Kartingin Suomi 24 ja ME

KartingiaYhdessä

Tämä palsta ei ole olenkaan sopiva uusille harrastelijoille!

Vasta alkaneille ja tuleville suosittelen lämpimästi http://www.kartingforum.fi sivustoa!

Me harrastajat itse hiekotamme lajia ja tästä kehityksestä olen huolissani!
Täällä kirjoitelaan ja huudellaan "vieraisiin pöytiin" vaikka enemmistö on karting harrastajia, miksi?
Ettekö te näe, että kaikia karting harrastajia tarvitaan ja lisääkin saa tulla, joten miksi pitää luokkia ja niiden harrastajia tylyttää?

Ensinnäkin ajaa kartingia missä luokassa tai sarjassa tahansa, niin pitää olla hyvillään. Laji kun ei nyt ihan halvimmasta päästä ole ja kun runko kasvaa niin silloin kasvaa myös kulutkin, luokasta riippumatta.
Kustannusten osalta ISOJAKO on tehty isoihin runkoihin siirryttäessä, kun Jamaha luokka loppui, jossa vielä Joresta pystyi pärjäämään Raket tai KF6 budjetilla.
ISO ISOJAKO tulee kyllä myöhemmin kun siirrytään kartingista eteenpäin.

Faktahan on se, että jos me halutaan F1 autoon Suomalainen kuljettaja myös tulevaisuudessa, niin meidän on syytä muuttua ja kilpailujen järjestäjiä tukea. Eivät he sillä rikastu, jos joku niin luulee, saadut maksut menevät kilpailun järjestely kuluihin ja jos satanen jää viivan alle, niin voidaan seuraavanakin vuonna olettaa, että ajetaan kisat saman järjestäjän järjestämänä. Talkoilla ne järjestelyt pääsääntöisesti hoidetaan ja jos harrastajat väheneen, niin samoin myös talkoolaisetkin ja silloin onkin jo vaikeampaa, puha maksujen hinnoista. Joten tästäkään ei kannata purnata!

Raketista kansamme ajaneita on tällä hetkellä 2 Suomalaista Britannian F4 sarjassa, sekä KF6 luokassa samoissa kisoissa mukana ollut nousi juuri F2 sarjaan

JOTEN, miksi mustamaalata jotain luokkaa, kun kaikkia tarvitaan, jotta TIMANTTI porukasta löytyy ja kilpailuita voivat seurat jatkossa järjestää ja radat pysyvät kunnossa, sekä kauppiailta voidaan ostaa varaosia!!

Ajetaan me kartingia mitä luokkaa tahansa, niin olisiko MEIDÄN AIKA MUUTTUA??

21

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MelkeinKaikkeeOnAjettu

      Joo hyvin sanottu, että kaikkia karting harrastajia tarvitaan!

      Olemme itse ajaneet Raket mini, raket junior, raket, Rotax, SM Ok ja X 30 luokkia, joten kokemusta eri luokista on.

      Pikkuluokissa (Raket) oli aina rento meinki isät ja pojat, äiditki ruokahommissa, kyläkisat lähellä ja silleen. Kauemmaksi kun lähdettiin niin tuttuja tuli kuskille ja huoltajille lisää. Mukavaa oli!

      Raketin jälkeen piti tehdä valinta Jamaha (joka jo silloin tiedettiin haudattavan), KF3 (mihin osa siirtyikin) tai rotax (mihin suurin osa siirtyi).
      Yamaha luokka olisi varmaan ollut se paras vaihtoehto silloin, mutta massan mukana mentiin Rotax luokkaan jotta viivalla on kuskeja, KF 3 tuntui niin "rikkaat ja nopeet" hommalta, että sinne ei lähdetty.

      Ajettiin pari kautta Rotax junior luokkaa välillä tiimissä ja välillä Joresta, jolloin paljastui TEAM:n merkitys.

      Rotax loppui ja siirryttiin OK SM-luokkaan, sekä X30 ja kivaa oli molemmissa luokissa kun sielä oli rakettiajalta vielä kaveraitakin.

      Ehkä se menetys huipulle vaatii kuitenkin Racing Teamin siihen ympärille kuskeineen, en tiedä?

    • Pappa55

      Kartingissa pärjää se, kenen isillä on eniten rahaa ja aikaa. Suosittelen tekemään kaikkia muuta kuin ostamaan omaa kartingautoa.

      • Kaikennähnyt

        Kartingissa pärjää se, kenen isillä on eniten rahaa ja aikaa.

        Helkkarin viisas lause. Harrastaa voi köyhempikin, mutta kilpailuissa menestyminen vaatii isiltä paljon. Karting pysyy harasteena, kun ajaa vain treenejä. Unohtakaa kilpailut ja nauttikaa.


    • 523589712472

      on se kumma ku muka kaikki tarvitaan, mutta asioista ei sais keskustella ku yhdessä paikassa.

    • kuttimakkarossa

      Osaamisesta menestys on enemmän kiinni kuin isän kukkaron paksuudesta. Jos teknisessä lajissa haluaa kamppailla kärkisijoista. pitää joko itse tai teamin osata säätää, virittää, valita paras tapa ja kalusto. Teameilla osaamista on ja on sitä joilakin isillä. Joten jos ei osaa eikä rahaa ole, niin sitteen pitää "harrastaa", joka sekin on kovin kivaa tai ruveta hankkimaan tietoa. Täällä rutiseminen epäoikeudenmukaisista lähtökohdista on turhaa ja haittaa lajiin tuloa suunnittelevien päätöksentekoa.

      • Varakkaidenharrastus

        Älä puhu höpöjä. Kartingissa pärjätäkseen tarvitaan toki hyvää kuljettajaa, mutta rahaa tarvitaan enemmän, mitä normaali työläinen ansaitsee. Cadettia pystyy ajamaan duunarinkin lapsi, mutta sen jälkeen menee vaikeaksi. Toki voihan siellä keskivaiheen huonommilla sijoilla ajella, mutta onko se sitten mielekästä, saa kukin valita.


      • Mattipuhakka
        Varakkaidenharrastus kirjoitti:

        Älä puhu höpöjä. Kartingissa pärjätäkseen tarvitaan toki hyvää kuljettajaa, mutta rahaa tarvitaan enemmän, mitä normaali työläinen ansaitsee. Cadettia pystyy ajamaan duunarinkin lapsi, mutta sen jälkeen menee vaikeaksi. Toki voihan siellä keskivaiheen huonommilla sijoilla ajella, mutta onko se sitten mielekästä, saa kukin valita.

        En oikein usko siihen tiimeissä on kyllä kalliimpi ajaa kuin omasta teltasta. Paljon treeniä niin cadetissa kuin raketissa niin auttaa isommissa aikas paljon. Ylä rajaa ei ole mitä saa meneen mutta kyllä norm palkkanen pystyy sjm ja sm voittaan.


    • mnbvcdr56789iol

      ja taas potaskaa niin paljon ku voi olla...
      tietämättömyys kartingissa maksaa. jos osaat pystyt ja ehdit, niin kartig ei ole kallis edes SM tasolla. niitä huoltajia on vaan tosi vähän, jotka osaa koneen ja kaasarin , niiden sekä rungon säätämisen sekä opettaa ajamaan..... sorry
      sen verran olen radoilla kierrelly, et edes SM kisoissa ei ole kuin pari autokuntaa hantlaa koko paketin itse ja joresta ja pärjää juuri niin hyvin kuin kuski osaa ajaa. rahalla ei sitä vauhtia saa, oppia kyllä.

      • Mosamies

        Eli parin kuskin isät on konemiehiä ja loput joutuu maksamaan vauhdista, eli arvokasta on, ei siitä mihinkään pääse.


      • sepäse
        Mosamies kirjoitti:

        Eli parin kuskin isät on konemiehiä ja loput joutuu maksamaan vauhdista, eli arvokasta on, ei siitä mihinkään pääse.

        se yks hailee millasella koneella ajaa, jos ei osaa.


    • kaikenkokenut

      Entäs sitt ku tulee ne ongelmat, vedät mällin kaverin kanssa. Tiimillä yleensä kaikki osat mukana. Eri jäykkyyksisiä akseleita, penkkejä, jäykkäreitä ym. ym. Rungon oikaisupenkkejä ja paljon muuta. Kukaan ei joudu yksin pähkälemään omgelmissa. Ainakin joillain vielä erilliset mosamiehet mukana.
      Tietysti nämäkin maksaa, mutt jorekuski saa sen varaosan viimeisenä jos jollain on, vai onki sinulla kaikki edelliset mukana.

    • mnbvcdr56789iol

      lajin vanha sääntö.
      aina kaksi autoa mukana. toinen baanalla ja toinen osina mukana. kartingissa helppo toteuttaa. ja Jaatisen autohan on liki joka kisassa varikolla.
      rallis haastavampaa joten leka hoiti siellä pellin oikasut :) mut muut löyty vaunusta

    • Seppäsepänseppä

      Jos budjetti on 10k€ tai alle -> harrastelua. Siitäpä vaan duunarit laittamaan tonni kuussa syrjään pojan harrastusta varten... joka vuosi kasvata kk summaa 300€ nin voit ynnäillä paljonko ruljanssille tulee hintaa seuraavan 10 vuoden aikana.

      Loppujen lopen hommasta jää paska käteen, vain yksi sadasta sinne asti jaksava pääsee kokeilemaan joitain kisoja ulkomailla, sekin loppuu kun kukkarosta on kaivettu nöyhtätkin käyttöön.

    • Nautitaanlajista

      Surullista luettavaa. Kaikki vanhemmat provoavat täällä lasten harrastuksia ja sen kalleutta. Lopettakaa! Sitä rahaa menee just niin paljon kuin sinne haluaa laittaa, ei se ole kenenkään muun syy. Osa vain häärii enemmän kaluston kanssa ja osa ostaa sen palveluna. Jalkapallossa sama asia, lajina aloittaessa halpa, mutta huipulle päästäkseen pitää olla omaa tahtoa kehittyä ja varallisuutta pystyä treenaamaan kovissa sarjoissa.

      Viettäkää aikaa lasten kanssa, eikä täällä foorumilla paasaten. Se maksaa enemmän kun jätätte lasten kanssa harrastamatta. Ihan sama tuliko siitä maailman mestaria tai edes aluemestaria. Ei tule syrjäytyneitä lapsia kun niiden kanssa häärätään sitä mitä ne tykkää tehdä!

    • Wladoil

      Turha väittää, että karting olisi harrastuksena mitenään halpaa, jos ajetaan oikeasti kilpaa. Jokainen voi laskea mitä jo pelkästään majoittuminen maksaa to-su, jos mennään esim. X30 kilpailuun. Jos kilpaa meinaa ajaa, niin sponsorit tulevat tosi tärkeään rooliin ja se mahdollistaa edes kokeilla hieman pidemmälle. Kilpailemiseen ei välttämättä tarvitse olla Oy:n omistaja, mutta töitä pitää budejetin eteen tehdä yhteistyökumppaneiden kanssa, että saa budjetin ajaa. On ihan turha väittää, että perus työssä käyvä pystyy laittamaan sen 1000e/kk nettopalkasta tähän touhuun, jos ajatellaan, että asutaan samaan aikaan hyvin ja syödään muutakin kuin makaroonia ja tonnikalaa.

      Harrastaa voi kuitenkin kohtuullisilla kustannuksilla, kun ostaa sen vuoden vanhan rungon ja siihen nollatun moottorin. Sillä pääsee jo pitkälle ja on hauskaa, jonka voin kokemuksesta sanoa. Kustannuksistakin voin omakohtaisesti sanoa, että vaikka omat tulot normaali palkkatyöstä on kohtuullisella tasolla, niin 2 x hyvän auton pito ei ole kyllä ilmaista ja sen vuoksi olemme vain tyytyneet pitämään hupia radalla ja ajamaan mahdollisimman usein!

      Moni kokeneempi on sanonut, että se lasten kanssa alkumetrit harrastuksen alussa on kaikkein antoisampia, kun ei tarvitse miettiä kuin pelkkää ajamista ja bensan laittamista tankkiin.

    • kuttimakkarossa

      99 prosentille lapsista mukana olo on tärkeämpää kuin palkintopytyt. Isille tilanne voi olle toisin päin. Kumman ehdoilla hommassa pitäisi olla mukana?

      • Kilpailijanisä

        Kyllä meidän kuskille on palkintopytyt se eteenpäin vievä voima. Lapsen ehdoulla joka kilpaillaan tai harrastetaan. Hyvä jos isän ja lapsen lähtökohta on sama muuten voi harrastus loppua pian.


    • AKKhonlajipäälliköksi

      Kartingissa on vääristymä lajin yleisluonteessa. Ei kartingin ajaminen ole yhtäkuin kilpaileminen. Kun joku isi tulee pojan kanssa radalle kyselemään lajista, on auttajat haukkana paikalla taka-ajatuksena vähintään saada uusi osallistuja kerhokisoihin, eli euroja seuralle.

      Miksi? Seurojen pitäisi keskittyä antamaan tekniikka- ja ajokoulutusta mukavassa harrastelumeiningissä. Nykyään ajokoulutus = kerhokisat eli kilpaileminen.

      Kun uusi tulokas ostaa ajotarvikkeita, kaikki myydään sillä silmällä että voi osallistua niillä kohta kilpailuihin. Miksi? Entäpä jos isillä on laittaa vain tonni rahaa ja niillä euroilla pitäisi pärjätä monta kesää, loppuuko kiinnostus ennen kuin on päässyt edes radalle?

      Kartingin painopiste seuroissa pitäisi siirtää kilpailemisesta yhdessä harrastamiseen. Koskee niin aloittelevia kuin kokeneempiakin.

    • jatämäontosi

      kyllä kaiken urheilun saa kaliiksi, kun laskee hotelli majoitukset, ravintolaruokailut, muutama kaljalaatikko, mekaanikot ym. ym.
      nostan hattua sille autokunnalle, joka on kiertänny EM ja MM sarjaa eineksisien voimalla telttamajoituksessa varikoilla.
      ja mekaanikoilla oli omat juomat......
      eikä tule kalliiksi.

      • 87547688

        Jos pitää telttamajoituksesta ja sellaisesta vaatimattomasta , niin mikäs siinä ...


      • IAmEngine

        hoteelimajoitukset ja ravintolaruokailut on täysin toisarvoisia. Tärkeintä että pääsee kisaamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      122
      10076
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      78
      5016
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      69
      4852
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      7
      3300
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      14
      2517
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      107
      1740
    7. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      55
      1580
    8. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1536
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      59
      1464
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe