Ei alle 3v hoitoon!

LTO

Vanhemmat lastensa asiantuntijoita!
   Bina 77    08.1. 23:15
Halusin kertoa että olen itse lastentarhanopettaja kiva ammatti ja mukavat lapset (aina). Mutta aika mautonta työtä kun seisot ja odotat että ekan luokan opettaja hakee lapsensa viimesenä ja lapsi tietää itse että koulu on kiinni jo. Lapsi myös tuodaan sinne ensimmäisenä. Olen itse äitiyslomalla ja en mistään hinnasta vie lastani hoitoon ennen kun hän on 3v. Tiedän mikä päiväkoti on (henkilökunta on ihana) mutta miten jakaa 21 lapsen tasainen huomioonottaminen jos tätiä on kolme?Pienten lasten osastolla on itkua aamusta iltaan, ensin koska äiti lähti töihin ja sitten itketään jo että milloin äiti tulee. Kaikki te jotka teette kaikkea muuta kotona ennen kun haette lapsenne ja lapsi on päiväkodissa kun olette joululomalla muistakaa että lapsen paras paikka on aina teidän kanssa!Vaikka olemme koulutettuja te olette lastenne asiantuntijoita ja osaatte viihdyttää heitä kaikkein parhaiten. Kaikki lapset haluavat olla kotona. Kavereita kyllä ehtii näkemään!Päiväkoti on lapsen työ älkää antako heidänkään tehdä yli 8 tuntisia päiviä la heillekin kuuluu loma, ja silloin ei tarvii matkustaa riittää kun olette vaan. Me tarhatädit kyllä tiedämme milloin teillä on loma (lapset sen kertovat)

81

7412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellatiikeri

Olen myös ollut pk:ssa töissä ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Itselläni on 5 lasta ja kaikki olen mieluummin itse hoitanut.

• LHt

Eikö ookkin veikeetä, että kaikkein pienimmillä on ne pisimmät päivät? vanhemmat ei "jaksa" ölla niitten kanssa. Sama jos on sisaruksia, silloin isompi pk:n ja vauvan kans kotiin. Miksi hoidattaa muilla, ja pitkää päivää.
        Todella, lapset kertoo kaikki kotiasiat. kannattaa olla tarkkana mitä kotona puhutaan.

• lastenhoitaja
        LHt kirjoitti:

Eikö ookkin veikeetä, että kaikkein pienimmillä on ne pisimmät päivät? vanhemmat ei "jaksa" ölla niitten kanssa. Sama jos on sisaruksia, silloin isompi pk:n ja vauvan kans kotiin. Miksi hoidattaa muilla, ja pitkää päivää.
        Todella, lapset kertoo kaikki kotiasiat. kannattaa olla tarkkana mitä kotona puhutaan.

ja säälittävintä on se, miten vähän aikaa vanhemmat kerkiävät olla näiden pikkuistensa kanssa. aamulla herätetään ja kiikutetaan hoitoon, illalla nähdään ehkä 17.-17.30 ja kauan se pieni sen jälkeen jaksaa olla enää hereillä?? tunnin?kaksi tuntia?? voi voi.
        ja on ehkä koomistakin, miten paljon lapset kertovat kotioloistaan,,sellaisiakin asioita joita emme todellakaan halua tietää.. kenen perheessä on autovarkaita, kenen perheen jäsen pahoinpiteli jonkun viikonloppuna,jne jne.
        lapset ovat niiiiin rehellisiä ja näkevät totuuden. hih.

• kokki
        lastenhoitaja kirjoitti:

ja säälittävintä on se, miten vähän aikaa vanhemmat kerkiävät olla näiden pikkuistensa kanssa. aamulla herätetään ja kiikutetaan hoitoon, illalla nähdään ehkä 17.-17.30 ja kauan se pieni sen jälkeen jaksaa olla enää hereillä?? tunnin?kaksi tuntia?? voi voi.
        ja on ehkä koomistakin, miten paljon lapset kertovat kotioloistaan,,sellaisiakin asioita joita emme todellakaan halua tietää.. kenen perheessä on autovarkaita, kenen perheen jäsen pahoinpiteli jonkun viikonloppuna,jne jne.
        lapset ovat niiiiin rehellisiä ja näkevät totuuden. hih.

"Me tarhatädit kyllä tiedämme milloin teillä on loma (lapset sen kertovat)"

"Todella, lapset kertoo kaikki kotiasiat. kannattaa olla tarkkana mitä kotona puhutaan. "

"lapset ovat niiiiin rehellisiä ja näkevät totuuden. hih."

Ja kuulisittepa mitä lapset kertovat hoitajista... Huhhuh ja hihhih, mitä juttua. Kyllä vaan, lapset ovat AINA rehellisiä ja puhuvat AINA totta...

• Lähihoitaja pk:ssa
        LHt kirjoitti:

Omat sekä tuttujen kokemukset ovat juuri saman suuntaisia: pienet 1-2 -vuotiaat ovat päiväkodissa 10 tuntisia päiviä, mutta isompien ryhmässä lapset ovat usein osa-aikaisina vain muutaman tunnin päivässä. Tähän saattaa vaikuttaa myös se, että isommat ovat saaneet pikkusisaruksen ja vanhemmat ovat kotona. Tosin kyllähän pientenkin ryhmässä on lapsia pitkiä päiviä, vaikka vanhemmista ainakin toinen on kotona.

• LTO myös täällä
        kokki kirjoitti:

"Todella, lapset kertoo kaikki kotiasiat. kannattaa olla tarkkana mitä kotona puhutaan. "

Ja kuulisittepa mitä lapset kertovat hoitajista... Huhhuh ja hihhih, mitä juttua. Kyllä vaan, lapset ovat AINA rehellisiä ja puhuvat AINA totta...

Ensinnäkin, kiva, että asia nostetaan taas esille; pienten lasten puolesta ei voi koskaan liikaa puhua-heille olisi tarjottava paras mahdollinen!

Mutta en vetäisi taas tätä mustavalkoista linjaa, jossa "sormea herestellen" leimataan pienten pk-lasten vanhemmat välinpitämättömiksi tai jopa huonoiksi. Sillä, meidän ammattilaisten tulisi osata katsoa myös harmaita alueita. Käsi sydämelle arvoisat kolleegat: usealle lapselle on parempi viettää päivä hoidossa kuin ehkä vanhempien kanssa kotona. Joskaan en myöskään "kauppaisi" päiväkotihoitoa alle 3.v ensisijaiseksi hoidoksi.

Muistetaan me päiväkodin työntekijät, että meidän tehtävänämme ei ole todellakaan arvostella ihmisten valintoja, meidän tehtävänämme on hoitaa lapsia ja heidän perheitään parhaan mahdollisen kykymme mukaan, he ovat asiakkaitamme. Enkä totta vieköön suostu uskomaan, että heidän laittaminen erilaisiin vanhemmuudenkategorioihin olisi ammattitaitoa-jos koemme näin, on aika katsoa peiliin!!!

Minua itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä mukamas kaiken tietävät kolleegani, jotka niin herkästi tuomitsevat perheitä ja kuvittelevat olevansa tämän kaiken "yläpuolella".

Mutta suurkiitos sinulle Kokki, joka osasit tuoda mukaan humoristisen näkökannan! Olisi mukava kuulla joskus niitäkin kommentteja joita lapset kertovat meistä kasvattajista kotona=)...siinä ammattitaitomme varmasti kukkisi ja nauruhermot kutiaisi!

• täti
        kokki kirjoitti:

tottakai me nyt tiedetään, että lapset puhuvat meistä kotona!!! vanhemmat usein kertovatkin, mitä lapsi on sanonut. enkä minä ainakaan tee työpäivän aikana sellaisia asioita, mitä joutuisin häpeämään!!

• kokki
        täti kirjoitti:

tottakai me nyt tiedetään, että lapset puhuvat meistä kotona!!! vanhemmat usein kertovatkin, mitä lapsi on sanonut. enkä minä ainakaan tee työpäivän aikana sellaisia asioita, mitä joutuisin häpeämään!!

Uskon, että hoitajat tekevät työnsä ihan asiallisesti. Ei se silti estä lapsia kertomasta ihan mitä tahansa juttuja, kuten: "Raija muuttui tänään sudeksi", "tarhan tädit on kaikki raskaana", "Maarit menee mun kanssa naimisiin" jne. Lasten jutuilla on vain mielikuvituksen rajat...

• lastenhoitaja

Olen todellakin samaa mieltä!!olen sen verran ollut päiväkodissa töissä ja sen perusteella voin sanoa, että omani ei päiväkotiin mene ennekuin on vähintään 2 vuotta!!

• lastenhoitaja

Olen myös samaa mieltä, että alle 3-vuotiaan lapsen paras hoitopaikka on oma koti ja omat vanhemmat. Valitettaasti täällä meillä Suomessa vain tuo raha ei tule käteen puun oksilta ja siksi on joidenkin vanhempien ihan pakko mennä töihin vaikka lapsi on vielä kovin pieni. Mutta niitäkin vanhempia löytyy valitettavan paljon, joilla ei ole minkäänlaista pakkoa mennä vielä töihin, mutta kun kotona lapsen kanssa olo ei vain jaksa huvittaa (miksi tehdä lapsi, jos sen kanssa ei jaksa?!?!). Ja mitä tulee lasten pitkiin hoitoaikoihin, niin valitettavasti pienten lasten vanhemmilla ei ole niin paljon mahdollisuutta lomailla, koska eivät äippärin jälkeen ole kerinneet tarpeeksi töitä tehdä. Niinpä lapset joutuu kärsimään ymmärtämättömistä/ajattelemattomista päättäjistä ja työnantajista, jotka eivät älyä antaa puolipäiväisen työn mahdollisuutta pinten lasten vanhemmille. Mutta taas kerran täytyy todeta, että valitettavan paljon löytyy myös niitä vanhempia, jotka pääsevät ajoissa töistä mutta hakevat lapsen hoidosta vasta viime minuuteilla ennen sulkemista, kun eivät jaksa olla kotona heidän kanssaan (huonossa tapauksessa tällaiselta lapselta on päiväunet kielletty päiväkodissa, jotta saadaan lapsi mahdollisimman ajoissa nukkumaan, pois jaloista illalla)!!!

Muutos olis enemmänkin kuin tovottu tähän hommaan!!! Päättäjät tekemään töitä päiväkoteihin ja kokemaan kenttätyö ihan henkilökohtaisesti. Sitten vasta päätöksiä, kun on huomattu mikä on realismin ja unelman ero (nykypäivänä päättäjät kun ajattelevat, että lastenpäivähoidon työtekijät ovat vain työtänsä varten. Eihän meillä pidä olla omaa elämää!)!!!!!!!!!!!!

• hoitoon..

Kun lapseni on 2 v, joudun palaamaan töihin ja viemään lapseni hoitoon. En missään nimessä perhep.-hoitajalle, vaan päiväkotiin. Kävin tutustumassa lähipäiväkotiin, toivon että paikka sieltä aukeaa.
      Ei, ei minua niin kauheasti kiinnosta töihin meno ja päivähoitorumba. Olisi ihan kiva olla kotona vielä, mutta eipä tässä vaihtoehtoja ole. Tämmöisillä viikkorahoilla ei perhettä tämän kauemmin elätellä..

Lähipäiväkodissa Pienten alle 3 v ryhmässä on 12 lasta ja 3 tai 4 hoitajaa.
      Tilat olivat kivat. Piha on aidattu "pienten piha".

Tämä vauhdikas, aktiivinen pieni lapsi kaipaa jo nyt kavereita ja semmoista touhua ja puuhaa, mitä minä en osaa enkä pysty tarjota. En voi olla toinen lapsi, tai lapsiryhmä.
      Käymme aamupäivisin äiti-lapsi-rymissä, siellä on leikkikavereita ja touhua. Iltapäivällä päikkäreiden jälkeen meinaa jo monesti pitkästyä, tekemistä pitäisi olla, menoa ja meininkiä.
      Minä kuvittelin, että olen kotona lapsen kanssa, kiireettömiä aamuja ja hetkiä, vuoteessa lojumista, satukirjoja.
      PAH! Noin vuoden ikäisenä ipana hakkaa ulko-ovea ja karjuu ulos menoa !
      Mikään hiekkalaatikkohomma ei kiinnostanut, rattailla oli päästävä, liikkeelle ja lujaa, koko ajan!

Työpäiväni tulee ikävä kyllä olemaan se 7-8 h/pv plus työmatkat. Pitää sitten katsoa, pystynkö ottamaan lyhennetyn työpäivän, 6 h/pv ainakin alkuun. Kestääkö talous siis. Riippuu miehen työtilanteesta / ansiokehityksestä. Asuntolainaa pitäisi alkaa jo lyhentää, nimittäin.

• Kuka työntää??

Niin mihin se lapsen energia sitten kuluu jos sinä häntä rattailla tuuppaat. Ei se lasta väsytä, vaikka juoksisit kuuttakymppiä! Anna lapsen itse leikkiä ja kävellä, niin eiköhän ainakin vähän rauhoitu.
        Viiden lapsen äitinä uskallan väittää, että jos lapsi on pari tuntia aamupäivällä ulkoleikeissä(ei rattaissa istumassa), ruuan jälkeen on aika raukea olo.

• hoitoon..
        Kuka työntää?? kirjoitti:

Niin mihin se lapsen energia sitten kuluu jos sinä häntä rattailla tuuppaat. Ei se lasta väsytä, vaikka juoksisit kuuttakymppiä! Anna lapsen itse leikkiä ja kävellä, niin eiköhän ainakin vähän rauhoitu.
        Viiden lapsen äitinä uskallan väittää, että jos lapsi on pari tuntia aamupäivällä ulkoleikeissä(ei rattaissa istumassa), ruuan jälkeen on aika raukea olo.

Tämä menee asian vierestä, mutta vastaan silti:

Et tainnut ymmärtää, ilmaisin itseni ilmeisesti huonosti.
        Olemme ulkona pari tuntia lapsen kanssa, joskus enemmänkin. Leikkipuistossa leikkimässä tai sitten kävelyllä: lapsi kävelee osan matkasta aina, koska ei "jaksa" vain istua rattaissa.

Joskus olemme myös avoimessa päiväkodissa, missä on muitakin lapsia ja leikkikavereita ja touhua ja tekemistä.
        Sinne mennään kävellen, lapsi istuu rattaissa ja kävelee osan matkaa, mutta koko matkaa hän ei jaksa kävellä. On sen verran pitkä matka.

Tuon avoimen pk:n jälkeen hän nukahtaa yleensä rattaisiin.
        Ulkoilun jälkeen: leikkipuisto, hiihtäminen (1,5 vuotiaan hiihtäminen, no jaa.. mutt suksilla kuitenkin) , pulkkahomma, kävely rattaiden vierellä - joko leikkipuistoon, kauppaan, tai muuten vaan kävelyllä....

Tuo siis aamusella, Ja puolen päivän aikaan ruoka, sitten päiväuneille jne, ihan se tavallinen päivärytmi.
        Ruuan jälkeen onkin ihan raukea olo. Iltapäivällä, päiväunien jälkeen, on taas uutta virtaa ipanassa... menoa ja meininkä piisaa.

Kotona sisällä on ihan tavallista, leikkiä, rakentelua, lukemista .. mitä nyt lasten kanssa on..

Viime kesänä tuo ipana ei vielä osannut kävellä. Konttasi. Hän ei viihtynyt hiekkalaatikolla, vaikka toiset samanikäiset istuivatkin ja kauhoivat ämpäriin hiekkaa.

Hän halusi keinumaan. Ja kun se kyllästytti, halusi rattailla ajelulle.
        Toisinaan ei halunnut mitään muuta kuin rattailla ajelulle.
        Olisiko pitänyt huudattaa lasta hiekkalaatikolla? Laittaa keinuun istumaan ja parkumaan?
        Vaikka naapurin samanikäinen lapsi istui rattaissa, tai kauhoi sitä heikkaa lapiolla, minun tenavani konttasi kohti rattaita, nousi niitä vasten ja huusi.

Kyllä hänelle viime kesänä, alle vuoden ikäisenä, riitti ajelulenkit rattailla.
        Nauttii hän nytkin, alle 2 vuotiaana, rattailla matkaamisesta, kuten autokyydistäkin.

Yhteensä viiden lapsen vanhempina niin minä kuin mieskin ollaan huomattu, miten erilaisia kaikki lapset ovat.

Tämä on ihan erilainen kuin vanhemmat sisarensa.

Ensi kesänä ilmeisesti mennään fillarilla: minä poljen ja ipana nauttii vauhdista takapakkarin turvaistuimessa.

• yh mamma

kiitos että kirjoitit noin avoimesti oman mielipiteesi,vaikka itse oletkin tarhan täti.oli kiva saada varmistusta että olen sittenkin tehnyt aivan oikean päätöksen jäädä kotiin pienen lapsen kanssa,kun toisaalta voisin olla tälläkin hetkellä tienaamassa rahaa ja olla muulle yhteiskunnalle jollain tapaa hyödyllisempi tai jotain...niin usein kuulee pelkkiä moitteita siita että tosiaan ei halua vielä mennä töihin kun tuntuu vaan pahalta viedä noin pieni lapsi tarhaan missä tädeillä ei tosiaan riitä kaikille aika tasapuolisesti-kiitos sinulle kirjoituksestasi-luuseri fiilikset katosivat kuin tuhkana tuuleen!

• Tarhatäti ap

Uskomaton superäiti olet jos vielä yh-äitinä pystyt kotona olemaan! Suuri kunnioitus sinulle, ehkä se ei aina olekkaan niin että raha ratkaisee. Valitettavasti se on niin että vanhemmat eivät ole siellä tarhassa katsomassa miten Paavo itkee äidin perään. Meidän päiväkoti on 100 lapsen päiväkoti ja henkilökuntaa on yli 20 heistä ei kukaan ole vienyt lastaan päiväkotiin ennen 3v ja he joille vielä on lapsia tulossa ovat mun kanssa samaa mieltä.

Me todellakin tiedetään mitä elämä siellä on ja onhan se myös vanhemmille (lisää maksua), joillekin ei työnteko edes kannata ja kuitenkin pitää mennä (200e päivähoitomaksu).

Ja vielä edelliselle 2vuotias ei todellakaan kaipaa päiväkotiin, eivät edes osaa jakaa leluja vielä ja siitäkin tappelu koko ajan. Virikkeitä ehkä mutta niitä voi keksiä myös kotona. Tehkää metsäretkiä, kerätkää kiviä ja keppejä. Tehkää hiekkalinna jne. Kuka lapsi viihtyy ulkona jos aikuinen seisoo kädet taskuissa katsomassa (ei edes päiväkodissa).

Yh-äiti olen ylpeä sinusta sinussa on se jokin mitä monelta puuttuu- sydän ja lapset ensin perjaate. Mun sydäntä särki kun jouduin "Paavon" äidille kertoa että oppi päiväkodissa kävelee ja se äiti itki (ei ollu valinnanvaraa). Ei lapsi tarvitse uutta asuntoa tai autoa ei hän niistä ymmärrä mitään hän tarvitsee vanhempia! Meillä vanha auto ja asutaan kaksiossa vuokralla ja olen onnellisen 6kk tytön äiti jonka mies myös kannustaa kotiin jäämistä!

• ajateltu
        Tarhatäti ap kirjoitti:

Uskomaton superäiti olet jos vielä yh-äitinä pystyt kotona olemaan! Suuri kunnioitus sinulle, ehkä se ei aina olekkaan niin että raha ratkaisee. Valitettavasti se on niin että vanhemmat eivät ole siellä tarhassa katsomassa miten Paavo itkee äidin perään. Meidän päiväkoti on 100 lapsen päiväkoti ja henkilökuntaa on yli 20 heistä ei kukaan ole vienyt lastaan päiväkotiin ennen 3v ja he joille vielä on lapsia tulossa ovat mun kanssa samaa mieltä.

Me todellakin tiedetään mitä elämä siellä on ja onhan se myös vanhemmille (lisää maksua), joillekin ei työnteko edes kannata ja kuitenkin pitää mennä (200e päivähoitomaksu).

Ja vielä edelliselle 2vuotias ei todellakaan kaipaa päiväkotiin, eivät edes osaa jakaa leluja vielä ja siitäkin tappelu koko ajan. Virikkeitä ehkä mutta niitä voi keksiä myös kotona. Tehkää metsäretkiä, kerätkää kiviä ja keppejä. Tehkää hiekkalinna jne. Kuka lapsi viihtyy ulkona jos aikuinen seisoo kädet taskuissa katsomassa (ei edes päiväkodissa).

Yh-äiti olen ylpeä sinusta sinussa on se jokin mitä monelta puuttuu- sydän ja lapset ensin perjaate. Mun sydäntä särki kun jouduin "Paavon" äidille kertoa että oppi päiväkodissa kävelee ja se äiti itki (ei ollu valinnanvaraa). Ei lapsi tarvitse uutta asuntoa tai autoa ei hän niistä ymmärrä mitään hän tarvitsee vanhempia! Meillä vanha auto ja asutaan kaksiossa vuokralla ja olen onnellisen 6kk tytön äiti jonka mies myös kannustaa kotiin jäämistä!

"Ei lapsi tarvitse uutta asuntoa tai autoa ei hän niistä ymmärrä mitään hän tarvitsee vanhempia"!

Tässä se lyhyesti koko totuus sanokoot kuka mitä tahansa.

• LH2

Olen kanssasi samaa mieltä lomista. Tälläkin hetkellä, kun on kouluista hiihtoloma, niin meidän päiväkodissa on lapsia hoidossa, vaikka isommalla sisaruksella on loma ja äiti on kotona.
      Siitä olen myös samaa mieltä, että tehdään kotona kaikkea muuta ennen kuin tullaan hakemaan, ei ole lapselle kivaa. Eikä se ole myöskään mukavaa, että tullaan hakemaan mieluummin viisi minuuttia jälkeen päiväkodin aukioloajan kuin ennen. Yhdessä kirjoituksessa oli kerran näin , että "päivystäjän tehtävähän on olla päiväkodissa niin kauan kuin viimeinen lapsi on haettu". Kirjoittaja oli närkästynyt siitä, että hänelle oli huomautettu, kun hän oli tullut myöhässä hakemaan lastaan muutamana päivänä (pk:n siis jo sulkeudettua). Myös meillä päiväkodin työntekijöillä on työn jälkeistä elämää ja jos minun päivä pitenee sen takia, että joku tulee hakemaan lastaan myöhässä siis pk:n jo sulkeuduttua, niin vastaavasti minun lasten päivähoitopäivä pitenee ja heidän hoitajan ja ehkä mahdollisesti myös sen hoitaja lasten jne.
      Tuohon en yhdy, että pienten puolella on itkua aamusta iltaan. Itse työskentelen pienten puolella lastenhoitajana, eikä meillä ole itkua aamulla eikä päivän aikana muutenkaan, paitsi silloin jos tulee pipi. Istumme paljon päivän aikana lattialla, jolloin lapset voivat aina halutessaan kivuta syliin.
      Itse olen vissiin ollut "hirveä" äiti, vaikka tiedän päiväkodin arjen. Olen vienyt molemmat lapseni hoitoon yksi vuotiaina.Vanhempi lapsista oli vuoden pois päiväkodista ollessani nuoremmasta äitiyslomalla. Sitten menivät samaan aikaan hoitoon samaan ryhmään. Lapseni olen saanut ihanaan päiväkotiin ja lapset tykkäävät siellä olla. Kaikille ei taloudellisesti ole mahdollista olla kotona äitiyslomaa pidempään, ei siis tuomita niitä, jotka vievät pienen 1-vuotiaan hoitoon.
      Meidän lapsilla on säännöllisiä vapaapäiviä kuukaudessa miehen työn vuoksi. Ja kaikki lomat ovat myös kotona meidän kanssa. Joulu- ja kesälomilla ovat vanhempiaan pidempään, koska isovanhemmat hoitavat/haluavat heitä pitää.
      Monet sitä eivät tajua, että lapsen hoitopäivä on aika rankka, koska kokoajan on joku vieressä hyörimässä, eikä omaa rauhaa juuri ole. Usein lapsen hoitopäivän pituus on myös n.10 tuntia, vanhempien työmatkojen vuoksi.
      Meillä onneksi hoitopäivän pituudeksi tulee .8 1/2 tuntia minun lyhyen työmatkan vuoksi.

• Mami82

Tässäpä minun mielipiteeni!
        Minun mielestäni on jotenkin hauskaa että pitää olla kotona muksun kanssa 3 vuotta. Haloo muksusta tulee itsepäinen ja vanhanaiakinen... En missään nimessä olisi kotona 3 vuotta. Tietty rakastan lastani ja tykkään touhuta hänen kanssaan. Mutta ei minulla ole varaa olla niin pitkään kotona ja niinkuin jo sanoin en haluasikaan olla kotona niin pitkään.

Minä ja mieheni laitoimme tyttömme tarhaan 1 vuotiaana, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Ja täytyy kyllä myöntää että olen siitä erittäin tyytyväinen. Tyttöni on niin sosiaalinen ja kiltti. Hän laulaa jo monet laulut ulkoon ja ihan oikealla melodialla. Tyttö on nyt 2v. Tarhassa oppii niin paljon enemmän, kun kotona mamman kanssa. Se on ihan selvää että ei sitä jaksa kotona kokoajan leikkiä ja riehua.

Ja tällä viestillä en tarkota että olisin oikeassa tai paheksuisin muita mammoja. Niinkun alussa jo kirjoitin, tämä on vaan oma mielipiteeni.

• LTO myöskin

Olen kai "pilkunrakastelija", mutta jotenkin kirjoituksesi ärsytti, anteeksi nyt vain :) !

Olen itsekin lastentarhanopettajana ja tuollainen ammattikuntamme nimittely tarhantädeiksi ja kaikki kirjoitusvirheesi saivat minut ärsyyntymään... Vähän tasoa siihen mitä me päivähoidon työntekijät tänne kirjoitamme! ;)

• Tarhatäti

Olen suomenruotsalainen joten anteexi jos menee pieleen!

• .....

Kyllä se on helppo tuomita muita, mutta olenko sitten huono äiti kun joudun pakosta viemään lapseni päiväkotiin heti kun äitiysloma loppuu eli 9kk iässä? Saisin kai jotain 260e jos jäisin kotiin, entä kun vanhoihin typeriin lainoihin (joita ei voi vain unohtaa) menee 400e kuukaudessa. Kertokaapa se.

• lastenhoitaja

Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä (olen sen myös tässä keskustelussa tuonut julki, jos olet aiemmat kirjoitukset viitsinyt lukea), että valitettavasti täällä Suomessa tuo tukien suuruus on yhtä tyhjän kanssa ja tällöin vanhemmilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä töihin. Tällöin on ihan oikeutettua viedä alle 3-vuotias lapsi päivähoitoon. Joten älä koe olevasi huono äiti! Päättäjät meillä Suomessa huonoja ovat!!!!

• isoäiti3

Tässä saiski yhteiskunta tulla vastaan ja ottaa vastuuta lapsistamme. Äideille korkeintaa 6 tunnin päivät ja hoitotukea kotiin. Kaikilla ei ole pakko mennä töihin, se vaan kertoo jotain itsekkyydestä. Ja yhteiskunnalle joka tapauksessa tulee maksu myöhemmin kun tulee ongelmia turvattoman lapsuuden vuoksi!!!!

• Ei vielä äiti
        isoäiti3 kirjoitti:

Tässä saiski yhteiskunta tulla vastaan ja ottaa vastuuta lapsistamme. Äideille korkeintaa 6 tunnin päivät ja hoitotukea kotiin. Kaikilla ei ole pakko mennä töihin, se vaan kertoo jotain itsekkyydestä. Ja yhteiskunnalle joka tapauksessa tulee maksu myöhemmin kun tulee ongelmia turvattoman lapsuuden vuoksi!!!!

Minäkin kannatan ajatusta siitä, että jompi kumpi vanhemmista on oikeutettu lyhyempään työpäivään lapsen ollessa pieni (tai miksi ei vielä perusopetuksen aikana?). Mutta miksi sen on aina oltava äiti, mikä isän rooli lapsen elämässä on? Mielestäni myös isä voisi tehdä lyhyempää työpäivää, kyllä mies pärjää leikki-ikäisen lapsen kanssa siinä missä nainenkin.

Mikä on sinun mielestäsi hyvä aika lapsen siirtyä julkisen päivähoidon piiriin? Entäs esiopetus, tulisiko se mielestäsi olla pakollinen kaikille 6-vuotiailla? Sillä esiopetuksella estetään syrjäytymistä.

Ja voisitko vielä ystävällisesti kertoa, mistä löytäisin linkin tutkimukseen jossa todetaan, että päivähoito aiheuttaa "turvattoman lapsuuden". Vai onko tämä vaan sinun mututietoasi ja omat mielikuvituksesi? Luulisi, että näin tärkeästä aiheesta olisi tehty kunnon tutkimus.

• riitely loppuu?

Jos hoidat lapsia kotona, saat kuulla nahoissasi miten olet laiska ihminen ja syljeskelet kattoon kaiket päivät. Kun viet sitten lapsesi päivähoitoon, saat toisenlaiset ihmiset kimppuusi.. Haukutaan kuinka olet vain omaa etua ajava tunteeton ihminen kun et ymmärrä että lapsen paikka on kotona..

Hohhoijaa! Lapseni on nyt 3,5 ja 1v9kk. Molempien mielipiteiden edustajilta olen haukut kuullut viime vuosina. Nyt olen palaamassa työelämään ja tunteeton kun olen, lapseni vien päiväkotiin.

Usein vanhemmille on kova paikka muutenkin viedä lapsi hoitoon, ei siinä kaivata enää varsinkaan päiväkotihenkilökunnan arvosteluja edes keskustelupalstoilla!!!

Ja missä on teidän ammattitaito jos kaiken todesta otatte mitä lapset kertovat päiväkodissa? Haloo, ootteko koskaan kuulleet MIELIKUVITUKSESTA!?!

• klöop.

Mikä teitä tarhantätejä oikein vaivaa? Aina pitää jostain valittaa! Miksi ihmeessä te ootte päiväkodissa töissä jos siellä ei saisi olla lapsia? Itse jouduin laittamaan poikani 10kk:n ikäisenä hoitoon, koska opiskeluja on pakko jatkaa, jotta jossain vaiheessa pääsee sitten töihin. Eikä meillä tosiaan ole varaa olla kotona 3 vuotta. Onneksi mies on töissä.

Ensinnäkin ei ole kysymys siitä etteikö lasta jaksaisi hoitaa, herranen aika, kai sitä nyt paljon helpommalla pääsisi jos saisi vaan kotona olla. Mutta hulluksihan siinä tulee niin lapsi kuin äitikin/isäkin jos vaan kotona nyhjötetään. Minusta on ollut ihanaa nähdä kuinka lapseni viihtyy perhepäivähoidossa ja iloitsee toisten lasten seurasta! Päiväkotiin olisin vienyt, mutta ei ollut vapaita paikkoja. Nyt on hyvä se kun on pienempi ryhmä.

Tuttavani on lastentarhanopettaja ja sanoi, että huomannut työssään, että paras ikä lapselle on tulla hoitoon 10kk:n ikäisenä koska silloin se ei yleensä vierasta ja lapsi on helppo jättää hoitoon kun taas 1-vuotiaana he monesti jäävät huutamaan äidin perään. Siis jos nyt pienenä pitää viedä, sit on eri juttu jos vie vasta 4-5 vuotiaana.

Mutta voisitteko nyt jo ymmärtää ettei kaikilla ole mahdollisuutta olla kolmea vuotta kotona. Siinähän vieraantuisi jo päivärytmistäkin ja syrjäytyisi työttömän lailla omiin nurkkiin... tätä mieltä oon minä!

• klöop.

Ihmetyttää vielä tuo mainitsemasi työ juttu...mitähän te oikeen teetätte lapsilla tarhassa, jos se muka on työtä heille? Eikö siellä pitäisi leikkiä, levätä, olla ulkona, askarrella jne. ?? Ei se minusta kovin työnteolta kuulosta... Lapsethan nauttivat toistensa seurasta! Antakaa myös te tätit lasten olla lapsia :)

• tiinaliina
        klöop. kirjoitti:

Ihmetyttää vielä tuo mainitsemasi työ juttu...mitähän te oikeen teetätte lapsilla tarhassa, jos se muka on työtä heille? Eikö siellä pitäisi leikkiä, levätä, olla ulkona, askarrella jne. ?? Ei se minusta kovin työnteolta kuulosta... Lapsethan nauttivat toistensa seurasta! Antakaa myös te tätit lasten olla lapsia :)

4v oppi päiväkodissa mm Vittu, saatana, niskasta kiinni ja turpiin perkele,
        Tuollaisiako tädit lapsille opettavat ?

• Sanna
        tiinaliina kirjoitti:

4v oppi päiväkodissa mm Vittu, saatana, niskasta kiinni ja turpiin perkele,
        Tuollaisiako tädit lapsille opettavat ?

Lapset ovat aina oppineet elämän tosiasioita vanhemmilta lapsilta ja toki ympäristön aikuisiltakin. Meinaatko, että lapsi joka on vain kotona sisarusten tai pihapiirin lapsien kanssa ei opi kiroilemaan? Ei kukaan opeta lasta kiroilemaan, mutta lapsi kyllä oppii tunnistamaan, kielletyt ja viehättävät asiat. Isot pojat opetta.... ;)

• Ap ope

Jos sinä et rahallisesti selviä niin miten tuo Yh-äiti selviää??? Ja kuten sanoin lapsi tarvitsee vanhempiaan ei uutta autoa tai omakotitaloa! Kuten itse sanoit leikki on lapsen TYÖ! Itsehän myös sanoit sen että kotona tulee hulluksi! Hulluksi kun saa viettää aikaa lapsen kanssa?!? Puhuit itsesi selvästi pussiin! Tämä kirjoitus oli minun mielipide ja sillä selvä!

• pikku myy
        klöop. kirjoitti:

Lapsen päivä päiväkodissa on verrattavissa aikuisen työpäivään. EI SIIS tarkoita TYÖTÄ sen varsinaisessa merkityksessä. Jo pelkkä isossa ryhmässä oleminen ja sosiaalinen " kanssakäyminen" on työtä meille aikuisillekin.

• klöop.
        Ap ope kirjoitti:

Jos sinä et rahallisesti selviä niin miten tuo Yh-äiti selviää??? Ja kuten sanoin lapsi tarvitsee vanhempiaan ei uutta autoa tai omakotitaloa! Kuten itse sanoit leikki on lapsen TYÖ! Itsehän myös sanoit sen että kotona tulee hulluksi! Hulluksi kun saa viettää aikaa lapsen kanssa?!? Puhuit itsesi selvästi pussiin! Tämä kirjoitus oli minun mielipide ja sillä selvä!

No kuuleppa, minä puhuin omasta tilanteestani, en yh-mamman tilanteesta. Ehkäpä hän saa elatusapua ja voi saada parempaa äitiyspäivärahaa jos on ollu töissä ja taloudessa ei ole niin montaa jonka suuhun pitäisi ruoka ostaa ja vaatteet päälle pukea. Ja ehkä voi olla myös sukulaisia jotka auttavat, en sano, että on koska en sitä tiedä. Mutta kumma juttu jos et ole aiemmin kuullut, että joidenkin ihmisten on pakko viedä lapsi hoitoon, jotta pärjäävät taloudellisesti paremmin!

Niin ja tiedoksi, että meillä ei ole autoa eikä mitään luksuselämää...tyytyväisiä ja onnellisia ollaan kun saadaan syödäksemme ja katto on vielä pään päällä.
        Niin ja se vielä, että ainakin minä kaipaan sosiaalia virikkeitä ja uskon ja olenhan sen omin silmin havainnutkin, että myös rakas poikani nauttii suunnattomasti toisten lasten seurasta ja ei meinaa välillä millään saada kotiin lähtemään hoidosta hakiessamme. Tässä pysyy äiti ja lapsi virkeänä eikä pääse tylsistymään :)

Niin ja en sanonut että leikki on lapsen työ...lueppa tarkemmin. Ihmettelen jos sitä kutsutaan työksi!! Ja kuule varmasti pidän siitä huolen, että lapseni saa rakkautta, hellyyttä ja läheisyyttä omilta vanhemmiltaan. Se nyt on itsestään selvyys! Hän on minun poikani ja tärkeintä tässä maailmassa! Joten huolehdippa ope nyt ihan vaan omasta elämästä...tsau bella :)

• klöop.
        Ap ope kirjoitti:

Sitäkään en ymmärrä miksi puhutaan koko ajan äiti-lapsisuhteesta kun mielestäni yhtä tärkeä on isä-lapsisuhde. Me kun teemme molemman 3-vuorotyötä..(siis minä olen viimeisen vuoden kätilö opiskelija niin käytännössä meillä on koko ajan työharjottelua ja sehän on 3-vuorotyötä.)Niin yritämme ainakin järjestää työvuorot niin, että toinen on illassa ja toinen aamussa niin lapselle ei tule niin pitkä aika olla hoidossa. Ja perheessä molemmat otetaan yhtä paljon vastuuta ja mm.kesällä isä jää hoitovapaalle kuukaudeksi, jotta pystyy olemaan kotona pojun kans eikä tarvii hoitopaikkaa järjestää. Kyllä lapsen elämässä molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä eikä isän osuutta sovi väheksyä. Samalla tavalla sitä vaipatkin vaihdetaan...

• lastenhoitaja
        klöop. kirjoitti:

Jo se, että joutuu viettämään monta tuntia isossa lapsiryhmässä, väsyttää pientä ihmistä. Se tasainen häly-ääni (joka välillä nousee ja laskeekin) on väsyttävää ja häiritsevää kuunneltavaa lapselle.

" Eikö siellä pitäisi leikkiä, levätä, olla ulkona, askarrella jne. ??"
        - Juu, ei, tuo ei kuulosta työteolta. Mutta päiväkodin arki ei ole pelkästään tuota! Päiväkotihan ei ole pelkkä hoitopaikka, siellä myös opetetaan lapsille asioita. Paljon on vapaanleikin lisäksi erilaisia opetustuokioita, retkiä ym. ym. Ja päiväkodissa on päiväjärjestys jota pyritään noidattamaan eli lapsi ei esim. pääse nukkumaan päiväunia juuri silloin kuin väsyttää (poikkeuksena tietenkin ne vauvat jotka tarvitsevat vielä ne kahdet päiväunet, mutta niistäkin pyritään siirtymään yksiin päiväuniin mahdollisimman nopeasti). Ja sitten löytyy myös niitä vanhempia, joiden lapsi ei saa nukkua päiväunia (vaikka lapsi niitä vielä tarvitsisikin).

Kyllä me annamme lapsien olla lapsia, mutta meillekin ylempi taho antaa ohjeita, mitä lapsille pitäisi päiväkodissa opettaa!!!!

Päiväkoti ei siis todellakaan ole mikään lepokoti. Se on lapsen työpaikka (onhan sanottu, että jo leikki on lapsen työtä)! Valitettavan paljon vain löytyy niitä vanhempi, jotka eivät tätä ymmärrä!

• klöop.
        lastenhoitaja kirjoitti:

Jo se, että joutuu viettämään monta tuntia isossa lapsiryhmässä, väsyttää pientä ihmistä. Se tasainen häly-ääni (joka välillä nousee ja laskeekin) on väsyttävää ja häiritsevää kuunneltavaa lapselle.

" Eikö siellä pitäisi leikkiä, levätä, olla ulkona, askarrella jne. ??"
        - Juu, ei, tuo ei kuulosta työteolta. Mutta päiväkodin arki ei ole pelkästään tuota! Päiväkotihan ei ole pelkkä hoitopaikka, siellä myös opetetaan lapsille asioita. Paljon on vapaanleikin lisäksi erilaisia opetustuokioita, retkiä ym. ym. Ja päiväkodissa on päiväjärjestys jota pyritään noidattamaan eli lapsi ei esim. pääse nukkumaan päiväunia juuri silloin kuin väsyttää (poikkeuksena tietenkin ne vauvat jotka tarvitsevat vielä ne kahdet päiväunet, mutta niistäkin pyritään siirtymään yksiin päiväuniin mahdollisimman nopeasti). Ja sitten löytyy myös niitä vanhempia, joiden lapsi ei saa nukkua päiväunia (vaikka lapsi niitä vielä tarvitsisikin).

Kyllä me annamme lapsien olla lapsia, mutta meillekin ylempi taho antaa ohjeita, mitä lapsille pitäisi päiväkodissa opettaa!!!!

Päiväkoti ei siis todellakaan ole mikään lepokoti. Se on lapsen työpaikka (onhan sanottu, että jo leikki on lapsen työtä)! Valitettavan paljon vain löytyy niitä vanhempi, jotka eivät tätä ymmärrä!

Ja päiväkodista miten homma sujuu...
        Olen kyllä kuullut sanonnan, että leikki on lapsen työ, mut ei toi meillä ainakaan tunnu kauheen tuskasta hommaa olevan...tottakai ne pienet lapset väsyvät vaikka istusivat vaan paikoillaan! Niin ja täälläpäin Suomea lapset saavat nukkua unensa silloin kun väsyttää. Ja ainakin meidän poika nukkuu vielä kahdet unet, kun tykkää herätä aamulla 5-6 välillä niin ei siinä ihan yhillä unilla pärjätä.
        Niin ja mä oon ollu päiväkodissa yli vuoden töissä, eli olen kyllä nähnyt mitä se homma on. Onneks ei tarvii enää olla... Et pärjäilkää vaan!

• ponantsa

lastentarhanopettaja ole lukenut psykologian kirjoista siitä, että lapsen ensimmäinen vierastamisvaihe ajoittuu yleensä 9-10 kk ikään. Lapsi alkaa pikkuhiljaa käsittää olevansa erillinen yksilö, ei enää yhtä äitinsä kanssa. Ja sinusta ja hänestä juuri tämä on ikä, jolloin lapsen on parasta mennä hoitoon? Onneksi olkoon teille vaan!

• ponantsa
        klöop. kirjoitti:

Sitäkään en ymmärrä miksi puhutaan koko ajan äiti-lapsisuhteesta kun mielestäni yhtä tärkeä on isä-lapsisuhde. Me kun teemme molemman 3-vuorotyötä..(siis minä olen viimeisen vuoden kätilö opiskelija niin käytännössä meillä on koko ajan työharjottelua ja sehän on 3-vuorotyötä.)Niin yritämme ainakin järjestää työvuorot niin, että toinen on illassa ja toinen aamussa niin lapselle ei tule niin pitkä aika olla hoidossa. Ja perheessä molemmat otetaan yhtä paljon vastuuta ja mm.kesällä isä jää hoitovapaalle kuukaudeksi, jotta pystyy olemaan kotona pojun kans eikä tarvii hoitopaikkaa järjestää. Kyllä lapsen elämässä molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä eikä isän osuutta sovi väheksyä. Samalla tavalla sitä vaipatkin vaihdetaan...

sinun tulisi ehkä vaihataa alaa... Et tajua äidin ja lapsen symbioosista hölkäsen pöläystä. Eikö teille opeteta siitä mitään esimerkiksi perusopinnoissa? Opit ehkä teknisesti hyvin, miten synnytys etenee ja kuinka siinä milloinkin toimitaan. Mutta kyllä sinun hiukan pitäisi käsittää, mistä äidiksi tulemisessa on kysymys. Sinähän olet suorastaan mahdoton ajatuksinesi! Ehkäpä on niin, että kätilöiksi sopivat juuri tuollaiset putkiajatteliat, empaatikot liene pillahtaisivat itkuun toisen tuskaa seuratessaan. Mutta älä sinä jakele neuvoja täällä, hoida sinä vaan se lapsen päästö ja jätä vanhemmuus muille.

• heh heh
        ponantsa kirjoitti:

lastentarhanopettaja ole lukenut psykologian kirjoista siitä, että lapsen ensimmäinen vierastamisvaihe ajoittuu yleensä 9-10 kk ikään. Lapsi alkaa pikkuhiljaa käsittää olevansa erillinen yksilö, ei enää yhtä äitinsä kanssa. Ja sinusta ja hänestä juuri tämä on ikä, jolloin lapsen on parasta mennä hoitoon? Onneksi olkoon teille vaan!

Ai kauheeta kun sitä nyt pitää ihan hermostua... Kuuleppa nyt ponantsa...ihme nimi...

Ensinnäkään kätilö ei ole pelkästään synnytystenhoitaja, toki se on meidän erityisosaamisalue, josta saamme myös olla ylpeitä. Lisäksi kätilö voi työskennelle mm.lapsivuodeosastolla, naistentaudeilla, gynen polilla, äitiyspoliklinikalla ja neuvolassa, prenataalilla jne.lisäksi nykyään kätilön tutkinto sisältää myös sairaanhoitajan tutkinnon, joten voimme työskennellä missä vaan!!

Toiseksi, luuletko olevasi kovinkin hyvä ihmisasiantuntija suomi24 keskustelujen perusteella?
        En tiedä mikä itse olet ammatiltasi, mutta voit olla aivan huoletta meidän koulutuksen suhteen. Itse olen juuri pyrkinyt korostamaan varhaista vuorovaikutusta ja se onkin tänäpäivänä hyvin keskeisessä asemassa mm.lapsivuodeosastolla. Jos esimerkiksi puhutaan imetyksestä, niin mielestäni imetyksenkään yksi ja ainut asia ei ole se ravinto, vaan se, että lapsi saa olla äidin rinnalla, tuntea äidin tuoksun ja olla turvassa. Ja samoinhan se äiti saa vastavuoroista rakkautta ja iloa omasta lapsestaan.

Meillä on hyvin paljon opetuksessamme kaikkea muuta kuin sitä teknistaidollista osaamista, se on sitten käytännön juttuja. Ja sanoisimpa, ettei ihan kenestä vaan ole tähän ammattiin. Olen itse kokenut elämässä nuoreen ikään mennessä hyvinkin paljon ikäviä, siis todella satuttavia asioita ja uskon myös niistä olevan hyötyä tulevassa ammatissani. Siis vaikka ne ovat olleet kipeitä niin kuitenkin ne ovat kasvattaneet ja vahvistaneet minua ihmisenä ja on ehkä helpompi ymmärtää toista ihmistä.

Tämä päiväkotiasia menee vaan aina ihan liiallisuuksiin. En todellakaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka työskentelevät päiväkodissa, etteivät he sallisi siellä alle 3-vuotiata lapsia! Ehkäpä juuri he ovat väärällä alalla! Onko se todella niin vaikea käsittää etteivät kaikki pysty olemaan kolmea vuotta kotona! Ja eivät kaikki ajattele, että heidän lapsensa kärsii. Jos hän on vuorokaudessa 8 tuntia hoidossa niin siinä jää vielä 16 tuntia aikaa olla äidin ja isän kanssa ja tuskin kenenkään lapsi on 7 päivää viikossa hoidossa!!

Lapset ovat lahja, ei mikään itsestäänselvyys, niin minusta on ihan älytöntä kiistellä tällaisista pikkuasioista! Eikö se ole tärkeää, että perhe on tasapainossa ja lapsi turvallisessa ympäristössä?

Joka tapauksessa, olen ollut hoitoalalla nyt n.7 vuotta. Ja olen aina saanut potilailta/asiakkailta kuin esimiehiltäkin hyvää palautetta nimen omaan siitä, että huomioin potilaan yksilöllisesti ja olen empaattinen ihminen. Ne ovat vahvuuksia, jotka pyrin säilyttämään muutenkin elämässä. Mutta on hyvä muistaa, että on ja pitää olla tietynlainen ammattietiikka ja me hoitajatkin olemme vain ihmisiä, joten kyllä minulla on samanlainen oikeus kuin sinulla kirjoittaa tänne ihan mitä haluan. Ja se ei tarkoita sitä, että käyttäytyisin työssäni jotenkin epäeettisesti, koska sitä en tee. Tämä on kutsumusammatti ja hoidan työni vastuullisesti ja potilaita/asiakkaita kunnioittavasti loppuun saakka.

Ja vierastamisesta vielä...kaikki pienet lapset joita minä olen tavannut, vierastavat nimenomaan siinä 8kk paikkeilla ja sitten se taas vähenee 10kk iässä ja tulee uudelleen vuoden iän jälkeen. Kaikkea ei tarvitse kirjoista lukea vaan maalaisjärkikin on sallittua! Hyvää jatkoa sinulle, älä revi pelihousujasi!

• ponantsa
        heh heh kirjoitti:

Ai kauheeta kun sitä nyt pitää ihan hermostua... Kuuleppa nyt ponantsa...ihme nimi...

Ensinnäkään kätilö ei ole pelkästään synnytystenhoitaja, toki se on meidän erityisosaamisalue, josta saamme myös olla ylpeitä. Lisäksi kätilö voi työskennelle mm.lapsivuodeosastolla, naistentaudeilla, gynen polilla, äitiyspoliklinikalla ja neuvolassa, prenataalilla jne.lisäksi nykyään kätilön tutkinto sisältää myös sairaanhoitajan tutkinnon, joten voimme työskennellä missä vaan!!

Toiseksi, luuletko olevasi kovinkin hyvä ihmisasiantuntija suomi24 keskustelujen perusteella?
        En tiedä mikä itse olet ammatiltasi, mutta voit olla aivan huoletta meidän koulutuksen suhteen. Itse olen juuri pyrkinyt korostamaan varhaista vuorovaikutusta ja se onkin tänäpäivänä hyvin keskeisessä asemassa mm.lapsivuodeosastolla. Jos esimerkiksi puhutaan imetyksestä, niin mielestäni imetyksenkään yksi ja ainut asia ei ole se ravinto, vaan se, että lapsi saa olla äidin rinnalla, tuntea äidin tuoksun ja olla turvassa. Ja samoinhan se äiti saa vastavuoroista rakkautta ja iloa omasta lapsestaan.

Meillä on hyvin paljon opetuksessamme kaikkea muuta kuin sitä teknistaidollista osaamista, se on sitten käytännön juttuja. Ja sanoisimpa, ettei ihan kenestä vaan ole tähän ammattiin. Olen itse kokenut elämässä nuoreen ikään mennessä hyvinkin paljon ikäviä, siis todella satuttavia asioita ja uskon myös niistä olevan hyötyä tulevassa ammatissani. Siis vaikka ne ovat olleet kipeitä niin kuitenkin ne ovat kasvattaneet ja vahvistaneet minua ihmisenä ja on ehkä helpompi ymmärtää toista ihmistä.

Tämä päiväkotiasia menee vaan aina ihan liiallisuuksiin. En todellakaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka työskentelevät päiväkodissa, etteivät he sallisi siellä alle 3-vuotiata lapsia! Ehkäpä juuri he ovat väärällä alalla! Onko se todella niin vaikea käsittää etteivät kaikki pysty olemaan kolmea vuotta kotona! Ja eivät kaikki ajattele, että heidän lapsensa kärsii. Jos hän on vuorokaudessa 8 tuntia hoidossa niin siinä jää vielä 16 tuntia aikaa olla äidin ja isän kanssa ja tuskin kenenkään lapsi on 7 päivää viikossa hoidossa!!

Lapset ovat lahja, ei mikään itsestäänselvyys, niin minusta on ihan älytöntä kiistellä tällaisista pikkuasioista! Eikö se ole tärkeää, että perhe on tasapainossa ja lapsi turvallisessa ympäristössä?

Joka tapauksessa, olen ollut hoitoalalla nyt n.7 vuotta. Ja olen aina saanut potilailta/asiakkailta kuin esimiehiltäkin hyvää palautetta nimen omaan siitä, että huomioin potilaan yksilöllisesti ja olen empaattinen ihminen. Ne ovat vahvuuksia, jotka pyrin säilyttämään muutenkin elämässä. Mutta on hyvä muistaa, että on ja pitää olla tietynlainen ammattietiikka ja me hoitajatkin olemme vain ihmisiä, joten kyllä minulla on samanlainen oikeus kuin sinulla kirjoittaa tänne ihan mitä haluan. Ja se ei tarkoita sitä, että käyttäytyisin työssäni jotenkin epäeettisesti, koska sitä en tee. Tämä on kutsumusammatti ja hoidan työni vastuullisesti ja potilaita/asiakkaita kunnioittavasti loppuun saakka.

Ja vierastamisesta vielä...kaikki pienet lapset joita minä olen tavannut, vierastavat nimenomaan siinä 8kk paikkeilla ja sitten se taas vähenee 10kk iässä ja tulee uudelleen vuoden iän jälkeen. Kaikkea ei tarvitse kirjoista lukea vaan maalaisjärkikin on sallittua! Hyvää jatkoa sinulle, älä revi pelihousujasi!

Itsekin toteat nokkelana, että tiedät tämän ensimmäisen separaatiovaiheen. Miksi olet silti valmis viemään lapsesi hoitoon juuri silloin? Tai hyväksyt sellaisen ajatuksena yleensä?

Miksi et voi olla kotona ensimmäistä kolmea vuotta? Tuntuuko että seinät kaatuu päälle?

• klöop.
        ponantsa kirjoitti:

Itsekin toteat nokkelana, että tiedät tämän ensimmäisen separaatiovaiheen. Miksi olet silti valmis viemään lapsesi hoitoon juuri silloin? Tai hyväksyt sellaisen ajatuksena yleensä?

Miksi et voi olla kotona ensimmäistä kolmea vuotta? Tuntuuko että seinät kaatuu päälle?

Niin tiedät miksi vien lapseni hoitoon. Meillä ei ole varaa olla kotona kolmea vuotta!!! Jomman kumman puolison on pakko olla töissä kun toinen opiskelee! Ja minun on saatava äkkiä opinnot loppuun jotta mies pääsee jatkamaan opintoja. Ja jos satut tietämään, niin koulusta ei voi olla kuin kaksi vuotta pois tai opintosuoritukset vanhenee... Hoida nyt vaan se oma elämäs, kyllä me pärjätään!!

• klöop.
        klöop. kirjoitti:

Niin tiedät miksi vien lapseni hoitoon. Meillä ei ole varaa olla kotona kolmea vuotta!!! Jomman kumman puolison on pakko olla töissä kun toinen opiskelee! Ja minun on saatava äkkiä opinnot loppuun jotta mies pääsee jatkamaan opintoja. Ja jos satut tietämään, niin koulusta ei voi olla kuin kaksi vuotta pois tai opintosuoritukset vanhenee... Hoida nyt vaan se oma elämäs, kyllä me pärjätään!!

Sitä vaan vielä, että elämässä täytyy oppia siihen ettei aina saa haluamaansa. Ja vaikka meillä jokaisella on tietyt arvot olemassa, niin aina ei voi elää niiden mukaan jos meinaa tässä yhteiskunnassa selvitä. Täytyy ajatella järkevästi ja tasapainoitella joka suhteen, niin sitä mennään päivä kerrallaan eteenpäin! Miksi ette voi hyväksyä äitiä ja isää jotka joutuvat viemään lapsensa pienenä hoitoon? Luulis et joku edes kannustas eikä vaan aina haukuttas. Et oo varmaan sen parempi äiti kuin minäkään!!

• ponantsa
        klöop. kirjoitti:

Sitä vaan vielä, että elämässä täytyy oppia siihen ettei aina saa haluamaansa. Ja vaikka meillä jokaisella on tietyt arvot olemassa, niin aina ei voi elää niiden mukaan jos meinaa tässä yhteiskunnassa selvitä. Täytyy ajatella järkevästi ja tasapainoitella joka suhteen, niin sitä mennään päivä kerrallaan eteenpäin! Miksi ette voi hyväksyä äitiä ja isää jotka joutuvat viemään lapsensa pienenä hoitoon? Luulis et joku edes kannustas eikä vaan aina haukuttas. Et oo varmaan sen parempi äiti kuin minäkään!!

-tehkää toki ihan miten huvittaa. Mutta älä väitä että alle kolmevuotiaan hoitoon vieminen olisi lapselle paras ratkaisu. Se on paras ratkaisu teidän perheelle.

• tessi
        ponantsa kirjoitti:

-tehkää toki ihan miten huvittaa. Mutta älä väitä että alle kolmevuotiaan hoitoon vieminen olisi lapselle paras ratkaisu. Se on paras ratkaisu teidän perheelle.

Se on myös paras ratkaisu monen muunkin perheessä.

• Ponantsa
        tessi kirjoitti:

Se on myös paras ratkaisu monen muunkin perheessä.

oikein paljon onnea ja menestystä teille... (hehheh...)

• Juuso
        Ponantsa kirjoitti:

oikein paljon onnea ja menestystä teille... (hehheh...)

Onnee vaan Ponantsalle itelleen.

• isä_
        ponantsa kirjoitti:

Älkää menkö ihmiset henkilökohtaisuuksiin! En tiedä millä perusteella kukaan voi sanoa mikä on parasta hoitoa alle kolmevuotiaalle. Voisin kuvitella, että se täysin kiinni lapsen elinympäristöstä. Mutta kerronpa miten meillä.

Olemme kutakuinkin varakas nuori akateeminen pari (autoja ja kiinteistöjä, ei lainaa, ikää 30 ja risat). Pari pientä lasta. Olleet hoidossa reilun yhden vuoden ikäisestä pienehkössä päiväkodissa. Aluksi hirvitti viedä lapsia hoitoon, varsinkin kun tuttu lto oli jauhanut tätä samaa "ei alla 3v tarhaan" laulua.

Mutta meidän kokemuksena _meidän_ lastemme osalta tämä tarhaan vienti oli loistava ratkaisu. Ovat oppineet ties mitä; sosiaalisia taitoja, toisen huomioonottamista yms. Asumme maalla ja kotipiirissä lapset eivät ikinä olisi saaneet samanlaista kosketusta ikätovereihinsa.

Mainittakoon, että työhön meno on meidän työtehtävissämme oleellista, pitkät poissaolot heikentäisivät oleellisesti ammatillista osaamista sekä vaarantaisivat työpaikan. Enkä myöskään voi väheksyä sitä noin 4500 e/kk menetystä joka tulisi mikäli toinen meistä jäisi kotiin. Sitä pidettiin vaihtoehtona siihen asti kunnes näimme miten tarhaelämä toimii. Toimi niin hyvin että nyt olemme töissä ja lapset tarhassa.

Näin meillä. Ai niin. Se tutun lto lausahduskin johtui siitä, että "nämä pienet ovat niin työläitä hoidettavia". Tuohon en voi todeta kuin että ko. henkilö ei ehkä ole ihan oikealla alalla.
        Lto on palvelu ja kasvatusammatti jota tulee tehdä siinä viitekehyksessä, jonka lait yms. asettavat. En minäkään kaikesta tykkää töissäni mutta silti teen parhaani arvostelematta asiakkaitani.

Tällähetkellä ei ole rikos viedä alle 3v tarhaan.
        Se voi olla jopa varsin hyödyllistä.

• sama koulutus
        isä_ kirjoitti:

Älkää menkö ihmiset henkilökohtaisuuksiin! En tiedä millä perusteella kukaan voi sanoa mikä on parasta hoitoa alle kolmevuotiaalle. Voisin kuvitella, että se täysin kiinni lapsen elinympäristöstä. Mutta kerronpa miten meillä.

Olemme kutakuinkin varakas nuori akateeminen pari (autoja ja kiinteistöjä, ei lainaa, ikää 30 ja risat). Pari pientä lasta. Olleet hoidossa reilun yhden vuoden ikäisestä pienehkössä päiväkodissa. Aluksi hirvitti viedä lapsia hoitoon, varsinkin kun tuttu lto oli jauhanut tätä samaa "ei alla 3v tarhaan" laulua.

Mutta meidän kokemuksena _meidän_ lastemme osalta tämä tarhaan vienti oli loistava ratkaisu. Ovat oppineet ties mitä; sosiaalisia taitoja, toisen huomioonottamista yms. Asumme maalla ja kotipiirissä lapset eivät ikinä olisi saaneet samanlaista kosketusta ikätovereihinsa.

Mainittakoon, että työhön meno on meidän työtehtävissämme oleellista, pitkät poissaolot heikentäisivät oleellisesti ammatillista osaamista sekä vaarantaisivat työpaikan. Enkä myöskään voi väheksyä sitä noin 4500 e/kk menetystä joka tulisi mikäli toinen meistä jäisi kotiin. Sitä pidettiin vaihtoehtona siihen asti kunnes näimme miten tarhaelämä toimii. Toimi niin hyvin että nyt olemme töissä ja lapset tarhassa.

Näin meillä. Ai niin. Se tutun lto lausahduskin johtui siitä, että "nämä pienet ovat niin työläitä hoidettavia". Tuohon en voi todeta kuin että ko. henkilö ei ehkä ole ihan oikealla alalla.
        Lto on palvelu ja kasvatusammatti jota tulee tehdä siinä viitekehyksessä, jonka lait yms. asettavat. En minäkään kaikesta tykkää töissäni mutta silti teen parhaani arvostelematta asiakkaitani.

Tiedän ettei kyseinen henkilö riko vaitiolovelvollisuutta. Se rikotaan jos keskustellaan nimillä. Tämän tiedän koska lopputyöni käsitteli juuri tätä. Eli erottuuko henkilökunnan mielestä yhteiskunnassa ne lapset jotka ovat olleet alle 3-vuotiaana päiväkodissa niistä lapsista jotka ovat saanet olla kotona ja miten. Siinä oli monta analyysia eri perheistä. Tiedättekö mitä selvis? Selvis että uravanhempien lapset tekevät enemmän pahaa ja rikollisuutta kun niitten lasten joiden vanhemmat ovat kotona. Syy siihen oli että uravanhemmat ei ole ikinä kotona. Päätökset lapsi joutuu tekemään itse. Alle kolmevuotias ei ole valmis päiväkotiin (leikki yksinleikkiä, ei pysty lelut jakaamaan toisen kanssa). Olen itse jo neljättä vuotta kotona ja hyvin ollaan pärjätty omasta mielestä. Tarkoitus ois viedä lapsi hoitoon vasta eskariin. Minä kun en töihin kaipaa. Rakkaus voittaa rahan!

• ärsyyntynyt
        isä_ kirjoitti:

senkin leuhkija!!!!sullahan on varaa palkata vaikka kotiin hoitaja.

• isä_
        ärsyyntynyt kirjoitti:

senkin leuhkija!!!!sullahan on varaa palkata vaikka kotiin hoitaja.

Niin, mutta miten se olisi parempi ratkaisu kuin tarha?

• isä__
        sama koulutus kirjoitti:

Tiedän ettei kyseinen henkilö riko vaitiolovelvollisuutta. Se rikotaan jos keskustellaan nimillä. Tämän tiedän koska lopputyöni käsitteli juuri tätä. Eli erottuuko henkilökunnan mielestä yhteiskunnassa ne lapset jotka ovat olleet alle 3-vuotiaana päiväkodissa niistä lapsista jotka ovat saanet olla kotona ja miten. Siinä oli monta analyysia eri perheistä. Tiedättekö mitä selvis? Selvis että uravanhempien lapset tekevät enemmän pahaa ja rikollisuutta kun niitten lasten joiden vanhemmat ovat kotona. Syy siihen oli että uravanhemmat ei ole ikinä kotona. Päätökset lapsi joutuu tekemään itse. Alle kolmevuotias ei ole valmis päiväkotiin (leikki yksinleikkiä, ei pysty lelut jakaamaan toisen kanssa). Olen itse jo neljättä vuotta kotona ja hyvin ollaan pärjätty omasta mielestä. Tarkoitus ois viedä lapsi hoitoon vasta eskariin. Minä kun en töihin kaipaa. Rakkaus voittaa rahan!

"Minä kun en töihin kaipaa. Rakkaus voittaa rahan!"

Vastaavasti voisin sanoa, että "minä en koti-isäksi kaipaa, melummin teen vähän töitä/rahaakin". Ja silti väitän, että lapsistani ei tule yhtään sen huonompia kuin sinun lapsistasi.

Ei se, että vanhemmat käyvät töissä ole pätkääkään pois siitä rakkaudesta ja huolenpidosta jota lapset saavat muuna aikana. Lisäksi vanhemmat ovat mahdollisesti avarakatseisempia ja jaksavampia, hoitaahan heitä koko päivän osaava, virkeä ammattilainen (ainakin meidän päiväkodissa).

Pää pystyyn kaikki muutkin altavastaajat!

• Jukka

Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kolmea vuotta kotona. Vaimon päiväraha taisi olla 18 euron luokkaa, opiskelu kesken ja oma palkkani pieni joten hoito oli mielestämme järkevä ratkaisu. Kukaan sukulaisista ei asunut 100 kilometrin säteellä, meillä on kolmen vuoden aikana ollut vieras hoitaja kolme kertaa. Lapsi lähti alle vuoden ikäisenä hoitoon ja on sen jälkeen AINA lähtenyt sinne mielellään. Tykkää teistä tädeistä ja muista lapsista. Kirosanat on tainnut oppia isältään ihan kotona ja korvatulehdukset kuuluu elämään. Vaimo valmistui vain muutamaa kuukautta myöhemmin kuin luokkakaverinsa, sai heti töitä ja on sen jälkeen pitänyt kesäisin kesäloman lisäksi pari kuukautta hoitovapaata ja nauttinut näin lapsen kanssa olosta. Itse pääsin nyt opiskelemaan, koska vaimo on hankkimisvuorossa ja näin voimme säilyttää jonkinlaisen elämisentason...mikäpä siinä on kotona köllötellä, käydä kerhossa, ostoksilla yms. jos mies tienaa ja itsekin saa kunnon päivärahat. Mummo ja ukki käy pari kertaa viikossa hoitomassa muksuja ja laittavat rahaa säännöllisesti. Itse en valita omasta tilanteesta kun olen sen ite valinnut, mutten voi sietää ihmisiä, jotka arvostevat muiden ihmisten tekemiä ratkaisuja.

• huono äiti

Meillä lapsi meni myös 9kk ikäisenä päiväkotiin. Hyvin on siellä viihtynyt, vaikka aamulla aina eri hoitotäti vastassa. Miehelläni on pieni palkka ja meillä on myös lainaa, vaikka ei edes ole omaa kotia. Ihan vuokralla asutaan ja bussilla kuljetaan.
        Jos en olisi mennyt töihin, niin olisi pitänyt asuntoa vaihtaa pienempään eli yksiöön. Nyt asumme kaksiossa. Asumistukea emme saa, koska miehen tulot ovat juuri sillä rajalla, että sitä ei makseta. En tiedä mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt tehdä, jos lasta ei kerran saa hoitoon viedä. Ainakin meidän päiväkodissa myös pienistä lapsista välitetään ja hoito on erinomaista.

• Äiti

Pienen lapsen paikka on kotona!!!! Meillä on kokemusta myös päiväkoti elämästa,enkä tuosta ajasta voi lämmöllä puhua.Kaikki lapset samaan ruotuun.Ei mitään yksilön oikeuksia.Samaan aikaan oltava tarpeet.Jos ei mene samaan muottiin ,lapsessa on jotain vikaa...Ja turha sanoa,että pakko mennä töihin! Voi järjestää asiat niin ettei ole pakko mennä töihin.Lasten saamista ei voi järjestää.Elämän harvoja asioita joihin et voi itse vaikuttaa. Monilla tuntuu vaan olevan tyyli ,että rakennetaan talot ja ostetaan uudet autot..Siihen sitten kuuluu se lapsi väliin pyöräyttää.Onhan se sit pakko mennä töihin kun on lainaa suut korvat täynnä.Kun lapset on nutusia ,voi asua halvemmin ,elellä vaatimattomasti,koluta kirppiksiä ,leipoa leivät ja tehdä itse ruuat.Paljosta pitää tinkiä,mutta mitään ei menetä.Ja jos todella jotain haluaa,mikään ei ole mahdotona.Ja kenenkään on turha loukkaantua tästä.Tämä on minun mielipiteeni.

• JOs

okei mielipide.

Päiväkodiksi on teillä kyllä sattunut universumin huonoin sellainen, valitettavasti.

• sissi

Varmasti näin useasti on että jos oikein yrittäisi pystyisi kotonakin sinnittelemään. En kuitenkaan ymmärrä miksä näin välttämättä pitäisi tehdä.

Taustaksi voin kertoa että vanhempi lapseni meni 2-vuotiaana mummon hoitoon vuodeksi ja sen jälkeen päiväkotiin. Nuorimmaiseni meni suoraan päiväkotiin 1v4kk.

Olen akateemisesti koulutettu (opintolainaa on) ja omaan hyvän esimiestason työpaikan. Oma koti on myös (osittain lainalla)ihanassa rivitalossa, jossa tilaa on mukavasti lasten leikkeihin ja oma kaunis piha.

Olisiko minun siis pitänyt jättäytyä työelämästä kolmeksi vuodeksi ja pistää koti myyntiin?

Lapseni ovat viihtyneet päiväkodissa erinomaisesti ja ovat iloisia ja eteviä lapsia. Lisäksi saavat nauttia kohtuullisen hyvästä elintasosta vaikka eivät sitä tietenkään vielä itse niin kaipaisikaan.

Mielestäni taloudellinen turvallisuus on myös lapsille mmerkittävä asia.

• huhuu

Päiväkodissa missä lapseni on hoidossa, saa kyllä myös yksilöllistä hoitoa. Lapseni saa nukkua päiväunet silloin, kun häntä väsyttää. Jos sattuu nukkumaan ruoka aikaan, ei häntä herätetä vaan syö sitten myöhemmin. Ulos häntä ei aina oteta mukaan, koska ei vielä kävele. Hyvin on pärjännyt muiden mukana. Jos sinulla on mahdollisuus hoitaa lapsesi kotona niin se ei tarkoita että kaikilla olisi sama tilanne. Meillä ei ole velkaa, mutta mieheni on pienituloinen. Asumme yksiössä, kierrätämme vaatteet, käymme leipäjonossa.

• enkä jaksanut kuin puoliväliin. Mutta ihan asiaa on aloitus, oma tyttö meni hoitoon joulukuussa ja täytti 3 sitten tammikuussa. Välillä tuntui, että oli siltikin liian pieni, mutta jostain oli pakko repiä jääkaappiin muutakin kuin valo.
      Olisko 2 päivää kolmen vuoden aikana lapsi ollut hoidossa kun itse olin kotona. Ja nekin oli vapaana pidettäviä "ylitöitä" joiden aikana lapsi oli sitten ollut mummulassa hoidossa.
      Niin ja sitten olin sairaslomalla 3 viikkoa,

• LTO

Halusin lisätä että tietenkään ei voi lainoja vetää takaisin se on itsestään selvyys. Ehkä niitä lainojen ottoja sais siirrettyä kunnes lapsi vaikka sen 3v. Halusin teidän ymmärrtävän että olette korvaamattomia lapselle. Lapset ovat vain kerran pieniä ja silloin he tarvitsevat teitä. Kohta alkaa aika kun ystävät ovat lapselle se kaikkein tärkein ja yleensä silloin vanhemmat huomaavat miten lyhyt se aika on kun haluaa käpertyä äidin kainaloon.

Se miksi niin suuri huoli niistä lainoista on se että mun bestis jolla kaksi lasta otti miehensä kanssa asuntolainan (osti omakotitalon) ja uuden auton (autolaina). Sitten he päätyivät eroon, ja nyt tämä mun bestis maksaa nämä mukavuudet (hänen nimissä). Mukavuuksia ei tarvii olla jotta vois lastaan rakastaa.

Minulla oli neuvola eilen ja täti kysyi mitä olen ajatellut tehdä, vastasin että meinaan jäädä kotiin. Hän oli tästä asiasta ihan samaa mieltä. Sanoi että alle 3vuotias on yksinleikkijä ja ei osaa jakaa leluja ja siksi on hyvä jos voi pitää kotona. Sitäpaitsi hän sanoi että yleensä nämä hoitoon menevät lapset sairastaa niin paljon että työnteosta ei tule oikein mitään. Hänen omalle lapselle tuli jatkuvasti korvatulehduksia joten hän päätti jäädä uudestaan kotiin.

Minä olen aina ollut sellainen ihminen joka iloitsee tosi pienistä asioista, voin katsoa aamulla ulos ja ajatella onpa kaunis päivä. Odotan tässä innolla että tyttö alkais konttaamaan pääsis vähän ulos tutkimaan maailmaa. Sitten kun alkaa kävelee on edessä metsäretket, marjanpoiminta jne. Ajattelin tässä yksi aamupäivä että miten vähän hän näkee sieltä vaunuista ja vinkiksi muille: Kävelin lapsi sylissä ympäri pihaa, katseltiin pensaita, keinuin vähän aikaa ja tyttö nauroi kamalasti. Ei ne suuret murheet vaan ne pienet ilot!

• Ei vielä äiti

Hei,

En ole vielä äiti, enkä edes velallinen, itse asiassa minulla on vasta opinnot loppusuoralla ja hyvä työpaikka tiedossa kunhan valmistun. En ole (vielä) potenut vauvakuumetta, mutta olen toki miettinyt, miten haluan elää sitten kun on lapsia.

Haluan ensiksi valmistua ja päästä töihin, ja sitten ottaa se paljon puhuttu asuntolaina. En nimittäin halua synnyttää lasta keskustaan sijaitsevaan vuokrakerrostaloon, haaveena on rivitalo tai omakotitalo keskustan ulkopuolella. Jossa lapsella on oma piha missä temmeltää ja oma huone täynnä salaisuuksia ja ihania asioita.

Tiedän myös sen, että haluan kaksi lasta, mutta en halua hoitaa niitä kotona kunnes he ovat kouluikäisiä. Olenko paha ihminen? Minä en edes ole varma siitä, että haluan olla kotona 3-4 vuotta. Olen kouluttautunut ammattiin jota rakastan, ja haluan tehdä töitä. Vaikka täällä hehkutetaan, että on niin mukavaa ja niin tyydytystä tuottavaa olla kahdestaan kotona lapsen kanssa, en halua sitä. Minulla on hyvä mielikuvitus, tykkään askarrella ja leikkiä pihalla, mutta en silti halua tehdä sitä päivätyökseni. En halua olla kotiäiti, haluan olla äiti. Sinun mittapuusi mukaan minust tulee varmasti "huono" äiti joka ei välitä lapsestaan. Olkoon sitten näin.

Oma äitini ja isäni joutuivat olemaan töissä kun olin pieni, menin hoitoon vajaa pari vuotiaana (ensiksi perhepäivähoitajalle pariksi vuodeksi, sitten osa-aikaiseen päiväkotiin ja 5 -vuotiaana kokopäivähoitoon) enkä ole kärsinyt siitä, en henkisesti enkä fyysisesti. En ole koko 25-vuotisen elämäni aikana kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta enkä yhdestäkään vatsataudista. Ehkä olen poikkeus, mutta jokainen sääntöhän tarvitsee niitä.

Sanoo neuvolatädit mitä tahansa, tutkimuksia ja kokemuksia kyllä löytyy suuntaan ja toiseen. Itse olen työskennellyt päiväkodissa ja nähnyt päivähoitomaailmaa läheltä koko ikäni, joten tiedän tasan tarkkaan "mihin lapseni laitan". En pidä itseni huonona ihmisenä tai pahana äitinä, vaikka jo nyt suunnittelen tulevien lapsieni päivähoitoa. En nimittäin usko, että hyvä lapsuus on pelkästään siitä kiinni, missä äiti ja lapsi viettävät osan päivästä. Hyvä lapsuus ei ole siitä kiinni, viettääkö ajan kotona vai päiväkodissa, ei se koti takaa onnellisuutta. Tärkeintä on vanhempien huolenpito ja tuki, turvallinen elinympäristö, rajat sekä tietysti rakkaus!

• Paatos
        Ei vielä äiti kirjoitti:

Hei,

En ole vielä äiti, enkä edes velallinen, itse asiassa minulla on vasta opinnot loppusuoralla ja hyvä työpaikka tiedossa kunhan valmistun. En ole (vielä) potenut vauvakuumetta, mutta olen toki miettinyt, miten haluan elää sitten kun on lapsia.

Haluan ensiksi valmistua ja päästä töihin, ja sitten ottaa se paljon puhuttu asuntolaina. En nimittäin halua synnyttää lasta keskustaan sijaitsevaan vuokrakerrostaloon, haaveena on rivitalo tai omakotitalo keskustan ulkopuolella. Jossa lapsella on oma piha missä temmeltää ja oma huone täynnä salaisuuksia ja ihania asioita.

Tiedän myös sen, että haluan kaksi lasta, mutta en halua hoitaa niitä kotona kunnes he ovat kouluikäisiä. Olenko paha ihminen? Minä en edes ole varma siitä, että haluan olla kotona 3-4 vuotta. Olen kouluttautunut ammattiin jota rakastan, ja haluan tehdä töitä. Vaikka täällä hehkutetaan, että on niin mukavaa ja niin tyydytystä tuottavaa olla kahdestaan kotona lapsen kanssa, en halua sitä. Minulla on hyvä mielikuvitus, tykkään askarrella ja leikkiä pihalla, mutta en silti halua tehdä sitä päivätyökseni. En halua olla kotiäiti, haluan olla äiti. Sinun mittapuusi mukaan minust tulee varmasti "huono" äiti joka ei välitä lapsestaan. Olkoon sitten näin.

Oma äitini ja isäni joutuivat olemaan töissä kun olin pieni, menin hoitoon vajaa pari vuotiaana (ensiksi perhepäivähoitajalle pariksi vuodeksi, sitten osa-aikaiseen päiväkotiin ja 5 -vuotiaana kokopäivähoitoon) enkä ole kärsinyt siitä, en henkisesti enkä fyysisesti. En ole koko 25-vuotisen elämäni aikana kärsinyt yhdestäkään korvatulehduksesta enkä yhdestäkään vatsataudista. Ehkä olen poikkeus, mutta jokainen sääntöhän tarvitsee niitä.

Sanoo neuvolatädit mitä tahansa, tutkimuksia ja kokemuksia kyllä löytyy suuntaan ja toiseen. Itse olen työskennellyt päiväkodissa ja nähnyt päivähoitomaailmaa läheltä koko ikäni, joten tiedän tasan tarkkaan "mihin lapseni laitan". En pidä itseni huonona ihmisenä tai pahana äitinä, vaikka jo nyt suunnittelen tulevien lapsieni päivähoitoa. En nimittäin usko, että hyvä lapsuus on pelkästään siitä kiinni, missä äiti ja lapsi viettävät osan päivästä. Hyvä lapsuus ei ole siitä kiinni, viettääkö ajan kotona vai päiväkodissa, ei se koti takaa onnellisuutta. Tärkeintä on vanhempien huolenpito ja tuki, turvallinen elinympäristö, rajat sekä tietysti rakkaus!

olet tyypillinen esimerkki tämänpäivän vanhemmasta joka "haluaa" että asiat ovat elämässä näin ja näin. Kuulostat naivilta, osittain se johtuu siitä että sinulla ei ole kokemusta siitä millaista lapsen kanssa oikeasti on. Ihmeellistä sinänsä, olethan työskennellyt lasten kanssa. Mutta oma on aina eriasia.

Ymmärrän tarpeesi, kaikillahan meillä on haaveita ja tavoitteita. Ja niin pitää ollakin!

Hyvän lapsuuden antaminen on mielestäni sitä, että opit tuntemaan lapsesi - olet herkkä hänen kulloisellekin tarpeelle. Ihmettelen suuresti jos päiväkodissa työskenneelleenä et tajua, mitä sillä tarkolitetaan, että alle 3 vuotiasta ei ole hyvä viedä hoitoon! Rohkenen epäillä sinun taitoasi ymmärtää lapsesi parasta, ellei se sitten muutu kun lapsesi syntyy.

Mieti mikä sinulle on tärkeää. Jos et voi mitenkään tinkiä omasta elämästäsi ja hoitaa lastasi ainakin ihan pienenä (3-vuotiaaksi, jopa kouluikään asti), herää kysymys onko lapsesi vain jonkinlainen minän jatke sinulle? Ja tämä kysymys koskee kaikkia perheitä jotka ovat samanlaisessa tilanteessa. Turha vedota lainoihin, elää voi yksinkertaisemminkin lapsen kanssa kotona. Ei teillä heti tarvitse olla sitä 5 huonetta keittiötä ja saunaa rivitalossa. Pienempikin asunto riittää aluksi. Eniten tarvitaan sinun aikaa, se on arvokkaampaa kuin mikään muu.

• Ei vielä äiti
        Paatos kirjoitti:

olet tyypillinen esimerkki tämänpäivän vanhemmasta joka "haluaa" että asiat ovat elämässä näin ja näin. Kuulostat naivilta, osittain se johtuu siitä että sinulla ei ole kokemusta siitä millaista lapsen kanssa oikeasti on. Ihmeellistä sinänsä, olethan työskennellyt lasten kanssa. Mutta oma on aina eriasia.

Ymmärrän tarpeesi, kaikillahan meillä on haaveita ja tavoitteita. Ja niin pitää ollakin!

Hyvän lapsuuden antaminen on mielestäni sitä, että opit tuntemaan lapsesi - olet herkkä hänen kulloisellekin tarpeelle. Ihmettelen suuresti jos päiväkodissa työskenneelleenä et tajua, mitä sillä tarkolitetaan, että alle 3 vuotiasta ei ole hyvä viedä hoitoon! Rohkenen epäillä sinun taitoasi ymmärtää lapsesi parasta, ellei se sitten muutu kun lapsesi syntyy.

Mieti mikä sinulle on tärkeää. Jos et voi mitenkään tinkiä omasta elämästäsi ja hoitaa lastasi ainakin ihan pienenä (3-vuotiaaksi, jopa kouluikään asti), herää kysymys onko lapsesi vain jonkinlainen minän jatke sinulle? Ja tämä kysymys koskee kaikkia perheitä jotka ovat samanlaisessa tilanteessa. Turha vedota lainoihin, elää voi yksinkertaisemminkin lapsen kanssa kotona. Ei teillä heti tarvitse olla sitä 5 huonetta keittiötä ja saunaa rivitalossa. Pienempikin asunto riittää aluksi. Eniten tarvitaan sinun aikaa, se on arvokkaampaa kuin mikään muu.

Kiitoksia vastauksestasi. Olen tosiaan työskennellyt eri ikäisten lapsien kanssa, ja olen myös nähnyt millaista arki on lapsen kanssa kotona. Kyseessä ei tietysti ollut oma lapsi, mutta rakkaan sekkuni lapset. Hän oli (ja on edelleen toisen lapsensa kanssa) kotona siihen asti kunnes lapsi meni kouluun. Näin siis läheltä, millaista se arki on. Hänelle se sopi, mutta tiedän, ettei se sovi minulle. Kyllä minä tunnen itseni sen verran hyvin.

Tottakai minä olen lukenut tutkimuksia ja nähnyt esimerkkejä oikeassa elämässä siitä, ettei päivähoito aina sovellu alle kolmevuotiaalle. Mutta kannattaa muistaa, ettei ole mitään sääntöä sille, miten lapsi käyttäytyy hoidossa. Jollekin perheelle päivähoito sopii, jollekin ei. Itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että haluan olla kotona siihen asti, kunnes lapsi on reilut kaksivuotias, silloin haluaisin siirtyä takaisin työelämään ja lapsi menisi perhepäivähoitoon. Sieltä eteenpäin päiväkotiin ja esikouluun. Tämä on, kuten sinäkin sanoit, vain haave ja tavoite, mutta uskon, että se voi toteutua.

Olen jo miettinyt, mikä minulle on tärkeä. Tällä hetkellä tärkein ihminen elämässäni on puolisoni, mutta tuokin tulee muuttumaan kunhan saamme lapsen. Eli lapsestani tulee elämäni tärkein ihminen. Ja sen hän tulee kyllä tietämään, en ymmärrä, miten päivähoito poistaisi äidinrakkautta tai sidettä äidin ja lapsen välillä. Sellaista en ole nähnyt työssäni, paitsi "ongelmaperheissä", joissa vanhemmilla on niin suuria ongelmia, etteivät pysty kiintymään lapseen tai antamaan sille rakkautta ja turvaa. Itse tiedän, että pystyn tähän.

Minä en ymmärtä miksi minun pitäisi "tinkiä omasta elämästäni" kun tarjolla on muitakin vaihtoehtoja. Olen nähnyt päiväkodin ja perhepäivähoitajan arkea todella läheltä, ja uskallan väittää, ettei lapsi kärsi siellä ollessaan. Ja jos lapsella on hauskaa hoitopaikalla, miksi minä en saisi kehittää ja toteuttaa itseäni työpaikallani?

Nyt ehkä kuvittelet, että olen kylmä ja laskelmoiva uranainen. Väärin. Ei minulla ole suurempaa kunnianhimoa kuin kellään muullakaan, pidän vaan ammatistani ja työstäni. Onko se väärin? Onhan se ehkä sinun mielestäsi väärin lasta kohtaan, mutta minä olen eri mieltä. Omat vanhempani, eli myös äitini, joutuivat (mm. isän sairauden takia) olemaan töissä siitä asti kun olin noin parivuotias. Ei se ole meitä haitannut. Joten minulla on kotoa positiivinen kuva siitä, miten äiti-lapsi -suhde voi kehittyä ja voida hyvin huolimatta siitä, että äiti käy töissä.

Kiitoksia kuitenkin mielipiteistäsi, esitit ne harvinaisen asialliseen tapaan. Jatketaan keskustelua tästä.

• paatos
        Ei vielä äiti kirjoitti:

Kiitoksia vastauksestasi. Olen tosiaan työskennellyt eri ikäisten lapsien kanssa, ja olen myös nähnyt millaista arki on lapsen kanssa kotona. Kyseessä ei tietysti ollut oma lapsi, mutta rakkaan sekkuni lapset. Hän oli (ja on edelleen toisen lapsensa kanssa) kotona siihen asti kunnes lapsi meni kouluun. Näin siis läheltä, millaista se arki on. Hänelle se sopi, mutta tiedän, ettei se sovi minulle. Kyllä minä tunnen itseni sen verran hyvin.

Tottakai minä olen lukenut tutkimuksia ja nähnyt esimerkkejä oikeassa elämässä siitä, ettei päivähoito aina sovellu alle kolmevuotiaalle. Mutta kannattaa muistaa, ettei ole mitään sääntöä sille, miten lapsi käyttäytyy hoidossa. Jollekin perheelle päivähoito sopii, jollekin ei. Itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että haluan olla kotona siihen asti, kunnes lapsi on reilut kaksivuotias, silloin haluaisin siirtyä takaisin työelämään ja lapsi menisi perhepäivähoitoon. Sieltä eteenpäin päiväkotiin ja esikouluun. Tämä on, kuten sinäkin sanoit, vain haave ja tavoite, mutta uskon, että se voi toteutua.

Olen jo miettinyt, mikä minulle on tärkeä. Tällä hetkellä tärkein ihminen elämässäni on puolisoni, mutta tuokin tulee muuttumaan kunhan saamme lapsen. Eli lapsestani tulee elämäni tärkein ihminen. Ja sen hän tulee kyllä tietämään, en ymmärrä, miten päivähoito poistaisi äidinrakkautta tai sidettä äidin ja lapsen välillä. Sellaista en ole nähnyt työssäni, paitsi "ongelmaperheissä", joissa vanhemmilla on niin suuria ongelmia, etteivät pysty kiintymään lapseen tai antamaan sille rakkautta ja turvaa. Itse tiedän, että pystyn tähän.

Minä en ymmärtä miksi minun pitäisi "tinkiä omasta elämästäni" kun tarjolla on muitakin vaihtoehtoja. Olen nähnyt päiväkodin ja perhepäivähoitajan arkea todella läheltä, ja uskallan väittää, ettei lapsi kärsi siellä ollessaan. Ja jos lapsella on hauskaa hoitopaikalla, miksi minä en saisi kehittää ja toteuttaa itseäni työpaikallani?

Nyt ehkä kuvittelet, että olen kylmä ja laskelmoiva uranainen. Väärin. Ei minulla ole suurempaa kunnianhimoa kuin kellään muullakaan, pidän vaan ammatistani ja työstäni. Onko se väärin? Onhan se ehkä sinun mielestäsi väärin lasta kohtaan, mutta minä olen eri mieltä. Omat vanhempani, eli myös äitini, joutuivat (mm. isän sairauden takia) olemaan töissä siitä asti kun olin noin parivuotias. Ei se ole meitä haitannut. Joten minulla on kotoa positiivinen kuva siitä, miten äiti-lapsi -suhde voi kehittyä ja voida hyvin huolimatta siitä, että äiti käy töissä.

Kiitoksia kuitenkin mielipiteistäsi, esitit ne harvinaisen asialliseen tapaan. Jatketaan keskustelua tästä.

Biologinen tunneside on se asia, joka erottaa hoitajan ja äidin lapsesta. Eli varmasti lapsen on ihan hyväkin olla hoidossa, mutta tulee siinä päivän aikana niitä tilanteita, joista oma äiti parhaiten tietää miten menetellä ja miten tarpeisiin vastata. Näin on varsinkin silloin kun on kyse alle kolmevuotiaasta.

Tinkimisellä tarkoitin sitä että kun olet asuntovelallinen, onko se asuntovelka syy siihen että sanot: "minun on pakko mennä töihin, emme tule toimeen muuten." Tämähän on suorastaan klishee jo näilläkin palstoilla keskusteluissa, enkä suinkaan epäile sen paikkansapitävyyttä. Mietin vain sitä, että ENNEN kuin on sitä velkaa, voisiko suunitella sen ottamista sellaiseen summaan, että toisella vanhemmista olisi mahdollista hoitaa lasta kotona muutamia vuosia. Millaiset muut ratkaisut ja omat toiveet vaikuttavat siihen, että voi olla kotona lapsen kanssa? Vai tuleeko eteen se kysymys, että haluaakin jotain muuta, kun olla lapsen kanssa kotona?Alunperinhän täällä keskusteltiin siitä että että ei tulisi laittaa alle kolmevuotiasta hoitoon.

Minäkin olin pienenä päiväkodissa, sitä ennen olin ollut eri hoitotädeillä. Päiväkoti oli siitä kiva paikka että tunsin olevani siellä tasa-arvoinen muiden kanssa. Perhepäivähoitajista viimeisin suosi aina omaa lastaan ja veti röökiä kuin korsteeni, sisällä. 70-luvulla päiväkoti oli mielestäni erilainen. Silloin oli hoitajia riittävästi, eihän siellä silti aina kivaa ollut ja joskus oli ikävä äitiä. Se on jännä että kun tuli paha mieli jostain asiasta, niin ratkaisut siihen tuntuivat joskus epäoikeudenmukaisilta. On ehkä vaikea lohduttaa vieraan lasta, en tiedä, tai huomata sen tarve.

No, pääasiahan on että kaikki ovat onnellisia ja tekevät ratkaisunsa itse. Minun mielestäni alle kolmevuotiaan paikka on kotona. Leikki-ikäinen lapsi saattaa viihtyä puolipäiväisenä päiväkodissa. Mutta tärkeintähän on se aika, jonka lapsen kanssa viettää. Onko läsnä, niinkuin nyt hienosti sanotaan. Pitkän työpäivän jälkeen se ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia asioita.

• Ei vielä äiti
        paatos kirjoitti:

Biologinen tunneside on se asia, joka erottaa hoitajan ja äidin lapsesta. Eli varmasti lapsen on ihan hyväkin olla hoidossa, mutta tulee siinä päivän aikana niitä tilanteita, joista oma äiti parhaiten tietää miten menetellä ja miten tarpeisiin vastata. Näin on varsinkin silloin kun on kyse alle kolmevuotiaasta.

Tinkimisellä tarkoitin sitä että kun olet asuntovelallinen, onko se asuntovelka syy siihen että sanot: "minun on pakko mennä töihin, emme tule toimeen muuten." Tämähän on suorastaan klishee jo näilläkin palstoilla keskusteluissa, enkä suinkaan epäile sen paikkansapitävyyttä. Mietin vain sitä, että ENNEN kuin on sitä velkaa, voisiko suunitella sen ottamista sellaiseen summaan, että toisella vanhemmista olisi mahdollista hoitaa lasta kotona muutamia vuosia. Millaiset muut ratkaisut ja omat toiveet vaikuttavat siihen, että voi olla kotona lapsen kanssa? Vai tuleeko eteen se kysymys, että haluaakin jotain muuta, kun olla lapsen kanssa kotona?Alunperinhän täällä keskusteltiin siitä että että ei tulisi laittaa alle kolmevuotiasta hoitoon.

Minäkin olin pienenä päiväkodissa, sitä ennen olin ollut eri hoitotädeillä. Päiväkoti oli siitä kiva paikka että tunsin olevani siellä tasa-arvoinen muiden kanssa. Perhepäivähoitajista viimeisin suosi aina omaa lastaan ja veti röökiä kuin korsteeni, sisällä. 70-luvulla päiväkoti oli mielestäni erilainen. Silloin oli hoitajia riittävästi, eihän siellä silti aina kivaa ollut ja joskus oli ikävä äitiä. Se on jännä että kun tuli paha mieli jostain asiasta, niin ratkaisut siihen tuntuivat joskus epäoikeudenmukaisilta. On ehkä vaikea lohduttaa vieraan lasta, en tiedä, tai huomata sen tarve.

No, pääasiahan on että kaikki ovat onnellisia ja tekevät ratkaisunsa itse. Minun mielestäni alle kolmevuotiaan paikka on kotona. Leikki-ikäinen lapsi saattaa viihtyä puolipäiväisenä päiväkodissa. Mutta tärkeintähän on se aika, jonka lapsen kanssa viettää. Onko läsnä, niinkuin nyt hienosti sanotaan. Pitkän työpäivän jälkeen se ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia asioita.

Tässä ollaan jo ehkä hivenen eksytty aiheesta, joka siis oli minkä ikäisenä lasta tulisi laittaa päivähoitoon vai tulisiko laittaa ollenkaan. Mutta jatketaan silti...

Toki oma äiti aina tietää parhaiten, tai ainakin pitäisi tietää. Mutta kuinka moni äiti tunnistaa viivästyneen puheen, heikentyneen kuulon, puuttuvat sosiaaliset taidot, alkavan masennuksen tai muita kehityshäiriöitä? Eli joskus on ihan hyvä, että lapsi on ammattilaisen käsissä, päivän ajan. Tietysti kaikilla lapsilla nämä ongelmat eivät ilmene, mutta jos ne ilmenee, on hyvä jos lapsi saa tarvitsemansa avun ja erikoishoidon mahdollisimman nopeasti.

Itse taisin jo ensimmäisessä viestissäni sanoa, etten halua olla kotona lapsen kanssa kunnes tämä menee kouluun. Silti tottakai haluaisin olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään kotona, taitaa tuo paljon mainostettu 3v olla raja.

En minä koskaan tule yksin olemaan asuntovelallinen, eiköhän puolet lainasta lankea miehelleni. Eikä velka tai pakko (toivottavasti) tule olemaan suurin syy töihinpalaamiselleni, vaan minun oma tahtoni. Tahdon olla töissä, tahdon harjoittaa ammattiani, tahdon ylläpitää ammattitaitoni. Tiedän, että mikäli jäisin kuudeksi, tai edes reilut kolmeksi, vuodeksi kotiin olisin onneton ja tuntisin itseni turhaksi. Olen hankkinut koulutuksen - ammatin - jota haluan harjoittaa. En halua luoda uraa, mutta haluan tehdä sitä, mille tunnen kutsumusta. Silti haluan perheen. Olenko paha ihminen?

Tottakai tulisimme toimeen ilman, että minä kävisin töissä. Mieheni on korkeastikoulutettu ja tienaa hyvin. Joten tuo palstan klisee ei päde minuun. Olemme jo opiskeluaikana tottuneet tulemaan toimeen vähällä, ruokarahammekin on enimmillään 50e viikossa. Joten mikäli mitään pahaa ei tapahdu (sairaus yms.) minun tuskin on "pakko" palata työelämään, teen siitä omasta tahdostani. Luovutan lapseni, kunhan hän yltää sopivaan ikään, ammattilaisten käsiin. Ja teen sen luotettavin mielin ja hyvällä omatunnolla. Minä olen sentään hyvä ihminen, miksi minusta siis ei tulisi hyvää äitiä?

En vielä murehdi näitä asioita liikaa, olen optimisti ja uskon, että asiat aina järjestyy parhain päin. Ja tiedän, että lapsuus ei voi olla onnellinen jos lapsen vanhemmat eivät ole onnellisia, joten jos minun täytyy käydä töissä ollakseni onnellinen niin teen sen. Tahdon lapselleni parasta, ja se paras taitaa olla päivähoitopaikka 2-vuotiaasta asti.

• hoitaja

Samaa mieltä kanssasi! Säälittää pikkuiset alle 3v joilla on joskus 10 tuntisia päiviä,äitihän on tärkein siinä iässä.Ikävä tosi asia on myös että vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon vaikka itsellä on loma. Mitä te ajattelette? Mitä lapsenne teille merkitsee?

• Tillin tallin tömpsis

Puhut asiaa!!!Nykyiset vanhemmat ovat niin mukavuuden haluisia että kun lapsi täyttää 10kk,on OIKEUS saada päivähoitopaikka ja sen takia LAPSI VIEDÄÄN HOITOON 10h/pv!eikä ajatella että kuinka pieni lapsi KAIPAA omaa äitiä,ei me hoitotädit voida olla teidän korvikkeita!(vaikka todellisuudessa ollaankin.)Minua harmittaa vanhempien puolesta kun he eivät voi olla katsomassa niitä mukavia temppuja mitä lapset oppivat kun kehittyvät..ensimmäiset askeleet,sanat,pissaamiset pottaan yms.Onnksi itse näemme ne kaikki!Olemmehan me suurimman osan ajasta heidän kanssaan,vanhemmat ovat about 5tuntia päivässä..(jos nukkumista ei lasketa),me näemme sen 10tuntia!miettikääpä vanhemmat sitäkin!me käytännössä kasvatamme lapsenne,jotka te olette halunneet itsellenne iloksi ja elämään rikkautta tuovaksi..nyt se rikkaus tuleekin meille!Nyt voisi sanoa että sääliksi käy te vanhemmat!

• äiti

en näe mitään mieltä jos muksua pidetään loman aikaan tms. hoidossa koska silloin olisi sitä kuuluisaa yhteistä aikaa- mutta kaikilla se ei onnistu..käyn 3vuorotöissä ja opiskelen- joskus on pakko viedä "vapaapäivänä" muksu hoitoon et saa tehtyä tehtäviä. Olisin iloinen jos vkl tms vapaata ja sais olla perheen kanssa!

• Ap-täti

Minun tarkoitus ei ollut kritisoida kenenkään päätöksiä, kaikki kun olemme aikuisia ihmisiä ja vastuussa omasta elämästä. Halusin vaan herättää vanhemmat katsomaan että onko töihin lähtö tarpeessa.

Tämä perhe minkä kuvailin oli muutenkin omanlaatuinen. Äidillä oli selvästi tarvetta loistaa lastensa kautta. Tähän pitkään päivään kun vielä kuului: Taitoluistelu, cello, viulu, sirkuskoulu ja muut harrastukset. Äiti kysyi aina saako hänen lapset esiintyä joulujuhlissa ja kevätjuhlissa. Kaiken vielä kruunas se että lapset oli täysin suomenkielisestä perheestä ruotsinkielisessä päivähoidossa. Toisella vuosi aikaa oppia koulukielensä. Lomalla jos lapset ei ollu päiväkodissa niin piti reissata aina jonnekin, huomas että lapset kärsi.

Nämä lapset olivat jo päiväkodin rapulla kl.6.30 ja äiti vielä sanoi että ne menevät nukkumaan kl.19 että jaksavat nousta. Haloo kaksi tuntia laatuaikaa: vähemmän jos äiti haki 17.10 ja kotiin kesti ainakin 30min ajaa.

Lapset oli päiväkodissa jos olivat kipeenä. Toiselle lapselle oli tullut vesirokko ja hänen piti lähteä koulun jälkeen kaverin luokse (oli aamulla jo näppylöitä). Tyttö sitten lähti kaverin luokse missä perheen isällä ei ollu ollut vesirokkoa sillä seurauksella että tämä isä joutui sairaalaan. Yhden kerran äiti toi lapset päiväkotiin kun oli itse vatsataudissa. Miten jaksoi?Laskettiin leikkiä että mitä jos olis ripuloinu housuun matkalla?

• Mietippä

Hei sinä AP-täti joka kirjoittelet tänne hoitohenkilökuntana...ETHÄN UNOHDA VAITIOLOVELVOLLISUUTTASI?noista sinun kertomuksistasi joku saattaa tunnistaa itsensä.Varo ettet istu kohta oikeudessa liiasta puhumisesta!Mikset keskustele suoraan kyseisen perheen kanssa?mieti mitä sammakoita suustasi päästät!tätä keskustelupalstaa lukee tuhannet ihmiset...HUH,ei onneksi en ole sinä!

• niitti
        Mietippä kirjoitti:

Hei sinä AP-täti joka kirjoittelet tänne hoitohenkilökuntana...ETHÄN UNOHDA VAITIOLOVELVOLLISUUTTASI?noista sinun kertomuksistasi joku saattaa tunnistaa itsensä.Varo ettet istu kohta oikeudessa liiasta puhumisesta!Mikset keskustele suoraan kyseisen perheen kanssa?mieti mitä sammakoita suustasi päästät!tätä keskustelupalstaa lukee tuhannet ihmiset...HUH,ei onneksi en ole sinä!

Joo tämä AP-täti voikin sitten ruveta odottelemaan postiluukustaan postia. Tai kirjoitaa kovin kauniiseen sävyyn vastineen tähän ketjuun.

On se jum****a kumma kun vaan jaksetaan arvostella toisten valintoja eikä tehdä sitä omaa työtä nöyränä. Jos vanhempia epäilet "rikoksesta" on sosisaaliviranomaiset oikea kanava. Muutoin suu kiinni.

• Yksin

Olen itse kyseinen lapsi! Enkö saa kirjoittaa omasta elämästä miten meillä oli Iso talo ja Upouudet autot mutta rakkautta ei ollu. Minun vanhemmat ei ollu koskaan kotona (onneksi oli kännykkä). Jos ois ollu tarhaa heti synnytyssairaalasta olisin sen käynyt! Olen oikeesti LTO syy varmaan on se että vietin siellä niin paljon aikaa. Olin aina hoidossa loma tai ei! Ennen kun aloitin koulun olin viikon lomalla ja silloin mummolassa (ei kotona). Mua on kiusattu tästä kun muut lapset alkoivat ymmärtää että äitini oli ope! Silti ei ollu koskaan kotona!

• Isoäiti3

Kyllä se niin on, vaikka joskus tuntui ettei jaksa, että hyvä oli kun hoidin lapseni kotona. Lapset ovat jo aikuisia, ja ovat sanoneet että oli ihana tulla jopa kouluikäisenä kotiin kun pulla tuoksui. Sääliksi kävi naapurin Ville kun sai yksin mennä tyhjään kotiin. Älkää hyvät vanhemmat viekö alle 3-vuotiaita hoitoon. Tai jos on pakko sauma, niin hommatkaa edes hoitaja kotiin. Että ne lapsiraukat sais edes jonkinlaisen perusturvan elämälleen. Aivan varmasti aikasin hoitoon retuuttamisella on psyykkisiä vaikutuksia isompana. Naapurin 11 vuotias poika sanoi että sääliksi käy nuo pienet tarhalapset, kun ne illalla vielä oottaa että millon äiti tulee hakeen. Alle 3 vuotiaille hoitaja kotiin ja äideille korkeintaan 6 tunnin päivät. Jos ei yhdelle lapselle voi palkata hoitajaa kotiin, niin lyökää pari kolme perhettä lapset kimppaan ja palkatkaa yksityisen hoidontuella hoitaja vuoronperään jokaisen kotiin. On halvempikin vaihtoehto kuin tarha- ja perhepäivähoito.

• Sanna

Heh, melekoinen provo tuo sun viestis.

Väität olevasi LTO, eli olet peruskoulun ja lukion (yht. 12v) jälkeen hankkinut kandidaatti- tai maisteritutkinnon, johon menee 4-6v. Eli olet käynyt koulua 16-20v (olettaen, että pääsit opiskelemaan suoraan lukiosta).

Silti väität, että vanhemmillasi/sinulla oli kännykkä kun olit pieni ja kotona. Ei tainnut kännyköitä olla 20 vuotta sitten, saati 24 vuotta sitten!

Joten joo, hieno tarina, eipä vaan taida olla totta, ei ainakaan sinun kokemana.

• äippäliini

Täällä on monessa keskustelussa puhuttu lapsen päiväkotiin viemisestä sen ja sen ikäisenä ja onko se sitten oikein vai väärin. näitä tekstejä lukiessani on mieleeni tullut kysymys: Miksi lapsia tehdään? Jos kerran rakastaa työtänsä enämmän kuin lapsen kanssa kotona olemista, niin miksi lapsi on tarvinnut tehdä? Eikö olisi silloin kaikkien kannalta parempi vain tehdä sitä työtä? Jos lapsen kanssa ei jaksa kotona vaan se täytyy viedä tarhaan heti kun äitiysloma loppuu, niin miksi hänet/he on täytynyt tehdä? Eikö se ole tiedossa jo etukäteenkin, että lapsessa on tehtävää ja hommaa, se ei ole aina helppoa.
      Olisin siis halukas tietämään, miksi olette lapsenne tehneet (tässä tapauksessa käytän sanaa 'tehneet' enkä sanaa 'saaneet' ja mielestäni se on ihan oikein!)???

• isä*

Ai että lapset tai työ? Haloo! Eiköhän nuo yhdessäkin toimi.

Terveisin perhe, bruttotulot 120 000 e/vuosi ja kaikilla on kivaa. Lasten kanssa ollaan kaikki työajan ulkopuolinen aika. Eikä ole mummoja tai muita apulaisia lähimaillakaan. Voi tätä onnea jonka lapsista saa. Ja tarhaan lapset menevät riemusta kiljuen. Kuten myös tulevat pois.

• xerxes
        isä* kirjoitti:

Ai että lapset tai työ? Haloo! Eiköhän nuo yhdessäkin toimi.

Terveisin perhe, bruttotulot 120 000 e/vuosi ja kaikilla on kivaa. Lasten kanssa ollaan kaikki työajan ulkopuolinen aika. Eikä ole mummoja tai muita apulaisia lähimaillakaan. Voi tätä onnea jonka lapsista saa. Ja tarhaan lapset menevät riemusta kiljuen. Kuten myös tulevat pois.

hyvät liksat, sen varmaan halusit tuoda esille. Saattekos vielä tukea tarhamaksuihin, riemusta kiljuen.

• isä*
        xerxes kirjoitti:

hyvät liksat, sen varmaan halusit tuoda esille. Saattekos vielä tukea tarhamaksuihin, riemusta kiljuen.

Ei piru vie saada. Pitääkin tarkistaa olisiko jotain saatavilla.

• Solina

Aikuisilla on kova tarve olla oikeassa. Jos oikeasti ja rehellisesti mietitään, mikä on lapsen etu, niin kyllä suurelle enemmistölle alle kolmivuotiaista kotihoito on paras vaihtoehto. Jos ei sitä omalla vanhemman vaistollaan tunne, niin asiaa aukeaa hyvin, kun lukee lastenpsykiatrien kirjoittamia teoksia. Niissä on kuvattu todella hyvin ja eläytyvästi, miten LAPSI kokee erossaolon lähimmästä ihmisestä. (esim. Tuula Tamminen: Olipa kerran lapsuus)

Päiväkoti on aikamoinen laitos 8kk - 2-vuotiaalle. Hoitajia on aivan liian vähän, ja nekin vaihtuvia. Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla ollakaan, jos kokee että alle kolmivuotias tarvitsee niin kauheasti kodin ulkopuolisia virikkeitä.

Monille vaan asuntolainan lyhentäminen ja materialistinen elämäntyyli on tärkeämpi kuin oma lapsi. Pieni lapsi ei tarvitse omistusasuntoa tai uutta autoa. Niitä ehtii maksamaan myöhemminkin.

Mielipiteeni on kärkevä, mutta seison todellakin omien sanojeni takana. Kaikilla ei tietysti ole todellista valinnanmahdolisuutta, sen ymmärrän.

• isä_

> Päiväkoti on aikamoinen laitos 8kk - 2-vuotiaalle.

Koti, jossa on 4-5 lasta on ihan vastaava laitos.

> Hoitajia on aivan liian vähän, ja nekin vaihtuvia.

Koti, jossa on 4-5 lasta on hoitajia ihan yhtä vähän, keskimäärin vähemmänkin.

> Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla ollakaan, jos kokee että alle kolmivuotias tarvitsee niin kauheasti kodin ulkopuolisia virikkeitä.

Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla olla, joka väittää, että missään muualla ei lapsesta kasva terve ja tasapainoinen ihminen, kuin kotona kasvaneesta.

> Monille vaan asuntolainan lyhentäminen ja materialistinen elämäntyyli on tärkeämpi kuin oma lapsi.

Vaikka tulomme ovat yli 140 te vuodessa ovat lapsemme osin olleet tarhassa - mutta myös kotona. Lainaa ei ole eikä tarvita. Eikä elämäntyyli varmasti ole materialistinen (sana joka kovasti kaipaa täsmentämistä!) Enkä silti pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona lasteni turvattua perintöä ja jeesaamista rahallisesti kun se tilanne tulee. Ja silti väitän, että lapsemme ovat hyvin tasapainoisia. Joku ei vaan halua olla kokopäiväisesti kotona lasten kanssa. Älä tuomitse heitä. En minäkään sinua.

> Pieni lapsi ei tarvitse omistusasuntoa tai uutta autoa. Niitä ehtii maksamaan myöhemminkin.

Kyllä meidän omistusasunnoista ja autoista on lapsillekin iloa ;)

> Mielipiteeni on kärkevä, mutta seison todellakin omien sanojeni takana.

Samoin.

> Kaikilla ei tietysti ole todellista valinnanmahdolisuutta, sen ymmärrän.

Ei olekaan. Meillä on. Ja senkin voisit yrittää ymmärtää.

• Solina
        isä_ kirjoitti:

> Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla ollakaan, jos kokee että alle kolmivuotias tarvitsee niin kauheasti kodin ulkopuolisia virikkeitä.

Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla olla, joka väittää, että missään muualla ei lapsesta kasva terve ja tasapainoinen ihminen, kuin kotona kasvaneesta.

> Monille vaan asuntolainan lyhentäminen ja materialistinen elämäntyyli on tärkeämpi kuin oma lapsi.

Vaikka tulomme ovat yli 140 te vuodessa ovat lapsemme osin olleet tarhassa - mutta myös kotona. Lainaa ei ole eikä tarvita. Eikä elämäntyyli varmasti ole materialistinen (sana joka kovasti kaipaa täsmentämistä!) Enkä silti pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona lasteni turvattua perintöä ja jeesaamista rahallisesti kun se tilanne tulee. Ja silti väitän, että lapsemme ovat hyvin tasapainoisia. Joku ei vaan halua olla kokopäiväisesti kotona lasten kanssa. Älä tuomitse heitä. En minäkään sinua.

> Pieni lapsi ei tarvitse omistusasuntoa tai uutta autoa. Niitä ehtii maksamaan myöhemminkin.

Samoin.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että muualla kuin kotihoidossa kasvaneista lapsista kasvaa häiriintyneitä. Päiväkoti vaikuttaa lapsen kiintymystapaan ja perusturvallisuuteen, ja toki päiväkodin vaikutukset riippuvat monesta muustakin asiasta, kuten kuinka pitkiä hoitopäivät ovat, millaiset kotiolot ovat, lapsen persoonallisuudesta, päiväkodin tasosta jne...

Eikä kotona hoitaminen parin kolmen vuoden ajan tarkoita sitä, etteikö lapsen tulevaisuutta voisi turvata taloudellisesti, esim. säästämällä lapselle kuukausittain rahaa. Kyllä sitä ehtii tahkota työelämässä tämän kolmen vuoden jälkeenkin.

Mielestäni perusteluni olivat asialliset.

• Kotiäiti...
        isä_ kirjoitti:

Samoin.

"koti jossa on 4-5 lasta on ihan vastaava laitos (kuin päiväkoti)."

Kotona tuskin on saman ikäisiä lapsia 4-5 kpl, tällaiset monisikiöraskaudet ovat harvinaisia. Jos lapsia onkin niin paljon, he ovat sisarussuhteessa eli kasvaneet tilanteeseen syntymästään asti, joka on tyystin eri asia kuin toisilleen vieraat lapset yhtäkkiä yhdessä.

"Miten huono itsetunto täytyy vanhemmalla olla, joka väittää, että missään muualla ei lapsesta kasva terve ja tasapainoinen, kuin kotona kasvaneesta."

Erittäin hyvä itsetunto että uskaltaa tehdä poikkeavan ratkaisun ja kuunella ja nähdä lapsensa tarpeita. Käyttää maalaisjärkeä ja tutkittua tietoa hyväksi lasten hoidossa. Luottaa omaan itseensä kasvattajana. Antaa aidosti omaa aikaansa lapsille kun he ovat pieniä, ei tunteina tai minuutteina, vaan elämänkokoisina päivinä.

Tuosta rahasta vielä, älä huoli, kyllä me kaikki täälä suomi24 ollaan kuultu moneen kertaan teidän perheen tulot ja sosioekonominen asema. Onko sinulla huono itsetunto, kun sitä pitää niin moneen otteeseen tuoda esille? On hienoa että menestytte taloudellisesti hyvin!

Asunnot ja autot ovat niitä menoeriä, jotka voi suunitella etukäteen niin että ei tarvitse vedota suuriin menoihin viedäkseen lapsen alle 3v päiväkotiin. On meilläkin omistusasunto ja kaksi autoa, eikä lainaakaan ole paljoa jäljellä. Silti minä olen kotona (ja iltatyössä) ja ihan hyvin ollan tultu toimeen. Mutta pienelle vauvalle tärkeintä ei ole omistusasunto vaan häntä hoitavat vanhemmat. Biologisen tunnesiteen ja kiintymyssuhteen luominen. Eikä tämä onnistu, jos hoitaja vaihtuu jatkuvasti tai niitä on useita ja ympäristössä on liikaa ärsykkeitä.

Jos alle kolmevuotiaan lapsen päiväkotiin vieminen näiden tietojen valossa on todellinen vaihtoehto, voi siitä aina päätellä jotain vanhempien arvomaailmasta. Ja sen näytöksen me olemme täällä tosiaan nähneet useaan otteeseen.

• s...

mutta perhepäivä hoitajalla...poika nyt 2kk ollu siellä ja viihtyy aivan erinomaisesti,vihdoin saa leikkiä muidenkin kun vanhempien kanssa!!!Ikää hänelle onkin kertynyt jo 2,5v...ja olen huomennut että hoitopaikka on lisännyt sosiaalisuutta ja ryhmätyöskentelyä...enään ei ole niin kovin sitä MINÄ MINÄ- asennetta..onnex:)Mutta kai kukin tavallaan lapsensa hoitaa...ja sehän on pääasia että hoitaa...kun heitteille jättöjä on tässäkin maassa paljon...ja lisääntymään päin:(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe