Koetko olevasi yksinäinen,

pirremiinapas

minä koen, mitähän keksisi, kun en oikein pääse mihinkään omaishoitajuuteni kanssa; en kyllä valita omaishoitajuuttani, sehän oli oma valintani, mutta siltikin - olenkohan ainut outo lintu maalimassa..:/

67

1045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mihinmenisit

      Oliko niin että otit miehesi hoitokodista takaisin kotiin hoidettavaksi?
      Miksi teit niin?

      • Onko yksinäisyytesi itsekyyttä? Voit soittaa ystävillesi ja pyytää heitä kotiisi. Omaishoitaja voi pistäytyä sovitusti tutulla kahvilla, tai lähibaarissa. Et ole yksin, koska sinulla on omainen, jota hoidat.


      • pirremiinapas
        arvo.e kirjoitti:

        Onko yksinäisyytesi itsekyyttä? Voit soittaa ystävillesi ja pyytää heitä kotiisi. Omaishoitaja voi pistäytyä sovitusti tutulla kahvilla, tai lähibaarissa. Et ole yksin, koska sinulla on omainen, jota hoidat.

        En olekaan yksin, mutta olen yksinäinen , se on tunnetila ei fyysinen yksinäisyys.
        Käyn kahvilla naapurissa ja hekin tulevat meille kun niin tahdon, en mie sillä tavalla ole yksinäinen, mutta jotenkin en saa ajoiksi mitään mainittavaa, no tänään paistoin ruisleipää, se oli viihdyttävää he.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        En olekaan yksin, mutta olen yksinäinen , se on tunnetila ei fyysinen yksinäisyys.
        Käyn kahvilla naapurissa ja hekin tulevat meille kun niin tahdon, en mie sillä tavalla ole yksinäinen, mutta jotenkin en saa ajoiksi mitään mainittavaa, no tänään paistoin ruisleipää, se oli viihdyttävää he.

        Hyvä olla jotain tekemistä. Ruisleipää en ole tehnyt vuosikymmenin - maamieskoulusssa aikoinaan viimeksi. Kokkailen tosin muuten ja pyydän tutun maistamaan aikaasaannoksiani - harvoin saan kehuja.


    • Onkohan.hyödyksi.tämä

      Aikanaan avioliitossa tunsin itseni yksinäiseksi. Tunne on surkea, itsetunto tippuu ja tuntee outoa syyllisyyttä ettei tee itseään eikä toista kohtaan oikein. Nyt jälkeenpäin tiedän että pakotin itseni olemaan siinä liitossa, kun ei oikein ollut selkeää syytä miksi lähtisin. Sitten tuli syy, eron ollessa kohdalla pidin toista osapuolta syyllisenä, niin hän olikin, mutta nyt tajuan että provosoin hänen toimimaan väärin, että pääsin eroon.
      Tästä juonnan että oletko omaishoitaja jostakin pakosta;
      - että näin tunnet itsesi hyväksi ihmiseksi,
      - että vaan kuuluu tehdä näin,
      - että teet näin, ettet joutuisi myöhemmin katumaan (minun liitossa pysymisen syy oli tämä, siis jonkinlainen pelko)
      - että jos olisitkin vielä yksinäisempi jollet olisi omaishoitaja.
      Nyt elän toisenlaista elämää, enkä koe itseäni yksinäiseksi oikeastaan koskaan. Äsken tuttava soitti ja pyysi tapahtumaan. En lähtenyt vaan olen täällä kotona ihan yksin olematta yksinäinen. Illalla on meno, ihan vain itseni valitsema.
      Mieti asiaa omalla kohdallasi. Helpottaa jo sekin että ymmärrät itse yksinäisyytesi syyn vaikka et mitään muutosta tekisikään. Toivon parempaa sinulle...

      • pirremiinapas

        Tuo viimeinen vaihtoehto on se miksi ryhdyin om -hoitajaksi, ja sekin kun näin mitä se laitoshoito oli, lisäksi oli kurjaa kun mieheni oli joka kerta lähdössä kotiin, - tiedätkö miltä tuntuu lähteä kotiin siinä tilanteessa.
        Yksinäisyyden tunne on kai "vain" henkistä laatua, tunnen ettei minulla ole juttuseuraa, olisiko turhautumista tähän "köyhään" henkiseen elämään.., olen kai tyhmä kun en osaa viihdyttää itseäni..


    • En koe, olinpa yksin kaksin tai kolmin.
      Tänään olen kaksin poikani kanssa, kävelimme kivan lenkin, kahvittelimme äsken, juttelen hänelle, kuuntelemme musiikkia ja pyykkikone hyrrää taustalla.
      Viihdyn kotona, täällä ei ole koskaan tylsää.

      Toivon että keksit jotain millä yksinäisyys helpottaa.

      • Bengalitikku

        Omaishoitajilta kysyisin, paljonko aikaa menee päivästä tai vuorokaudesta perusasioiden tekemiseen? Ei ole pakko kertoa, mutta voisi antaa käsityksen sitovuudesta.
        Arvon tavoin, ehdottaisin Pirrelle ystävän kutsumista luokseen käymään.
        Vaihtelu ei liene pahasta.
        Onko olemassa mitään opaskirjaa läheishoitajille?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Omaishoitajilta kysyisin, paljonko aikaa menee päivästä tai vuorokaudesta perusasioiden tekemiseen? Ei ole pakko kertoa, mutta voisi antaa käsityksen sitovuudesta.
        Arvon tavoin, ehdottaisin Pirrelle ystävän kutsumista luokseen käymään.
        Vaihtelu ei liene pahasta.
        Onko olemassa mitään opaskirjaa läheishoitajille?

        En ole minuutteja laskenut kuinka kauan menee riisuessa, pestessä, pukiessa, vaippaa vaihtaessa. Riippuu vähän siitäkin onko vain pissat vaiko peräti kakat vaipassa.
        Öisin saatetaan valvoa ja vaellella, epilepsiakohtauksiin herätä ja niitä seurata.
        Ruokaa laittaisin, tiskaisin ja siivoaisin muutenkin, pyykkiä pesisin vähemmän, nyt saattaa neljäkin koneellista pyöriä päivässä. Ei toki joka päivä.
        Läsnäolo on sitovinta, poikaa ei voi jättää ollenkaan yksin, mutta kun olen muutenkin enimmäkseen kotona, niin siihenkin on tottunut.


      • Bengalitikku

        Mitä tähän osaan sanoa?
        Olet erityinen äiti.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Mitä tähän osaan sanoa?
        Olet erityinen äiti.

        Tai vähän erilainen iäkkäämpi äiti ja ehkä erityislapsi/aikuinen tarvitseekin erilaisen äidin kuin myös isänkin.

        Kysyit oppaista, niistä en ole ottanut selvää, itse olen pärjännyt ammattini/työkokemukseni ja maalaisjärjen avulla.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Omaishoitajilta kysyisin, paljonko aikaa menee päivästä tai vuorokaudesta perusasioiden tekemiseen? Ei ole pakko kertoa, mutta voisi antaa käsityksen sitovuudesta.
        Arvon tavoin, ehdottaisin Pirrelle ystävän kutsumista luokseen käymään.
        Vaihtelu ei liene pahasta.
        Onko olemassa mitään opaskirjaa läheishoitajille?

        Meillä meni lähes päivät pitkät varuillaan ollessa. Jos meinasi vaikka lukea tai käydä suihkussa niin avunpyyntö kuului omaisen huoneesta. Aamulla omaisen hampaiden ja muu pesu vaipan vaihto ensimmäisenä, syöttäminen ja pukeminen, usein joutui vaihtamaan kaikki vuodevaatteet päivittäin. Lääkket piti jakaa ja antaa ajallaan.
        Syöttämistä, juottamista ja kääntelyä, yölläkin piti käydä kääntämässä ja joskus oli vaihdettava vaippakin.
        Kun omainen joutui laitokseen niin todella kauan pomppasin omaisen huoneeseen katsomaan onko kaikki hyvin.
        Minä neuvoisin ottamaan vapaata, en olisi jaksanut ilman vapaitani, vaadin perjantaista lauantaihin lopulta sunnuntaihin vapaata joka viikko.
        Menetin vapaiden takia omaishoidontukea ja hoitomaksut tulivat kalliiksi kunnes katto täyttyi. Katsoin että raha ei merkitse mitään kun on kyse omasta jaksamisestani.
        Ei kaikki saa halutessaan vapaata, se on liian sitovaa varsinkin jos hoidettava on suuritöinen.
        En kadu enkä muistele pahalla sitä aikaa, se opetti paljon. Hoidin kaksi vuotta ilman vapaata ja omaishoidontukea kun en tiennyt sellaistakin olevan saatavilla


      • Bengalitikku

        Kiitos, kun kerroitte.
        Antaapa ajattelemisen aihetta meille muille.


      • pirremiinapas

        Kiitos.
        Ei täälläkään ole työstä puutetta, lenkkeilyt on jääneet, kun ei oikein uskalla jättää yksin, paitsi ruokakaupassa pikapikaa käyn n. kerran viikossa, huomenna pitää tehdä terveyskeskus keikka kun tuo miehen yskä taitaa juuttua olemaan, jos pääsisi keuhkokuviin jne., eli huomenna semmoinen ohjelma ainakin.

        Sinulla on terve mies joka jakaa arkesi, minulla on vain mies, muttei hänestä juttuseuraa ole, tietysti juttelenhan mie hänelle, vaikka vastakaiku puuttuukin.


      • pirremiinapas
        Bengalitikku kirjoitti:

        Omaishoitajilta kysyisin, paljonko aikaa menee päivästä tai vuorokaudesta perusasioiden tekemiseen? Ei ole pakko kertoa, mutta voisi antaa käsityksen sitovuudesta.
        Arvon tavoin, ehdottaisin Pirrelle ystävän kutsumista luokseen käymään.
        Vaihtelu ei liene pahasta.
        Onko olemassa mitään opaskirjaa läheishoitajille?

        Minulla on yksi ja kaksikin ystävää, jotka , ainakin toinen tulee kylään aina joittenkin tuliaisten kera, on entinen kuoro kaveri ja nyt päässyt eläkkeelle ja niinollen joutaa hänkin kyläilemään.'
        Hän on myös innokas tapahtumissa kävijä, esim.konserteissa Helsinkiä myöten, nyt taisivat olla Hevi -konsertissa viimeksi :)


      • pirremiinapas
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Meillä meni lähes päivät pitkät varuillaan ollessa. Jos meinasi vaikka lukea tai käydä suihkussa niin avunpyyntö kuului omaisen huoneesta. Aamulla omaisen hampaiden ja muu pesu vaipan vaihto ensimmäisenä, syöttäminen ja pukeminen, usein joutui vaihtamaan kaikki vuodevaatteet päivittäin. Lääkket piti jakaa ja antaa ajallaan.
        Syöttämistä, juottamista ja kääntelyä, yölläkin piti käydä kääntämässä ja joskus oli vaihdettava vaippakin.
        Kun omainen joutui laitokseen niin todella kauan pomppasin omaisen huoneeseen katsomaan onko kaikki hyvin.
        Minä neuvoisin ottamaan vapaata, en olisi jaksanut ilman vapaitani, vaadin perjantaista lauantaihin lopulta sunnuntaihin vapaata joka viikko.
        Menetin vapaiden takia omaishoidontukea ja hoitomaksut tulivat kalliiksi kunnes katto täyttyi. Katsoin että raha ei merkitse mitään kun on kyse omasta jaksamisestani.
        Ei kaikki saa halutessaan vapaata, se on liian sitovaa varsinkin jos hoidettava on suuritöinen.
        En kadu enkä muistele pahalla sitä aikaa, se opetti paljon. Hoidin kaksi vuotta ilman vapaata ja omaishoidontukea kun en tiennyt sellaistakin olevan saatavilla

        Aamuisin tulee hoitaja avuksi aamutoimiin, ja muuta apua en ole toistaiseksi tarvinnut, on tuo nosturi jolla siirrän häntä muulloin esim. pesutuoliin, ja sillä saunaan ja pesutuoli toimii wc pyttynäkin, on tosi kätevä monitoimilaite.
        Nosturilla siirrän sänkyyn jne.,


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Aamuisin tulee hoitaja avuksi aamutoimiin, ja muuta apua en ole toistaiseksi tarvinnut, on tuo nosturi jolla siirrän häntä muulloin esim. pesutuoliin, ja sillä saunaan ja pesutuoli toimii wc pyttynäkin, on tosi kätevä monitoimilaite.
        Nosturilla siirrän sänkyyn jne.,

        Lisään vielä että yöt hän nukkuu hyvin, yskä vaan nyt haittaa niitäkin.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Kiitos.
        Ei täälläkään ole työstä puutetta, lenkkeilyt on jääneet, kun ei oikein uskalla jättää yksin, paitsi ruokakaupassa pikapikaa käyn n. kerran viikossa, huomenna pitää tehdä terveyskeskus keikka kun tuo miehen yskä taitaa juuttua olemaan, jos pääsisi keuhkokuviin jne., eli huomenna semmoinen ohjelma ainakin.

        Sinulla on terve mies joka jakaa arkesi, minulla on vain mies, muttei hänestä juttuseuraa ole, tietysti juttelenhan mie hänelle, vaikka vastakaiku puuttuukin.

        Pirre, on hyvä että meitä on kaksi, muuten olisi vaikeaa.
        Viime vuonna kun miehessä epäiltiin vakavaa sairautta, piti jo miettiä vaihtoehtoja. Nyt sairautta seurataan, pieni huoli päällä kaiken aikaa.

        Tämä päivä on saatu alkuun, pesty ja lääkitty, aamupala nautittu.
        Isompi pyykkipäivä taas, vuode oli myös kastunut.

        Jospa miehesi yskään löytyisi syy ja sopiva lääke, pienetkin asiat hoidettavan kunnossa vaikuttavat arjen sujumiseen.


      • pirremiinapas
        Anceli kirjoitti:

        Pirre, on hyvä että meitä on kaksi, muuten olisi vaikeaa.
        Viime vuonna kun miehessä epäiltiin vakavaa sairautta, piti jo miettiä vaihtoehtoja. Nyt sairautta seurataan, pieni huoli päällä kaiken aikaa.

        Tämä päivä on saatu alkuun, pesty ja lääkitty, aamupala nautittu.
        Isompi pyykkipäivä taas, vuode oli myös kastunut.

        Jospa miehesi yskään löytyisi syy ja sopiva lääke, pienetkin asiat hoidettavan kunnossa vaikuttavat arjen sujumiseen.

        Olen pahoillani Anceli, vakavan sairauden varjo on voimia vievää, joita varmaan tarvitset "lapsesi " hoidossa, vaikka varmasti tarkoilla rutiineilla omaisen hoito teilläkin jo sujuu mallikkaasti.

        Voimia ja jaksamista koko perheelle.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Olen pahoillani Anceli, vakavan sairauden varjo on voimia vievää, joita varmaan tarvitset "lapsesi " hoidossa, vaikka varmasti tarkoilla rutiineilla omaisen hoito teilläkin jo sujuu mallikkaasti.

        Voimia ja jaksamista koko perheelle.

        Kiitos Pirre, elämässä tulee joskus yllättäviä muutoksia, täytyy yrittää sopeutua.


    • Tuulettaa

      Muinoin oli SPR:lla omaishoitajien aputoimintaa. Palkkatukityöllä toimivia oli muutamia tunteja hoitamassa omaista, jotta toinen pääsi hetkeksi hoitamaan asioita tai virkistymään.
      Lieneekö enää vastaavaa, en tiedä. Apuhenkilön pitää olla luotettava, mutta viime vuosina ikääntyneitä on oaljon jäänyt työttömiksi ja uskon sellaisia löytyvän.

      • pirremiinapas

        En kyllä ole kysellyt mistään, ja toisekseen oisikokaan heitä tänne syrjäkylille tulijoita..pitänee käydä kirjastossa jos sattuisi joku hyvä kirja, kirjan mukana pääsisi pois omasta päästään, ikään kuin matkoille ;).


    • bessie--

      Tuolla ylempänä nimimerkki "Onkohan.hyödyksi.tämä" antoi seuraavan, mielestäni oikein hyvän neuvon: "Mieti asiaa omalla kohdallasi. Helpottaa jo sekin että ymmärrät itse yksinäisyytesi syyn vaikka et mitään muutosta tekisikään. Toivon parempaa sinulle... "

      Et suinkaan ole "ainut outo lintu maailmassa", meitä yksinäisiä on paljon. Tämä palsta on meille yksinäisille(kin) 'matalan kynnyksen' paikka, olemme täällä vuosien mittaan tutustuneet toisiimme ja muodostamme jonkinlaisen yhteisön. Ehkä ja toivottavasti se joskus vähän edes lievittää yksinäisyyden tunnettasi?

      • Onkohan.hyödyksi.tämä

        Et ilmeisesti lukenut viestiäni, huiskaisit vain jonkin vastauksen. En ole ollenkaan yksinäinen nyt, oikein onnellinen ihminen. Laitoitkohan aloituksen vain jotain juttua suoltaaksesi, kun et vastausta noteeraa. Luulin sinun neuvoa kysyvän, siihen vastasin.


      • bessie--
        Onkohan.hyödyksi.tämä kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut viestiäni, huiskaisit vain jonkin vastauksen. En ole ollenkaan yksinäinen nyt, oikein onnellinen ihminen. Laitoitkohan aloituksen vain jotain juttua suoltaaksesi, kun et vastausta noteeraa. Luulin sinun neuvoa kysyvän, siihen vastasin.

        ???
        Tuo minun 17:53 kirjoittamani viesti on osoitettu aloitukseen, ja siis tarkoitettu aloittajalle. Kyllä minä luin sinunkin viestisi, mutta Pirrelle siis vastasin, en sinulle.


      • pirremiinapas

        Kiitos, olen samaa mieltä tämän palstan hyödystä, saa täältä jotain vastakaikua ja ajatusten vaihtoakin syntyy.
        Viime aikoina vaan on ollut ongelmia tämän koneeni kanssa, ja taas en saanut reititintäni yksityiseen verkkoon, joten kai tämän yhteyden voi sitten jakaa ympäri maailmaa, ei kannattaisi taas käyttää kallista seppää korjaamassa asetuksia.


      • pirremiinapas
        Onkohan.hyödyksi.tämä kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut viestiäni, huiskaisit vain jonkin vastauksen. En ole ollenkaan yksinäinen nyt, oikein onnellinen ihminen. Laitoitkohan aloituksen vain jotain juttua suoltaaksesi, kun et vastausta noteeraa. Luulin sinun neuvoa kysyvän, siihen vastasin.

        Anteeksi, jos en osannut vastata oikein.
        Kiitos kannustuksesta :)


      • jkhhkkhut
        pirremiinapas kirjoitti:

        Kiitos, olen samaa mieltä tämän palstan hyödystä, saa täältä jotain vastakaikua ja ajatusten vaihtoakin syntyy.
        Viime aikoina vaan on ollut ongelmia tämän koneeni kanssa, ja taas en saanut reititintäni yksityiseen verkkoon, joten kai tämän yhteyden voi sitten jakaa ympäri maailmaa, ei kannattaisi taas käyttää kallista seppää korjaamassa asetuksia.

        """taas en saanut reititintäni yksityiseen verkkoon, joten kai tämän yhteyden voi sitten jakaa ympäri maailmaa"""

        Yksityisen verkon luot kotona olevien laitteittesi kanssa, jos haluat jakaa tiedostojasi. Internetiin menet julkisen verkon asetuksilla, koska se suojaa paremmin omat tiedostosi

        https://www.google.fi/search?q=yksityinen julkinen verkko&client=opera&hs=aZg&channel=suggest&oq=yksityinen julkinen verkko&gs_l=heirloom-serp.3...3434682.3446091.0.3448183.18.17.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1ac.1.34.heirloom-serp..18.0.0.xpxDtFvqgp8

        En ala heittämään läppää ja käyttämään aikaa tästä kanssasi, koska en ole aikaisemmin saanut yhteenkään kysymykseeni vastaustasi.


      • pirremiinapas
        jkhhkkhut kirjoitti:

        """taas en saanut reititintäni yksityiseen verkkoon, joten kai tämän yhteyden voi sitten jakaa ympäri maailmaa"""

        Yksityisen verkon luot kotona olevien laitteittesi kanssa, jos haluat jakaa tiedostojasi. Internetiin menet julkisen verkon asetuksilla, koska se suojaa paremmin omat tiedostosi

        https://www.google.fi/search?q=yksityinen julkinen verkko&client=opera&hs=aZg&channel=suggest&oq=yksityinen julkinen verkko&gs_l=heirloom-serp.3...3434682.3446091.0.3448183.18.17.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1ac.1.34.heirloom-serp..18.0.0.xpxDtFvqgp8

        En ala heittämään läppää ja käyttämään aikaa tästä kanssasi, koska en ole aikaisemmin saanut yhteenkään kysymykseeni vastaustasi.

        Anteeksi jos olen ohittanut, ei ole ollut mitenkään "henkilökohtaista", ja kiitos neuvosta nyt, minä vaan ihmettelen miksi ammatikseen tietokoneita korjaava ja huoltava, ja palkallisena sitä paitsi tekevä ihminen muutti tuon Wlanin yksityiseksi, ja( lasku 165 euroa) nyt se oli muuttunut yllättäen..itsestään, ja kone yrittää aina siirtyä Ethernet yhteyteen..no tämä tästä taas, mutta iso kiitos!


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Anteeksi jos olen ohittanut, ei ole ollut mitenkään "henkilökohtaista", ja kiitos neuvosta nyt, minä vaan ihmettelen miksi ammatikseen tietokoneita korjaava ja huoltava, ja palkallisena sitä paitsi tekevä ihminen muutti tuon Wlanin yksityiseksi, ja( lasku 165 euroa) nyt se oli muuttunut yllättäen..itsestään, ja kone yrittää aina siirtyä Ethernet yhteyteen..no tämä tästä taas, mutta iso kiitos!

        ..niin.."ja sitä paitsi vieraan palveluksessa oleva jne." piti olla..


      • pirremiinapas
        jkhhkkhut kirjoitti:

        """taas en saanut reititintäni yksityiseen verkkoon, joten kai tämän yhteyden voi sitten jakaa ympäri maailmaa"""

        Yksityisen verkon luot kotona olevien laitteittesi kanssa, jos haluat jakaa tiedostojasi. Internetiin menet julkisen verkon asetuksilla, koska se suojaa paremmin omat tiedostosi

        https://www.google.fi/search?q=yksityinen julkinen verkko&client=opera&hs=aZg&channel=suggest&oq=yksityinen julkinen verkko&gs_l=heirloom-serp.3...3434682.3446091.0.3448183.18.17.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1ac.1.34.heirloom-serp..18.0.0.xpxDtFvqgp8

        En ala heittämään läppää ja käyttämään aikaa tästä kanssasi, koska en ole aikaisemmin saanut yhteenkään kysymykseeni vastaustasi.

        Läppää sen verran, että eikös jos reititin on "julkinen", niin silloinhan se vastaa esim. jonkun kuppilan tarjoamaa nettiyhteyttä, ja sitä voi käyttää kuka vaan, edellyttäen tietenkin että salasana on tiedossa?


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Läppää sen verran, että eikös jos reititin on "julkinen", niin silloinhan se vastaa esim. jonkun kuppilan tarjoamaa nettiyhteyttä, ja sitä voi käyttää kuka vaan, edellyttäen tietenkin että salasana on tiedossa?

        Minulla on reititin salasanan takana. Ei se toimi ilman, salasanani on pitkä ja vaikea joten ei olisi ihan helppoa tulla käyttämään ilman lupaani. Niin kauan on yksityinen kun ei kerro salasanaa kenellekään. Kylillä tulee näkyviin naapurien reitittimet, ei niihin silti pääse sisään.


      • jkhhkkhut
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Minulla on reititin salasanan takana. Ei se toimi ilman, salasanani on pitkä ja vaikea joten ei olisi ihan helppoa tulla käyttämään ilman lupaani. Niin kauan on yksityinen kun ei kerro salasanaa kenellekään. Kylillä tulee näkyviin naapurien reitittimet, ei niihin silti pääse sisään.

        Teillä on ilmeisesti kaapeliverkko ja langaton verkko.
        Kun otatte langattomasti yhteyden nettiin otatte yhteyden JULKISEEN VERKKOON, johon muutkin pääsevät.
        """Kylillä tulee näkyviin naapurien reitittimet, ei niihin silti pääse sisään."""

        Käytätte väärää nimitystä Yksityinen verkko, kun tarkoitatte Julkista verkkoa (, jossa teidän yhteytenne verkkoon on SALATTU salasanalla ). Se on langaton, salattu yhteys, mutta ei yksityinen verkko.
        Perusasetuksena omien tiedostojen ja kansioiden parempaan suojaamiseen tulee pitää Julkinen verkko.

        Aikaisemmin nuo nimitykset olivat mielestäni aavistuksen selkeämmät. "Kotiverkko" ja "työpaikan verkko", joissa jaetaan muiden tuttujen koneiden kanssa oman koneen tiedostoja, käytetään asetuksena Yksityinen verkko. Se on siis vähemmän suojattu.
        Muut yhteydet nettiin = Julkinen verkko
        http://i.afterdawn.com/storage/pictures/windows-7-FI_asennus14.jpg

        Langaton verkko tai kaapeliverkko.


      • pirremiinapas
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Minulla on reititin salasanan takana. Ei se toimi ilman, salasanani on pitkä ja vaikea joten ei olisi ihan helppoa tulla käyttämään ilman lupaani. Niin kauan on yksityinen kun ei kerro salasanaa kenellekään. Kylillä tulee näkyviin naapurien reitittimet, ei niihin silti pääse sisään.

        Siinähän se on minullakin, mutta siitä huolimatta se tietokoneen "korjaaja" sanoi että se pitää olla suojaus asetuksissa laitettu kohtaan Yksityinen, kai se salasana on murrettu joskus jo aiemmin, muuten en osaa selittää näitä kone ongelmia, ja niin kuin kerroin asetus vaihtui ilman omia näppäilyjäni...ilm. se PAN -verkko on totta.

        Joka toimii seur.linkin tavoin...

        https://cyber-ninjas.weebly.com/computer-network-and-communication.html


    • Minä joskus takavuosina ajauduin omaishoitajuuteen, kn se sitten loppui, yksiolo oli yhtä juhlaa, niin se on nytkin.
      Mitä siellä on, mihin et pääse, ihmisiä, jotka mutaman tunnin kuluttua muuttuu rasittaviksi, maisemia, jotka toisen kerran nähtynä ei ole mitään.
      Ne ihmisen haaveet on eri, mitä todellisuus. Mutta, kun voi täyttää ne mielikuvat (miehet ei puhu unelmista), ei ne ole mitään.
      Ihmisellä on vain sellainen houre, että sen pitää tavoitella jotakin, mistä se kuvittelee onnensa saavan.

      • pirremiinapas

        Maisemat on kuin maalaus, tekisi mieli ottaa jalusta ja sille kangas ja yrittää vangita sitä sille, vaikka toisaalta taulu on näinkin joka päivä erilainen, jään katsemaan sitä monesti pitkäksi aikaa, nytkin keltainen koivu sinistä selkää vasten, ihan huikea värien kontrasti.

        Kyläläiset ovat auttavaisia, tulevat kuulemma kun vain pyydän, mutta ilkeä heitä liian paljoa vaivata, - kun nyt tässä ajattelen ei minulla pitäisi olla mitään valittamista, mutta eihän se syntisen silmä täyty kun tuhkalla, sannoovat vanahat.


    • Joukossakinvoiolla

      Jos olet oikeasti ja virallisesti jonkun omaishoitaja, niin sullehan kuuluu tietty määrä vapaapäiviä, Myös kotona hoidetavan intervallijaksot (1 - 2 viikkoa hoito- / hoivapaikassa) antavat omaishoitajalle mahdollisuuden lepoon, virkistykseen ja omaan elämään.

      • pirremiinapas

        On kyllä ja kuuluukin, n. kolmen viikon välein on viikko vapaata, ei sen puoleen ole hätiä mitiä.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        On kyllä ja kuuluukin, n. kolmen viikon välein on viikko vapaata, ei sen puoleen ole hätiä mitiä.

        En ole perillä siitä miksi meillä kehitysvammaisten omaishoitajilla on vain kolme vapaapäivää kuukaudessa.
        Itse olen pitänyt neljä vapaajaksoa vuodessa, 6-11 päivän pituisia.
        Aikanaan oli vain viikko vuodessa, joten parempaan on asiat menneet.


      • Bengalitikku

        Olen samaa mieltä: 3 päivää on liian vähän.
        Kuitenkin hoitaminen on työtä, mitä mikään virallinen taho ei tee. Työtä, vaikka kyse on läheisestä. Ja vastuu 24/7.
        Minusta pitäisi olla mahdollisuus levätä ja koota voimia.


      • PitäköötTunkkinsa

        Olen ollut äitini apuna noin kolme vuotta enemmän ja vähemmän säännöllisesti, koska hän ei pärjää yksin kotona, Kotihoito käy usean kerran päivässä ja pari kertaa yössä. Sitten minulle ehdotettiin omaishoidontuen hakemista. Papereita luettuani ymmärsin, että omaishoitajalla on kuukaudessa kokonaista kaksi vapaapäivää. Saa peruspalvelukuntayhtymä kyllä pitää tunkkinsa minun puolestani.


    • Olet rakentanut ympärillesi  häkin. Et pääse ulos, olet yksinäisyyteen tuomittu häkkilintu.

      Kirjoitit et valita ja valitat kuitenkin. Kohtalosi lie monelle omaishoitajalle  tuttu. Velvollisuuden tunne ja ympäristön asettamat paineet sitovat  omaishoitajia yksinäisyyteen sillä hoidettava  on jo kaukana tästä päivästä.

      Anoppini näytti tunteita pieninä hetken väläyksinä, mutta keskittyi sen jälkeen mm. paperiservetin syömiseen.

    • e-e-e

      e-e-n

      • pirremiinapas

        Kiva kun on mukava.


    • vfhimsf

      Koko elämä ja nuoruus kului vuorotöitten maailmassa toisia ihmisiä hoitaessa ja palvellessa avioliitto oli täysin epäonninen irvikuva ihmissuhteesta perhehelvettinä. Mies tahtoi qinavain minun palkkani ja rahani
      -täysin omiin menoihinsa. Suku tappeli jopa lapsilisistäkin. Halusin avioeron . kaikki siihenastiset velat kaatuivat minun maksettavaksi - alaikäisille lapsilleni maksoin elatustukea - miehen uudessa suhteesa ja kodissa ei murrosikäsille enää ollut kotia ja tilaa elämiseen. Vasta eläkkeelle pääsyn jälkeen eka kertaa elossa aikaa miettiä menetetyn oman terveyden ongelmia - en jaksa enkä edes olla omahoitaja kenellekään - tuskin nykykunnossa edes jaksaisikaan - niin raakaa rääkkiä oli viimeiset työvuodet.

      • pirremiinapas

        Hyvä kun selvisit ehjin nahoin eläkkeelle, uskon että olet tyytyväinen nykyiseen tilanteeseesi tuon elämän tilanteen sekasotkun jälkeen :)


    • Sitäodotellessa

      Is aloneliness the same as being free....kyselee Elton John laulussaan.
      Olen yksin mutta en yksinäinen. Hyvin olen viihtynyt itseni kanssa. Nyt on pikkuhiljaa hiipinyt ajatus, että naisellekin olis kyllä käyttöä. Rapsuttaa pihaa ja välillä kahvitella yms. Selän pesuhan olis päivä päälle kruunu.

      • pirremiinapas

        Eikös ne ole miesten markkinat, kun naispuolisia leskiä on enemmistönä, eikun jigiä pyytämään.


      • Olen myös yksin suurimman osan ajasta mutta en ikinä tunne olevani yksinäinen nykyisin. Aina on jotain puuhaa, jos ei muuta niin vaihdan mökiltä kylille ja päinvastoin.
        Olen enimmäkseen saanut sosiaalisista suhteista tarpeekseni, juttelen kyllä jos osuu kohdalle mutta taustalla on halu häipyä omiin oloihini.
        Eilen tein pihahommia, kohta lähden kylille pesemään koneellisen pyykkiä ja katson postin. Illaksi tulen takaisin.
        En omaishoitoaikaankaan tuntenut olevani yksinäinen kovin usein, vaadin vapaata enemmän kuin kolme päivää kk. Lisäksi jos alkoi ahdistaa sain miehen hoitoon ja läksin reissuun. Kerrankin parin päivän varoitusajalla äkkilähdön Brasiliaan yli kahdeksi viikoksi.
        Minulla oli sisäinen mittari joka kertoi että jotain on pakko tehdä että jaksaa taas.


    • 1eero

      Lesken syli olisi lämmin muttei ole ketään syliin otettavaa, montavuotta ollut yksin ja alkanut tottumaan niin hyvin kun vieraita tulee alan toivoa että painuisivat matkoihinsa jos liian kauan puhuvat tuhatkertaa toistettuja tarinoita.

      • mimmimum-..mi

        Syli.. on jo niin lämmin sana että tulee hyvä olo...muistan kun itse erosin ja muutin silloin poikani kanssa...hän asui vain kanssani vuoden verran kunnes muutti tyttöystävänsä kanssa yhteen..naurattaa vieläkin kun muistan miten hän oli kuin mustasukkainen minusta..."ei tarvi niin hymyillä" kun tervehdin jotain miespuolista..ym sellaista.. Nyt hän ...tämä sama poika patistaa minua hakemaan seuraa itselleni ..."ei kukaan tule kotoa hakemaan" ja hän ei voi käsittää miksi nyhjään kotona yksin..ja kaikki minun työkaverit ja ystävät ajattelivat että en kauan ole yksin... Mutta ...mutta viihdyn kyllä yksin...kaksinkin olisi hyvä ..ajatuksissa.


      • pirremiinapas

        Samat sanat eerollekin, kaveria sieltä etsimään jos siltä tuntuu, mitä te vapaat valitatte.


      • pirremiinapas
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Syli.. on jo niin lämmin sana että tulee hyvä olo...muistan kun itse erosin ja muutin silloin poikani kanssa...hän asui vain kanssani vuoden verran kunnes muutti tyttöystävänsä kanssa yhteen..naurattaa vieläkin kun muistan miten hän oli kuin mustasukkainen minusta..."ei tarvi niin hymyillä" kun tervehdin jotain miespuolista..ym sellaista.. Nyt hän ...tämä sama poika patistaa minua hakemaan seuraa itselleni ..."ei kukaan tule kotoa hakemaan" ja hän ei voi käsittää miksi nyhjään kotona yksin..ja kaikki minun työkaverit ja ystävät ajattelivat että en kauan ole yksin... Mutta ...mutta viihdyn kyllä yksin...kaksinkin olisi hyvä ..ajatuksissa.

        Sisareni jäi leskeksi pian kymmenen vuotta sitten, ja hän tuntuu tykkäävän ollakin yksin, matkustaa muutaman kerran vuoteen entisen työkaverinsa kanssa ja muuten on kotonaan, kai tyytyväisenä..


      • vakaasti
        pirremiinapas kirjoitti:

        Samat sanat eerollekin, kaveria sieltä etsimään jos siltä tuntuu, mitä te vapaat valitatte.

        Totta pirremiinapas tuo että monetki yksin asuvat valittaavat kun ei oo seuraa, hehän ovat vapaita menemään ja etsimään, harva kai täältä
        keskustelupalstalta pysyvää seuraa saa, ulkomaailmasta sitä paremminki löytyy.


      • 1eero.
        Minä olen tullut samanlaiseksi, en tahdo jaksaa vieraita kuin vähän aikaa.
        Tämä kaveri joka käy vapaillaan on onneksi aika samanlainen, ei analysoida asoita puhki, annetaan toistemme olla aika paljon rauhassa. Kummallakin on omat hommansa, hän on innokas ravimies, menee paljon aikaa hevos-sivuilla.
        Minua kiinnostaa keittiöhommat mikä ei varmaan ole hänenkään mielestä huono asia. Tykkään kuunnella äänikirjoja rentona silmät kiinni.


    • mielentilassa

      En koe olevani yksinäinen. Välillä on henkisesti tyhjä olo. Tiedän ettei se poistuisi vaikka ympärilläni oli joukko ihmisiä. Ei se poistuisi matkustamalla kauas pois.
      Se tunne poistuu ajallaan. On vain pidettävä huoli siitä ettei jää tyhjyyteen.

      Voimia sinne Puruveden äärelle, takkatulen lämpöön.

      • pirremiinapas

        Kiitos, käyn tänään kirjastossa..ehkä se siitä, kun pääsen pois välillä muuhun (kirjan tarinan)maailmaan.

        Olen ajatellut että miksei nykyään ole kylillä sellaista vanhan ajan ompeluseura toimintaa, vaikka taitaa kaikilla olla telkku ja tämä laite (Facebookki) tärkeämpi kuin henkilökohtaiset kontaktit, mennyt niin etä elämäksi..

        p.s. järvi kiehuu ja nurkissa vinkuu ..:)


      • Tuulettaa

        Hyvä kommentti ! Mielentilat vaihtelevat, harvoin on vain tasaista haaleutta vaikka ei olisikaan laidasta laitaan heittelehtivä tunne-elämä.
        Aamuauringon valoa ja iloa päiväänne!


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Kiitos, käyn tänään kirjastossa..ehkä se siitä, kun pääsen pois välillä muuhun (kirjan tarinan)maailmaan.

        Olen ajatellut että miksei nykyään ole kylillä sellaista vanhan ajan ompeluseura toimintaa, vaikka taitaa kaikilla olla telkku ja tämä laite (Facebookki) tärkeämpi kuin henkilökohtaiset kontaktit, mennyt niin etä elämäksi..

        p.s. järvi kiehuu ja nurkissa vinkuu ..:)

        Omaishoitajuus on senkin vuoksi joskus tosi raskasta ja voimia kysyvää, koska siinä elää rakkaan ihmisen rinnalla, ihmisen, jonka kanssa on kokenut paljon yhteisiä ilon ja onnen ja vaikeitakin hetkiä, kaikesta kuitenkin selvitty, ja nyt näkee ja kokee kuinka hän siinä vierellä hiipuu ja katoaa pikku hiljaa kauemmaksi ja kauemmaksi, saattaa tuntua epäoikeudenmukaiseltakin, miksi meille on näin käynyt. Miksi meille ei suotu yhteisiä vanhuudenpäiviä.Tuntuuko Pirre sinusta koskaan siltä.

        Muistisairaan omaishoitajalle on lisäksi se jatkuva samojen asioiden ja sanojen toisto monta kertaa
        joskus tosi rasittavaa. Peittelin kerran mummon yöunilleen meidän yhteisten rituaalien kera ja kuinka ollakaan, kun pääsin keittiöön, hän tuli jo kyselemään missä hän voisi nukkua, vein taas takaisin sänkyyn, tätä tapahtui lukemattomia kertoja, viimeisellä kerralla hän oli heittänyt vielä puolihameen olkapäilleen, silloin jouduin tuumaan, että en tiedä itkenkö vai nauranko. mutta taas mummeli peiteltiin ja uni viimein tuli.

        Monilla paikkakunnilla on omaishoitajien vertaistukiryhmiä, oletko ottanut selville löytyykö sieltä teidän kyliltä, tai sellaisen voi perustaa. ihan omaehtoisesti ja kunnan vanhuus ja palveluohjaajilta saa apua alkuun pääsyyn ja ensi ensimmäisiin tapaamisiin. Siellä saa keskustella ja jutella joskus raskaistakin asioita ja toisaalta sieltä löytää iloa ja yhteistä tekemistä ja voi ystävystyä. Vertaistuliryhmät toimivat vaitiolovelvollisuudella ja luottamuksen hengessä tavallaan yhdenlaisena 'ompeluseurana'.


      • mielentilassa
        pirremiinapas kirjoitti:

        Kiitos, käyn tänään kirjastossa..ehkä se siitä, kun pääsen pois välillä muuhun (kirjan tarinan)maailmaan.

        Olen ajatellut että miksei nykyään ole kylillä sellaista vanhan ajan ompeluseura toimintaa, vaikka taitaa kaikilla olla telkku ja tämä laite (Facebookki) tärkeämpi kuin henkilökohtaiset kontaktit, mennyt niin etä elämäksi..

        p.s. järvi kiehuu ja nurkissa vinkuu ..:)

        Olisikohan siellä teidänkin kirjastossa "novellikoukku". Meidän kirjastossa on. Se on juuri sellainen ompeluseuratyyppinen tapahtuma. Omat kutimet mukaan. Voi myös neuloa tilkkuja hyväntekeväisyyspeittoihin. Tee- ja kahvitarjoilu.
        Novellikoukun vetäjä lukee novelleja ja niistä voidaan keskustella. Joskus on ulkopuolinen jostain kustantamosta, joskus kirjastonväkeä.

        Ääni- ja e-kirjoja voi lainata myös netin kautta ja pitkittää varausaikaa, jos et joskus pääsekkään.


      • Bengalitikku

        Tuohan on hyvä idea.
        Pirre. Aina voi tehdä aloitteita esim. juuri kirjastolle, kansanopistolle jne.
        Pakalliseen lehteen?
        Jos paikalliset tarjoavat apua, niin kutsu muutama luotettavan oloinen piipahtamaan kahville luoksenne. Siitähön voi, vaikka arastelisit, kehittyä jotain kivaakin. Venttiili?


      • pirremiinaps
        mielentilassa kirjoitti:

        Olisikohan siellä teidänkin kirjastossa "novellikoukku". Meidän kirjastossa on. Se on juuri sellainen ompeluseuratyyppinen tapahtuma. Omat kutimet mukaan. Voi myös neuloa tilkkuja hyväntekeväisyyspeittoihin. Tee- ja kahvitarjoilu.
        Novellikoukun vetäjä lukee novelleja ja niistä voidaan keskustella. Joskus on ulkopuolinen jostain kustantamosta, joskus kirjastonväkeä.

        Ääni- ja e-kirjoja voi lainata myös netin kautta ja pitkittää varausaikaa, jos et joskus pääsekkään.

        Muuten ihan kiva idea, mutku ei tästä pääse lähtemään, kotiini pitäisi tulla joku ompeluseuran tapainen, vaikken mikään käsityön ihmelapsi olekaan, sukkaa voisin siinä juoruillessani kutoa, tuollainen kirjapiiri, lukupiiri mielestäni toimii täälläkin, mutta eskin tuolla kylillä.


      • mielentilassa
        pirremiinaps kirjoitti:

        Muuten ihan kiva idea, mutku ei tästä pääse lähtemään, kotiini pitäisi tulla joku ompeluseuran tapainen, vaikken mikään käsityön ihmelapsi olekaan, sukkaa voisin siinä juoruillessani kutoa, tuollainen kirjapiiri, lukupiiri mielestäni toimii täälläkin, mutta eskin tuolla kylillä.

        Jos on valmis avaamaan kotinsa ovet, niin miksei kotona sitten. Eihän sitä tarvitse käsitöitä tehdä. Voi vaikka pujotella helmiä siimaan :) Pääasia, että on jotain jota odottaa, jotain suht' säännöllistä, vaikka kerran kuukaudessa.

        Aurinkoinen päivä, lämpötila noussut jo reilusti yli kymmeneen asteeseen. Valoa ja lämpöä sinne.


    • Huomenta Pirre@

      Kesä jatkuu, tänään 21 C pilvetön taivas.

      Juttelin P.n kanssa sinun tilanteestasi ja mitä jos jompi kumpi meistä...mielikuvilla. Tulimme siihen tulokseen, että koska ikää meillä jo on ainut vaihtoehto olisi laitoshoito. Sehän ei tarkoita hylkäämistä vaan sitä, että antaisimme toisillemme vapauden elää ilman psyykkisiä ja fyysisiä rasitteita. Kävisimme laitoksessa säännöllisesti toisiamme tapaamassa.

      Tietty olette olleet yhdessä koko aikuisikänne lienee ymmärrettävää, että jatkatte yhdessä kunnes kuolema teidät erottaa.

      Kirjoitan realistisesti ilman tunnelatauksia siksi tekstini voidaan lukea monella eri tavalla.

      Jaksamisia.

      • pirremiinapas

        Huomenta Korppis, pilvistä, tosin aurinko on jo kurkistelemassa pilvien lomassa.

        Niin, sinnehän sitä tässäkin kai viimein joutuu, istua kyhjöttämään ja.odottamaan ruokaa ja kahvia..:/ sitten lopuksi ellei käy niin hyvä tuuri että kuolee ennen sitä :)


        Eilen oli tarkoitus käyttää mies röntgenissä , mutta mikä lie laitteissa ollut, liekö yleinen kiteentauti, eli pankkiautomaatit ei toimi, eikä pankkikortin lukijat, sähköiset ovet toimii, mutta lukittuu nänän edessä, lie joku r -viirus jo kaikessa infrassa.

        Kiva kun poikkeat tällä sivulla, kaikesta rutinasta huolimatta :)


      • pirremiinapas

        Ai, nyt hokasin, oletkin tuosta lämpötilasta arvioiden jossain muualla kuin Suomessa, vai ..sisälämpötilaako tarkoitit? :)


    • Voi hyvin kuvitella yksinäisyyden tunteen.
      Joskus iskee oikea riutumisen unohdettu olotila, jolloin tekisi mieli vajota yksin maailman syvimpään kaivoon ja piiloutua loppuelämäksi sinne.
      Mutta onneksi on ohimenevää, lapset ja lapsenlapset, ystävät ja tutut, heille soitan tai menen käymään, niin johan helpottaa.
      Muutama hyvä harrastus vie alakulomielen mennessään ja yksinäisyys unohtuu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe