Bernistä kokemuksia

Olemme suunnitelleet ottavamme berninpaimenkoira uroksen. Haluaisin kuulla kokemuksia:
- onko vakuutukset paljon kalliimpia kuin muilla roduilla
- miten ruokitte pentuna, annoitteko lisäkalkkia tv? (en kaipaa kuitenkaan vääntöjä mikä ruoka on perempaa, itse en suosi markettiruokaa) onko kukaan kokeillut raakaruokintaa?
-onko berni vaikea kouluttaa?
-vetääkö pahasti remmissä? löytyykö siis yksilöitä, jotka oikeasti vetävät? Itselläni on jonkinasteinen rannevamma ja mietin vaikuttaako tämä koiran kanssa ulkoiluun.. Minkälainen remmi ja panta pentuna, että voi tätä vetämistä hallita paremmin, entä aikuisena?
-yleistä tietoa sairauksista, onko edessä lähes varmasti lonkkaongelmia tai muita sairauksia?
- luonteesta ja koulutettavuudesta ja jos kokemuksia niin onko berni muuttunut viimeisen 10v. aikana parempaan vai huononpaan suutaan, esim. arkuus?
- lenkittämisestä pentuna
- tuhoaako helposti paikkoja, kun on iso koira, niin saa varmasti hetkessä aikaan suuriakin tuhoja, jos on altis tälläiselle käyttäytymiselle. Ja tiedän että kaikki koirat tuhoavat jonkin verran, mutta on olemassa myös rotuja joille tämä on ominaisempaa...
-meillä on myös kissa, mutta sen kanssa tuskin tulee ongelmia...

2

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuEiEi

      EN suosittele. Ainakin Anne Berni on pahasti sairas yksilö.

    • 3_enkeliberniä

      > Berni on varsin sairas rotu, joten vakuutukset ovat kalliimpia.
      > Laadukas ruoka ilman lisäravinteita riittää.
      > Berni on helppo kouluttaa. Se ei ole penaalin terävin kynä, mutta yrittää kyllä parhaansa.
      > Nuori ja innokas koira voi vetää todella paljon. Koulutus on avainasemassa.
      > Koirallasi tulee olemaan hyvin suurella todennäköisyydellä joko lonkkavika, kyynärän nivelrikko tai molemmat. On myös todennäköistä, että se kuolee syöpään suht nuorena (8-9-v.).
      > Luonne ei ole muuttunut. Nykyään bernit ovat hiukan terveempiä kuin esim. 10 vuotta sitten.
      > Pentua ei varsinaisesti lenkitetä. Sen kanssa ulkoillaan useita kertoja päivässä pennun omassa tahdissa. Oma piha on suositeltava.
      > Matot kannattaa poistaa lattioilta pentuajan ajaksi. Bernit eivät tuhoa erityisen paljon.
      > Kunhan kissa totutetaan berniin hyvin, niin ongelmia ei tule. Koiriin tottumaton kissa voi pelätä rasavilliä pentua ja vielä enemmän isoa aikuista berniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe