Nuori todella arka laumis

Keskustelua

Nyt toivoisin asiallisia kommentteja ja vinkkejä miten toimia. Meillä koeajalla hetken aikaa ollut laumisrotuinen koira. Se on uudessa ympäristössä todella arka, ehkä myös kotona jonkinlaista arkuutta oli havaittavissa. Tuntuu että pelkää ihan kaikkea, ihmisiä, toisia koiria, tuulta ym. Onko tämmösen kanssa toivoa päästä pelosta yli? Koira käyttäytyy kuin sitä olisi pahoinpidelty, näin ei pitäisi olla.
Olen koittanut monenlaista lähestymistapaa. Pyrkii pakenemaan. Herkästi näyttää myös hampaitaan. Pelkää kättä.
Ollaan paljon tehty töitä jo nyt koiran kanssa.
Olisko mitään vinkkejä?

15

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enottaisilmaseksikkan

      En ottais moista.Lupnne ei muutu,on haastava ja arka ikänsä.
      Itse kävin katsomassa vuosia sitten yhtä laumista.Arkuuden vuoksi en ottanut.Etsin,ja löysin hyväluonteisen.Arka olis ollut kauniimpi,mutta hyväluonteinen kiltti ja helppo.Arkuus tuo arvaamattomuutta,ja voi pelkopurra.En suosittele ostamaan,saat riesan ja jatkuvia murheita vaan.
      Etsi, niin löydät paremman,huolettomamman.Arasta ei kouluttamallakaan saa hyvää ja reipasta luotettavaa koiraa.Joita jotkut on luonnostaan.Luonne,on tärkeintä koirassa,ja sen on oltava hyvä.

    • Huolestuttavaa

      Luonnevikainen yksilö valitettavasti.En lähtis aikaa haaskaamaan tommoseen.Ei siitä hyvää koskaan tule.Luonne on mikä on,eikä se muutu.Minä en olis ees ottanut,en edes kokeeksi,jos tosiaan tuollainen on Ei ole rodunomaista käytöstä millekkään rodulle.Minulla konemusta laumanvartijasta yli kymmenen vuoden ajalta.Se ei pelännyt mitäään ,eikä ketään.Luotettava ja helppo oli ottaa mukaan joka paikkaan Ei eläessään ketään purrut,eikä murissut tai hampaita kellekkään näytellyt.Sinulla on käsissä joku luonnevikanen yksilö.Argressiivisuus ja arkuus tekee koirasta arvaamattoman ja jopa vaarallisen.Et mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä.Voi elää yli kymmenvuotiaaksi.

      • kliop

        Hyvä kertoo neuvoja kun ei tiedä rodusta hevon vittua se luonne todellakin saattaa muuttua jossain vaiheessa sulla tässä on päässä vikaa kun luulet tietäväs kyseisetä rodusta kaiken sun koiras on ollu vaan aivan lapanen enkä tarkoita että pitää syödä kaikki se että sulla on kokemusta yli kymmenvuotta ei sano mitään ne kaikki on yksilöitä jos olisit pelannut niitten kans paljon oppisit että sitä vähemmän niistä mitään tiedät.


      • laumiskokemusta
        kliop kirjoitti:

        Hyvä kertoo neuvoja kun ei tiedä rodusta hevon vittua se luonne todellakin saattaa muuttua jossain vaiheessa sulla tässä on päässä vikaa kun luulet tietäväs kyseisetä rodusta kaiken sun koiras on ollu vaan aivan lapanen enkä tarkoita että pitää syödä kaikki se että sulla on kokemusta yli kymmenvuotta ei sano mitään ne kaikki on yksilöitä jos olisit pelannut niitten kans paljon oppisit että sitä vähemmän niistä mitään tiedät.

        Mulla ollu useampia, ja meillä olleet hyväkäytöksisiä kyläillessä.Omassa pihassa vahtivat aikuisena jo kovasti,eikä sinne vierailla asiaa.Ei tosiaan laumanvartija rodut käy kaikille .Ja tarvitsee aidatun alueen.

        Arkuutta ei saa laumanvartijasta olla,ei kuulu rotuun.Sen voi tarkistaa rotumääritelmästä.
        Näyttelyissä olen käyttänyt,ja ovat pärjänneet,ja olleet vieraan käsiteltävissä siellä.
        Ei arkuus poistu koirasta iän myötä.
        Vahtivietti herää vasta parivuotiaana monilla laumanvartijoilla, ja sitä ennen näyttää lauhkealta vieraankin mielestä.

        Kannattaa kyllä käyttäytyä asiallisesti muita kirjoittelijoita kohtaan,aikuiset kyllä osaa sen.

        Laumis sekotuksista olen kuullut huonoa, monilla ollut niiden kanssa paljon vaikeita pito ongelmia.


    • Keskustelua1

      Vastasin jo äskön mutta vastaus hukkui johonkin..Paljon olen samoja asioita miettinyt. Aluksi epäilin että paikanvaihdos on saanut koiran araksi ym mutta luulisi että pikkuhiljaa oppisi luottamaan meihin..
      En ole koskaan nähnyt yhtä arkaa ja jännittynyttä koiraa. Ymmärrän että laumis on varautunut mutta arkuus ei siihen kuulu. Valitettavaa tää on 😕

      • mietitarkkaan

        Siin koiras on vikaa,se on selvä.
        Mikset ota jotain tervepäistä,pääsisit helpommalla.Ei tarvis pelätä,et puree jotakuta yms.


    • koirallinen

      Ei kannata ottaa koiraa, tulee varmasti ongelmia. Sinuna palauttaisin kasvattajalle, ja kertoisin hänelle koiran käytöksestä, ohjeistaisin myös antamaan sellaiseen kotiin, joka varmasti pärjää tuonlaisen koiran kanssa. Selvittäisin taustoja tarkemmin, syy koiran käytökseen löytyy varmasti.

    • Keskustelua12

      Juu kasvattajan kanssa on vaihdettu kuulumisia, on ihan ymmällään käytöksestä. Voi olla että ei sovellu ainoaksi koiraksi tms. Katson vielä hetken, kun ajoittain positiivisia juttuja tulee.

      • surullisiatapauksia

        Minä kävin vuosia sitten katsomassa laumis narttua.Se ei suostunut tulemaan maanittekemallakaan luokseni.Myyjä kertoi sen tosin olevan silityksiä kerjäävä mussukka.Tunnin verran juteltiin,ja koira oli huoneen peräkulmassa.Alkuun haukkui,sitten vaan tuijotteli.En viitsinyt painostaa,enkä hakeutunut väkisin luo.Olis varmaan pelkopurrut.Kun nousin huoneessa seisomaan koira pyrki kauemmas,mutta oli jo kulmassa .Tarhassa ja ulkorakennuksessa asunut.En ostanut.Ei sellainen yksilö vahdi,eikä kykene lenkkeilemään alueilla jossa on muutakin liikkujia .Huonot lähtökohdat alunperin,ei sovellu kun tarhaan johonkin korpeen.Luonnevika,arkuus on pahin mikä koirassa voi olla .Joillakin se ilmenee myös agressiivisuutena vieraita asioita ja ihmisiä tai koiria kohtaan.Ei sellaiset sovellu ihmisten ilmoille.
        Itse valitsin luottavaisen ja iloisen koiran .Joka ensihetkestä tuli häntä heiluen luo.Siitä on hyvä jatkaa.


    • petetty2

      Onko slovakiancuvac mahdollisesti? Meillä vielä paljon huonompia kokemuksia. kasvattaja saattaa valehdella....

      • Keskustelua12

        Ei ole Slovakian cuvac 😊 ihan mielenkiinnosta mitä teille on käynyt?


      • cucac

        Olisin kanssa kysynyt mikä cuvatcissa on.Olen hankkimassa kyseistä rotua keltä kasvattajalta mahdollisesti voisi kysyä rotua .Mitä vikaa kyseisessä koirassa on?


    • nappiaotsaan

      Älä koskaan ota pelokasta koiraa. Pelokas koira puree herkästi

      • fdhfjh

        Eihän se haittaa, jos hän rervehtii hampailla


    • Serminen

      Meillä koira tuli pelokkaaksi, kun oli kipeä. Välillä on säikky sen takia. Pelkää kait, että kipu tulee taas. En tiedä. Useimmiten on rohkea ja iloinen ja reipas. Pelko tuli, ei koira alkuun ollut pelokas. Pelokkaaksi voi myös muuttua. Sen olen kokenut oman koiran kohdalla. Näen tilanteet missä pelkää, niitä pitää yrittää välttää. Aina ei tietysti onnistu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe