun kuulette HÄNEN ÄÄNENSÄ,älkää paaduttako sydäntänne"...
        No...Kukin tehköön oikeat johtopäätökset ensin, ja sen jälkeen kaatakoon viinaa kurkkuunsa sen määrän, kuin Jumalan kasvojen edessä puhtaasta sydämestä tietää oikeaksi...
        Siunatkoon Valkeuksien Isä uudelleen viritetyllä omallatunnolla niitä, joilla on vaikeuksia"sopivan"alkoholimäärän mieltämisessä...
        terv.janos

• jotka kallistavat

lasiaan tilaisuuden tullen .Alkoholisti sinusta on hyvää vauhtia tulemassa. Maksasi kirrorisoituu ja haudassa olet ennen aikojaan.
        Juopottele sinä vaan olutlasisi ääressä.
        Tuhoon olet matkalla hymistelyinesi ja ennenaikaiseen hautaan.
        Mitenkä voit töitäsikään tehdä ainaisessa humalassa?
        Vai oletko enää töissä lainkaan?
        Kukapa nykyisin juoppoja viitsisi palkatakkaan.

• Eric
        Viina on viisasten kirjoitti:

karttama aine. Kuvaamasi tavalla pultsarit ovat alkaneet hommansa. Sellaisten uskovien parissa en viihdy jotka dokaavat sillä verukkeella kuten kuvasit. "Ollaan niin vapaita, että".
        Loppujen lopuksi olet fariseus!

...nyt tarkemmin miksi minä olen fariseus?
        Tuolla ylempänä kirjoitin että ei ole mitään järkeä käyttää alkoholia jos siitä koituu ongelmia. Jokainen pultsari on tietenkin aloittanut hommansa juomalla alkoholia mutta siihen juoppouteen on kyllä aika monta tietä. Katsos kun maailman ihmisistä suuri osa käyttää alkoholia mutta niistä vain hyvin pieni osa on pultsareita. Jopa suomessa vain pieni vähemmistö on pultsareita tai alkoholisteja. Suurin osa suomalaisistakin osaa pitää sen juomisensa jotakuinkin kurissa. Ei viinin juonti tee ihmisestä automaattisesti pultsaria vaikka sinä haluat niin uskoa.
        En tiedä mitä tarkoitat dokaamisella. Minulle siitä tulee mieleen kyllä ihan rällästäminen ja sitä en harrasta.
        Jos sinä et viihdy uskovaisten parissa jotka käyttävät alkoholia niin voivoi. Raamatun aikaan olisit saanut olla sitten varmaan aika yksin.

• Eric
        jotka kallistavat kirjoitti:

lasiaan tilaisuuden tullen .Alkoholisti sinusta on hyvää vauhtia tulemassa. Maksasi kirrorisoituu ja haudassa olet ennen aikojaan.
        Juopottele sinä vaan olutlasisi ääressä.
        Tuhoon olet matkalla hymistelyinesi ja ennenaikaiseen hautaan.
        Mitenkä voit töitäsikään tehdä ainaisessa humalassa?
        Vai oletko enää töissä lainkaan?
        Kukapa nykyisin juoppoja viitsisi palkatakkaan.

Hieno esimerkki asiallisesta keskustelusta! Tästä kannattaa ottaa mallia!

• Antti #
        Eric kirjoitti:

Tuolla ylempänä kirjoitin että ei ole mitään järkeä käyttää alkoholia jos siitä koituu ongelmia. Jokainen pultsari on tietenkin aloittanut hommansa juomalla alkoholia mutta siihen juoppouteen on kyllä aika monta tietä. Katsos kun maailman ihmisistä suuri osa käyttää alkoholia mutta niistä vain hyvin pieni osa on pultsareita. Jopa suomessa vain pieni vähemmistö on pultsareita tai alkoholisteja. Suurin osa suomalaisistakin osaa pitää sen juomisensa jotakuinkin kurissa. Ei viinin juonti tee ihmisestä automaattisesti pultsaria vaikka sinä haluat niin uskoa.
        En tiedä mitä tarkoitat dokaamisella. Minulle siitä tulee mieleen kyllä ihan rällästäminen ja sitä en harrasta.
        Jos sinä et viihdy uskovaisten parissa jotka käyttävät alkoholia niin voivoi. Raamatun aikaan olisit saanut olla sitten varmaan aika yksin.

Nyt elämme Suomessa ja Jumalan sana on sama eilen tänään ja iänkaikkisesti. Olen samaa mieltä kuin tuo joka sanoi jotain dokaamisesta. Jotenkin teit numeron tuosta "emme laskeneet pulloja vai törppöjäkö". Seli seli!

• Eric
        Antti # kirjoitti:

Nyt elämme Suomessa ja Jumalan sana on sama eilen tänään ja iänkaikkisesti. Olen samaa mieltä kuin tuo joka sanoi jotain dokaamisesta. Jotenkin teit numeron tuosta "emme laskeneet pulloja vai törppöjäkö". Seli seli!

Eihän sillä ole väliä missä asutaan, Jumalan sana on silti sama eilen tänään ja iänkaikkisesti. Samaa raamattua saksassakin luetaan. En nyt ihan tajua mistä otat pulttia mutta en minä ainakaan yritä todellakaan vetää sanojani takaisin jos tuo "fariseus" nimike siitä tuli. Toistetaan nyt sitten uudestaan että voin ihan rauhassa juoda kolme neljä tuoppia olutta tai pullon viiniä. Minähän sanoin jo heti alkuunsa etten rällästä vaikka juon ja se että en niitä laseja niin tarkaan helluntaimittarin mukaan laske ei siis tarkoita samaa kuin rällästys. Jos sinusta kaikki juominen on dokaamista niin minä dokaan sitten ihan kevein sydämmin. Ihan sama miksi haluat sitä kutsua.

• fri
        Eric kirjoitti:

Suomessa on kuule tuhansia alkoholisteja jotka eivät sitä tiedosta eivätkä myönnä.
        Siksi parantuminenkin on surkastuttavan vaikeeta,kun "sairauksiaan ja synnynnäisiä vikoja" ei tunneta ja myönnetä.
        Jumalakaan ei pakolla "paranna".

• tapskaRoi
        uppi.akko kirjoitti:

on mitä tyylipuhtainta lakihenkisyyttä.
        Tuollaiseen jumalallisuuteen puettua omavanhurskautta vastaan mm Paavali kirjoitti kirjeen Galatalaisille.
        Luepa se ajatuksella.

Kun Paavali puhui lainalaisuudesta, pitää muistaa, että hän tarkoitti viittä mooseksen kirjaa. Galattalaiskirje kertoo nimenomaan siitä, miten he ensin vapautuivat lain ikeestä, joka tarkoitti nimenomaan viittä mooseksenkirjaa ja miten he antoivat itsensä uudelleen sitoa lain noudattamiseen. Gal4:10 puhutaan tiettyjen aikojen noudattamisesta: "Otatte vaarin päivistä kuukausista, juhlaajoista, vuosista. 5 luku, he olivat sitoneet itsensä uudelleen myös ympärileikkaukseen. Jos puhe viisaasta ja tyhmästä neitsyestä ja siitä kuinka meidän tulee aina valmiit, koska vastustajamme perkele käy ympäri kuin kiljuva jalopeura on jonkun mielestä lakihenkistä, niin voin sanoa että olet silloin lain alla. Minä ainakin iloitsen kummastakin sanasta, koska en ole lain alla vaan Jeesus on väkevä ja voimallinen elämässäni, niinkin että riemuitsen siitä, että saan jalon voiton kaikissa kiusauksissa Jeesuksen täytetyn työn ja voiman perusteella. Sydämeni innoitus on olla valmiina, kun Herra tulee. Eikä laki sellaista vaikuta vaan Jumalan armo. Mikä on sitten sellaisen neitsyen rooli tässä ajassa joka ei odota ylkää, Raamattu sanoo:Matt23: 48,,, Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

• Eric
        fri kirjoitti:

Suomessa on kuule tuhansia alkoholisteja jotka eivät sitä tiedosta eivätkä myönnä.
        Siksi parantuminenkin on surkastuttavan vaikeeta,kun "sairauksiaan ja synnynnäisiä vikoja" ei tunneta ja myönnetä.
        Jumalakaan ei pakolla "paranna".

Olenko väittänyt jotain muuta? Silti, niistä tuhansista piilojuopoista huolimatta suurin osa osaa elää ilmankin sitä viinaa enimmän osan ajastaan.

• nainenko

Raamattu kehottaa moneen kertaan "älkää juopuko viinistä". En ole kuullut kenenkään hellarin vetävän kännejä pari kertaa vuodessa. Taidat vitsailla.
      :)

• tätätä

Minä olen kuullut monien hellareiden vetävän jopa viikottain kännejä, mutta salassa seurakunnalta.

Tiedä sitten kumpi on pahempi synti vetää lärvit silloin tällöin vai olla niin hempatin ulkokullattu ja "synnitön".

Kyllä Jumala näkee meidän sisälle kaikki ajatukset ja teot joita teemme piilossa muulta seurakunnalta.

Jos nyt mennään oikein hiuksia halkomaan on yhtä suuri synti ajatella pahaa lähimmäisestä (lähimmäinen on ihminen, esim, alkoholisti tai muu ei hellareiden puhtoiseen piiriin kuuluva) kuin ottaa silloin tällöin kännejä tai edes vähän humaltua.

Kumpi on Jumalalle mieluisampi teko, humalainen joka välittää lähimmäisestään ja uskoo armon kuuluvan kaikille vai tekopyhä "pelastettu", joka uskoo, että armo kuuluu vain hänelle ja muille puhtoisille.

Näyttihän tuo Jeesus esimerkillä selkeästi ettei astunut jalallaan syntiä tekevien joukkoon vain puhtoisten ja valmiiksi uskovaisten kanssa hän seurusteli, ei syntisten.

Vai olenko minä lukenut raamattua väärin ja käsittänyt, että.....

Ollaan lähimmäiselle lähimmäisiä eikä aina tuomita, ainoa jolla on valta tuomita on Jumala. Se rakkaus ja armo, josta Jeesus puhui, kyllä kertoo sen, että yksikään ei joudu kadoksiin....

• Yksi Jumalan mies
        tätätä kirjoitti:

Minä olen kuullut monien hellareiden vetävän jopa viikottain kännejä, mutta salassa seurakunnalta.

Tiedä sitten kumpi on pahempi synti vetää lärvit silloin tällöin vai olla niin hempatin ulkokullattu ja "synnitön".

Kyllä Jumala näkee meidän sisälle kaikki ajatukset ja teot joita teemme piilossa muulta seurakunnalta.

Jos nyt mennään oikein hiuksia halkomaan on yhtä suuri synti ajatella pahaa lähimmäisestä (lähimmäinen on ihminen, esim, alkoholisti tai muu ei hellareiden puhtoiseen piiriin kuuluva) kuin ottaa silloin tällöin kännejä tai edes vähän humaltua.

Kumpi on Jumalalle mieluisampi teko, humalainen joka välittää lähimmäisestään ja uskoo armon kuuluvan kaikille vai tekopyhä "pelastettu", joka uskoo, että armo kuuluu vain hänelle ja muille puhtoisille.

Näyttihän tuo Jeesus esimerkillä selkeästi ettei astunut jalallaan syntiä tekevien joukkoon vain puhtoisten ja valmiiksi uskovaisten kanssa hän seurusteli, ei syntisten.

Vai olenko minä lukenut raamattua väärin ja käsittänyt, että.....

Ollaan lähimmäiselle lähimmäisiä eikä aina tuomita, ainoa jolla on valta tuomita on Jumala. Se rakkaus ja armo, josta Jeesus puhui, kyllä kertoo sen, että yksikään ei joudu kadoksiin....

ERIC suosittelen sinulle edelleenkin todellista parannuksen tekoa mielen laadustasi ja juoppoidestasi. Ja varoitan sinua, älä vääristele Jumalan sanaa. Varo ettei sinua havaita väärän jumalan todistajaksi, sillä Raamattu on yksi selitteinen alkoholin käytön suhteen.

• Eric

ERIC suosittelen sinulle edelleenkin todellista parannuksen tekoa mielen laadustasi ja juoppoidestasi. Ja varoitan sinua, älä vääristele Jumalan sanaa. Varo ettei sinua havaita väärän jumalan todistajaksi, sillä Raamattu on yksi selitteinen alkoholin käytön suhteen.

Kyllä, raamattu on erittäin yksiselitteinen alkoholin käytön suhteen - Kaikki raamatun aikaan käyttivät sitä ja sitä ei missään kielletä.
        Ettet vain olisi sama vekkuli kuin tämä "NäinSeVainOn". Jutut ainakin ovat lähes samaa tasoa;)
        Minä muuten en ollut tuon "tätätä" nimimerkin takana.

• Tulkita
        Eric kirjoitti:

Kyllä, raamattu on erittäin yksiselitteinen alkoholin käytön suhteen - Kaikki raamatun aikaan käyttivät sitä ja sitä ei missään kielletä.
        Ettet vain olisi sama vekkuli kuin tämä "NäinSeVainOn". Jutut ainakin ovat lähes samaa tasoa;)
        Minä muuten en ollut tuon "tätätä" nimimerkin takana.

Eric, edelleenkin sinä johdat harhaan liperaaliteologiallasi ihmisiä, tee parannus siitä.
        älä väärennä Jumalan sanaa itsellesi sopivaksi.
        Sanoit ettn vain olisi "NäinSeVaanOn" kas kummaa kun minusta tuntui samalta että sinä olet se, sillä, sinä käännät takkia kuin politiikot konsanaan.
        Huomaan että olet jo aika ärtynyt kirjoituksistani, eihän vain ole käynyt miekan pisto kohdalle?

• anteheksi
        Tulkita kirjoitti:

Eric, edelleenkin sinä johdat harhaan liperaaliteologiallasi ihmisiä, tee parannus siitä.
        älä väärennä Jumalan sanaa itsellesi sopivaksi.
        Sanoit ettn vain olisi "NäinSeVaanOn" kas kummaa kun minusta tuntui samalta että sinä olet se, sillä, sinä käännät takkia kuin politiikot konsanaan.
        Huomaan että olet jo aika ärtynyt kirjoituksistani, eihän vain ole käynyt miekan pisto kohdalle?

..mutta mistä moinen syyttely Ericiä kohtaan. Minähän tämän "keskustelun" siitä, että hellareiden joukossa on paljon piilojuoppoja, joita tunnen ...
        Jännää vaan , että juuri ne , jotka toitottavat ilmoille sitä ainoaa puhdasta oppia ovat niitä kaapi juoppoja, mitä taas valtaväestön luterilaiset eivät ole.
        Minäkin olen fariseus, joka tuomitsen naapurini, joka kantaa avoimesti mäyräkoiraa kotiin viikonloppuisin, sillä itse piilotan mäyräkoirani muovikassiin ja visusti...eihän kristityn sovi juoda...Olen siis hurskas yhteisöni edessä enkä juoppo kuten naapurini vaikka juomme samalla tavalla... tätä tämä kristittynä elämä on nykyaikana...

• nainenko
        anteheksi kirjoitti:

..mutta mistä moinen syyttely Ericiä kohtaan. Minähän tämän "keskustelun" siitä, että hellareiden joukossa on paljon piilojuoppoja, joita tunnen ...
        Jännää vaan , että juuri ne , jotka toitottavat ilmoille sitä ainoaa puhdasta oppia ovat niitä kaapi juoppoja, mitä taas valtaväestön luterilaiset eivät ole.
        Minäkin olen fariseus, joka tuomitsen naapurini, joka kantaa avoimesti mäyräkoiraa kotiin viikonloppuisin, sillä itse piilotan mäyräkoirani muovikassiin ja visusti...eihän kristityn sovi juoda...Olen siis hurskas yhteisöni edessä enkä juoppo kuten naapurini vaikka juomme samalla tavalla... tätä tämä kristittynä elämä on nykyaikana...

Olen ihan oikeasti yllättynyt tuosta, että on ihmisiä, jotka vetävät kännejä. En tunne ketään sellaista henkilöä.Ehkä tarkoitat hellariperheiden vesoja, joille tärkeintä on pysyä "kulttuurissa" mukana ja henk. koht. usko on sivuseikka. Olenko sitten kohtuuttomasti rangaissut itseäni virheistäni? Eikö ole parempi olla julkisyntinen kuin piilosyntinen?
        Aina voi tehdä parannusta virheistään ja piilojuopottelusta kannattaa yrittää päästä eroon.
        Tiedän, että esim. vanhoillislestadiolaisilla on samankaltaisia ongelmia: pidetään oma juhlinta ja juopottelu salassa.
        Itse en voi itseäni toisten yläpuolelle korottaa. Olen uskossa armosta ja Jeesus on syntini sovittanut.

• uppi.akko

huppu päässä?
        Kyllä suuri osa hellareista ottaa kännit muutaman kerran vuodessa.

Muistan kerran itsekin nuorena saarnaajana olleeni melko sinisilmäinen ja ehdoton noissa ajatuksissa.

Olin lähdössä kesälomalle ja pastori sanoi mulle, että muista sitten, että Suomi on pieni maa. Ihmettelin vähän mitä hän tarkoitti, mutta se selvisi myöhemmin.

Jo silloin minun ikäisilläni saarnaajilla ja miksei vanhemmillakin oli tapana vähän irroitella lomallaan.

Nykyään kun kiertää kuppiloita tavallisenkin työpäivän jälkeen, voi tavata hyvinkin isoja johtavia veljiä ottamassa parit oluet pubissa.

Sanoisin, että olemme pääsemässä hiljalleen tuomiohenkisestä ylikireästä lakihenkisyydestä oikeaan vapauteen.
        Ei se saastuta ihmistä, mikä menee kurkusta alas, vaan se mikä tulee sieltä ylös.

• tätätä
        nainenko kirjoitti:

Olen ihan oikeasti yllättynyt tuosta, että on ihmisiä, jotka vetävät kännejä. En tunne ketään sellaista henkilöä.Ehkä tarkoitat hellariperheiden vesoja, joille tärkeintä on pysyä "kulttuurissa" mukana ja henk. koht. usko on sivuseikka. Olenko sitten kohtuuttomasti rangaissut itseäni virheistäni? Eikö ole parempi olla julkisyntinen kuin piilosyntinen?
        Aina voi tehdä parannusta virheistään ja piilojuopottelusta kannattaa yrittää päästä eroon.
        Tiedän, että esim. vanhoillislestadiolaisilla on samankaltaisia ongelmia: pidetään oma juhlinta ja juopottelu salassa.
        Itse en voi itseäni toisten yläpuolelle korottaa. Olen uskossa armosta ja Jeesus on syntini sovittanut.

Ihan oikeasti en tarkoita perheiden vesoja, mikäli vesoilla tarkoitat aikuisia ihmisiä?
        Mutta niin vain on, että tuttava piirissäni on helluntaiseurakuntaan kuuluvia, jotka pyytävät tuomaan akoholia, koska heidän seurakuntansa jäsenet eivät sitä hyväksy.

Monesti mietin kuka ja mikä silloj mättää?
        Ei kaiketi se, että ihmine juo vaan se, että seurakunnassa ei hyväksytä sitä, että juo.

Sorry jos olin ilkeä!!!
        Olen vain itse kokenut tämän hellari kavereitteni taholta.

• fri
        uppi.akko kirjoitti:

huppu päässä?

Muistan kerran itsekin nuorena saarnaajana olleeni melko sinisilmäinen ja ehdoton noissa ajatuksissa.

Olin lähdössä kesälomalle ja pastori sanoi mulle, että muista sitten, että Suomi on pieni maa. Ihmettelin vähän mitä hän tarkoitti, mutta se selvisi myöhemmin.

Jo silloin minun ikäisilläni saarnaajilla ja miksei vanhemmillakin oli tapana vähän irroitella lomallaan.

Nykyään kun kiertää kuppiloita tavallisenkin työpäivän jälkeen, voi tavata hyvinkin isoja johtavia veljiä ottamassa parit oluet pubissa.

Sanoisin, että olemme pääsemässä hiljalleen tuomiohenkisestä ylikireästä lakihenkisyydestä oikeaan vapauteen.
        Ei se saastuta ihmistä, mikä menee kurkusta alas, vaan se mikä tulee sieltä ylös.

että minun srk paimen alkaa "irroitella" kapakassa niin silloin valitettavasti sanon näkemiin.
        Se että saarnaaja näyttää juopolle esimerkin kapakka elämästä on yksi "huippu".
        Eiköhän olis paras vaihtaa virkaa?
        En kylläkään tuomitse viinin juontia,mutta kyllä ei kasvua le ukiksessa jos VIINALLA tarttee irroitella.
        Jeesuksessa pitäs känni riittää jos ymmärrät kielen.
        Viina ja viinikin ovat hiukka eri asia.
        Itsekään en suosi viinan kehuja kyllä suomen kansa oppii ilman mainostakin ryyppäämään.
        Toisaalta oletko koskaan tavannu lapsen joka aikoo "isona alkoholistiksi"?
        Nuorena on terveyttä ja usein alku menee kivasti ja humalakin haihtuu pikku pää kipuun.
        Toiset kun luulee lapsena ,että sun neuvos edessä kulkijana sopivat heillekin ja niin maistellaan.
        Seuraukset sit voivat olla joko opetuksesi mukaiset,tai järkyttävät kaikelta osaa.
        Katos kaikki ei ole niin kuin sinä.
        Ihmettelen ajatteluasi suuresti.
        Minäkin olen melko lepsu toisten viinin käytössä ,vaan en silti suosittele kellekään.

• ilmapiiristä
        uppi.akko kirjoitti:

huppu päässä?

vapaampaan, oletko useinkin herännyt paskat housuissasi saarnamatkallasi? Sitähän ne oluet aiheuttaa monille oluenlitkijöille.
        Entä aamuiset oksentelut ja pahoinvoinnit?
        Tunnetko koskaan henkistö krapulaa aamuänkyrässäsi?
        Mitä sinä sitten niistä känneistäsi olet saanut?
        Ainakin pääsi on mennyt sekaisin ja mahasi huutaa rauhoittavaa.
        On siinä meillä kelpo juopotteleva saarnamies.
        Varokaa hellarit tuollaisia esimerkkejä.

• Yksi Jumalan mies
        anteheksi kirjoitti:

NIINPÄ NIIN, anteheksi, omasta nälästään sen toisen nälän tietää. Tietenkään se ei ihan kaikkeen päde vaikka onkin aika nasevasti joku sen ilmaissut sanolaa juuri noin.

Sanoit ettei luterilaiset eivät ole kaappijuoppoja niin kuin sinä olet. Olet oikeassa etteivät ole vaan juovat salaa, nuoret kännää kadulla, aikuiset näyttävät esimerkkejä, niin tuntuu tällä sivustolla myös olevan.

Minusta kyllä aika reilusti tehty kun tunnustat kaikkien edessä että olet Fariseus, tuot koirasi salaa kassissa kotiisi. Kysymys, eikö aviopuolisokaan tiedä siitä mitään?
        Tunnustat myös rehellisesti olevasi hurskas yhteisösi edessä, siis missä elät, ja tuokin on aika reilu teko tunnustaa että olette naapurin kanssa samanlainen juoppo.

Miksi muuten syyttelet Ericiä? anna se mies on rauhassa.

• nainenko
        uppi.akko kirjoitti:

huppu päässä?

Kyllä totuus on, että suuri osa hellareista ei ota känniä muutamaa kertaa vuodesta. Suuri osa on absolutisteja tai ruualla viinilasillisen ottavia.
        Olen itse absolutisti.
        Ja jos saarnamiehet alkavat kännäämään, niin siinä vaiheessa minäkin sanon näkemiin tälle liikkeelle.
        Näin on näreet.

• Eric

"Raamattu kehottaa moneen kertaan "älkää juopuko viinistä"

Tuo kehoitus on kyllä raamatussa vain kerran, efesolais kirjeessä. Samassa kirjeessä on sitten paljon muitakin kehoituksia jotka eivät jostain syystä ole nykyään yhtä rakkaita uskovaisille kuin tämä yksi.

• uppi.akko
        nainenko kirjoitti:

Kyllä totuus on, että suuri osa hellareista ei ota känniä muutamaa kertaa vuodesta. Suuri osa on absolutisteja tai ruualla viinilasillisen ottavia.
        Olen itse absolutisti.
        Ja jos saarnamiehet alkavat kännäämään, niin siinä vaiheessa minäkin sanon näkemiin tälle liikkeelle.
        Näin on näreet.

on kai sitten parasta alkaa etsimään jo hyvissä ajoin seuraavaa seurakuntaa.

Oletko koskaan miettinyt mistä johtuu tämä meidän piireissä oleva "ylikireä" suhtautuminen alkoholin nauttimiseen?

Miksi samaan aikaan menee läpi sormien todelliset synnit ja ne asiat joihin pitäisi puuttua?

Miksi meillä ei esim puhuta vallanhimosta, joka varsinkin uskonnollisissa piireissä rehoittaa?

Tämänkin ketjun vastauksista on monessa kohtaa luettavissa melkoista ulkokultaista tuomiohenkeä, joka on "hengellistä" vallankäyttöä. Se on asia joka oikeasti tuomitaan raamatussa ja josta Jeesus on oikeasti äreissään.

• uppi.akko
        fri kirjoitti:

että minun srk paimen alkaa "irroitella" kapakassa niin silloin valitettavasti sanon näkemiin.
        Se että saarnaaja näyttää juopolle esimerkin kapakka elämästä on yksi "huippu".
        Eiköhän olis paras vaihtaa virkaa?
        En kylläkään tuomitse viinin juontia,mutta kyllä ei kasvua le ukiksessa jos VIINALLA tarttee irroitella.
        Jeesuksessa pitäs känni riittää jos ymmärrät kielen.
        Viina ja viinikin ovat hiukka eri asia.
        Itsekään en suosi viinan kehuja kyllä suomen kansa oppii ilman mainostakin ryyppäämään.
        Toisaalta oletko koskaan tavannu lapsen joka aikoo "isona alkoholistiksi"?
        Nuorena on terveyttä ja usein alku menee kivasti ja humalakin haihtuu pikku pää kipuun.
        Toiset kun luulee lapsena ,että sun neuvos edessä kulkijana sopivat heillekin ja niin maistellaan.
        Seuraukset sit voivat olla joko opetuksesi mukaiset,tai järkyttävät kaikelta osaa.
        Katos kaikki ei ole niin kuin sinä.
        Ihmettelen ajatteluasi suuresti.
        Minäkin olen melko lepsu toisten viinin käytössä ,vaan en silti suosittele kellekään.

luit rivieni välistä?

Kyse on koko ajan siitä, että me suurentelemme alkoholin nauttimisen asiaa ja teemme väkisin siitä syntikysyyksen, jota se ei ole.

Alkoholi on viisasten juoma, ja jos ei osaa elää sen kanssa, on parempi olla ilman.

Katsokoon kukin eteensä.

Syntiä sitävastoin aivan varmasti on tuomitseminen toisten syömisistä ja juomisista.
        Vielä suurempi synti on tehdä se Jumalan nimissä.

• Eric
        uppi.akko kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt mistä johtuu tämä meidän piireissä oleva "ylikireä" suhtautuminen alkoholin nauttimiseen?

Miksi samaan aikaan menee läpi sormien todelliset synnit ja ne asiat joihin pitäisi puuttua?

Miksi meillä ei esim puhuta vallanhimosta, joka varsinkin uskonnollisissa piireissä rehoittaa?

Tämänkin ketjun vastauksista on monessa kohtaa luettavissa melkoista ulkokultaista tuomiohenkeä, joka on "hengellistä" vallankäyttöä. Se on asia joka oikeasti tuomitaan raamatussa ja josta Jeesus on oikeasti äreissään.

...kanssasi täysin samaa mieltä.
        Siitä että joku haisee kaljalta on vain niin mukavan helppo tunnistaa se syntinen ja huono uskovainen.
        Hassuinta mitä olen kuullut ja mikä itseasiassa on yllättävän yleinen ajattelutapa on että viiniä nyt vielä saa vähän maistaa mutta että olut on kyllä sitten on jo selvästi syntiä=D

• fri
        Eric kirjoitti:

...kanssasi täysin samaa mieltä.
        Siitä että joku haisee kaljalta on vain niin mukavan helppo tunnistaa se syntinen ja huono uskovainen.
        Hassuinta mitä olen kuullut ja mikä itseasiassa on yllättävän yleinen ajattelutapa on että viiniä nyt vielä saa vähän maistaa mutta että olut on kyllä sitten on jo selvästi syntiä=D

on kyllä se ,,että saarnaajatkin suosivat pari KÄNNIÄ VUODESSA.
        Eli pari syrjä hyppyä pari varkautta ,pikku valheita ,ehkä yksi murha ym.
        Jos Jumalan sotarintamaan on kutsu ja eturiviin ,niin kait yks hyvä etu olis edes raittina opastaa "joukko-osastoa".

Vai kännissä alkaa finnin helari saarnaaja herätystä rukoileen ja lampaitten sieluja opastaan.

En sanonut,että jos illallista nautit vaimos kanssa ja viinin kera ruokas kyntilän valossa syöt ,vaan känni on kuule hiukka eri asia.
        Kyllä raamattu siitä varoittaa ,jopa syntinä.
        Puollustella saa joka asiaa ja syyt keksiä.

Sehän on nähty joka asiassa jonka raamatulla joku synniksi perustelee.
        Älkää rakkaat saarnaajat langettako heikoimpia syntiin jutuillanne.
        Pyhittykää siihen teidät on kutsuttu.
        Kyllä vielä on kasvun varaa ,jos viinan voimalla elää pitää.

• anteheksi

NIINPÄ NIIN, anteheksi, omasta nälästään sen toisen nälän tietää. Tietenkään se ei ihan kaikkeen päde vaikka onkin aika nasevasti joku sen ilmaissut sanolaa juuri noin.

Sanoit ettei luterilaiset eivät ole kaappijuoppoja niin kuin sinä olet. Olet oikeassa etteivät ole vaan juovat salaa, nuoret kännää kadulla, aikuiset näyttävät esimerkkejä, niin tuntuu tällä sivustolla myös olevan.

Minusta kyllä aika reilusti tehty kun tunnustat kaikkien edessä että olet Fariseus, tuot koirasi salaa kassissa kotiisi. Kysymys, eikö aviopuolisokaan tiedä siitä mitään?
        Tunnustat myös rehellisesti olevasi hurskas yhteisösi edessä, siis missä elät, ja tuokin on aika reilu teko tunnustaa että olette naapurin kanssa samanlainen juoppo.

Miksi muuten syyttelet Ericiä? anna se mies on rauhassa.

Vastaus eikö aviopuolisonikaan tiedä mitään?
        Vastaan tottakai tietää ja näkee kun olen kahdentoista kaljan pyörteessä hulluna humalassa.

Vastaus: En minä ole omasta mielestäni syyttänyt ketään vai olenko? Näytä se kohta jossa syyttelen Ericiä tai jotain muuta.

Toivotan sinulle oikein hyvää ja siunauksen täyteitä päivää, yksi Jumalan mies.

Toiveeni olisi, että jonakin päivänä saisin nuo "kännipäivät" loppumaan, sillä kyllä niistä aina se krapula ja morkkis seuraa.

• nainenko
        fri kirjoitti:

Jos Jumalan sotarintamaan on kutsu ja eturiviin ,niin kait yks hyvä etu olis edes raittina opastaa "joukko-osastoa".

Vai kännissä alkaa finnin helari saarnaaja herätystä rukoileen ja lampaitten sieluja opastaan.

En sanonut,että jos illallista nautit vaimos kanssa ja viinin kera ruokas kyntilän valossa syöt ,vaan känni on kuule hiukka eri asia.

En ole itse puhtoinen pulmukainen, mutta synti syntinä! Jos olet tehnyt syntiä, tee parannus siitä, älä yritä tehdä siitä sallittua!
        Itse voin ihan hyvin myöntää tehneeni uskovana todella pahojakin virheitä, mutta en niitä hyväksyttäväksi edes halua. Jokaisen uskovan pitäisi noudattaa Raamatun sanaa ja jos syntiä tekee, siihen pitää suhtautua syntinä.
        Ei Jeesuskaan hyväksynyt syntejä, vaan syntisen ihmisen. Kehotti parannukseen. Joten oppikaamme Hänestä, rakkaat veljet ja sisaret.

• fri
        uppi.akko kirjoitti:

Kun Jumalan laumaa kaitsee,niin eiköhän pidä olla kutsu "yläkerrasta".
        Sitä kutsua kun ei ole ,tai se on hiukan epävarma,niin saattaa mennä leipä papin hommaksi.
        Meinaan tulee noita "vallanhimoja" sun muita kateuksia tuon viinan kiron kera.
        Eihän rahan edestä saarnatessa väliä niin ole onko uskossa vai askossa ja vaikkapa huomenna diskossa.
        Silloinhan on virka ja palkka edut tärkeät.
        Tuskahan pitäisi olla,että "juopotkin" pelastus ja "nasset möys sais uuden elon".
        Eli yksinkertaisesti voisit,vaikka omalla elämälläsi voittaa sieluja taivaaseen (todistamalla ja teoillasi).
        Onhan selvää ,että synnin rääkkäämä ihminen ei kaipaa syntisyyttä vaan rauhaa ja iloa jonka vain Jeesus voi haavoihin vuodattaa.
        GOLGATAN VERI PUHDISTAA VIELÄ TÄNÄÄN KAIKEN SYNNIN VALKEEKSI.
        En tuomitse vaan luotan ,että Herramme tahtoo puhtaita astioita käyttää.
        Synnittömiä meistä ei löydy vaan nöyriä Jumalan seuraajia Herra tahtoo kasvattaa valtakuntansa työhön,monta saattaa olla pyrkimässä vaan kaikki ei ole oikeilla paikoilla.

• Eric
        fri kirjoitti:

Fri, tästä alkoholi asiasta olen vääntänyt sinun kanssasi muistaakseni ennenkin kättä. Silloin pääsimme jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen.
        En nyt täysin ymmärrä miksi suuntaat kysymyksen känniläis saarnaajista minulle, koska minä en ole niistä mitään kirjoittanut mutta voinhan kertoa oman mielipiteeni.
        Olen samaa mieltä siitä että saarnaajan tulee näyttää seurakunnalle esimerkkiä, siis myös entisille alkoholisteille. Saarnaajan ei tule todellakaan roikkua jossain baarissa räkäkännissä ryyppäämässä. Mutta minusta saarnaajan pitäisi näyttää sitä esimerkkiä muillakin elämän alueilla kuin vain alkoholin suhteen. Näin ei todellakaan monesti ole. Ja syy ei varmasti ole alkoholissa.

Tuota että julistat humalan taas tuosta vain synniksi en purematta niele. Ymmärrän että se sinusta entisena "juomarina" siltä tuntuu mutta annahan sille ensin ne raamatulliset perusteet joita kirjoitat sillä olevan. Olen selittänyt tuon "älkää juopuko viinistä sillä siitä tulee irstas meno" jakeen monta kertaa, myös tämänkin otsikon alla, joten en jaksaisi sitä taas käydä läpi jos et anna siihen jotain uutta näkökulmaa.

"Eli pari syrjä hyppyä pari varkautta ,pikku valheita ,ehkä yksi murha ym"

Nämä ovat KAIKKI kielletty kymmenessä käskyssä, humalaa ei ole joten voisit myös selittää perusteellisesti miksi rinnastat humalan niihin!

• fri
        Eric kirjoitti:

Fri, tästä alkoholi asiasta olen vääntänyt sinun kanssasi muistaakseni ennenkin kättä. Silloin pääsimme jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen.
        En nyt täysin ymmärrä miksi suuntaat kysymyksen känniläis saarnaajista minulle, koska minä en ole niistä mitään kirjoittanut mutta voinhan kertoa oman mielipiteeni.
        Olen samaa mieltä siitä että saarnaajan tulee näyttää seurakunnalle esimerkkiä, siis myös entisille alkoholisteille. Saarnaajan ei tule todellakaan roikkua jossain baarissa räkäkännissä ryyppäämässä. Mutta minusta saarnaajan pitäisi näyttää sitä esimerkkiä muillakin elämän alueilla kuin vain alkoholin suhteen. Näin ei todellakaan monesti ole. Ja syy ei varmasti ole alkoholissa.

Tuota että julistat humalan taas tuosta vain synniksi en purematta niele. Ymmärrän että se sinusta entisena "juomarina" siltä tuntuu mutta annahan sille ensin ne raamatulliset perusteet joita kirjoitat sillä olevan. Olen selittänyt tuon "älkää juopuko viinistä sillä siitä tulee irstas meno" jakeen monta kertaa, myös tämänkin otsikon alla, joten en jaksaisi sitä taas käydä läpi jos et anna siihen jotain uutta näkökulmaa.

"Eli pari syrjä hyppyä pari varkautta ,pikku valheita ,ehkä yksi murha ym"

Nämä ovat KAIKKI kielletty kymmenessä käskyssä, humalaa ei ole joten voisit myös selittää perusteellisesti miksi rinnastat humalan niihin!

tai sisään,luen toisaalta satoja muitakin "virheitä"
        En ole sinua syyllistänyt,sen enempää kuin ketään muutakaan,jos niin teen niin silloin syyllistän itsenikin.

En sano sitäkään ,että olisimme synnittömiä.

Sen kyllä ilmi tuon,että juoppous on erittäin vakavaa jos vielä "keulakuvana" se on.

Sinun tulee huomioida se asia,että uskosta osaton lukee sinun elämääsi ja teot on ne,jotka raamatullisuutesi ja hengellisyytesi näyttävät.

Kaksi tyypillistä syntiä on viina ja tupakka jos niissä elät,niin pohja sinun uskostas on puolittunut
        En sitä tiedä onko todellinen tahtosi ,että juopot ja "sätkävillet" Jeesuksen elämäänsä löytää.
        Kerron kuitenkin ,että se tiputtaa "kalaonnea", kun itse elät samoissa tavoissa maailman ihmisen kanssa.
        Kysypäs kumpi olis tärkeempää olla syntisen ystävä ja touhuilla samoja asioita samoissa paikoissa .
        Toinen vaihtoehti: Pyrkiä Herramme avulla tietämään mitä ihminen tavatessamme etsii ja kaipaa samalla kykenemme myös näyttämään todeksi sen että olemme vapaat noista ulkoisista kahleista.
        En itsekään voi tietää miten tarkalleen ei alkoholisti viinin suhteen elää.
        Itsehän olin viinan orja ja kun uskoon tulin ,ei mieleeni ole tullut kokeilla sellasta jota en tarvitse.
        "Irroitella" voin muutenkin ja voin esim. laivalla istua sielläkin missä "pilkaajat" istuvat.
        Valitettavasti olen tanssinkin lopettanut,kun tää kuntoilu muutenkin on laiskistunut.
        Vikoja mulla on riittämiin ilman tupakkaa ja viinaakin,olethan kirjoituksistani nähnyt ,etten itsessäni kelpaisi taivaaseen.
        JEESUS ON MINUNKIN TOIVONI JA USKO MUUTTUU NÄKEMISEKSI.
        Kilvoitellaan eteenpäin näyttäen hyvää esimerkkiä.

• Eric
        fri kirjoitti:

tai sisään,luen toisaalta satoja muitakin "virheitä"
        En ole sinua syyllistänyt,sen enempää kuin ketään muutakaan,jos niin teen niin silloin syyllistän itsenikin.

En sano sitäkään ,että olisimme synnittömiä.

Sen kyllä ilmi tuon,että juoppous on erittäin vakavaa jos vielä "keulakuvana" se on.

Sinun tulee huomioida se asia,että uskosta osaton lukee sinun elämääsi ja teot on ne,jotka raamatullisuutesi ja hengellisyytesi näyttävät.

Kaksi tyypillistä syntiä on viina ja tupakka jos niissä elät,niin pohja sinun uskostas on puolittunut
        En sitä tiedä onko todellinen tahtosi ,että juopot ja "sätkävillet" Jeesuksen elämäänsä löytää.
        Kerron kuitenkin ,että se tiputtaa "kalaonnea", kun itse elät samoissa tavoissa maailman ihmisen kanssa.
        Kysypäs kumpi olis tärkeempää olla syntisen ystävä ja touhuilla samoja asioita samoissa paikoissa .
        Toinen vaihtoehti: Pyrkiä Herramme avulla tietämään mitä ihminen tavatessamme etsii ja kaipaa samalla kykenemme myös näyttämään todeksi sen että olemme vapaat noista ulkoisista kahleista.
        En itsekään voi tietää miten tarkalleen ei alkoholisti viinin suhteen elää.
        Itsehän olin viinan orja ja kun uskoon tulin ,ei mieleeni ole tullut kokeilla sellasta jota en tarvitse.
        "Irroitella" voin muutenkin ja voin esim. laivalla istua sielläkin missä "pilkaajat" istuvat.
        Valitettavasti olen tanssinkin lopettanut,kun tää kuntoilu muutenkin on laiskistunut.
        Vikoja mulla on riittämiin ilman tupakkaa ja viinaakin,olethan kirjoituksistani nähnyt ,etten itsessäni kelpaisi taivaaseen.
        JEESUS ON MINUNKIN TOIVONI JA USKO MUUTTUU NÄKEMISEKSI.
        Kilvoitellaan eteenpäin näyttäen hyvää esimerkkiä.

...mennä jo rasittavaksi jankutukseksi tämä homma.
        En tiedä millä perusteella sinä valitset ja lisäilet sinne kymmenen käskyn alle niitä satoja muita syntejä mutta saat kyllä perustella ne ensin raamatulla ennen kuin minä alan sinun lakiesi alla kulkemaan.

"Sen kyllä ilmi tuon,että juoppous on erittäin vakavaa jos vielä "keulakuvana" se on."

Tuo humala muuttui nyt sitten sopivasti juoppoudeksi näin tarpeen tullen.
        Samaa mieltä olen juoposta keulakuvana.

"Kaksi tyypillistä syntiä on viina ja tupakka jos niissä elät,niin pohja sinun uskostas on puolittunut"

Pohja minun uskovaisesta imagostani tarkoitat varmaankin. Sillä nuo asiat eivät edelleenkään ole syntiä jos ne eivät kahlitse.
        Niistä on ulkokullatun helluntaipastorin vain helppo määritellä se että kuka on syntinen ja kuka ei.
        Jos uskovaiset nyt yhdessä päättäisivät että hiusten palmikoiminen on taas synti niin sadan vuoden päästä, kun maailmassa elävätkin jo osaisivat määritellä sen "tyypilliseksi" synniksi kaikkien olisi vielä helpompi tunnistaa se synnissä elävä.

• fri
        Eric kirjoitti:

...mennä jo rasittavaksi jankutukseksi tämä homma.
        En tiedä millä perusteella sinä valitset ja lisäilet sinne kymmenen käskyn alle niitä satoja muita syntejä mutta saat kyllä perustella ne ensin raamatulla ennen kuin minä alan sinun lakiesi alla kulkemaan.

"Sen kyllä ilmi tuon,että juoppous on erittäin vakavaa jos vielä "keulakuvana" se on."

Tuo humala muuttui nyt sitten sopivasti juoppoudeksi näin tarpeen tullen.
        Samaa mieltä olen juoposta keulakuvana.

"Kaksi tyypillistä syntiä on viina ja tupakka jos niissä elät,niin pohja sinun uskostas on puolittunut"

Pohja minun uskovaisesta imagostani tarkoitat varmaankin. Sillä nuo asiat eivät edelleenkään ole syntiä jos ne eivät kahlitse.
        Niistä on ulkokullatun helluntaipastorin vain helppo määritellä se että kuka on syntinen ja kuka ei.
        Jos uskovaiset nyt yhdessä päättäisivät että hiusten palmikoiminen on taas synti niin sadan vuoden päästä, kun maailmassa elävätkin jo osaisivat määritellä sen "tyypilliseksi" synniksi kaikkien olisi vielä helpompi tunnistaa se synnissä elävä.

muutamaksi päiväksi jankuttamasta.
        Kuitekin olen sitä mietä ,että saarnaaja esimerkillään näyttää suurta keulakuvaa.
        Jos hän sätkä hampaassa ja kalja pullo kourassa evankelio niin omasta mielestäni kyseen alaistan sellasen paimenen rakkauden Jeesukseen.
        Sinä puolestasi saat ihanne kuvasi muodostaa sellaiseksi kuin lystäät.
        Siitäkin olen oman käsitykseni muodosanut kuinka juoppouden ,kännin ja humalan näen.
        Voin vain oman kantani tuoda esiin ja se on ,ettei paimenen paikka ole "viinakaupan nurkka" jossa kaljotellaan.
        Ymmärrät itsekin muita syntejä kateus katkeruus viha laiskuuskin petokset ynnä muut pyromaaniat.
        Eikös ne ole hyvä korjata myös?
        Et kait itsekään väitä ,ettei ole muuta syntiä kuin ne kymmenen käskyä.
        Rajat on annettu ja niiden sisällä pyrimme Herran armossa vaeltamaan.
        Saarnaajillekin annetaan ehdot raamatun mukaan joidenka perusteella valitaan.

• anteheksi
        fri kirjoitti:

muutamaksi päiväksi jankuttamasta.
        Kuitekin olen sitä mietä ,että saarnaaja esimerkillään näyttää suurta keulakuvaa.
        Jos hän sätkä hampaassa ja kalja pullo kourassa evankelio niin omasta mielestäni kyseen alaistan sellasen paimenen rakkauden Jeesukseen.
        Sinä puolestasi saat ihanne kuvasi muodostaa sellaiseksi kuin lystäät.
        Siitäkin olen oman käsitykseni muodosanut kuinka juoppouden ,kännin ja humalan näen.
        Voin vain oman kantani tuoda esiin ja se on ,ettei paimenen paikka ole "viinakaupan nurkka" jossa kaljotellaan.
        Ymmärrät itsekin muita syntejä kateus katkeruus viha laiskuuskin petokset ynnä muut pyromaaniat.
        Eikös ne ole hyvä korjata myös?
        Et kait itsekään väitä ,ettei ole muuta syntiä kuin ne kymmenen käskyä.
        Rajat on annettu ja niiden sisällä pyrimme Herran armossa vaeltamaan.
        Saarnaajillekin annetaan ehdot raamatun mukaan joidenka perusteella valitaan.

Ehkäpä on parasta, että poistuu palstoilta rauhoittuakseen jos tuntee noin kovana tuon jumisen ja tupakoinnin "paheet".

On hienoinen ero sillä juoko silloin tällöin vai onko hulluna humalassa riehuva juoppo, joka aiheuttaa itselleen ja ympäristölleen haitta juomisella.

Kyllä se on niin monasti, että pappi/saarnaaja, joka on sätkä suussa ja kaljapullo kädessä saa lähelleen enemmän niitä, jotka tarvitsevat pelastajaa ja auttajaa. Toki tuollainen saarnamies on itse "parannuksen" tehneille irvikuva, mutta monelle ei Jeesusta tuntevalle hän on inhimillinen ihminen ja häntä on helpompi "syntisen" lähestyä, kuin tiukkapipoista sormella osoittelijaa.

Kaikki tarvitaan. Myös niitä, jotka osaavat mennä sinne "synnin" pesään eli kaljakapakkaan ihmisen luo kertomaan mistä löytyy pelastus.

Entiselle juopolla (alkoholistille) joka on saanut kokea pelastuksen viinanhimoistaan Jeesuksen avulla tuo alkoholin nauttiminen on suuri synti ja aiheuttaa pahaa mieltä. Ehkä siinä on myös se pieni katkeruuden mieli, että kun en osaa ottaa lainkaan niin ei nuo muutkaan saa ottaa yhtään.

Alkoholismi on sairaus, jos olet sattunut lukemaan siitä, ja se ei tarkoita, että jokainen joka ottaa alkoholia on sen sairauden vallassa.

Sanotaampa nyt vaikka esimerkkinä sokeritautisen sokeriton ruokavalio. Ei kahvikekkereilläkään vältä sokeria sisältäviä leivonnaisia muut kun sokeritautiset, eivät nämä sokeritautiset kailota siellä hulluna, että nyt on synti kun sitä sokeria käytätte, minä kun en sitä voi käyttää.

Otetaan järki käteen ja katsotaan mikä asia on kellekin ihmislle synti.
        Jos jonkin asian nauttiminen/käyttäminen ei aiheuta itselle eikä muille haittaa ei se ole pahasta.

• diabeetikko
        anteheksi kirjoitti:

Ehkäpä on parasta, että poistuu palstoilta rauhoittuakseen jos tuntee noin kovana tuon jumisen ja tupakoinnin "paheet".

On hienoinen ero sillä juoko silloin tällöin vai onko hulluna humalassa riehuva juoppo, joka aiheuttaa itselleen ja ympäristölleen haitta juomisella.

Kyllä se on niin monasti, että pappi/saarnaaja, joka on sätkä suussa ja kaljapullo kädessä saa lähelleen enemmän niitä, jotka tarvitsevat pelastajaa ja auttajaa. Toki tuollainen saarnamies on itse "parannuksen" tehneille irvikuva, mutta monelle ei Jeesusta tuntevalle hän on inhimillinen ihminen ja häntä on helpompi "syntisen" lähestyä, kuin tiukkapipoista sormella osoittelijaa.

Kaikki tarvitaan. Myös niitä, jotka osaavat mennä sinne "synnin" pesään eli kaljakapakkaan ihmisen luo kertomaan mistä löytyy pelastus.

Entiselle juopolla (alkoholistille) joka on saanut kokea pelastuksen viinanhimoistaan Jeesuksen avulla tuo alkoholin nauttiminen on suuri synti ja aiheuttaa pahaa mieltä. Ehkä siinä on myös se pieni katkeruuden mieli, että kun en osaa ottaa lainkaan niin ei nuo muutkaan saa ottaa yhtään.

Alkoholismi on sairaus, jos olet sattunut lukemaan siitä, ja se ei tarkoita, että jokainen joka ottaa alkoholia on sen sairauden vallassa.

Sanotaampa nyt vaikka esimerkkinä sokeritautisen sokeriton ruokavalio. Ei kahvikekkereilläkään vältä sokeria sisältäviä leivonnaisia muut kun sokeritautiset, eivät nämä sokeritautiset kailota siellä hulluna, että nyt on synti kun sitä sokeria käytätte, minä kun en sitä voi käyttää.

Otetaan järki käteen ja katsotaan mikä asia on kellekin ihmislle synti.
        Jos jonkin asian nauttiminen/käyttäminen ei aiheuta itselle eikä muille haittaa ei se ole pahasta.

Korrekti termi on diabeetikko, ei sokeritautinen.

• anteheksi
        diabeetikko kirjoitti:

Korrekti termi on diabeetikko, ei sokeritautinen.

En osaa käyttää oikeita termejä, diabeetikko, on todellakin oikea termi.

Näin tavallinen ihminen kun ei aina tajua noita "hienosäätöasioita".

Pyydän anteeksi jos loukkasin.

• diabeetikko
        anteheksi kirjoitti:

En osaa käyttää oikeita termejä, diabeetikko, on todellakin oikea termi.

Näin tavallinen ihminen kun ei aina tajua noita "hienosäätöasioita".

Pyydän anteeksi jos loukkasin.

Et loukannut, kirskahti vain "korvaan".

Ps. mekin olemme tavallisia ihmisiä, emmekä aina tajua noita "hienosäätöasioita"

Pps. :D

• nainenko
        tätätä kirjoitti:

Ihan oikeasti en tarkoita perheiden vesoja, mikäli vesoilla tarkoitat aikuisia ihmisiä?
        Mutta niin vain on, että tuttava piirissäni on helluntaiseurakuntaan kuuluvia, jotka pyytävät tuomaan akoholia, koska heidän seurakuntansa jäsenet eivät sitä hyväksy.

Monesti mietin kuka ja mikä silloj mättää?
        Ei kaiketi se, että ihmine juo vaan se, että seurakunnassa ei hyväksytä sitä, että juo.

Sorry jos olin ilkeä!!!
        Olen vain itse kokenut tämän hellari kavereitteni taholta.

Ihmisillä on varmaan pelkoja kasvojensa menetyksestä
        seurakunnassa. Surullista kuulla tarinasi noista ihmisistä. Jos kännäävät, kännätköön julkisesti. Mitä järkeä on salailla...

• nainenko
        Eric kirjoitti:

"Raamattu kehottaa moneen kertaan "älkää juopuko viinistä"

Tuo kehoitus on kyllä raamatussa vain kerran, efesolais kirjeessä. Samassa kirjeessä on sitten paljon muitakin kehoituksia jotka eivät jostain syystä ole nykyään yhtä rakkaita uskovaisille kuin tämä yksi.

Vanhassa Testamentissa juovuksissa olosta puhutaan negatiiviseen sävyyn monessa eri kohdassa.
        Minusta väärästä ei pidä tehdä oikeaa ja tässä
        ei ole kyse todellakaan siitä, että tuomitsisin.
        Meikkaus ja hiusten värjäys kulkevat vähän eri luokassa kuin tämä asia.
        Pastori olutlasi kädessä ja tupakka huulessa humalaista auttamassa tuskin tuo kellekään pelastusta. Minusta jo mielikuva on karmea.
        Ei Jeesuksen seuraaminen tuohon pyri.

• Eric
        nainenko kirjoitti:

Vanhassa Testamentissa juovuksissa olosta puhutaan negatiiviseen sävyyn monessa eri kohdassa.
        Minusta väärästä ei pidä tehdä oikeaa ja tässä
        ei ole kyse todellakaan siitä, että tuomitsisin.
        Meikkaus ja hiusten värjäys kulkevat vähän eri luokassa kuin tämä asia.
        Pastori olutlasi kädessä ja tupakka huulessa humalaista auttamassa tuskin tuo kellekään pelastusta. Minusta jo mielikuva on karmea.
        Ei Jeesuksen seuraaminen tuohon pyri.

Tästä ei nyt tule yhtään mitään koska sinä haluat nyt vain periaatteen vuoksi vääntää tämän asian synniksi ilman muita perusteluja kuin omat mielikuvasi asiasta.

"Pastori olutlasi kädessä ja tupakka huulessa humalaista auttamassa tuskin tuo kellekään pelastusta. Minusta jo mielikuva on karmea.
        Ei Jeesuksen seuraaminen tuohon pyri."

Tuo on mielikuvasi. Samalla tavalla luultavasti ajattelivat ihmiset pitkätukka saarnaajista alunpitäen.
        Jos pastorimies ilmestyisi aamukokoukseen saarnaamaan puolen metrin irokeesissa ja mustassa kajaalissa niin voi olla että vanhat hiuksiin ja koristautumiseen liittyvät raamatun paikat alkaisivat taas löytyä ja ottaa tulta hyvin äkkiä ja pian joku keksisi syyn miksi se ei ole soveliasta. Ja minusta väite että Jumala ei voi toimia jos on tupakka suussa ja olutlasi kädessä alkaa olla jo aika kovaa Jumalan aliarvioimista.

Sinun päässäsi oleva mielikuva siitä humalasta liittyy ilmeisesti vain siihen baarissa räkäilyyn, riehumiseen ja sekoiluun ja et pysty sitä muuttamaan.
        Kerro että mitä pahaa on istahtaa illalla kotona lukemaan ja juoda siinä samalla viiniä?

Johanneksen evankeliumista:

"Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Miksi Jeesus muutti veden viiniksi vaikka tiesi että hääväki tulee juopumaan siitä vielä lisää?

• nainenko
        Eric kirjoitti:

Tästä ei nyt tule yhtään mitään koska sinä haluat nyt vain periaatteen vuoksi vääntää tämän asian synniksi ilman muita perusteluja kuin omat mielikuvasi asiasta.

"Pastori olutlasi kädessä ja tupakka huulessa humalaista auttamassa tuskin tuo kellekään pelastusta. Minusta jo mielikuva on karmea.
        Ei Jeesuksen seuraaminen tuohon pyri."

Tuo on mielikuvasi. Samalla tavalla luultavasti ajattelivat ihmiset pitkätukka saarnaajista alunpitäen.
        Jos pastorimies ilmestyisi aamukokoukseen saarnaamaan puolen metrin irokeesissa ja mustassa kajaalissa niin voi olla että vanhat hiuksiin ja koristautumiseen liittyvät raamatun paikat alkaisivat taas löytyä ja ottaa tulta hyvin äkkiä ja pian joku keksisi syyn miksi se ei ole soveliasta. Ja minusta väite että Jumala ei voi toimia jos on tupakka suussa ja olutlasi kädessä alkaa olla jo aika kovaa Jumalan aliarvioimista.

Sinun päässäsi oleva mielikuva siitä humalasta liittyy ilmeisesti vain siihen baarissa räkäilyyn, riehumiseen ja sekoiluun ja et pysty sitä muuttamaan.
        Kerro että mitä pahaa on istahtaa illalla kotona lukemaan ja juoda siinä samalla viiniä?

Johanneksen evankeliumista:

"Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen 10 ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Miksi Jeesus muutti veden viiniksi vaikka tiesi että hääväki tulee juopumaan siitä vielä lisää?

Tästä ei tule nyt mitään kun sinä haluat vääntää omat mielikuvasi oikeutetuksi uskovan elämäksi.
        Jos haluat kännätä, en siihen puutu enkä sekaannu.
        Kuinka kauan olet ollut uskossa?
        Itse olen ollut 20 vuotta. Jos olen onnistunut nämä kaksikymmentä vuotta kulkemaan laput silmillä, niin voin onnitella itseäni, kiitos Herralle!
        Olin järkyttynyt nähdessäni körttien touhua, heillähän kännääminen on melkein velvoite.Antanet minulle luvan kauhistella myös sitä, mihin suuntaan helluntailaisuus on menossa.
        Kulkenet varmaan itse laput silmillä, kun luulet elämäntapasi olevan jo yleinen sääntö.
        Seuraavaksi varmaan pitäisi tehdä prostituutiostakin sallittua helluntailaiselle. Kun vain joku on päättänyt noin ja kun raamatussakin joistakin prostituoiduista puhutaan..

• Eric
        nainenko kirjoitti:

Tästä ei tule nyt mitään kun sinä haluat vääntää omat mielikuvasi oikeutetuksi uskovan elämäksi.
        Jos haluat kännätä, en siihen puutu enkä sekaannu.
        Kuinka kauan olet ollut uskossa?
        Itse olen ollut 20 vuotta. Jos olen onnistunut nämä kaksikymmentä vuotta kulkemaan laput silmillä, niin voin onnitella itseäni, kiitos Herralle!
        Olin järkyttynyt nähdessäni körttien touhua, heillähän kännääminen on melkein velvoite.Antanet minulle luvan kauhistella myös sitä, mihin suuntaan helluntailaisuus on menossa.
        Kulkenet varmaan itse laput silmillä, kun luulet elämäntapasi olevan jo yleinen sääntö.
        Seuraavaksi varmaan pitäisi tehdä prostituutiostakin sallittua helluntailaiselle. Kun vain joku on päättänyt noin ja kun raamatussakin joistakin prostituoiduista puhutaan..

...ei tule mitään koska et perustele väitettäsi millään tavoin.

"Kulkenet varmaan itse laput silmillä, kun luulet elämäntapasi olevan jo yleinen sääntö."

Milloin olen väittänyt sen olevan joku yleinen sääntö?
        Sinä et ole perustellut vielä kertaakaan kantaasi raamatulla, etkä ole vastannut yhteenkään kysymykseen, sanot vain humalan olevan raamatun mukaan synti sen kummempia selittelemättä että missä tai miten tämä raamatussa sanotaan.

"Seuraavaksi varmaan pitäisi tehdä prostituutiostakin sallittua helluntailaiselle. Kun vain joku on päättänyt noin ja kun raamatussakin joistakin prostituoiduista puhutaan.."

Täysin lapsellinen vertaus! Tuossa ei ole sitten hivenen järkeä.
        Miksi sinäkin vertaat humalaa johonkin huoraamiseen joka on aivan selvästi julistettu synniksi jo kymmenessä käskyssä.

Mutta kauhistele pois. Minä en jaksa jankuttaa kun minkäänlaisia järkeviä vastauksia tai perusteluita ei kuulu.

• nainenko
        Eric kirjoitti:

...ei tule mitään koska et perustele väitettäsi millään tavoin.

"Kulkenet varmaan itse laput silmillä, kun luulet elämäntapasi olevan jo yleinen sääntö."

Milloin olen väittänyt sen olevan joku yleinen sääntö?
        Sinä et ole perustellut vielä kertaakaan kantaasi raamatulla, etkä ole vastannut yhteenkään kysymykseen, sanot vain humalan olevan raamatun mukaan synti sen kummempia selittelemättä että missä tai miten tämä raamatussa sanotaan.

"Seuraavaksi varmaan pitäisi tehdä prostituutiostakin sallittua helluntailaiselle. Kun vain joku on päättänyt noin ja kun raamatussakin joistakin prostituoiduista puhutaan.."

Täysin lapsellinen vertaus! Tuossa ei ole sitten hivenen järkeä.
        Miksi sinäkin vertaat humalaa johonkin huoraamiseen joka on aivan selvästi julistettu synniksi jo kymmenessä käskyssä.

Mutta kauhistele pois. Minä en jaksa jankuttaa kun minkäänlaisia järkeviä vastauksia tai perusteluita ei kuulu.

Et kertonut, kuinka kauan olet ollut uskossa.
        Olen laiskuuttani jättänyt raamatunkohdat pois, kun oletin sinunkin tuntevan raamatun.
        Mitens olisi esim. Nooan esimerkki? Entäs Loot, joka
        joutui rutsailemaan tyttäriensä kanssa juovuksissa ollessaan. Kyllä harkintakyky hämärtyy alkoholin vaikutuksen alaisena.
        Olen ollut luopiona parin vuoden ajan tuosta 20 vuodesta, joten 18 vuotta lienee oikeampi luku. Joten myös kokeillut alkoholia.
        Samoin alkoholi on aiheuttanut perheessäni traumoja. Isäni oli alkoholistin lapsi. Vielä minunkin kohdallani tuo jälki näkyy, koska lapsuuteeni vaikuttivat myös vanhempien traumat.
        Alkoholi on siis vihollinen minulle.
        Seurakunta on ollut minulle turvapaikka alkoholista ja absolutismi on ollut minulle turva sisällä uskovaisuudessa. Minun ei ole tarvinnut lähteä kapakoihin etsimään euforiaa tai hauskanpitoa. Olen löytänyt sen muullakin tavoin.
        Samoin mieheni kokee samoin.
        Jos haluat vähätellä kirjoitustani ja kokemuksiani, tee se. Jumala sinua siunatkoon.

• Eric
        nainenko kirjoitti:

Et kertonut, kuinka kauan olet ollut uskossa.
        Olen laiskuuttani jättänyt raamatunkohdat pois, kun oletin sinunkin tuntevan raamatun.
        Mitens olisi esim. Nooan esimerkki? Entäs Loot, joka
        joutui rutsailemaan tyttäriensä kanssa juovuksissa ollessaan. Kyllä harkintakyky hämärtyy alkoholin vaikutuksen alaisena.
        Olen ollut luopiona parin vuoden ajan tuosta 20 vuodesta, joten 18 vuotta lienee oikeampi luku. Joten myös kokeillut alkoholia.
        Samoin alkoholi on aiheuttanut perheessäni traumoja. Isäni oli alkoholistin lapsi. Vielä minunkin kohdallani tuo jälki näkyy, koska lapsuuteeni vaikuttivat myös vanhempien traumat.
        Alkoholi on siis vihollinen minulle.
        Seurakunta on ollut minulle turvapaikka alkoholista ja absolutismi on ollut minulle turva sisällä uskovaisuudessa. Minun ei ole tarvinnut lähteä kapakoihin etsimään euforiaa tai hauskanpitoa. Olen löytänyt sen muullakin tavoin.
        Samoin mieheni kokee samoin.
        Jos haluat vähätellä kirjoitustani ja kokemuksiani, tee se. Jumala sinua siunatkoon.

...Tarkoituksena ei ole vähätellä millään tavoin, mutta en vain jaksa enää turhaan jankuttaa tästä asiasta kun se meinaa siihen väkisinkin nyt mennä. Olen muuten ollut uskossa 13 vuotta.

Jep, alkoholi on sinulle vihollinen samoin kuin Friille ja et voi sitten ilmeisesti ajatellakaan että sitä edes voi juoda kohtuullisesti ilman sitä remuamista. Ymmärrän ja kunnioitan suhtautumistasi.

Minä en ole kuitenkaan koko aikana yrittänyt väittää että juopuminen olisi jotenkin tosi hienoa ja tavoiteltavaa ja että helluntalisten pitäisi ruveta ryyppäämään. Enlä yritä väittää että alkoholi olisi vaaratonta. Yritän vain selittää että se helluntalaisten fundamentalistinen suhtautuminen siihen on kyllä vähän liioittelua ja että sillä ei oikeasti ole edes kovin vahvaa raamatullista pohjaa. Tämän ketjun aloittaja kysyi mielipiteitä asiaan ja kerroin omani ja siitäkös soppa syntyi.
        Siunausta itsellesikin.

Ps.Nuo mainitsemasi vanhan testamentin jutut itseasiassa todistavat sen että Jumalan miehetkin olivat välillä vähän juovuksissa ja olivat silti Jumalan miehiä.

• kännäämällä?

Kännipäiväsi menee pilalle ja vielä seuraavakin päiväsi on pilalla kun oksentelet ja varpusparvi lentää takapäästäsi.
      Mitä hyötyä siitä kännistä saat?
      Paskatkin voi tulla housuihin , kusesta puhumattakaan.
      Hullu mies olet jos juoppoja pidät esikuvanasi.
      Älä liikaa ota mallia lasinkallistelijoista.
      Viina on monet vienyt perikatoon ja vankilaan.
      Humalassa tehdään kaikkein eniten läheisen nyrkittämisiä ja tappoja.
      Jätä hyvä mies viina pois juomavalikoimastasi, äläkä lasinkallistelijoita kumartele.
      Viinan tie on tuhon tie.
      Aamen.

• Helena

Älkää juopuko viinista siitä tulee irstas meno. Voitko elää lähellä Jeesusta ja vaeltaa Pyhässä Hengessä humalassa, jos kuolisit tuossa tilassa ... Jeesus tulisi noutamaan omansa, olisitko valvomassa remutessasi maailman kanssa? Miksi kyselet asiaa toisilta, siksi kun epäilet ja koet itsekin tekeväsi syntiä. Tee sitä vain omalla luvallasi... et siinä tarvitse toisten lupaa tai siunausta. Itse vastaat vaelluksestasi Jumalan edessä. Päätä itse, et siihen tarvitse toisten mielipiteitä. Saako sielusi levon ja rauhan noilla teilläsi?

• upi

toisilta. Muutama kerta vuodes otettu känni, ei herätä huonoo omaatuntoo. Asia herätti vilkasta keskustelua. Tahdoin vain kuulla toisten mielipiteit, itselleni kaikki selvää. Jatkan kännäämistä silloin kun tekee mieli ja olen seurakunnan jäsen kuin toisetki. Seurakuntalaiset ovat usein tiukkoja ja kireitä, kun eivät osaa irrotel eik pitää hauskaa. Suosittelen kaikille välil ottamaa irti arjen touhuist. Ei se niin vakavaa oo.

• INRI
        upi kirjoitti:

toisilta. Muutama kerta vuodes otettu känni, ei herätä huonoo omaatuntoo. Asia herätti vilkasta keskustelua. Tahdoin vain kuulla toisten mielipiteit, itselleni kaikki selvää. Jatkan kännäämistä silloin kun tekee mieli ja olen seurakunnan jäsen kuin toisetki. Seurakuntalaiset ovat usein tiukkoja ja kireitä, kun eivät osaa irrotel eik pitää hauskaa. Suosittelen kaikille välil ottamaa irti arjen touhuist. Ei se niin vakavaa oo.

kelaa vähän. Et voi elää kaksoiselämää. Se on aina jostain pois. Luepa hiukan enemmän Raamattua niin asiat avautuvat. Muuten, mitä kaverisi helluntaipiireissä ajattelevat? Ennen kaikkea muista käskyt "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia". Toinen yhtä suuri käsky "Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi", amen. Siunausta...

• eddy
        upi kirjoitti:

Olet oikeassa ja oikeilla linjoilla kun elät ihan normaalia elämää ja et kysele toisilta.

"seurakuntalaisetkin ovat usein tiukkoja ja kireitä,kun eivät osaa irrotella eikä pitää hauskaa".
        Olen huomannut samaa että seurakuntalaiset ovat tiukkoja ja eivät osaa nauttia elämästä ja he eivät osaa elää normaalia elämää ja monilla mielenterveys on järkkynyt kun ollaan tiukkojen sääntöjen alla ja eikä ole normaalia elämää ja eikä uskalleta olla vapaita vaan tehdä just niin kuin uskovat sanoo mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
        Minä elän elämääni ja olen yksin Jumalalle, Taivaalliselle Isälle vain vastuussa tekemisistäni,en ihmisille jotka ovat neuvomassa,
        hyvällä omallatunnolla saamme elää ja saa elää.

Gal 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät,siis älkää enää olko ihmisten orjia.
        Tämä jae tarkoittaa myös ettei myös ihmisten ainaiset neuvot saa myös orjuuttaa meitä vaan omatunto sanoo meille mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja eikä tarvitse aina elää ihmisten neuvojen mukaan,koska aina joku uskovainen on neuvomassa ja ohjaamassa mitä on sallittua ja mikä ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe